Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Strmbrg » 2020-05-30 23:12

Det har jag noterat nu när jag blivit med slutsteg med mätare.
Nålarna slår upp strax över markeringen för 2 Watt, och skalan är gjord för 8 Ohms last, så det blir väl ungefär 5 Watt då.
Mina högtalare är på tämligen stabila 4 Ohm och 86 dB känslighet.

Med andra ord så spelar jag nog ganska svagt, men jag tycker att det känns illusoriskt på den nivån.
Nu skall man väl inte komma ihåg att glömma bort att ljudtrycket från planarerna inte avtar så mycket med lyssningsavståndet.
Men ändå. Särskilt mycket "kräm" handlar det tydligen inte om.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Perfector » 2020-05-30 23:16

Jag köpte en gång VU-mätare från HiFi-Kit och noterade att jag sällan spelade över 2 W hemma.
Och då var det ganska bra volym ändå.
Så frågan är hur mycket man egentligen behöver för att spela nöjaktigt högt hemma.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Strmbrg » 2020-05-30 23:20

Perfector skrev:Jag köpte en gång VU-mätare från HiFi-Kit och noterade att jag sällan spelade över 2 W hemma.
Och då var det ganska bra volym ändå.
Så frågan är hur mycket man egentligen behöver för att spela nöjaktigt högt hemma.


Tänk på att det kan dundra förbi ett tunnelbanetåg under inspelningslokalen. Eller att det kan råka bli så att Spotify väljer en låtlista åt dig där Tjaikovskis kanoner smäller av. Då kan det vara bra att ha både effekt och infrabas tillhands.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Perfector » 2020-05-30 23:28

Strmbrg skrev:
Perfector skrev:Jag köpte en gång VU-mätare från HiFi-Kit och noterade att jag sällan spelade över 2 W hemma.
Och då var det ganska bra volym ändå.
Så frågan är hur mycket man egentligen behöver för att spela nöjaktigt högt hemma.


Tänk på att det kan dundra förbi ett tunnelbanetåg under inspelningslokalen. Eller att det kan råka bli så att Spotify väljer en låtlista åt dig där Tjaikovskis kanoner smäller av. Då kan det vara bra att ha både effekt och infrabas tillhands.

En högtalare per kanal är mitt motto.
Jag måste ta hänsyn till damen som har tinitus.
Alltså bygger jag nå't som klarar allt jag vill spela.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Tangband » 2020-05-31 07:49

Strmbrg skrev:Det har jag noterat nu när jag blivit med slutsteg med mätare.
Nålarna slår upp strax över markeringen för 2 Watt, och skalan är gjord för 8 Ohms last, så det blir väl ungefär 5 Watt då.
Mina högtalare är på tämligen stabila 4 Ohm och 86 dB känslighet.

Med andra ord så spelar jag nog ganska svagt, men jag tycker att det känns illusoriskt på den nivån.
Nu skall man väl inte komma ihåg att glömma bort att ljudtrycket från planarerna inte avtar så mycket med lyssningsavståndet.
Men ändå. Särskilt mycket "kräm" handlar det tydligen inte om.


Nålarna klarar nog inte att registrera peakarna. Du kanske använder 10 watt :wink: .
En typiskt normal högtalare placerad i ett rum med room-gain har väl möjligen en känslighet kring 90 dB per watt på en meters avstånd. Sitter du tre meter från högtalarna blir nivån lägre, men du använder ju 2 högtalare så ljudtrycket blir starkare .
90 dB upplevs som ganska starkt och ändå behövs det bara en watt i ett sånt exempel.

Här finns en mycket djuplodande tråd om effekt:
viewtopic.php?f=9&t=970&p=10607&hilit=Hur+mycket+effekt+behövs+det#p10607

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Perfector » 2020-05-31 08:44

Varför skriver alla starkt när det heter högt?
Eller är det nå't nytt som uppstått?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-31 09:07

Perfector skrev:Varför skriver alla starkt när det heter högt?
Eller är det nå't nytt som uppstått?


Högt kan misstolkas för tonhöjd.

Magnepan säger 86 dB/1m/500Hz men det verkar aldrig stämma. Jag tappar 5 dB mot Ino piP i mitt rum på lyssningsplats och piP ligger på 86-87 dB på 1m för 2.82 V. Nu var det ett tag sedan jag gjorde mätningar men jag vill minnas att det gick åt 40 W som mest med dynamiskt inspelad musik, notera mätt i peak utan mer eller mindre tröga visarinstrument och ett lyssningsavstånd på ca 4 m. Med mera vanlig pop långt mindre än så. I teorin skulle mina Magnepan sluka ca 120 W i peak då jag kör med aktivt delningsfilter för basen men jag har inte mätt. Om programmaterialet har liten crest kan man minska med en faktor 10.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Strmbrg » 2020-05-31 09:52

Såvitt jag har begripit av Accuphases skrivningar, så är mätarna av "peak-hold"-typ. Men visst, det är kanske uppemot 10 Watt det handlar om för vissa, glest förekommande, enskilda ljud i symfonierna.
Vad jag egentligen vill är att fundera fritt över vad som behövs för att ernå en god illusion av realism. Och i just det sammanhanget så måste man självklart fundera över hur olika personer reagerar på en viss given återgivning. Alltså inte bara fundera över återgivningens mätdata i sig självt, och vad dessa mätdata måste uppvisa. Ty, det krävs både en avsändare (fonogrammet, apparaturen, rummet) och en mottagare (nå'n som lyssnar på't) för att illusionen av realism skall kunna infinna sig.
Ty, eftersom avsändaren inte på långa vägar kan påstås fixa till en riktig verklighet, så måste mottagaren associera och hjälpa till, för att illusionen skall uppstå.
Och, här kanske olika personer hjälper till ganska olika mycket. Några vill inte hjälpa till, andra vill verkligen, ytterligare andra vill - men misslyckas. Ibland är vi dessutom inte på topp mentalt och då låter det "päck"...

Vi kommer emellanåt in på detta med hur ljudtrycket förhåller sig till avståndet från ljudkällan. Dvs hur långt ifrån högtalaren sitter vi (punktkälla, linjekälla, dipol...) och lyssnar, och hur påverkar det.
Jag kom att tänka på just detta, fast applicerat på konsertsalen. -Hur långt bort från orkestern sitter jag? Är det på fjärde raden, parkett? Är det uppe på andra balkong? Hur stor skillnad i ljudtryck är det mellan dessa platser? Alldeles bortsett från annat - mer komplext - som hur detta påverkar skillnaden mellan direkt- och reflekterat ljud från de kanske fyrtio instrumenten, dvs hur tydligt det låter.

För min del så tycks det som att scenen med orkestern låter ungefär lika realistisk, fast befinnande sig på olika avstånd, när jag ändrar ljudtrycket.
Jag är medveten om att dessa resonemang och iakttagelser kanske kan vara svåra att samtala kring då vi lyssnar på helt olika slags musik, vilka nog påverkas lite olika av dessa saker, och där det handlar om väldigt stora skillnader i antal instrument samt huruvida musiken spelats in akustiskt i en stor lokal eller på något helt annat sätt.

Beträffande realism, så faller såklart alltsammans om jag lyssnar på exempelvis ett musikstycke som tillverkats i en dator eller om det har spelats in via luften från fysiska instrument. I det första fallet, så blir ju realismen snarare enbart en fråga om ackuratess, dvs att signalen inte skall förvrängas. Dvs jag vet att det här låter som det var tänkt, eftersom min apparatur och rum är så välkonstruerad - men jag har samtidigt inga naturliga referenser till det jag hör, eftersom ljuden inte finns i naturen.
I det andra fallet blir det ju dessutom en fråga om huruvida verklighets-illusionen uppstår eller inte.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav RogerGustavsson » 2020-05-31 10:03

Tror också det är lite en fråga om hur många som lyssnar. Sitter man själv behövs inte verklighetens ljudnivå (långt därifrån) men är man flera blir det annorlunda. Att ha exakt samma ljudnivå hemmavid som vid en livekonsert är inget jag eftersträvar. Givetvis kan man ha olika referens till verkligheten beroende på var man befinner sig i den lokal där musiken framförs. Alla har nog inte samma favoritplats. Jag vill sitta relativt nära, kanske rad 5-10 på parkett i de flesta konserthus. Min fru sitter gärna bakom orkestern på orgelläktaren. Jazz vill jag också ha nära, inte från rad 20.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Tangband » 2020-05-31 10:10

Verklighetens ljud , tex en symfoniorkester har väl ofta väldigt mycket högre akustisk ljudnivå än hemma ?
Ibland kanske uppemot 20 dB .
Eftersom verkligheten låter mycket renare än de bästa högtalare så blir man lite lurad att tro att det inte är speciellt högt då man sitter i orkestersalen.

Prova att sätta en spl mätare framför en flygel eller en flöjtist och mät toppnivån. Jag tror du skulle bli förvånad hur starkt det låter i verkligheten, trots att det inte uppfattas som jättestarkt.

....och så starkt spelar man sällan hemma , ivartfall inte i en lägenhet.

Effektbehovet skiljer sig även mellan aktiva och passiva högtalare. Baffelstegskompensationen som i passiva högtalare måste dämpas för att få till, i vissa fall uppemot 6 dB , är bara ett exempel. Att varje element i en aktiv högtalare spelar färre frekvenser , är ett annat .
Senast redigerad av Tangband 2020-05-31 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Strmbrg » 2020-05-31 10:16

Tangband skrev:Verklighetens ljud , tex en symfoniorkester har väl ofta väldigt mycket högre akustisk ljudnivå än hemma ?
Ibland uppemot 20 dB .
Eftersom verkligheten låter mycket renare än de bästa högtalare så blir man lite lurad att tro att det inte är speciellt högt då man sitter i orkestersalen.

Prova att sätta en spl mätare framför en flygel eller en flöjtist och mät toppnivån. Jag tror du skulle bli förvånad hur starkt det låter i verkligheten, trots att det inte uppfattas som jättestarkt.

....och så starkt spelar man sällan hemma , ivartfall inte i en lägenhet.


Nä, och så nära sitter man ju inte och lyssnar heller.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Morello » 2020-05-31 10:25

Man bör nyttja ett oscilloskop för denna typ av övning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mn12
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 2012-03-13
Ort: Typ Stockholm

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav mn12 » 2020-05-31 10:51

Morello skrev:Man bör nyttja ett oscilloskop för denna typ av övning.


Hur gör man? Jag har ett gammalt oscillioskop hemma som jag inte använt på årtionden. Är det så enkelt att vem som helst med tummen mitt i handen kan göra det bara man har ett oscillioscop? Finns det någon länk till något standardiserat sätt att mäta och redovisa det här?

Finns det stor risk att ha sönder något?

Edit: fixade stavfel.
Edit2: la till fråga om risk
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Strmbrg » 2020-05-31 11:04

Vad är det man ska göra med hjälp av oscilloskåpet?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav PerStromgren » 2020-05-31 12:01

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Varför skriver alla starkt när det heter högt?
Eller är det nå't nytt som uppstått?


Högt kan misstolkas för tonhöjd.


Det är riktigt, men det gäller bara här på faktiskt. Har du någonsin utanför detta forum blivit missförstådd när du skriker "spela inte så högt!"? :) Jag tror inte det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav PerStromgren » 2020-05-31 12:02

Strmbrg skrev:Vad är det man ska göra med hjälp av oscilloskåpet?


Kontrollera om slutsteget klipper eller inte.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Strmbrg » 2020-05-31 12:17

PerStromgren skrev:
Strmbrg skrev:Vad är det man ska göra med hjälp av oscilloskåpet?


Kontrollera om slutsteget klipper eller inte.


Det gör det förhoppningsvis inte vid 5-10 Watt, ens i 4 Ohm.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-31 12:18

PerStromgren skrev:
Strmbrg skrev:Vad är det man ska göra med hjälp av oscilloskåpet?

Kontrollera om slutsteget klipper eller inte.

Eller se hur mycket spänning (och vidare effekt) det handlare om. -Om trådrubrikens fem Watt kanske är något helt annat mätt med ett instrument som är snabbt nog att avläsa korrekt.
-På självvald "semester".

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-31 12:20

Strmbrg skrev:
PerStromgren skrev:
Strmbrg skrev:Vad är det man ska göra med hjälp av oscilloskåpet?


Kontrollera om slutsteget klipper eller inte.


Det gör det förhoppningsvis inte vid 5-10 Watt, ens i 4 Ohm.

Nej, men effekttopparna kanske är något helt annat än du tror och ser på slutstegets instrument. Eller inte.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav petersteindl » 2020-05-31 12:28

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Varför skriver alla starkt när det heter högt?
Eller är det nå't nytt som uppstått?


Högt kan misstolkas för tonhöjd.


Det är riktigt, men det gäller bara här på faktiskt. Har du någonsin utanför detta forum blivit missförstådd när du skriker "spela inte så högt!"? :) Jag tror inte det.


Nej, det gäller inte bara här på faktiskt. I läromedel inom akustik och elektroakustik så använder man ordet "högt" i kombination med ordet "nivå". Man spelar på hög nivå innebär att man har högre SPL som är Sound Pressure Level där Level betyder nivå.

Det är alltså stor skillnad på att säga att man spelar högt kontra att man spelar starkt. Spelar man högt så kan man exempelvis ha gått upp en oktav då man spelar. Man har t.ex. ökat höjden. Spelar man hög nivå så har man ökat nivån med ett antal dB d v s man har ökat styrkan eller ökat höjden på nivån.

Professionella musiker som även är inspelningstekniker reagerade kraftigt då jag på 80-talet i Ljudbutiken använde ordet högt för att beskriva hög nivå. Ordet högt förknippade de med tonhöjd.

I läroböcker används exempelvis ordet ljudtrycksnivå eller ljudtryck eller ljudnivå. Högre ljudtrycksnivå eller ljudnivå mäts i dB, högre ljudtryck mäts i Pa, pascal. Tryck mäts i Pa, nivå mäts i dB. Högre ljud mäts i frekvens Hz. :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudniv%C3%A5

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Strmbrg » 2020-05-31 12:34

Alltså, vad jag vill komma till är inte någon exakt mätning av vad maxeffekten eller ens ljudtrycket är vid mitt spelande av symfonierna. Det är inte den exakta siffran som intresserar mig utan perspektiven på det hela.
Det vill säga: Jag får en god illusion av realism med de ganska blygsamma effekter och ljudtryck jag nyttjar. Det är det som har betydelse för min del.

Yttermera, så är det inte i första hand så "grova" aspekter som ljudtryck eller djupbas-återgivning som är det väsentliga för att jag skall få till den där realismen. Det är i betydligt högre grad upplösningen i de delar av musiksignalen där det väsentliga befinner sig och där flest toner ljuder samtidigt.
Låter det inte trovärdigt i det som lite slarvigt kallas "mellanregistret" så spelar det andra inte någon större roll. Fokus borde - åtminstone för den som är intresserad av "klassisk musik" - ligga på det så kallade "mellanregistret", tycker jag. Självklart inte bara där, för den som ämnade invända.
Lyssna på musik med horn som tutar på: Det blir lätt resonant. Lyssna på när en massa violiner gnisslar loss samtidigt: Det blir lätt gällt och jobbigt.
Men, om man spisar annan slags musik så kanske det är andra aspekter som är viktigare.
Senast redigerad av Strmbrg 2020-05-31 12:44, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav petersteindl » 2020-05-31 12:43

RogerJoensson skrev:
Strmbrg skrev:
PerStromgren skrev:
Kontrollera om slutsteget klipper eller inte.


Det gör det förhoppningsvis inte vid 5-10 Watt, ens i 4 Ohm.

Nej, men effekttopparna kanske är något helt annat än du tror och ser på slutstegets instrument. Eller inte.


Det behöver inte vara det. Antingen mäter man effektivvärde eller toppvärde Peak level. Förr i världen på den tiden det begav sig så användes effektivvärde även vid inspelning vilket innebar att man kunde uppnå bandmättnad och klippning även fast effektivvärdet aldrig överskred 0.

Jag förstår inte riktigt att man måste använda oscilloskop. Man vill kunna mäta spänning momentant i tidsdomän. Det kan man göra med oscilloskop, men det ger linjär skala. Bättre är logaritmisk skala. Bra utstyrningsinstrument mäter toppvärde. Då mäter man spänning. Man skulle kunna mäta både ström och spänning för att få toppvärde på effekt. Det man då måste beakta är att ström och spänning inte behöver ligga i fas på grund av att impedanskurvan går upp och ner eftersom lasten inte är resistiv och då kompliceras det att mäta momentan toppeffekt och det kanske inte ens är det väsentliga att mäta.
Det beror på och det beror på mycket.


Jag väljer att ha sista meningen i citat. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav MichaelG » 2020-05-31 13:07

Jag både känner igen mig i Strmbrgs resonemang - och inte. För många år sedan hade jag ett par stativare av god kvalitet och en 100 watts förstärkare. Jag bodde då i lägenhet och jag var aldrig i närheten av maximal ljudvolym trots att jag i princip alltid spelade så starkt jag ville. När vi så flyttade till villa, infann sig emellertid tillfällen när jag ville dra på litet mer, men det lät inte bra. Jag förstod inte då att jag hade för litet effekt, utan trodde det berodde på att det distade i öronen på grund av den kraftiga volymen. Detta hade jag nämligen läst i en HiFI-blaska. Så jag var alltså fortfarande fullt nöjd med maximal ljudtryckskapacitet.

Så småningom (bland annat tack vare kamrater här på Faktiskt) förstod jag dock att om det börjar låta illa om ett par stativare drivna av 100 watt, så beror det nog inte på örondistorsion, utan snarare på att anläggningen distar. Efter en resa (som är för lång att gå in på här) sitter jag nu med ett par frontar som tål typ 500 watt vardera och de drivs av varsitt monoblock på drygt 500 watt. De är dessutom delade i djupbasen vilken tas hand om av 5 st aktiva 12 tummare som drivs av ett antal hundratal watt. Detta i ett ganska tätt (typ betongbunker) rum på 23 kvm.

Nu kan jag spela så starkt jag vill på riktigt. Dock är det så att jag i praktiken sällan spelar musik på en medelnivå över 1 watt (snarast betydligt mindre) vilket innebär att toppeffekten i praktiken normalt inte överskrider något tiotal watt även på riktigt dynamisk musik. MEN...

...ibland vill jag dra på så att huset gungar. Och då kan jag det UTAN att jag maxar anläggningen. En stor fördel med ljudtryckskapaciteten är ju att disten är förhållandevis låg trots kraftig volym. Det låter alltså rent och fint trots att det känns som om kroppen går genom en mangel.

Men hur är det med klassisk musik då? Jag då handlar det ju inte alls om dessa ljudtrycksnivåer. Och just symfonisk musik kräver normalt inte jättemånga watt för att låta realistiskt. Men spelar jag en riktigt dynamisk skiva på en som jag uppfattar realistisk nivå, så blinkar nog en tredjedel av slutstegens ljusdioder vid fff. Gissningsvis är detta (tillsammans med sub-basarna som ju drivs via egna förstärkare) bra mycket mer än 20 watt. Så jag skulle överhuvudtaget aldrig överväga att byta ner mig till en anläggning med bara måttlig ljudtryckskapacitet.

Att min sub-bas och ljudtrycksresa initierades av mitt filmintresse är en annan historia. Musik går (i allmänhet) att avnjuta på en måttligt effektstark anläggning. Filmljud kräver få Hz och jättemånga watt! :twisted:

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Tell » 2020-05-31 13:19

Mja det är ju det här med logaritmiska skalor. Det behövs minimalt med effekt för låga volymer, fortfarande lite effekt vid normal volym, vid hyfsat hög volym börjar det ligga på runt 1w o drar man på till väldigt hög volym så krävs det helt plötsligt rätt mycket mer effekt. Alltså det här med känsligheten på högtalare säger väl allt. piP kan lira 87dB när man trycker i en enda watt i dom, o 87dB är ju ändå ganska så hög volym. O som jag förstått det så lyssnar du Strmbrg aldrig på direkt jättehöga volymer heller så :)

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-31 13:44

petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:Nej, men effekttopparna kanske är något helt annat än du tror och ser på slutstegets instrument. Eller inte.


Det behöver inte vara det. Antingen mäter man effektivvärde eller toppvärde Peak level. Förr i världen på den tiden det begav sig så användes effektivvärde även vid inspelning vilket innebar att man kunde uppnå bandmättnad och klippning även fast effektivvärdet aldrig överskred 0.

Jag förstår inte riktigt att man måste använda oscilloskop. Man vill kunna mäta spänning momentant i tidsdomän. Det kan man göra med oscilloskop, men det ger linjär skala. Bättre är logaritmisk skala. Bra utstyrningsinstrument mäter toppvärde. Då mäter man spänning. Man skulle kunna mäta både ström och spänning för att få toppvärde på effekt. Det man då måste beakta är att ström och spänning inte behöver ligga i fas på grund av att impedanskurvan går upp och ner eftersom lasten inte är resistiv och då kompliceras det att mäta momentan toppeffekt och det kanske inte ens är det väsentliga att mäta.
Det beror på och det beror på mycket.


Jag väljer att ha sista meningen i citat. :)

Mvh
Peter

När det gäller återgivning och slutsteg så är det hyggligt intressant att hålla koll på om "det går i taket". Oscilloskop brukar vara bra för det. Att en peak-mätare indikerar 5W behöver inte ge helt relevant information om vilka marginaler som finns tillgängliga (eller om de överskridits) och det har inte mycket med bandmättnad att göra heller.

Vad betyder förresten peak 5W i det här fallet i form av tempoärt max spänningssving?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav paa » 2020-05-31 14:27

Kompendiet till Grundläggande akustik på Lunds Tekniska Högskola säger: "En hel symfoniorkester alstrar högst 10-20 W akustisk effekt".
Har man inte 100% verkningsgrad i högtalarna kan man behöva kompensera lite. Men sen är det förstås rumsstorleken...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav petersteindl » 2020-05-31 15:12

RogerJoensson skrev:
petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:Nej, men effekttopparna kanske är något helt annat än du tror och ser på slutstegets instrument. Eller inte.


Det behöver inte vara det. Antingen mäter man effektivvärde eller toppvärde Peak level. Förr i världen på den tiden det begav sig så användes effektivvärde även vid inspelning vilket innebar att man kunde uppnå bandmättnad och klippning även fast effektivvärdet aldrig överskred 0.

Jag förstår inte riktigt att man måste använda oscilloskop. Man vill kunna mäta spänning momentant i tidsdomän. Det kan man göra med oscilloskop, men det ger linjär skala. Bättre är logaritmisk skala. Bra utstyrningsinstrument mäter toppvärde. Då mäter man spänning. Man skulle kunna mäta både ström och spänning för att få toppvärde på effekt. Det man då måste beakta är att ström och spänning inte behöver ligga i fas på grund av att impedanskurvan går upp och ner eftersom lasten inte är resistiv och då kompliceras det att mäta momentan toppeffekt och det kanske inte ens är det väsentliga att mäta.
Det beror på och det beror på mycket.


Jag väljer att ha sista meningen i citat. :)

Mvh
Peter

1. När det gäller återgivning och slutsteg så är det hyggligt intressant att hålla koll på om "det går i taket". Oscilloskop brukar vara bra för det.

2. Att en peak-mätare indikerar 5W behöver inte ge helt relevant information om vilka marginaler som finns tillgängliga (eller om de överskridits) och det har inte mycket med bandmättnad att göra heller.

3. Vad betyder förresten peak 5W i det här fallet i form av tempoärt max spänningssving?


1. Vill man hålla koll på om något går i taket så rekommenderar i vart fall inte jag att ha mätinstrument med linjär nivåskala. Det skall vara logaritmisk skala i dB.

2. Du skriver precis det jag skrev i mitt inlägg som du svarade på.

3. Vill man veta effekten över lasten så kommer lastens impedans in i bilden och den kan vara resistiv eller reaktiv. Lasten sätter strömmen och P = U*I. I reaktiva system kommer inte U och I vara i fas, däremot i resistiva. Högtalare som jag sett kan variera från 1 ohm (Apogee Scintilla)
Bild

till 800 ohm (Sonab OA6 typ 1 med sinusbas _800 ohm och Philips 9710_800 ohm)

Med samma utspänning från slutsteg skiljer sig strömmen med en faktor 800. Det är frekvensberoende.

Så det blir inte så lätt att säga vad peak 5W betyder om man inte vet impedanskurvan och det påtalade jag i mitt förra inlägg.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav gopnik » 2020-05-31 15:15

petersteindl skrev:Så det blir inte så lätt att säga vad peak 5W betyder om man inte vet impedanskurvan och det påtalade jag i mitt förra inlägg.

Mvh
Peter

Det är ett jävla skit att vi av någon anledning blivit fast med den idiotiska tankekonstruktionen åttaohmswatt i stället för spänning. :|
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Kralle
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Kralle » 2020-05-31 15:39

paa skrev:Kompendiet till Grundläggande akustik på Lunds Tekniska Högskola säger: "En hel symfoniorkester alstrar högst 10-20 W akustisk effekt"

Hittade en småskojig tabell i Elektroteknisk Handbok från 1959:
Tabell.jpg
Tabell.jpg (116.86 KiB) Visad 4485 gånger

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav RogerJoensson » 2020-05-31 17:05

petersteindl skrev:
RogerJoensson skrev:
petersteindl skrev:
Det behöver inte vara det. Antingen mäter man effektivvärde eller toppvärde Peak level. Förr i världen på den tiden det begav sig så användes effektivvärde även vid inspelning vilket innebar att man kunde uppnå bandmättnad och klippning även fast effektivvärdet aldrig överskred 0.

Jag förstår inte riktigt att man måste använda oscilloskop. Man vill kunna mäta spänning momentant i tidsdomän. Det kan man göra med oscilloskop, men det ger linjär skala. Bättre är logaritmisk skala. Bra utstyrningsinstrument mäter toppvärde. Då mäter man spänning. Man skulle kunna mäta både ström och spänning för att få toppvärde på effekt. Det man då måste beakta är att ström och spänning inte behöver ligga i fas på grund av att impedanskurvan går upp och ner eftersom lasten inte är resistiv och då kompliceras det att mäta momentan toppeffekt och det kanske inte ens är det väsentliga att mäta.

Jag väljer att ha sista meningen i citat. :)

Mvh
Peter

1. När det gäller återgivning och slutsteg så är det hyggligt intressant att hålla koll på om "det går i taket". Oscilloskop brukar vara bra för det.

2. Att en peak-mätare indikerar 5W behöver inte ge helt relevant information om vilka marginaler som finns tillgängliga (eller om de överskridits) och det har inte mycket med bandmättnad att göra heller.

3. Vad betyder förresten peak 5W i det här fallet i form av tempoärt max spänningssving?


1. Vill man hålla koll på om något går i taket så rekommenderar i vart fall inte jag att ha mätinstrument med linjär nivåskala. Det skall vara logaritmisk skala i dB.

2. Du skriver precis det jag skrev i mitt inlägg som du svarade på.

3. Vill man veta effekten över lasten så kommer lastens impedans in i bilden och den kan vara resistiv eller reaktiv. Lasten sätter strömmen och P = U*I. I reaktiva system kommer inte U och I vara i fas, däremot i resistiva. Högtalare som jag sett kan variera från 1 ohm (Apogee Scintilla)
[ Bild ]

till 800 ohm (Sonab OA6 typ 1 med sinusbas _800 ohm och Philips 9710_800 ohm)

Med samma utspänning från slutsteg skiljer sig strömmen med en faktor 800. Det är frekvensberoende.

Så det blir inte så lätt att säga vad peak 5W betyder om man inte vet impedanskurvan och det påtalade jag i mitt förra inlägg.

Mvh
Peter

1. Om det är klippnivån från ett någorlunda normalt slutsteg man vill hålla koll på så är en linjär skala, som på ett vanligt oscilloskop utmärkt tycker jag. Jag ser inte varför en logaritmisk skala skulle vara tydligare eller mer lättavläst.
2. Jag tyckte att resonemanget runt bandmättand var lätt irrelevant. Det jag var ute efter var att peak level eller peak effekt kan betyda lite vad som helst om man inte vet hur resp instrument fungerar i praktiken.
3. Som sagt, frågan gällde "det här fallet" alltså det aktuella slutsteget. Det hjälper inte att du försöker förklara något jag redan vet...
-På självvald "semester".

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster