Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav goat76 » 2020-06-10 13:54

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Du bör nog inte utgå från en tumregel framtagen för en annat specifikt högtalarmärke,


Nja, det är fullt ut så. Det finns andra konstruktörer som också förordat den där vinkeln t.ex. NHT's tidigare konstruktör Kantor. Är väl också ett antal studior som kör ungefär den vinkeln? Det gjordes också en undersökning på detta forum och då visade det sig att många låg ikring den vinkeln. Om det var beroende på att de hängt här eller ej är oklart. Tidigare förordades 60 grader men det var då lätt att få "hål-i-mitten".


Jag skulle nog ändå vilja säga att en liksidig triangel är det allra vanligaste i de flesta musikstudios, det är bara att göra en sökning på google för att bekräfta det. https://www.google.com/search?sxsrf=ALe ... CAw&uact=5
Återkom gärna när du bland dessa sökresultat hittar någon annan rekommendation än det, och i synnerhet ett sökresultat där man talar om 36 graders vinkel.

Jag blir inte så förvånad över att folk på just forumet Faktiskt kör med just den vinkeln. Antagligen utan att ens testat något annat... :D

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav goat76 » 2020-06-10 14:01

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Du bör nog inte utgå från en tumregel framtagen för en annat specifikt högtalarmärke, det enda man kan ha som utgångspunkt är vad tillverkaren av just dina högtalare säger.


Det beror väl på ifall högtalarmärket valt det beroende på hur hörsel och stereo fungerar eller om de valt det pga brister i sin egen konstruktion. Det första blir ju allmängiltigt för alla märken som utgått från samma förutsättningar.


Jag tror inte R and D är begränsat till bara ett fabrikat i världen. Beroende på konstruktion och spridningskaraktär kommer nog sättet att komma till slutmålet se lite olika ut.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav goat76 » 2020-06-10 14:03

E skrev:I filmvärlden är det kanske tydligare definierat hur det skall se ut från sötpunkten eller "director's seat"?

Mvh E*


Det tror jag också, de verkar ha framformat en tydlig standard i hyfsat tidigt skede.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav E » 2020-06-10 14:08

Med liknande ansträngningar kan man antagligen surfa sig fram till att Yamaha NS10 är den högtalare man bör skaffa sig också.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav goat76 » 2020-06-10 14:16

E skrev:Med liknande ansträngningar kan man antagligen surfa sig fram till att Yamaha NS10 är den högtalare man bör skaffa sig också.

Mvh E*


Jag hoppas att du förstår att om någon i världen är osäker på hur han ska placera sina studiomonitorer så ska det mycket till att han råkar trilla in på Faktiskt, eller den där andra siten på hela internet som råkar rekommendera en vinkel på 36 grader.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav PerStromgren » 2020-06-10 14:23

E skrev:Med liknande ansträngningar kan man antagligen surfa sig fram till att Yamaha NS10 är den högtalare man bör skaffa sig också.

Mvh E*



Kanske det. Har du läst någut om den, förutom här på faktiskt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_NS-10
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav E » 2020-06-10 14:25

Ja, massor. Jag intresserade mig för inspelningsteknik långt innan jag blev medlem på Faktiskt.

goat76: Du talar om studiomonitorer som om närfältslyssning vore det enda systemet i en studio. Och varifrån har du fått 36°?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav goat76 » 2020-06-10 14:36

E skrev:Du talar om studiomonitorer som om närfältslyssning vore det enda systemet i en studio. Och varifrån har du fått 36°?

Mvh E*


36 lyssningsvinkel, borde framgå att det var en felskrivning. :?

Är det de vanliga "Faktiskt-kringelkrokarna" som ska börja tas nu bara för att vinna debatten, varför inte bara erkänna att 36 graders vinkel inte är en studiostandard i världen?

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav E » 2020-06-10 14:43

goat76 skrev:
E skrev:Du talar om studiomonitorer som om närfältslyssning vore det enda systemet i en studio. Och varifrån har du fått 36°?

36 lyssningsvinkel, borde framgå att det var en felskrivning. :?

Är det de vanliga "Faktiskt-kringelkrokarna" som ska börja tas nu bara för att vinna debatten, varför inte bara erkänna att 36 graders vinkel inte är en studiostandard i världen?

Tja, visst kan man skriva fel någon gång. Men när du skriver 36° i två–tre inlägg börjar man ju undra hur mycket tid du har lagt på att förstå de här sakerna.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav goat76 » 2020-06-10 14:59

E skrev:
goat76 skrev:
E skrev:Du talar om studiomonitorer som om närfältslyssning vore det enda systemet i en studio. Och varifrån har du fått 36°?

36 lyssningsvinkel, borde framgå att det var en felskrivning. :?

Är det de vanliga "Faktiskt-kringelkrokarna" som ska börja tas nu bara för att vinna debatten, varför inte bara erkänna att 36 graders vinkel inte är en studiostandard i världen?

Tja, visst kan man skriva fel någon gång. Men när du skriver 36° i två–tre inlägg börjar man ju undra hur mycket tid du har lagt på att förstå de här sakerna.

Mvh E*


Jag har skrivit fel, jag vet inte varför jag skrev så några gånger, kanske för att man av ren vana brukar skriva grader när man talar om vinklar?
Ibland skriver man för fort...

Så då är det avgjort, jag har alltså fel i sak om att den vanligaste standarden i studios världen över är en liksidig triangel, detta p.g.a min felskrivning, är detta korrekt uppfattat?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav dewpo » 2020-06-10 15:01

Är inte det enklaste att prova sig fram, Vad som fungerar i ens egen lyssnings miljö, Med de högtalare man äger?
Om man upplever ett hål i mitten av ljudbilden, Och fantom-centern verkar saknas, Så skjuter man ihop högtalarna mera, Eller ökar inåt vinklingen.
Får man mono känsla, Och ljudet upplevs sakna rymd så ökar man bredden, Eller vinklar ut högtalarna!
Sen laborerar man med dessas inställningar tills man är nöjd, Och lyssningen upplevs som tillfredsställande,
Eller döden infaller :twisted: Vilket som händer först :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav goat76 » 2020-06-10 15:11

dewpo skrev:Är inte det enklaste att prova sig fram, Vad som fungerar i ens egen lyssnings miljö, Med de högtalare man äger?
Om man upplever ett hål i mitten av ljudbilden, Och fantom-centern verkar saknas, Så skjuter man ihop högtalarna mera, Eller ökar inåt vinklingen.
Får man mono känsla, Och ljudet upplevs sakna rymd så ökar man bredden, Eller vinklar ut högtalarna!
Sen laborerar man med dessas inställningar tills man är nöjd, Och lyssningen upplevs som tillfredsställande,
Eller döden infaller :twisted: Vilket som händer först :wink:


Mycket bra beskrivning! :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav E » 2020-06-10 15:19

goat76 skrev:[…], kanske för att man av ren vana brukar skriva grader när man talar om vinklar?

:?: :?: :?:
Vinklar uttrycks för det mesta i grader, du har inte gjort något fel därvidlag.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav goat76 » 2020-06-10 15:34

E skrev:
goat76 skrev:[…], kanske för att man av ren vana brukar skriva grader när man talar om vinklar?

:?: :?: :?:
Vinklar uttrycks för det mesta i grader, du har inte gjort något fel därvidlag.

Mvh E*


...Och så har du gjort allt för att trolla bort sakfrågan, bra kämpat!!!

P.S. Jag kommer inte att deltaga i någon betydelselös sidodebatt med tillhörande ordklyveri och letande efter detaljfel i den skrivna texten, bara för att du inte uppnått tillräcklig mognad för att erkänna att du har fel i sak. Hejdå till dig.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav E » 2020-06-10 15:44

Jag erkänner härmed att 36 graders öppningsvinkel inte mig veterligt är någon studiostandard. (Jag har visserligen aldrig påstått det heller.) Är du nöjd nu? :mrgreen:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-06-10 15:51

Goat76, varifrån har du fått dessa 36 grader du skriver om?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav goat76 » 2020-06-10 16:17

Johan_Lindroos skrev:Goat76, varifrån har du fått dessa 36 grader du skriver om?


För att jag skrivit fel nummer och inte skrivit ut hela ordet öppningsvinkel och jag visste inte vad det var E tyckte var fel med min text. Det hade väl då varit bättre att bara skriva: ”Du menar väl öppningsvinkel på 46, inte 36?”
Framgår det inte att jag skrivit fel, är det så svårt att BEMÖTA människor på detta forum och är det så jävla viktigt att vinna debatten så att man gärna styr över den till trams och ”trolla bort” ämnet?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav Strmbrg » 2020-06-10 17:29

Bortsett från allt trams:
Är de de där 46 graderna avsett som en utgångspunkt eller som en universellt hävdad sanning?
Själv har jag aningens svårt att förstå huruvida det blir någon hörbar skillnad mot om man väljer 45 grader istället, men det är en bisak.
Förutsätter de 46 graderna att vissa andra parametrar också är på vissa specifika sätt?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav petersteindl » 2020-06-10 17:34

goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:Goat76, varifrån har du fått dessa 36 grader du skriver om?


För att jag skrivit fel nummer och inte skrivit ut hela ordet öppningsvinkel och jag visste inte vad det var E tyckte var fel med min text. Det hade väl då varit bättre att bara skriva: ”Du menar väl öppningsvinkel på 46, inte 36?”
Framgår det inte att jag skrivit fel, är det så svårt att BEMÖTA människor på detta forum och är det så jävla viktigt att vinna debatten så att man gärna styr över den till trams och ”trolla bort” ämnet?


Som utomstående i debatten i tråden så har jag läst det som 36 grader lyssningsvinkel d v s +/- 18 grader. För mig har det inte framgått att du skrivit fel, möjligtvis inte använt rätt symbol för grader. Det som du skriver skall alltså vara +/- 23 grader, om jag förstått dig rätt. Dessutom tycker jag att du själv ofta skriver på sätt som om du vill vinna debatten.

Du får nog finna dig i att bli behandlad på det sätt som jag tycker du ofta behandlar andra och speciellt de som besitter kunskap.

mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav goat76 » 2020-06-10 18:43

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:Goat76, varifrån har du fått dessa 36 grader du skriver om?


För att jag skrivit fel nummer och inte skrivit ut hela ordet öppningsvinkel och jag visste inte vad det var E tyckte var fel med min text. Det hade väl då varit bättre att bara skriva: ”Du menar väl öppningsvinkel på 46, inte 36?”
Framgår det inte att jag skrivit fel, är det så svårt att BEMÖTA människor på detta forum och är det så jävla viktigt att vinna debatten så att man gärna styr över den till trams och ”trolla bort” ämnet?


Som utomstående i debatten i tråden så har jag läst det som 36 grader lyssningsvinkel d v s +/- 18 grader. För mig har det inte framgått att du skrivit fel, möjligtvis inte använt rätt symbol för grader. Det som du skriver skall alltså vara +/- 23 grader, om jag förstått dig rätt. Dessutom tycker jag att du själv ofta skriver på sätt som om du vill vinna debatten.

Du får nog finna dig i att bli behandlad på det sätt som jag tycker du ofta behandlar andra och speciellt de som besitter kunskap.

mvh
Peter


Att det inte framgick att jag hade vissa invändningar mot att just 46-gradig öppningsvinkel när jag svarade på ett inlägg om just 46-gradig öppningsvinkel och sedan råkar skriva siffran 36 istället, det borde för de allra flesta framgå att det var ett skrivfel.
Roger sa att ett antal studios börjat med 46-gradig öppningsvinkel, och jag ville bara påpeka hur obetydligt få dessa studios är eftersom den rådande standarden fortfarande är en liksidig triangel.



--------------------------------------------------------------



Så du menar alltså att jag brukar hänga upp mig på någons felskrivning och sedan spinna vidare på det, istället för att bara ignorera den uppenbara felskrivningen p.g.a att man så tydligt kan förstå att det var just en felskrivning.

De gånger jag varit otrevlig mot någon här på forumet så har jag först mottagit en drös påhopp, jag har helt enkelt ledsnat på en lång räcka gliringar och till slut sagt emot med samma ton. Jag ber dig därför leta upp ett enda exempel då jag varit otrevlig mot någon enskild person helt oprovocerat (ta av dig kompis-glasögonen och läs hela begynnelsen till det hela). Jag speglar bara samma ton som jag blir bemött med, det kommer du att märka när du läser helheten.

Det är naturligtvis inte någon bra egenskap att ge igen, men alternativet är att den mobbingkultur och all den ryggdunkning och uppbackning som ofta sker (endast baserat på vem som säger vad, inte vad som egentligen sägs) här får låtas fortsätta, det kommer alltså ofta in folk som uppenbarligen inte läst det hela från start och börjar fylla på med hånande kommentarer. Det är inte en bra kultur för att öka eller behålla aktiviteten på forumet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav Strmbrg » 2020-06-10 19:00

Nä, jag lägger ner det här på nytt nu.
Det är otroligt att snarstuckenhet, person- och tjafsfokus kan dominera mentaliteten i den här graden!
Att man inte kan ha värdighet att bara stå över slikt är jättemärkligt!
Omoget och sjukligt.
Vet hut, vuxna människor!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav goat76 » 2020-06-10 19:14

Strmbrg skrev:Nä, jag lägger ner det här på nytt nu.
Det är otroligt att snarstuckenhet, person- och tjafsfokus kan dominera mentaliteten i den här graden!
Att man inte kan ha värdighet att bara stå över slikt är jättemärkligt!
Omoget och sjukligt.
Vet hut, vuxna människor!


Det tycker jag inte du ska göra, men om någon öppet påstår något dylikt att jag skulle behandla folk illa så vill jag också ha ett för allmänheten lika öppet svar på när så har skett, annars är det bara ett rent svartmålande om mig som person.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav Strmbrg » 2020-06-10 19:28

Äh! Stå över det bara!
Ett mycket bra sätt att bemöta sådant man tar illa vid sig av är att ignorera det och köra vidare på sin agenda istället.
Själv ignorerar jag forumet helt nu igen.
:-)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav goat76 » 2020-06-10 19:33

Strmbrg skrev:Äh! Stå över det bara!
Ett mycket bra sätt att bemöta sådant man tar illa vid sig av är att ignorera det och köra vidare på sin agenda istället.
Själv ignorerar jag forumet helt nu igen.
:-)


Äh, jag släpper det och gör som du säger. :)

Har du laborerat något med din öppningsvinkel och kommit fram till några förbättringar?

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav JM » 2020-06-10 19:35

Strmbrg skrev:Äh! Stå över det bara!
Ett mycket bra sätt att bemöta sådant man tar illa vid sig av är att ignorera det och köra vidare på sin agenda istället.
Själv ignorerar jag forumet helt nu igen.
:-)

Jag förstår dig. Personer trygga i sina kunskaper brukar vara ödmjuka och behöver inte framhäva sig själva.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav E » 2020-06-10 19:41

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:Nä, jag lägger ner det här på nytt nu.
Det är otroligt att snarstuckenhet, person- och tjafsfokus kan dominera mentaliteten i den här graden!
Att man inte kan ha värdighet att bara stå över slikt är jättemärkligt!
Omoget och sjukligt.
Vet hut, vuxna människor!

Det tycker jag inte du ska göra, men om någon öppet påstår något dylikt att jag skulle behandla folk illa så vill jag också ha ett för allmänheten lika öppet svar på när så har skett, annars är det bara ett rent svartmålande om mig som person.

Det var ju inte riktigt meningen att det skulle bli så här tråkigt. Jag kanske har varit för hård i tonen. Jag tar på mig det!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav JM » 2020-06-10 20:29

E skrev:
goat76 skrev:
Strmbrg skrev:Nä, jag lägger ner det här på nytt nu.
Det är otroligt att snarstuckenhet, person- och tjafsfokus kan dominera mentaliteten i den här graden!
Att man inte kan ha värdighet att bara stå över slikt är jättemärkligt!
Omoget och sjukligt.
Vet hut, vuxna människor!

Det tycker jag inte du ska göra, men om någon öppet påstår något dylikt att jag skulle behandla folk illa så vill jag också ha ett för allmänheten lika öppet svar på när så har skett, annars är det bara ett rent svartmålande om mig som person.

Det var ju inte riktigt meningen att det skulle bli så här tråkigt. Jag kanske har varit för hård i tonen. Jag tar på mig det!

Mvh E*

Hedrande E. Du är inte ensam. Som jag ser det är vi alla mer eller mindre en del av kulturen eller sekten. Vi är många med missat ansvar. Finns en hel del att jobba med.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav Emrik » 2020-06-11 14:04

Minns att jag för några år sedan läste ett jättebra och jättelångt inlägg av Peter som beskrev varför man ville använda sig av 1.18-metoden. Försökt söka lite nu och har hittat mycket annat intressant dock. Svårt att sålla bland 34k inlägg.

Ganska substanslöst inlägg just det här jag skriver men någorlunda on topic.

Återkommer om jag finner något.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav petersteindl » 2020-06-11 14:09

Emrik skrev:Minns att jag för några år sedan läste ett jättebra och jättelångt inlägg av Peter som beskrev varför man ville använda sig av 1.18-metoden. Försökt söka lite nu och har hittat mycket annat intressant dock. Svårt att sålla bland 34k inlägg.

Ganska substanslöst inlägg just det här jag skriver men någorlunda on topic.

Återkommer om jag finner något.


Det är nog ett inlägg av Ingvar som du bör leta efter. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Smal lyssningstriangel - hur ser era ut?

Inläggav E » 2020-06-11 14:31

Eller Naqref?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster