Men för att ta det mest basala, när man ska mäta upp ett par högtalare i ett rum (i mitt fall ett par Ino piP), vilka programvaror går att använda för att få fram ett diagram som redovisar vad man har mätt? T.ex. om man vill få fram frekvensresponsen mellan 20-20,000Hz? Då jag alltid använder samma lyssningsplats och aldrig är i sällskap av andra när jag använder min anläggning, känns det som ett ganska bra sätt att börja lära sig.
Vad kan man använda för ljudupptagning? Många simplare mikrofoner och ljudkort tänker jag kan påverka frekvensgång och nivåer, i många fall antagligen bortom vad slutanvändaren har kontroll över. Eller är det bara en fördom från min sida? Det blir ju väldigt svårt annars att lita på en graf om slutresultatet inte har kompenserats för de fel som mätutrustningen i fråga har introducerat. Antar att man får testa sig fram helt enkelt...

Återigen, jag vet att dessa frågor är väldigt amatörmässiga. Mitt primära område är bild och allt däromkring, men ljud har jag aldrig riktigt satt mig in i rent praktiskt åtminstone och någonstans måste man börja. Under pandemin får man ofta lite mer fritid över och då kan man passa på att lära sig det man tidigare aldrig hunnit.