Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav smile » 2020-06-11 14:35


Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav Emrik » 2020-06-11 15:42




Möjligt. Jag saknar Svante. Mitt minne sviker mig och kan inte säga vad det var jag läste. Kanske var det bara en dröm?
Alla tre nämnda skulle kunna vara skyldiga tänker jag :)

Hittade Den här med trådnummer 188.
Här skriver Peter något matigt på sida 3. Har tyvärr inte läst inledningen i boken han talar om så jag hänger inte helt med på allt. Men det ser väldigt bra ut!
Den här tråden är ju också bra om man sorterar bort lite pajkastning. Dock för ny för att kunna vara den skyldiga tråden.
Även denna ser intressant ut.
Den här innehåller mycket Ingvartext i ämnet.

Det finns mycket läsvärt på forumet.
Känner mig som paa nu. Fast hur han egentligen känner i dylika situationer har jag förstås dålig inblick i.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav E » 2020-06-11 17:05

Emrik skrev:Minns att jag för några år sedan läste ett jättebra och jättelångt inlägg av Peter som beskrev varför man ville använda sig av 1.18-metoden. Försökt söka lite nu och har hittat mycket annat intressant dock. Svårt att sålla bland 34k inlägg.

Ganska substanslöst inlägg just det här jag skriver men någorlunda on topic.

Återkommer om jag finner något.

Varför 1:1,18 eller +/-23°? Det har både psykoakustiska och statistiska skäl, och de framgår i de två gamla trådar som smile postade. Dina länkar i inlägget före mitt har jag inte hunnit titta på.

(Någonting i närheten av) 1:1,18 eller +/-23° väljs alltså instinktivt av väldigt många lyssnare och av ännu fler musikproducenter (hur inspelningen är gjord tycks dock inte påverka hur en lyssnare väljer att placera högtalarna nämnvärt). Filmstandarden ligger dessutom mycket nära (+/-22,5°).

Mvh E*


PS. I en av trådarna publicerade Ingvar denna skiss, för eventuella läsare som fortfarande undrar vad T-kvoten är:

Bild
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-11 17:57

Intressant tråd (bortsett från visst grollande/trollande).

Får man hysta in lite nytt bränsle i brasan? Ingenstans i tråden står det något om hur resonemanget om öppningsvinkel eventuellt påverkas av hur man vinklar högtalarna. Det blir ju en avsevärd skillnad på den horisontella spridningen beroende på om högtalarna är riktade rakt framåt eller om de är invinklade. Det skulle jag gärna vilja veta lite mer om.

Kuriosa gällande mina egna dipolhögtalare, så började jag med att placera dom invinklade så att de "korsade" varandra precis vid sweetspot. Oj, vad besviken jag blev på basen - det lät jättetunnt, tills jag kom på att jag fick en grov utsläckning av basen med vinklade högtalare. Genom att rikta om högtalarna rakt framåt fick jag en höjning av SPL under 100Hz med drygt 8dB vid lyssningsplats. 8O
Dessutom upplever jag att ljudet fyller upp rummet bättre med den placeringen. Det låter bra nästan överallt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav Nattlorden » 2020-06-11 18:27

Öppningsvinkel påverkas inte av invinkling om man skall vara petig - det är bara en placering. Invinklingen är bara en rotation runt placeringspunkten.

För Ino rekommenderas/specificeras att korsa nollriktningen framför lyssnaren - i storleksordningen av att precis kunna se utsidan av högtalarna. Detta borde vara till viss del avhängigt spridningsmönstret hos högtalarna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav Conan » 2020-06-11 18:55

E skrev:Varför 1:1,18 eller +/-23°?


Kom det fram var detta kom ifrån? Annars är det en effekt av IACC (interaural cross correlation) dvs förenklat hur mycket av höger högtalare som hörs i vänster öra. Vid 23 graders öppningsvinkel finns det ett lokalt minima i IACC så där hörs ena högtalaren förhållandevis lite i motsatta örat. Därför kan det vara en bra ide att börja leta högtalarplacering i den regionen.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav E » 2020-06-11 19:48

Mja, det är något åt det hållet, bland annat. Återigen, länkarna som smile postade, längst upp på denna sida, är bra. Frågor om IACC och annat besvaras, och om jag minns rätt även invinkling/toe-in.

Nattlorden skrev:Öppningsvinkel påverkas inte av invinkling om man skall vara petig - det är bara en placering. Invinklingen är bara en rotation runt placeringspunkten.

Runt diskantaxeln om man skall vara petig. Rotera alltså inte högtalarna runt deras mittpunkter vid denna justering.

Mvh E*
Senast redigerad av E 2020-06-11 20:06, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav Nattlorden » 2020-06-11 19:52

Hittade bilder från phons bildarkiv:
Bild

och bomellbergs:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav gopnik » 2020-06-11 20:01

Denna?

Eller tydligen inte. Missade redigeringen där. Det ena avser ljudtryck och det andra tonkurva. :D
Bilagor
riktning.png
riktning.png (50.35 KiB) Visad 1848 gånger
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav E » 2020-06-11 20:15

IngOehman år 2006 skrev:[…]
paa skrev:Ingvar, kan du nämna de viktigaste skälen till varför 23 grader ger bäst stereobild?

[– – –]

PS. Här kommer en skrämmande tanke: Jag kan faktiskt tänka mig att dippen i IACC är till viss del kan vara kopplad till problemen vid vinklar strax under de som rent praktiskt har visat sig vara föredragna! Jag utesluter alltså inte att den vinkel som de flesta väljer kan vare en som ligger i uppförsbacken strax utanför IACC-dippen! 8O Och detta av goda skäl!

Problemet med den gängse definitionen på IACC är ju att den är enkel och matematisk, och inte alls baserad på några psykoakustiska grundkunskaper. När jag gjorde de egna kartläggningarna av IACC-egenskaperna hade jag en annan alldeles egen formel för att kalkylera IACC - och i min formel valde jag att väga IA-tid på ett sätt som placerade mina IACC-dippar lite vidare isär än Ken Kantor och andra fått fram.

Hur brett i vinkel räknat, har du mellan högtalarna?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav jansch » 2020-06-11 20:23

E skrev:Mja, det är något åt det hållet, bland annat. Återigen, länkarna som smile postade, längst upp på denna sida, är bra. Frågor om IACC och annat besvaras, och om jag minns rätt även invinkling/toe-in.

Nattlorden skrev:Öppningsvinkel påverkas inte av invinkling om man skall vara petig - det är bara en placering. Invinklingen är bara en rotation runt placeringspunkten.

Runt diskantaxeln om man skall vara petig. Rotera alltså inte högtalarna runt deras mittpunkter vid denna justering.

Mvh E*


Om man ska vara RIKTIGT petig handar det väl om den ljudkälla/det högtalarelement som producerar mest energi i området ca 2 - 4 kHz i riktning mot lyssnaren.......

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav E » 2020-06-11 20:35

Jag tror att vi börjar närma oss ett svar som är både sant och renderar maximala nördpoäng på första dejten. Jag menar om frågan skulle komma på tal, vilket man förstås ser till att den gör.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57254
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav Nattlorden » 2020-06-11 23:37

jansch skrev:
E skrev:Mja, det är något åt det hållet, bland annat. Återigen, länkarna som smile postade, längst upp på denna sida, är bra. Frågor om IACC och annat besvaras, och om jag minns rätt även invinkling/toe-in.

Nattlorden skrev:Öppningsvinkel påverkas inte av invinkling om man skall vara petig - det är bara en placering. Invinklingen är bara en rotation runt placeringspunkten.

Runt diskantaxeln om man skall vara petig. Rotera alltså inte högtalarna runt deras mittpunkter vid denna justering.

Mvh E*


Om man ska vara RIKTIGT petig handar det väl om den ljudkälla/det högtalarelement som producerar mest energi i området ca 2 - 4 kHz i riktning mot lyssnaren.......


Sammanfaller inte akustiskt centrum för alla välkonstruerade högtalare? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster