Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även streamers

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Skillnad på olika streamingtjänster? Övergått till strea

Inläggav darkg » 2020-05-02 21:55

goat76 skrev:Mitt tips är att du börjar leta en bra streamer med inbyggd eller extern DAC av hög kvalitet, samt ett bra slutsteg som driver dina frontar med större auktoritet än de inbyggda stegen i Marantzen. Ett bra försteg gör även det mycket för musiken.


Högtalarna duger i alla fall? :lol:
Don’t just do something, sit there.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Skillnad på olika streamingtjänster? Övergått till strea

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-02 23:02

:lol:

---
goat76 skrev:samt ett bra slutsteg som driver dina frontar med större auktoritet än de inbyggda stegen i Marantzen.

Auktoritet? -Vad är det för lattjolajbanbegrepp och vad betyder det i lite mer fastställda termer?
goat76 skrev:Ett bra försteg gör även det mycket för musiken.

I min värld gör ett bra försteg inte ett skit för musiken och likaledes inte heller ett skit mot musiken.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skillnad på olika streamingtjänster? Övergått till strea

Inläggav goat76 » 2020-05-02 23:08

darkg skrev:
goat76 skrev:Mitt tips är att du börjar leta en bra streamer med inbyggd eller extern DAC av hög kvalitet, samt ett bra slutsteg som driver dina frontar med större auktoritet än de inbyggda stegen i Marantzen. Ett bra försteg gör även det mycket för musiken.


Högtalarna duger i alla fall? :lol:


Tror det, det är iallafall massor med folk här som verkar gilla dem. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skillnad på olika streamingtjänster? Övergått till strea

Inläggav goat76 » 2020-05-02 23:13

RogerJoensson skrev::lol:

---
goat76 skrev:samt ett bra slutsteg som driver dina frontar med större auktoritet än de inbyggda stegen i Marantzen.

Auktoritet? -Vad är det för lattjolajbanbegrepp och vad betyder det i lite mer fastställda termer?
goat76 skrev:Ett bra försteg gör även det mycket för musiken.

I min värld gör ett bra försteg inte ett skit för musiken och likaledes inte heller ett skit mot musiken.


Hifi-floskler så klart rent ordvalsmässigt, du får väl gissa dig till vad det kan betyda. De som förstår de förstår. :D

Jag vet inte hur din värld ser ut, men behöver du verkligen övertolka det jag säger på det viset som du gör?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav JonasB » 2020-05-03 14:14

Nu har jag testat en del mellan Spotify Connect och Tidal via Heos och jag kan inte avgöra om det ena är bättre än det andra. Det kan hända att mina öron inte är tillräckligt tränade eller att min förstärkare är kass.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Tangband » 2020-05-03 16:07

JonasB skrev:Nu har jag testat en del mellan Spotify Connect och Tidal via Heos och jag kan inte avgöra om det ena är bättre än det andra. Det kan hända att mina öron inte är tillräckligt tränade eller att min förstärkare är kass.


Hmm... om du är nöjd med Spotify så blir det ju billigare , inget fel med det .
Jag tror inte det är nåt fel på dina öron. :)
Med det sagt- det är en skillnad egentligen, men har du inte upplevt dem med dina grejor så kan du ju ändå sitta nöjd.
Bara du inte tror att det inte kan bli bättre, för det kan det :)

Om du lägger några timmar för att justera in högtalare med rätt avstånd mellan dem, rätt placering i rummet och rätt öppningsvinkel så blir det lättare att höra skillnaden. Men det kanske du redan gjort?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav JonasB » 2020-05-03 16:37

Tangband skrev:
JonasB skrev:Nu har jag testat en del mellan Spotify Connect och Tidal via Heos och jag kan inte avgöra om det ena är bättre än det andra. Det kan hända att mina öron inte är tillräckligt tränade eller att min förstärkare är kass.


Hmm... om du är nöjd med Spotify så blir det ju billigare , inget fel med det .
Jag tror inte det är nåt fel på dina öron. :)
Med det sagt- det är en skillnad egentligen, men har du inte upplevt dem med dina grejor så kan du ju ändå sitta nöjd.
Bara du inte tror att det inte kan bli bättre, för det kan det :)

Om du lägger några timmar för att justera in högtalare med rätt avstånd mellan dem, rätt placering i rummet och rätt öppningsvinkel så blir det lättare att höra skillnaden. Men det kanske du redan gjort?


Jag har justerat högtalarna en del. Den eventuella skillnaden som hörs går ju inte att jämföra med att till exempel justera platsen för basmodulerna eller att bara höja volymen någon dB så en viss detalj hörs mer tydligt.

Det lutar åt att köra med Spotify Connect tills jag får nys om en tillräckligt bra funktion med Tidal. Att det ska ta sån jäkla tid för Spotify att lansera ett abonnemang med större överföringshastighet.

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Skillnad på olika streamingtjänster? Övergått till strea

Inläggav Tell » 2020-05-03 17:04

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:
Det stabilaste och mest kvalitetssäkra är nog att man har en streamer som är kopplad med kabel till den övriga ljudanläggningen likt en CD-spelare, och att styrenheten i form av dator, läsplatta eller mobil endast agerar kontrolldon, inte som vid casting där själva filen spelas upp av själva styrenheten.


Fast filen spelas ju upp på castingprylen, så kvaliten ska vara precis exakt den samma som att spela upp det direkt på styrenheten.


JonasB: Spotifys ljudkvalitet är precis lika fin som Tidals, med undantag för skillnader i mastering då (som också kan ge fördel till Spotify fyi ;) ). Anekdoter som Bill50xs ska man ta med en nypa salt, den skillnaden han hörde beror antingen då på mastern, placebo och/eller hans dagshumör.


Tell, kanske borde du berätta för JonasB hur mycket du själv använt Tidal. :D
Bill50x talar ur egen praktisk erfarenhet av de två tjänsterna medans du baserar det du säger på teori.

Med Spotify connect spelas filen upp av castingprylen, det jag var otydlig med var att jag menade att allt annat som saknar liknande stöd eller funktion behöver spelas upp av själva styrenheten och sedan streamas till castingprylen. Det kan medföra en hel drös problem och är högst beroende på den trådlösa uppkopplingen, då är det klart mer stabilare att ha en streamer eller annan liknande stationär lösning med kabelanslutningar så slipper man allehanda eventuella problem som kan uppstå p.g.a trådlös överföring.

Tyvärr så tar jag vissa människors "erfarenheter" här på forumet med en hyfsad nypa salt. O att säga att jag inte talar av erfarenhet är ju ganska fel då jag har jämfört Spotify med flacar, o att nån skulle påstå att Tidal på nåt magiskt sätt skulle vara bättre än en flac är 100% bs (o blanda inte in MQA nu, det är 200% bs) :)

Det KAN medföra en hel drös problem ja, men i praktiken sker det väldigt sällan. Att casta till en chromecast funkar i dom flesta fallen klockrent. O jag talar av erfarenhet ;)

Magnuz skrev:Helt riktigt. Jag använde tidigare Spotify via mobilen till Apple TV och det lät direkt illa och inte sällan blev det problem med uppspelningen i form av hack. Nya Apple TV har stöd för Spotify via inbyggd app och det både låter och fungerar betydligt bättre.

Pja, du körde Airplay vilket är en helt annan sak. Bara den där två-sekunders delayen dom har (hade?) var tämligen onajs.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Är det någon som hör skillnad på olika streamingtjänster

Inläggav Ogjort » 2020-05-14 20:04

gopnik skrev:Men den testade är ju Chromecast Audio. Om en vanlig Chromecast (nu i tredje eller fjärde generation) inte kunde skicka opåverkad ljudström skulle inte surroundljudströmmar fungera. Jag tror förvisso att den fortfarande omsamplar för att man ska kunna reglera ljudnivån, men det finns ingen anledning att anta att ett test på Chromecast Audio är representativt för övriga Chromecastfamiljen.


Hur får du surround att funka via chromecast?
Produktinfo säger att den ska fixa det - men jag får det absolut inte att funka.
Ingen annan heller, verkar det som, när jag far runt i diverse forum på nätet.

Felet kan förstås ligga hos strömningsleverantören istället för i chromecastenheten.
Så berätta gärna vilken filmtjänst som levererar surroundljud som kan hanteras av den lilla pucken.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Är det någon som hör skillnad på olika streamingtjänster

Inläggav goat76 » 2020-05-14 20:28

Ogjort skrev:
gopnik skrev:Men den testade är ju Chromecast Audio. Om en vanlig Chromecast (nu i tredje eller fjärde generation) inte kunde skicka opåverkad ljudström skulle inte surroundljudströmmar fungera. Jag tror förvisso att den fortfarande omsamplar för att man ska kunna reglera ljudnivån, men det finns ingen anledning att anta att ett test på Chromecast Audio är representativt för övriga Chromecastfamiljen.


Hur får du surround att funka via chromecast?
Produktinfo säger att den ska fixa det - men jag får det absolut inte att funka.
Ingen annan heller, verkar det som, när jag far runt i diverse forum på nätet.

Felet kan förstås ligga hos strömningsleverantören istället för i chromecastenheten.
Så berätta gärna vilken filmtjänst som levererar surroundljud som kan hanteras av den lilla pucken.


Jag har ingen Chromecast och kan inte bidra till något tekniskt vad gäller just den, men vilka streamingtjänster är det du testat med och hur har du spelat upp dessa, direkt från deras websida eller på annat sätt?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Är det någon som hör skillnad på olika streamingtjänster

Inläggav JonasB » 2020-05-14 23:05

Ogjort skrev:
gopnik skrev:Men den testade är ju Chromecast Audio. Om en vanlig Chromecast (nu i tredje eller fjärde generation) inte kunde skicka opåverkad ljudström skulle inte surroundljudströmmar fungera. Jag tror förvisso att den fortfarande omsamplar för att man ska kunna reglera ljudnivån, men det finns ingen anledning att anta att ett test på Chromecast Audio är representativt för övriga Chromecastfamiljen.


Hur får du surround att funka via chromecast?
Produktinfo säger att den ska fixa det - men jag får det absolut inte att funka.
Ingen annan heller, verkar det som, när jag far runt i diverse forum på nätet.

Felet kan förstås ligga hos strömningsleverantören istället för i chromecastenheten.
Så berätta gärna vilken filmtjänst som levererar surroundljud som kan hanteras av den lilla pucken.


Jag antar att du menar Chromecast "video". Netflix fungerar bra med surroundljud, både via mobil- och tv-app. Förstärkaren behöver dock Dolby digital plus eller atmos.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Är det någon som hör skillnad på olika streamingtjänster

Inläggav Ogjort » 2020-05-15 06:41

JonasB skrev:
Jag antar att du menar Chromecast "video". Netflix fungerar bra med surroundljud, både via mobil- och tv-app. Förstärkaren behöver dock Dolby digital plus eller atmos.


Tack - det kan vara förklaringen. Min reciever är född före DD+
Men samtidigt kan jag läsa detta:

"And what's really exciting is that Dolby Digital Plus is completely backwards-compatible with Dolby Digital. So older AV receivers can still get 5.1 surround from an encoded Dolby Digital Plus streaming source, provided it gets the audio via its digital coax or digital optical input."

Dolby själva hävdar:

"If your system includes only Dolby Digital, you'll still get 5.1-channel surround sound, with the highest-quality Dolby Digital signal possible—Dolby Digital Plus content is easily converted to a traditional Dolby Digital signal."

Får väl fortsätta att testa runt bland strömmarna...
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Är det någon som hör skillnad på olika streamingtjänster

Inläggav goat76 » 2020-05-15 07:57

Ogjort skrev:
JonasB skrev:
Jag antar att du menar Chromecast "video". Netflix fungerar bra med surroundljud, både via mobil- och tv-app. Förstärkaren behöver dock Dolby digital plus eller atmos.


Tack - det kan vara förklaringen. Min reciever är född före DD+
Men samtidigt kan jag läsa detta:

"And what's really exciting is that Dolby Digital Plus is completely backwards-compatible with Dolby Digital. So older AV receivers can still get 5.1 surround from an encoded Dolby Digital Plus streaming source, provided it gets the audio via its digital coax or digital optical input."

Dolby själva hävdar:

"If your system includes only Dolby Digital, you'll still get 5.1-channel surround sound, with the highest-quality Dolby Digital signal possible—Dolby Digital Plus content is easily converted to a traditional Dolby Digital signal."

Får väl fortsätta att testa runt bland strömmarna...


Min fråga som jag ställde till dig i mitt förra inlägg och som du verkar ha missat är högst väsentlig. Orsaken till min fråga är att exempelvis Netflix inte skickar ut mer än ett tvåkanalsspår över deras webstream, du behöver installera deras app från antingen Apple App Store eller Windows motsvarighet för att få surroundljud.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav JonasB » 2020-05-15 15:23

Jag har i alla fall inte fått till surroundljud med receivern som saknade DD+ på något sätt. Vet att jag läste samma information om kompabiliteten när jag försökte.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Är det någon som hör skillnad på olika streamingtjänster

Inläggav Ogjort » 2020-05-15 16:46

goat76 skrev:
Min fråga som jag ställde till dig i mitt förra inlägg och som du verkar ha missat är högst väsentlig. Orsaken till min fråga är att exempelvis Netflix inte skickar ut mer än ett tvåkanalsspår över deras webstream, du behöver installera deras app från antingen Apple App Store eller Windows motsvarighet för att få surroundljud.


Jag missade det inlägget.
Men jag kör ju via Cromecast, och därmed dedicerade appar.
Överallt sägs att det ska fungera - med det gör det inte.
Fast jag har inte testat Netflix än...
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Ogjort » 2020-05-15 16:53

JonasB skrev:Jag har i alla fall inte fått till surroundljud med receivern som saknade DD+ på något sätt. Vet att jag läste samma information om kompabiliteten när jag försökte.


Visst är det irriterande när det sägs en sak som uppenbarligen inte stämmer.
Dolby borde ju ha koll på sina egna grejor, kan man tycka.

Ny reciever lär det inte bli innan det finns streamingtjänster med vettigt och brett utbud som även BRYR sig om ljudet.
En bra streamingtjänst borde kunna erbjuda valbara ljudformat, som på plastbitarna. En självklarhet tycker jag.
Formatvalen finns ju redan där om filmen köps som plastbit.
Men uppenbarligen skiter de närmast helt i ljudet.
Ringer du support, blir oftast reaktionen: "Ljud, vaddå. Hur menar du?"

Dvs - ingen "normalkonsument" bryr sig.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav JonasB » 2020-05-15 17:15

Ogjort skrev:
JonasB skrev:Jag har i alla fall inte fått till surroundljud med receivern som saknade DD+ på något sätt. Vet att jag läste samma information om kompabiliteten när jag försökte.


Visst är det irriterande när det sägs en sak som uppenbarligen inte stämmer.
Dolby borde ju ha koll på sina egna grejor, kan man tycka.

Ny reciever lär det inte bli innan det finns streamingtjänster med vettigt och brett utbud som även BRYR sig om ljudet.
En bra streamingtjänst borde kunna erbjuda valbara ljudformat, som på plastbitarna. En självklarhet tycker jag.
Formatvalen finns ju redan där om filmen köps som plastbit.
Men uppenbarligen skiter de närmast helt i ljudet.
Ringer du support, blir oftast reaktionen: "Ljud, vaddå. Hur menar du?"

Dvs - ingen "normalkonsument" bryr sig.


Precis den reaktionen fick jag när jag kontaktade suporten :D
Netflix har en hel del nyare titlar med bra (i mina öron) ljud. Har provat en del andra tjänster som låter mer "burk".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav goat76 » 2020-05-15 18:31

Ogjort skrev:
JonasB skrev:Jag har i alla fall inte fått till surroundljud med receivern som saknade DD+ på något sätt. Vet att jag läste samma information om kompabiliteten när jag försökte.


Visst är det irriterande när det sägs en sak som uppenbarligen inte stämmer.
Dolby borde ju ha koll på sina egna grejor, kan man tycka.

Ny reciever lär det inte bli innan det finns streamingtjänster med vettigt och brett utbud som även BRYR sig om ljudet.
En bra streamingtjänst borde kunna erbjuda valbara ljudformat, som på plastbitarna. En självklarhet tycker jag.
Formatvalen finns ju redan där om filmen köps som plastbit.
Men uppenbarligen skiter de närmast helt i ljudet.
Ringer du support, blir oftast reaktionen: "Ljud, vaddå. Hur menar du?"

Dvs - ingen "normalkonsument" bryr sig.


Får jag fråga vilka streamingtjänster det är du testat med som inte har något surroundljud?

Som JonasB säger så har Netflix bra ljud, de har flertalet valbara ljudfiler beroende på vilken film man väljer. Krigsfilmen Fury har till exempel 8 olika ljudspår att välja, däribland 2.0 eller 5.1-ljud för engelska, franska och tyska samt engelska med berättarröst för synskadade.

Kanske borde du skippa det där med Chromecast och skaffa dig en liten dedikerad dator för film och dyligt som du har kopplad till ditt film/ljudsystem, på så sätt får du en mycket stabilare lösning än att sitta och strula med den där Chromecasten. En liten Intel NUC eller annan minidator som du kan gömma bakom TV,n och styra med ett trådlöst tangentbord som Logitech K400 eller liknande, kan väl vara en väl värd investering om du ofta ser på film?

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Ogjort » 2020-05-15 18:45

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
JonasB skrev:Jag har i alla fall inte fått till surroundljud med receivern som saknade DD+ på något sätt. Vet att jag läste samma information om kompabiliteten när jag försökte.


Visst är det irriterande när det sägs en sak som uppenbarligen inte stämmer.
Dolby borde ju ha koll på sina egna grejor, kan man tycka.

Ny reciever lär det inte bli innan det finns streamingtjänster med vettigt och brett utbud som även BRYR sig om ljudet.
En bra streamingtjänst borde kunna erbjuda valbara ljudformat, som på plastbitarna. En självklarhet tycker jag.
Formatvalen finns ju redan där om filmen köps som plastbit.
Men uppenbarligen skiter de närmast helt i ljudet.
Ringer du support, blir oftast reaktionen: "Ljud, vaddå. Hur menar du?"

Dvs - ingen "normalkonsument" bryr sig.


Får jag fråga vilka streamingtjänster det är du testat med som inte har något surroundljud?

Som JonasB säger så har Netflix bra ljud, de har flertalet valbara ljudfiler beroende på vilken film man väljer. Krigsfilmen Fury har till exempel 8 olika ljudspår att välja, däribland 2.0 eller 5.1-ljud för engelska, franska och tyska samt engelska med berättarröst för synskadade.

Kanske borde du skippa det där med Chromecast och skaffa dig en liten dedikerad dator för film och dyligt som du har kopplad till ditt film/ljudsystem, på så sätt får du en mycket stabilare lösning än att sitta och strula med den där Chromecasten. En liten Intel NUC eller annan minidator som du kan gömma bakom TV,n och styra med ett trådlöst tangentbord som Logitech K400 eller liknande, kan väl vara en väl värd investering om du ofta ser på film?


Praktiskt har jag hittills bara testat ViaPlay, eftersom det ingick som provperiod med köpet av Chromecast Ultra.
Altså - eftersom det skulle fungera så bra. :roll:
Resten har jag försökt få info om via mail och telsupport. Men det är lönlöst.

Vilken väg strömmen tar spelar nog mindre roll om det är så att DD+-stärkare krävs, trots att Dolby säger att det inte gör det.

Det är inte olika ljudspår jag avser, utan olika format. Alltså: Typ Dolby Digital Plus, Dolby Digital, Atmos, DTS, Stereo, etc...
Det har jag inte hittat någon tjänst som erbjuder.

Sen är det sammantaget så att: Chromecast säger: Kontakta Streamingtjänsten, som säger kontakta Chromecast, som säger kontakta recievertillverkaren, som säger kontakta Dolby, som säger kontakta Chromecast, som säger... :evil:
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav STDI » 2020-05-15 18:51

Ogjort skrev:
Praktiskt har jag hittills bara testat ViaPlay, eftersom det ingick som provperiod med köpet av Chromecast Ultra.
Altså - eftersom det skulle fungera så bra. :roll:
Resten har jag försökt få info om via mail och telsupport. Men det är lönlöst.

Vilken väg strömmen tar spelar nog mindre roll om det är så att DD+-stärkare krävs, trots att Dolby säger att det inte gör det.

Det är inte olika ljudspår jag avser, utan olika format. Alltså: Typ Dolby Digital Plus, Dolby Digital, Atmos, DTS, Stereo, etc...
Det har jag inte hittat någon tjänst som erbjuder.

Jag ser på TV via fiber med Viasat som leverantör. Jag kör med kabel från Viasats box till receivern. Många kanaler har bra 5.1-ljud när jag tittar och om jag "spelar in" på boxen/hårddisken.
Eftersom jag har Viasat ingår Viaplay. Då kan jag ladda ner många program/filmer men ingen av dem har då 5.1-ljud.
Men det är alltså via boxen. Det är kanske annorlunda via internet.

Så här står det på viaplay.se:
viaplay.se skrev:Ljudformat
Viaplay stödjer Dolby Audio på följande enheter: Apple TV, Smart-TV’s*, Xbox One, Playstation 3/4, Safari på Mac och Edge på Windows.

Vi erbjuder idag tusentals titlar med Dolby Audio i 5.1 och så gott som samtliga titlar i HD levereras med 5.1 mixat ljud från våra studios – därav ökar antalet titlar med Dolby Audio löpande.

För att fullt ut dra nytta av och få en ännu bättre filmupplevelse krävs en hembioanläggning med stöd för Dolby Audio.

*Vi sänder ut 5.1 ljud på Panasonic Smart TV där stöd för detta ljudformat finns på enheten. Det vill säga, stödjer inte din TV 5.1 ljud så kommer inte heller tjänsten att komma upp i dessa ljudformat.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Ogjort » 2020-05-15 19:14

STDI skrev:
Men så här står det på viaplay.se:
viaplay.se skrev:Ljudformat
Viaplay stödjer Dolby Audio på följande enheter: Apple TV, Smart-TV’s*, Xbox One, Playstation 3/4, Safari på Mac och Edge på Windows.


Ja NU ja.
Det är ändrat sedan jag köpte min Ultra.
Till o med på förpackningen anges Chromecast som surroundkompatibel.

Det kan till och med vara så att de ändrat pga mina ETTRIGA supportsamtal i december.
Där jag dessutom påpekade det absurda med att skicka med ett Viaplay-abbonemang med en produkt som INTE klarar av dess funktioner.

(å andra sidan är Viaplay tämligen värdelöst som filmdistributör och de få sevärda filmer som finns kostar ytterligare kosing "on demand")

Men tilläggsfråga: Hur får jag då ut bit-strömmen från en Mac?
(dessutom lär det krävas senaste versionen av Safari, vilket är en omöjlighet)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav goat76 » 2020-05-15 19:27

Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Ogjort skrev:
Visst är det irriterande när det sägs en sak som uppenbarligen inte stämmer.
Dolby borde ju ha koll på sina egna grejor, kan man tycka.

Ny reciever lär det inte bli innan det finns streamingtjänster med vettigt och brett utbud som även BRYR sig om ljudet.
En bra streamingtjänst borde kunna erbjuda valbara ljudformat, som på plastbitarna. En självklarhet tycker jag.
Formatvalen finns ju redan där om filmen köps som plastbit.
Men uppenbarligen skiter de närmast helt i ljudet.
Ringer du support, blir oftast reaktionen: "Ljud, vaddå. Hur menar du?"

Dvs - ingen "normalkonsument" bryr sig.


Får jag fråga vilka streamingtjänster det är du testat med som inte har något surroundljud?

Som JonasB säger så har Netflix bra ljud, de har flertalet valbara ljudfiler beroende på vilken film man väljer. Krigsfilmen Fury har till exempel 8 olika ljudspår att välja, däribland 2.0 eller 5.1-ljud för engelska, franska och tyska samt engelska med berättarröst för synskadade.

Kanske borde du skippa det där med Chromecast och skaffa dig en liten dedikerad dator för film och dyligt som du har kopplad till ditt film/ljudsystem, på så sätt får du en mycket stabilare lösning än att sitta och strula med den där Chromecasten. En liten Intel NUC eller annan minidator som du kan gömma bakom TV,n och styra med ett trådlöst tangentbord som Logitech K400 eller liknande, kan väl vara en väl värd investering om du ofta ser på film?


Praktiskt har jag hittills bara testat ViaPlay, eftersom det ingick som provperiod med köpet av Chromecast Ultra.
Altså - eftersom det skulle fungera så bra. :roll:
Resten har jag försökt få info om via mail och telsupport. Men det är lönlöst.

Vilken väg strömmen tar spelar nog mindre roll om det är så att DD+-stärkare krävs, trots att Dolby säger att det inte gör det.

Det är inte olika ljudspår jag avser, utan olika format. Alltså: Typ Dolby Digital Plus, Dolby Digital, Atmos, DTS, Stereo, etc...
Det har jag inte hittat någon tjänst som erbjuder.

Sen är det sammantaget så att: Chromecast säger: Kontakta Streamingtjänsten, som säger kontakta Chromecast, som säger kontakta recievertillverkaren, som säger kontakta Dolby, som säger kontakta Chromecast, som säger... :evil:


Vilken miss att lansera Chromecast med Viaplay som säljsporre, och sen klarar inte enheten ens 5.1-ljud från den tjänsten... :?

Jag måste nog tillägga att jag var mer brydd förr i vilka typer av surround-format som spelades, jag tycker de låter ganska lika varandra och det brukar alltid låta bra oavset om det är Dolby Digital, Plus eller DTS ljudspåren består av.

Ibland slås jag av hur fantastiskt musiken i filmer kan låta då den är mixad i lagom dos även till de bakre kanalerna, man blir liksom omsluten av musiken som "dras" ut från frontarna och därmed får vissa inslag i musiken att komma från en plats någonstans mellan exempelvis höger fronthögtalare och höger surround-högtalare, det får mig att vilja ha ett nytt försök från branschen att skapa ett surroundformat för musik. Tyvärr kommer det dock troligtvis aldrig att ske då det inte längre finns någon riktig marknad för hifi eller nya format, helst med tanke på att vi t.o.m har backat tillbaka till mono-ljud(!), minst sagt trist utveckling för oss med intresse för ljud...

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Ogjort » 2020-05-15 19:32

goat76 skrev: minst sagt trist utveckling för oss med intresse för ljud...


Minst sagt, sa Bull :(
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Är det någon som hör skillnad på olika streamingtjänster

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-15 19:45

goat76 skrev:Orsaken till min fråga är att exempelvis Netflix inte skickar ut mer än ett tvåkanalsspår över deras webstream, du behöver installera deras app från antingen Apple App Store eller Windows motsvarighet för att få surroundljud.

På MacOs så är Netflix-appen inbyggd i Safari och den finns vad jag vet inte som separat app. -Inget stöd för surround. -Tråkigt...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Är det någon som hör skillnad på olika streamingtjänster

Inläggav goat76 » 2020-05-15 20:01

RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:Orsaken till min fråga är att exempelvis Netflix inte skickar ut mer än ett tvåkanalsspår över deras webstream, du behöver installera deras app från antingen Apple App Store eller Windows motsvarighet för att få surroundljud.

På MacOs så är Netflix-appen inbyggd i Safari och den finns vad jag vet inte som separat app. -Inget stöd för surround. -Tråkigt...


Jasså, jag tog det för givet att det borde finnas en app på Apple Store likt den som finns att ladda ner i Windows.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Är det någon som hör skillnad på olika streamingtjänster

Inläggav Strmbrg » 2020-05-29 05:45

Tangband skrev:...
3. Du gör andra saker när du lyssnar ( tex läser en bok, skriver på faktiskt mm ) och lyssnar passivt på musiken.
...


Det där är intressant. Min erfarenhet är att det krävs att man fokuserar på musiken för att det skall låta bäst möjligt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Är det någon som hör skillnad på olika streamingtjänster

Inläggav hcl » 2020-05-30 10:47

Tangband skrev:
Bill50x skrev:Min egen erfarenhet är att det finns en skillnad mellan Spotify och Tidal, till den senares fördel. Kör man samma låt parallellt och hoppar emellan så märker man ofta inte så mycket skillnad. Men sitter man och lyssnar lite längre stunder så orkar man längre med Tidal. Senast jag märkte detta var med Lalehs senaste skiva som jag först lyssnade hos Tidal och tyckte den var bra. Nästa gång körde jag Spottan och då var den inte så givande, mest lite tråkig. Och tredje gången var Tidal igen och då var glädjen tillbaka.
Både jag och sambon är för övrigt överens om att det är roligare på Tidal.
På Tidal kan man för övrigt vara 6 personer som delar på ett 300:- konto (hifi/cd) vilket ger en mycket rimlig månadskostnad.

/ B


Håller med dig om detta helt.
Det beror även på hur du lyssnar till musik . Lyssnar man passivt ( tex läser en bok eller lagar mat samtidigt som man lyssnar ) så behöver ljudkvaliteten inte vara lika kritisk. Då duger en eneby 30 med Spotify.
Men sitter man i sweetspot och lyssnar intensivt på musiken och följer med i musikens melodislingor så är det en skillnad på 320 Kbit Spotify och Flac tycker jag.


Jag drog samma slutsats för länge sedan (då Tidal hette Wimp...) och har därefter valt att fortsätta med Tidal. Det finns dock dom som jämfört på senare tid och kommit till motsatt slutsats, så det kan vara värt att testa igen och omärdera. För egen del spelar det minimal roll då jag sällan lyssnar via streaming ändå. Letar ny musik, ja, men annars knappt alls.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav AndersP » 2020-05-31 20:46

Well, jag spelar på Chromecast Ultra via HDMI till en Oppo 105. Jag spelar Tidal genom Chromecast, trådat till internet pga att Tidalappen i Oppo är så förbenat instabil. Den kraschar konstant.
När jag låter Oppo spela lokala media direkt från servern (flac, trådat) får jag det bästa ljudet. En klart märkbar skillnad från samma skiva via Tidal/Chromecast.

Skulle Roon kört på servern och styrd med Chromecast Ultra ge nån förbättring vid streaming?

Skulle en streamer (utan DAC) hjälpa upp mitt resultat med Tidal; typ en Auralic Aries Lightning.
DACarna i Oppo räcker bra för mig.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav sprudel » 2020-06-07 22:03

AndersP skrev:Well, jag spelar på Chromecast Ultra via HDMI till en Oppo 105. Jag spelar Tidal genom Chromecast, trådat till internet pga att Tidalappen i Oppo är så förbenat instabil. Den kraschar konstant.
När jag låter Oppo spela lokala media direkt från servern (flac, trådat) får jag det bästa ljudet. En klart märkbar skillnad från samma skiva via Tidal/Chromecast.

Skulle Roon kört på servern och styrd med Chromecast Ultra ge nån förbättring vid streaming?

Skulle en streamer (utan DAC) hjälpa upp mitt resultat med Tidal; typ en Auralic Aries Lightning.
DACarna i Oppo räcker bra för mig.


Det tror jag att en Auralic skulle göra, men ända sättet att få vetskap är att prova. Låna.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Skillnad på streamingtjänster? Övergått till även stream

Inläggav Calleberg » 2020-07-11 11:30

En sak om chromecast, eller snarare om hur spotify hanterar dessa och liknade enheter. Även med ett premiumkonto får man av oklar anledning nöja sig med att musiken strömmas med AAC 256kbps istället för Ogg vorbis 320kbps som man normalt har till t.ex mobilen.... Och jag som var en spotifyfangubb en gång i tiden :(

Tidal och Qobuz, kanske fler kan streama cd kvalitet och kanske bättre till chromecasten, chromecasten själv klarar 24/96(audiovarianten)

Dags för Spotify att skapa ett Spotify "Premium plus" med streaming i åtminstonde 16/44.1 kanske? Skulle vara tillräckligt bra för mig, inte superintresserad av div Hi-res exklusiviteter...

Källor:

https://community.spotify.com/t5/Other- ... -p/4661520

https://support.google.com/chromecast/a ... 9377?hl=sv

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster