Vad har du för delnings filter i ditt system?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur delar du ditt ditt högtalarsystem?

Passiva delnings filter i hela systemet!
13
22%
Passivt delade toppar, Aktivt anlogt delnings filter till subwoofers!
8
14%
Aktiva anloga delnings filter mellan alla kanaler!
5
8%
Passivt delade toppar, Digitalt filter till subwoofers!
9
15%
Aktiva anlogt delade toppar, Digitalt filter till subwoofers!
1
2%
Helt digital delning!
13
22%
Hybrid delning med både passiva och aktiva analoga komponenter!
2
3%
Hybrid delning med både passiva komponenter och digital delning!
2
3%
Filter-löst odelat system!
3
5%
Annat specificera i tråden!
2
3%
Vet ej?
1
2%
 
Antal röster : 59

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad har du för delnings filter i ditt system?

Inläggav Harryup » 2020-05-24 11:27

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:Har ännu inte sett ett digitalt filter där man inte kan justera delayen för alla delningar, så fördröjningar är inget problem. Snarare tvärtom skulle jag säga då det faktiskt går att få kontroll över dom.


Misstänker att kombinationen ett digitalt lågpassfilter för basmodulerna och ett analogt högpassfilter för topparna går bet på det. Eller går det att lösa?


Förstås inte eftersom det är topparna som borde försenas. Endera så använder man ett filter som "låter tillräckligt bra" för att klara alla delningar eller också så kör man inte en digital delning till basen enbart anser jag. Minsta fördröjning i digitala filter är runt 2ms och det tilltar med ökad processing.
Ser personligen det som att sämsta lösningen är att blanda.

/Harry Up

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Vad har du för delnings filter i ditt system?

Inläggav avr7000 » 2020-05-25 02:08

Nu är det väl mest tomtar med heldigitala filterlösningar som svarar i en tråd som denna....
Men det är förvånande att det just nu är 25%

Jag har kört heldigitalt sedan 2003 men trodde det var ganska ovanligt.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Vad har du för delnings filter i ditt system?

Inläggav matssvensson » 2020-05-25 07:41

Min nuvarande lösning är en blandning av aktiv och passiv delning, drivet av konstruktionsmålet med mina hemkokta högtalare. Dipolkonstruktionen behöver lite extra hjälp med sin dåliga verkningsgrad i det lägre registret och att åstadkomma det med passiva komponenter blev alltför dyrt samt dessutom onödigt att elda bort en massa effekt som värme i övriga register.

Nu är basarna helt aktivt delade med behärskad förstärkning där det behövs och delningen mellan mellanregister och diskanter sker i huvudsak med passiva komponenter. Viss frekvensjustering sker även där med hjälp av det aktiva filtret. Att gå helt aktivt kräver fler slutsteg än jag har plats och vill ta mig råd till för närvarande, utan att jag kan se några direkta ljudmässiga fördelar.

För utveckling Är det suveränt smidigt att använda min miniDSP 2x4 balanced, men mitt aktiva filter är märkbart tystare. Det skulle vara roligt att undersöka om en helt digital lösning kan åstadkomma ännu bättre slutresultat, men hittills har jag känt mig alltför lat och nöjd för att starta ett sånt projekt.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Vad har du för delnings filter i ditt system?

Inläggav matssvensson » 2020-05-25 11:50

avr7000 skrev:Nu är det väl mest tomtar med heldigitala filterlösningar som svarar i en tråd som denna....
Men det är förvånande att det just nu är 25%

Jag har kört heldigitalt sedan 2003 men trodde det var ganska ovanligt.

Stefan

Misstänker samma bias i svarandet som du. Jag tror förkärleken till digitala filter kan bero på just det jag själv upplevt - att det finns produkter typ miniDSP som är suveränt lättanvända och flexibla. Jämfört med kravet på beräkningar, pillandet, lödandet, komponentinköp etc. hos passiva/aktiva filter kan du ju leka runt med digitala filter hur som helst på ett kick. Jag antar det tilltalar de som gillar att pilla med egna lösningar = de som svarar i en tråd som denna. Ljudmässigt lämnar miniDSP en del övrigt att önska hos mig i alla fall.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Vad har du för delnings filter i ditt system?

Inläggav AndersP » 2020-05-25 15:25

I mitt linkwitz Orion system ingår aktiva filter så det är givet.
Fördelen är att man lättare kan konstruera ett system med, på marknaden, befintliga drivers eftersom en drivers output kan ställas relativt fritt.
Några år efter mitt orionbygge kom digitala filter till Orion, altså beskrivning av hur ett sådant ska ställas in. Jag ser inga uppenbara nackdelar med digitala filter. Snarast fördelar.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2041
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Vad har du för delnings filter i ditt system?

Inläggav sammel » 2020-05-25 16:09

Har gått över från passivt i mina L o R högtalare till helt digitalt med Mini-dsp Open DRC 2*8.
Subben har jag kört med inbyggt steg o aktivt filter sen tidigare bytte sen steget till ett annat med
digitalt filter med peq osv. nu är det bypassat och jag kör även subben med minidsp.n.
Så jag delar nu trevägs med minidspn funkar kanon. Har två utgångar kvar som jag kan använda.
Har föresten en passiv komponent till diskanten en 100 uF konding för att skydda diskanten från LF o likström.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för delnings filter i ditt system?

Inläggav Emanuelgbg » 2020-05-25 16:40

Jag har ett ihopsatt, helt utan dipp i delningen! ;-)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad har du för delnings filter i ditt system?

Inläggav Morello » 2020-05-25 16:53

AndersP skrev:I mitt linkwitz Orion system ingår aktiva filter så det är givet.
Fördelen är att man lättare kan konstruera ett system med, på marknaden, befintliga drivers eftersom en drivers output kan ställas relativt fritt.
Några år efter mitt orionbygge kom digitala filter till Orion, altså beskrivning av hur ett sådant ska ställas in. Jag ser inga uppenbara nackdelar med digitala filter. Snarast fördelar.



Bland uppenbara nackdelar kan nämnas att du har en AD och en DA i kedjan som man slipper med konventionella lösningar samt att det åtgår fler slutsteg. Angående överföringsfunktion så går det att implementera det mesta även analogt, men det är givetvis avsevärt svårare - jag tror det är det sistnämnda som gör att folk drar sig till digitala lösningar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Vad har du för delnings filter i ditt system?

Inläggav AndersP » 2020-05-25 18:05

Jag vill påstå att aktiva filter, både analoga och digitala, gör det lättare för hobbypysslare att konstruera själva, speciellt om elementen inte är skapta för att spela ihop. Användbart elememtutbud blir altså större. Tacksamt för en person som inte kan ta fram egna drivers.
Dessutom behöver systemet inte innehålla adc. Många av dagens system bygger som du säger på en ad-da-lösning, men det finns inget tekniskt som hindrar en helt digital kedja med en dac per element. Få spelar i dag vinyl och rullband.

Multipla slutsteg blir för en diyare oftast billigare än ett enda stort slutsteg. Själv har jag Sentec pa9 till diskanterna, Rotel 1582 till mellanregister och Behringer A800 till bas. Ta fram din egen prislista och jämför.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Vad har du för delnings filter i ditt system?

Inläggav AndersP » 2020-05-25 18:17

Morello skrev:
AndersP skrev:I mitt linkwitz Orion system ingår aktiva filter så det är givet.
Fördelen är att man lättare kan konstruera ett system med, på marknaden, befintliga drivers eftersom en drivers output kan ställas relativt fritt.
Några år efter mitt orionbygge kom digitala filter till Orion, altså beskrivning av hur ett sådant ska ställas in. Jag ser inga uppenbara nackdelar med digitala filter. Snarast fördelar.



Bland uppenbara nackdelar kan nämnas att du har en AD och en DA i kedjan som man slipper med konventionella lösningar samt att det åtgår fler slutsteg. Angående överföringsfunktion så går det att implementera det mesta även analogt, men det är givetvis avsevärt svårare - jag tror det är det sistnämnda som gör att folk drar sig till digitala lösningar.


Kolla in denna räknsnurra tex. Det finns flera:
https://www.linkwitzlab.com/Linkwitz%20 ... 20V4.1.xls

Den gör det ganska behändigt att konstruera analoga aktiva filter för även den svenska allmogen. Det jag kan sakna är aktiva 6 db filter. Men det är väl knappast raketforskning.
Svårigheten blir att konstruera bra pcb. Något extra brus får man också stå ut med. Hur mycket en 2134 eller 4562 brusar kan du ju slå upp på internet.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster