Moderator: Redaktörer
philipbtz skrev:Låter det högtalare så kan man köpa bättre högtalare för att slippa problemet. Hos mig låter det inte högtalare men har hört många billigare högtalare i butik låta högtalare. Inte att pris alltid är mått på prestanda men man måste upp i en viss nivå när man är kräsen. Är man ovan lyssnare hör man nog inte dessa problem, alternativt så kanske man inte bryr sig och tycker det är ok att leva med.
philipbtz skrev:Om du inte hört riktigt bra högtalare i bra rum åk och lyssna hemma hos Öhman där nere i källaren släpper det rätt bra alltså.
Strmbrg skrev:Alltså, låter det UTANFÖR högtalarna så är det nog något som knasar. Åtminstone om det verkar finnas instrument utanför dem. Däremot kan man ju mycket väl uppleva att panoramat breddas BORTOM högtalarna, dvs att högtalarna anger lyssningstriangelns ben-bredd och att benen fortsätter raka och förlängda bortom högtalarna.
Perfector skrev:Strmbrg skrev:Alltså, låter det UTANFÖR högtalarna så är det nog något som knasar. Åtminstone om det verkar finnas instrument utanför dem. Däremot kan man ju mycket väl uppleva att panoramat breddas BORTOM högtalarna, dvs att högtalarna anger lyssningstriangelns ben-bredd och att benen fortsätter raka och förlängda bortom högtalarna.
Håller inte med.
Jag har haft testskivor där det uttryckligen står att saxofonen skall höras 2 meter till vänster om vänster högtalare och det gjorde den.
Vilket innebar att han stod i köket och spelade, eller i alla fall avståndsmässig i köket.
En bra högtalare skall kunna återge allt som kommer till den och inte ha begränsningen av att bara spela mellan högtalarna
Strmbrg skrev:Perfector skrev:Strmbrg skrev:Alltså, låter det UTANFÖR högtalarna så är det nog något som knasar. Åtminstone om det verkar finnas instrument utanför dem. Däremot kan man ju mycket väl uppleva att panoramat breddas BORTOM högtalarna, dvs att högtalarna anger lyssningstriangelns ben-bredd och att benen fortsätter raka och förlängda bortom högtalarna.
Håller inte med.
Jag har haft testskivor där det uttryckligen står att saxofonen skall höras 2 meter till vänster om vänster högtalare och det gjorde den.
Vilket innebar att han stod i köket och spelade, eller i alla fall avståndsmässig i köket.
En bra högtalare skall kunna återge allt som kommer till den och inte ha begränsningen av att bara spela mellan högtalarna
Ja, jo men då är det ju fasvridningar involverade.
Strmbrg skrev:Alltså, låter det UTANFÖR högtalarna så är det nog något som knasar. Åtminstone om det verkar finnas instrument utanför dem. Däremot kan man ju mycket väl uppleva att panoramat breddas BORTOM högtalarna, dvs att högtalarna anger lyssningstriangelns ben-bredd och att benen fortsätter raka och förlängda bortom högtalarna.
Säg att vi har tre meter mellan högtalarna och sitter fyra meter ifrån dem.
Då kan det ju antingen låta som en tre meter bred orkester fyra meter bort, eller som tex en nio meter bred orkester tolv meter bort. (Eller en tjugo meter bred orkester tjugosju meter bort. Ungefär.
Perfector skrev:Strmbrg skrev:Alltså, låter det UTANFÖR högtalarna så är det nog något som knasar. Åtminstone om det verkar finnas instrument utanför dem. Däremot kan man ju mycket väl uppleva att panoramat breddas BORTOM högtalarna, dvs att högtalarna anger lyssningstriangelns ben-bredd och att benen fortsätter raka och förlängda bortom högtalarna.
Håller inte med.
Jag har haft testskivor där det uttryckligen står att saxofonen skall höras 2 meter till vänster om vänster högtalare och det gjorde den.
Vilket innebar att han stod i köket och spelade, eller i alla fall avståndsmässig i köket.
En bra högtalare skall kunna återge allt som kommer till den och inte ha begränsningen av att bara spela mellan högtalarna
Tangband skrev:Strmberg - du har möjligen ett par frekvensraka högtalare du jämför med ?
En spikrak högtalare 400-20000 Hz +-1 dB med homogen spridning i alla register i olika vinklar presenterar musiken från goda inspelningar på en rak linje mellan högtalarna och eventuellt djup i ljudet kommer att upplevas ske bakåt, bakom högtalarna. Samma anläggning med + 1,5 dB och q=3 vid 1400 Hz i stereouppsättning kommer däremot på omkring 80 % av goda inspelningar ( uppskattning i % som jag inte har bevis för ) att generera en ljudbild som även kan verka komma en bit framför högtalarna samt strax utanför dessa . Återgivningen ger en illusion att vara holografisk. Det blir en bra illusion, och ljudet ” släpper” från högtalarna och det låter inte längre som högtalarlyssning. Detta utan att det upplevs som andra fel införts i återgivningen .
Alla ni som äger Ino pi 60 vet nog vad jag menar .
Men vem som helst som bygger själv kan ” bygga in ” denna stereosystems kompensation.
goat76 skrev:Perfector skrev:Strmbrg skrev:Alltså, låter det UTANFÖR högtalarna så är det nog något som knasar. Åtminstone om det verkar finnas instrument utanför dem. Däremot kan man ju mycket väl uppleva att panoramat breddas BORTOM högtalarna, dvs att högtalarna anger lyssningstriangelns ben-bredd och att benen fortsätter raka och förlängda bortom högtalarna.
Håller inte med.
Jag har haft testskivor där det uttryckligen står att saxofonen skall höras 2 meter till vänster om vänster högtalare och det gjorde den.
Vilket innebar att han stod i köket och spelade, eller i alla fall avståndsmässig i köket.
En bra högtalare skall kunna återge allt som kommer till den och inte ha begränsningen av att bara spela mellan högtalarna
Har haft?
Ifall du har den där inspelningen kvar med saxofonen får du gärna skicka den till mig, vill höra den.
Tangband skrev:Strmberg - du har möjligen ett par frekvensraka högtalare du jämför med ?
En spikrak högtalare 400-20000 Hz +-1 dB med homogen spridning i alla register i olika vinklar presenterar musiken från goda inspelningar på en rak linje mellan högtalarna och eventuellt djup i ljudet kommer att upplevas ske bakåt, bakom högtalarna. Samma anläggning med + 1,5 dB och q=3 vid 1400 Hz i stereouppsättning kommer däremot på omkring 80 % av goda inspelningar ( uppskattning i % som jag inte har bevis för ) att generera en ljudbild som även kan verka komma en bit framför högtalarna samt strax utanför dessa . Återgivningen ger en illusion att vara holografisk. Det blir en bra illusion, och ljudet ” släpper” från högtalarna och det låter inte längre som högtalarlyssning. Detta utan att det upplevs som andra fel införts i återgivningen .
Alla ni som äger Ino pi 60 vet nog vad jag menar .
Men vem som helst som bygger själv kan ” bygga in ” denna stereosystems kompensation.
Strmbrg skrev:Tangband skrev:Strmberg - du har möjligen ett par frekvensraka högtalare du jämför med ?
En spikrak högtalare 400-20000 Hz +-1 dB med homogen spridning i alla register i olika vinklar presenterar musiken från goda inspelningar på en rak linje mellan högtalarna och eventuellt djup i ljudet kommer att upplevas ske bakåt, bakom högtalarna. Samma anläggning med + 1,5 dB och q=3 vid 1400 Hz i stereouppsättning kommer däremot på omkring 80 % av goda inspelningar ( uppskattning i % som jag inte har bevis för ) att generera en ljudbild som även kan verka komma en bit framför högtalarna samt strax utanför dessa . Återgivningen ger en illusion att vara holografisk. Det blir en bra illusion, och ljudet ” släpper” från högtalarna och det låter inte längre som högtalarlyssning. Detta utan att det upplevs som andra fel införts i återgivningen .
Alla ni som äger Ino pi 60 vet nog vad jag menar .
Men vem som helst som bygger själv kan ” bygga in ” denna stereosystems kompensation.
Men alltså, va?..
Är det själva högtalarens tonkurva som åsyftas? Eller är det den tonkurva som når höronen som åsyftas?
För min del så vet jag inte alls hur vare sig högtalarens eller den totala frekvenskurvan ser ut. Det är vare sig inkalibrerat eller uppmätt. Sannolikt så svajar kurvan både hit och dit om jag skulle mäta den på ena eller andra viset.
Jag kan tänka mig att min uppställning av dipolerna dock ger ett någorlunda fasriktigt ljud. Och trasslar det med faserna mellan de breddledes placerade elementen, så går det sannolikt ut över möjligheten att återskapa en rumsrealism.
Perfector skrev:I en annan tråd skrev jag att om man kan lyssna från ett annat rum (i mitt fall övre hallen) och få intrycket av att musikerna står i rummet och spelar live, då är det nog så bra man kan önska.
Därav kommer mitt tidiga svar att jag hör musiken, men inte högtalarna.
Ingen annan som har liknande upplevelse?
Strmbrg skrev:Perfector skrev:I en annan tråd skrev jag att om man kan lyssna från ett annat rum (i mitt fall övre hallen) och få intrycket av att musikerna står i rummet och spelar live, då är det nog så bra man kan önska.
Därav kommer mitt tidiga svar att jag hör musiken, men inte högtalarna.
Ingen annan som har liknande upplevelse?
Här låter det inte alls bra när jag lyssnar utanför det rum där högtalarna står.
Perfector skrev:I en annan tråd skrev jag att om man kan lyssna från ett annat rum (i mitt fall övre hallen) och få intrycket av att musikerna står i rummet och spelar live, då är det nog så bra man kan önska.
Därav kommer mitt tidiga svar att jag hör musiken, men inte högtalarna.
Ingen annan som har liknande upplevelse?
jansch skrev:Perfector skrev:I en annan tråd skrev jag att om man kan lyssna från ett annat rum (i mitt fall övre hallen) och få intrycket av att musikerna står i rummet och spelar live, då är det nog så bra man kan önska.
Därav kommer mitt tidiga svar att jag hör musiken, men inte högtalarna.
Ingen annan som har liknande upplevelse?
Det rum du står i och lyssnar?
Perfector skrev:jansch skrev:Perfector skrev:I en annan tråd skrev jag att om man kan lyssna från ett annat rum (i mitt fall övre hallen) och få intrycket av att musikerna står i rummet och spelar live, då är det nog så bra man kan önska.
Därav kommer mitt tidiga svar att jag hör musiken, men inte högtalarna.
Ingen annan som har liknande upplevelse?
Det rum du står i och lyssnar?
?
jansch skrev:Perfector skrev:jansch skrev:
Det rum du står i och lyssnar?
?
Alltså.... upplever du att musikerna står i samma rum som du eller upplever du att dom står i rummet där högtalarna står?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster