Varför är just bas så himla intressant?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav steveo1234 » 2020-05-29 12:30

Strmbrg skrev:Min förutfattade mening om varför bas får stort fokus är ungefär:
Därför att bas är häftigt!
Bas är påtagligt.
Bas ger kickar.
Bas säger en hel del om anläggningens prestanda.
Som Almen antyder så tycker jag att basfokuset är ganska töntigt.
Men det finns massor av sätt att tönta sig på. Se bara på mig exempelvis.


Ja, så kan det ju vara. Eller, ha varit? Det är nog en fas som många ljudintresserade ungdomar passerar.

Att "testa" anläggningen kan ju vara kul och att göra det med bas är också kul. Men, de flesta som haft en anläggning ett tag passerar den fasen ganska fort tror jag. Jag skulle aldrig få för mig att "testa" min anläggning och se vad den klarar av. Den är byggd och dimensionerad så att jag aldrig slår i taket, åtminstone i basregistret, och det var relativt enkelt.

Men, jag tycker du missar upplevelsen av basrik musik. Jag fullständigt älskar att påbörjar min helg med en iskall IPA och riktig tunggung musik. Dvs, musik med riktigt djup bas på ganska starkt ljudtryck. Inte för att se om "anläggningen klarar det", eller för att "imponera på forumpolarna", utan bara, för att sitta ner och vagga mig till ro av att basen sveper över och igenom mig. Det är för mig enormt avslappnande.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav philipbtz » 2020-05-29 13:11

Fostex skrev:
philipbtz skrev:Det är väldigt svårt att få bra basåtergivning och många väljer hellre system som inte kan återge så mycket eller så djup bas för att slippa det problemet helt och hållet. Efter 10 år med hi-fi börjar jag närma mig men varje nytt rum har ett nytt problem att lösa. Bas är svårt men bas är roligt och bas gör att det låter som på riktigt.


Word!


Ett vanligt fenomen är dock att det börjar pratas renhet och stramhet i basen från system som inte kan återge djup bas. Men detta är för att problemen i rummet aldrig triggas. Man skall inte luras utav detta. Får mig att tänka på uttrycket "ignorance is bliss".

Har man "bra" bas utan att ha byggt om rummet eller kör med rumskorrigering eller anlitat en akustiker som optimerat ens multipla basar osv. så har man antagligen inte så mycket bas att tala om eller så har man mycket mer att vinna för typ alla rum har problem.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Fostex » 2020-05-29 16:11

Håller med dig igen philipbtz, ett av de problem som många rum dras med är att basen blir oartikulerad när t.ex. en 40 Hz-ton ligger och dånar 15 dB för starkt, och med sin långa efterklang dränker den övertonerna i basen. Klart det upplevs "renare" att slippa den, men det blir så mycket trevligare om man löser problemet och istället kan lyssna på musiken så som den faktiskt låter.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Harryup » 2020-05-29 22:19

Jag tycker att högtalarbas oftast låter för "tjock" även om den inte lider av rumsresonanser. Med dämpade rum så blir den tydlig men också livlös. Man kan få ett trycksatt rum som gör att basen känns i brösten men det också låter väldigt högt, men står man bredvid vaktparaden så inser man att det kan låta lågt och man ändå känner av basen i bröstet. Har bara hört det en och en halv gång. En gång hemma hos Bosse Hansson med hans stora horn och sedan hemma hos Peter med hans transmission line med Klangfilmbasar. Lätt och tungt istället för som vanligt tjockt och tungt. Att man blir nöjd med elektriskt förstärkt musik beror ju på att då använder man vanliga högtalare normalt och då kanske man inte tycker att det låter annorlunda mot akustiska framförande.
Personligen föredrar jag lättdrivna system och då blir det kanske inte den djupaste basen men det passar mig bättre.

/Harry Up

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-05-29 23:06

Har inte herrn ställt exakt denna fråga så många gånger nu att herrn borde kunna alla potentiella svar i förväg? :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav rajapruk » 2020-05-29 23:16

Harryup skrev:Jag tycker att högtalarbas oftast låter för "tjock" även om den inte lider av rumsresonanser. Med dämpade rum så blir den tydlig men också livlös. Man kan få ett trycksatt rum som gör att basen känns i brösten men det också låter väldigt högt, men står man bredvid vaktparaden så inser man att det kan låta lågt och man ändå känner av basen i bröstet. Har bara hört det en och en halv gång. En gång hemma hos Bosse Hansson med hans stora horn och sedan hemma hos Peter med hans transmission line med Klangfilmbasar. Lätt och tungt istället för som vanligt tjockt och tungt. Att man blir nöjd med elektriskt förstärkt musik beror ju på att då använder man vanliga högtalare normalt och då kanske man inte tycker att det låter annorlunda mot akustiska framförande.
Personligen föredrar jag lättdrivna system och då blir det kanske inte den djupaste basen men det passar mig bättre.

/Harry Up


Jag håller som vanligt med om allt som Harry Up skriver. Precis, exakt, så.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Strmbrg » 2020-05-30 00:06

Jag vill inte förhäva mig, men det kommer förmodligen att ge det intrycket lik förbannat:
Det jag snöar in på skulle jag säga är aspekter av en helt annan dimension än grova saker som bas och ljudtryck. Det handlar om att uppleva en mycket god klarhet i symfoniorkestern, att höra ett riktigt påtagligt djup i panoramat, en bredd och höjd och luftighet som gör att jag struntar fullständigt i att fundera över hur det låter om anläggningen, hur djupt den går och hur högt den förmår. Jag vill kunna uppslukas av en symfoni även på ganska beskedliga nivåer. Skillnaden mot att spela upp den högre skall bara vara att det känns som att den är längre bort. Men lika illusorisk likafullt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Perfector » 2020-05-30 00:09

Strmbrg skrev:Jag vill inte förhäva mig, men det kommer förmodligen att ge det intrycket lik förbannat:
Det jag snöar in på skulle jag säga är aspekter av en helt annan dimension än grova saker som bas och ljudtryck. Det handlar om att uppleva en mycket god klarhet i symfoniorkestern, att höra ett riktigt påtagligt djup i panoramat, en bredd och höjd och luftighet som gör att jag struntar fullständigt i att fundera över hur det låter om anläggningen, hur djupt den går och hur högt den förmår. Jag vill kunna uppslukas av en symfoni även på ganska beskedliga nivåer. Skillnaden mot att spela upp den högre skall bara vara att det känns som att den är längre bort. Men lika illusorisk likafullt.

För mig låter det som att du vill ha löptiden rätt mellan elementen i en låda vilket jag föredrar där man kan bygga så utan att bli möbelsnickare.
Korta horn som hamnar med främre polstycket i samma djup som bas/mellan i en 2-vägare, vilket jag har nu.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav juanth » 2020-05-30 00:25

Strmbrg skrev:Jag vill inte förhäva mig, men det kommer förmodligen att ge det intrycket lik förbannat:
Det jag snöar in på skulle jag säga är aspekter av en helt annan dimension än grova saker som bas och ljudtryck. Det handlar om att uppleva en mycket god klarhet i symfoniorkestern, att höra ett riktigt påtagligt djup i panoramat, en bredd och höjd och luftighet som gör att jag struntar fullständigt i att fundera över hur det låter om anläggningen, hur djupt den går och hur högt den förmår. Jag vill kunna uppslukas av en symfoni även på ganska beskedliga nivåer. Skillnaden mot att spela upp den högre skall bara vara att det känns som att den är längre bort. Men lika illusorisk likafullt.



Mera konarea!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav DVD-ai » 2020-05-30 00:54

Perfector skrev:
Strmbrg skrev:Jag vill inte förhäva mig, men det kommer förmodligen att ge det intrycket lik förbannat:
Det jag snöar in på skulle jag säga är aspekter av en helt annan dimension än grova saker som bas och ljudtryck. Det handlar om att uppleva en mycket god klarhet i symfoniorkestern, att höra ett riktigt påtagligt djup i panoramat, en bredd och höjd och luftighet som gör att jag struntar fullständigt i att fundera över hur det låter om anläggningen, hur djupt den går och hur högt den förmår. Jag vill kunna uppslukas av en symfoni även på ganska beskedliga nivåer. Skillnaden mot att spela upp den högre skall bara vara att det känns som att den är längre bort. Men lika illusorisk likafullt.

För mig låter det som att du vill ha löptiden rätt mellan elementen i en låda vilket jag föredrar där man kan bygga så utan att bli möbelsnickare.
Korta horn som hamnar med främre polstycket i samma djup som bas/mellan i en 2-vägare, vilket jag har nu.


För mig handlar det uteslutande bara om mängden bas, och jag vill helst inte att det, ska upplevas som en helhet.
Är det mycket bas och låter totalt osammanhängande så är jag grymt nöjd.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Nattlorden » 2020-05-30 07:19

DVD-ai skrev:För mig handlar det uteslutande bara om mängden bas, och jag vill helst inte att det, ska upplevas som en helhet.
Är det mycket bas och låter totalt osammanhängande så är jag grymt nöjd.


Och vi skall tro på Tomten också...? :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav juanth » 2020-05-30 08:44

:mrgreen:
Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:För mig handlar det uteslutande bara om mängden bas, och jag vill helst inte att det, ska upplevas som en helhet.
Är det mycket bas och låter totalt osammanhängande så är jag grymt nöjd.


Och vi skall tro på Tomten också...? :lol:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav JM » 2020-05-30 08:45

Basrytmer är som jag ser det hårdkodat i människans DNA till skillnad från hos de flesta ryggradsdjuren. Hos flockdjuret - människan- skapar basrytmer livsviktig samhörighet och individuell tillfredsställelse. Omskakande bastoner ger liknande rytmisk fysisk omskakning som dansen ger.
Audiofilen ensam i sweetspot ligger ganska långt ner på tillfredsskalan jämfört med dansarna.
Sökandet av återgivandet de lägsta bastonerna ger utan tvekan en mer fysik omskakande upplevelse.
Basupplevelsen är i denna kontext mer en stimulering av hela kroppen än öronen.
Jag har alltid sett audiofilen som en solitär individ sökande efter social gemenskap. En form av sublimering.
Omskakade thorax resonanser runt 40-60 Hz, mer vanliga på dansgolvet, verkar vara mer uppskattade än omskakande ljud under 20 Hz hos audiofilen.

JM
Senast redigerad av JM 2020-05-30 09:22, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Harryup » 2020-05-30 09:06

Personligen så är jag inte sugen på en infrakapabel anläggning då man då kommer ner till tonarmsresonanser och dylikt. Mina basar idag går ner till 17Hz och det räcker mer än väl.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav JM » 2020-05-30 09:31

Misstänker att audiofilen lurar sig själv genom återge basljud (ej toner) under 20 Hz bara för han/hon kan.
Testa att lägga ett högpass filter på kring 20 Hz. Låter sannolikt bättre. Lågbas tonerna över 20 Hz kommer inte längre maskeras av ohörbara subsonik ljud. Förstärkarna kommer inte ansträngas i lika hög grad möjligen med fås lägre total distorsion.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Perfector » 2020-05-30 09:35

Jag brukade spela in åskväder i Hölö, som var ett riktigt åskhål.
Långa rullande dånbankar som rullade i en ravin Ca: 2 km bort.
Sedan spela upp hemma och se om jag kunde få ut samma mullernivå som ute.
Det är den kapaciteten jag vill nå och ha.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Harryup » 2020-05-30 09:42

JM skrev:Misstänker att audiofilen lurar sig själv genom återge basljud (ej toner) under 20 Hz bara för han/hon kan.
Testa att lägga ett högpass filter på kring 20 Hz. Låter sannolikt bättre. Lågbas tonerna över 20 Hz kommer inte längre maskeras av ohörbara subsonik ljud. Förstärkarna kommer inte ansträngas i lika hög grad möjligen med fås lägre total distorsion.

JM


Man kan ju kolla på JBL monitorer, inte sällan specar man -6dB vid 35-40Hz.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-05-30 09:46

JM skrev:Misstänker att audiofilen lurar sig själv genom återge basljud (ej toner) under 20 Hz bara för han/hon kan.
Testa att lägga ett högpass filter på kring 20 Hz. Låter sannolikt bättre. Lågbas tonerna över 20 Hz kommer inte längre maskeras av ohörbara subsonik ljud. Förstärkarna kommer inte ansträngas i lika hög grad möjligen med fås lägre total distorsion.

JM


Du misstänker och gissat saker, varför inte undersköka saken?
//Johan Lindroos

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav JM » 2020-05-30 09:48

Harryup skrev:
JM skrev:Misstänker att audiofilen lurar sig själv genom återge basljud (ej toner) under 20 Hz bara för han/hon kan.
Testa att lägga ett högpass filter på kring 20 Hz. Låter sannolikt bättre. Lågbas tonerna över 20 Hz kommer inte längre maskeras av ohörbara subsonik ljud. Förstärkarna kommer inte ansträngas i lika hög grad möjligen med fås lägre total distorsion.

JM


Man kan ju kolla på JBL monitorer, inte sällan specar man -6dB vid 35-40Hz.

JBL kan utan vidare bygga högtalare vilka kan återge lägre frekvenser men gör ett aktivt val att inte återge dessa. Intressant!

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav sprudel » 2020-05-30 09:51

JM skrev:Misstänker att audiofilen lurar sig själv genom återge basljud (ej toner) under 20 Hz bara för han/hon kan.
Testa att lägga ett högpass filter på kring 20 Hz. Låter sannolikt bättre. Lågbas tonerna över 20 Hz kommer inte längre maskeras av ohörbara subsonik ljud. Förstärkarna kommer inte ansträngas i lika hög grad möjligen med fås lägre total distorsion.

JM



Inte min erfarenhet. Provade att skära av vid 20 Hz men då fattas plötsligt ganska mycket för att basen ska ha en ”kärna” av auktoritet, den blir genomskinlig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3664
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav juanth » 2020-05-30 09:56

Perfector skrev:Jag brukade spela in åskväder i Hölö, som var ett riktigt åskhål.
Långa rullande dånbankar som rullade i en ravin Ca: 2 km bort.
Sedan spela upp hemma och se om jag kunde få ut samma mullernivå som ute.
Det är den kapaciteten jag vill nå och ha.


Då behöver du output ner mot singelhertz, och har således en bit kvar.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Perfector » 2020-05-30 09:57

juanth skrev:
Perfector skrev:Jag brukade spela in åskväder i Hölö, som var ett riktigt åskhål.
Långa rullande dånbankar som rullade i en ravin Ca: 2 km bort.
Sedan spela upp hemma och se om jag kunde få ut samma mullernivå som ute.
Det är den kapaciteten jag vill nå och ha.


Då behöver du output ner mot singelhertz, och har således en bit kvar.

Njaeä, jag hör ju samma omfång hemma som ute så jag tycker nog att jag har vad jag behöver.
Men smaken är ju som baken Delad
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Morgan » 2020-05-30 10:16

Perfector skrev:Njaeä, jag hör ju samma omfång hemma som ute så jag tycker nog att jag har vad jag behöver.
Men smaken är ju som baken Delad


Frekvenser under 20 Hz hör man måhända inte så väl med öronen, men de känns i hela kroppen när amplituden är stor. Här är ett spektrogram av en inspelad åskknall med efterföljande muller.
Bild

Notera den kraftfulla spiken vid ca 5-10 Hz. Men infra-kapabel anläggning (och rum) känner man den rejält, det kan jag lova.

Fast man skaffar nog inte en infrakapabel anläggning bara för att lyssna på åska. Det handlar mer om att få en upplevelse av inspelningsrummets volym tycker jag - rummet liksom "andas" på välgjorda inspelningar, och den upplevelsen förminskas om man skär basen vid 25-30Hz.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav goat76 » 2020-05-30 10:26

Morgan skrev:Fast man skaffar nog inte en infrakapabel anläggning bara för att lyssna på åska. Det handlar mer om att få en upplevelse av inspelningsrummets volym tycker jag - rummet liksom "andas" på välgjorda inspelningar, och den upplevelsen förminskas om man skär basen vid 25-30Hz.


...Vilket borde intressera trådskaparen eftersom han ofta pratar om att han vill ta del av rummet och djupet i inspelningarna. :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav hcl » 2020-05-30 10:37

Perfector skrev:Basen lägger en skön tyngd i musiken som jag uppskattar mycket.
Dock ska den vara i proportion till resten och inte dränka allting.
Därav kommer det sig att många på forumet inte tror att jag vet vad "riktig" bas är vilket är rena babblet från de som inte hört mina högtalare.
Men det finns åxå finstämda musikstycken som inte ska ha nån basmatta under sig och då spelar jag den som den är avsedd.
Det är nog därför jag ofta frågar hur folket lyssnar.
Lyssnar ni på musiken eller på högtalaren.
Jag föredrar att lyssna på musiken.


Håller med. F.ö. anser jag nog att basen (<100 Hz) och f.f.a. den del av basen som är svårast att återge (<35 Hz) också är det som är minst viktigt att återge. Diskanten f.f.a. 2-10 kHz tycker jag i så fall är avsevärt mer viktigt. Det betyder dock inte att jag anser basen vara oviktig(!), bara inte lika viktig som det som ligger i området 100Hz till något kanske något under 10kHz.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-30 11:38

sprudel skrev:
JM skrev:Misstänker att audiofilen lurar sig själv genom återge basljud (ej toner) under 20 Hz bara för han/hon kan.
Testa att lägga ett högpass filter på kring 20 Hz. Låter sannolikt bättre. Lågbas tonerna över 20 Hz kommer inte längre maskeras av ohörbara subsonik ljud. Förstärkarna kommer inte ansträngas i lika hög grad möjligen med fås lägre total distorsion.

JM



Inte min erfarenhet. Provade att skära av vid 20 Hz men då fattas plötsligt ganska mycket för att basen ska ha en ”kärna” av auktoritet, den blir genomskinlig.

Ofta påverkas även långt högre frekvenser än ett högpassfilters frekvensangivelse.
Det är m a o kanske inte dämpningen under 20Hz som orsakar den påverkan du upplever, utan samtidig påverkan på långt högre frekvenser.
-På självvald "semester".

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Tangband » 2020-05-30 14:22

sprudel skrev:
JM skrev:Misstänker att audiofilen lurar sig själv genom återge basljud (ej toner) under 20 Hz bara för han/hon kan.
Testa att lägga ett högpass filter på kring 20 Hz. Låter sannolikt bättre. Lågbas tonerna över 20 Hz kommer inte längre maskeras av ohörbara subsonik ljud. Förstärkarna kommer inte ansträngas i lika hög grad möjligen med fås lägre total distorsion.

JM



Inte min erfarenhet. Provade att skära av vid 20 Hz men då fattas plötsligt ganska mycket för att basen ska ha en ”kärna” av auktoritet, den blir genomskinlig.


Håller med sprudel.
Men jag har varit med om lyssning på anläggningar där det upplevdes musikaliskt bättre med ett filter vid 16 Hz. Min nuvarande anläggning låter dock sämre med ett filter. Ordet ” kärna” med auktoritet tycker jag passar bra för bra basåtergivning, utan högpassfilter.
Precis som Rogerjoensson skriver påverkas frekvenser som ligger högre upp med ett filter.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-05-30 17:59

Morgan skrev:Frekvenser under 20 Hz hör man måhända inte så väl med öronen, men de känns i hela kroppen när amplituden är stor. Här är ett spektrogram av en inspelad åskknall med efterföljande muller.
[ Bild ]

Notera den kraftfulla spiken vid ca 5-10 Hz. Men infra-kapabel anläggning (och rum) känner man den rejält, det kan jag lova.

Du har inte inte förväxlas frekvens med tid i grafen?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Strmbrg » 2020-05-30 18:53

Hm, jag har ju besökt några konsertlokaler under årens lopp. Inte så många, men dock.
Inte fasen förnimmer jag någon infrabas från symfoniorkestern när jag sitter där och lyssnar. Varken med höronen eller med någon annan del av korpus.
Så, varför skall jag kunna återge infrabasen hemma då? Den finns ju inte i den musik jag vill lyssna på. I varje fall kan inte jag förnimma den, men andra kanske gör det.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

MorganM
 
Inlägg: 1719
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav MorganM » 2020-05-30 18:57

Jag tycker kvalitén på basen är enormt viktig!Annars förstör man resten av frekvensområdet.
Än så länge är det bara Ingvars basar med väldigt låg distorision som dugit.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 32 gäster