Buchardt s400 på insidan med mätningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav Tangband » 2020-04-04 06:44

Teardown och mätningar on axis och off axis.
https://youtu.be/ZJO-DoYoEZw

Lyssningsintryck:

https://youtu.be/GEeLw6Oz3Ck

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav sprudel » 2020-04-04 07:53

Orkade inte lyssna på allt tjafs. Vad kom han fram till?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav Tangband » 2020-04-04 08:04

sprudel skrev:Orkade inte lyssna på allt tjafs. Vad kom han fram till?


Att högtalaren låter väldigt bra, att den mäter mindre rakt , han presenterar både gate:ade mätningar on axis, vertikalt och horisontalt, totalt 11 mätningar. Högtalaren har homogen spridning ,lådan saknar stagning helt, men att han inte kunde höra att så var fallet 8)

Uppmanar alla att se videosarna som lördags-nöje :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav goat76 » 2020-04-04 08:20

Tangband skrev:
sprudel skrev:Orkade inte lyssna på allt tjafs. Vad kom han fram till?


Att högtalaren låter väldigt bra, att den mäter mindre rakt , han presenterar både gate:ade mätningar on axis, vertikalt och horisontalt, totalt 11 mätningar. Högtalaren har homogen spridning ,lådan saknar stagning helt, men att han inte kunde höra att så var fallet 8)

Uppmanar alla att se videosarna som lördags-nöje :)


Men mätte de verkligen så dåligt, den vertikala stapeln var väl i steg om 5 dB vilket han sa att han medvetet använde för att förtydliga det hela så mycket som möjligt. Om man skulle ändra axlarna så att de var mer i linje med hur tillverkarna själva visar sina grafer, mer ihoptryckt vertikalt och mer utdraget horisontellt så hade det väl visuellt sett ganska bra ut?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav sprudel » 2020-04-04 08:21

Tangband skrev:
sprudel skrev:Orkade inte lyssna på allt tjafs. Vad kom han fram till?


Att högtalaren låter väldigt bra, att den mäter mindre rakt , han presenterar både gate:ade mätningar on axis, vertikalt och horisontalt, totalt 11 mätningar. Högtalaren har homogen spridning ,lådan saknar stagning helt, men att han inte kunde höra att så var fallet 8)

Uppmanar alla att se videosarna som lördags-nöje :)


Tack :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav Tangband » 2020-04-04 09:04

goat76 skrev:
Tangband skrev:
sprudel skrev:Orkade inte lyssna på allt tjafs. Vad kom han fram till?


Att högtalaren låter väldigt bra, att den mäter mindre rakt , han presenterar både gate:ade mätningar on axis, vertikalt och horisontalt, totalt 11 mätningar. Högtalaren har homogen spridning ,lådan saknar stagning helt, men att han inte kunde höra att så var fallet 8)

Uppmanar alla att se videosarna som lördags-nöje :)


Men mätte de verkligen så dåligt, den vertikala stapeln var väl i steg om 5 dB vilket han sa att han medvetet använde för att förtydliga det hela så mycket som möjligt. Om man skulle ändra axlarna så att de var mer i linje med hur tillverkarna själva visar sina grafer, mer ihoptryckt vertikalt och mer utdraget horisontellt så hade det väl visuellt sett ganska bra ut?


Det beror på vad man menar med dåligt . Det finns ju en dipp ovanför delningen av elementen på ett antal dB , och det är klart att den dippen kommer att höras om den är större än ungefär 1 dB, vilket s400 visar mer än så - den uppvisar en 3 dB dipp mellan 2 kHz - 5 kHz , och eftersom högtalaren har god direktivitet, så betyder det att återgivningen vid sneda vinklar kommer uppvisa samma dipp.
Jag gissar på att högtalaren är voicad att låta behagligt och tillbakalutat i ett större rum.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav goat76 » 2020-04-04 09:33

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:
Att högtalaren låter väldigt bra, att den mäter mindre rakt , han presenterar både gate:ade mätningar on axis, vertikalt och horisontalt, totalt 11 mätningar. Högtalaren har homogen spridning ,lådan saknar stagning helt, men att han inte kunde höra att så var fallet 8)

Uppmanar alla att se videosarna som lördags-nöje :)


Men mätte de verkligen så dåligt, den vertikala stapeln var väl i steg om 5 dB vilket han sa att han medvetet använde för att förtydliga det hela så mycket som möjligt. Om man skulle ändra axlarna så att de var mer i linje med hur tillverkarna själva visar sina grafer, mer ihoptryckt vertikalt och mer utdraget horisontellt så hade det väl visuellt sett ganska bra ut?


Det beror på vad man menar med dåligt . Det finns ju en dipp vid delningen av elementen på ett antal dB , och det är klart att den dippen kommer att höras om den är större än ungefär 2 dB, vilket s400 visar mer än så .


MEN, jag tror du bör skilja på två saker. :)

1. Då man som du när du sitter och justerar in dina högtalare och ändrar någon enstaka dB eller mindre och A/B-testar skillnaden så är det mycket enkelt att höra att det sker en relativt stor ljudlig skillnad, 2 dB är i det läget ett stort steg.

2. Om du bara skulle lyssna på två olika högtalare som mäter väldigt snarlikt men där den ena har en dip på 4 dB som du inte känner till så kommer du när du A/B-testar dessa mest troligtvis inte lägga märke till dipen, för den kommer troligtvis drunkna i alla andra ljudmässiga olikheter de två olika högtalarna har. Jag kan i stort sett svära på att du vid en lyssning av musik aldrig skulle märka och påpeka att den ena högtalaren har den där dipen och var i frekvensbandet den befinner sig.


P.S. Nu kom inte allt det du la till med i min citering eftersom jag började skriva mitt inlägg då den delen inte fanns med och jag tog en paus mitt i skrivandet av mitt inlägg, förlåt. :)

För att kommentera det som tillkommit så är det mycket möjligt att de gjort så medvetet med s400 p.g.a den anledningen du nämner, att den kanske ska vara lite förlåtande i ett vanligt rum.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav hcl » 2020-04-04 09:48

goat76 skrev:
Tangband skrev:
goat76 skrev:
Men mätte de verkligen så dåligt, den vertikala stapeln var väl i steg om 5 dB vilket han sa att han medvetet använde för att förtydliga det hela så mycket som möjligt. Om man skulle ändra axlarna så att de var mer i linje med hur tillverkarna själva visar sina grafer, mer ihoptryckt vertikalt och mer utdraget horisontellt så hade det väl visuellt sett ganska bra ut?


Det beror på vad man menar med dåligt . Det finns ju en dipp vid delningen av elementen på ett antal dB , och det är klart att den dippen kommer att höras om den är större än ungefär 2 dB, vilket s400 visar mer än så .


MEN, jag tror du bör skilja på två saker. :)

1. Då man som du när du sitter och justerar in dina högtalare och ändrar någon enstaka dB eller mindre och A/B-testar skillnaden så är det mycket enkelt att höra att det sker en relativt stor ljudlig skillnad, 2 dB är i det läget ett stort steg.

2. Om du bara skulle lyssna på två olika högtalare som mäter väldigt snarlikt men där den ena har en dip på 4 dB som du inte känner till så kommer du när du A/B-testar dessa mest troligtvis inte lägga märke till dipen, för den kommer troligtvis drunkna i alla andra ljudmässiga olikheter de två olika högtalarna har. Jag kan i stort sett svära på att du vid en lyssning av musik aldrig skulle märka och påpeka att den ena högtalaren har den där dipen och var i frekvensbandet den befinner sig.


Jag tror du har helt rätt. En avvikelse i förstärkning i en del av bandet om någon eller några dB är säkert i sig hörbar, men att därifrån dra slutsatser huruvida högtalaren skulle låta mer eller mindre bra/dåligt är nog väldigt överdrivet. Det finns så många andra aspekter som påverkar, t.ex. hur distorsionen varierar över frekvens, hur fasen vrider, hur spridningsmönstret ser ut, hur lyssningsrummet är beskaffat, hur högtalaren är placerad etc. Därtill kommer vilken elektronik som används och driver högtalaren.

Med det sagt så är det ändå anmärkningsvärt att början på området i övre mellanregistret med lägre utnivå (vid 2 kHz och däröver) tycks gälla ävenför andra utstrålningsvinklar, vilket sannolikt ger en mer markerad upplevd ”dipp” i det området.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav Tangband » 2020-04-04 10:41

Mina egna undersökningar visar att använder man en waveguide och lyckas pricka in den delningsfrekvens där boomern och tweetern sprider likvärdigt,vilket kan leda till god direktivitet, så behövs det ingen dipp alls mellan 2-5 kHz. Rakt låter i detta fall bäst - vilket är detsamma som Toole och Genelec kommit fram till.
Utan waveguide för diskanten med olika spridning mellan elementen vid delningen är det en helt annan historia.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav hcl » 2020-04-04 10:53

Tangband skrev:Mina egna undersökningar visar att använder man en waveguide och lyckas pricka in den delningsfrekvens där boomern och tweetern sprider likvärdigt,vilket kan leda till god direktivitet, så behövs det ingen dipp alls mellan 2-5 kHz. Rakt låter i detta fall bäst - vilket är detsamma som Toole och Genelec kommit fram till.
Utan waveguide för diskanten med olika spridning mellan elementen vid delningen är det en helt annan historia.

Helt rak frekvensgång (samma gain över hela frekvensregistret) samt helt jämn spridning är säkert närmare idealet generellt sett, för varje kombination av element, låda och filterkarakteristik så får man nog acceptera någon form av kompromiss.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav Tangband » 2020-04-04 11:06

hcl skrev:
Tangband skrev:Mina egna undersökningar visar att använder man en waveguide och lyckas pricka in den delningsfrekvens där boomern och tweetern sprider likvärdigt,vilket kan leda till god direktivitet, så behövs det ingen dipp alls mellan 2-5 kHz. Rakt låter i detta fall bäst - vilket är detsamma som Toole och Genelec kommit fram till.
Utan waveguide för diskanten med olika spridning mellan elementen vid delningen är det en helt annan historia.

Helt rak frekvensgång (samma gain över hela frekvensregistret) samt helt jämn spridning är säkert närmare idealet generellt sett, för varje kombination av element, låda och filterkarakteristik så får man nog acceptera någon form av kompromiss.


Sant.
I dethär fallet kanske det blir nån slags kompromiss då man använder en boomer med metallmembran och en tweeter av textil ? De olika materialen kan möjligen ha lite olika ljudkaraktär ? Men dethär är förstås bara spekulation .

En estetiskt tilltalande högtalare är det ivartfall, speciellt i träfaner utgåvorna.
Komponentkvaliteten verkar bra i delningsfiltret. Coolt att waveguiden är av metall.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav goat76 » 2020-04-04 11:35

Tangband skrev:
hcl skrev:
Tangband skrev:Mina egna undersökningar visar att använder man en waveguide och lyckas pricka in den delningsfrekvens där boomern och tweetern sprider likvärdigt,vilket kan leda till god direktivitet, så behövs det ingen dipp alls mellan 2-5 kHz. Rakt låter i detta fall bäst - vilket är detsamma som Toole och Genelec kommit fram till.
Utan waveguide för diskanten med olika spridning mellan elementen vid delningen är det en helt annan historia.

Helt rak frekvensgång (samma gain över hela frekvensregistret) samt helt jämn spridning är säkert närmare idealet generellt sett, för varje kombination av element, låda och filterkarakteristik så får man nog acceptera någon form av kompromiss.


Sant.
I dethär fallet kanske det blir nån slags kompromiss då man använder en boomer med metallmembran och en tweeter av textil ? De olika materialen kan möjligen ha lite olika ljudkaraktär ? Men dethär är förstås bara spekulation .

En estetiskt tilltalande högtalare är det ivartfall, speciellt i träfaner utgåvorna.
Komponentkvaliteten verkar bra i delningsfiltret. Coolt att waveguiden är av metall.


Jag var riktigt nära att beställa ett par men när jag läste och lyssnade på lite olika recensioner och intryck och sumerade ihop dessa så kom jag fram till att det fanns en risk att dessa högtalare inte skulle passa mig. Jag vet, man måste såklart lyssna själv och det är möjligt att dessa skulle fungera helt fantastiskt med mina övriga komponenter.

Kanske är det just den där dipen i området 2-5 kHz som gör att flera upplever dem som något tillbaka-lutade i mellanregistret och den beskrivningen tilltalar inte mig, det är ju ett ganska brett område som är sänkt med upp till 3 dB.

Det andra stora problemet för mig vilket vi också diskuterade i en annan tråd är att dessa högtalare verkar kräva lite mer ljudtryck innan de låter/presterar bra, det fungerar inte heller ypperligt för mig då jag ofta brukar lyssna på relativt låga nivåer kvällstid. Kanske har det som du (Tangband) misstänkte har med hur lådan är dämpad invändigt eller så kanske det har med den där passiva lösningen istället för basport? Svårt att veta då ingen verkar vara helt på det klara med varför vissa högtalare inte verkar fungera så bra på låg nivå.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav Tangband » 2020-04-04 12:40

Observera endast 25 dB omfång i grafen.

Med normala 50 dB skulle det se rakare ut.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav goat76 » 2020-06-14 17:17

Nu kommer de snart ut med sina aktiva golvare A700 som ser ut så här:

Bild

Några intressanta iaktagelser är att de valt att lägga en form av gummiplatta mellan kabinettet och aluminium-foten som dämpmaterial, samt att de förutom de sedvanliga spikfötterna även skickar med små gummifötter.

En annan sak som även är innovativt är den digitala kompenseringen som sker vid lägre lyssningsnivåer.
Så här skriver de om det i produktbladet:

"Automatic ISO 226:2003 Compensation = Low Level Enhancement - LLE

It is well known and documented in research, that the perceived sound balance is dependent on the level at which sound is reproduced. Best example is that with traditional loudspeakers, when listening at quieter levels, there is very little experienced bass and treble reproduction, although at louder level the bass and treble is clearly present. Since we are in control of the entire sound-reproduction chain of the speakers, we can predict the exposed level of sound at the listeners ears, which means we are able to compensate for this effect completely and very accurate. However, we will only do this compensation at low levels (<70dB), where we know most listeners will not perform their critical listening. The outcome from this compensation is a smooth and constantly adapting timbre to the sound, so that it will also sound dynamic and impressive at lower levels, where you can have conversations at the same time during listening. This is a very well engineered feature primarily aimed to professorial use in studios. It allows the mastering engineers to work at lower volumes and still get a precise representation of the music. This allows for much longer work sessions without getting fatigued. For HiFi use, if you often listen at lower volumes this would be a game changer for you!"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav Tangband » 2020-06-15 09:06

goat76 skrev:Nu kommer de snart ut med sina aktiva golvare A700 som ser ut så här:

[ Bild ]

Några intressanta iaktagelser är att de valt att lägga en form av gummiplatta mellan kabinettet och aluminium-foten som dämpmaterial, samt att de förutom de sedvanliga spikfötterna även skickar med små gummifötter.

En annan sak som även är innovativt är den digitala kompenseringen som sker vid lägre lyssningsnivåer.
Så här skriver de om det i produktbladet:

"Automatic ISO 226:2003 Compensation = Low Level Enhancement - LLE

It is well known and documented in research, that the perceived sound balance is dependent on the level at which sound is reproduced. Best example is that with traditional loudspeakers, when listening at quieter levels, there is very little experienced bass and treble reproduction, although at louder level the bass and treble is clearly present. Since we are in control of the entire sound-reproduction chain of the speakers, we can predict the exposed level of sound at the listeners ears, which means we are able to compensate for this effect completely and very accurate. However, we will only do this compensation at low levels (<70dB), where we know most listeners will not perform their critical listening. The outcome from this compensation is a smooth and constantly adapting timbre to the sound, so that it will also sound dynamic and impressive at lower levels, where you can have conversations at the same time during listening. This is a very well engineered feature primarily aimed to professorial use in studios. It allows the mastering engineers to work at lower volumes and still get a precise representation of the music. This allows for much longer work sessions without getting fatigued. For HiFi use, if you often listen at lower volumes this would be a game changer for you!"


Väldigt snygga högtalare :) .
Jag undrar om de lyssnat sig fram till den där gummimattan mellan kabinettet och aluminiumfoten, eller har de mätt fram att det blir mindre vibrationer ? . Eller både och ? Jag undrar även om den där adaptiva loudnessfunktionen de skriver om kan stängas av helt.
Vilket klass D chip använder de ?
Det ser ut som att de inte använder alu-koner i A700.

Här finns mer info.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-411861

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav Tangband » 2020-06-15 10:00


Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav goat76 » 2020-06-15 10:36

Tangband skrev:
goat76 skrev:Nu kommer de snart ut med sina aktiva golvare A700 som ser ut så här:

[ Bild ]

Några intressanta iaktagelser är att de valt att lägga en form av gummiplatta mellan kabinettet och aluminium-foten som dämpmaterial, samt att de förutom de sedvanliga spikfötterna även skickar med små gummifötter.

En annan sak som även är innovativt är den digitala kompenseringen som sker vid lägre lyssningsnivåer.
Så här skriver de om det i produktbladet:

"Automatic ISO 226:2003 Compensation = Low Level Enhancement - LLE

It is well known and documented in research, that the perceived sound balance is dependent on the level at which sound is reproduced. Best example is that with traditional loudspeakers, when listening at quieter levels, there is very little experienced bass and treble reproduction, although at louder level the bass and treble is clearly present. Since we are in control of the entire sound-reproduction chain of the speakers, we can predict the exposed level of sound at the listeners ears, which means we are able to compensate for this effect completely and very accurate. However, we will only do this compensation at low levels (<70dB), where we know most listeners will not perform their critical listening. The outcome from this compensation is a smooth and constantly adapting timbre to the sound, so that it will also sound dynamic and impressive at lower levels, where you can have conversations at the same time during listening. This is a very well engineered feature primarily aimed to professorial use in studios. It allows the mastering engineers to work at lower volumes and still get a precise representation of the music. This allows for much longer work sessions without getting fatigued. For HiFi use, if you often listen at lower volumes this would be a game changer for you!"


Väldigt snygga högtalare :) .
Jag undrar om de lyssnat sig fram till den där gummimattan mellan kabinettet och aluminiumfoten, eller har de mätt fram att det blir mindre vibrationer ? . Eller både och ? Jag undrar även om den där adaptiva loudnessfunktionen de skriver om kan stängas av helt.
Vilket klass D chip använder de ?
Det ser ut som att de inte använder alu-koner i A700.

Här finns mer info.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-411861


Det är väl samma waveguide av aluminium som i de andra modellerna, övriga element är i papper.

Tweeter: 1 x 0,74" Custom fine weave soft fabric textile with CDC aluminum waveguide
Mid / woofer: 1 x 6" linear long stroke paper cone
Front / subwoofer: 2 x 6" linear long stroke paper cone
Rear / subwoofer: 2 x 6" linear long stroke paper cone


Det blir intressant att läsa recensionerna när de kommer, då får vi nog veta om det går att stänga av den där kompenseringskurvan, men det borde väl gå.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav 2-ch » 2020-06-15 15:59

goat76 skrev:Jag var riktigt nära att beställa ett par men när jag läste och lyssnade på lite olika recensioner och intryck och sumerade ihop dessa så kom jag fram till att det fanns en risk att dessa högtalare inte skulle passa mig. Jag vet, man måste såklart lyssna själv och det är möjligt att dessa skulle fungera helt fantastiskt med mina övriga komponenter.

Kanske är det just den där dipen i området 2-5 kHz som gör att flera upplever dem som något tillbaka-lutade i mellanregistret och den beskrivningen tilltalar inte mig, det är ju ett ganska brett område som är sänkt med upp till 3 dB.

Det andra stora problemet för mig vilket vi också diskuterade i en annan tråd är att dessa högtalare verkar kräva lite mer ljudtryck innan de låter/presterar bra, det fungerar inte heller ypperligt för mig då jag ofta brukar lyssna på relativt låga nivåer kvällstid. Kanske har det som du (Tangband) misstänkte har med hur lådan är dämpad invändigt eller så kanske det har med den där passiva lösningen istället för basport? Svårt att veta då ingen verkar vara helt på det klara med varför vissa högtalare inte verkar fungera så bra på låg nivå.

Angående s400, så lyssnade jag på den på mässan för ett par-tre år sedan och där låter det ju sällan bra. Då var den helt ny.
Men den var i mitt tycke en mycket lättlyssnad och trevlig högtalare. Sett till priset (vill minnas att det var 15 000 då) var det en höjdare.

Jag kan inte uttala mig om hur den lät vid väldigt låga lyssningsnivåer.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav goat76 » 2020-06-15 17:18

2-ch skrev:
goat76 skrev:Jag var riktigt nära att beställa ett par men när jag läste och lyssnade på lite olika recensioner och intryck och sumerade ihop dessa så kom jag fram till att det fanns en risk att dessa högtalare inte skulle passa mig. Jag vet, man måste såklart lyssna själv och det är möjligt att dessa skulle fungera helt fantastiskt med mina övriga komponenter.

Kanske är det just den där dipen i området 2-5 kHz som gör att flera upplever dem som något tillbaka-lutade i mellanregistret och den beskrivningen tilltalar inte mig, det är ju ett ganska brett område som är sänkt med upp till 3 dB.

Det andra stora problemet för mig vilket vi också diskuterade i en annan tråd är att dessa högtalare verkar kräva lite mer ljudtryck innan de låter/presterar bra, det fungerar inte heller ypperligt för mig då jag ofta brukar lyssna på relativt låga nivåer kvällstid. Kanske har det som du (Tangband) misstänkte har med hur lådan är dämpad invändigt eller så kanske det har med den där passiva lösningen istället för basport? Svårt att veta då ingen verkar vara helt på det klara med varför vissa högtalare inte verkar fungera så bra på låg nivå.

Angående s400, så lyssnade jag på den på mässan för ett par-tre år sedan och där låter det ju sällan bra. Då var den helt ny.
Men den var i mitt tycke en mycket lättlyssnad och trevlig högtalare. Sett till priset (vill minnas att det var 15 000 då) var det en höjdare.

Jag kan inte uttala mig om hur den lät vid väldigt låga lyssningsnivåer.


Amir på audiosciencereview verkar dock inte vara så övertygad vid lyssningstestet, iallafall inte som de flesta andra som recenserat dem.

Speaker Listening Tests
The first impression was not very positive. Going through my track list, not much excited me. I put in a filter at the resonance point and that helped fair but but I was still left empty. My reference tracks all sounded good but hardly any sounded great.

I physically examined the speaker and boy does this cabinet breath. It is constantly being excited by whatever it plays. On other speakers, only a few frequencies excited them but here, the cabinet is more like how a music instrument acts, being part of the show. Researching online, it seems the cabinet has no bracing and is only using half inch MDF?

Upper bass delivery was good (e.g. in techno music) but deep bass at elevated levels would cause severe bottoming out of the woofer. I swapped the S400 for the Revel M16 and found it having the same issue. But otherwise, it sounded excellent and much better performer on my reference tracks. The M16 costs half as much so this did not bode well for the S400.

I no longer have the JBL HDI-1600 but from memory it did a lot better than the Revel M16 in handling deep bass. In addition, the JBL aced all of my reference tracks as well.

I should say that overall sound of the S400 is pleasant and warm. And often times I would admire mid to high frequency transient notes. So there is merit here.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12844/

Användarvisningsbild
jonasz
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2003-07-23

Re: Buchardt s400 på insidan med mätningar

Inläggav jonasz » 2020-06-16 17:38

"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: palrob och 12 gäster