Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Inläggav Tell » 2020-06-14 14:43

Ah men då är det grejt :) Är bara lite trött på nån annan här på forumet som alltid ska rätta. Men vissa tillfällen så är det viktigt med rätta förkortningar såklart, men här är det la inte riktigt lika noga.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Inläggav AndersP » 2020-06-18 14:41

Detta är en liten trevlig streamer utan DAC. Jag har förstått det hela så att den bygger på en hallonpaj med sk tophat eller nånting ditåt:

https://www.arkaudio.se/sv/spelare/natverksspelaredac/allo-digione-player-spdif-out.html

Denna DAC har fått fina betyg på Audio Science Review:

https://soundnews.net/sources/dacs/topping-e30-dac-review-entry-level-overachiever/

Tillsammans utgör dom en komplett streamer som fått mycket fin kritik. Streamern är klar för Roon dessutom. Mycket bra pris på prylarna som synes.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Inläggav Frisk » 2020-06-18 14:50

AndersP skrev:Detta är en liten trevlig streamer utan DAC. Jag har förstått det hela så att den bygger på en hallonpaj med sk tophat eller nånting ditåt:

https://www.arkaudio.se/sv/spelare/natverksspelaredac/allo-digione-player-spdif-out.html

Denna DAC har fått fina betyg på Audio Science Review:

https://soundnews.net/sources/dacs/topping-e30-dac-review-entry-level-overachiever/

Tillsammans utgör dom en komplett streamer som fått mycket fin kritik. Streamern är klar för Roon dessutom. Mycket bra pris på prylarna som synes.


Är det inte lite omväg att omvandla att gå, en ren raspberry med något av valda os via usb till en dac bör väl vara fördel över att gå via spdif?

Jag kör raspberry med Volumio och usb till en topping dac. Raspberryn tror jag jag betalade 300 för minneskort hade jag nog liggandes från någon mobil strömförsörjning tillkommer ju. Insett att jag lider av knäppar i min setup, matar från powerbank men borde kanske hitta något bättre.

Tyckte ovan nämnda streamer verkade onödigt dyr med onödig(?) omvandling, om det ska in i en dac som hanterar usb.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Inläggav AndersP » 2020-06-18 23:53

Jag tror det är roonfärdigheten som gör den så attraktiv.
Polarn kör en auralickombo för i runda slängar 30000 kr som jag inte tror presterar bättre än ovanstående kombo.
Skillnaden USB/spdif har jag för dålig kunskap om för att kunna ha en uppfattning om, men jag har registrerat att vissa dacar saknar USB in.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Inläggav Frisk » 2020-06-19 00:14

Men visst har Volumio stöd för roon? Mest övergången till spdif jag var skeptisk till, en hallonpaj med bra os borde lösa det lika bra med färre steg till mindre pengar, i övrigt tyckte jag det såg ut att vara en bra lösning, om det inte även behövdes filter då, isf borde det väl vara bättre att ansluta direkt till en miniDSP som diskuterats i tråden.

Spdif klockas ju av sändaren och är inte synkroniserat med mottagarens klocka och kan ge jitter, USB har potential till mindre jitter, men jag är för dåligt insatt för att ge mig in djupare i diskussionen.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Inläggav AndersP » 2020-06-19 20:23

Finner inte Volumio i listan hos Roon Labs liksom MiniDSP.
Du säger "Om det inte även behövdes filter då". Syftar du på delningsfilter för högtalare, miniDSP?
Själv tycker jag att en apparat byggd på en hallonpaj med ett customtilläggskort för att bilda en streamer/player levererat i apparatlåda för 2000 kr är småpengar jämfört med vad motsvarande apparater kostar.
Jag överväger själv att köpa denna apparat till min Oppo BDP-105 för att få sistnämda "roon ready". Jag är sugen på att få höra negativa saker om apparaten i konsumentutbildningssyfte. Jag kan inte just nån digitalteknik.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Inläggav Tangband » 2020-06-19 20:57

AndersP skrev:Finner inte Volumio i listan hos Roon Labs liksom MiniDSP.
Du säger "Om det inte även behövdes filter då". Syftar du på delningsfilter för högtalare, miniDSP?
Själv tycker jag att en apparat byggd på en hallonpaj med ett customtilläggskort för att bilda en streamer/player levererat i apparatlåda för 2000 kr är småpengar jämfört med vad motsvarande apparater kostar.
Jag överväger själv att köpa denna apparat till min Oppo BDP-105 för att få sistnämda "roon ready". Jag är sugen på att få höra negativa saker om apparaten i konsumentutbildningssyfte. Jag kan inte just nån digitalteknik.


Vi får kanske vänta till Amirm testat en sån där äppelpaj :) .
Kanske är de riktigt bra ? Så fort man rör sig utanför den ” normala ” hifisfären så tenderar många grejor ge väldigt mycket valuta för ganska litet utlägg :)

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Inläggav Frisk » 2020-06-19 21:50

AndersP skrev:Finner inte Volumio i listan hos Roon Labs liksom MiniDSP.
Du säger "Om det inte även behövdes filter då". Syftar du på delningsfilter för högtalare, miniDSP?
Själv tycker jag att en apparat byggd på en hallonpaj med ett customtilläggskort för att bilda en streamer/player levererat i apparatlåda för 2000 kr är småpengar jämfört med vad motsvarande apparater kostar.
Jag överväger själv att köpa denna apparat till min Oppo BDP-105 för att få sistnämda "roon ready". Jag är sugen på att få höra negativa saker om apparaten i konsumentutbildningssyfte. Jag kan inte just nån digitalteknik.


Ok, hittade ett plugin, men kör inte roon själv så inte testat. Den du länkade till levererades ju med just volumio, bland annat. Vilket operativ tänkte du på som kompatibelt med roon? Klarar inte det också att skicka signalen direkt via usb? Jag tänkte att just spdif-gränssnittet tillförde något mervärde. I övrigt gillar jag konceptet men skulle kanske hellre komplettera med en display så den blir brukbar utan extern styrenhet, men med roon är det kanske inte längre relevant.

Med miniDSP avsåg jag delningen mellan toppar och basmoduler.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Inläggav AndersP » 2020-06-20 13:19

Apparaten har elektrisk S/PDIF, men också nån BNC-utgång som jag inte begriper funktionen hos. Man ville tillverka marknadens bästa S/PDIF-player; Oklart varför om det är som du säger.
Jag har själv tittat på digitala delningsfilter till mina Orion, men retat mig på att man inte kunnat hålla sig inom den digitala domänen fram till dom 3 stereo-dacar som ska avsluta kedjan. Om inte annat så blir ju brusnivån onödigt hög.

Vad jag förstår har inte spelarens software nåt med Roon eller icke Roon att göra. Det verkar vara en hardware-grej. Men som sagt; Jag kan inte detta på nån vidare nivå.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Inläggav AndersP » 2020-06-20 13:31

Tangband skrev:
AndersP skrev:Finner inte Volumio i listan hos Roon Labs liksom MiniDSP.
Du säger "Om det inte även behövdes filter då". Syftar du på delningsfilter för högtalare, miniDSP?
Själv tycker jag att en apparat byggd på en hallonpaj med ett customtilläggskort för att bilda en streamer/player levererat i apparatlåda för 2000 kr är småpengar jämfört med vad motsvarande apparater kostar.
Jag överväger själv att köpa denna apparat till min Oppo BDP-105 för att få sistnämda "roon ready". Jag är sugen på att få höra negativa saker om apparaten i konsumentutbildningssyfte. Jag kan inte just nån digitalteknik.


Vi får kanske vänta till Amirm testat en sån där äppelpaj :) .
Kanske är de riktigt bra ? Så fort man rör sig utanför den ” normala ” hifisfären så tenderar många grejor ge väldigt mycket valuta för ganska litet utlägg :)

Ja, jag försöker undvika HiFi-produkter så gott det går. Behringer FBD och A800 är mina "PA-grejer" som jag är mycket nöjd med.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-allo-digione-rpi-s-pdif.5418/
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-20 18:19

Jag är också på jakt efter en streamer utan DAC. Kör ofta Tidal Hifi. Vill att den ska vara bitperfekt. Fungerar Roon bra på en Raspberry Pi av senaste slag? Vilken mjukvara ska man ha? Ska man ha USB eller optiskt till extern DAC? Kan den styras via PC eller Android, iPad/iPhone går bort?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Inläggav Belker » 2020-06-20 18:34

RoPieee heter väl pieOS för Roon. Det är väl Core som styrs av iPad eller Android, så vad du har som streamer/bridge spelar ingen roll.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Inläggav AndersP » 2020-06-20 20:30

Kan en sån här streamer/player spela Tidal/Spotify från internet och även från en mediaserver?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Inläggav oa51 » 2020-06-26 15:41

roger skrev:
Fungerar Roon bra på en Raspberry Pi av senaste slag? Vilken mjukvara ska man ha? Ska man ha USB eller optiskt till extern DAC? Kan den styras via PC eller Android, iPad/iPhone går bort?

Om du inte ska ha trådlös koppling fungerar en Rpi2 model B alldeles utmärkt, annars Rpi3. Ropiee heter mjukvaran som kopplar upp sig mot Roon Core (=servern) och därmed blir en mycket prisvärd Roon Bridge. Ropiee kan styras via Android, Ios platta eller telefon via Roon Remote. Pc bör fungera också.
Vad gäller överföring till DAC är Rpi:ns USB- utgång behäftad med störningar varför man enligt min mening bör komplettera med en separat SPDIF- utgång t.ex. Allo Digione

https://roonlabs.com/howroonworks
https://allo.com/sparky/digione.html
https://www.youtube.com/watch?v=JazqOEwNN4U
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-26 18:14

SPDIF eller USB? Har inte hela men här diskuteras, https://www.audiosciencereview.com/foru ... tter.1943/
Hos mig låter det via USB än via optiskt, som väl kör SPDIF?

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Dac, streamer, delningsfilter = total förvirrning

Inläggav AndersP » 2020-06-27 21:50

Såvitt jag vet är Toslink S/PDIF.
Någon tyckte det var en omväg att gå via S/PDIF ist för tex. USB, men det verkar som att Allo har en USB-variant:

https://allo.com/sparky/usbridge-signature-pcb.html
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: DVD-ai och 25 gäster