Moderator: Redaktörer
wilhelm-tell skrev:Kör med Chromecast audio som källa direkt till mitt slutsteg -> högtalarna.
Får alltså styra volymen via telefonen, på gott och ont.
Skulle jag vinna något ljudmässigt på att använda ett försteg och sen köra Chromecast Audio på "max" volym?
PerStromgren skrev:Nej, troligen inte.
wilhelm-tell skrev:Jag får ev låna hem ett försteg och testa. Kanske görs störst skillnad på att byta ut Chromecast Audio mot någon annan strömmings-apparat. Dock dålig koll på vad som gäller i dessa tider.![]()
Bill50x skrev:wilhelm-tell skrev:Jag får ev låna hem ett försteg och testa. Kanske görs störst skillnad på att byta ut Chromecast Audio mot någon annan strömmings-apparat. Dock dålig koll på vad som gäller i dessa tider.![]()
Det finns ju "strömmningsapparater" som har inbyggt försteg, tex Linns DSM-serie. Man kan ju se dem som försteg med inbyggd streaming också...
Men jag tror att de flesta slutsteg kräver ordentlig drivning för att komma till sin rätt. Och frågan är om en Chromecast Audio för 400 spänn har de resurserna.
/ B
Harryup skrev:Jag är personligen fullständigt övertygad om att ett försteg är ett måste efter att ha testat en del över åren med och utan försteg. Sen får andra tro/gissa eller kanske ha egna praktiska erfarenheter.
jonasz skrev:Skaffa en dac med inbyggt försteg.
Harryup skrev:Jag är personligen fullständigt övertygad om att ett försteg är ett måste efter att ha testat en del över åren med och utan försteg. Sen får andra tro/gissa eller kanske ha egna praktiska erfarenheter.
hifikg skrev:Tänkte också att fler komponenter försämrar, men kan det vara så att förstegsdelen i t ex en DAC, även om den förstärker tillräckligt, kan vara sämre på något annat sätt?
Morello skrev:Självklart behöver man ett försteg med ingångväljare samt en analog volymkontroll och kanske lite andra funktioner så som tex. RIAA-steg.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Självklart behöver man ett försteg med ingångväljare samt en analog volymkontroll och kanske lite andra funktioner så som tex. RIAA-steg.
Jag håller med dig, men frågan var om ljudkvalitén blir bättre. Tror du det?
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Självklart behöver man ett försteg med ingångväljare samt en analog volymkontroll och kanske lite andra funktioner så som tex. RIAA-steg.
Det beror ju helt på vad alternativet är. Det finns inget allmängiltigt svar på frågan.
Är det verkligen så att det finns användare som bara har en källa?
jansch skrev:Harryup skrev:Jag är personligen fullständigt övertygad om att ett försteg är ett måste efter att ha testat en del över åren med och utan försteg. Sen får andra tro/gissa eller kanske ha egna praktiska erfarenheter.
Man behöver inte tro eller gissa.
Antingen kan det som driver slutsteget ( t.ex en Cromecast eller ett försteg eller vad som helst) styra ut slutsteget fullt vid den belastning som motsvarar slutstegets inimpedans.... eller så räcker inte signalen till.
I alla normala fall räcker förstärkningsfaktorn till. Cromecast Audio skall kunna leverera 2 volt(RMS) vilket är mer än tillräckligt för "alla" slutsteg, både för HiiFi och proffesionella tillämpningar.
Tyvärr specas inte max last för utgången, det borde dom speca. Vad har slutsteget för inimpedans? Gissingsvis 10k eller mer och då kan det inte vara nåt problem.
Enkel test om du inte har mätutrustning. ... går det att spela så högt att högtaarna distar är det inget problem.
Är det bätrre med ett försteg? Alla steg man tillför och som innehåller aktiva komponenter tillför distorsion (också även passiva steg, men det är så marginellt.)
Normalt vinner man på att undvika extra steg om man inte behöver mer förstärkning eller lägre Ri.
PerStromgren skrev:Morello skrev:PerStromgren skrev:
Det beror ju helt på vad alternativet är. Det finns inget allmängiltigt svar på frågan.
Är det verkligen så att det finns användare som bara har en källa?
Jodå, vår vän trådstartaren är uppenbarligen en sådan, det är därför han kan klara sig utan försteg.
Nå, vad tror du om ljudkvalitén?
Morello skrev:Det har jag ju redan svarat på.(tror gör man väl dessutom i kyrkan?)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster