Revel M106 testad av audiosciencereview

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav Tangband » 2020-06-27 07:48

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14363/

Verkar vara en väldigt fin högtalare.

”The Revel M106 is one of the most perfect bookshelf speakers I have heard. As such, I am going to give it my strongest recommendation.”

Har någon hört dessa ?

Diskanten verkar ha beteckningen SB 26 adc.
https://www.hifikit.se/sb26adc-c000-4.html

Basen verkar vara denna : https://www.hifikit.se/tillverkare/sb-a ... c35-4.html

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3656
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav juanth » 2020-06-27 10:30

Diskanten är den som används i OA51.N
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav Tangband » 2020-06-27 11:10

juanth skrev:Diskanten är den som används i OA51.N


Ja, nu blir jag sugen att bygga med dessa element :) Både midbasen och diskanten verkar vara riktigt prisvärda

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7325
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav Kalejdokom » 2020-06-27 17:39

Hur kan man vara så säker på att Revel använder standardelement? Går det att läsa sig till eller är det bara gissningar?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav Tangband » 2020-06-27 18:20

Kalejdokom skrev:Hur kan man vara så säker på att Revel använder standardelement? Går det att läsa sig till eller är det bara gissningar?


Helt säker kan man förstås inte vara men...
Dessa element är kanske från första början utvecklade för Revel

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav petersteindl » 2020-06-27 22:05

juanth skrev:Diskanten är den som används i OA51.N


Denna diskant rekommenderade jag till avr7000 för flera år sedan. Det är inget element som Revel haft något med att göra gällande R&D, åtminstone det som SB tillhandahåller. Om Revel har en specialvariant vet jag inte, men då brukar kodbeteckningen vara annorlunda än standardelementet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3656
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav juanth » 2020-06-27 22:13

petersteindl skrev:
juanth skrev:Diskanten är den som används i OA51.N


Denna diskant rekommenderade jag till avr7000 för flera år sedan. Det är inget element som Revel haft något med att göra gällande R&D, åtminstone det som SB tillhandahåller. Om Revel har en specialvariant vet jag inte, men då brukar kodbeteckningen vara annorlunda än standardelementet.

Mvh
Peter


En fantastisk rekommendation. :)
Förutom att det passar förträffligt i .N så är det galet mycket element för knappt 500:-. Det får mig att undra över vad det är som gör att ungefär lika tåliga element kan kosta 5 ggr så mycket...även från samma tillverkare.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav Knuttebaloa » 2020-06-27 22:30

Jag lyssnade till 106 och 206 för ett par år sedan. De hör till de relativt få högtalare jag verkligen känt för, och dessutom haft råd, att äga.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav petersteindl » 2020-06-27 23:01

juanth skrev:
petersteindl skrev:
juanth skrev:Diskanten är den som används i OA51.N


Denna diskant rekommenderade jag till avr7000 för flera år sedan. Det är inget element som Revel haft något med att göra gällande R&D, åtminstone det som SB tillhandahåller. Om Revel har en specialvariant vet jag inte, men då brukar kodbeteckningen vara annorlunda än standardelementet.

Mvh
Peter


En fantastisk rekommendation. :)
Förutom att det passar förträffligt i .N så är det galet mycket element för knappt 500:-. Det får mig att undra över vad det är som gör att ungefär lika tåliga element kan kosta 5 ggr så mycket...även från samma tillverkare.


De dyrare diskanterna i Satori serien har betydligt dyrare magnetsystem + flera andra fördyrande saker. De har mer än +6 dB i känslighet och det är därför jag använder dessa fast i en egen variant med titanbobiner. Jag kan inte använda SB26ADC-C000-4 eftersom den har för låg känslighet. Jag behöver dessa +6 dB extra. Bremendiskanterna ligger på 97,5 dB ungefär och kring 100 dB on-axis över 10 kHz.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav Tangband » 2020-06-28 09:14

petersteindl skrev:
juanth skrev:
petersteindl skrev:
Denna diskant rekommenderade jag till avr7000 för flera år sedan. Det är inget element som Revel haft något med att göra gällande R&D, åtminstone det som SB tillhandahåller. Om Revel har en specialvariant vet jag inte, men då brukar kodbeteckningen vara annorlunda än standardelementet.

Mvh
Peter


En fantastisk rekommendation. :)
Förutom att det passar förträffligt i .N så är det galet mycket element för knappt 500:-. Det får mig att undra över vad det är som gör att ungefär lika tåliga element kan kosta 5 ggr så mycket...även från samma tillverkare.


De dyrare diskanterna i Satori serien har betydligt dyrare magnetsystem + flera andra fördyrande saker. De har mer än +6 dB i känslighet och det är därför jag använder dessa fast i en egen variant med titanbobiner. Jag kan inte använda SB26ADC-C000-4 eftersom den har för låg känslighet. Jag behöver dessa +6 dB extra. Bremendiskanterna ligger på 97,5 dB ungefär och kring 100 dB on-axis över 10 kHz.

Mvh
Peter


Intressant .
Vad tycker du om SB elementen med metalkoner ? Har du testat dessa ? https://www.hifikit.se/tillverkare/sb-a ... c35-4.html
Har du övervägt dessa element till Bremen , eller finns det problem som gör att det låter sämre ?

Jag blir förbluffad hur bra de verkar mäta i denna test: http://www.audioexcite.com/?p=7353
Och här : http://www.audioexcite.com/?page_id=7311

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3656
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav juanth » 2020-06-28 09:53

Tangband skrev:
petersteindl skrev:
juanth skrev:
En fantastisk rekommendation. :)
Förutom att det passar förträffligt i .N så är det galet mycket element för knappt 500:-. Det får mig att undra över vad det är som gör att ungefär lika tåliga element kan kosta 5 ggr så mycket...även från samma tillverkare.


De dyrare diskanterna i Satori serien har betydligt dyrare magnetsystem + flera andra fördyrande saker. De har mer än +6 dB i känslighet och det är därför jag använder dessa fast i en egen variant med titanbobiner. Jag kan inte använda SB26ADC-C000-4 eftersom den har för låg känslighet. Jag behöver dessa +6 dB extra. Bremendiskanterna ligger på 97,5 dB ungefär och kring 100 dB on-axis över 10 kHz.

Mvh
Peter


Intressant .
Vad tycker du om SB elementen med metalkoner ? Har du testat dessa ? https://www.hifikit.se/tillverkare/sb-a ... c35-4.html
Har du övervägt dessa element till Bremen , eller finns det problem som gör att det låter sämre ?

Jag blir förbluffad hur bra de verkar mäta i denna test: http://www.audioexcite.com/?p=7353
Och här : http://www.audioexcite.com/?page_id=7311


Det mäter fint. Den höjning i distorsion som finns ligger dessutom en bit över förmodad delningsfrekvens. Säkert mycket högtalare för pengarna.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav goat76 » 2020-06-28 10:44

Jag läste på ganska mycket om dessa Revel M106, inte så mycket om det tekniska, bara att lillebror M105 tydligen ska mäta ännu bättre/rakare.
Men som vanligt så intresserar jag mig mer av diverse personers lyssningsintryck och överlag är uppfattningen om Revel att de spelar väldigt rent men att de sällan målar upp en ljudbild med något påtagligt djup, många verkar tycka att ljudet liksom stannar där i linjen mellan högtalarna med ett lite återhållsamt ljud. Det är en beskrivning som inte passar in i mitt ljud-ideal.

Själv har jag lyssnat på Revel M126Be samt M105. M126Be råkade vara högtalarna jag lyssnade på när jag provlyssnade en Linn-streamer, jag reagerade på att dessa högtalare hade ett riktigt fint ljud men överanalyserade inte för stunden hur jag upplevde ljudbild och övrigt, allt låter ju förträffligt med en Akurate DSM med Katalyst. :D
M105 lät dock inte speciellt engagerande när jag lyssnade på dem, jag tappade ganska snabbt fokus på musiken då högtalaren mer bara upplevdes spela upp ljud och inte musik, något helhetsintryck av musiken infann sig inte på något vis. Det var dock en väldigt baskapabel högtalare för sin ringa storlek och kanske var det lyssningsrummets fel eller placeringen av högtalaren som inte var helt optimal?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav Tangband » 2020-06-28 11:07

goat76 skrev:Jag läste på ganska mycket om dessa Revel M106, inte så mycket om det tekniska, bara att lillebror M105 tydligen ska mäta ännu bättre/rakare.
Men som vanligt så intresserar jag mig mer av diverse personers lyssningsintryck och överlag är uppfattningen om Revel att de spelar väldigt rent men att de sällan målar upp en ljudbild med något påtagligt djup, många verkar tycka att ljudet liksom stannar där i linjen mellan högtalarna med ett lite återhållsamt ljud. Det är en beskrivning som inte passar in i mitt ljud-ideal.

Själv har jag lyssnat på Revel M126Be samt M105. M126Be råkade vara högtalarna jag lyssnade på när jag provlyssnade en Linn-streamer, jag reagerade på att dessa högtalare hade ett riktigt fint ljud men överanalyserade inte för stunden hur jag upplevde ljudbild och övrigt, allt låter ju förträffligt med en Akurate DSM med Katalyst. :D
M105 lät dock inte speciellt engagerande när jag lyssnade på dem, jag tappade ganska snabbt fokus på musiken då högtalaren mer bara upplevdes spela upp ljud och inte musik, något helhetsintryck av musiken infann sig inte på något vis. Det var dock en väldigt baskapabel högtalare för sin ringa storlek och kanske var det lyssningsrummets fel eller placeringen av högtalaren som inte var helt optimal?


Nej jag tror du hörde rätt :) revels högtalare som jag förstått det, utvecklas enligt Harmans principer och det innebär optimering med en enda högtalare som ska mäta rakt med homogen spridning .
Med en sådan högtalare får du ett ljud som låter ungefär som du beskriver om du lyssnar på två högtalare i stereouppsättning: allting kommer att låta uppradat på en linje mellan högtalarna och perspektivet förskjuts bakåt i ljudbilden . Det är min erfarenhet efter hundratals testningar med Hybriddist och dsp filter att en sådan optimerad högtalare låter ungefär på det sättet.
En högtalare utvecklad för att i mono prestera väldigt bra.

Jag tycker att en sådan optimerad högtalare låter bra med akustiska inspelningar där allting låter ganska naturtroget men du får aldrig den där ” wow” , tusan så bra de spelar - upplevelsen utan allting blir en smula distanserat.
Jag är övertygad om att man, efter en sådan optimering i mono, även måste optimera allting i stereo med tydliga kriterier av :
1. Öppningsvinkel
2. Avstånd till väggen bakom högtalarna
3. Stereosystemkompensation vid 1,4 kHz.
4. Baffelstegskompensationen behöver behöva vara lite olika i stereo jämfört med en högtalare i mono.

Just nu jagar jag optimering för stereosystemfelen ( det andra felet ) där det verkar hända något vid omkring 5200 Hz . Men jag undersöker mera .... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57244
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav Nattlorden » 2020-06-28 11:26

Harman borde konsulta in IÖ för stereooptimering. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3656
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav juanth » 2020-06-28 11:42

De Revel jag hört på mässor har iaf låtit bättre än merparten av de andra på mässan.

Filosofin som beskrivs av goat låter iofs tveksam.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav goat76 » 2020-06-28 12:18

juanth skrev:De Revel jag hört på mässor har iaf låtit bättre än merparten av de andra på mässan.

Filosofin som beskrivs av goat låter iofs tveksam.


Jag har ingen aning om hur Revels filosofi ser ut, men när jag läste väldigt många lyssningsintryck av diverse högtalare från dem, så var det där med att ljudet är lite återhållsamt och aningen platt ett återkommande intryck från flera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57244
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav Nattlorden » 2020-06-28 12:22

goat76 skrev:
juanth skrev:De Revel jag hört på mässor har iaf låtit bättre än merparten av de andra på mässan.

Filosofin som beskrivs av goat låter iofs tveksam.


Jag har ingen aning om hur Revels filosofi ser ut, men när jag läste väldigt många lyssningsintryck av diverse högtalare från dem, så var det där med att ljudet är lite återhållsamt och aningen platt ett återkommande intryck från flera.


Där måste man ju dock veta vad deras normala preferenser är.... Mer neutralt/transparent än man är van vid kan ju potentiellt uppfattas så.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav goat76 » 2020-06-28 12:33

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
juanth skrev:De Revel jag hört på mässor har iaf låtit bättre än merparten av de andra på mässan.

Filosofin som beskrivs av goat låter iofs tveksam.


Jag har ingen aning om hur Revels filosofi ser ut, men när jag läste väldigt många lyssningsintryck av diverse högtalare från dem, så var det där med att ljudet är lite återhållsamt och aningen platt ett återkommande intryck från flera.


Där måste man ju dock veta vad deras normala preferenser är.... Mer neutralt/transparent än man är van vid kan ju potentiellt uppfattas så.


Nu vet/minns jag inte vad för typ av musikmaterial de lyssnade på, men kan tänka mig att det vid utvärdering säkert lyssnades på en hel drös olika typer av inspelningar. Ifall en inspelning har ett påtagligt djup så tycker jag en högtalare även bör kunna spela upp detta påtagliga djup, annars är det något annat än det neutrala/transarenta som falerar, kanske något med dynamik-egenskaperna att bättre och med mer snabbhet kunna spela upp svaga och starka ljud omvartannat?

Det sistnämda är dock bara spekulationer för jag vet inte varför en högtalare inte förmår att måla upp en djup ljudbild?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3656
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav juanth » 2020-06-28 13:34

Sorry, jag menade det med att följa Harmans principer som Tangband beskrev.. inte goat
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav petersteindl » 2020-06-28 14:43

Tangband skrev:
petersteindl skrev:
juanth skrev:
En fantastisk rekommendation. :)
Förutom att det passar förträffligt i .N så är det galet mycket element för knappt 500:-. Det får mig att undra över vad det är som gör att ungefär lika tåliga element kan kosta 5 ggr så mycket...även från samma tillverkare.


De dyrare diskanterna i Satori serien har betydligt dyrare magnetsystem + flera andra fördyrande saker. De har mer än +6 dB i känslighet och det är därför jag använder dessa fast i en egen variant med titanbobiner. Jag kan inte använda SB26ADC-C000-4 eftersom den har för låg känslighet. Jag behöver dessa +6 dB extra. Bremendiskanterna ligger på 97,5 dB ungefär och kring 100 dB on-axis över 10 kHz.

Mvh
Peter


Intressant .
Vad tycker du om SB elementen med metalkoner ? Har du testat dessa ? https://www.hifikit.se/tillverkare/sb-a ... c35-4.html
Har du övervägt dessa element till Bremen , eller finns det problem som gör att det låter sämre ?

Jag blir förbluffad hur bra de verkar mäta i denna test: http://www.audioexcite.com/?p=7353
Och här : http://www.audioexcite.com/?page_id=7311


Jag använder ju en bremenutvecklad variant av 5” SB15NBAC30-4 med aluminiummembran. Jag har dessutom ventilerad titanbobin. De sitter i äggen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav Mirage » 2020-06-28 21:07

petersteindl skrev:
juanth skrev:Diskanten är den som används i OA51.N


Denna diskant rekommenderade jag till avr7000 för flera år sedan. Det är inget element som Revel haft något med att göra gällande R&D, åtminstone det som SB tillhandahåller. Om Revel har en specialvariant vet jag inte, men då brukar kodbeteckningen vara annorlunda än standardelementet.

Mvh
Peter

På bilden i trådens femte inlägg så kan man se att kodbeteckningen har tilläget -RVL på slutet. När jag spelat sönder diskanterna i mina Performa3 F208 så sökte jag lite på nätet på beteckningen och fick då fram att RVL står för Revel. När jag sökte vidare efter om det var något speciellt med dessa så kom jag bara fram till att det antagligen hade med hållaren/spridningslinsen att göra. Så enligt vad jag kunde hitta har Revel inte någon egen variant av själva elementen.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39785
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Revel M106 testad av audiosciencereview

Inläggav petersteindl » 2020-06-28 21:21

Mirage skrev:
petersteindl skrev:
juanth skrev:Diskanten är den som används i OA51.N


Denna diskant rekommenderade jag till avr7000 för flera år sedan. Det är inget element som Revel haft något med att göra gällande R&D, åtminstone det som SB tillhandahåller. Om Revel har en specialvariant vet jag inte, men då brukar kodbeteckningen vara annorlunda än standardelementet.

Mvh
Peter

På bilden i trådens femte inlägg så kan man se att kodbeteckningen har tilläget -RVL på slutet. När jag spelat sönder diskanterna i mina Performa3 F208 så sökte jag lite på nätet på beteckningen och fick då fram att RVL står för Revel. När jag sökte vidare efter om det var något speciellt med dessa så kom jag bara fram till att det antagligen hade med hållaren/spridningslinsen att göra. Så enligt vad jag kunde hitta har Revel inte någon egen variant av själva elementen.


Japp, jag ser nu att de har en egen face plate som det kallas. Då får elementet en unik beteckning och ensamrätt att köpa just den varianten.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster