Hjälp mig förstå strömfilter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Knuttebaloa » 2020-06-07 13:26

Funderar på att introducera ett strömfilter i anläggningen. Nyförvärvet Arcam 390 gillar inte vår gamla jordlösa ström i kombination med att vara inkopplad i samma nät som slutsteg och annat - den knorrar och knäpper som sände den morsekod till okänd recipient. Med övriga anläggningen urkopplad reduceras problemet till att vara nästan ohörbart.

Ljudet kommer från själva burken men jag anar också en högre brusnivå från högtalarna än vad jag är van vid.

Jag är förhållandevis skeptisk till recensioner som hävdar ökad detaljrikedom och grandiosa ljudbilder till följd av införande av strömfilter. Men kanske kan brum och knaster avhjälpas något?

Jag läser på och förstår att det finns en mängd olika alternativ. En vanlig skillnad mellan olika filter verkar vara i vilken omfattning de erbjuder uttag som inte är ström- och dynamikbegränsande. Vad innebär det mer exakt och vilka apparater kan tänkas vara betjänta av det? Jag tänker spontant slutsteg men kanske inte en receiver som inte behöver driva annat än surroundhögtalare..?

Vissa, dyra, alternativ förefaller ha någon form av strömreserv som kan nyttjas vid behov. När kan det bli aktuellt?

Vad kan ni om nätfilter och vilka erfarenheter har ni som testat dragit?

Finns det bra info på forumet redan är ni välkomna att länka.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Perfector » 2020-06-07 14:28

Strömfilter med galvaniskt åtskilda primär och sekundärlindningar brukar ju eller brukade vara försedda med filterkondensator som tillsammans med spolarna begränsade frekvensomfånget i filtret till Ca 65 Hz, eller minns jag fel?
Dom blir både stora och tunga om dom ska klara större belastning.
Då borde alla knäppar av högre frekvens sorteras bort ur elmatningen .
Google kan säkert klargöra vad som gäller och vilka produkter som är lämpliga för ditt behov
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav ChristianAndersson » 2020-06-07 21:55

Fel från elnätet, om produkten är rätt.
Fel på produkten, om elkvalitén är rätt.
Fel i elanläggningen om båda över är rätt.

Varför blanda in en tredje faktor?
Allting ska lira ihop med övrigt...

Hifi-floskelprodukter finns det i drivor,
bot, bättring och läromedel är svårare att hitta.

Är produkten ny och elservisen gammal har du två förstaval att gå på.
Lägger man till en tredje faktor i systemet kan symtomen döljas och anvaret/felen flyttas

Här är en översiktlig, även om bildexemplen i första kapitlen kräver lite arbete.*
https://www.adlibris.com/se/bok/elmiljo-i-praktiken-faktabok-9789140645432
"Elmiljö i praktiken förmedlar hur störningar i en elanläggning kan uppstå och hur de kan åtgärdas. Modern elektronik ger oönskade bieffekter i form av ledningsbundna störningar och olika slag av elektromagnetiska fält. Dessutom blir våra miljöer alltmer komplexa, när vi integrerar fler och fler system i våra befintliga anläggningar."

*Kanske har de fixat till dessa i e-boken som kom senare
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Bill50x » 2020-06-08 11:28

Vet flera personer som provat strömrenare (såväl Linn-stampare som dem som lyssnar på klangen från en triangel...) och som tycker att det låter sämre med strömrenaren/filtret. Så frågan är vad dessa filter gör egentligen?
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Bamsefar » 2020-06-08 13:08

Då bara MÅSTE jag tillhöra andra ändan av spectrat: Jag gillar inte att lyssna på skräpet som kommer in i det elnät som vårt flerbostadshus bjuder på. Det är upp till var och en, men jag föredrar ett renare elnät än det som Fortum (i mitt fall) kan leverera. Men jag är OK med att andra vill annat.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Perfector » 2020-06-08 15:09

En UPS filtrerar spänningen in det vet jag.
Jag hade en sådan under flera år hemma.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Frisk » 2020-06-08 16:01

Perfector skrev:En UPS filtrerar spänningen in det vet jag.
Jag hade en sådan under flera år hemma.

Det är nog tyvärr en förenkling... det finns olika typer av UPSer som beter sig väldigt olika, några med filter, några som alltid är med i kedjan och håller spänning och frekvens några som bara är aktiva när de är spänningslösa(in) och säkert massa varianter därtill.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav DVD-ai » 2020-06-08 17:43

Sedan är där väldigt stor skillnad på hur fin sinus och hur mycket störningar som själva UPS'en orsakar i sin tur...
Så en UPS är verkligen inte en garanti för någon som helst förbättring eller ens oförändrad kvalitet på strömmen, det kan bli sämre :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav ChristianAndersson » 2020-06-08 18:37

och VAd krävs av UPS:en 10 A utan spänningsfall?

Dagens elmiljö innebär ett flertal faktorer från
kraftelektronik, LED-drivers och dimmers,
solfångare med störande optimkizers,
Elbilsladdare, ändrade regelverk,
trängsel i nätet (nu diskuteras trängselskatt 8O
Shatterer of words

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav rqu » 2020-06-08 18:45

Knuttebaloa skrev: Med övriga anläggningen urkopplad reduceras problemet till att vara nästan ohörbart.
Hur mycket urkopplad, är det ihopkopplade, eller räcker det med att dom är igång? Har dina apparater någon form av elektrisk koppling mellan apparaterna? Jag hade rejäla problem i lägenheten med kabeltv-jorden, en galvanisk skiljare där gjorde att alla problem försvann. Saker kan ju bli ihopkopplade mer än man kanske först tror via TV-apparater och diverse HDMI-sladdar och dylikt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Tangband » 2020-06-08 18:51

De gånger jag testat strömfilter på -90 talet har det varje gång, utan undantag* blivit sämre ljud.
Jag tror att det säkert går att göra ett strömfilter som fungerar, men det måste nog specialkonstrueras för den apparat som den ska kopplas till.

*Det känns som att mindre bra strömfilter begränsar den upplevda dynamiken i musiken.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Belker » 2020-06-08 19:08

Tangband skrev:....
Jag tror att det säkert går att göra ett strömfilter som fungerar, men det måste nog specialkonstrueras för den apparat som den ska kopplas till.

....

Brukar kallas nätdel, va? :wink:

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Knuttebaloa » 2020-06-08 19:14

ChristianAndersson skrev:Varför blanda in en tredje faktor?


Det är väl för att man saknar både kompetens och möjlighet i övrigt att göra något åt varken elnätet eller elanläggning då kanske?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Knuttebaloa » 2020-06-08 19:17

ChristianAndersson skrev:Lägger man till en tredje faktor i systemet kan symtomen döljas...


Hade inte det varit perfekt! :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Knuttebaloa » 2020-06-08 19:19

rqu skrev:
Knuttebaloa skrev: Med övriga anläggningen urkopplad reduceras problemet till att vara nästan ohörbart.
Hur mycket urkopplad, är det ihopkopplade, eller räcker det med att dom är igång? Har dina apparater någon form av elektrisk koppling mellan apparaterna? Jag hade rejäla problem i lägenheten med kabeltv-jorden, en galvanisk skiljare där gjorde att alla problem försvann. Saker kan ju bli ihopkopplade mer än man kanske först tror via TV-apparater och diverse HDMI-sladdar och dylikt.


Har faktisk bara testat med komponenterna ihopkopplade. Får felsöka mer.

Tack!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Knuttebaloa » 2020-06-08 19:20

Tangband skrev:De gånger jag testat strömfilter på -90 talet har det varje gång, utan undantag* blivit sämre ljud.
Jag tror att det säkert går att göra ett strömfilter som fungerar, men det måste nog specialkonstrueras för den apparat som den ska kopplas till.

*Det känns som att mindre bra strömfilter begränsar den upplevda dynamiken i musiken.


Testat något på den här sidan evigheten? :wink:
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Tangband » 2020-06-08 19:21

Belker skrev:
Tangband skrev:....
Jag tror att det säkert går att göra ett strömfilter som fungerar, men det måste nog specialkonstrueras för den apparat som den ska kopplas till.

....

Brukar kallas nätdel, va? :wink:


Ja, en rätt konstruerad nätdel behöver förstås inget externt filter.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Knuttebaloa » 2020-06-08 19:21

Bamsefar skrev:Då bara MÅSTE jag tillhöra andra ändan av spectrat: Jag gillar inte att lyssna på skräpet som kommer in i det elnät som vårt flerbostadshus bjuder på. Det är upp till var och en, men jag föredrar ett renare elnät än det som Fortum (i mitt fall) kan leverera. Men jag är OK med att andra vill annat.


Spännande (och modigt :wink: )! Vad använder du?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Tangband » 2020-06-08 19:24

Knuttebaloa skrev:
Tangband skrev:De gånger jag testat strömfilter på -90 talet har det varje gång, utan undantag* blivit sämre ljud.
Jag tror att det säkert går att göra ett strömfilter som fungerar, men det måste nog specialkonstrueras för den apparat som den ska kopplas till.

*Det känns som att mindre bra strömfilter begränsar den upplevda dynamiken i musiken.


Testat något på den här sidan evigheten? :wink:


Nej inte testat något sådant på länge :) .
Ett knep som möjligen kan hjälpa är att dra en separat fas till proppskåpet där endast stereon kopplas in . Men då behövs en elektriker.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav BosseS » 2020-06-08 19:35

Det kanske räcker med att använda ett grenuttag i skyddsjordat utförande. Då får alla skyddsjordade apparater en lokal utjämnad jordpotential emellan sig.
Kan ha betydelse att vända på stickpropparna också, prova för minsta störnivå.
Och sen som sagt, signaljorden. kommer det in främmande signaljord någonstans?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Belker » 2020-06-08 19:50

Kan man rena strömmen från övertoner med en riktigt lång skarvsladd? HF- skräp dämpas väl med sträckan, eller är det nåt jag bara hittar på nu i stunden? Riktigt grov ska den vara för låg resistans.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Bamsefar » 2020-06-08 20:51

BosseS skrev:Det kanske räcker med att använda ett grenuttag i skyddsjordat utförande. Då får alla skyddsjordade apparater en lokal utjämnad jordpotential emellan sig.
Kan ha betydelse att vända på stickpropparna också, prova för minsta störnivå.
Och sen som sagt, signaljorden. kommer det in främmande signaljord någonstans?


I ett flerbostadshus, som redan nämts, så finns potential till jordslinga via bl.a. Kabeltv uttag, och kör man då radio och eller tv uttaget via kabeloperatören så är det nästan givet att brum uppstår. Skiljetrafo rätt dimensonerad löser detta.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Bamsefar » 2020-06-08 20:53

Knuttebaloa skrev:Spännande (och modigt :wink: )! Vad använder du?


Nortels RDS prylar, nej inte mycket hifi över det nej. 13A versionen (som kräver 16A säkrat trög) för fast installation brukar fixa kakan.

Rätt konstruerade nätdelar vore såklart bäst, men ack så få som fixar. Skall bli kul å se vad Morellos lilla slutsteg fixar... :mrgreen:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Nattlorden » 2020-06-08 22:31

Finns många olika saker man skulle vilja och/eller kunna göra. Antar det långtgående vore att regenerera växelspänning med exakt frekvens och kanske en flytande jord dessutom. Vill man kanske lägga svinget mellan +120V ooch -120V istället för mellan 0 och +240V ? Rejäl buffert för att klara av underspänning. ( Eller gå till batteribuffert som vi haft en medlem här som skulle ha - hur det nu gick med det projektet? )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav MacBruce » 2020-06-09 01:36

Populärt för ett antal år sedan var ju "magnetiska stabilisatorer": i grunden en sorts transduktorer. De var dock inte särskilt billiga. Håller fortfarande på med att packa upp efter min senaste flytt, och hittade en sådan som jag hade "glömt bort". Den var inte ens uppackad. Har också glömt vad jag skulle ha den till... Det är en Philips PE 1000 "DATA STAB". Bara 100VA, men den kan nog vara kul att använda någon gång.

P.S. Jo, nu minns jag: det var en Ethernethub som "låste sig" vid minsta störning på elnätet, och det var mycket störningar där jag bodde då. Innan stabben hann anlända (det var lite leveranstid på den) hade jag dock ledsnat och åkte till Svebry och köpte en annan hub — som aldrig felade...
Bilagor
PE_1000.jpeg
PE_1000.jpeg (88.63 KiB) Visad 3467 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Harryup » 2020-06-09 04:02

Håller med Bamsefar. Att filter kan låta dåligt är väl som med allt annat och att gamla grejor inte fungerade bra är väl inte heller så konstigt.
Switchade nätdelar fanns väl knappt när man testade för länge sedan och fann att det inte var bra, idag har i princip "alla" apparater någon form av avancerad nätdel som tänkbart beter sig helt annorlunda.
Har själv ett nätfilter och kommer inte spela utan det.
Gamla kunskaper är ibland bra erfarenheter och ibland anekdoter då det gäller vad som fungerar idag.

/Harry Up.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Knuttebaloa » 2020-06-09 13:10

BosseS skrev:Det kanske räcker med att använda ett grenuttag i skyddsjordat utförande. Då får alla skyddsjordade apparater en lokal utjämnad jordpotential emellan sig.
Kan ha betydelse att vända på stickpropparna också, prova för minsta störnivå.
Och sen som sagt, signaljorden. kommer det in främmande signaljord någonstans?


Jag har provat det du föreslår utan resultat. Vad innebär främmande signaljord?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Knuttebaloa » 2020-06-09 13:11

Bamsefar skrev:
BosseS skrev:Det kanske räcker med att använda ett grenuttag i skyddsjordat utförande. Då får alla skyddsjordade apparater en lokal utjämnad jordpotential emellan sig.
Kan ha betydelse att vända på stickpropparna också, prova för minsta störnivå.
Och sen som sagt, signaljorden. kommer det in främmande signaljord någonstans?


I ett flerbostadshus, som redan nämts, så finns potential till jordslinga via bl.a. Kabeltv uttag, och kör man då radio och eller tv uttaget via kabeloperatören så är det nästan givet att brum uppstår. Skiljetrafo rätt dimensonerad löser detta.


Skiljetrafo? Hur ordnar man med det?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Bamsefar » 2020-06-09 13:29

Knuttebaloa skrev:
Bamsefar skrev:
BosseS skrev:Det kanske räcker med att använda ett grenuttag i skyddsjordat utförande. Då får alla skyddsjordade apparater en lokal utjämnad jordpotential emellan sig.
Kan ha betydelse att vända på stickpropparna också, prova för minsta störnivå.
Och sen som sagt, signaljorden. kommer det in främmande signaljord någonstans?


I ett flerbostadshus, som redan nämts, så finns potential till jordslinga via bl.a. Kabeltv uttag, och kör man då radio och eller tv uttaget via kabeloperatören så är det nästan givet att brum uppstår. Skiljetrafo rätt dimensonerad löser detta.


Skiljetrafo? Hur ordnar man med det?


Det heter nog inte skiljetrafp när jag tänker på det, jag har en extra som är värd sin vikt i guld, och på den står det "Polytron KTG 120 F" - en cylinderformad sak som skiljer bort jordningen från varandra så att säga.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav gopnik » 2020-06-09 13:32

Jordavskiljare.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 7 gäster