Låter det ”högtalare” hos dig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Låter det högtalare?

Nä, inte hos mig men hos många andra.
20
37%
Ja absolut!
6
11%
Ja, i vissa avseenden.
18
33%
Har aldrig upplevt det överhuvudtaget.
1
2%
Va-fan snackar du om?
9
17%
 
Antal röster : 54

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Perfector » 2020-07-03 23:21

jansch skrev:
Perfector skrev:
jansch skrev:
Perfector - nu förstår jag inte hur du menar? Alltså, citat: "enligt samma princip som ett dödämpat rum....."

Jag tror du menar frifältsrum, eller som man ofta skriver : ekofritt rum/kammare här på Faktiskt.io.

I teorin och i praktiken krävs det många kubikmeter rymd och inte minst "ljudfällor" i form av kilformade absorbenter, över en meter långa om man ska komma ner på låga audiofrekvenser

Äggkartonger ställda topp mot topp skapar massor med håligheter som sprider ut reflexer och ger ett tokdött rum som saknar eko.
Det blir så tyst så man får faktiskt ont i skallen om man sätter örat mot basens hål (jag har provat av misstag)


Nej Perfector...

OM det hade fungerat hade resonansfrekvensen i högtalarlådan (utan port) varit lika med resonansen i fri luft vilket du enkelt kan konstatera att den inte är.
Då hade det verkligen låtit skit om de högtalarelement du nyttjar.

Att försöka att lyssna sig till att dämpningen av reflexer motsvarande ett frifältsrum (döddämpat rum) är lönlöst. Jag har jobbat i 2 frifältsrum med mätningar och båda var lika skrämmande för psyket de första månaderna trots att det skiljde en oktav på lägsta frekvens där frifältförutsättningar var uppfyllda.

Prova och kolla då, det har bevisligen funkat hos provningsanstalten i Stockholm på sin tid och även hos Philips röntgenlabb när dom provadeatt dämpa en låda med glasull och jagen med äggkartonger.
Det sprack på tiden att göra en låda med kartonger mot tiden att lägga ull i lådan.
jag fick lådorna och en klapp på axeln med ett "lycka till" så jag vet att det faktiskt funkar
Är det dessutom en basreflexlåda så blir skillnaden än större.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Griff » 2020-07-03 23:24

Perfector skrev:
jansch skrev:
Perfector skrev:Nejdå, men att bygga högtalare enligt samma princip som ett döddämpat rum gör att det inte uppstår reflexer i lådan som påverkarljudet.
Allt sådan finns nånstans i en tråd som jag inte hittar nu.
Att jag alltid haft egna ideer om hur det ska göras är helt klart, och jag har dessutom haft förmånen att rådfråga experter inom området. Alltifrån Sinus i norr till Isophon i söder .
Dessutom har många byggt efter mina tankar och aldrig klagat eller haft synpunkter på att är ute och cyklar.
Men börja bygga igen, , , nej det händer inte.
Någon som bor nära trosa kan när pandemin lättar komma och lyssna.
Jag kanske rent av kan få en vän som har lite av varje som jag byggt genom åren att fixa en lokal där mycket kan ställas upp för provlyssning.


Perfector - nu förstår jag inte hur du menar? Alltså, citat: "enligt samma princip som ett dödämpat rum....."

Jag tror du menar frifältsrum, eller som man ofta skriver : ekofritt rum/kammare här på Faktiskt.io.

I teorin och i praktiken krävs det många kubikmeter rymd och inte minst "ljudfällor" i form av kilformade absorbenter, över en meter långa om man ska komma ner på låga audiofrekvenser

Äggkartonger ställda topp mot topp skapar massor med håligheter som sprider ut reflexer och ger ett tokdött rum som saknar eko.
Det blir så tyst så man får faktiskt ont i skallen om man sätter örat mot basens hål (jag har provat av misstag)


Är det där hemligheten med att bas/mellanregistret ger diskantelementet en speciell spridning och fysiskt trycker upp ljudet?
Att bas/mellanregistret trycker upp diskantens ljudvågor?
Är hemligheten den att du du helt struntar i isotermisering?
Eller har äggkartongerna en speciell funktion när det gäller att intertonera baselementet?
Jag frågar eftersom jag är nyfiken

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav jansch » 2020-07-03 23:34

music4ever skrev:
jansch skrev:Då är det inte nonsens - vi kan helt enkelt inte återge full dynamik.
Redan första steget i kedjan , d v s mikrofonen har inte ens tillräcklig dynamik. En av de mest vanliga och erkända mikrofonerna i inspelningsvärlden är Neumann U87ai som har max 90 dBA dynamik - och då måste man ligga inom det "fönstret", d vs nyttja mic:en tills den börjar dista.
Så fort du går över till digitaliserat ljud... efter mic:en kan man klara "verkligheten" någorlunda om du nyttjar över 18 bitdjup. När du går över till analog förstärkning (t.ex slutsteget) har du "problem" igen.

Det räcker att spela in trummor på traditionelllt vis för att konsttera att det inte är "nonsens".
En helt annan "sak" är att inspelad musik sällan har högre dynamik än sådär 50dB.

Ledsen om du tycker att jag är "på" eller tjatig men det är väldigt svårt och ofta helt omöjligt att reproducera verklighetens dynamik.
Dock, vi nöjer oss ofta att t.ex en Neumann U87ai praktiken levererar kanske 70dB max (beroende på max input) men vi är långt från verkligheten.


Läs vad jag skriver!
"Att återge dynamiken som musiken har i verkligheten. Det går såklart att göra med rätt prylar. Problemet är nog snarare att de flesta inspelningar är dynamiskt stympade. Men det är inte systemets fel."


Men...... berätta då vilka prylar är rätt prylar för att klara den flesta musiken?
Berätta hur man kan spela in t.ex "1812" (och lite and låtar med hög dynamik) och återge den med originaldynamik. Börja med att definiera vilken/vilka mikrofoner som skall användas och sedan resten av inspelnings/uppspelningskedjans produkter/utrustning.

Jag känner inte till en enda mikrofon som kommer i närheten av verklighetens dynamik och då främst p g a brusgolv. (Jo, jag vet att jag fokuserar på mikrofoner... mitt specialintresse)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Perfector » 2020-07-03 23:44

Griff skrev:
Perfector skrev:
jansch skrev:
Perfector - nu förstår jag inte hur du menar? Alltså, citat: "enligt samma princip som ett dödämpat rum....."

Jag tror du menar frifältsrum, eller som man ofta skriver : ekofritt rum/kammare här på Faktiskt.io.

I teorin och i praktiken krävs det många kubikmeter rymd och inte minst "ljudfällor" i form av kilformade absorbenter, över en meter långa om man ska komma ner på låga audiofrekvenser

Äggkartonger ställda topp mot topp skapar massor med håligheter som sprider ut reflexer och ger ett tokdött rum som saknar eko.
Det blir så tyst så man får faktiskt ont i skallen om man sätter örat mot basens hål (jag har provat av misstag)


Är det där hemligheten med att bas/mellanregistret ger diskantelementet en speciell spridning och fysiskt trycker upp ljudet?
Att bas/mellanregistret trycker upp diskantens ljudvågor?
Är hemligheten den att du du helt struntar i isotermisering?
Eller har äggkartongerna en speciell funktion när det gäller att intertonera baselementet?
Jag frågar eftersom jag är nyfiken

Vad som händer är att basen återges med den exakthet som den ska utan lådans påverkan av studsar inuti lådan som man ofta hör på normalbilliga högtalare.
Se'n är det även en fråga om filter som anpassas till elementen så övergångar inte får dippar eller toppar
Om man åxå trycker in en näve fårull bakom basen (se bilden ovan) får man en liten uppmjukning av basen då den inte slår direkt i bakväggen (filtret sitter på bakväggen bakom basen)
När jag var aktiv och byggde dagligen hade jag ofta konversationer med folk men jag har ju inte byggt sedan 2002 så jag har faktiskt knuffat ner mycket i något "reservminne" och känner att jag inte har ork med en långrandig palaver om det igen.
Prova med en låda typ den på bilden och jämför glasull mot äggkartonger.
För mig blev valet enkelt efter att jag ramlat ner i en container med glasull.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav jansch » 2020-07-03 23:59

Perfector skrev:
jansch skrev:
Perfector skrev:Äggkartonger ställda topp mot topp skapar massor med håligheter som sprider ut reflexer och ger ett tokdött rum som saknar eko.
Det blir så tyst så man får faktiskt ont i skallen om man sätter örat mot basens hål (jag har provat av misstag)


Nej Perfector...

OM det hade fungerat hade resonansfrekvensen i högtalarlådan (utan port) varit lika med resonansen i fri luft vilket du enkelt kan konstatera att den inte är.
Då hade det verkligen låtit skit om de högtalarelement du nyttjar.

Att försöka att lyssna sig till att dämpningen av reflexer motsvarande ett frifältsrum (döddämpat rum) är lönlöst. Jag har jobbat i 2 frifältsrum med mätningar och båda var lika skrämmande för psyket de första månaderna trots att det skiljde en oktav på lägsta frekvens där frifältförutsättningar var uppfyllda.

Prova och kolla då, det har bevisligen funkat hos provningsanstalten i Stockholm på sin tid och även hos Philips röntgenlabb när dom provadeatt dämpa en låda med glasull och jagen med äggkartonger.
Det sprack på tiden att göra en låda med kartonger mot tiden att lägga ull i lådan.
jag fick lådorna och en klapp på axeln med ett "lycka till" så jag vet att det faktiskt funkar
Är det dessutom en basreflexlåda så blir skillnaden än större.


Nu fattar jag ingenting.....
Om lådan är "döddämpad" (=frifältsrum) tillför inte lådan någon "fjäder" i basreflexsystemet. Du får berätta hur det fungerar.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav DVD-ai » 2020-07-04 00:04

Perfector skrev:
jansch skrev:
Perfector skrev:Äggkartonger ställda topp mot topp skapar massor med håligheter som sprider ut reflexer och ger ett tokdött rum som saknar eko.
Det blir så tyst så man får faktiskt ont i skallen om man sätter örat mot basens hål (jag har provat av misstag)


Nej Perfector...

OM det hade fungerat hade resonansfrekvensen i högtalarlådan (utan port) varit lika med resonansen i fri luft vilket du enkelt kan konstatera att den inte är.
Då hade det verkligen låtit skit om de högtalarelement du nyttjar.

Att försöka att lyssna sig till att dämpningen av reflexer motsvarande ett frifältsrum (döddämpat rum) är lönlöst. Jag har jobbat i 2 frifältsrum med mätningar och båda var lika skrämmande för psyket de första månaderna trots att det skiljde en oktav på lägsta frekvens där frifältförutsättningar var uppfyllda.

Prova och kolla då, det har bevisligen funkat hos provningsanstalten i Stockholm på sin tid och även hos Philips röntgenlabb när dom provadeatt dämpa en låda med glasull och jagen med äggkartonger.
Det sprack på tiden att göra en låda med kartonger mot tiden att lägga ull i lådan.
jag fick lådorna och en klapp på axeln med ett "lycka till" så jag vet att det faktiskt funkar
Är det dessutom en basreflexlåda så blir skillnaden än större.


Ja din uppfattning om vad andra tyckt om dina konstruktioner är såklart mer värt än hur saker faktiskt fungerar, såklart :)
Befriande sätt att se på saker!

Det är såklart okey att tro vad man vill och att tolka andra människors kommentarer enväldigt till sin fördel, men är det en sanning ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Perfector » 2020-07-04 00:14

Därom tvistar di lärde :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav DVD-ai » 2020-07-04 08:57

Ja, om tillräckligt många tycker en sak så är det ju en sanning och ett otvivelaktigt faktum :)

Typ att jorden är platt eller att solen kretsar kring jorden eller varför inte att judarna är världens stora problem.

Det jag vill ha sagt är att om man själv inte vet och inte tar reda på så ska man ej heller blint ta för givet att det någon annan eller ens den stora massan säger är rätt och riktigt.
Man ska aldrig blint lita på vad andra säger och på det bygga sina uppfattningar utan tvivel, detta gäller i samtliga livets sammanhang.
Missförstå mig inte ni, bygg för all del en uppfattning men ta det inte som en sanning !
Låt uppfattningen vara öppen för ifrågasättande både från dig själv och dina under livet kommande observationer men även från andra, vad beredd att hela tiden överväga möjligheten att det du vet är sant trots allt är falskt..

Om man inte gör detta, ja då kan hur stora fel som helst anammas och i extrema fall mycket hemska och tråkiga saker komma som ett resultat utav det, nu pratar vi mycket harmlösa ting i just detta fallet men sättet att fungera på kan vara farligt.
Senast redigerad av DVD-ai 2020-07-04 09:26, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Perfector » 2020-07-04 09:26

DVD-ai skrev:Ja, om tillräckligt många tycker en sak så är det ju en sanning och ett otvivelaktigt faktum :)

Typ att jorden är platt eller att solen kretsar kring jorden eller varför inte att judarna är världens stora problem.

Det jag vill ha sagt är att om man själv inte vet och inte tar reda på så ska man ej heller blint ta för givet att det någon annan eller ens den stora massan säger är rätt och riktigt.
Man ska aldrig blint lita på vad andra säger och på det bygga sina uppfattningar utan tvivel, detta gäller i samtliga livets sammanhang.
Missförstå mig inte ni, bygg för all del en uppfattning men ta det inte som en sanning !
Låt uppfattningen vara öppen för ifrågasättande både från dig själv och dina under livet kommande observationer men även från andra, vad beredd att hela tiden överväga möjligheten att det du vet är sant trots allt är falskt...

Om man inte gör detta, ja då kan hur stora fel som helst anammas och i extrema fall mycket hemska och tråkiga saker komma som ett resultat utav det, nu pratar vi mycket harmlösa ting i just detta fallet men sättet att fungera på kan vara farligt.


Då passar ju talesättet "hellre överviktig än skitviktig" in rätt bra :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav DVD-ai » 2020-07-04 09:27

Perfector skrev:
DVD-ai skrev:Ja, om tillräckligt många tycker en sak så är det ju en sanning och ett otvivelaktigt faktum :)

Typ att jorden är platt eller att solen kretsar kring jorden eller varför inte att judarna är världens stora problem.

Det jag vill ha sagt är att om man själv inte vet och inte tar reda på så ska man ej heller blint ta för givet att det någon annan eller ens den stora massan säger är rätt och riktigt.
Man ska aldrig blint lita på vad andra säger och på det bygga sina uppfattningar utan tvivel, detta gäller i samtliga livets sammanhang.
Missförstå mig inte ni, bygg för all del en uppfattning men ta det inte som en sanning !
Låt uppfattningen vara öppen för ifrågasättande både från dig själv och dina under livet kommande observationer men även från andra, vad beredd att hela tiden överväga möjligheten att det du vet är sant trots allt är falskt...

Om man inte gör detta, ja då kan hur stora fel som helst anammas och i extrema fall mycket hemska och tråkiga saker komma som ett resultat utav det, nu pratar vi mycket harmlösa ting i just detta fallet men sättet att fungera på kan vara farligt.


Då passar ju talesättet "hellre överviktig än skitviktig" in rätt bra :-)


Jag får upplevelsen av att du är fast besluten om att de ord du har hört påvisar att du har objektivt rätt och att det för dig är samma sak som en sanning nu.
Du är inte bered att överväga det faktum att du kan ha haft fel i 25år och du är inte heller intresserad av att vara öppen och lära dig eller reflektera kring vad det finns för alternativa tankar som möjligen stämmer bättre med verkligheten.
Ja inte ens detta tankesätt som jag nu tar upp eller de olika vinklar som du kunnat se på detta med och upplyst mig om, ja inte ens det är något som du kommer med substans och rik inputt på.
När någon undrar hur du tänker kring dina konstruktioner, ja då kommer det en ytlig och vag förklaring och mer in på djupet av hur du menar att det hela fungerar, ja det går du aldrig...
Du hänvisar bara till att andra ska bygga själva, eller skriver något om att alla gör enligt eget huvud, att det är tur att du är överviktig och inte viktig och att du inte bygger längre och att du har lagt av och glömt.

Jag har en känsla av att detta mest handlar om dig själv om ett försvar till att inte själv, och för din egen skull, ta och omvärdera och reflektera.
Är du rädd för att inte känna att du behärskar ämnet?
Kanske för att det är något som du bekräftar dig själv med i så hög utsträckning att det blir en ifrågasättning av vem du själv är?

Men är det inte underbart att ifrågasätta sig själv och på riktigt vara redo för utveckling och förändring inom en själv, att kunna se världen ur olika perspektiv och att låta tiden förändra vad man vet, både om sig själv och om världen. :)
Om man inte gör det så blir det lätt att man bara mal på och mal på om samma sak ur samma perspektiv utan att vara delaktig i någon som helst form av utveckling eller lärande som sammanhanget kunnat leda till.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Perfector » 2020-07-04 09:41

DVD-ai skrev:
Perfector skrev:
DVD-ai skrev:Ja, om tillräckligt många tycker en sak så är det ju en sanning och ett otvivelaktigt faktum :)

Typ att jorden är platt eller att solen kretsar kring jorden eller varför inte att judarna är världens stora problem.

Det jag vill ha sagt är att om man själv inte vet och inte tar reda på så ska man ej heller blint ta för givet att det någon annan eller ens den stora massan säger är rätt och riktigt.
Man ska aldrig blint lita på vad andra säger och på det bygga sina uppfattningar utan tvivel, detta gäller i samtliga livets sammanhang.
Missförstå mig inte ni, bygg för all del en uppfattning men ta det inte som en sanning !
Låt uppfattningen vara öppen för ifrågasättande både från dig själv och dina under livet kommande observationer men även från andra, vad beredd att hela tiden överväga möjligheten att det du vet är sant trots allt är falskt...

Om man inte gör detta, ja då kan hur stora fel som helst anammas och i extrema fall mycket hemska och tråkiga saker komma som ett resultat utav det, nu pratar vi mycket harmlösa ting i just detta fallet men sättet att fungera på kan vara farligt.


Då passar ju talesättet "hellre överviktig än skitviktig" in rätt bra :-)


Jag får upplevelsen av att du är fast besluten om att de ord du ha har hört påvisar att du har objektivt rätt och att det för dig är samma sak som en sanning nu.
Du är inte bered att överväga det faktum att du har haft fel i 25år och du är inte heller intresserad av att vara öppen och lära dig eller reflektera kring vad det finns för alternativa tankar som möjligen stämmer bättre med verkligheten.
Ja inte ens detta tankesätt som jag nu tar upp eller de olika vinklar som du kunnat se på detta med och upplyst mig om, ja inte ens det är något som du kommer med substans och rik inputt på,
Du hänvisar bara till att andra ska bygga själva, eller skriver något om att alla gör enligt eget huvud, att det är tur att du är överviktig och inte viktig och att du inte bygger längre och att du har lagt av och glömt.
Jag har en känsla av att detta mest handlar om dig själv om ett försvar till att inte själv, och för din egen skull, ta och omvärdera och reflektera.
Är du rädd för att inte känna att du behärskar ämnet?
Kanske för att det är något som du bekräftar dig själv med i så hög utsträckning att det blir en ifrågasättning av vem du själv är?

Men är det inte underbart att ifrågasätta sig själv och på riktigt vara redo för utveckling och förändring inom en själv, att kunna se världen ur olika perspektiv och att låta tiden förändra vad man vet, både om sig själv och om världen. :)
Om man inte gör det så blir det lätt att man bara mal på och mal på om samma sak ur samma perspektiv utan att vara delaktig i någon som helst form av utveckling eller lärande som sammanhanget kunnat leda till.

Jag vill bara säga att fel är något som inte funkar, men det jag gjort under min aktiva tid har funkat fint oavsett vem som lyssnat eller köpt och då kan det knappast vara fel.
Jag har däremot aldrig fastnat i etablerade doktriner utan alltid sökt mina egna vägar, vilket har varit så bra jag kan begära.
Om jag däremot skulle fått på tafsen av alla som hört mina alster så skulle jag inte ha fortsatt utan sökt hjälp på en klinik.
Dessutom har jag inte sagt att någon annan har fel.
Det finns många sätt att lösa problem och om man inte söker alternativ så kör man lätt fast.
Men jag tycker vi släpper det i den här tråden nu och så önskar jag alla en trevlig helg.
Var och en får bli salig efter sin egen fason.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav DVD-ai » 2020-07-04 09:49

Perfector skrev:
DVD-ai skrev:
Perfector skrev:
Då passar ju talesättet "hellre överviktig än skitviktig" in rätt bra :-)


Jag får upplevelsen av att du är fast besluten om att de ord du ha har hört påvisar att du har objektivt rätt och att det för dig är samma sak som en sanning nu.
Du är inte bered att överväga det faktum att du har haft fel I 25år och du är inte heller intresserad av att vara öppen och lära dig eller reflektera kring vad det finns för alternativa tankar som möjligen stämmer bättre med verkligheten.
Ja inte ens detta tankesätt som jag nu tar upp eller de olika vinklar som du kunnat se på detta med och upplyst mig om, ja inte ens det är något som du kommer med substans och rik inputt på,
Du hänvisar bara till att andra ska bygga själva, eller skriver något om att alla gör enligt eget huvud, att det är tur att du är överviktig och inte viktig och att du inte bygger längre och att du har lagt av och glömt.
Jag har en känsla av att detta mest handlar om dig själv om ett försvar till att inte själv, och för din egen skull, ta och omvärdera och reflektera.
Är du rädd för att inte känna att du behärskar ämnet?
Kanske för att det är något som du bekräftar dig själv med i så hög utsträckning att det blir en ifrågasättning av vem du själv är?

Men är det inte underbart att ifrågasätta sig själv och på riktigt vara redo för utveckling och förändring inom en själv, att kunna se världen ur olika perspektiv och att låta tiden förändra vad man vet, både om sig själv och om världen. :)
Om man inte gör det så blir det lätt att man bara mal på och mal på om samma sak ur samma perspektiv utan att vara delaktig i någon som helst form av utveckling eller lärande som sammanhanget kunnat leda till.

Jag vill bara säga att fel är något som inte funkar, men det jag gjort under min aktiva tid har funkat fint oavsett vem som lyssnat eller köpt och då kan det knappast vara fel.
Jag har däremot aldrig fastnat i etablerade doktriner utan alltid sökt mina egna vägar, vilket har varit så bra jag kan begära.
Om jag däremot skulle fått på tafsen av alla som hört mina alster så skulle jag inte ha fortsatt utan sökt hjälp på en klinik.
Dessutom har jag inte sagt att någon annan har fel.
Det finns många sätt att lösa problem och om man inte söker alternativ så kör man lätt fast.
Men jag tycker vi släpper det i den här tråden nu och så önskar jag alla en trevlig helg.
Var och en får bli salig efter sin egen fason.


Jag vill bara kommentera att denna citering är på mitt inlägg innan jag han rätta till ”har haft fel” till det som menades ”kan ha haft fel”, jag hade för avsikt att det senare skulle stå i vart fall. :)

Jag skrev ingenting om att fel i detta sammanhanget skulle leda till att saker ej fungerar... :)
Saker som fungerar, oavsett hur bra eller dåligt, tenderar till att få positiva hejrop från andra människor då dom tycker det är kul att man håller på och meckar och fixar, jag känner igen det där :)

Jag observerar att partiet om reflektion lämnas utan just detta och önskar dig tillbaka en mycket god helg !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tell
 
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Tell » 2020-07-04 11:23

Perfector skrev:jag fick lådorna och en klapp på axeln med ett "lycka till" så jag vet att det faktiskt funkar

En klapp på axeln o ett "lycka till" brukar i min värld betyda nåt helt annat ;)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Perfector » 2020-07-04 11:35

Tell skrev:
Perfector skrev:jag fick lådorna och en klapp på axeln med ett "lycka till" så jag vet att det faktiskt funkar

En klapp på axeln o ett "lycka till" brukar i min värld betyda nåt helt annat ;)

Touchee' :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav DVD-ai » 2020-07-04 12:59

Tell skrev:
Perfector skrev:jag fick lådorna och en klapp på axeln med ett "lycka till" så jag vet att det faktiskt funkar

En klapp på axeln o ett "lycka till" brukar i min värld betyda nåt helt annat ;)


Ja lite min mening också :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav music4ever » 2020-07-04 13:42

jansch skrev:Men...... berätta då vilka prylar är rätt prylar för att klara den flesta musiken?
Berätta hur man kan spela in t.ex "1812" (och lite and låtar med hög dynamik) och återge den med originaldynamik. Börja med att definiera vilken/vilka mikrofoner som skall användas och sedan resten av inspelnings/uppspelningskedjans produkter/utrustning.

Jag känner inte till en enda mikrofon som kommer i närheten av verklighetens dynamik och då främst p g a brusgolv. (Jo, jag vet att jag fokuserar på mikrofoner... mitt specialintresse)


Föreslår att du söker lite på forumet. Finns flera system som fixar 125-130 dB vid lyssningsplatsen.
Sen verkar det var svårt för dig att förstå vad jag skriver. Läs igen!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Perfector » 2020-07-04 14:30

DVD-ai skrev:
Tell skrev:
Perfector skrev:jag fick lådorna och en klapp på axeln med ett "lycka till" så jag vet att det faktiskt funkar

En klapp på axeln o ett "lycka till" brukar i min värld betyda nåt helt annat ;)


Ja lite min mening också :)

Det finns en annan avsikt åxå, att man faktiskt önskar någon lycka i framtiden.
Om dom inte gillat bygget dom såg först så skulle dom inte bekostat en mätning på provningsanstalten och sedan byggt 2kompletta lådor med element som jag fick göra i ordning den ena med kartonger och dom den andra med glasull.
Det som sänkte projektet var tiden att fylla äggkartonger jämfört med glasull vilket skulle göra en produktion långsam, något som Philips som företag inte hade tid med.
Att jag fick ta med rubbet hem och leka vidare är åxå en fjäder i hatten.
Men ni får tolka som ni vill.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Strmbrg » 2020-07-04 17:36

Om det inte låter högtalare så har ni förmodligen begåvats med god fantasi och föreställningsförmåga.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Perfector » 2020-07-04 17:52

Strmbrg skrev:Om det inte låter högtalare så har ni förmodligen begåvats med god fantasi och föreställningsförmåga.

Amen!
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3665
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav juanth » 2020-07-04 19:16

Strmbrg skrev:Om det inte låter högtalare så har ni förmodligen begåvats med god fantasi och föreställningsförmåga.


Eller så har man ett par OA51.N :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav DVD-ai » 2020-07-04 20:28

juanth skrev:
Strmbrg skrev:Om det inte låter högtalare så har ni förmodligen begåvats med god fantasi och föreställningsförmåga.


Eller så har man ett par OA51.N :)


OA51. N låter högtalare, och det gör Ino i64s med :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Strmbrg » 2020-07-04 20:31

Alla högtalare låter högtalare utom mina.
De är nämligen lågtalare
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav DVD-ai » 2020-07-04 22:19

Strmbrg skrev:Alla högtalare låter högtalare utom mina.
De är nämligen lågtalare


Man ska ha lagomtalare :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3665
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav juanth » 2020-07-04 22:32

DVD-ai skrev:
juanth skrev:
Strmbrg skrev:Om det inte låter högtalare så har ni förmodligen begåvats med god fantasi och föreställningsförmåga.


Eller så har man ett par OA51.N :)


OA51. N låter högtalare, och det gör Ino i64s med :lol:


Äh, tyst med dig :mrgreen:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Griff » 2020-07-04 23:42

Perfector skrev: Jag har däremot aldrig fastnat i etablerade doktriner utan alltid sökt mina egna vägar, vilket har varit så bra jag kan begära.

Jo, det har vi ju alla förstått. Att sätta dig in i fysikens lagar inte har varit någonting för dig.
Att som du på en höft, slänga ihop ett delningsfilter enl. de skolboksfilter du brukar presentera här, känns inte särskilt seriöst.
Vad menar du med ”etablerade doktriner”?
Har du förstått att högtalarkonstruktion bygger på fysikens lagar? Att riktiga konstruktörer bygger sin grund på fysikens lagar?
Det finns ingenting som att mellanregistret/baselementets ljudvågor trycker upp ljudet I höjd. Allt finns i dina fantasier.
Det är så trist att det på ett forum som detta att du torgför dina osanningar, det finns ju en risk att någon tror dig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav Perfector » 2020-07-05 00:26

Griff skrev:
Perfector skrev: Jag har däremot aldrig fastnat i etablerade doktriner utan alltid sökt mina egna vägar, vilket har varit så bra jag kan begära.

Jo, det har vi ju alla förstått. Att sätta dig in i fysikens lagar inte har varit någonting för dig.
Att som du på en höft, slänga ihop ett delningsfilter enl. de skolboksfilter du brukar presentera här, känns inte särskilt seriöst.
Vad menar du med ”etablerade doktriner”?
Har du förstått att högtalarkonstruktion bygger på fysikens lagar? Att riktiga konstruktörer bygger sin grund på fysikens lagar?
Det finns ingenting som att mellanregistret/baselementets ljudvågor trycker upp ljudet I höjd. Allt finns i dina fantasier.
Det är så trist att det på ett forum som detta att du torgför dina osanningar, det finns ju en risk att någon tror dig.

Om någon tror mig och testar det jag gjort i 25 år så kommer dom att bli kungligt förvånade.
Att göra av tänka är stort.
Att göra av känna är större.
Att göra på sig är dumt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav PerStromgren » 2020-07-05 11:54

"Låta högtalare" är för mig en parameter med ett kontinuum. Ett exempel:

Jag lyssnade vid ett tillfälle på min popboxar i ett rum och hade mina Quad 2912 med exakt samma musik i ett annat (Squeezeboxar var källan, och de var synkade). De spelade med ungefär samma volym. När jag gick mellan rummen fick jag en illusion av att popboxarna stod i ett kontrollrum med monitorlyssning och Quadarna var studion med musikerna. Det innebär alltså att i jämförelse med popboxarna lät Quad inte högtalare.

Givetvis låter mina Quad som högtalare om man jämför med "the real thing", vilket är lätt att konstatera då det står en flygel i samma rum. Man kan komma rätt nära, men inte ända fram! Mina högtalare har hyggligt låg dist, vilket jag gissar är avgörande för låta-högatalare-parametern.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39791
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav petersteindl » 2020-07-05 12:42

PerStromgren skrev:"Låta högtalare" är för mig en parameter med ett kontinuum. Ett exempel:

Jag lyssnade vid ett tillfälle på min popboxar i ett rum och hade mina Quad 2912 med exakt samma musik i ett annat (Squeezeboxar var källan, och de var synkade). De spelade med ungefär samma volym. När jag gick mellan rummen fick jag en illusion av att popboxarna stod i ett kontrollrum med monitorlyssning och Quadarna var studion med musikerna. Det innebär alltså att i jämförelse med popboxarna lät Quad inte högtalare.

Givetvis låter mina Quad som högtalare om man jämför med "the real thing", vilket är lätt att konstatera då det står en flygel i samma rum. Man kan komma rätt nära, men inte ända fram! Mina högtalare har hyggligt låg dist, vilket jag gissar är avgörande för låta-högatalare-parametern.


Har du någon bra mikrofon? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav paa » 2020-07-05 12:53

Den första högtalare jag hörde där ljudet släppte från lådorna var Miniaudiofilen med FE102 Sigma elementen, hos Tesserakt. Nu hade dom också akustikbehandlat rummet vilket troligen hjälpte till en hel del. På senare tid har jag hört välrenommerade högtalare där inte ljudet släpper från lådorna, vilket är lite tråkigt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Låter det ”högtalare” hos dig?

Inläggav goat76 » 2020-07-05 13:02

paa skrev:Den första högtalare jag hörde där ljudet släppte från lådorna var Miniaudiofilen med FE102 Sigma elementen, hos Tesserakt. Nu hade dom också akustikbehandlat rummet vilket troligen hjälpte till en hel del. På senare tid har jag hört välrenommerade högtalare där inte ljudet släpper från lådorna, vilket är lite tråkigt.


Vilka högtalare var det?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster