Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav goat76 » 2020-06-03 11:38

Perfector skrev:Å va du e träig.
du vill inte alls förstå, eller hur?
Men du är välkommen ändå.
Allt går att missförstå om bara viljan finns


Jag missförstår dig inte, jag tycker bara din liknelse är på en barnslig nivå. :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav MacBruce » 2020-06-03 16:35

Nattlorden skrev:
MacBruce skrev:Då är du kanske inte en sådan där som främst lyssnar efter om högtalarna korrekt kan återge skillnaden mellan uppstråk och nedstråk? ;-)

Killen, som övertog min verksamhet då jag hade drabbats av en hörselskada, berättade att han hade haft besök av en sådan person (konsertmästare).


Typ som gamla svenska Wood Speakers ena slogan "inte visste jag att John Lennon bet på naglarna" då? :mrgreen:


:-) Jomen, man måste nagelfara sina lyssningsintryck, det finns inga genvägar...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Tangband » 2020-06-03 16:38

Kraniet skrev:På en High fidelity skiva jag har har finns en inspelning av champagnegaloppen. Den börjar ju väldigt väldigt försiktigt. Rattar man in ljudet på de första tonerna ungefär så som det låter i konsertsalen så blir det satikens högt i de högsta partierna. Tror låten/inspelningen tangerar 26 dB i dynamiskt omfång.

Det är en väldigt spännande låt i en bra anläggning och på rätt ljudnivå.

Skulle kunna tänka mig att man bör kunna återge ljudnivåer på 90 dB kortvarigt för att komma nära konsertsalen.

Jag känner mig lomhörd efter en kväll på Norrlandoperan. Det är absolut högre ljudnivåer inne i konsertsalen än jag normalt spelar hemma. Då brukar jag sitta i "mitten mitten" i konsertsalen. 10m kanske från främsta musikern?


Jo, ljudet på Norrlandsoperan är ungefär 10 dB starkare i verkligen än det starkaste jag spelar hemma , med Beethovens 3:a som symfonikerna framförde nyligen . Så var det då jag mätte med mobilapp senast. Då satt jag i mitten av salongen.

10 dB motsvarar väl en skillnad på förstärkareffekt mellan 10 watt och 100 watt ?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Perfector » 2020-06-03 18:25

Tangband skrev:
Kraniet skrev:På en High fidelity skiva jag har har finns en inspelning av champagnegaloppen. Den börjar ju väldigt väldigt försiktigt. Rattar man in ljudet på de första tonerna ungefär så som det låter i konsertsalen så blir det satikens högt i de högsta partierna. Tror låten/inspelningen tangerar 26 dB i dynamiskt omfång.

Det är en väldigt spännande låt i en bra anläggning och på rätt ljudnivå.

Skulle kunna tänka mig att man bör kunna återge ljudnivåer på 90 dB kortvarigt för att komma nära konsertsalen.

Jag känner mig lomhörd efter en kväll på Norrlandoperan. Det är absolut högre ljudnivåer inne i konsertsalen än jag normalt spelar hemma. Då brukar jag sitta i "mitten mitten" i konsertsalen. 10m kanske från främsta musikern?


Jo, ljudet på Norrlandsoperan är ungefär 10 dB starkare i verkligen än det starkaste jag spelar hemma , med Beethovens 3:a som symfonikerna framförde nyligen . Så var det då jag mätte med mobilapp senast. Då satt jag i mitten av salongen.

10 dB motsvarar väl en skillnad på förstärkareffekt mellan 10 watt och 100 watt ?

Till Kraniet.
Prova Ravels Bolero då :-)
Där kan man prata om ökning.
Spela den tydligt i början så blir det väldigt nära då hela orkestern kommer in.
Finns även inspelning med Tomita där han spelar med ännu mer bravur.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav STDI » 2020-06-03 20:32

Perfector skrev:...
Prova Ravels Bolero då :-)
Där kan man prata om ökning.
Spela den tydligt i början så blir det väldigt nära då hela orkestern kommer in.
Finns även inspelning med Tomita där han spelar med ännu mer bravur.

Tycker du att orkestern kommer närmre och närmre i Bolero eftersom volymen ökar efter hand?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Perfector » 2020-06-03 21:41

STDI skrev:
Perfector skrev:...
Prova Ravels Bolero då :-)
Där kan man prata om ökning.
Spela den tydligt i början så blir det väldigt nära då hela orkestern kommer in.
Finns även inspelning med Tomita där han spelar med ännu mer bravur.

Tycker du att orkestern kommer närmre och närmre i Bolero eftersom volymen ökar efter hand?

På ren svenska.
skit på dig.
Är det det enda ni duger till här?
Att hitta gnällspikar som ni drar i så fort ni kan.
Du vet förbannat väl vad jag menar men föredrar att var pissinterlektuell och göra en gris av det.
Det var prat om volymen inte närheten till nånting.
Vilket tråkigt liv att alltid behöva hitta nå't att missförstå.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav goat76 » 2020-06-03 22:09

Perfector skrev:
STDI skrev:
Perfector skrev:...
Prova Ravels Bolero då :-)
Där kan man prata om ökning.
Spela den tydligt i början så blir det väldigt nära då hela orkestern kommer in.
Finns även inspelning med Tomita där han spelar med ännu mer bravur.

Tycker du att orkestern kommer närmre och närmre i Bolero eftersom volymen ökar efter hand?

På ren svenska.
skit på dig.
Är det det enda ni duger till här?
Att hitta gnällspikar som ni drar i så fort ni kan.
Du vet förbannat väl vad jag menar men föredrar att var pissinterlektuell och göra en gris av det.
Det var prat om volymen inte närheten till nånting.
Vilket tråkigt liv att alltid behöva hitta nå't att missförstå.


Om jag har sagt något som förargat dig så får jag säga förlåt, för det har inte varit min avsikt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Perfector » 2020-06-03 22:20

goat76 skrev:
Perfector skrev:
STDI skrev:Tycker du att orkestern kommer närmre och närmre i Bolero eftersom volymen ökar efter hand?

På ren svenska.
skit på dig.
Är det det enda ni duger till här?
Att hitta gnällspikar som ni drar i så fort ni kan.
Du vet förbannat väl vad jag menar men föredrar att var pissinterlektuell och göra en gris av det.
Det var prat om volymen inte närheten till nånting.
Vilket tråkigt liv att alltid behöva hitta nå't att missförstå.


Om jag har sagt något som förargat dig så får jag säga förlåt, för det har inte varit min avsikt.

Du har inget sagt som förargar, men det finns vissa element som ska göra en ploj av allting och det är sååå tröttsamt.
Håll du huvudet högt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav STDI » 2020-06-03 22:33

Perfector skrev:
STDI skrev:
Perfector skrev:...
Prova Ravels Bolero då :-)
Där kan man prata om ökning.
Spela den tydligt i början så blir det väldigt nära då hela orkestern kommer in.
Finns även inspelning med Tomita där han spelar med ännu mer bravur.

Tycker du att orkestern kommer närmre och närmre i Bolero eftersom volymen ökar efter hand?

På ren svenska.
skit på dig.
Är det det enda ni duger till här?
Att hitta gnällspikar som ni drar i så fort ni kan.
Du vet förbannat väl vad jag menar men föredrar att var pissinterlektuell och göra en gris av det.
Det var prat om volymen inte närheten till nånting.
Vilket tråkigt liv att alltid behöva hitta nå't att missförstå.

Perfector skrev:...
Spela den tydligt i början så blir det väldigt nära då hela orkestern kommer in.
...

På tal om att missförstå. Jag vet inte vad du menar med tanke på vad du tidigare skrivit om olika avstånd och olika ljudvolym. Därför ställde jag en fråga. Men men...
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Bill50x » 2020-06-03 22:54

För min del så innebär avståndet till en orkester betydligt så mycket mer än nivån/volymen. Ju längre bort man befinner sig ju mer påverkan får man från miljön runtomkring, tex. Det vet alla som varit på festival och vandrar omkring på området. Det vet alla konsertbesökare som sitter på olika avstånd från en orkester. Att skillnaden mellan 1:a och 21:a bänkrad skulle kunna kompenseras hemma med att vrida på volymkontrollen faller på sin egen orimlighet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav petersteindl » 2020-06-03 22:59

Bill50x skrev:För min del så innebär avståndet till en orkester betydligt så mycket mer än nivån/volymen. Ju längre bort man befinner sig ju mer påverkan får man från miljön runtomkring, tex. Det vet alla som varit på festival och vandrar omkring på området. Det vet alla konsertbesökare som sitter på olika avstånd från en orkester. Att skillnaden mellan 1:a och 21:a bänkrad skulle kunna kompenseras hemma med att vrida på volymkontrollen faller på sin egen orimlighet.

/ B


Är det någon som påstått det?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav Bill50x » 2020-06-03 23:02

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:För min del så innebär avståndet till en orkester betydligt så mycket mer än nivån/volymen. Ju längre bort man befinner sig ju mer påverkan får man från miljön runtomkring, tex. Det vet alla som varit på festival och vandrar omkring på området. Det vet alla konsertbesökare som sitter på olika avstånd från en orkester. Att skillnaden mellan 1:a och 21:a bänkrad skulle kunna kompenseras hemma med att vrida på volymkontrollen faller på sin egen orimlighet.

Är det någon som påstått det?
Ahhh, nu ser jag, har blandat ihop två trådar. Sorry!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Symfonierna "peakar" vid pass 5 Watt

Inläggav jansch » 2020-06-03 23:31

Både i denna tråden och i andra aktuella trådar diskuteras "maxnivåer" i dB, d v s både ljudtryck utifrån hörselns perspektiv och möjligt ljudtryck från en förstärkare/högtalare utan klipping.

Detta ger helt olika grundförutsättningar och går inte att jämföra!!!!!!

Jag inser att detta låter konstigt för många.....

Först och främst - begreppet "peak" (contra RMS eller "medelvärde") har ingenting att göra med maximalt möjlig SPL.

För att mäta SPL "peakar" finns det tre begrepp som också är definierade som standard - "Slow", "Fast" och "Impulse"
- "Fast" är ungefär som hörseln uppfattar transienter. D v s hörseln hör korta transienter ganska dåligt.
- "Impulse" definierades för att bl.a. kunna mäta kanonskott och används t.ex. för airbag-tester, ljudbangar och liknande.

Dock även "Impulse" har en "stigtid" då den är definierad under analoga tidsåldern då det inte var lätt att få en analog visare att registrera extremt korta pulser korrekt. Alltså inte heller "Impulse" registrerar maxvärden utan tar tid på sig att bygga upp registrerat värde.

Summering
Man bör faktiskt använda oscilloshop för att konstatera när en förstärkare klipper om det inte finns någon krets som indikerar klippning.
Dessutom, Aldrig jämföra maximal möjlig utnivå med t.ex en orkesters uppmätta maximala SPL.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster