Hur mäter man?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nissling

Hur mäter man?

Inläggav nissling » 2020-05-16 13:50

Ja, nu vet jag att denna fråga indikerar på mycket låg begåvning inom området, men faktum är att jag själv aldrig har mätt upp några högtalare och kollat respons från dem. Jag förstår självfallet vad det innebär rent praktiskt, att man spelar in ljud från lyssningsmiljön medan högtalarna spelar upp testtoner av olika slag (enskilda frekvenser, frekvensgång inom ett visst omfång, särskilda tonkurvor, ljudnivåer etc.) eller kontrollerar signaler från elektronik, delningsfilter och dylikt med exempelvis oscilloskop.

Men för att ta det mest basala, när man ska mäta upp ett par högtalare i ett rum (i mitt fall ett par Ino piP), vilka programvaror går att använda för att få fram ett diagram som redovisar vad man har mätt? T.ex. om man vill få fram frekvensresponsen mellan 20-20,000Hz? Då jag alltid använder samma lyssningsplats och aldrig är i sällskap av andra när jag använder min anläggning, känns det som ett ganska bra sätt att börja lära sig.

Vad kan man använda för ljudupptagning? Många simplare mikrofoner och ljudkort tänker jag kan påverka frekvensgång och nivåer, i många fall antagligen bortom vad slutanvändaren har kontroll över. Eller är det bara en fördom från min sida? Det blir ju väldigt svårt annars att lita på en graf om slutresultatet inte har kompenserats för de fel som mätutrustningen i fråga har introducerat. Antar att man får testa sig fram helt enkelt... :)

Återigen, jag vet att dessa frågor är väldigt amatörmässiga. Mitt primära område är bild och allt däromkring, men ljud har jag aldrig riktigt satt mig in i rent praktiskt åtminstone och någonstans måste man börja. Under pandemin får man ofta lite mer fritid över och då kan man passa på att lära sig det man tidigare aldrig hunnit.

Användarvisningsbild
goat76

Re: Hur mäter man?

Inläggav goat76 » 2020-05-16 14:21

Varför ska du mäta, har du ett hörbart fel med ljudet i ditt lyssningsrum som du känner att du vill ha en visuell bekräftelse på för att sedan åtgärda?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-05-16 14:26

Följer tråden, jag tycker att det skulle vara roligt att mäta lite någon gång. Genom att följa med i diskussionerna i ämnet har jag fått viss respekt för metodologiska fallgropar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-16 14:51

Klart enklast är nog att köpa en miniDSP UMIK-1 som ansluts till en ledig USB-kontakt. Mikrofonen har en dedikerad kalibreringsfil. REW är en freeware programvara för mätningar och den fungerar bra med UMIK-1 och dess kalibreringsfil. Kalibreringen omfattar även den i UMIK-1 inbyggda mikrofonförstärkaren. Utöver mikronen behöver man ett stativ, handhållet är inte bra.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2020-05-16 15:00

Tack för tipsen Roger! Stativ har jag gott om, så jag ska kolla på mikrofonen och programvaran

Goat76: Jag har alltid känt mig lite, vad ska jag säga... Vilseledd, av ljudåtergivningen? Känner att det antingen blir för mycket i låga frekvenser eller att ljudtryck lätt försvinner. När jag försöker åtgärda det genom att bara lyssna med öronen irrar jag lätt bort mig och i slutändan har jag lagt ner en massa tid på något som i slutändan inte direkt blev bättre. Självklart förstår jag att mätningar i huvudsak är hjälpmedel och när det kommer till ljud får man jobba med akustik, placering etc för att få bukt på det hela också hellre än bara nivåjusteringar. Men någon form av fingervisning på vad man skulle kunna göra vore absolut bra. Och även intressant att försöka lära sig mer förstås.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-16 15:44

nissling skrev:Ja, nu vet jag att denna fråga indikerar på mycket låg begåvning inom området, men faktum är att jag själv aldrig har mätt upp några högtalare och kollat respons från dem. Jag förstår självfallet vad det innebär rent praktiskt, att man spelar in ljud från lyssningsmiljön medan högtalarna spelar upp testtoner av olika slag (enskilda frekvenser, frekvensgång inom ett visst omfång, särskilda tonkurvor, ljudnivåer etc.) eller kontrollerar signaler från elektronik, delningsfilter och dylikt med exempelvis oscilloskop.

Men för att ta det mest basala, när man ska mäta upp ett par högtalare i ett rum (i mitt fall ett par Ino piP), vilka programvaror går att använda för att få fram ett diagram som redovisar vad man har mätt? T.ex. om man vill få fram frekvensresponsen mellan 20-20,000Hz? Då jag alltid använder samma lyssningsplats och aldrig är i sällskap av andra när jag använder min anläggning, känns det som ett ganska bra sätt att börja lära sig.

Vad kan man använda för ljudupptagning? Många simplare mikrofoner och ljudkort tänker jag kan påverka frekvensgång och nivåer, i många fall antagligen bortom vad slutanvändaren har kontroll över. Eller är det bara en fördom från min sida? Det blir ju väldigt svårt annars att lita på en graf om slutresultatet inte har kompenserats för de fel som mätutrustningen i fråga har introducerat. Antar att man får testa sig fram helt enkelt... :)

Återigen, jag vet att dessa frågor är väldigt amatörmässiga. Mitt primära område är bild och allt däromkring, men ljud har jag aldrig riktigt satt mig in i rent praktiskt åtminstone och någonstans måste man börja. Under pandemin får man ofta lite mer fritid över och då kan man passa på att lära sig det man tidigare aldrig hunnit.

Om du har Apple grejor, en iPhone eller iPad, kan du köra mätningar med appen audiotools. Audiotools säljer även olika sorters mickar från tusenlappen upp till 8000:- . Det är ett mycket seriöst mätprogram, men kostsamt . Du kan exempelvis göra sinussvep från intern eller extern källa via AirPlay och programmet ritar upp kurvan i realtid medan du mäter, med hjälp av peak hold funktionen.
Med audiotools kan du även köra med andra mickar, jag använder Line audios OM1 som är extremt frekvenslinjär och kostar 1200:-. Man behöver då ett externt ljudkort med fantommatning 48 volt. Sedan använder man apples lightning camera connection kit och en Powerbank för förbindelsen ljudkort- iPad. Återigen, connection adaptern kostar 450:- till så det är inte gratis.

Den första fallgropen då man mäter första gången är nog att mäta båda högtalarna samtidigt från lyssningsplats. Sådan mätning säger ingenting om hur det låter.

Läs Atkinssons measuring loudspeakers och Tooles sound reproduction , det är en bra början.
Jag har lärt mig mäta själv genom att i princip göra alla fel man kan göra, och sedan lärt mig av det genom att lyssna.
Senast redigerad av Tangband 2020-05-16 16:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-16 15:45

Köpte en UMIK-1 hos https://hogtalarshoppen.se/produkt/mini ... on-umik-1/

Tangband skrev:Den första fallgropen då man mäter första gången är att mäta båda högtalarna samtidigt från lyssningsplats. Sådan mätning säger ingenting om hur det låter.

Beror nog på vad du vill mäta, högtalare+rum eller bara högtalarna. Tolkningen av vad som mätts är egentligen det svåra. Hur t.ex. Ino piP mäter är ju rätt känt. Det är rätt intressant att se hur olika högtalarna mäter i olika positioner.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2020-05-16 15:52, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-05-16 15:51

En usb-mic begränsar möjligheten att mäta fas lite gentemot en mic med fantommatning från mikrofonförstärkare/ljudinterface. Kan vara bra att veta. Men antagligen inte jätteviktigt om man inte vill göra mer avancerade saker gällande fas.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-16 15:56

RogerGustavsson skrev:Köpte en UMIK-1 hos https://hogtalarshoppen.se/produkt/mini ... on-umik-1/

Tangband skrev:Den första fallgropen då man mäter första gången är att mäta båda högtalarna samtidigt från lyssningsplats. Sådan mätning säger ingenting om hur det låter.

Beror nog på vad du vill mäta, högtalare+rum eller bara högtalarna. Tolkningen av vad som mätts är egentligen det svåra. Hur t.ex. Ino piP mäter är ju rätt känt.

Nja, du får ju, som du förstås vet, även kamfilter-fel som ju beror på att du mäter två källor med en mikrofon. Det säger ingenting om hur hörseln med två öron och en hjärna som påverkas av precedenceeffekten mm upplever ljudet.
Man mäter därför helst en högtalare i taget. Gärna utomhus . Critical distance inomhus ( det avstånd där micken tar upp 50% direktljud från högtalaren och 50% akustik förenklat uttryckt ) är ofta mindre än en meter .
Så inomhusmätning innebär en enda högtalare och kort mätavstånd mik- högtalare, med puls och gating eller sinussvep med peakhold. Inomhusmätningen är ganska opålitlig vid frekvenser under schröder, dvs 200-300 Hz och lägre.
Standard omfång på graferna oavsett program bör vara 50 dB.
Mäter du inomhus- ställ mätningen på 200-20000 Hz. Allt under omkring 200 Hz ger osäkert resultat, dvs rummet dominerar totalt. Ska du mäta hur själva högtalaren beter sig under 100-200 Hz i ett vanligt rum bör mikrofonen vara väldigt nära högtalarkonen.

Ett bra tips jag fick från rajapruk för 2 år sedan är att ställa högtalaren i mitten av rummet och mäta. Ställ högtalaren på ett stativ så att avstånden till golv/tak/ vägg blir så stort som möjligt. Om inte annat ser man skillnaden mot att ha en vägg bakom högtalaren med den metoden. Och man lär sig en massa saker.

Sedan är det ju så att många högtalare är konstruerade att stå nära väggen med en dämpskiva bakom. Ino piP tex.
Då bör man nog mäta med högtalaren stående på 50 cm högt stativ nära väggen+ dämpskiva. På 1 meters avstånd från högtalaren kan man då, till en början göra kanske 10 olika mätningar - rakt framför, i olika vinklar horisontellt och vertikalt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-16 17:30

Ino piP mäter så här:

Bild

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-16 17:45

Eller så mäter de lite som Guru Pro Audio QM10, svårt att säkert veta hur det set ut i olika uppställningar i olika rum...

Bild

Hur ska man egentligen gå tillväga och finns det ett enskilt mätutförande som med tydlighet visar hur kurvan ser ut i ett specifikt rum, för om man som Tangband förespråkar så får man väl knappast reda på hur högtalaren fungerar i det aktuella rummet?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-16 19:30

goat76 skrev:Eller så mäter de lite som Guru Pro Audio QM10, svårt att säkert veta hur det set ut i olika uppställningar i olika rum...

[ Bild ]

Hur ska man egentligen gå tillväga och finns det ett enskilt mätutförande som med tydlighet visar hur kurvan ser ut i ett specifikt rum, för om man som Tangband förespråkar så får man väl knappast reda på hur högtalaren fungerar i det aktuella rummet?

Nej, tonkurvan visar inte alls en komplett sanning. Alla mätningar är falska, som Atkinson i stereophile skriver. :)
Som ett exempel kan jag ta ett 3: tums bredbands element som är frekvenslinjärt mellan 60 - 20000 Hz, och direktiviteten är perfekt. Ingen tror väl att det låter speciellt bra om det elementet , om volymen är rätt hög. Ett element som ska spela alla frekvenser starkt får det jobbigt och kommer att låta väldigt illa.

Likaså kan en 4-vägare som mäter lite krokigt låta betydligt bättre än bredbandselementet, om man drar på lite. :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-05-16 19:38

Tangband skrev:Alla mätningar är falska,

Fast det är minst lika sant att alla mätningar är sanna.

I vilket fall, det är lätt att lura sig :)
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-16 19:40

darkg skrev:
Tangband skrev:Alla mätningar är falska,

Fast det är minst lika sant att alla mätningar är sanna.

I vilket fall, det är lätt att lura sig :)

Jovisst.
http://www.troelsgravesen.dk/download/M ... kinson.pdf

”Of course, there are some performance parameters that correlate significantly—perceived bass extension with measured low-frequency extension, for example—but it is important to remember that there will always be other aspects of measured performance that also contribute. Anyone who looks at published measurements should never assume that one measurement—a frequency response, or an impedance curve, or a dispersion pattern—fully or even partially describes the sound that they will hear. It's only the totality of all possible measurements looked at simultaneously that will give the reader any idea of what's going on. What you hear always depends on more than one measurement. Ergo, no one measurement can tell the whole story.
And given half a chance, all measurements will tell lies.”

jansch

Inläggav jansch » 2020-05-16 20:31

Nissling - Jag har mätt i knappt 50 år med professionell utrustning och förstår fortfarande inte allt. D v s tolkning av mätresultat är inte helt lätt.
Detta är ju dock helt fantatiskt! - Man blir aldrig fullärd!

Man kan dock komma väldigt långt om man försöker sätta sig in i mätutrustningens prestanda/profil/möjlighet. Därefter förstå hur hörseln fungerar.

Först och främst, om jag mäter med 3 olika KALIBRERADE mikrofoner (enligt internationell standard) i mitt lyssningsrum frekvensgången mellan 20Hz - 18kHz med vitt brus så blir resultaten olika...... precis... olika!
Alla 3 mikofoner har en frekvensgång på under +/- 1dB mellan 20Hz - 18kHz och ändå blir det olika mätresultat.
Mikrofonerna är: Bruel&Kjaer 4145, 4191 samt 4939.

Varför då? Jo, mikrofonerna har olika upptagningskaratäristik ( riktningskänslighet). Det räcker alltså inte att veta att min mätmikrofon är kalibrerad för en viss frekvensgång och "på nollaxeln".
T.ex. mikrofonen 4939 mäter "rakt" från 2,5Hz till drygt 102kHz (+/- 1 dB)........ men bara rakt framifrån.

Tag bara ovanstående som ETT exempel på komplexiteten med att mäta ljud, inte för att "skrämma dej" utanför att ge dej en enkel introduktion in i en fantastiskt intressant värld. Blir du intresserad är du "såld" till ett livslångt letande efter "sanningen"!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-05-16 21:29

rajapruk skrev:En usb-mic begränsar möjligheten att mäta fas lite gentemot en mic med fantommatning från mikrofonförstärkare/ljudinterface. Kan vara bra att veta. Men antagligen inte jätteviktigt om man inte vill göra mer avancerade saker gällande fas.

Hur menar du nu? Jag mäter som bara fasen med min UMIK. Ska jag sluta med det pga av att det egentligen inte går?

jansch

Inläggav jansch » 2020-05-16 21:53

Belker skrev:
rajapruk skrev:En usb-mic begränsar möjligheten att mäta fas lite gentemot en mic med fantommatning från mikrofonförstärkare/ljudinterface. Kan vara bra att veta. Men antagligen inte jätteviktigt om man inte vill göra mer avancerade saker gällande fas.

Hur menar du nu? Jag mäter som bara fasen med min UMIK. Ska jag sluta med det pga av att det egentligen inte går?

Fasmätning med mikrofon är alltid lurigt, dels frekvensberoende avstånd, dels att fasen är påverkad av undre gränsfrekvens och även övre... oftast redan över några kHz.

Jämförande mmätningar brukar dock bli OK......

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-16 22:03

Hmm, undrar om inte Belker menar något annat med fasen, än vad Jansch tolkat det som. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-05-16 22:08

petersteindl skrev:Hmm, undrar om inte Belker menar något annat med fasen, än vad Jansch tolkat det som. :)

Jag kanske var överdrivet ordvitsig, men det gick inte att låta bli!
Jag menade att jag inte förstått att fasmätning med USB-mick skulle vara så problematiskt. Akustisk referenspuls och lämpligt tidsfönster, så får man ett resultat. Skulle det vara fel och sämre jämfört med analog mick till extern AD- omvandlare? Jag ser inte skillnaden.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2020-05-16 22:16

jansch skrev:Nissling - Jag har mätt i knappt 50 år med professionell utrustning och förstår fortfarande inte allt. D v s tolkning av mätresultat är inte helt lätt.
Detta är ju dock helt fantatiskt! - Man blir aldrig fullärd!

Man kan dock komma väldigt långt om man försöker sätta sig in i mätutrustningens prestanda/profil/möjlighet. Därefter förstå hur hörseln fungerar.

Först och främst, om jag mäter med 3 olika KALIBRERADE mikrofoner (enligt internationell standard) i mitt lyssningsrum frekvensgången mellan 20Hz - 18kHz med vitt brus så blir resultaten olika...... precis... olika!
Alla 3 mikofoner har en frekvensgång på under +/- 1dB mellan 20Hz - 18kHz och ändå blir det olika mätresultat.
Mikrofonerna är: Bruel&Kjaer 4145, 4191 samt 4939.

Varför då? Jo, mikrofonerna har olika upptagningskaratäristik ( riktningskänslighet). Det räcker alltså inte att veta att min mätmikrofon är kalibrerad för en viss frekvensgång och "på nollaxeln".
T.ex. mikrofonen 4939 mäter "rakt" från 2,5Hz till drygt 102kHz (+/- 1 dB)........ men bara rakt framifrån.

Tag bara ovanstående som ETT exempel på komplexiteten med att mäta ljud, inte för att "skrämma dej" utanför att ge dej en enkel introduktion in i en fantastiskt intressant värld. Blir du intresserad är du "såld" till ett livslångt letande efter "sanningen"!

Det är väl precis det du pratar om som gör att nästan alla drar felaktiga slutsatser av mätningar?
Det krävs en enorm erfarenhet att bedöma vad man har mätt. Att tro att man man bara kan sätta upp en mikrofon och mäta och dra slutsatser av resultatet blir (nästan) alltid fel.
Det är just de problemen du beskriver, trots en nästan livslång erfarenhet av mätningar.
Många här i forumet mäter och får det att låta som sanningar...

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-05-16 22:31

Ja, mätning är en djungel och det kan lätt bli fel. Men! Sen jag började mäta mitt rum (högtalarna behöver jag inte mäta, det har ino redan gjort), har några saker hänt:
1. Jag har fått en ljudkvalitet som jag aldrig hade kunnat uppnå utan mätning. Inte på så kort tid i alla fall. Att med hörseln hitta alla fel och förbättringspotentialer hade tagit hundra år, om det en varit möjligt. Detta trots att jag säkert både mäter och tolkar som en klant.
2. Mitt intresse för hifi som självändamål och hobby har intensifierats.
3. Jag har lärt mig massor!

Jag fattar faktiskt inte hur man kan vara seriöst intresserad av ljudåtergivning utan att då och då mäta. Hörseln är ju helt blind och stendum!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-16 22:40

Belker skrev:Ja, mätning är en djungel och det kan lätt bli fel. Men! Sen jag började mäta mitt rum (högtalarna behöver jag inte mäta, det har ino redan gjort), har några saker hänt:
1. Jag har fått en ljudkvalitet som jag aldrig hade kunnat uppnå utan mätning. Inte på så kort tid i alla fall. Att med hörseln hitta alla fel och förbättringspotentialer hade tagit hundra år, om det en varit möjligt. Detta trots att jag säkert både mäter och tolkar som en klant.

Jag fattar faktiskt inte hur man kan vara seriöst intresserad av ljudåtergivning utan att då och då mäta. Hörseln är ju helt blind och stendum!

På vilket sätt rättar du till de felen du hittar genom mätningarna, med akustikreglering, med equalizer eller både och?

jansch

Inläggav jansch » 2020-05-16 22:44

Belker skrev:Ja, mätning är en djungel och det kan lätt bli fel. Men! Sen jag började mäta mitt rum (högtalarna behöver jag inte mäta, det har ino redan gjort), har några saker hänt:

Jo.... eller näää.....hörseln är i sig helt fantastisk! Dock inte utvecklad för att lyssna på fantomprojicering av fejkad musik. Det är som det mesta hos oss - hörseln är utvecklad för överlevnad.

(Jo, jag tolkar nog vad du skriver på rätt sätt!)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-05-16 22:51

goat76 skrev:

På vilket sätt rättar du till de felen du hittar genom mätningarna, med akustikreglering, med equalizer eller både och?

Både och.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-05-16 23:05

Exempel från igår. En dipp vid230 hz. Typisk utsläckning. Inget som stör ljudmässigt, för det är som det är, men jag ser den i mätningen, så varför inte åtgärda? Sagt och gjort, jag börjar jaga reflexer. Ingen av de rimliga ytorna verkar vara orsak. Jag placerar skärmar och dämpning på troliga platser. Till slut hittade jag en åtgärd som påverkade: Att att blockera sidoväggstuds att träffa golvet och sweetspot med en låg skiva. Perfekt, för då slapp jag lägga stora kuddar på golvet. Skivan göms bakom draperierna. Och ljudet blev bättre! Hade aldrig kunnat åstadkomma denna förbättring med enbart hörseln. Och, ja, detta gäller bara i sweetspot, men det är där jag sitter. Jag bryr mig inte om andra platser. Det är min stereo! Mäta är det röda pillret.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-17 00:00

Belker skrev:Exempel från igår. En dipp vid230 hz. Typisk utsläckning. Inget som stör ljudmässigt, för det är som det är, men jag ser den i mätningen, så varför inte åtgärda? Sagt och gjort, jag börjar jaga reflexer. Ingen av de rimliga ytorna verkar vara orsak. Jag placerar skärmar och dämpning på troliga platser. Till slut hittade jag en åtgärd som påverkade: Att att blockera sidoväggstuds att träffa golvet och sweetspot med en låg skiva. Perfekt, för då slapp jag lägga stora kuddar på golvet. Skivan göms bakom draperierna. Och ljudet blev bättre! Hade aldrig kunnat åstadkomma denna förbättring med enbart hörseln. Och, ja, detta gäller bara i sweetspot, men det är där jag sitter. Jag bryr mig inte om andra platser. Det är min stereo! Mäta är det röda pillret.

Jag tror starkt på akustikregleringar men är du helt säker på att den lilla förändringen du gjorde verkligen var hörbar, för det kan ju även vara så att du hörde en förbättring bara för att du förväntade dig just en förbättring, att det blev en förväntanseffekt? :)

Digital reglering har jag blivit lite skeptisk till.
Jag tror att om man på något vis ska reglera redan vid utsignalen så bör man nog först mäta respektive högtalare för sig och efter det reglera dessa individuellt, annars löper man nog stor risk att man bara skapar nya dippar eller höjningar?

Hur mäter du, mäter du med mikrofonen placerad på sweetspot?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-05-17 00:29

Självklart kan det vara placebo. Jag är väldigt skeptisk till mina intryck, det är delvis därför jag gillar att mäta också.
Jag mäter på olika sätt beroende på vad jag vill veta.
Reglering på signalen gör jag om inte det akustiska går att lösa. Det är främst i bas och upp till kanske 3-400hz som jag EQar. Det är inte konstigare än att man vrider på reglagen i filtret (cr80s) eller basstödets kontollbox. Med digitala filter bänder jag till det varken akustiska förutsättningar- eller Inos filter fixar.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2020-05-17 20:23

Återigen tackar jag för responsen! Verkligen kul med all input man får. :)

Om man ska spinna vidare på vad mätningar innebär så har jag ägnat mig åt bildkalibrering länge och då även blivit anlitad för sådana jobb runtom i Sverige. Mätningarna man får fram är onekligen av mycket stor hjälp, och när ens programvara sköter matematiken för färgmatris, gamma etc åt en så ser man rätt fort om något är knas. Men även om graferna visar att alla mätvärden är inom referens behöver man, med blotta ögat, säkerställa att mätningarna stämmer överens med hur man själv upplever bilden. Jag hade länge problemet med min iMac att både CalMAN och DisplayCAL visade korrekta grafer och bra mätvärden men fick ändå en tydlig, rödaktig vitbalans som drabbade hela bilden. Det visade sig efter mycket om och med bero på att jag hade valt fel färgprofil för mätaren och således kompenserades ljusflödet på ett felaktigt vis. Efter att ha bytt till LED RGB blev mätningarna betydligt mer tillförlitliga.

Det kan också vara svårt i de fallen där man mäter exempelvis en gråskala om 21 steg (inkl svart). Grafen visar att 50 och 55% amplitud är rätt, men inget om hur 53% ser ut. Kollar man på en gråskaleramp blir det snabbt avslöjande om något är fel. Då kan det vara bättre att ha likvärdiga fel och försöka hålla dem så små som möjligt över hela gråskalan, hellre än att försöka få till enstaka värden perfekt eftersom displayen ändå introducerar ännu mer märkbara fel i det fallet. Eller när man mäter ett stickprov av färgomfånget. De 40 nyanserna kanske hamnar precis rätt på minigolfbanan, men vad händer med de andra 16,7 miljonerna då? Min uppfattning är att det finns perfekta mätningar men ingen perfekt bild. :)

Och jag tänker att det är lite liknande när man mäter ljud. Dvs att man måste mäta och kontrollera att de mätvärdena man får också stämmer överens någotsånär med det intrycket ens egna hörsel får. Och även förstå att hur mycket man än mäter och rättar till så kommer man till sist till en punkt där man bara byter ut ett fel mot ett annat. Dock bör man ju, som tidigare har nämnts, kunna få en viss överblick om vad som ev är knas och kunna åtgärda det. Sedan kan en mätning förstås påverkas av flera olika faktorer.

Ska sätta mig in i det här mer nästa vecka och kolla på möjligheten att mäta med min iPhone. Annars blir det att ordna en vettig mic omgående. :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-05-17 21:24

Jag tycker förslaget med iPhone som mätplattform verkar onödigt krångligt och begränsat. Gör som RogerGustavsson föreslår ovan och skaffa en UMIK och REW. Om du tröttnar kan du sälja micken med minimal förlust.

Och, ja, örat bestämmer såklart till sist. Jag spetsar bara till det lite i tidigare inlägg, men det fattar ni ju.

niclas_f

Inläggav niclas_f » 2020-05-17 23:55

Jag har en UMIK-1 som jag aldrig använt. Kommer troligen inte att göra det heller. PM:a om du är intresserad.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi