Försteg eller inte?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
wilhelm-tell

Försteg eller inte?

Inläggav wilhelm-tell » 2020-03-31 16:32

Kör med Chromecast audio som källa direkt till mitt slutsteg -> högtalarna.
Får alltså styra volymen via telefonen, på gott och ont.

Skulle jag vinna något ljudmässigt på att använda ett försteg och sen köra Chromecast Audio på "max" volym?
Bilagor
700_0721.jpg
700_0721.jpg (178.46 KiB) Visad 4958 gånger
700_0733.jpg
700_0733.jpg (185.95 KiB) Visad 5018 gånger
Senast redigerad av wilhelm-tell 2020-03-31 17:21, redigerad totalt 1 gång.
Hej.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Försteg eller inte?

Inläggav PerStromgren » 2020-03-31 16:33

Nej, troligen inte.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
wilhelm-tell

Inläggav wilhelm-tell » 2020-03-31 16:37

Tack. Har även testat att köra Chromecast audio'n optiskt till en separat DAC utan någon större skillnad. Tyckte nästan det lät bättre när jag bytte tillbaka..
Hej.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-03-31 16:40

wilhelm-tell skrev:Kör med Chromecast audio som källa direkt till mitt slutsteg -> högtalarna.
Får alltså styra volymen via telefonen, på gott och ont.

Skulle jag vinna något ljudmässigt på att använda ett försteg och sen köra Chromecast Audio på "max" volym?

Du skulle troligtvis vinna en hel del på en bättre volymkontroll.

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-31 16:45

Jag håller på Pers åsikt, du kommer antagligen inte tjäna speciellt mycket i någon ljudkvalitet. Skulle vara att du ha fler steg att volyma dig med då jag har för mig om att volymstegen i chromecasten kan vara lite väl stora.

Btw, schysst nick! Mitt nick är mitt efternamn, plus att jag jag Wilhelm i andranamn ^^

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-31 16:47

Jag tappade hakan när Frisk var här med sitt försteg. Trodde inte jag behövde något, använde min DAC som försteg i flera år, men jag fick ge mig, blev verkligen överraskad över att det kunde påverka som det gjorde. Å andra sidan blev det ljudet vardag ganska snabbt. Får väl växla ner någon dag för att se om intrycket består.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-31 17:02

PerStromgren skrev:Nej, troligen inte.

Jo, troligen. Hade tänkt att recappa mitt försteg och testade hur det lät att koppla Squeezeboxen direkt till slutsteget. Det var inte roligt. Så recappen har lagts på is tills jag löst förstegsfrågan. Fast jag kanske klarar mig en månad utan försteg, får väl prata med sambon istället ;-)

Nu vet inte jag hur Chromecasten står sig mot en SB och inte heller hur hårt mitt slutsteg lastar föregående steg, det kan ju finnas kombinationer som fungerar bra.

Som generellt råd skulle jag dock inte hävda att man kan utesluta ett försteg, i alla fall inte ett aktivt. Passiva "försteg" med enbart en volymkontroll och ingåmgsväljare kan väl snarast ses som att koppla en dac direkt till slutsteg.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2020-03-31 17:11, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
wilhelm-tell

Inläggav wilhelm-tell » 2020-03-31 17:03

Jag får ev låna hem ett försteg och testa. Kanske görs störst skillnad på att byta ut Chromecast Audio mot någon annan strömmings-apparat. Dock dålig koll på vad som gäller i dessa tider. :?: :)
Hej.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-31 17:15

wilhelm-tell skrev:Jag får ev låna hem ett försteg och testa. Kanske görs störst skillnad på att byta ut Chromecast Audio mot någon annan strömmings-apparat. Dock dålig koll på vad som gäller i dessa tider. :?: :)

Det finns ju "strömmningsapparater" som har inbyggt försteg, tex Linns DSM-serie. Man kan ju se dem som försteg med inbyggd streaming också...

Men jag tror att de flesta slutsteg kräver ordentlig drivning för att komma till sin rätt. Och frågan är om en Chromecast Audio för 400 spänn har de resurserna.

/ B

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2020-03-31 17:15

Skaffa en dac med inbyggt försteg.
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-03-31 17:26

En variant är att ha en fast dämpsats. Poängen är att man kan ha högre utsignal från chromecasten. Consonance a100 plus har 100k ingångsimpedans, så det torde vara rätt lugnt...
Don’t just do something, sit there.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-03-31 18:35

Bill50x skrev:
wilhelm-tell skrev:Jag får ev låna hem ett försteg och testa. Kanske görs störst skillnad på att byta ut Chromecast Audio mot någon annan strömmings-apparat. Dock dålig koll på vad som gäller i dessa tider. :?: :)

Det finns ju "strömmningsapparater" som har inbyggt försteg, tex Linns DSM-serie. Man kan ju se dem som försteg med inbyggd streaming också...

Men jag tror att de flesta slutsteg kräver ordentlig drivning för att komma till sin rätt. Och frågan är om en Chromecast Audio för 400 spänn har de resurserna.

/ B

Rätt så. En Chromcast har inte de resurserna. Förstår inte hur ni klarar er utan ett bra aktivt analogt försteg.

Användarvisningsbild
wilhelm-tell

Inläggav wilhelm-tell » 2020-03-31 18:52

Gick snabbt! Nu 700kr fattigare.
Inte hunnit lyssna så mycket men tycker nog faktiskt det låter bättre med det inkopplat.
Bilagor
700_0735.jpg
700_0735.jpg (223.81 KiB) Visad 4899 gånger
Hej.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-03-31 19:05

Jag är personligen fullständigt övertygad om att ett försteg är ett måste efter att ha testat en del över åren med och utan försteg. Sen får andra tro/gissa eller kanske ha egna praktiska erfarenheter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-31 21:39

Harryup skrev:Jag är personligen fullständigt övertygad om att ett försteg är ett måste efter att ha testat en del över åren med och utan försteg. Sen får andra tro/gissa eller kanske ha egna praktiska erfarenheter.

Jag har också testat en hel del utan försteg. Tanken med att ju färre komponenter man har mellan källa och slutsteg som kan skruva till signalen var mycket frestande. Samma tyckte jag om ett 10W Hiraga slutsteg med endast en transistor i signalvägen. Ända tills jag lyssnade. Då insåg jag att de där pryttlarna som sitter där i en normal förstärkare kanske har sin funktion ändå.

Det hindrar förstås inte att man kan utesluta försteget om resten av utrustningen är gjord för detta. Technics hade en serie med separata enheter (9000-serien) på 70-talet där SU-9070 var ett helt passivt försteg förutom riaa-förstärkningen. Så tunern och riaa'n i försteget var byggda för att styra ut slutsteget ordentligt.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-31 22:51

jonasz skrev:Skaffa en dac med inbyggt försteg.

Det är en sådan jag levt med i många år och varit nöjd. O sen kom Frisk på besök med sitt Morello-försteg.

jansch

Inläggav jansch » 2020-03-31 23:12

Harryup skrev:Jag är personligen fullständigt övertygad om att ett försteg är ett måste efter att ha testat en del över åren med och utan försteg. Sen får andra tro/gissa eller kanske ha egna praktiska erfarenheter.

Man behöver inte tro eller gissa.
Antingen kan det som driver slutsteget ( t.ex en Cromecast eller ett försteg eller vad som helst) styra ut slutsteget fullt vid den belastning som motsvarar slutstegets inimpedans.... eller så räcker inte signalen till.

I alla normala fall räcker förstärkningsfaktorn till. Cromecast Audio skall kunna leverera 2 volt(RMS) vilket är mer än tillräckligt för "alla" slutsteg, både för HiiFi och proffesionella tillämpningar.
Tyvärr specas inte max last för utgången, det borde dom speca. Vad har slutsteget för inimpedans? Gissingsvis 10k eller mer och då kan det inte vara nåt problem.

Enkel test om du inte har mätutrustning. ... går det att spela så högt att högtaarna distar är det inget problem.

Är det bätrre med ett försteg? Alla steg man tillför och som innehåller aktiva komponenter tillför distorsion (också även passiva steg, men det är så marginellt.)
Normalt vinner man på att undvika extra steg om man inte behöver mer förstärkning eller lägre Ri.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-31 23:20

Tänkte också att fler komponenter försämrar, men kan det vara så att förstegsdelen i t ex en DAC, även om den förstärker tillräckligt, kan vara sämre på något annat sätt?

När jag kopplar bort förstegsdelen i min DAC (som fått mycket beröm i många tester också för försteget) och ersätter det med en gammeldansk (Densen) så händer något med detaljerna och hela upplevelsen av musiken. Signalen blir dessutom starkare, men det är ju bara att veva mer på volymen. Utan försteg tickade jag upp mot 75-80 av 99 steg på DAC-en när jag skulle svänga runt ordentligt och kanske 50-60 normalt, dvs över 12. Med försteget rör jag mig hela tiden på andra sidan om kl 12.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-31 23:37

Jag valde Yamaha WXC-50 till min nya 2-kanals setup. Utmärkt mix av DAC, streamer och försteg med de ingångar jag behöver. Och en riktig volymratt (finns också vanlig fjärr och app-remote).
Praktiskt att man kan ställa default volymnivå vid uppstart så riskerar man inte att få bromsstreck i kallingarna om någon signalkälla skulle få feeling på egen hand. 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-01 10:29

hifikg skrev:Tänkte också att fler komponenter försämrar, men kan det vara så att förstegsdelen i t ex en DAC, även om den förstärker tillräckligt, kan vara sämre på något annat sätt?

Det enkla svaret är - ja. Alla delar i en kedja kan på något sätt bidra till helheten. Hur de olika delarna i kedjan påverkar varandra kan också variera. Det har funnits prylar som varit kända för att inte kunnat matchas med vad som helst. Ibland är det en fråga om missanpassningar lastmässigt, ibland är det en signatur från prylen som dominerar och har man tur kan den uppvägas av en annan del i kedjan. När vinylspelare var vanligare var det ett känt fenomen. Nu är det nog som Harryup brukar säga rätt mycket mjukvaror inblandade och som det är svårt att ha koll på.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-01 10:33

Självklart behöver man ett försteg med ingångväljare samt en analog volymkontroll och kanske lite andra funktioner så som tex. RIAA-steg.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-04-01 10:39

Morello skrev:Självklart behöver man ett försteg med ingångväljare samt en analog volymkontroll och kanske lite andra funktioner så som tex. RIAA-steg.

Jag håller med dig, men frågan var om ljudkvalitén blir bättre. Tror du det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-01 10:43

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Självklart behöver man ett försteg med ingångväljare samt en analog volymkontroll och kanske lite andra funktioner så som tex. RIAA-steg.

Det beror ju helt på vad alternativet är. Det finns inget allmängiltigt svar på frågan.

Är det verkligen så att det finns användare som bara har en källa?
Jag har inte mindre än sex källor anslutna i mitt huvudsystem.

1. CD-spelare 1
2. CD-spelare 2
3. CD-spelare 3
4. USB-DAC till dator
5. FM-radio
6. Grammofon
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-04-01 10:48

Morello skrev:
PerStromgren skrev:

Det beror ju helt på vad alternativet är. Det finns inget allmängiltigt svar på frågan.

Jodå, vår vän trådstartaren är uppenbarligen en sådan, det är därför han kan klara sig utan försteg.

Nå, vad tror du om ljudkvalitén?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-01 10:57

Det har jag ju redan svarat på. :) (tror gör man väl dessutom i kyrkan?)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-04-01 11:03

jansch skrev:

Man behöver inte tro eller gissa.
Antingen kan det som driver slutsteget ( t.ex en Cromecast eller ett försteg eller vad som helst) styra ut slutsteget fullt vid den belastning som motsvarar slutstegets inimpedans.... eller så räcker inte signalen till.

I alla normala fall räcker förstärkningsfaktorn till. Cromecast Audio skall kunna leverera 2 volt(RMS) vilket är mer än tillräckligt för "alla" slutsteg, både för HiiFi och proffesionella tillämpningar.
Tyvärr specas inte max last för utgången, det borde dom speca. Vad har slutsteget för inimpedans? Gissingsvis 10k eller mer och då kan det inte vara nåt problem.

Enkel test om du inte har mätutrustning. ... går det att spela så högt att högtaarna distar är det inget problem.

Är det bätrre med ett försteg? Alla steg man tillför och som innehåller aktiva komponenter tillför distorsion (också även passiva steg, men det är så marginellt.)
Normalt vinner man på att undvika extra steg om man inte behöver mer förstärkning eller lägre Ri.

Mina erfarenheter kommer av upplevda ljudförbättringar. Chromecast med svajig programvara är inget jag skulle vilja styra direkt i från en telefon in i ett slutsteg där möjligheten till full volym och konstiga digitala störningar kan ge högtalarna men efter en sådan upplevelse. Att det går att spela tillräckligt högt är ju högst basalt och något jag skulle ägna 2 sekunder till. Resten är hur grunkan beter sig över tid.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-01 11:03

Styra med telefon? Låter helknasigt! Telefonen ringer man ju med!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-04-01 11:10

PerStromgren skrev:
Morello skrev:
PerStromgren skrev:

Jodå, vår vän trådstartaren är uppenbarligen en sådan, det är därför han kan klara sig utan försteg.

Nå, vad tror du om ljudkvalitén?

Streminggrunkor har ingen bestånde ljudkvalité över tid. Räcker med en firmwareuppgradering så kanske händer det något. Kan också vara så att det blir digitalauppbrytningar av ljudet med volym som går bärsärk. Har upplevt eländet med olika grunkor även om det inte är så vanligt. Och faktiskt så får man väl som vanligt inte logiskt räkna med att en apparat extra ger mera dist. Kan ju mycket väl vara så att den är mera immun mot störningar etc.etc.
Jag skulle personligen aldrig fundera på att köra en Chromecast eller en AppleTV rakt in i ett slutsteg.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-01 11:11

Morello skrev:Det har jag ju redan svarat på. :) (tror gör man väl dessutom i kyrkan?)

Men med dina egna kunskaper om att själv utveckla försteg så kan du väl enkelt kolla upp hur en Chromecast Audio är uppbyggd och därigenom göra ett kvalificerat antaganade om trådskaparen rimligtvis borde vinna på att använda sig av ett externt försteg, av medel eller hög kvalitet?

Om man tar ditt försteg som exempel, är du osäker på om det är bättre, likvärdigt eller sämre än en Chromecast Audio när det kommer till ljudkvalite?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-01 11:14

Googla "chrome cast". Det ser ut som en liten DAC helt utan manöverdon - ett försteg behövs alltså för att över huvud taget kunna använda systemet på ett smidigt sätt. Att försöka administrera systemet med en leksaksdator, som också saknar adekvata manöverdon, känns inte som något som hör hemma i en seriös musikanläggning.
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till Generellt om hifi