Kvinnor och hifi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Kvinnor och hifi?

Inläggav Talspolen » 2020-06-26 09:03

Ja, hur stor det till med antalet kvinnor i denna hobby?

Känner ni några kvinnor som ägnar sig åt att skapa välljud(med hjälp av musikanläggningen!)? Jag känner många kvinnor som älskar musik men alla njuter av musiken utan en tanke på anläggning. Nu kanske inte mitt umgänge är representativt så ta det för vad det är :mrgreen:

Finns det kvinnliga audiofiler? Sitter dem i all sin ensamhet och njuter av sina pi60 eller håller dem till i Tantolunden på nätterna och har slagsmål om vilken kabel som är bäst och vilken olja det ska vara i de handrullade silverkondingarna? Nog har kvinnor flera kvaliteter som skulle möjligöra för skapandet av den ultimata audiofilen. Skrämmer vi alfahanar bort kvinnorna? :cry:

Eller är det så att bakom de anonyma medlemmarna på faktiskt.io är 50% av dessa kvinnor?

Kvotering nästa?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Bill50x » 2020-06-26 09:19

Har bara stött på några få riktiga audiofiler av kvinnligt kön. Bland annat på High Fidelity, hon skulle uppgradera sin LP12:a. Hennes manliga sällskap satt helt ointresserad i en soffa.

Det finns också en hifi-skribent vid namn Enid Lumley som klår oss alla i perfektionism. Eller knäpphet om ni så vill.

Men i övrigt är det tunnsått även om man ibland stöter på några få på mässor. Alltså sådana som inte är kuttersmycken för att öka försäljningen utan har något att bidra med.

Däremot är väldigt många tjejer/kvinnor mycket musikintresserade och det är väl sunt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav JM » 2020-06-26 10:02

Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Nattlorden » 2020-06-26 12:56

Exakt statistik verkar svår att tillgå. Föreslår avrundning till 0%.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav hifikg » 2020-06-26 13:03

Man skulle kunna fråga om "ungdomar och hifi" också. Där kanske det finns några fler än om man bara studerar kvinnor, men många är de inte. Vi är som radioamatörer, ett utdöende sällskap. Diskuterade musik och ljud med ett par unga damer i 15-årsåldern o de undrade lite om vad farbror lyssnade på o inte mycket av det jag nämnde slog an någon ton hos dem, men ännu underligare tyckte de att det var att jag hade ett särskilt rum för lyssning. Riktigt kufiskt blev det när jag lyssnar via högtalare så gott som alltid o bara använder mina lurar för samtal, ljudböcker o poddar. Hakorna föll ner till bordet när jag nämnde att jag inte bara har en högtalare utan två. Trots att båda flickorna hade två öron var så förstod de inte poängen. O när de fick klart för sig att högtalarna är lika höga som de var långa o lika breda som de två var tillsammans o väger mer än någon av dem, så försvann de gapskrattande och insåg (trodde de) att jag drivit med dem hela tiden!

(Jo, det var Apogee som jag beskrev)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav goat76 » 2020-06-26 13:09

Kanske hänger det på att kvinnor i regel (generalisering) inte är så intresserade av teknik och att det blir lite av en bromskloss, för nog uppskattar de välljud lika mycket som oss män.
I regel (ännu en generalisering) så är kvinnor i dagens läge mer teknik-intresserade än förr, dock är det här med hifi en utdöende företeelse så så kvinnorna nöjer sig liksom resten av samhället med en trådlös överföring från Spotify i deras mobiler till en mono-högtalare, därav blir det inte en folkstorm av människor till forum som Faktiskt, oavsett kön. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-26 13:12

Ingen annan än ljudnördar har hittills tagit mina Magnepan för annat än som rumsdelare. Det vi håller på med är väldigt suspekt i den stora allmänhetens ögon verkar det som.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav goat76 » 2020-06-26 13:23

RogerGustavsson skrev:Ingen annan än ljudnördar har hittills tagit mina Magnepan för annat än som rumsdelare. Det vi håller på med är väldigt suspekt i den stora allmänhetens ögon verkar det som.


Det var ganska länge sedan nu som stora högtalare ansågs vara en accepterad möbel i ett normalt vardagsrum, kanske kan vi beskylla inrednings-trenderna för att vårat intresse är utdött.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Strmbrg » 2020-06-26 13:57

Som jag ser det så handlar inte hifi om att njuta av musik. Egentligen alltså. Absolut inte bara, i alla fall.
Det handlar om teknik, prylar, att konstruera, att köpa, tekniska prestanda, mäta, optimera, äga...
Det finns kanske några som primärt är intresserade av musiken, men de flesta hifi-intresserade är rimligtvis intresserade av diverse andra saker som också har med teknik och prylar att göra.
Kvinnor är inte så intresserade av teknik och prylar som män. Åtminstone inte som någotslags mer eller mindre självändamål.
De har generellt andra värderingar.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav gcs » 2020-06-26 14:19

Jag var en gång hemma hos en kompis som bodde i en liten tvåa på Lilla Essingen med fru och barn. Det måste ha varit mycket tidigt 70-tal eftersom han hade fyra stycken stora JBL system i sitt vardagsrum som han delade med sin fru.Man kan ju undra om han fortfarande är gift med henne.
Jag berättade om min uppenbarelse när jag hörde JBL Paragon och Olympus första gången för snart 60år sedan. Döm om min förvåning för hon sade "Ja men köpt det då". Här sitter jag nu och får knappt plats i rummet och jag är fortfarande gift med samma tjej. :D

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav dewpo » 2020-06-26 15:32

Strmbrg skrev:Som jag ser det så handlar inte hifi om att njuta av musik. Egentligen alltså. Absolut inte bara, i alla fall.
Det handlar om teknik, prylar, att konstruera, att köpa, tekniska prestanda, mäta, optimera, äga...
Det finns kanske några som primärt är intresserade av musiken, men de flesta hifi-intresserade är rimligtvis intresserade av diverse andra saker som också har med teknik och prylar att göra.
Kvinnor är inte så intresserade av teknik och prylar som män. Åtminstone inte som någotslags mer eller mindre självändamål.
De har generellt andra värderingar.


:D Visst har kvinnor andra värderingar än män, Och det är helt naturligt.
Men man kunde ju hoppas vissa av dem skulle förstå materiellt välstånd och teknologiska landvinningar,
möjliggör för ett rikare socialt och kulturellt liv! Det är inte saker som står i motsatsförhållande,
Som vissa tycks tro :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav RJohan » 2020-06-26 17:41

När OA50/52 lanserades såg jag en tjej som allvarligt diskuterade egenskaperna med försäljaren i butiken. Det är väl enda gången.

Om man inte vill ligga ska man börja snacka HiFi. Det fungerar garanterat.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav DVD-ai » 2020-06-26 18:09

Min räknare av kvinnor jag träffat står på ungefär följande:
Håller på med HiFi: 0
Håller på med musik och har ett intreesse för bra ljud: 0
Håller på med musik men knappt intresserad av ljudet: 1
Håller på med musik men totalt ointresserad av ljudet: 2
Gillar att aktivt lyssna på musik, för upplevelsens skull: 2
Gillar musik men lyssnar inte aktivt, har det på i bakgrunden: en stor del av kvinnorna
Bryr sig inte om något annat än att det låter och musiken som hörs är lite skön i alla fall... : en majoritet
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav gcs » 2020-06-26 18:42

RJohan skrev:När OA50/52 lanserades såg jag en tjej som allvarligt diskuterade egenskaperna med försäljaren i butiken. Det är väl enda gången.

Om man inte vill ligga ska man börja snacka HiFi. Det fungerar garanterat.

:D :D
Tjejen ifråga var väl ett offer för den mördande reklamen som var så vanlig med den SVENSKA Carlsson högtalaren.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav hifikg » 2020-06-26 18:59

Mina OD-11 gjorde ingen besviken. Somliga satte på dem, andra satte sig på dem. Diskanterna fick bytas efter varje fest.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Bill50x » 2020-06-26 20:08

hifikg skrev:Mina OD-11 gjorde ingen besviken. Somliga satte på dem, andra satte sig på dem. Diskanterna fick bytas efter varje fest.

Har du slarvat bort gallren till högtalarna?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Talspolen » 2020-06-28 11:39

hifikg skrev:Man skulle kunna fråga om "ungdomar och hifi" också. Där kanske det finns några fler än om man bara studerar kvinnor, men många är de inte. Vi är som radioamatörer, ett utdöende sällskap. Diskuterade musik och ljud med ett par unga damer i 15-årsåldern o de undrade lite om vad farbror lyssnade på o inte mycket av det jag nämnde slog an någon ton hos dem, men ännu underligare tyckte de att det var att jag hade ett särskilt rum för lyssning. Riktigt kufiskt blev det när jag lyssnar via högtalare så gott som alltid o bara använder mina lurar för samtal, ljudböcker o poddar. Hakorna föll ner till bordet när jag nämnde att jag inte bara har en högtalare utan två. Trots att båda flickorna hade två öron var så förstod de inte poängen. O när de fick klart för sig att högtalarna är lika höga som de var långa o lika breda som de två var tillsammans o väger mer än någon av dem, så försvann de gapskrattande och insåg (trodde de) att jag drivit med dem hela tiden!

(Jo, det var Apogee som jag beskrev)


Ta det som ett gott betyg att du överhuvudtaget fick prata med ungdomarna. Här ringer ungdomarna polisen vid blotta anblicken av undertecknad.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav hifikg » 2020-06-28 12:09

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Mina OD-11 gjorde ingen besviken. Somliga satte på dem, andra satte sig på dem. Diskanterna fick bytas efter varje fest.

Har du slarvat bort gallren till högtalarna?

/ B


No comments
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav hifikg » 2020-06-28 12:10

Talspolen skrev:
hifikg skrev:Man skulle kunna fråga om "ungdomar och hifi" också. Där kanske det finns några fler än om man bara studerar kvinnor, men många är de inte. Vi är som radioamatörer, ett utdöende sällskap. Diskuterade musik och ljud med ett par unga damer i 15-årsåldern o de undrade lite om vad farbror lyssnade på o inte mycket av det jag nämnde slog an någon ton hos dem, men ännu underligare tyckte de att det var att jag hade ett särskilt rum för lyssning. Riktigt kufiskt blev det när jag lyssnar via högtalare så gott som alltid o bara använder mina lurar för samtal, ljudböcker o poddar. Hakorna föll ner till bordet när jag nämnde att jag inte bara har en högtalare utan två. Trots att båda flickorna hade två öron var så förstod de inte poängen. O när de fick klart för sig att högtalarna är lika höga som de var långa o lika breda som de två var tillsammans o väger mer än någon av dem, så försvann de gapskrattande och insåg (trodde de) att jag drivit med dem hela tiden!

(Jo, det var Apogee som jag beskrev)


Ta det som ett gott betyg att du överhuvudtaget fick prata med ungdomarna. Här ringer ungdomarna polisen vid blotta anblicken av undertecknad.


Ja, jag var på vippen att bjuda ner dem i min mörka källare för att ge dem en upplevelse...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav jockewe » 2020-06-28 13:55

Jag jobbar ju i en bransch där kvinnor är överrepresenterade i min del = stråkmusiker.
Skulle nog säga att minst lika många är väldigt intresserade av både tekniken men framför allt av ljudkvalitet MEN det finns inte
spår av hela "teatern" som vi män alltid gör kring vårt eget intresse. Så mina kolleger pratar med varandra men hänger inte på fora.

(teater - det bästa exemplet är väl herrfotboll, hur stor del är det riktiga spelet och hur mycket teater?)

Mina kvinnliga kollegor informerar sig och köper det bästa för sin "peng" men skryter inte en sekund. Mina manliga kollegor kommer
tidigare till jobbet för att hinna berätta om den nya HDMI-kabeln de köpte dagen före och hur ENORM skillnaden är :lol:
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26678
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav hifikg » 2020-06-28 16:23

jockewe skrev:Jag jobbar ju i en bransch där kvinnor är överrepresenterade i min del = stråkmusiker.
Skulle nog säga att minst lika många är väldigt intresserade av både tekniken men framför allt av ljudkvalitet MEN det finns inte
spår av hela "teatern" som vi män alltid gör kring vårt eget intresse. Så mina kolleger pratar med varandra men hänger inte på fora.

(teater - det bästa exemplet är väl herrfotboll, hur stor del är det riktiga spelet och hur mycket teater?)

Mina kvinnliga kollegor informerar sig och köper det bästa för sin "peng" men skryter inte en sekund. Mina manliga kollegor kommer
tidigare till jobbet för att hinna berätta om den nya HDMI-kabeln de köpte dagen före och hur ENORM skillnaden är :lol:


Yeah, vi är så mycket coolare, tänkte baxa med mig min superkabel till en kund, men de vågade inte släppa in mig!
Bilagor
snakehead_4732.jpg
snakehead_4732.jpg (81.79 KiB) Visad 2812 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav RJohan » 2020-06-29 11:26

jockewe skrev:Jag jobbar ju i en bransch där kvinnor är överrepresenterade i min del = stråkmusiker.
Skulle nog säga att minst lika många är väldigt intresserade av både tekniken men framför allt av ljudkvalitet MEN det finns inte
spår av hela "teatern" som vi män alltid gör kring vårt eget intresse. Så mina kolleger pratar med varandra men hänger inte på fora.

(teater - det bästa exemplet är väl herrfotboll, hur stor del är det riktiga spelet och hur mycket teater?)

Mina kvinnliga kollegor informerar sig och köper det bästa för sin "peng" men skryter inte en sekund. Mina manliga kollegor kommer
tidigare till jobbet för att hinna berätta om den nya HDMI-kabeln de köpte dagen före och hur ENORM skillnaden är :lol:


Den enda jag hört kommentera anläggningens ljudkvalitet i P2-programmet CD Revyn var en kvinnlig gästrecensent. 'Roligt med en riktig anläggning där man kan dra på ordentligt.' Undra vad de har?

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Kralle » 2020-06-29 12:00

Bild
CD-revyn november 2015

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-29 13:41

Märklig högtalarplacering uppe i tak/vägg/vägg-hörn... Är det något typiskt kvinnligt eller hur kopplar bilden till trådämnet?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Belker » 2020-06-29 13:51

"CD-revyn november 2015"

gcs
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav gcs » 2020-06-29 14:23

Genelec högtalarna som hänger uppe under taket är enbart till som medlyssning och kommunikation mellan kontrollrum och studion. Det vanliga är att lyssningen sker med hörlurar. Den bästa lyssningen har man i kontrollrummet precis som i musikstudion.
Det finns fotografier från inspelningen med Miles Davis 1958-59 från CBS musikstudion. Där kan man också se ALTEC högtalare som sitter högt upp på väggen i studiorummet. I kontrollrummet sitter det tre stycken ALTEC A7:or.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav RJohan » 2020-06-29 16:01

Belker skrev:"CD-revyn november 2015"


Jag är imponerad!!! :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Belker » 2020-06-29 17:11

RJohan skrev:
Belker skrev:"CD-revyn november 2015"


Jag är imponerad!!! :)

Ja, det var ju alltså som svar till RogerJoensson, som inte riktigt fick ihop saker.

Kralle
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav Kralle » 2020-06-29 17:22

Är det Genelec 1029A?

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Kvinnor och hifi?

Inläggav jockewe » 2020-06-29 17:24

Kralle skrev:[ Bild ]
CD-revyn november 2015


Blonda flickan på bilden är en vän till mig:) Hon + make har en fin musikanläggning i vardagsrummet vill jag minnas ..
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster