Meridian G68ADV testad av Audio Science Review

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Meridian G68ADV testad av Audio Science Review

Inläggav Mirage » 2020-04-06 00:10

Det var kanske inte så väntat att ett gammalt surroundförsteg skulle bli testat. Det är dock nån medlem som lånat ut ett till Amir, och han tyckte visst det var roligt att se hur en sån gamma apparat stod sig som DAC.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... ood.12408/

Eftersom jag själv använder precis en sådan till båda film och musik var det lite roligt att läsa. Resultatet är väl inte så värst bra, jämfört med en nyare DAC. Jämfört med andra surroundförstärkare verkar den fortfarande stå sig OK, även om det finns bättre.

En sak som förvånar mig i kommentarerna är att de skriver om att den saknar HDMI-anslutningar, men ingen skriver att det finns en separat enhet för det. Jag har den äldre som heter HD621, nu finns det en HD722.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Meridian G68ADV testad av Audio Science Review

Inläggav Tangband » 2020-04-06 05:34

Jämfört med andra moderna avr apparater står den sig väldigt bra, den är väl bättre på de flesta parametrar ? Men kanske inte mot bra moderna separata dacar.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Meridian G68ADV testad av Audio Science Review

Inläggav Mirage » 2020-04-06 09:12

Ja, så tolkar jag också texten. Jag är inte så bra på att tolka vad som är bra i alla diagrammen.

Min Squeezebox Touch och CD-spelare är anslutna digitalt till G68ADV, så jag använder den som DAC. Jag tycker att det låter helt OK, men har inte så mycket annat jämföra med.

Övriga digitala källor är anslutna med HDMI till HD621. Det är en apparat det inte finns så mycket att läsa om. Kalman Rubinson skrev en gång om den i sin kolumn Music in the round i Stereophile. Dels om att använda den för flerkanalsljud, men även hur bra den var för vanlig CD.
But here's the really great news about the Meridian HD621: Plain old CD sounded superb, even from a modest player like the Oppo DV-980H. Despite the many observations that jitter on HDMI can be an order of magnitude greater than that on S/PDIF, the Oppo sounded so much better upsampled via HDMI in the HD621 than direct via S/PDIF to the 861.

Hela texten kan läsas här, men man får skrolla ned en bit: https://www.stereophile.com/content/mus ... -38-page-3

Så egentligen borde jag kanske använda denna även för musiklyssningen. Har en liten dator (Intel NUC) kopplad med HDMI till HD621, så det är bara att spela med den som källa istället.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: doppler, Google [Bot] och 29 gäster