Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Perfector » 2020-06-09 14:31

Vill ni höra teknisk skillnad på inspelningar så rekommenderar jag första spåret på Exeptions platta "the fifth"
Där ligger som grund en inspelning från tror jag 1953 och den kan visa på både frekvensmässig (O)kvalitet) som teknik att fånga en hel orkester förr och nu.
Det är bara en snutt och en till mot slutet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Almen » 2020-06-09 15:09

goat76 skrev:
Almen skrev:Men det har väl konstaterats för länge sedan, att Tidals "Best sound quality available" är en till intet förpliktigande marknadsföringsfloskel.


De kan ju knappast tillhandahålla något de inte får rättigheterna till, eller hur? :)

Om 99% av allt på Tidal är i CD-kvalitet men att det finns några få skivbolag som likt Telarc inte vill tillhandahålla deras musik i samma höga kvalitet som alla andra, ska då Tidal anpassa sin marknadsföring till de skräp-bolagen?

Jag tycker nog de borde ta bort dessa bolag från utbudet istället, men tyvärr måste de nog stryka medhårs med vissa av dessa bakåtsträvande bolag.

Nej, men då skall de naturligtvis inte marknadsföra det slikt.
Senast redigerad av Almen 2020-06-09 15:31, redigerad totalt 1 gång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav goat76 » 2020-06-09 15:16

Almen skrev:
goat76 skrev:
Almen skrev:Men det har väl konstaterats för länge sedan, att Tidals "Best sound quality available" är en till intet förpliktigande marknadsföringsfloskel.


De kan ju knappast tillhandahålla något de inte får rättigheterna till, eller hur? :)

Nej, men då skall de naturligtvis inte marknadsföra det slikt.


Fulcitering att klippa bort merparten av mitt inlägg. Du är bara ute efter att bråka, tråkigt att se.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Almen » 2020-06-09 15:30

Vadå fulcitera? Sakfrågan är att jag tycker Tidals marknadsföring är felaktig, på gränsen till lagvidrig, medan du försvarar dem. Dina ytterligare apologetiska betraktelser tillför ingenting, men om du vill kan jag klippa in dem igen.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 15:31

Hörni tjafsputtar!
Jag har i alla fall tjackat en ny lyssningsfåtölj. Så deeet så!
:-)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav E » 2020-06-09 15:46

Grattis! Jag utgår från att den erbjuder en sällsynt onormal HiFi-kvalitet! Att den är både bäst och bra!

Går din CD-spelare att reparera, för övrigt?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 15:56

E skrev:Grattis! Jag utgår från att den erbjuder en sällsynt onormal HiFi-kvalitet! Att den är både bäst och bra!

Går din CD-spelare att reparera, för övrigt?

Mvh E*


Jag vet inte om den går att fixa. Det är något med strömförsörjningen. Jag känner väl inte att det är speciellt angeläget dock. Jag har ju tillgång till det mesta av mina CD och enorma mängder andra inspelningar på Tidal för en spottstyver per månad, så varför bry sig?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Bill50x » 2020-06-09 16:10

Perfector skrev:...rekommenderar jag första spåret på Exeptions platta "the fifth"...

Stavas Ekseption :-)

tänker du på 01 - Introduction
eller 02 - Siciliano
?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav E » 2020-06-09 16:21

Strmbrg skrev:
E skrev:Grattis! Jag utgår från att den erbjuder en sällsynt onormal HiFi-kvalitet! Att den är både bäst och bra!

Går din CD-spelare att reparera, för övrigt?

Jag vet inte om den går att fixa. Det är något med strömförsörjningen. Jag känner väl inte att det är speciellt angeläget dock. Jag har ju tillgång till det mesta av mina CD och enorma mängder andra inspelningar på Tidal för en spottstyver per månad, så varför bry sig?

Bra poäng. Och hyllorna med skivor som rent visuell och möjligen akustikförbättrande effekt. Återstår bara det där med Telarc i 96 kbit/s trots att skivan finns i hyllan. 8)

Det här med att både fåtöljen och CD-spelaren går sönder är väl normalt slitage eller går det på HiFi-försäkringen?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Morello » 2020-06-09 16:26

Tidal kostar väl cirka 2 400 kr per år?
Det är ungefär vad 250 kompaktskivor med konstmusik kostar på begagnatmarknaden.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 16:36

2400 per år är inga stora pengar för ett jätteutbud av vax.
Jag ägnade mig för några år sedan åt att leta CD i begagnathandeln. Det blev mycket bläddrande men skralt med finnandet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav dewpo » 2020-06-09 17:09

Morello skrev:Tidal kostar väl cirka 2 400 kr per år?
Det är ungefär vad 250 kompaktskivor med konstmusik kostar på begagnatmarknaden.

Fast nu finns det ju annan musik än konst(ig?)musik på TIDAL!
ROON är förövrigt perfekt om man vill kunna blanda sin inlästa CD med strömmat matrial på ett sömlöst sätt :D
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Bill50x » 2020-06-09 18:29

Morello skrev:Tidal kostar väl cirka 2 400 kr per år?
Det är ungefär vad 250 kompaktskivor med konstmusik kostar på begagnatmarknaden.

Man kan vara upp till 6 personer som delar på ett hi-fi-konto för 300:-, det ger en årskostnad på 600:-.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 18:50

Nu vet jag inte om Gustaf köper sina begagnade CD i butiker eller om han skickar efter dem via neeetet. Men, priserna i de små beg-holkarna här runt Stockholm ligger avsevärt över en tia. Nu spelar det inte mig så stor roll om en platta kostar 20 eller 60 spänn förvisso. Det som däremot har betydelse är utbudet. Jag går förväntansfull in i holken och letar efter en viss kompositör. Finner jag något av vederbörande så kanske det inte alls är något jag vill ha. Oavsett om plattan bellar en femma.
Med tanke på att jag ratar flertalet plattor med ett visst verk här på Tidal, så är sannolikheten att hitta en platta i holkens betydligt mer begränsade utbud av tex Mahlers trea minimal. Och jag vet ju inte förrän jag kommer hem, om jag gillar inspelningen...
Det är alltså det som är mitt lilla problem: Om en holk har 5000 plattor så kanske jag finner en eller två som jag kan tänka mig att köpa.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 18:55

Kan man hysta ut hundratusentals spänn på apparaturen (förvisso kanske inte per år...) så tycker jag man kan lägga några tusingar per år på muzaken också.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav goat76 » 2020-06-09 19:19

Strmbrg skrev:Kan man hysta ut hundratusentals spänn på apparaturen så tycker jag man kan lägga några tusingar per år på muzaken också.


Det är dessutom otroligt trevligt att man kan kolla upp ett musiktips här på forumet och inom några få sekunder lyssna på den aktuella skivan, det är ju en fantastisk utveckling.
Det går dock inte att stoppa utvecklingen, så den form av musiklyssning som idag består av streamingtjänster kommer även den att bytas ut i framtiden till nya format.

För dem som fortfarande föredrar CD så är det väl bara att fortsätta med det, stå kvar och gnäll på perrongen. :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 19:22

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:Kan man hysta ut hundratusentals spänn på apparaturen så tycker jag man kan lägga några tusingar per år på muzaken också.


Det är dessutom otroligt trevligt att man kan kolla upp ett musiktips här på forumet och inom några få sekunder lyssna på den aktuella skivan, det är ju en fantastisk utveckling.
Det går dock inte att stoppa utvecklingen, så den form av musiklyssning som idag består av streamingtjänster kommer även den att bytas ut i framtiden till nya format.

För dem som fortfarande föredrar CD så är det väl bara att fortsätta med det, stå kvar och gnäll på perrongen. :D


Visst, köper jag en CD så vet jag ju att den håller originalkvalitet. Men huva vad många CD jag har köpt som kanske är tekniskt perfekta men likafullt taffligt inspelade i konsertsalen. Upplösningen spelar ju föga roll om det bara är skit som är inspelat.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav E » 2020-06-09 20:04

Vem tipsade dig om dessa taffliga fonogram?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 20:21

E skrev:Vem tipsade dig om dessa taffliga fonogram?

Mvh E*


Ingen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav goat76 » 2020-06-09 20:31

E skrev:Vem tipsade dig om dessa taffliga fonogram?

Mvh E*


På Tidal finns det 140(!) inspelningar av Eldfågel, oavsett vilket tips han än får så är det nog ganska stor chans att han hittar en annan på Tidal som passar just honom ännu bättre.

Jag förstår inte hur någon kan sitta och kritisera ett sådant utbud. Det må vara att han måste rippa sin CD från Telarc för att få just den i skaplig ljudkvalitet, men sen har han genom Tidal 139 andra inspelningar av samma verk och säkert finns det någon som inspelningsmässigt tilltalar herr Strmbrg ännu mer. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Strmbrg » 2020-06-09 20:49

goat76 skrev:
E skrev:Vem tipsade dig om dessa taffliga fonogram?

Mvh E*


På Tidal finns det 140(!) inspelningar av Eldfågel, oavsett vilket tips han än får så är det nog ganska stor chans att han hittar en annan på Tidal som passar just honom ännu bättre.

Jag förstår inte hur någon kan sitta och kritisera ett sådant utbud. Det må vara att han måste rippa sin CD från Telarc för att få just den i skaplig ljudkvalitet, men sen har han genom Tidal 139 andra inspelningar av samma verk och säkert finns det någon som inspelningsmässigt tilltalar herr Strmbrg ännu mer. :)


Inte vet jag, men om man bestämt sig för vad man skall tycka så kanske det är viktigare att hålla fast vid det än att ändra sig.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-10 01:19

Gbg symfoniker har gjort en fin tolkning av Alpsymfonin med Kent Nagano. Vet inte om den finns på Tidal. Jag har CDn men också hört framförandet i Gbg konserthus. Båda versionerna lät behagliga i mina öron.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Ogjort » 2020-06-10 01:28

Strmbrg skrev:Det går ju uppenbarligen. Jag lyssnar just nu på Eldfågeln på Reference Recordings. https://tidal.com/album/45716607
Det mesta som finns - alltså inte alls bara vad gäller Eldfågeln, utan totalt sett - är ju mer eller mindre dåligt. Med några få och svårfunna undantag.
Nu talar jag inte om att fonogrammen är söndermastrade (tror jag), utan om att man misslyckats redan från början. Vore det inte för min någorlunda - men varierande - förmåga att (Oj! Nu small det till när "Infernalisk dans" drog igång...) processa det som når mina höron, så skulle jag nog ledsna på storskalig musik.
När jag är som mest frustrerad över detta surfande bland oändliga mängder inspelningar, så känns det litegrann som med kommersen i stort:
Utbudet är enormt. Variationen är begränsad.

Nej, vad jag sagt tidigare är - att det verkar som att Tidals klassiska utbud inte är förstört jämfört med motsvarande CD. Det vill säga CD-utgåvorna är i gemen lika dassiga. Det vill säga att det inte verkar ha med tekniken att göra utan snarare med hantverket vid inspelandet.


Ja... hur gör dom?
Inte på något vis allomfattande men här kan man få en inblick:

SON.jpg
SON.jpg (133.27 KiB) Visad 2596 gånger


Det går inte att värja sig - P2-dokumentär.
https://sverigesradio.se/avsnitt/715365

Just vid det här inspelningstillfället för BIS var det en del saker som förvånande mig - t.ex. placeringen av Surroundmikarna.
Å lite annat smått o mindre gott.
Men den färdiga plattan låter ok.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav music4ever » 2020-06-10 02:41

Har denna på CD, vill minnas att den låter trevligt men det var länge sedan jag spela den. Telarc ‎– CD-80270
firebird.jpg
firebird.jpg (85.43 KiB) Visad 2593 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Strmbrg » 2020-06-10 06:31

Kalejdokom skrev:Gbg symfoniker har gjort en fin tolkning av Alpsymfonin med Kent Nagano. Vet inte om den finns på Tidal. Jag har CDn men också hört framförandet i Gbg konserthus. Båda versionerna lät behagliga i mina öron.

Tack! Den ska jag spana efter!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-10 08:32

Strmbrg skrev:
Kalejdokom skrev:Gbg symfoniker har gjort en fin tolkning av Alpsymfonin med Kent Nagano. Vet inte om den finns på Tidal. Jag har CDn men också hört framförandet i Gbg konserthus. Båda versionerna lät behagliga i mina öron.

Tack! Den ska jag spana efter!



https://tidal.com/browse/album/90122809

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Strmbrg » 2020-06-10 09:36

RogerGustavsson skrev:
Strmbrg skrev:
Kalejdokom skrev:Gbg symfoniker har gjort en fin tolkning av Alpsymfonin med Kent Nagano. Vet inte om den finns på Tidal. Jag har CDn men också hört framförandet i Gbg konserthus. Båda versionerna lät behagliga i mina öron.

Tack! Den ska jag spana efter!



https://tidal.com/browse/album/90122809


Tack! "Farao Classics", jag skall botanisera lite i deraas katalog.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Att det skall vara så svårt att få till symfoniinspelnin

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-11 00:30

Kanske av intresse, jag besökte detta föredrag om själva inspelningen av Alpsymfonin med GSO. Här med producenterna och inspelningsteknikerna från Farao. Vi fick även en guidad tur i konsertsalen för att se hur dom arrangerat tekniken. Drygt 100 mik.kanaler...

http://www.gso.se/en/gsoplay/video/hi-f ... nsymfonie/

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster