Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav Talspolen » 2020-05-23 20:17

Är det möjligt att få något välljud med ett par stativhögtalare placerad i en bokhylla(platsbyggd från golv till tak, täcker hela väggen)? Vad för egenskaper bör ett par sådana högtalare ha? Skulle ett par pip-högtalare göra sig bra i en bokhylla?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav Perfector » 2020-05-23 20:29

Nånting i den här storleken, utan att peka på någon specifik tillverkare borde göra susen.
12 liter basreflex med ett stort och balancerat ljud
6½ bas och diskant.
Det kan låta nog så vackert.
Lek och ha roligt.
Bilagor
IMG_0009.jpg
IMG_0009.jpg (914.33 KiB) Visad 3719 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav juanth » 2020-05-23 21:35

Opus3, Capella av Bo Hansson var konstruerade för exakt det ändamålet vet jag. De använde sig av de omgivande böckerna som en förstorad baffel. Lät mkt bra för sin tid, skulle behöva uppdateras med moderna element nu.

Från Rauna forum: Capella
Är primärt utvecklad för avancerad kontrollyssning i musikstudios och musiklyssning i boendemiljö. Capella används i rumsvolymer motsvarande ca 25-35 kvadratmeter golvyta och placeras i en bokhylla tätt omgiven av böcker, då den är balanserad för vad som tekniskt kallas 2 pi steradianers strålningsvinkel, eller på ett mera begripligt språk - "motsvarande infällning i vägg".

Specifikation:
Bas-mellanregisterelement i original SEAS P21REX-DD. Ett element med kraftig motor, dynamisk dämpning och kon i polyprobylen.
Domediskant med 25 mm polyamidome, kyld talspole i magnetisk olja, magnethus med ferritmagnet.
Delningfilter. Andra ordningens seriefilter, med luftlindade induktorer (spolar) och film eller foliekondensatorer för driftsäkerhet och lång livslängd. Delningsfrekvens 2000 Hz
Kabinett i cementbaserad betongblandning för hög styvhet och minimal kabinettstrålning, vikt ca 20kg.

http://rauna.forum24.se/rauna-about392.html
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav hifikg » 2020-05-23 23:30

Talspolen skrev:Är det möjligt att få något välljud med ett par stativhögtalare placerad i en bokhylla(platsbyggd från golv till tak, täcker hela väggen)? Vad för egenskaper bör ett par sådana högtalare ha? Skulle ett par pip-högtalare göra sig bra i en bokhylla?


Får du tag i ett par OD-11 blir du glad :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav Talspolen » 2020-05-24 00:20

hifikg skrev:
Talspolen skrev:Är det möjligt att få något välljud med ett par stativhögtalare placerad i en bokhylla(platsbyggd från golv till tak, täcker hela väggen)? Vad för egenskaper bör ett par sådana högtalare ha? Skulle ett par pip-högtalare göra sig bra i en bokhylla?


Får du tag i ett par OD-11 blir du glad :)



Är det dessa? :) https://www.hifikit.se/od-11-cloud-speaker.html

Teenage Engineering låter som någon kulturarbetaren Max Hardcore har regisserat.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav hifikg » 2020-05-24 00:28

Talspolen skrev:
hifikg skrev:
Talspolen skrev:Är det möjligt att få något välljud med ett par stativhögtalare placerad i en bokhylla(platsbyggd från golv till tak, täcker hela väggen)? Vad för egenskaper bör ett par sådana högtalare ha? Skulle ett par pip-högtalare göra sig bra i en bokhylla?


Får du tag i ett par OD-11 blir du glad :)



Är det dessa? :) https://www.hifikit.se/od-11-cloud-speaker.html

Teenage Engineering låter som någon kulturarbetaren Max Hardcore har regisserat.


Njae, de är nog inte så tokiga de heller, men jag tänkte på original OD-11 by Stig. Allt annat är en kompromiss.
Bilden hämtad ur tråden https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=8707
Bilagor
Skärmavbild 2020-05-24 kl. 00.17.49.png
Skärmavbild 2020-05-24 kl. 00.17.49.png (554.62 KiB) Visad 3619 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav Conan » 2020-05-24 08:48

Talspolen skrev:Är det möjligt att få något välljud med ett par stativhögtalare placerad i en bokhylla(platsbyggd från golv till tak, täcker hela väggen)? Vad för egenskaper bör ett par sådana högtalare ha? Skulle ett par pip-högtalare göra sig bra i en bokhylla?


Jag tror att piP skulle kunna göra sig helt OK i en bokhylla. Dom ska ju ha väggstöd och har reflexporten fram. Det finns mer inneboende välljud i piP än nån annan "småhögtalare" jag har hört.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-24 10:30

Möjligen bör reflekterande bokryggar undvikas nära piP i bokylla?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav PerStromgren » 2020-05-24 10:31

Guruversionen av piP (Q10) är kanske ett bättre val, rent geometriskt, till att passa i bokhyllan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav Conan » 2020-05-24 10:36

RogerGustavsson skrev:Möjligen bör reflekterande bokryggar undvikas nära piP i bokylla?


Man skulle ju för "finlyssning" kunna hänga på några lösa absorbentbitar kring högtalaren.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav Tangband » 2020-05-24 11:08

Talspolen skrev:Är det möjligt att få något välljud med ett par stativhögtalare placerad i en bokhylla(platsbyggd från golv till tak, täcker hela väggen)? Vad för egenskaper bör ett par sådana högtalare ha? Skulle ett par pip-högtalare göra sig bra i en bokhylla?


Det beror nog på vilka krav du har på återgivningen.
Som jag förstått det så är piP konstruerade att stå nära en vägg med en dämpskiva bakom, stående på 50 cm högt stativ.
Alla andra placeringar borde generera ganska stora fel från vad konstruktören tänkt. Att fälla in en högtalare som är konstruerad för fristående placering i en bokhylla innebär tex att hela baffelstegsförstärkningen borde bli annorlunda, det blir ju snarare som att högtalaren sitter på en oändlig baffel och det borde påverka väldigt mycket, kanske 4-6 dB annorlunda vid vissa frekvenser än mer fristående placering. Men jag vet förstås inte.

Finns det någon som mätt och provat infälld placering av piP ?

Du bör förstås testa själv hur du tycker det låter. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-24 11:37

PerStromgren skrev:Guruversionen av piP (Q10) är kanske ett bättre val, rent geometriskt, till att passa i bokhyllan.


Du tänker på att djupet är lite mindre för Gurun? piP kräver ca 32 cm djupt hyllplan och det är mera än många vanliga hyllplan. Exempelvis Billy från IKEA är väl mindre djup?


Conan skrev:
RogerGustavsson skrev:Möjligen bör reflekterande bokryggar undvikas nära piP i bokylla?


Man skulle ju för "finlyssning" kunna hänga på några lösa absorbentbitar kring högtalaren.


Bra idé.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav Kalejdokom » 2020-05-24 12:07

Så här gjorde jag - och det blev skitbra:
viewtopic.php?f=3&t=70133

Tyget kan man ju självklart också använda för att klä/dölja absorbenter.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav Talspolen » 2020-05-24 13:10

Kalejdokom skrev:Så här gjorde jag - och det blev skitbra:
viewtopic.php?f=3&t=70133

Tyget kan man ju självklart också använda för att klä/dölja absorbenter.


Läckert :D
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav Lassen » 2020-06-02 15:22

Ett par Opus3 Capella spelar just nu, i mitt arbetsrum. Serienummer 3 och 4 i utmärkt skick. Såg att de nämndes ovan.
De var utformade så att baffelkompensationen var avsedd att passa i bokhylla med böcker som förlängning av baffeln. (2pi?)
En ganska bastant, tung bokhyllelåda med 8" bas och 1" diskant.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav Talspolen » 2020-06-03 08:16

Är det baffelkorrigering som är den egenskap som avgör om högtalarna fungerar bra i en bokhylla? Funderar på om jag skulle bygga ett par högtalare istället.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav Perfector » 2020-06-03 09:56

Talspolen skrev:Är det baffelkorrigering som är den egenskap som avgör om högtalarna fungerar bra i en bokhylla? Funderar på om jag skulle bygga ett par högtalare istället.

Bygg själv.
alla som nu är experter på högtalare har varit nybörjare och du är inget undantag.
du kan leka och ha roligt samtidigt som du lär dig under tiden.
Bygg något billigt och enkelt så du kan få förståelse för principen och sedan utveckla en egen stil som du är nöjd med.
Det finns alltid plats för en "hembyggare" till.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-03 13:12

Ni som högtalare i bokhylla. Hur får ni ljudet frigjort från högtalarna? Enligt min erfarenhet är det något som sällan händer med högtalarna pekades rakt from ståendes invid vägg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav Perfector » 2020-06-03 15:36

RogerGustavsson skrev:Ni som högtalare i bokhylla. Hur får ni ljudet frigjort från högtalarna? Enligt min erfarenhet är det något som sällan händer med högtalarna pekades rakt from ståendes invid vägg.

Bokhylla som slutar runt 1 meter från väggen då?
Det gör min på ena sidan för att en lampfot ska kunna stå i hörnet.
På andra sidan en dörr mellan vardagsrum och hall.
Där har jag haft liggande högtalare både på och i bokhyllan och tyckte det lät som det skulle.
Böcker och vinyler tog sedan utrymmet i anspråk så nu står ljudet på golvet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Högtalare i bokhylla, välljud möjligt?

Inläggav Emanuelgbg » 2020-06-04 13:54

Bättre med en högtalare du kan sälla böcker i! :)

Bild


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster