Låter det ”högtalare” hos dig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Låter det högtalare?

Nä, inte hos mig men hos många andra.
20
37%
Ja absolut!
6
11%
Ja, i vissa avseenden.
18
33%
Har aldrig upplevt det överhuvudtaget.
1
2%
Va-fan snackar du om?
9
17%
 
Antal röster : 54

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Tell » 2020-07-08 23:00

Strmbrg skrev:Film kanske generellt är mer involverande eftersom den kräver uppmärksamhet från fler sinnen. Då finns inte så mycket ledig kapacitet över för att fundera över bilden eller ljudet.

Perosnligen kan jag tänka över båda rätt bra, samt att dom ibland kan sitta ihop väldigt fint när man kollar film. Ta t ex nya Bladerunner 2049 som är filmad av Roger Deakins med musik av Hans Zimmer, vissa scener när både det visuella o musiken slår en samtidigt så kan bli sån jävla fet känsla. O ser man den deussutom på en stor o fin bild med bra ljud så känns det ju ännnnu mer, väldigt trevligt det :)

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav jansch » 2020-07-09 09:31

Strmbrg skrev:
PerStromgren skrev:Jag är fascinerad över hur vi jagar naturtrohet så oerhört, i stället för att låta musiken tala till oss. Vi verkar ju inte ha några som helst problem att få en historia till oss via film - som ju inte är naturtroget det allra minsta - eller en bok, som inte ens försöker. Vad är så speciellt med just musiken?

En film kan ju beröra de flesta, om den är intressant och välgjord, oavsett hur bra eller dåligt mediet är. Inte tusan kände jag mig förflyttad till Los Angeles när jag såg "A Single Man" nyss på vår 32-tummare här hemma! Men historien påverkade mig starkt ändå!

Hur kommer sig denna jakt på musik-hifi men överseende med filmmediet?

PS. Jag brukar tänka på analogin mellan ljud och film, när folk påpekar att det är overkligt att orkestern åker med när man vrider på huvudet med lurarna på sig, men inte protesterar när kameror kör ping-pong i en filmdialog.

Jag brukar titta på film liggandes på sidan, via laptop och en hörlurspropp i ena örat. Det andra örat ligger mot kudden så det blir obekvämt med propp.
Eftersom jag ligger på sidan så blir bilden på sned. Inte ens det bekommer mig!

Filmtittande för min del handlar aldrig om att titta på filmer med häftiga ljudeffekter. Snarare tittar jag på dokumentärer och slikt. (Nu senast har jag spånat in på gamla program ur serien "Der schwarze Kanal" från DDR med programledaren Karl-Eduard von Schnitzler.)
Jag bryr mig inte om ljudet så länge jag slipper anstränga mig för att höra vad de säger och inte om bilden så länge jag enkelt ser vad det föreställer.

Men att lyssna på musik... Ja, det är märkligt, och jag tror att det för egen del väldigt mycket handlar om någotslags jädra optimeringsjakt. Alldeles oavsett att jag nu opponerar mig mot detta påhopp på mig själv, och påstår att jag bara är ute efter att få njuta av kompositörens innersta intentioner, och att detta är värt en vansinnig massa pengar, typ.

PS
Film kanske generellt är mer involverande eftersom den kräver uppmärksamhet från fler sinnen. Då finns inte så mycket ledig kapacitet över för att fundera över bilden eller ljudet.
Musik kanske är lite svårare att fokusera fullt ut på, det kräver inte uppmärksamhet från mer än ett sinne, det blir mer ledig kapacitet över, och då far tankarna lätt iväg på annat. Exempelvis hur det låter.


Då upplever du verkligheten på rätt sätt!
Prova att sitta upp och vrida skärmen 90grader istället , är det svårt att då tillgodogöra sig bildinformationen så kan man vara helt lugn.

Gör också samma sak med en bok/text. Hur upplever du att läsa då?

Att ligga på sidan och lyssna på stereo är ju också ok, inte bara stereobilden är vriden utan också hela rumsakustiken. Luta huvudet framåt bakåt när du sitter, upplever du ljudet ok?


Örats båggångar ............ bl.a

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav music4ever » 2020-07-10 00:48

PerStromgren skrev:Jag är fascinerad över hur vi jagar naturtrohet så oerhört, i stället för att låta musiken tala till oss. Vi verkar ju inte ha några som helst problem att få en historia till oss via film - som ju inte är naturtroget det allra minsta - eller en bok, som inte ens försöker. Vad är så speciellt med just musiken?


Om jag åker hem till 10 st på forumet som påstår sig ha rätt naturtroget återgivning av akustik musik så kommer jag få med största sannolikhet ett väldigt brett spann av olika återgivning, som många är väldigt långt ifrån varandra.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav PerStromgren » 2020-07-10 08:57

music4ever skrev:
PerStromgren skrev:Jag är fascinerad över hur vi jagar naturtrohet så oerhört, i stället för att låta musiken tala till oss. Vi verkar ju inte ha några som helst problem att få en historia till oss via film - som ju inte är naturtroget det allra minsta - eller en bok, som inte ens försöker. Vad är så speciellt med just musiken?


Om jag åker hem till 10 st på forumet som påstår sig ha rätt naturtroget återgivning av akustik musik så kommer jag få med största sannolikhet ett väldigt brett spann av olika återgivning, som många är väldigt långt ifrån varandra.


Visst är det så. Här behövs en ingenjör som uppfinner en hifimätare, så vi kan få något gemensamt att jobba mot! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Perfector » 2020-07-10 09:52

Här känner jag en välsignelse i luften.
Den att alla får ha sin husfrid i fred och att ingen tvingas in i likriktningen av att vara tvungen att bygga rum och tolka musik på samma sätt.
Vad andra tycker blir ett ickeproblem.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Bill50x » 2020-07-10 10:07

PerStromgren skrev:Visst är det så. Här behövs en ingenjör som uppfinner en hifimätare, så vi kan få något gemensamt att jobba mot! :D

Det finns redan en hifi-mätare. Priset. Ju dyrare ju bättre, enkelt, eller hur? Behöver man inte vara ingenjör för att fixa :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Prozac » 2020-07-10 11:01

Perfector skrev:Här känner jag en välsignelse i luften.
Den att alla får ha sin husfrid i fred och att ingen tvingas in i likriktningen av att vara tvungen att bygga rum och tolka musik på samma sätt.
Vad andra tycker blir ett ickeproblem.


Vad andra tycker är redan ett icke-problem. Det är att jag själv (som kritisk lyssnare) upplever stor skillnad mellan konsertupplevd akustisk musik och musik på den egna (och andras) musikåtergivningsutrustning...det är problemet....
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Perfector » 2020-07-10 12:45

Prozac skrev:
Perfector skrev:Här känner jag en välsignelse i luften.
Den att alla får ha sin husfrid i fred och att ingen tvingas in i likriktningen av att vara tvungen att bygga rum och tolka musik på samma sätt.
Vad andra tycker blir ett ickeproblem.


Vad andra tycker är redan ett icke-problem. Det är att jag själv (som kritisk lyssnare) upplever stor skillnad mellan konsertupplevd akustisk musik och musik på den egna (och andras) musikåtergivningsutrustning...det är problemet....

Det är ju ditt problem.
För mig är det ett ickeproblem :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Prozac » 2020-07-10 13:10

Perfector skrev:
Prozac skrev:
Perfector skrev:Här känner jag en välsignelse i luften.
Den att alla får ha sin husfrid i fred och att ingen tvingas in i likriktningen av att vara tvungen att bygga rum och tolka musik på samma sätt.
Vad andra tycker blir ett ickeproblem.


Vad andra tycker är redan ett icke-problem. Det är att jag själv (som kritisk lyssnare) upplever stor skillnad mellan konsertupplevd akustisk musik och musik på den egna (och andras) musikåtergivningsutrustning...det är problemet....

Det är ju ditt problem.
För mig är det ett ickeproblem :-)


Ja, det är väl graden av kritiskt lyssnande som skiljer då.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Belker » 2020-07-10 20:16

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Visst är det så. Här behövs en ingenjör som uppfinner en hifimätare, så vi kan få något gemensamt att jobba mot! :D

Det finns redan en hifi-mätare. Priset. Ju dyrare ju bättre, enkelt, eller hur? Behöver man inte vara ingenjör för att fixa :-)

/ B

Att inte vara ingenjör är snarast en förutsättning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Bill50x » 2020-07-10 22:18

Belker skrev:Att inte vara ingenjör är snarast en förutsättning.

Jo. Fast vissa saker måste man vara en ingenjör för att inte förstå... :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Perfector » 2020-07-11 00:33

Bill50x skrev:
Belker skrev:Att inte vara ingenjör är snarast en förutsättning.

Jo. Fast vissa saker måste man vara en ingenjör för att inte förstå... :-)

/ B

Då kallas man ingentinggör ju :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav music4ever » 2020-07-11 21:02

PerStromgren skrev:Visst är det så. Här behövs en ingenjör som uppfinner en hifimätare, så vi kan få något gemensamt att jobba mot! :D


Eller så motsäger det de som hävdar att endast akustisk musik kan man ha för utvärdera anläggningen med. 8)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav goat76 » 2020-07-11 22:28

music4ever skrev:
PerStromgren skrev:Visst är det så. Här behövs en ingenjör som uppfinner en hifimätare, så vi kan få något gemensamt att jobba mot! :D


Eller så motsäger det de som hävdar att endast akustisk musik kan man ha för utvärdera anläggningen med. 8)


Jag har inte heller förstått de tankegångarna då även akustiska instrument låter olika varandra. Som exempel finns det ju en uppsjö olika typer av akustiska gitarrer som låter väldigt olika, och ännu mer så i olika beroende på akustiken i det rum de spelas i. Inte ens samma instrument behöver nödvändigtvis låta likadant i händerna på olika musiker beroende på spelstil.
Det finns definitivt ett relativt stort spann på hur det egentligen ska låta ifall man inte var på plats vid inspelningen, men det kan ändå vara svårt att veta hur mycket inspelningsutrustningen färgade inspelningen vilket kanske gör att både inspelningsteknikern och sedermera vi som slutgiltiga lyssnare "motkompenserar" de eventuella färgningarna.

Det bör nog vara lite lättare om ljudet/musiken man utvärderar med är av ett slag som i sin naturliga form på ett eller annat sätt alstrat ljud i en akustisk miljö för att vi ens ska kunna ha en referens att gå på, det kan vara ett helakustiskt instrument, men det kan även vara en elgitarr eller vilket annat ljud som helst, baravi har god kännedom om hur det låter i verkligheten. Men som sagt, trots detta blir spannet ända ganska stort men vi kan iallafall (i de flesta fall) höra om det låter totalt fel.

Elektroniskt alstrade ljud som aldrig varit ute och vänt i en akustisk miljö blir dock svårare att avgöra om de låter rätt, men ifall man hört samma inspelning i väldigt många olika ljudanläggningar så har man nog kunnat bilda sig en viss uppfattning om hur det är tänkt att låta. :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Conan » 2020-07-12 05:13

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Visst är det så. Här behövs en ingenjör som uppfinner en hifimätare, så vi kan få något gemensamt att jobba mot! :D

Det finns redan en hifi-mätare. Priset. Ju dyrare ju bättre, enkelt, eller hur? Behöver man inte vara ingenjör för att fixa :-)

/ B


Vi har ju tryffelskalan och med en auktoriserad truffelboard borde vi väl kunna ha den där "hifimätaren"? :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Perfector » 2020-07-12 09:41

Om man ska hårdra det lite så visst fanken låter det "högtalare hos oss allihop.
Annars skulle det inte låta alls, eller?
:)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav goat76 » 2020-07-12 09:52

Perfector skrev:Om man ska hårdra det lite så visst fanken låter det "högtalare hos oss allihop.
Annars skulle det inte låta alls, eller?
:)


...Samt att det hos oss alla på sin höjd kan låta som riktigt bra högtalare, men att det man hör är återgiven musik och inte ett live-framförande råder det nog knappast några tveksamheter om. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Perfector » 2020-07-12 09:53

goat76 skrev:
Perfector skrev:Om man ska hårdra det lite så visst fanken låter det "högtalare hos oss allihop.
Annars skulle det inte låta alls, eller?
:)


...Samt att det hos oss alla på sin höjd kan låta som riktigt bra högtalare, men att det man hör är återgiven musik och inte ett live-framförande råder det nog knappast några tveksamheter om. :)

Absolut.
Men det gäller att "ljuga" så vackert som möjligt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav hcl » 2020-07-12 10:37

goat76 skrev:
music4ever skrev:
PerStromgren skrev:Visst är det så. Här behövs en ingenjör som uppfinner en hifimätare, så vi kan få något gemensamt att jobba mot! :D


Eller så motsäger det de som hävdar att endast akustisk musik kan man ha för utvärdera anläggningen med. 8)


Jag har inte heller förstått de tankegångarna då även akustiska instrument låter olika varandra. Som exempel finns det ju en uppsjö olika typer av akustiska gitarrer som låter väldigt olika, och ännu mer så i olika beroende på akustiken i det rum de spelas i. Inte ens samma instrument behöver nödvändigtvis låta likadant i händerna på olika musiker beroende på spelstil.
Det finns definitivt ett relativt stort spann på hur det egentligen ska låta ifall man inte var på plats vid inspelningen, men det kan ändå vara svårt att veta hur mycket inspelningsutrustningen färgade inspelningen vilket kanske gör att både inspelningsteknikern och sedermera vi som slutgiltiga lyssnare "motkompenserar" de eventuella färgningarna.

Det bör nog vara lite lättare om ljudet/musiken man utvärderar med är av ett slag som i sin naturliga form på ett eller annat sätt alstrat ljud i en akustisk miljö för att vi ens ska kunna ha en referens att gå på, det kan vara ett helakustiskt instrument, men det kan även vara en elgitarr eller vilket annat ljud som helst, baravi har god kännedom om hur det låter i verkligheten. Men som sagt, trots detta blir spannet ända ganska stort men vi kan iallafall (i de flesta fall) höra om det låter totalt fel.

Elektroniskt alstrade ljud som aldrig varit ute och vänt i en akustisk miljö blir dock svårare att avgöra om de låter rätt, men ifall man hört samma inspelning i väldigt många olika ljudanläggningar så har man nog kunnat bilda sig en viss uppfattning om hur det är tänkt att låta. :)


Håller med! Det är därför det inte är någon bra ide att bedömma hur bra en apparat, eller högtalare låter baserat på någon jämförelse med en inre ljudbildsreferens. Då är det säkrare att bedömma återgivningen utifrån hur väl musikens kvaliteter går går fram (så som rytmik, samspel, harmonier, tonprecision), d.v.s. givet att musiken är välproducerad ur ett musikaliskt perspektiv så bör detta framgå väl. Bra apparater förmår detta i högre grad, dåliga i mindre grad.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-07-12 10:58

goat76 skrev:
music4ever skrev:
PerStromgren skrev:Visst är det så. Här behövs en ingenjör som uppfinner en hifimätare, så vi kan få något gemensamt att jobba mot! :D


Eller så motsäger det de som hävdar att endast akustisk musik kan man ha för utvärdera anläggningen med. 8)


Jag har inte heller förstått de tankegångarna då även akustiska instrument låter olika varandra. Som exempel finns det ju en uppsjö olika typer av akustiska gitarrer som låter väldigt olika, och ännu mer så i olika beroende på akustiken i det rum de spelas i. Inte ens samma instrument behöver nödvändigtvis låta likadant i händerna på olika musiker beroende på spelstil.
Det finns definitivt ett relativt stort spann på hur det egentligen ska låta ifall man inte var på plats vid inspelningen, men det kan ändå vara svårt att veta hur mycket inspelningsutrustningen färgade inspelningen vilket kanske gör att både inspelningsteknikern och sedermera vi som slutgiltiga lyssnare "motkompenserar" de eventuella färgningarna.

Det bör nog vara lite lättare om ljudet/musiken man utvärderar med är av ett slag som i sin naturliga form på ett eller annat sätt alstrat ljud i en akustisk miljö för att vi ens ska kunna ha en referens att gå på, det kan vara ett helakustiskt instrument, men det kan även vara en elgitarr eller vilket annat ljud som helst, baravi har god kännedom om hur det låter i verkligheten. Men som sagt, trots detta blir spannet ända ganska stort men vi kan iallafall (i de flesta fall) höra om det låter totalt fel.

Elektroniskt alstrade ljud som aldrig varit ute och vänt i en akustisk miljö blir dock svårare att avgöra om de låter rätt, men ifall man hört samma inspelning i väldigt många olika ljudanläggningar så har man nog kunnat bilda sig en viss uppfattning om hur det är tänkt att låta. :)


Bra uttryckt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav hifikg » 2020-07-12 21:55

PerStromgren skrev:
music4ever skrev:
PerStromgren skrev:Jag är fascinerad över hur vi jagar naturtrohet så oerhört, i stället för att låta musiken tala till oss. Vi verkar ju inte ha några som helst problem att få en historia till oss via film - som ju inte är naturtroget det allra minsta - eller en bok, som inte ens försöker. Vad är så speciellt med just musiken?


Om jag åker hem till 10 st på forumet som påstår sig ha rätt naturtroget återgivning av akustik musik så kommer jag få med största sannolikhet ett väldigt brett spann av olika återgivning, som många är väldigt långt ifrån varandra.


Visst är det så. Här behövs en ingenjör som uppfinner en hifimätare, så vi kan få något gemensamt att jobba mot! :D


Sätt OA52 som 1 o sen får man mäta hur nära man kommer, ESL 63 ≈ 0,96
Apogee Duetta Signature 2.0, 0,97-1,04
Audio Pro Stereo One, 0,44

Allt enligt fullständigt vetenskapliga gissningar och med reservation för att det kan vara precis tvärtom också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav lennartj » 2020-07-13 02:39

PerStromgren skrev:PS. Jag brukar tänka på analogin mellan ljud och film, när folk påpekar att det är overkligt att orkestern åker med när man vrider på huvudet med lurarna på sig, men inte protesterar när kameror kör ping-pong i en filmdialog.

När jag besökte den årliga AHA!festivalen 12-14 november på Chalmers där konst möter teknik på massor av olika sätt blev min synskadade kompis Leif helt begeistrad över en app för hörlurslyssning där ljudperpektivet i lurarna låg fast trots att man vred på huvudet. Det hade han önskat sig länge. Vi kom att diskutera varför jag tyckte att det var ganska onödigt. För oss som ser vinner synen starkt över hörseln när det gäller att orientera sig, men ser man inget blir prioiteringen helt olika.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav lennartj » 2020-07-13 03:07

RogerGustavsson skrev:
lennartj skrev:
RogerGustavsson skrev:Fast det beror lite på hur man vill lyssna också. Ta ett trumset t.ex., inte vill jag utsättas för hur det låter på 3-4 meters håll med en hårtslående trummis. Vår hörsel är ju inte direkt anpassad för de ljudnivåerna. Fleratalet akustiska instrument saknar det där bastrycket många är ute efter. Det innebär att de kan uppfattas som ljudsvaga utan att vara det. En fiol kan fylla en konsertsal, fast möjligen får den som trakterar instrumentet hörselnedsättning på vänster öra.

Elektrostater är sällan lämpade för höga ljudtryck.


Det stämmer generellt, men för några veckor sedan besökte jag en kompis har ett par Beveridge2-W som han återuppväckt. Det finns nog några par till i landet. De är inte buggfria, med sin rödrivning med en massa 5 kV TV-rör, vilken transientåtergivning! Dessutom kan de spela betydligt starkare än några andra elektrostathögtalare jag hört. De tar inte stor plats heller, men de bör placeras likt Peters ägg fast de är liite större, [ Bild ]
perspektivet är också bra, men de är inte fria från lådljud när man drar på . På 80-talet byggde de flesta inte närmelsevis så resonansdöda höljen som är vanliga nu.

Här har ett antal rader text försvunnit, men de kommer jag inte att försöka återskapa(i kväll, i alla fall).


Beveridge 2W har ju separata dynamiska basar och det ska enligt Beveridge själva göra att de kan spela ungefär 10 dB högre. Var basarna inkopplade när du lyssnade? Skulle vara kul att lyssna på Beveridge! Kan du förmedla min önskan till den lycklige ägaren?

Tyvärr är det strul med delningsfiltren eller subwooferslutstegen,och jämfört med moderna subwoofrar var de ganska usla och han hade ingen lust att sabba intrimningen mellan sina nya XTZ-subbar och TAD Compact Reference.
Jag har alltså inte hört Beveridge 2SW med subbar. De är nog till salu. Jag kan kolla under veckan. Svarar i så fall i PM om någon visar intresse.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav juanth » 2020-07-13 11:28

Men alltså, tråden måste väl ändå handla om att ljudet släpper från högtalarna, att de inte avslöjar sin position, inte har störande lådljud, att illusionen är tillräcklig osv. Att alla lyssnar från högtalare är väl klargjort sedan länge?

Därför kryssade jag i att det inte låter högtalare hos mig.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav MacBruce » 2020-07-13 11:32

Hos mig låter det alldeles påtagligt "högtalare" för närvarande. Avser dock att med tillgängliga medel råda bot på det. Främsta utmaningen är tillgängligt utrymme...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav hifikg » 2020-07-13 19:23

Kryssade i "va f-n" efter moget övervägande, jag vill inte påstå att andras ljud låter mer högtalare än mitt, men det som strömmar mot mig nu, efter några dagars utevaro utan att alls lyssna på musik, är så otroligt att det nästan inte är sant. Etta James är här. Nu. Enligt Wikipedia dog hon för åtta år sen, men icke!
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav MacBruce » 2020-07-14 06:47

PerStromgren skrev:Jag är fascinerad över hur vi jagar naturtrohet så oerhört, i stället för att låta musiken tala till oss. Vi verkar ju inte ha några som helst problem att få en historia till oss via film - som ju inte är naturtroget det allra minsta - eller en bok, som inte ens försöker. Vad är så speciellt med just musiken? [...]


Jag får väl anmäla en avvikande åsikt när det gäller film, då — men jag är ju som jag är... ;-) Det är högst sällan som jag blir "fångad" av en film, beroende på alla "hintar" om, att detta utspelas framför kameror. Det kan vara något så enkelt som att en skådespelare tittar i en onaturlig vinkel, eller flackar med blicken, för att undvika att titta in i kameran.

I dag tänker jag spela in "praktkalkonen" Gula Divisionen, som sänds (för vilken gång i ordningen vet jag inte) i SvT1 kl 15:25. För mig är det ofattbart, att ingen recensent (mig veterligen) t.ex har klankat på scenen där en Tunna förmodas braka igenom en skogsdunge. Det är ju nämligen övertydligt, att det är ett duköverklätt träskelett som släpas genom skogen... Annat att förtiga för närvarande, då jag nog har glömt/förträngt en hel del.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav MacBruce » 2020-07-26 09:47

MacBruce skrev:Hos mig låter det alldeles påtagligt "högtalare" för närvarande. Avser dock att med tillgängliga medel råda bot på det. Främsta utmaningen är tillgängligt utrymme...


Hur som helst behöver man ju någon gång emellanåt någonting som kan förmedla "ljud"... Fick av en välmenande anhörig högtalarna enl bif bild. Hade, av utrymmesskäl, tänkt att använda dem som en sorts hörlurar på halvdistans. Mänskligt tal lät ursprungligen som Darth Vader på analoga steroider. Med huvudet i en tunna. Med locket av avslöjade burkarna förstås, att det inte fanns en droppe dämpmaterial i dem.

Som synes på bilden, har jag stoppat i lite filtervadd (det skall vara snyggare arrangerat och lite på fronten också), som blev över efter prototypen till en utsug för medicinska ändamål, som jag gjorde en styrning till. "Kan det stoppa smittämnen, så kan det väl stoppa en del oljud också", var tanken.

Tja, jag vill inte tala om underverk (eller det vill jag ju, men det låter så skrytsamt), men nog gjorde det nytta! Det mesta av "burkigheten" försvann, och man kan rentav höra vad folk säger, om de talar som folk.
Bilagor
DSC01907.jpeg
DSC01907.jpeg (434.01 KiB) Visad 1934 gånger
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Perfector » 2020-07-26 09:54

MacBruce skrev:
MacBruce skrev:Hos mig låter det alldeles påtagligt "högtalare" för närvarande. Avser dock att med tillgängliga medel råda bot på det. Främsta utmaningen är tillgängligt utrymme...


Hur som helst behöver man ju någon gång emellanåt någonting som kan förmedla "ljud"... Fick av en välmenande anhörig högtalarna enl bif bild. Hade, av utrymmesskäl, tänkt att använda dem som en sorts hörlurar på halvdistans. Mänskligt tal lät ursprungligen som Darth Vader på analoga steroider. Med huvudet i en tunna. Med locket av avslöjade burkarna förstås, att det inte fanns en droppe dämpmaterial i dem.

Som synes på bilden, har jag stoppat i lite filtervadd (det skall vara snyggare arrangerat och lite på fronten också), som blev över efter prototypen till en utsug för medicinska ändamål, som jag gjorde en styrning till. "Kan det stoppa smittämnen, så kan det väl stoppa en del oljud också", var tanken.

Tja, jag vill inte tala om underverk (eller det vill jag ju, men det låter så skrytsamt), men nog gjorde det nytta! Det mesta av "burkigheten" försvann, och man kan rentav höra vad folk säger, om de talar som folk.

Har du en liten förstärkare i högtalaren kan jag rekommendera en viss försiktighet med vadden.
Jag hade ett par Trust som jag vaddade och då blev kylningen av slutsteget på 0.5 watt så dålig att den brann, dvs den började tokbrumma och till sist gav den upp
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav MacBruce » 2020-07-26 10:01

Perfector skrev:Har du en liten förstärkare i högtalaren kan jag rekommendera en viss försiktighet med vadden.
Jag hade ett pat Trust som jag vaddade och då blev kylningen av slutsteget på 0.5 watt så dålig att den brann, dvs den började tokbrumma och till sist gav den upp


Tack för omtanken; jag har jobbat sedan slutet av 60-talet med utveckling av industriell och Mil-certifierad elektronik. :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster