Moderator: Redaktörer
JM skrev:"Summing localization" vanligen under 1 ms har två avgörande komponenter - tiden och upplevd ljudstyrka - vilka på olika sätt ger lokalisation någonstans emellan direktljudets och reflexljudets positioner. "Summing localization" sker analogt med hur lokaliseringen mellan två högtalare sker vid stereolyssnande.
Kan någon förklara varför combfilter effekter eller andra effekter ej är hörbara vid ""Summing localization". Dvs reflexljudet ger ingen färgning av direktljudet under 1 ms!
JM
hcl skrev:JM skrev:"Summing localization" vanligen under 1 ms har två avgörande komponenter - tiden och upplevd ljudstyrka - vilka på olika sätt ger lokalisation någonstans emellan direktljudets och reflexljudets positioner. "Summing localization" sker analogt med hur lokaliseringen mellan två högtalare sker vid stereolyssnande.
Kan någon förklara varför combfilter effekter eller andra effekter ej är hörbara vid ""Summing localization". Dvs reflexljudet ger ingen färgning av direktljudet under 1 ms!
JM
Avser du med ”färgning” en upplevd påverkan på vad vi uppfattar som instrumentklang eller vad avses?
RogerJoensson skrev:Om rummet är ekofritt, var kommer reflexen ifrån?
RogerJoensson skrev:Klangmässigt påverkas naturligtvis direktljudet av reflexer även om dessa ligger längre fördröjda i tid än 1ms (och kortare=?
Vad är det du undrar över? Jag förstår inte frågeställningen? Vem säger att reflexljudet inte ger färgning av direktljudet under 1ms? - De smälter ju ihop till ett, vilket leder till färgning!
Rille skrev:Nu kanske jag inte förstår frågan. men om jag säger att med direktljudet fås referensen av hur det klingar ock senare reflexer som inte klingar lika ger färgning..
gopnik skrev:Premissen är falsk. Kamfiltereffekter hörs. Kupa händerna runt munnen så där som folk gör på film när de ropar till varandra, och säg något. Det låter påtagligt färgat, trots att reflexerna tillkommer inom en bråkdels millisekund. ————————
gopnik skrev:Premissen är falsk. Kamfiltereffekter hörs. Kupa händerna runt munnen så där som folk gör på film när de ropar till varandra, och säg något. Det låter påtagligt färgat, trots att reflexerna tillkommer inom en bråkdels millisekund. Du har missförstått och övertolkat någonting som du läst, igen. Och jag tänker då inte lägga resurser på att reda ut vad du missförstått, eller på vilket vis.
gopnik skrev:Kamfiltereffekt på sinus? Men herre jävla jösses...
JM skrev:gopnik skrev:Premissen är falsk. Kamfiltereffekter hörs. Kupa händerna runt munnen så där som folk gör på film när de ropar till varandra, och säg något. Det låter påtagligt färgat, trots att reflexerna tillkommer inom en bråkdels millisekund. Du har missförstått och övertolkat någonting som du läst, igen. Och jag tänker då inte lägga resurser på att reda ut vad du missförstått, eller på vilket vis.
Kör du en sinussignal i mono via två stereohögtalare med lyssningspositionen lite utanför sweetspot blir resultatet en hörbar kamfiltereffekt? Sinussignalen blir fördröjd något mindre än 1 ms från högtalaren längst bort och måste som jag ser det skapa en kamfiltereffekt. Är den hörbar?
JM
Kronkan skrev:Summing lokalisation handlar inte om färgning versus ickefärgning. Det handlat om lokalisering av en ljudkälla.
Om reflexen når örat efter kort tid så kommer vi lokalisera ljudet mittemellan de två ljudkällorna. Så har man en vägg nära högtalarnas yttervägg så kan man ibland lokalisera utanför högtalaren.
Att ljudet färgas är en annan sak. Summing lokalisation handlar om lokalisering eller rättare sagt hur vi perceptuerar ljudets läge.
Så uppfattar jag saken.
JM skrev:RogerJoensson skrev:Om rummet är ekofritt, var kommer reflexen ifrån?
Mitt fel - för mycket är underförstått. En högtalare ger direktljudet och ytterligare en högtalare ger reflexljudet med olika egenskaper i ett ekofritt rum.
Kronkan skrev:Summing lokalisation handlar inte om färgning versus ickefärgning. Det handlat om lokalisering av en ljudkälla.
Om reflexen når örat efter kort tid så kommer vi lokalisera ljudet mittemellan de två ljudkällorna. Så har man en vägg nära högtalarnas yttervägg så kan man ibland lokalisera utanför högtalaren.
Att ljudet färgas är en annan sak. Summing lokalisation handlar om lokalisering eller rättare sagt hur vi perceptuerar ljudets läge.
Så uppfattar jag saken.
goat76 skrev:JM skrev:RogerJoensson skrev:Om rummet är ekofritt, var kommer reflexen ifrån?
Mitt fel - för mycket är underförstått. En högtalare ger direktljudet och ytterligare en högtalare ger reflexljudet med olika egenskaper i ett ekofritt rum.
Men hur går man tillväga för att spela in endast reflexljudet som sedan ska spelas upp i den andra högtalaren?
goat76 skrev:Kronkan skrev:Summing lokalisation handlar inte om färgning versus ickefärgning. Det handlat om lokalisering av en ljudkälla.
Så uppfattar jag saken.
Det fetmarkerade beror på hur mycket reflexerna färgats och hur dessa tunnats ut innan det når örat, eftersom reflexerna inte längre är helt identiska med direktljudet så kommer de inte ”dra” ljudet till en mittpunkt mellan ljudkällorna, det kommer vara lokaliserat närmare direktljudets ursprungliga position i de flesta fall.
petersteindl skrev:goat76 skrev:JM skrev:Mitt fel - för mycket är underförstått. En högtalare ger direktljudet och ytterligare en högtalare ger reflexljudet med olika egenskaper i ett ekofritt rum.
Men hur går man tillväga för att spela in endast reflexljudet som sedan ska spelas upp i den andra högtalaren?
Goat76, det är ingen inspelad reflex. Det handlar om simulerade reflexer i form av tidsfördröjd signal i andra högtalaren som är en replika av första signalen i högtalare 1. Signalerna är koherenta, ena signalen som är i högtalare 1 kommer först och kallas därför lead signal, den andra likadana signalen tidsfördröjs och återges via högtalare 2. Den kallas lag signal. Det är således ett förhållande på lead och lag på samma signal.
Jag återkommer med total förklaring över hur det funkar. Det kan bli i annan tråd.
Ämnet är inte lätt och di lärde forskar på det ännu.
Ha en fortsatt Glad Påsk!
Mvh
Peter
jansch skrev:JM skrev:gopnik skrev:Premissen är falsk. Kamfiltereffekter hörs. Kupa händerna runt munnen så där som folk gör på film när de ropar till varandra, och säg något. Det låter påtagligt färgat, trots att reflexerna tillkommer inom en bråkdels millisekund. Du har missförstått och övertolkat någonting som du läst, igen. Och jag tänker då inte lägga resurser på att reda ut vad du missförstått, eller på vilket vis.
Kör du en sinussignal i mono via två stereohögtalare med lyssningspositionen lite utanför sweetspot blir resultatet en hörbar kamfiltereffekt? Sinussignalen blir fördröjd något mindre än 1 ms från högtalaren längst bort och måste som jag ser det skapa en kamfiltereffekt. Är den hörbar?
JM
Javisst!
Du behöver inte fördröja någon signal, det sköter ju avståndet om....
Kör en ton t.ex mellan 2 och 5 kHz i stereon och gå sakta omkring i rummet, eller bara vrid på huvudet. Det kvittrar så vackert och du har ingen aning om riktning.
petersteindl skrev:goat76 skrev:Kronkan skrev:Summing lokalisation handlar inte om färgning versus ickefärgning. Det handlat om lokalisering av en ljudkälla.
Så uppfattar jag saken.
Det fetmarkerade beror på hur mycket reflexerna färgats och hur dessa tunnats ut innan det når örat, eftersom reflexerna inte längre är helt identiska med direktljudet så kommer de inte ”dra” ljudet till en mittpunkt mellan ljudkällorna, det kommer vara lokaliserat närmare direktljudets ursprungliga position i de flesta fall.
Nej goat76, det är ingen reflex som som simuleras i området 0 till 1 ms. Det är området för summing localization. Därvidlag har även Kronkan missuppfattat vad summing localization är. Det är allrså inte reflexer det handlar om i det området.
Mvh
Peter
JM skrev:jansch skrev:JM skrev:Kör du en sinussignal i mono via två stereohögtalare med lyssningspositionen lite utanför sweetspot blir resultatet en hörbar kamfiltereffekt? Sinussignalen blir fördröjd något mindre än 1 ms från högtalaren längst bort och måste som jag ser det skapa en kamfiltereffekt. Är den hörbar?
JM
Javisst!
Du behöver inte fördröja någon signal, det sköter ju avståndet om....
Kör en ton t.ex mellan 2 och 5 kHz i stereon och gå sakta omkring i rummet, eller bara vrid på huvudet. Det kvittrar så vackert och du har ingen aning om riktning.
Skall jag tolka ditt svar att under 1 ms finns hörbar dopplereffekt vid variabelt avstånd till monoljud från stereohögtalare?
Är dopplereffekten hörbar utan huvudvridning eller vid konstant olika avstånd till högtalarna. När signalen slås på är nog dopplereffekten hörbar men hur blir det efter en viss tid?
JM
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:
Goat76, det är ingen inspelad reflex. Det handlar om simulerade reflexer i form av tidsfördröjd signal i andra högtalaren som är en replika av första signalen i högtalare 1. Signalerna är koherenta, ena signalen som är i högtalare 1 kommer först och kallas därför lead signal, den andra likadana signalen tidsfördröjs och återges via högtalare 2. Den kallas lag signal. Det är således ett förhållande på lead och lag på samma signal.
Jag återkommer med total förklaring över hur det funkar. Det kan bli i annan tråd.
Ämnet är inte lätt och di lärde forskar på det ännu.
Ha en fortsatt Glad Påsk!
Mvh
Peter
Ifall det är en helt identisk signal så blir det inte en helt trovärdig simulering av en reflex, en riktig reflex kommer inte längre vara helt identisk med direktljudet.
petersteindl skrev:goat76 skrev:Kronkan skrev:Summing lokalisation handlar inte om färgning versus ickefärgning. Det handlat om lokalisering av en ljudkälla.
Så uppfattar jag saken.
Nej goat76, det är ingen reflex som som simuleras i området 0 till 1 ms. Det är området för summing localization. Därvidlag har även Kronkan missuppfattat vad summing localization är. Det är allrså inte reflexer det handlar om i det området.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster