Moderator: Redaktörer
BosseS skrev:Hur lyckades du ta dig förbi Spotify's first line support?
Calleberg skrev:Nu har jag inte hört reklamen du pratar om, men det låter som om, i vart fall Spotifys reklamavdelning är extremt kompetent...
Såg du vad jag gjorde där... extremt-extremt...
Men om jag skall vara lite seriös så tycker jag det är jävligt synd att Spotify som har överlägsen funktionalitet och användarvänlighet helt verkar ha tappat bollen just vad det gäller streamingkvalitet. Om inte annat ur ett rent marknadsmässigt perspektiv. Helt oavsett ev. faktiskt skillnad i ljudkvalitet missar man chansen att bli nummer ett och ta marknadsandelar av främst Tidal men kanske ochså av t.ex Qobuz. Istället verkar man lägga krutet på det som man redan är bäst på.
https://www.google.com/amp/s/www.whathi ... g-services
shifts skrev:Lyssnar man på Spotify egna reklamjingel erbjuder de musik i extrem ljudkvalitet. Ska man misstro det reklammeddelandet?
Calleberg skrev: Om gud och diverse mjukvaror är med mig vill säga.
Conan skrev:Ja och "extrem" kanske skulle kunna betyda "den är helt transparent för kodningsartefakter inom det hörbara området". Då ligger väl Ogg Vorbis med 320 kbps ganska bra till för att kunna kallas just "extrem"!? Är det nån som behöver nåt bättre..?
Calleberg skrev:Det som stör mig är att när min chromecast audio anländer så är jag tvingad av spotify att nöja mig med AAC 256kbps som ju är "lossigare" än OGG 320...
Conan skrev:
- Nu spelas det på en fristående liten grej Yamaha WXAD-10 som klarar Spotify Connect. Funkar och låter bra. Hade önskat att Spotify Connect hade kunnat hantera normalisering också (på läge "Tyst" såklart).
På finstereon spelas det fortfarande 90% CD-skivor...
Calleberg skrev:Conan skrev:
- Nu spelas det på en fristående liten grej Yamaha WXAD-10 som klarar Spotify Connect. Funkar och låter bra. Hade önskat att Spotify Connect hade kunnat hantera normalisering också (på läge "Tyst" såklart).
På finstereon spelas det fortfarande 90% CD-skivor...
Som jag tolkar länken nedan så är det max AAC 256 som gäller för ALLA webbcastar-apparater, även de med spotify connect. Vilket verkar vara vad din Yamahaapparat är.
https://support.spotify.com/us/using_sp ... streaming/
Spotify Community skrev:Spotify Connect uses the highest quality available when streaming to receivers.
If you select normal quality on your phone and then use the app to control Spotify on your receiver, the receiver will still play at the highest quality which is 320kbps.
This is because your receiver is streaming Spotify directly from the servers, and not from your phone.
You are only using your phone as the remote to control it.
What HiFi skrev:And to ensure the best quality possible, Spotify Connect always streams in 320kbps, which is the highest bitrate Spotify currently offers
Calleberg skrev:Joo, bitrater och sånt är jätteointressant tycker jag, var på riktigt dåligt gubbhumör efter att spenderat en helkväll i nån sorts motvillig googlemania, för att försöka lista ut hur jag skulle gå tillväga för att strömma musik lika bra/dåligt som innan spotify släppte stödet för logitech media server... sedär ytterligare spotify medarbetare som borde straffas på något medeltida vis...
Hursomhelst verkar det där vara en spotify community på nätet som är öppen för alla, så kör på...
Erahjar skrev:För o gå tillbaka i tråden till Bill’s observation att Tidal låter bättre, det förekommer uppenbarligen att man gör olika mastringar för olika media och streamingtjänster.
Som framgår nedan för den kommande utgåvan av Tom Petty’s Wildflowers & all the rest gjordes en mastring för Spotify/Apple, en för CD och den med störst dynamisk range för Tidal och HD Tracks. Hur ofta det sker är naturligtvis en annan femma men borde innebära att Tidal låter bättre än Spotify på denna utgåva. Nedan saxat från Analog Planet:
”Thought I'd jump in here now that I can talk about this. I don't really follow social media too much, but I always love this thread. McCool has been a big help to me, over the last few years, pointing out things that I didn't know.
I'll try to answer some of the questions that came up here today.
1) Everything was mastered by Chris Bellman at Bernie Grundman Mastering. 24 bit 44.1K and 24 bit 16K mastered at a higher level for streaming (Spotify, etc). 24 bit 44.1K specifically mastered for iTunes (MFiT) -for Apple streaming. Apple now tells us that they can accept 2496 files, but they were too late in telling us for this project, and, at this time, Apple has no facility for streaming at that rate. Happy to consider that for the future!
The CD was mastered at a LOWER level than the original (for more dynamic range). There is another big project that I worked on this year that will come out on CD at a lower level as well. This is how I'm going to do things from now on, in large part from all the comments on the Hoffman Forums about dynamic range. IMO, CD is now it's own ecosystem, and those that are willing to pay for physical media should be rewarded with good packaging and good sound.
24 bit 96K format was mastered at even lower level (most dynamic range) and available for those that currently offer hi-res streaming (i.e.Tidal) and for digital downloads (i.e. HD Tracks). The new vinyl of the original album was mastered from the 1/2" analog master. This was NOT the case in 1994, where the album was mastered from the 16 bit 44.1K CD files! In 2015 Chris and I resequenced the original 1/2" master so he could cut from that. If you bought the deluxe vinyl set Warner's put out in 2015, that is essentially the same (analog) source and EQ that we used on the new pressing. The other vinyl discs were mastered from 2496 Pro Tools sessions (the digital format I transferred from analog multitrack into and mixed the songs) or 2448 Pro Tools (for the Home Recordings, which were transferred from ADAT, a 48K digital recording system that Tom used in the early '90's).”
goat76 skrev:Jag blir lite förvånad av att det verkar vara rätt många här på forumet som lägger precis allt krut på fina högtalare men nästan inget på källan och övrig elektronik, varför?
Det blir lite "skit in - skit ut", ett par bra högtalare kan omöjligen förvandla eller skapa något på egen hand, de bör matas med kvalite och ju bättre källa/DAC samt ett slutsteg som tar ett ordentligt tag om högtalarna, desto bättre blir det.
Jag testade nyss att spela upp musik från Tidal till min streamer/DAC till slutsteget mot att spela upp samma musik från PC till Marantz receiver med pre-out till samma slutsteg. Skillnaden är stor, streamern målar upp musiken med ett betydligt större djup, tydligare bas och allt låter betydligt mer dynamiskt och engagerande än receivern. Utan slutsteget hade skillnaden varit ännu större.
Om min anläggning bestod av PC med surround-receiver direkt till högtalarna så hade säkert även jag nöjt mig med Spotify, för vad spelar det för roll att spela upp något av högre kvalite om ljudsystemet ändå inte släpper igenom det?
Marantz gör riktigt bra receivers, men nog är det stor skillnad på ett ljudsystem byggt för musik om det är musik som ska lyssnas på.
RogerGustavsson skrev:Grupptryck och grupptryck, jag vet inte. Diverse internetforum har sina gudar. Det allra vanligaste är väl att prislappen helst ska vara väl tilltagen? Nu var väl inte den kedja du nämner direkt i lågprissegmentet heller, möjligen med undantag för Denon AVR2105. Ska erkänna att jag blev lite förvånad när jag var i den ökända Täby-källaren och att det inte var den elektroniken uppkopplad.
RogerGustavsson skrev:Grupptryck och grupptryck, jag vet inte. Diverse internetforum har sina gudar. Det allra vanligaste är väl att prislappen helst ska vara väl tilltagen? Nu var väl inte den kedja du nämner direkt i lågprissegmentet heller, möjligen med undantag för Denon AVR2105. Ska erkänna att jag blev lite förvånad när jag var i den ökända Täby-källaren och att det inte var den elektroniken uppkopplad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster