Varför är just bas så himla intressant?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav hcl » 2020-05-30 19:25

MorganM skrev:Jag tycker kvalitén på basen är enormt viktig!Annars förstör man resten av frekvensområdet.
Än så länge är det bara Ingvars basar med väldigt låg distorision som dugit.


Ja, riktigt bra blir det inte förrän hela registret finns med och dessutom väl återgivet.

Man kan snyfta mycket om hur rummet påverkar eller begränsar, men jag vill samtidigt framhärda att en bra anläggning driver rummet och det gäller i högsta grad basen. Det är ofta tydligt hur dåliga anläggningar driver rum på på ett otillfredsställande sätt eller att rummets bidrag stör på ett tydligt sätt medan man med en bra anläggning i samma rum inte alls behöver förnimma samma ”rums”-problem. Det handlar då inte om att med den bättre anläggningen ”skära bort” de besvärande frekvenserna utan troligen att man med den bättre anläggningen inte störs av det som rummet lägger till.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav JM » 2020-05-30 19:49

Strmbrg skrev:Hm, jag har ju besökt några konsertlokaler under årens lopp. Inte så många, men dock.
Inte fasen förnimmer jag någon infrabas från symfoniorkestern när jag sitter där och lyssnar. Varken med höronen eller med någon annan del av korpus.
Så, varför skall jag kunna återge infrabasen hemma då? Den finns ju inte i den musik jag vill lyssna på. I varje fall kan inte jag förnimma den, men andra kanske gör det.

Finns inom musiken icke syntetisk infrabas dvs bas under 20 Hz?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Tangband » 2020-05-30 20:11

hcl skrev:
MorganM skrev:Jag tycker kvalitén på basen är enormt viktig!Annars förstör man resten av frekvensområdet.
Än så länge är det bara Ingvars basar med väldigt låg distorision som dugit.


Ja, riktigt bra blir det inte förrän hela registret finns med och dessutom väl återgivet.

Man kan snyfta mycket om hur rummet påverkar eller begränsar, men jag vill samtidigt framhärda att en bra anläggning driver rummet och det gäller i högsta grad basen. Det är ofta tydligt hur dåliga anläggningar driver rum på på ett otillfredsställande sätt eller att rummets bidrag stör på ett tydligt sätt medan man med en bra anläggning i samma rum inte alls behöver förnimma samma ”rums”-problem. Det handlar då inte om att med den bättre anläggningen ”skära bort” de besvärande frekvenserna utan troligen att man med den bättre anläggningen inte störs av det som rummet lägger till.


+1.
Här spelar även placeringen av högtalarna samt lyssningsplats väldigt stor roll

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav jansch » 2020-05-30 20:42

JM skrev:
Strmbrg skrev:Hm, jag har ju besökt några konsertlokaler under årens lopp. Inte så många, men dock.
Inte fasen förnimmer jag någon infrabas från symfoniorkestern när jag sitter där och lyssnar. Varken med höronen eller med någon annan del av korpus.
Så, varför skall jag kunna återge infrabasen hemma då? Den finns ju inte i den musik jag vill lyssna på. I varje fall kan inte jag förnimma den, men andra kanske gör det.

Finns inom musiken icke syntetisk infrabas dvs bas under 20 Hz?

JM


Ja!
Och! Det är inte bara t.ex. större kyrkorglar som går ner till 16 Hz i spektrat.

Många instrument skapar undertoner vid anslag, både stränginstrument och slagverk. Som ett exempel kan nämnas akustisk gitarr när man spelar bluesstil och dämpar med handflatan efter accordslag har energi under 20Hz...... ändå är lägsta strängen stämd normalt i E = 82,4Hz (cirka). Det är dock ingen klingande ton under 20Hz då resonanslådans egenfrekvens ligger betydligt högre upp.

Det är okunskap som får människor att tro att frekvenspektra är begränsade till övertoner. Hörseln funkar inte heller så, vi tycker en massa men "beviset" får man först när man lägger på högpassfilter och det plötsligt låter annorlunda. (Dvs om man har högtalare som är tillräckligt kapabla).
Detta är ju svårt i en konsertlokal (att lägga på ett högpassfilter vid t.ex. 20Hz) men vid hifiåtergivning är det lätt OM INTE inspelningen redan är beskuren.
Senast redigerad av jansch 2020-05-30 21:04, redigerad totalt 2 gånger.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav JM » 2020-05-30 20:59

jansch skrev:
JM skrev:
Strmbrg skrev:Hm, jag har ju besökt några konsertlokaler under årens lopp. Inte så många, men dock.
Inte fasen förnimmer jag någon infrabas från symfoniorkestern när jag sitter där och lyssnar. Varken med höronen eller med någon annan del av korpus.
Så, varför skall jag kunna återge infrabasen hemma då? Den finns ju inte i den musik jag vill lyssna på. I varje fall kan inte jag förnimma den, men andra kanske gör det.

Finns inom musiken icke syntetisk infrabas dvs bas under 20 Hz?

JM


Ja!
Och! Det är inte bara t.ex. större kyrkorglar som går ner till 16 Hz i spektrat.

Många instrument skapar undertoner vid anslag, både stränginstrument och slagverk. Som ett exempel kan nämnas akustisk gitarr när man spelar bluesstil och dämpar med handflatan efter accordslag har energi under 20Hz...... ändå är lägsta strängen stämd normalt i E = 82,4Hz (cirka). Det är dock ingen klingande ton under 20Hz då resonanslådans egenfrekvens ligger betydligt högre upp.


Tack!
Tycker du att en audiofilanläggning skall klara subbas under 20 Hz.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav jansch » 2020-05-30 21:07

JM - du han kommentera innan jag var klar med redigering :D

Det är upp till var och en att värdera vd som är viktigt vid återgivning....
Men många skulle bli upprörda att t.ex. begränsa vid 10kHz men inte vid 40Hz "då jag lyssnar bara på musik med lägsta ton på 41,2Hz".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Strmbrg » 2020-05-30 21:12

Oavsett om det där med undertoner stämmer, så hör jag inte något sådant live och därmed struntar jag i om det kan återges hemma.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav jansch » 2020-05-30 21:50

Strmbrg skrev:Oavsett om det där med undertoner stämmer, så hör jag inte något sådant live och därmed struntar jag i om det kan återges hemma.


Precis, du hör inte det som saknas*....... Om du tycker det låter lika bra hemma som i konsertsalen så är det ju helt ok...

*Hörseln "tillverkar" t.ex. grundtoner som inte hörs. Därför kan man "höra" t.ex. en kontrabas alla toner genom övertonspektrat. Om hörseln inte hade fungerat så hade det varit omöjligt att lyssna på musik i gamla transistorapparater och få en ok upplevelse.
Hörseln kan dock inte "skapa" undertoner, framförallt att dom ofta är icke harmoniska. Man hör inte att dom saknas - man upplever NÄR dom finns.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Morgan » 2020-05-30 21:59

sportbilsentusiasten skrev:
Morgan skrev:Frekvenser under 20 Hz hör man måhända inte så väl med öronen, men de känns i hela kroppen när amplituden är stor. Här är ett spektrogram av en inspelad åskknall med efterföljande muller.
[ Bild ]

Notera den kraftfulla spiken vid ca 5-10 Hz. Men infra-kapabel anläggning (och rum) känner man den rejält, det kan jag lova.

Du har inte inte förväxlas frekvens med tid i grafen?


Naturligtvis inte. Det är färgen jag avser (mörkröd). I Y-led har vi frekvens, i X-led tid och i Z-led (vinkelrätt mot de båda andra) avläser vi amplitud genom färgen.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Maccis » 2020-05-30 22:42

Bas-ic fråga.........
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav E » 2020-05-30 22:53

Hade jag råd och möjlighet skulle jag gärna ha infrastruktur (skulle skriva infrakapabel anläggning plus 1st tätt rum plus 1st subsoniskt filter för de gånger då det lägsta registret bara innehåller störande skräp).

Även om man inte själv önskar lyssna på åska (vilket man kanske gör), så kan man ju önska sina grannar en massa åska. Grannar som stänger dörrar väldigt oförsiktigt (stomljud) var femte minut, kan man ju bli smått galen av. (Alltså, jag tarerar förstås bort den kontinuerligt galna medelnivån.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Perfector » 2020-05-30 23:04

E skrev:Hade jag råd och möjlighet skulle jag gärna ha infrastruktur (skulle skriva infrakapabel anläggning plus 1st tätt rum plus 1st subsoniskt filter för de gånger då det lägsta registret bara innehåller störande skräp).

Även om man inte själv önskar lyssna på åska (vilket man kanske gör), så kan man ju önska sina grannar en massa åska. Grannar som stänger dörrar väldigt oförsiktigt (stomljud) var femte minut, kan man ju bli smått galen av. (Alltså, jag tarerar förstås bort den kontinuerligt galna medelnivån.)

Mvh E*

Kul att du säger åska.
Jag spelade under många år in just åska med egentillverkade mikrofoner och testade ljudet inne för att se om det gick att få fram samma dynamik som ute.
Om det går då är ljudet ok för allmän spelning.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-31 09:22

jansch skrev:
JM skrev:
Strmbrg skrev:Hm, jag har ju besökt några konsertlokaler under årens lopp. Inte så många, men dock.
Inte fasen förnimmer jag någon infrabas från symfoniorkestern när jag sitter där och lyssnar. Varken med höronen eller med någon annan del av korpus.
Så, varför skall jag kunna återge infrabasen hemma då? Den finns ju inte i den musik jag vill lyssna på. I varje fall kan inte jag förnimma den, men andra kanske gör det.

Finns inom musiken icke syntetisk infrabas dvs bas under 20 Hz?

JM


Ja!
Och! Det är inte bara t.ex. större kyrkorglar som går ner till 16 Hz i spektrat.

Många instrument skapar undertoner vid anslag, både stränginstrument och slagverk. Som ett exempel kan nämnas akustisk gitarr när man spelar bluesstil och dämpar med handflatan efter accordslag har energi under 20Hz...... ändå är lägsta strängen stämd normalt i E = 82,4Hz (cirka). Det är dock ingen klingande ton under 20Hz då resonanslådans egenfrekvens ligger betydligt högre upp.

Det är okunskap som får människor att tro att frekvenspektra är begränsade till övertoner. Hörseln funkar inte heller så, vi tycker en massa men "beviset" får man först när man lägger på högpassfilter och det plötsligt låter annorlunda. (Dvs om man har högtalare som är tillräckligt kapabla).
Detta är ju svårt i en konsertlokal (att lägga på ett högpassfilter vid t.ex. 20Hz) men vid hifiåtergivning är det lätt OM INTE inspelningen redan är beskuren.


Om man analyserar inspelningar av symfonisk musik, är sällan nivån hög under stortrummans lägsta frekvenser. Det är knappast på de ljudnivåer som krävs för att uppfatta infra.

Ogjort har väl lagt upp en inspelning av stortrumma? http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 044_16.gif

Den legendariska inspelningen av åska och ånglok av Brad Miller, sägs inte ha mycket bas under 35 Hz men det låter ju åndå en del. Det är väl denna? https://tidal.com/browse/album/11138930

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Perfector » 2020-05-31 09:27

Jag tror min inspelning av åska går lite lägre i frekvens.
Kan lägga upp om nån vill prova lite.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Harryup » 2020-05-31 09:33

Är ju också så att man kanske inte helt "ostraffat" lägger till infraljud och därmed hör både extra bas ifrån inspelningen men också extra basförstärkning i egna rummet som inte tillhör inspelningen men kanske kan upplevas som extra tilltalande. Att få styrsel på extremt lågfrekventa resonanser utan att ha påtagligt stora absorbenter kan vara praktiskt omöjligt. Sen kan det ju vara så att det finns en del ljud långt nere som inte heller producenten har hört som inte är tänkt att höras.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Chopha » 2020-05-31 11:43

"Varför är just bas så himla intressant?"

Kan det handla om att djupa bastoner spelade så starka att de känns i kroppen påverkar balanssinnet något?
Ungefär på det sätt som en "perfekt" salongsberusning (runt 0,55 promille*) ger positiva kickar, bl.a. av ett balanssinne som rubbats lätt.

Det är ju närmast fantastiskt att dansa framför ett PA-system som spelar så starkt i djupbasen att golvet och kroppen vibrerar och synen nästan blir suddig.
Ett gott exempel på sådan återgivning hittas på Bang Face i England. Alltid krispigt ljud och stadig baskapacitet!

Per sida: 3st F1 Evo 7TL-215, 3 st F1 Evo 7TH, 3st F1 Evo 7T, 2st F1 F221
Under scenen: 2st F1 F221 samt 2st F1 Infrabas 218
Jag är osäker på vad för modell av bas de har flugna uppe i hörnorna bakom scenen, troligtvis någon av 1x21" eller 1x24"-modellerna.

Bild



*Enligt Kent Johnsson, forskare vid avdelningen för klinisk alkoholforskning vid Lunds universitet
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav petersteindl » 2020-05-31 12:03

Enklaste sättet att öka basen är att sänka nivån på mellanregister och diskant. Man skulle kunna sänka ungefär 20-40 dB från 100 Hz och uppåt. Det kan man göra med tonkontroller. Man kan även koppla ur diskanterna i högtalarna så blir det relativt sett mera bas. Lycka till!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Tell » 2020-05-31 12:06

Chopha skrev:"Varför är just bas så himla intressant?"

Kan det handla om att djupa bastoner spelade så starka att de känns i kroppen påverkar balanssinnet något?
Ungefär på det sätt som en "perfekt" salongsberusning (runt 0,55 promille*) ger positiva kickar, bl.a. av ett balanssinne som rubbats lätt.

Det är ju närmast fantastiskt att dansa framför ett PA-system som spelar så starkt i djupbasen att golvet och kroppen vibrerar och synen nästan blir suddig.
Ett gott exempel på sådan återgivning hittas på Bang Face i England. Alltid krispigt ljud och stadig baskapacitet!

Per sida: 3st F1 Evo 7TL-215, 3 st F1 Evo 7TH, 3st F1 Evo 7T, 2st F1 F221
Under scenen: 2st F1 F221 samt 2st F1 Infrabas 218 med tillhörande horntillsats.
Jag är osäker på vad för modell av bas de har flugna uppe i hörnorna bakom scenen, troligtvis någon av 1x21" eller 1x24"-modellerna.

[ Bild ]



*Enligt Kent Johnsson, forskare vid avdelningen för klinisk alkoholforskning vid Lunds universitet

Mmm go rigg! Har fått höra en rätt likadan men betydligt större setup. Tror jag räknade till 24 stycken F221, alltså sammanlagt 96 stycken 21"are. Det var dessutom utomhus vilket eliminerar alla rumsproblem. Inte nog med att folk inte lyckades använda sina tändare när dom stog framför dom o att det kändes väääldigt gött i kroppen, utan det lät ju vädligt fint också! Dom tillhörande topparna spelade galet högt men samtidigt så rent att det fortfarande gick att prata utan alltför mycket skrik. Att basarna låg i linje mellan topparna gjorde ju att det var jämn fin bas precis överallt. Funktion One är fina grejer det :)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav MichaelG » 2020-05-31 13:14

När jag spelar musik (och bortser från ett ganska litet fåtal extremt djupbaskrävande musikstycken) så upplever jag att jag klarar mig bra om anläggningen klarar hyfsat ljudtryck ner till runt 30 Hz. Det är framförallt när jag ser på film som jag verkligen uppskattar få Hz och riktigt många watt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-31 14:01

En av mina svägerskor har problem med överdriven bas, hon mår alltså inte bra av det. Andra tycker det är nödvändigt med att det känns i kroppen. Nu innehåller vissa typer av musik mera av det där än andra. De inspelningar som Tangband har låtit några få del av har verkligen inte mycket av den typen av bas. En flygel har väl inte alltid det där feta ljudet annat än i närfält och i mindre rum?

Nu kan det låta fett utan att för den skull vara tal om infrabas. Ett exempel:


http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... %20mfl.wav

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... %20mfl.gif


Här finns lite mera lågfrekvent energi:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 20Deum.wav

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 20Deum.gif


Filmmusik är lite annorlunda, är det "effektförstärkt"? Är betydligt mera energi under 35 Hz än "vanlig" symfoniorkester.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... dtrack.wav

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... dtrack.gif

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav MacBruce » 2020-05-31 15:24

dewpo skrev: [...]
Men i ett tidevarv där fyrverkerier på nyår förbjuds för de skrämmer hundar och det är av yttersta vikt att stryka alla medhårs,
Så uppfattas stora bassystem förstås som otidsenliga och provocerande!
-Varför duger inte Spotify i lurar åt herrn?
-Tror herrn att basen imponerar på någon så har herrn misstagit sig!


Vad fyrverkerier har med saken att göra, begriper inte jag... ( min senaste katt, salig i åminnelse, var förresten omåttligt insresserad av allt som förde oväsen. T.ex vid åska, nyårsfyrverkerier, eller när de renoverade kullerstensbeläggningen på gatan utanför min nuvarande bostad — de körde "stampen" så nära huset, att jag inte kunde öppna fönstret mer än en liten springa, om inte fönstret skulle ryka med — ville hon titta ut och kolla vad som stod på.)

dewpo skrev: Så passa på att lyssna nu i morgon kan det vara förbjudet :evil:


Det handlar bara om vanlig, j*vla empati: förmågan att förstå, och "ta till sig" att ens egna intressen kanske är rentav plågsamma för andra, levande och kännande varelser.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav dewpo » 2020-05-31 16:16

MacBruce skrev:
dewpo skrev: [...]
Men i ett tidevarv där fyrverkerier på nyår förbjuds för de skrämmer hundar och det är av yttersta vikt att stryka alla medhårs,
Så uppfattas stora bassystem förstås som otidsenliga och provocerande!
-Varför duger inte Spotify i lurar åt herrn?
-Tror herrn att basen imponerar på någon så har herrn misstagit sig!


Vad fyrverkerier har med saken att göra, begriper inte jag... ( min senaste katt, salig i åminnelse, var förresten omåttligt insresserad av allt som förde oväsen. T.ex vid åska, nyårsfyrverkerier, eller när de renoverade kullerstensbeläggningen på gatan utanför min nuvarande bostad — de körde "stampen" så nära huset, att jag inte kunde öppna fönstret mer än en liten springa, om inte fönstret skulle ryka med — ville hon titta ut och kolla vad som stod på.)

dewpo skrev: Så passa på att lyssna nu i morgon kan det vara förbjudet :evil:


Det handlar bara om vanlig, j*vla empati: förmågan att förstå, och "ta till sig" att ens egna intressen kanske är rentav plågsamma för andra, levande och kännande varelser.


Visst men förmågan att förstå att ett helt vegetativt liv utan upplevelser är plågsamt för människor som gillar aktion, Faller som alltid utanför ramen för vad "empatiska" människor klarar "känna" :evil:

Nä svaret ligger som alltid någon annan stans! Jag föreslår lite hederlig segregation, Områden där ömtåliga intoleranta människor portas :wink:
Som det är nu sprider sig intoleransen som en löpeld genom samhället, Vilket är ytterst olyckligt det borde alla förstå, Men icke :roll:

OT Det är inte bara musik hemma som berörs...

...Utan i framtiden är motorsport (båt-,motorcyckle-,bil-racing), konserter, festivaler, fyrverkerier ett minne blott :evil:

Om vi inte lyckas vända trenden :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav jonaz81a » 2020-05-31 16:21

dewpo skrev:
Visst men förmågan att förstå att ett helt vegetativt liv utan upplevelser är plågsamt för människor som gillar aktion, Faller som alltid utanför ramen för vad "empatiska" människor klarar "känna" :evil:

Nä svaret ligger som alltid någon annan stans! Jag föreslår lite hederlig segregation, Områden där ömtåliga intoleranta människor portas :wink:
Som det är nu sprider sig intoleransen som en löpeld genom samhället, Vilket är ytterst olyckligt det borde alla förstå, Men icke :roll:

OT Det är inte bara musik hemma som berörs...

...Utan i framtiden är motorsport (båt-,motorcyckle-,bil-racing), konserter, festivaler, fyrverkerier ett minne blott :evil:

Om vi inte lyckas vända trenden :twisted:


Kan inte lösningen vara så enkel som att flytta till villa eller till och med hela vägen ut på landet, det senare är min plan.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Perfector » 2020-05-31 17:03

jonaz81a skrev:
dewpo skrev:
Visst men förmågan att förstå att ett helt vegetativt liv utan upplevelser är plågsamt för människor som gillar aktion, Faller som alltid utanför ramen för vad "empatiska" människor klarar "känna" :evil:

Nä svaret ligger som alltid någon annan stans! Jag föreslår lite hederlig segregation, Områden där ömtåliga intoleranta människor portas :wink:
Som det är nu sprider sig intoleransen som en löpeld genom samhället, Vilket är ytterst olyckligt det borde alla förstå, Men icke :roll:

OT Det är inte bara musik hemma som berörs...

...Utan i framtiden är motorsport (båt-,motorcyckle-,bil-racing), konserter, festivaler, fyrverkerier ett minne blott :evil:

Om vi inte lyckas vända trenden :twisted:


Kan inte lösningen vara så enkel som att flytta till villa eller till och med hela vägen ut på landet, det senare är min plan.

Välkommen till livet om du flyttar ut på landet.
Trosa är landsbygd i så motto att ingen bryr sig om man spelar upp lite grand.
Vi har flera restauranger som håller låda med artister på hög nivå hela sommaren.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav MacBruce » 2020-05-31 17:05

dewpo skrev:
MacBruce skrev:
dewpo skrev: [...]
Men i ett tidevarv där fyrverkerier på nyår förbjuds för de skrämmer hundar och det är av yttersta vikt att stryka alla medhårs,
Så uppfattas stora bassystem förstås som otidsenliga och provocerande!
-Varför duger inte Spotify i lurar åt herrn?
-Tror herrn att basen imponerar på någon så har herrn misstagit sig!


Vad fyrverkerier har med saken att göra, begriper inte jag... ( min senaste katt, salig i åminnelse, var förresten omåttligt insresserad av allt som förde oväsen. T.ex vid åska, nyårsfyrverkerier, eller när de renoverade kullerstensbeläggningen på gatan utanför min nuvarande bostad — de körde "stampen" så nära huset, att jag inte kunde öppna fönstret mer än en liten springa, om inte fönstret skulle ryka med — ville hon titta ut och kolla vad som stod på.)

dewpo skrev: Så passa på att lyssna nu i morgon kan det vara förbjudet :evil:


Det handlar bara om vanlig, j*vla empati: förmågan att förstå, och "ta till sig" att ens egna intressen kanske är rentav plågsamma för andra, levande och kännande varelser.


Visst men förmågan att förstå att ett helt vegetativt liv utan upplevelser är plågsamt för människor som gillar aktion, Faller som alltid utanför ramen för vad "empatiska" människor klarar "känna" :evil:

Nä svaret ligger som alltid någon annan stans! Jag föreslår lite hederlig segregation, Områden där ömtåliga intoleranta människor portas :wink:
Som det är nu sprider sig intoleransen som en löpeld genom samhället, Vilket är ytterst olyckligt det borde alla förstå, Men icke :roll:


Köp eller hyr dig en ö, långt fan bort i våld, där du kan sitta och inbilla dig, att universum snurrar enbart för att uppfylla dina nycker...

dewpo skrev: OT Det är inte bara musik hemma som berörs...

...Utan i framtiden är motorsport (båt-,motorcyckle-,bil-racing), konserter, festivaler, fyrverkerier ett minne blott :evil:

Om vi inte lyckas vända trenden :twisted:


Onödigt att upprepa min senaste mening ovan. Men ta t.ex en sjuksköterska som har jobbat dubbla skift och behöver vila och sömn. Vad hen minst av allt behöver är nog, att natten igenom lyssna till ditt dunka-dunka — eller för all del — någon av de andra lekarna som du radar upp. De flesta motorsporter är ju för övrigt redan belagda med krav på ljuddämpning; det för tekniken framåt... Att "leka räser" med odämpade motorfordon i ekande stadskvarter är ju bara — dumt...

"Oväsen på därför avsedda platser" (racingbanor etc) är vad som borde gälla i ett samhälle, där man tar hänsyn till andra.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav dewpo » 2020-05-31 17:19

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Perfector » 2020-05-31 17:36

MacBruce skrev:
dewpo skrev:
MacBruce skrev:
Vad fyrverkerier har med saken att göra, begriper inte jag... ( min senaste katt, salig i åminnelse, var förresten omåttligt insresserad av allt som förde oväsen. T.ex vid åska, nyårsfyrverkerier, eller när de renoverade kullerstensbeläggningen på gatan utanför min nuvarande bostad — de körde "stampen" så nära huset, att jag inte kunde öppna fönstret mer än en liten springa, om inte fönstret skulle ryka med — ville hon titta ut och kolla vad som stod på.)



Det handlar bara om vanlig, j*vla empati: förmågan att förstå, och "ta till sig" att ens egna intressen kanske är rentav plågsamma för andra, levande och kännande varelser.


Visst men förmågan att förstå att ett helt vegetativt liv utan upplevelser är plågsamt för människor som gillar aktion, Faller som alltid utanför ramen för vad "empatiska" människor klarar "känna" :evil:

Nä svaret ligger som alltid någon annan stans! Jag föreslår lite hederlig segregation, Områden där ömtåliga intoleranta människor portas :wink:
Som det är nu sprider sig intoleransen som en löpeld genom samhället, Vilket är ytterst olyckligt det borde alla förstå, Men icke :roll:


Köp eller hyr dig en ö, långt fan bort i våld, där du kan sitta och inbilla dig, att universum snurrar enbart för att uppfylla dina nycker...

dewpo skrev: OT Det är inte bara musik hemma som berörs...

...Utan i framtiden är motorsport (båt-,motorcyckle-,bil-racing), konserter, festivaler, fyrverkerier ett minne blott :evil:

Om vi inte lyckas vända trenden :twisted:


Onödigt att upprepa min senaste mening ovan. Men ta t.ex en sjuksköterska som har jobbat dubbla skift och behöver vila och sömn. Vad hen minst av allt behöver är nog, att natten igenom lyssna till ditt dunka-dunka — eller för all del — någon av de andra lekarna som du radar upp. De flesta motorsporter är ju för övrigt redan belagda med krav på ljuddämpning; det för tekniken framåt... Att "leka räser" med odämpade motorfordon i ekande stadskvarter är ju bara — dumt...

"Oväsen på därför avsedda platser" (racingbanor etc) är vad som borde gälla i ett samhälle, där man tar hänsyn till andra.

Huvva, vad har du ätit till middag?
Vad ska en så'n som jag göra när FIS-måsarna håller låda så fort solen börjar gå upp?
Eller den förbannade Getingen som hittar in genom det öppna fönstret och sedan vägrar hålla käften utan surrar runt till man måste gå upp och avhysa kräket, vilket gör en klarvaken.
Naturligtvis ska de tas hänsyn, men så fan att den ena parten ska bestämma vad den andra gör.
Allt sker i samförstånd och med omdöme.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav MacBruce » 2020-05-31 19:21

dewpo skrev:
[ YouTube ]


;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav MacBruce » 2020-05-31 19:51

Perfector skrev:
MacBruce skrev:
dewpo skrev:
Visst men förmågan att förstå att ett helt vegetativt liv utan upplevelser är plågsamt för människor som gillar aktion, Faller som alltid utanför ramen för vad "empatiska" människor klarar "känna" :evil:

Nä svaret ligger som alltid någon annan stans! Jag föreslår lite hederlig segregation, Områden där ömtåliga intoleranta människor portas :wink:
Som det är nu sprider sig intoleransen som en löpeld genom samhället, Vilket är ytterst olyckligt det borde alla förstå, Men icke :roll:


Köp eller hyr dig en ö, långt fan bort i våld, där du kan sitta och inbilla dig, att universum snurrar enbart för att uppfylla dina nycker...

dewpo skrev: OT Det är inte bara musik hemma som berörs...

...Utan i framtiden är motorsport (båt-,motorcyckle-,bil-racing), konserter, festivaler, fyrverkerier ett minne blott :evil:

Om vi inte lyckas vända trenden :twisted:


Onödigt att upprepa min senaste mening ovan. Men ta t.ex en sjuksköterska som har jobbat dubbla skift och behöver vila och sömn. Vad hen minst av allt behöver är nog, att natten igenom lyssna till ditt dunka-dunka — eller för all del — någon av de andra lekarna som du radar upp. De flesta motorsporter är ju för övrigt redan belagda med krav på ljuddämpning; det för tekniken framåt... Att "leka räser" med odämpade motorfordon i ekande stadskvarter är ju bara — dumt...

"Oväsen på därför avsedda platser" (racingbanor etc) är vad som borde gälla i ett samhälle, där man tar hänsyn till andra.

Perfector skrev:Huvva, vad har du ätit till middag?


Inget ännu i dag. Så småningom hoppas jag på en god Lasagne med grönsallad. Kanske en slurk rödvin till det.

Perfector skrev:Vad ska en så'n som jag göra när FIS-måsarna håller låda så fort solen börjar gå upp?
Eller den förbannade Getingen som hittar in genom det öppna fönstret och sedan vägrar hålla käften utan surrar runt till man måste gå upp och avhysa kräket, vilket gör en klarvaken.
Naturligtvis ska de tas hänsyn, men så fan att den ena parten ska bestämma vad den andra gör.
Allt sker i samförstånd och med omdöme.


Du har bosatt dig i ett område med en myckenhet av fiskmåsar — skyll dig själv... Jag bor ett par hundra meter från Vätterns strand, där det också kryllar av fiskmåsar. De brukar dock inte dygnet runt ägna sig åt ett dunka-dunkande som genomtränger väggar och golv. Till det har vi bil- och motorcykel/mopedburna tonåringar — i alla åldrar...

Getingar och andra flygfän hindras lätt med ett "myggnät".

Samförstånd och omdöme resonerar man enklast med mänskliga varelser — i den mån de är mottagliga.

--
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varför är just bas så himla intressant?

Inläggav Perfector » 2020-05-31 20:14

Myggnät hindrar katten från att komma in när han varit ute på natten.
Omdöme och samförstånd finns.
Men även regel om hur mycket ljud man får tillverka på dag respektive nattid.
Man kan ju hoppas att folk respekterar det.
Angående måsar så är dom en parentes endast i beskrivande syfte.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster