Kvinnor och hifi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-06-29 17:50

Varför har du de här högtalarna?

Min tjej:
”Musik är jätteviktigt för mig och jag vill naturligtvis höra musik med bra ljudåtergivning än med dålig ljudåtergivning. För mig är det också viktigt eftersom jag lyssnar mycket på klassisk musik så är det extra viktigt med bra ljudåtergivning än dålig för annars är det ingen mening alls att lyssna. Annars har jag hellre tyst. Exempel: En liten tyst violin och sedan fullt blås då måste alla ljudnivåer låta bra. Det får inte vara så att det skränar när det blir liksom full symfoniorkester.”
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Jonas » 2020-06-30 18:06


Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav jockewe » 2020-06-30 19:06

Tack för tipset Jonas.

"Undersökningen", hur rätt den nu kan tänkas vara i sin konklusion, är baserad på 6 st individer ..
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav hcl » 2020-06-30 20:29

jockewe skrev:Tack för tipset Jonas.

"Undersökningen", hur rätt den nu kan tänkas vara i sin konklusion, är baserad på 6 st individer ..


Göteborgaren: "Det lär va relevant eftersom det handlar om kön."
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Ogjort » 2020-07-03 09:21

Talspolen skrev:
Finns det kvinnliga audiofiler? ?


Frågan fick mig att undra över definitionen "Audiofil"?
Men ordet finns varken i SAOL eller SAOB.
Så då blir frågan väldigt svår att ens fundera över...

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Maccis » 2020-07-03 09:57

Lägger in denna tidigare tråd:


viewtopic.php?t=52769
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Helmut » 2020-07-09 19:31

Tanter i min omgivning verkar föredra att lyssna på levande musik. Går själv på ca 45 konserter om året och måste medge att jag föredrar att lyssna på levande musiker. Skulle gissa att majoriteten av publiken utgörs av kvinnor.
Gissar att killar som lyssnar på levande musik hänger upp sig på att högtalarlådorna är av medioker kvalite och att förstärkarna inte är tillverkade av någon förstärkar nörd firma.
Är själv övertygad om att livemusik med lite halvdåliga högtalare och förstärkare kan låta bättre än ljudet på en svindyr anläggning.
Fördelen med live ljud är man kanske inte förstör ljudet med kompressorer som gör att ljudet låter bra på en billig klockradio med cd spelare.
Det bästa ljudet jag har hört i en konsertsal var när man framförde Ted Gärdestads musik. Teds röst var bandade inspelningar och så var det en levande orkester Västerås Sinfonetta. Teds röst var klockren. Var på en annan konsert med massor med folk på scen och för att spara in på kostnaden hade man spelat in orkestern digitalt i en musikstudio. Inga kompressorer eller annat skit som förstörde ljudet. Det blev en fantastisk kväll trotts att Västerås konserthus hade den vanliga typen av högtalare bestående av 8 tums basar och en diskant i varje låda. Tror att det var 13 lådor uppe i taket på var sida av scen.
Annars verkar det som om mina tantvänner föredrar att lyssna på musik genom ett par bra hörlurar för kring 5000:-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav hifikg » 2020-10-18 10:50

Helmut skrev:...Annars verkar det som om mina tantvänner föredrar att lyssna på musik genom ett par bra hörlurar för kring 5000:-


Ett bra sätt att stänga omgivningen ute eller så delar de, en lyssnar på vänster o en på höger o båda lika nöjda är.
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav MacBruce » 2020-10-18 13:41

Ogjort skrev:
Talspolen skrev:
Finns det kvinnliga audiofiler? ?


Frågan fick mig att undra över definitionen "Audiofil"?
Men ordet finns varken i SAOL eller SAOB.
Så då blir frågan väldigt svår att ens fundera över...

Anders O.


I någon annan tråd frågades nyligen vad "ekvalisator"/"ekvalisera" betyder. Kollade för skojs skull både svenska uppslagsverk — där fanns orden inte, och Wiki* — där kunde orden, med något enstaka undantag, endast hittas i audiosammanhang. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav ChristianAndersson » 2020-10-18 14:21

På ren svenska, lockar det ännu mindre

https://svenska.se/tre/?sok=v%C3%A4lljuds%C3%A4lskare&pz=1

"Frågar åt en kompis": Välljudsälskare

SAOL: Gödselkärra
SO: Vävnadsvätska eller Förintelseläger
SAOB: Kalljordsalster
Shatterer of words

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav gcs » 2020-10-18 17:35

Ekvalisera säger man aldrig utan det heter EQ:a. Det gör man med en fyra eller fembands EQ med variabelt Q-värde. När det gäller kvinnor och hifi så finns det idag, åtminstone i Sverige många kvinnliga ljudtekniker/efterbearbetningstekniker.
Benny Anderssons studio på Skeppsholmen har han en kvinnlig chef och studiotekniker. På den tidigare Polar studion arbetade en kvinnlig tekniker med skivgravering.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav MacBruce » 2020-10-18 18:21

gcs skrev:Ekvalisera säger man aldrig utan det heter EQ:a. Det gör man med en fyra eller fembands EQ med variabelt Q-värde. När det gäller kvinnor och hifi så finns det idag, åtminstone i Sverige många kvinnliga ljudtekniker/efterbearbetningstekniker.
Benny Anderssons studio på Skeppsholmen har han en kvinnlig chef och studiotekniker. På den tidigare Polar studion arbetade en kvinnlig tekniker med skivgravering.


84 träffar på ekvali* i forumet. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav STDI » 2020-10-18 20:23

MacBruce skrev:
gcs skrev:Ekvalisera säger man aldrig utan det heter EQ:a. Det gör man med en fyra eller fembands EQ med variabelt Q-värde. När det gäller kvinnor och hifi så finns det idag, åtminstone i Sverige många kvinnliga ljudtekniker/efterbearbetningstekniker.
Benny Anderssons studio på Skeppsholmen har han en kvinnlig chef och studiotekniker. På den tidigare Polar studion arbetade en kvinnlig tekniker med skivgravering.


84 träffar på ekvali* i forumet. ;-)


Notering 1: Vid en sådan sökning kommer även alla citeringar med, dvs antalet enskilda "original" är inte så många.
Notering 1: Ca hälften av dessa träffar är från den senaste månaden. Verkar ha blivit ett modeord här.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav gcs » 2020-10-18 21:31

Jag har använt ordet EQ:a sedann mitten av 70-talet och inte bara jag.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav I-or » 2020-10-18 21:43

Jag föredrar försvenskningen av engelskans equalize (utjämna) framför ett hemskt skvaderord som eq:a.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav gcs » 2020-10-18 21:47

EQ:a kort och bra ord som alla berörda förstår vad det handlar om. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Morello » 2020-10-18 21:48

Jag ägnar mig bara åt klangnivellering.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav MacBruce » 2020-10-18 22:22

STDI skrev:
MacBruce skrev:
gcs skrev: "Ekvalisera säger man aldrig utan det heter EQ:a. Det gör man med en fyra eller fembands EQ med variabelt Q-värde. När det gäller kvinnor och hifi så finns det idag, åtminstone i Sverige många kvinnliga ljudtekniker/efterbearbetningstekniker.
Benny Anderssons studio på Skeppsholmen har han en kvinnlig chef och studiotekniker. På den tidigare Polar studion arbetade en kvinnlig tekniker med skivgravering.


84 träffar på ekvali* i forumet. ;-)


Notering 1: Vid en sådan sökning kommer även alla citeringar med, dvs antalet enskilda "original" är inte så många.
Notering 1: Ca hälften av dessa träffar är från den senaste månaden. Verkar ha blivit ett modeord här.


Re: Notering 1:1 :-) Jag är medveten om det, men resultatet visar ändå att påståendet "Ekvalisera säger man aldrig [...]" inte stämmer.

Egentligen tyckte jag bara att det är lite intressant att uttrycket inte tycks ha spridit sig utanför "audio-sektorn", då jag minns diskussionen om dess vara eller inte vara från t.ex R&T på 70-talet.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Zappa » 2020-10-18 22:31

Morello skrev:Jag ägnar mig bara åt klangnivellering.


Själv ägnar jag mig ibland åt något som möjligen borde kallas frekvenskorrigering?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav hifikg » 2020-10-18 22:31

Morello skrev:Jag ägnar mig bara åt klangnivellering.


Klangfärg heter det väl?
Bilagor
klangenfarbe.jpg
klangenfarbe.jpg (50.87 KiB) Visad 1501 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Baffel » 2020-10-19 00:20

Och detta mysterium är ett globalt fenomen där män med smak för hifi kliar sig i huvudet och undrar... :D

Stor sensation här berättar en från det manliga släktet om ett möte med en kvinna för tio år sedan som var audiofil. Jag trodde att det enbart var en myt att sådana kvinnor existerade.

https://youtu.be/LfYZtHpIZTw

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav MacBruce » 2020-10-19 14:10

Huruvida de var "audiofiler" vet jag inte, men under min "aktiva" tid i högtalarträsket (andra halvan av 60-talet t.o.m 1979 — "time flies like a banana", för att komprimera ett citat av Groucho Marx) träffade jag åtminstone två damer som ägnade sig åt högtalarutveckling. Den ena hette Berit, den andra presenterade sig som Fru <efternamn> — det gjorde man understundom ännu på den tiden. Har tyvärr varken hört eller sett någonting från dem sedan dess.

Beträffande WAF-faktorn så stipulerar väl den ett "Wallenberg-motto" för hifi-utrustning: "verka men inte synas" [*]. Har dock aldrig hört talas om, att den appliceras på prestigehöjande objekt, som t.ex en omåttligt skrymmande flygel.

[*] Inom industrin brukar det appliceras på kompressorer.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Almen » 2020-10-19 14:14

MacBruce skrev:"time flies like a banana", för att komprimera ett citat av Groucho Marx

Det är inte ha varit Groucho som sade det först (eller ens över huvud taget). Men ändå. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav MacBruce » 2020-10-19 14:31

Almen skrev:
MacBruce skrev:"time flies like a banana", för att komprimera ett citat av Groucho Marx

Det är inte ha varit Groucho som sade det först (eller ens över huvud taget). Men ändå. :)


Enligt annalerna (med 3 "n", nota bene):

"Time flies like an arrow,
fruit flies like a banana". :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Almen » 2020-10-19 15:00

MacBruce skrev:
Almen skrev:
MacBruce skrev:"time flies like a banana", för att komprimera ett citat av Groucho Marx

Det är inte ha varit Groucho som sade det först (eller ens över huvud taget). Men ändå. :)


Enligt annalerna (med 3 "n", nota bene):

"Time flies like an arrow,
fruit flies like a banana". :-)

Japp, och tydligen myntat av datalingvistikern Anthony Oettinger på 60-talet. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav MacBruce » 2020-10-19 15:02

Almen skrev:
MacBruce skrev:
Almen skrev:Det är inte ha varit Groucho som sade det först (eller ens över huvud taget). Men ändå. :)


Enligt annalerna (med 3 "n", nota bene):

"Time flies like an arrow,
fruit flies like a banana". :-)

Japp, och tydligen myntat av datalingvistikern Anthony Oettinger på 60-talet. :)


Ah, tack! Har inte "efterforskat"...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster