Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även streamers

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav BosseS » 2020-07-11 14:24

Hur lyckades du ta dig förbi Spotify's first line support?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Calleberg » 2020-07-11 17:00

BosseS skrev:Hur lyckades du ta dig förbi Spotify's first line support?


Var detta du fastnade för i mitt inlägg?

Det du istället borde ta till dig är att även om de allra flesta som jobbar på spotify säkert är hyvens prickar, så finns det några som borde waterboardas samtidigt som man spelar crazy frog för dem svinhögt ur dåliga högtalare transkodat flera gånger i 128kbps tills de skriker om nåd och ger oss någon sorts möjlighet till hifikvalitets-streaming typ 16/44.1- FLAC eller liknande.

Om man spetsar till det lite alltså...

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav BosseS » 2020-07-11 20:03

Ja, det var vad jag blev intresserad av för det är något jag skulle vilja kunna för att få buggar fixade och nya funktioner inlagda.

Därmed inte sagt att bitrate och komprimering är ointressant, men trots en massa hår i mina gamla öron vill jag inte riskera att uppleva skillnaden vid en A/B-lyssning för det kostar bara pengar ;) Jag är nöjd med det jag har.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Calleberg » 2020-07-11 21:06

Joo, bitrater och sånt är jätteointressant tycker jag, var på riktigt dåligt gubbhumör efter att spenderat en helkväll i nån sorts motvillig googlemania, för att försöka lista ut hur jag skulle gå tillväga för att strömma musik lika bra/dåligt som innan spotify släppte stödet för logitech media server... sedär ytterligare spotify medarbetare som borde straffas på något medeltida vis...

Hursomhelst verkar det där vara en spotify community på nätet som är öppen för alla, så kör på...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav shifts » 2020-07-11 22:24

Lyssnar man på Spotify egna reklamjingel erbjuder de musik i extrem ljudkvalitet. Ska man misstro det reklammeddelandet?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Calleberg » 2020-07-11 23:14

Nu har jag inte hört reklamen du pratar om, men det låter som om, i vart fall Spotifys reklamavdelning är extremt kompetent...

Såg du vad jag gjorde där... extremt-extremt... :P

Men om jag skall vara lite seriös så tycker jag det är jävligt synd att Spotify som har överlägsen funktionalitet och användarvänlighet helt verkar ha tappat bollen just vad det gäller streamingkvalitet. Om inte annat ur ett rent marknadsmässigt perspektiv. Helt oavsett ev. faktiskt skillnad i ljudkvalitet missar man chansen att bli nummer ett och ta marknadsandelar av främst Tidal men kanske ochså av t.ex Qobuz. Istället verkar man lägga krutet på det som man redan är bäst på.

https://www.google.com/amp/s/www.whathi ... g-services

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav goat76 » 2020-07-11 23:52

Calleberg skrev:Nu har jag inte hört reklamen du pratar om, men det låter som om, i vart fall Spotifys reklamavdelning är extremt kompetent...

Såg du vad jag gjorde där... extremt-extremt... :P

Men om jag skall vara lite seriös så tycker jag det är jävligt synd att Spotify som har överlägsen funktionalitet och användarvänlighet helt verkar ha tappat bollen just vad det gäller streamingkvalitet. Om inte annat ur ett rent marknadsmässigt perspektiv. Helt oavsett ev. faktiskt skillnad i ljudkvalitet missar man chansen att bli nummer ett och ta marknadsandelar av främst Tidal men kanske ochså av t.ex Qobuz. Istället verkar man lägga krutet på det som man redan är bäst på.

https://www.google.com/amp/s/www.whathi ... g-services


Den stora massan vet knappt att det finns olika ljudkvaliteer på musik, de väljer det alternativ som de hört talats om mest och väljer bara något annat om det antingen är billigare eller ifall trenden lutar över till något annat.

Vi ljudnördar är ett utdöende släkte som utgör kanske 0,5% av alla lyssnare i världen. Den stora skalan har gått över till mono-högtalare eller så lyssnar de med de kassa hörlurarna som följt med i köpet av mobiltelefonerna, och i dessa hör man ändå ingen skillnad på ljudkvaliten.
Det ser aningen mörkt ut.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav hcl » 2020-07-12 10:26

shifts skrev:Lyssnar man på Spotify egna reklamjingel erbjuder de musik i extrem ljudkvalitet. Ska man misstro det reklammeddelandet?


Vadå ”extrem”? Det betyder ju ö.h.t. inget. Extremt dålig, extremt bra, extremt soft, extremt kverulerande???
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Conan » 2020-07-12 13:12

Ja och "extrem" kanske skulle kunna betyda "den är helt transparent för kodningsartefakter inom det hörbara området". Då ligger väl Ogg Vorbis med 320 kbps ganska bra till för att kunna kallas just "extrem"!? Är det nån som behöver nåt bättre..? 8)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Calleberg » 2020-07-12 15:03

Det är skillnad på "behöver" och "vill ha"... :D

Som jag minns det var jag millt sagt rätt nöjd med att streama spotify via min Logitech touch/ Hegel HD10 kombo.

Så här i efterhand har jag förstått att Touchen "packat upp" OGG och skickat ut det via SPDIF utgången som PCM till Hegeln, och som jag förstår det, i processen återskapat det till samma sampelrate och upplösning som Spotifys orginal minus lite data som försvunnit i kompimeringen.

Hade någon frågat mig om jag behövde bättre ljud, där när det begav sig hade ja frågat tillbaka nåt i stil med "Va? nää vadå, går det??

Det som stör mig är att när min chromecast audio anländer så är jag tvingad av spotify att nöja mig med AAC 256kbps som ju är "lossigare" än OGG 320...

Jag befarar att det finns risk att frågan om behövs bättre ljud med denna lösning får ett jakande svar...

Istället kontemplerar är att offra en surfplatta som jag vet har audio out via USB, och skicka ljudet tiil hegeln via en USB OTG adapter till Hegelns USB ingång, vilket då kommer vara en OGG 320 dataström... Om gud och diverse mjukvaror är med mig vill säga.

Eller börja köpa CD skivor igen... :roll:

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Conan » 2020-07-12 22:00

Calleberg skrev: Om gud och diverse mjukvaror är med mig vill säga.


Ja och hårdvaran med... amen...

Tycker det saknas en del hårdvara för att på korrektast sätt packa upp och återge ljudströmmar från Spotify, Tidal, Apple Music mm. Det kan väl inte vara superraketforskning kan man anta. Jag har spelat upp Spotify på finstereon på lite olika sätt genom åren som:

- Jamcast. Man packar ihop Spotify-strömmen i laptopen till en annan strömmad kanal som skickas ut i nätverket och kunde plockas upp av min Oppo BDP-95. Jättebökigt och funkade lite sådär.

- Airport Express. Konvertering då till Apples format. Lät väl helt OK om jag minns rätt.

- Strömmat med Spotify Connect till en hemmabiostärkare från Yamaha. Lät inte alls bra i mina öron. Grått & trist...

- Nu spelas det på en fristående liten grej Yamaha WXAD-10 som klarar Spotify Connect. Funkar och låter bra. Hade önskat att Spotify Connect hade kunnat hantera normalisering också (på läge "Tyst" såklart).

På finstereon spelas det fortfarande 90% CD-skivor... :)

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Tell » 2020-07-13 02:05

Conan skrev:Ja och "extrem" kanske skulle kunna betyda "den är helt transparent för kodningsartefakter inom det hörbara området". Då ligger väl Ogg Vorbis med 320 kbps ganska bra till för att kunna kallas just "extrem"!? Är det nån som behöver nåt bättre..? 8)

Precis så är det ju, OGG på 320 kpbs är riktigt bra kvalle.

Calleberg skrev:Det som stör mig är att när min chromecast audio anländer så är jag tvingad av spotify att nöja mig med AAC 256kbps som ju är "lossigare" än OGG 320...

Och ACC på 256 kbps är inte heller dåligt, inte speciellt många skulle ha lätt att höra skillnad på det o en WAV.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Calleberg » 2020-07-13 02:31

Conan skrev:
- Nu spelas det på en fristående liten grej Yamaha WXAD-10 som klarar Spotify Connect. Funkar och låter bra. Hade önskat att Spotify Connect hade kunnat hantera normalisering också (på läge "Tyst" såklart).

På finstereon spelas det fortfarande 90% CD-skivor... :)


Som jag tolkar länken nedan så är det max AAC 256 som gäller för ALLA webbcastar-apparater, även de med spotify connect. Vilket verkar vara vad din Yamahaapparat är.

https://support.spotify.com/us/using_sp ... streaming/

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Conan » 2020-07-13 07:58

Calleberg skrev:
Conan skrev:
- Nu spelas det på en fristående liten grej Yamaha WXAD-10 som klarar Spotify Connect. Funkar och låter bra. Hade önskat att Spotify Connect hade kunnat hantera normalisering också (på läge "Tyst" såklart).

På finstereon spelas det fortfarande 90% CD-skivor... :)


Som jag tolkar länken nedan så är det max AAC 256 som gäller för ALLA webbcastar-apparater, även de med spotify connect. Vilket verkar vara vad din Yamahaapparat är.

https://support.spotify.com/us/using_sp ... streaming/


Spotify Connect går inte som en "web player". Den strömmar direkt från servern. Två olika källor på att Spotify Connect alltid tar hem 320 kbps:

Spotify Community skrev:Spotify Connect uses the highest quality available when streaming to receivers.

If you select normal quality on your phone and then use the app to control Spotify on your receiver, the receiver will still play at the highest quality which is 320kbps.

This is because your receiver is streaming Spotify directly from the servers, and not from your phone.

You are only using your phone as the remote to control it.


What HiFi skrev:And to ensure the best quality possible, Spotify Connect always streams in 320kbps, which is the highest bitrate Spotify currently offers


Här var väl undantaget hur Chromecasten gör när den omvandlar Spotifys Ogg Vorbis till AAC. Riktigt galen ide om det är så.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Mirage » 2020-07-13 10:31

Calleberg skrev:Joo, bitrater och sånt är jätteointressant tycker jag, var på riktigt dåligt gubbhumör efter att spenderat en helkväll i nån sorts motvillig googlemania, för att försöka lista ut hur jag skulle gå tillväga för att strömma musik lika bra/dåligt som innan spotify släppte stödet för logitech media server... sedär ytterligare spotify medarbetare som borde straffas på något medeltida vis...

Hursomhelst verkar det där vara en spotify community på nätet som är öppen för alla, så kör på...

Jag vet inte vad menar med att "spotify släppte stödet för logitech media server"?

Logitech tog bort sin gamla plugin när de officiellt slutade utveckla LMS. I praktiken har det dock fortsatt med Michael Herger och många andra till i communityn som finns på Squeezebox-forumet.

Logitechs plugin har aldrig varit den bästa för att spela Spotify i SB. Redan innan den fanns kunde man spela Spotify i SB med något som jag har för mig hette DS Stream, det funkade dock sådär... Sen gjorde Triode en plugin som funkade bra och som utvecklades länge. Därefter tog Mhergers Spotty över, som även kan använda Spotify Connect. En av de senaste trevliga funktionerna är att man kan integrera musik från strömningstjänster (Spotify, Tidal m.fl.) i sin musiksamling.

Har man Spotify Premium så får man 320 kbit/s, oavsett om man kör Connect eller direkt via en iPeng, Material Skin eller annat sätt att bläddra fram musiken.

Senaste tråden här där detta diskuterats är här: viewtopic.php?f=9&t=69989

På bilden nedan har jag startat en låt från Spotify i Material Skin, i nedre högra hörnet kan man se bitrate.

Material Skin.jpg
Låt från Spotify startad via Material Skin
Material Skin.jpg (460.55 KiB) Visad 3410 gånger


På bilden nedan har jag startat samma låt från Spotify Connect (i en Iphone) och har då samma bitrate.

Spotify Connect.jpg
Låt från Spotify startad via Spotify Connect
Spotify Connect.jpg (374.71 KiB) Visad 3410 gånger


Så även om en del andra spelare bara får 256 kbit/s med Spotify Connect så får man fortfarande alltid 320 kbit/s LMS och SB, även om Logitech inte haft någon egen plugin eller sålt apparater på länge.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Calleberg » 2020-07-13 12:09

Det här var goda nyheter Erik. :)
Vad behöver jag göra för att jag skall kunna spela Spotify via min Touch igen?

Den står kvar på hyllan fortfarande inkopplad, fortfarande ansluten till nätverket... Men just nu duger den bara till att visa klockan... :roll:

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Bamsefar » 2020-07-13 12:22

Du behöver installera LMS8 på en server, om du inte redan gjort det, och sedan aktivera Spotty pluginnen - logga sedan på via inställningar och ange premium kontot. Done!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Calleberg » 2020-07-13 13:50

Ok, är det fortfarande så att det inte funkar att köra LMS på alla NAS:ar?

Det var här jag gav upp sist, då var det LMS 7.9 nånting har jag för mig och på min Netgear NAS var man tvungen att ändra nån root inställning. Tog t.om reda på precis hur jag skulle göra men sen tappade jag sugen...

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Bamsefar » 2020-07-13 18:42

Det kan jag inte svara på - jag använder en Ubuntu server för min LMS och HS (HomeSeer, hemautomation programvara) installation så något behov av någon NAS har jag inte - jag har bara en j*drans stor SSD som jag delar ut på NAS liknande sätt. :mrgreen:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Mirage » 2020-07-13 20:33

Jag har aldrig haft någon NAS, så jag har inte heller något att tillföra här. Ofta när man läser om olika problem med LMS så är det folk som har NAS av fel modell, men det verkar flera här som har det att fungera (vet dock inte om nån kör LMS 8 på NAS).

Tidigare körde jag med en Windows-server (WHS 2011), men jag ville ha ett energisnålare alternativ för LMS. Kör nu med en Raspberry Pi 3B med piCorePlayer installerat, och sen uppdaterat till LMS 8. Står en del om det i tråden jag tidigare länkade till, med början här och några inlägg framåt: viewtopic.php?f=9&t=69989&start=30#p2100257

Min egen musik har jag på en 1 TB USB-disk. Går dock bra att ansluta till extern lagring i nätverket, som t.ex. en NAs.

Jag tycker lösningen med piCorePlayer som server funkar jättebra. Vill man kan man dessutom använda den som en spelare.
Det krävs dock lite datorvana för att installera, i synnerhet när man ska installera LMS 8 enligt instruktionen här: https://www.picoreplayer.org/how_to_upgrade_lms.shtml
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Calleberg » 2020-07-21 21:15

Nu har det hänt lite grejor...
Chromecasten har kommit, riktigt smidigt att få igång den....
"Provcastat" analogt in i en Marshall kilburn. :D
Men Posten och Teknikmagasinet har i skön symbios fuckat upp leveransen av den lite speciella optokabeln för 29:- som krävs för att koppla in mig på Hegeln.(Visby, Segeltorp, lång väntan... Umeå!! mera vänta...tada! -Örebro, öppna kartong, fel sladd :twisted: )

Så vad göra, provade långskottet med Dotterns surfplatta, lite fix i utvecklarläget på den för att få usb porten att bli ljudutgång, i med USB On The Go kabeln i surfplattan och sen en USB-A till USB-B kabel till Hegeln... Och kyss Kerstin det funkar... :D DESSUTOM, TA MIG FAN, jag kan "fjärrbyta" låt på surfplattan med spotifyappen i mobilen!

Användarvisningsbild
Erahjar
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2014-04-18
Ort: Tyskbagarbergen

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Erahjar » 2020-08-22 23:46

För o gå tillbaka i tråden till Bill’s observation att Tidal låter bättre, det förekommer uppenbarligen att man gör olika mastringar för olika media och streamingtjänster.

Som framgår nedan för den kommande utgåvan av Tom Petty’s Wildflowers & all the rest gjordes en mastring för Spotify/Apple, en för CD och den med störst dynamisk range för Tidal och HD Tracks. Hur ofta det sker är naturligtvis en annan femma men borde innebära att Tidal låter bättre än Spotify på denna utgåva. Nedan saxat från Analog Planet:

”Thought I'd jump in here now that I can talk about this. I don't really follow social media too much, but I always love this thread. McCool has been a big help to me, over the last few years, pointing out things that I didn't know.

I'll try to answer some of the questions that came up here today.

1) Everything was mastered by Chris Bellman at Bernie Grundman Mastering. 24 bit 44.1K and 24 bit 16K mastered at a higher level for streaming (Spotify, etc). 24 bit 44.1K specifically mastered for iTunes (MFiT) -for Apple streaming. Apple now tells us that they can accept 2496 files, but they were too late in telling us for this project, and, at this time, Apple has no facility for streaming at that rate. Happy to consider that for the future!

The CD was mastered at a LOWER level than the original (for more dynamic range). There is another big project that I worked on this year that will come out on CD at a lower level as well. This is how I'm going to do things from now on, in large part from all the comments on the Hoffman Forums about dynamic range. IMO, CD is now it's own ecosystem, and those that are willing to pay for physical media should be rewarded with good packaging and good sound.

24 bit 96K format was mastered at even lower level (most dynamic range) and available for those that currently offer hi-res streaming (i.e.Tidal) and for digital downloads (i.e. HD Tracks). The new vinyl of the original album was mastered from the 1/2" analog master. This was NOT the case in 1994, where the album was mastered from the 16 bit 44.1K CD files! In 2015 Chris and I resequenced the original 1/2" master so he could cut from that. If you bought the deluxe vinyl set Warner's put out in 2015, that is essentially the same (analog) source and EQ that we used on the new pressing. The other vinyl discs were mastered from 2496 Pro Tools sessions (the digital format I transferred from analog multitrack into and mixed the songs) or 2448 Pro Tools (for the Home Recordings, which were transferred from ADAT, a 48K digital recording system that Tom used in the early '90's).”

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Anders J » 2020-08-23 10:36

En aspekt i valet av streamingtjänster som jag faktiskt bryr mig om utgår från alla de nödrop som kommit från många musiker/solister, i synnerhet under dessa Coronatider när andra gager uteblir.

Se t ex https://www.facebook.com/patriciakopatchinskaja/posts/10159465082714672 (om länken funkar). Jag hade bästa stolen i Konserthuset den 4 juni, men det sket sig givetvis...

Ersättningen till dessa, liksom hela processen att söka efter musik att lyssna på är helt inriktad mot att man ska söka efter tracks/låtar. Robert von Bahr (= BIS) höll ett föredrag hos LtS för ett par år sedan och berättade att man numera delar upp musiken i absolut minsta beståndsdelar eftersom betalningen är helt inriktad på antalet "tracks" som streamas.

Om jag kommer ihåg rätt så betalar man 10 USD/mån för Spotify och jag tycker lätt att det är värt 15 USD/mån för 24-bit FLAC, fortfarande extremt billigt jämfört med att köpa CD.

För att återföra till den ursprungliga frågeställningen, jo, det är stor skillnad mellan 320 kb OGG resp t ex motsvarande mp3 och lossless "better than CD". Jag har dock inte försökt jämföra lossless genom olika tjänster, bara jämfört med Spotify.

Sitter nöjd med Primephonic.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav goat76 » 2020-08-23 13:27

Erahjar skrev:För o gå tillbaka i tråden till Bill’s observation att Tidal låter bättre, det förekommer uppenbarligen att man gör olika mastringar för olika media och streamingtjänster.

Som framgår nedan för den kommande utgåvan av Tom Petty’s Wildflowers & all the rest gjordes en mastring för Spotify/Apple, en för CD och den med störst dynamisk range för Tidal och HD Tracks. Hur ofta det sker är naturligtvis en annan femma men borde innebära att Tidal låter bättre än Spotify på denna utgåva. Nedan saxat från Analog Planet:

”Thought I'd jump in here now that I can talk about this. I don't really follow social media too much, but I always love this thread. McCool has been a big help to me, over the last few years, pointing out things that I didn't know.

I'll try to answer some of the questions that came up here today.

1) Everything was mastered by Chris Bellman at Bernie Grundman Mastering. 24 bit 44.1K and 24 bit 16K mastered at a higher level for streaming (Spotify, etc). 24 bit 44.1K specifically mastered for iTunes (MFiT) -for Apple streaming. Apple now tells us that they can accept 2496 files, but they were too late in telling us for this project, and, at this time, Apple has no facility for streaming at that rate. Happy to consider that for the future!

The CD was mastered at a LOWER level than the original (for more dynamic range). There is another big project that I worked on this year that will come out on CD at a lower level as well. This is how I'm going to do things from now on, in large part from all the comments on the Hoffman Forums about dynamic range. IMO, CD is now it's own ecosystem, and those that are willing to pay for physical media should be rewarded with good packaging and good sound.

24 bit 96K format was mastered at even lower level (most dynamic range) and available for those that currently offer hi-res streaming (i.e.Tidal) and for digital downloads (i.e. HD Tracks). The new vinyl of the original album was mastered from the 1/2" analog master. This was NOT the case in 1994, where the album was mastered from the 16 bit 44.1K CD files! In 2015 Chris and I resequenced the original 1/2" master so he could cut from that. If you bought the deluxe vinyl set Warner's put out in 2015, that is essentially the same (analog) source and EQ that we used on the new pressing. The other vinyl discs were mastered from 2496 Pro Tools sessions (the digital format I transferred from analog multitrack into and mixed the songs) or 2448 Pro Tools (for the Home Recordings, which were transferred from ADAT, a 48K digital recording system that Tom used in the early '90's).”


Det här var ju extremt intressant att ta del av! :)

Tidigare har jag tagit för givet att skivbolagen skickar samma digitalversion av albumen till alla streamingtjänster, men de skivbolag som vill ha sina album i MQA-format hos Tidal måste ha levererat en högupplöst fil till just dem, så Tidal kan mycket väl ha tillgång till bättre masters än exempelvis Spotify.
MQA-formatet ger jag inte mycket för men kanske är stora delar av Tidals bibliotek baserat på dessa "studio-master", alltså även de som inte ligger i MQA-formatet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-23 13:49

Historiskt har det väl ofta varit tal om olika versioner beroende på var musiken skulle spelas, när det gällde populärmusik som Elvis, Abba, Beatles etc. Inte bara mono eller stereo, utan versioner för AM eller FM.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Är det någon som hör skillnad på olika streamingtjänster

Inläggav distad » 2020-08-23 14:46

goat76 skrev:Jag blir lite förvånad av att det verkar vara rätt många här på forumet som lägger precis allt krut på fina högtalare men nästan inget på källan och övrig elektronik, varför?
Det blir lite "skit in - skit ut", ett par bra högtalare kan omöjligen förvandla eller skapa något på egen hand, de bör matas med kvalite och ju bättre källa/DAC samt ett slutsteg som tar ett ordentligt tag om högtalarna, desto bättre blir det.

Jag testade nyss att spela upp musik från Tidal till min streamer/DAC till slutsteget mot att spela upp samma musik från PC till Marantz receiver med pre-out till samma slutsteg. Skillnaden är stor, streamern målar upp musiken med ett betydligt större djup, tydligare bas och allt låter betydligt mer dynamiskt och engagerande än receivern. Utan slutsteget hade skillnaden varit ännu större.

Om min anläggning bestod av PC med surround-receiver direkt till högtalarna så hade säkert även jag nöjt mig med Spotify, för vad spelar det för roll att spela upp något av högre kvalite om ljudsystemet ändå inte släpper igenom det?
Marantz gör riktigt bra receivers, men nog är det stor skillnad på ett ljudsystem byggt för musik om det är musik som ska lyssnas på. :)

Men nu är det ju så att en gång i tiden så var kedja av dessa komponenter det ultimata pi60-Denon-Nad 208-AVR2105-Pioneer DV688 och den myten finns inbyggd i en massa medlemmar att elektroniken får inte kosta mycket, det är ju bara färgat ändå och inte bättre utan det finns billigt som inte färgar. Men nu för tiden finns det undantag som lägger lika mycket pengar på elektroniken men då är det bar vissa märken som duger. Finns inte många som vågar gå utanför boxen så att säga. Det är nog lite som Strmbrg var inne på i någon tråd att det finns ett stort grupp tryck på Faktiskt.io Det är ju bara att titta i avdelningen med Medlemspresentationer. De som har rätt prylar skrivs det ju massor i, och de som inte har sådant som de flesta här har skrivs det mindre i, så visst är Strmbrg inne på rätt linje.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-23 15:30

Grupptryck och grupptryck, jag vet inte. Diverse internetforum har sina gudar. Det allra vanligaste är väl att prislappen helst ska vara väl tilltagen? Nu var väl inte den kedja du nämner direkt i lågprissegmentet heller, möjligen med undantag för Denon AVR2105. Ska erkänna att jag blev lite förvånad när jag var i den ökända Täby-källaren och att det inte var den elektroniken uppkopplad.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav sprudel » 2020-08-23 21:28

RogerGustavsson skrev:Grupptryck och grupptryck, jag vet inte. Diverse internetforum har sina gudar. Det allra vanligaste är väl att prislappen helst ska vara väl tilltagen? Nu var väl inte den kedja du nämner direkt i lågprissegmentet heller, möjligen med undantag för Denon AVR2105. Ska erkänna att jag blev lite förvånad när jag var i den ökända Täby-källaren och att det inte var den elektroniken uppkopplad.


Vad var det för elektronik i källaren när du var där?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav hifikg » 2020-08-23 23:32

RogerGustavsson skrev:Grupptryck och grupptryck, jag vet inte. Diverse internetforum har sina gudar. Det allra vanligaste är väl att prislappen helst ska vara väl tilltagen? Nu var väl inte den kedja du nämner direkt i lågprissegmentet heller, möjligen med undantag för Denon AVR2105. Ska erkänna att jag blev lite förvånad när jag var i den ökända Täby-källaren och att det inte var den elektroniken uppkopplad.


"ökänd"?? det är väl att ta i, tycker den är välkänd och hyfsat erkänd, har själv varit där och sett dansande pingviner mm. En minnesvärd upplevelse, helt klart. Med lite högre säljtryck (dvs högre än noll) så hade jag mycket väl kunnat inneha ett par pi60 idag, men så jobbar inte Ingvar o jag hann stilla mig, flera gånger om.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Mirage » 2020-10-21 21:37

TIDAL verkar nu ha ordnat en "Connect-funktion": https://support.tidal.com/hc/en-us/arti ... AL-Connect

Jag har inte testat själv ännu, men jag tror det är efterlängtat av många.

De som använder LMS och TIDAL har förmodligen redan sett att man sen en tid måste gå till mysqueezebox.com och logga in på TIDAL igen, vilket ska bero på nån förändring som TIDAL gjort. Se även denna tråd: https://forums.slimdevices.com/showthre ... nges-ahead!

Efter att jag loggat in igen verkade det fungera som det skulle, men jag saknade de album jag sparat i min samling. När jag kollade inställningarna för "Integration av online-musikbibliotek" så var TIDAL inte aktiverat längre. Efter att jag gjort det och gjort en ny sökning var albumen på plats igen.

Konstaterade även att det nu finns ett val för att "Skanna bara online-musikbibliotek", så man slipper skanna alla sina egna filer som man inte ändrat i.

Squeezebox och Logitech Media Server fortsätter att bara bli bättre och bättre! :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster