Hjälp mig förstå strömfilter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Bamsefar » 2020-06-09 14:34

gopnik skrev:Jordavskiljare.


Typ - jag är dock inte 100% på att just denna enbart är en jordavskiljare - men som sagt, det spelar mig mindre roll - de bara fungerar. Och det ypperligt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Knuttebaloa » 2020-06-09 15:13

Jordavskiljare, alltså!

Var får jag tag i en sådan och hur appliceras den?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Knuttebaloa » 2020-06-09 15:18

Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-06-09 15:57

Knuttebaloa skrev:https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/tillbehor-for-hogtalare-aktiva-passiva/avstorningsfilter-rca-high-end-p24137?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjw5vz2BRAtEiwAbcVILzyiZQe-ipbZjTgfuXhs9qT-1Oct3ZiRORJG3zxx6gZm3NnmK7akjhoCB-cQAvD_BwE

?


Nej, inte en sådan. Den där är för ljud och innebär att en transformator sitter i signalvägen.

Det som Bamsefar far efter är förmodligen en dylik enligt nedan som man sätter vid kabel-tv-uttaget:(p g a att det är vanligt att kabel-tv-nätets ”skärmjord” får in störningar från utrustningar i alla andra lägenhterer i hela huset. Kan bi precis hur dåligt som helst.)

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... are-p30411

Eller dessa om man tror att guldpläterat hjälper bättre:

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... ter-p69783

Alternativt:

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... ojd-p69782


Edit: felsvatning
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Knuttebaloa » 2020-06-09 17:28

Hmm ok...

Men om det där är lösningen så är problemet relaterat till TVn, eller?

Jag har ingen TV inkopplad till TV-nät hifi-rummet. Däremot en TV i angränsande rum, som är det.

Men om det är problemet borde det väl hjälpa att plugga ur TVn?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Knuttebaloa » 2020-06-09 19:03

Ur ett rent privatekonomiskt perspektiv är i alla fall denna...

IMG_20200609_184524.png
IMG_20200609_184524.png (80.69 KiB) Visad 1636 gånger


... en mer tilltalande lösning än

IMG_20200609_184609.png
IMG_20200609_184609.png (134.03 KiB) Visad 1636 gånger


:D
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav jansch » 2020-06-10 23:22

Knuttebaloa - Jag tänkte gå tillbaka till din ursprungsfråga....

De störningar du undrar över benämns generellt EMC och handlar om alla störningar mellan O Hz och 400 GHz.
EMC sker genon "luften" eller via ledningar och kan uppträda även vid kapacitiv och induktiv överföring.

Sedan många år har Sverige haft regelverk för detta och numer bygger dessa på EU direktiv, det är m a o tvingande lagar för allt som bl. a ansluts till elnätet inom EU.
Jag är ingen expert inom området men tycker det är intressant och har följt utvecklingen ända sedan jag avslutade mina studier (för läääänge sedan!)

Först och främst, genom EU direktiven vet man vad man kan förvänta sig för "skräp", både i "luften" och i eluttagen. Detta medför att ALLA som kontruerar t.ex. hifi utrustning VET Vad man bör skydda sina produkter för och RIMLIGEN klarar produkterna att hantera störningar som man då kan förvänta sig!
Detta är ju på gott och ont då en leverantör inte behöver mer än att precis klara direktiven.

Kan man räkna med att Eu direktiven är uppfyllda? Svar: både JA och NEJ! Det finns ju väldigt gamla produkter och det finns produkter med CE märkning som inte borde finnas. Alla produkter kan ju inte t.e. testas av Elsäkerhetsverket eller motsvarande i andra länder utan man måste lita på tillverkaren.

Vad kan hända då? I princip allt från små störningar till att prylar går sönder.

Dock, när det gäller "förträffligheten" i strömrenare och andra liknande produkter inom hifi high end marknaden är marknadsföringen ofta beklämmande och rent av olaglig. Tyvärr är det svårt att bevisa om det är lurendrejei då få tillverkare SPECAR funktionen över huvud taget.
Om du skulle sälja t.ex en bil på det sättet hade ingen köpt bilen....
Ändå är det så oerhört lätt att spec:a........ om man vill eller vågar.

Något som du skall vara riktigt kritisk mot är uttryck som "mer svärta", "stramare bas", "bättre definierade röster" och annan skit.
Då är det bättre chans att du får 50 hästar till om du köper 2 dekaler till din bil med texten "Ralley" och ytterligare 50 hästar till med en dekal med texten "Racing".

Man kan nog dock, med god fantasi, hitta en tillkrånglad förklaring till att "brusgolvet sjunker"..... fast möjligheten att den är sann är minimal.

Vad kan man då vinna med bättre EMC skydd? Man riskerar mindre knäppar och dyligt och kanske att sådant med processorkraft och minnen inte behöver startas om så ofta.

Det som är verkligt intressant är att ju dyrare utrustning desto kassare verkar den vara och behöver "hjälp" av strömrenare och guldpläterade säkringar - om man får tro de som säljer grejorna.
Med proffesionell mätutrustning är det tvärt om och t.ex en mätmikrofon från Bruel Kjaer behöver inte tilläggsprodukter för att leverera "stram bas".... konstigt

Användarvisningsbild
miaber
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-02
Ort: Vänersborg

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav miaber » 2020-06-29 10:52

Skiljetrafo:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1069246
Endast för signalkällor, men borde funka fint. Gäller bara att hitta en.....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Harryup » 2020-06-29 18:51

Personligen skulle jag inte försöka förstå om ett filter kommer göra nytta eller inte utan det är väl bara att låna och testa.

När det gäller en isolationstrafo för centralantenn så är det något helt annat än en strömrenare/trafo. Ett vanligt problem i fastigheter att man får jorden ifrån flera håll som t.ex. en annan fas om man har kopplat in en projektor eller ifrån centralanläggningen eller ifrån bredbandsutrustningen och då kan ett sådant filter hjälpa i de två senare fallen. Men det är inte samma sak som att hindra störningar gå mellan apparater eller skilja bort störningar ifrån dimmers etc.

/Harry Up

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Hjälp mig förstå strömfilter

Inläggav Bjorn_ » 2020-07-01 01:58

Jag har funderat någon gång på att testa följande (innan trafon) vid diy-bygge

https://www.elfa.se/sv/naetfilter-10-250-vac-schaffner-fn332-10a-05/p/30109669?mainId=16967152

Nu blev det inget problem i mitt förra bygge, så det är svårt att säga om det hjälper eller inte. De skyltar ju med schemat direkt printat på produkten så de verkar inte lika hemliga som vissa kommersiella produkter :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster