Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Jag är mer ljud intresserad än musik intresserad, och mer musik intresserad än pryl intresserad.
Men det menar jag att det för mig går utmärkt att bara sitta och lyssna på intressanta ljud och jag njuter av det lika mycket som av bra musik
juanth skrev:DVD-ai skrev:Jag är mer ljud intresserad än musik intresserad, och mer musik intresserad än pryl intresserad.
Men det menar jag att det för mig går utmärkt att bara sitta och lyssna på intressanta ljud och jag njuter av det lika mycket som av bra musik
Jo men det är verkligen synd att skilja på musik och ljud, det är nog bara ett invant synsätt, en lite för snäv dogm hos många inbillar jag mig.
Nattlorden skrev:juanth skrev:DVD-ai skrev:Jag är mer ljud intresserad än musik intresserad, och mer musik intresserad än pryl intresserad.
Men det menar jag att det för mig går utmärkt att bara sitta och lyssna på intressanta ljud och jag njuter av det lika mycket som av bra musik
Jo men det är verkligen synd att skilja på musik och ljud, det är nog bara ett invant synsätt, en lite för snäv dogm hos många inbillar jag mig.
Speciellt som vissa verkar tro att "ljud" skulle vara något mindre... när det tvärtom är den större kategorin... för all musik är ljud, men inte alla ljud är musik.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:Alternativt finns det fler aspekter hos musik än musiker förstår sig på. När såg du angivningar för stereopanoreringar sist i ett partitur t.ex.?
Jag tror väl att du skojar här, visst gör du det?
Nej, varför skulle jag göra det? Sådant görs på inspelningar, men finns det notation för det som en musiker skulle kunna läsa och "höra" hur det skall vara?
Eller: "Äldre herre hostar lätt nasalt på plats 44 i tredje raden."
Ronnie skrev:”Är det bara en form av finsmakeri som många kan utveckla vid rätt förutsättningar eller skiljer merparten av alla audiofiler ut sig och på vilket vis?”
-Kan tro att det introverta (se ovan) kan vara lite utmärkande, men om HiFi var relativt vanligt och lätt att uppnå skulle nog få nöja sig med mindre.
juanth skrev:DVD-ai skrev:Jag är mer ljud intresserad än musik intresserad, och mer musik intresserad än pryl intresserad.
Men det menar jag att det för mig går utmärkt att bara sitta och lyssna på intressanta ljud och jag njuter av det lika mycket som av bra musik
Jo men det är verkligen synd att skilja på musik och ljud, det är nog bara ett invant synsätt, en lite för snäv dogm hos många inbillar jag mig.
Ronnie skrev:Orkar inte formulera något sammanhängande utifrån allt du skriver så jag tänker helt fräckt stycka upp din text och babbla på.
”Graden av audiofil (menar behov av välljud) hos många på faktiskt förstås är väldigt högt jämfört med någon slags medelsvensson.”
Så är det kanske. Att vi har större behov av välljud alltså. Eller så klingar vardagen vackrare för medelsvensson än för oss och mättar deras behov av välljud.
”Jag känner ett flertal musikintresserade som samtidigt är yrkesmusiker och ingen av dessa är särskilt nogräknade med hur de får ljudet presenterat vid lyssning i hemmiljö. Jag har pratat med dem om detta och svaren brukar bli i stil med: Äsch det är inte så noga, lite fantasi måste man ha..”
-Min främsta teori är att de flesta nog utsatts så sällan för väl inspelad och uppspelad musik att de inte har någon konkret upplevelse att eftersträva när det gäller uppspelning av musik. Om de trots allt får för sig att eftersträva någonting liknande en verklig konsert (vilket åtminstone musiker med oförstärkta instrument borde kunna få för sig, om de någonsin lyssnat från utanför scenen), så kan besök i s.k. HiFibutiker enkelt få dem att tro att det är hopplöst, liksom besök hos de flesta audiofiler.
”Kan det vara så att sk. audiofiler har betydligt sämre föreställningsförmåga och/eller lättare blir störda av omgivningen och yttre omständigheter, rummet osv.
Samtidigt är vår hörsel konstruerad för att kunna tolka ljud i en variation av miljöer.
Är det i förhållande till hörseln/evolutionen väldigt onaturligt med moderna rum?
Alltså så pass annorlunda att vår hörsel inte tycker att det är i närheten av en godtagbar hörselmiljö?”
-I kala små rum funkar rytm bättre än harmonier, gles musik bättre än tät och fördistat bättre än rena toner. Audiofilen kranar därför på med gles jazz, Mark Knopflers vackert distade gitarr och färdigsönderprocessad kvinnosång med glest baskomp. Medelsvensson sänker istället volymen och lyssnar mer med hörlurar.
”För egen del så har jag precis nu vid 51 års ålder, efter flera års utbrändhet, muskelsmärtor, magproblem mm,fått diagnosen ADD, kortfattat handlar det till stor del om sämre uppmärksamhet och svårigheter att fokusera i samma utsträckning som ”normalmänniskan” allmänt lägre energinivå beroende på brist på dopamin bla.
Det har fått mig att fundera på mitt ”ljudintresse” (Som jag naturligtvis vill kalla musikintresse) ”
-Hög energinivå är nog bra för att kunna tolerera/uppskatta det mesta. Jag, med min ofta låga energinivå, gillar att kunna välja ut saker att koncentrera mig på och ser/hör nog vardagen mer som en attack på mina sinnen än vad medelsvensson gör.
”Jag säger inte på något sätt att alla här har någon form av brist eller tillkortakommande liknande det jag beskrev ovan men kan det vara så att det ändå finns något som flertalet har gemensamt som gör oss extra känsliga/kräsna?”
-Jag tror det mest utmärkande för oss är okvinnligheten i vår benägenhet att leta upp någorlunda svåra tekniska problem och vilja lösa dem. Kanske även det introverta i att lyssna utan att deltaga.
”Är det bara en form av finsmakeri som många kan utveckla vid rätt förutsättningar eller skiljer merparten av alla audiofiler ut sig och på vilket vis?”
-Kan tro att det introverta (se ovan) kan vara lite utmärkande, men om HiFi var relativt vanligt och lätt att uppnå skulle nog få nöja sig med mindre.
hifikg skrev:Jag träffade en musiker som inte behövde någon superanläggning för han hävdade att han hörde musiken inom sig.
genstruktur skrev:hifikg skrev:Jag träffade en musiker som inte behövde någon superanläggning för han hävdade att han hörde musiken inom sig.
Liknande resonemang har jag också hört från musiker.
Om jag utgår från audiofiler på olika forum verkar det i alla fall, hos vissa, finnas en begränsning i att läsa in det som saknas.
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:hifikg skrev:Jag träffade en musiker som inte behövde någon superanläggning för han hävdade att han hörde musiken inom sig.
Liknande resonemang har jag också hört från musiker.
Om jag utgår från audiofiler på olika forum verkar det i alla fall, hos vissa, finnas en begränsning i att läsa in det som saknas.
Nej, en förmåga att analysera vad som saknas istället för att det bara blir överslätat av hjärnan!
goat76 skrev:Nattlorden skrev:genstruktur skrev:
Liknande resonemang har jag också hört från musiker.
Om jag utgår från audiofiler på olika forum verkar det i alla fall, hos vissa, finnas en begränsning i att läsa in det som saknas.
Nej, en förmåga att analysera vad som saknas istället för att det bara blir överslätat av hjärnan!
Det är väl snarare så att audiofilen måste sitta och analysera vad som saknas medans det för musikern kommer helt naturligt utan behovet att analysera, han eller hon kan lägga själv lägga till de bitar som saknas i den återgivna musiken oavsett kvaliteten på det som återges, för oavsett återgivningens kvalitet så är det mycket som saknas från det ursprungliga riktiga ljudet.
Det visar att musikern förstår musiken på ett högre plan än audiofilen och det är ju inte så konstigt, det är ju musikerna som skapar musiken.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:genstruktur skrev:
Liknande resonemang har jag också hört från musiker.
Om jag utgår från audiofiler på olika forum verkar det i alla fall, hos vissa, finnas en begränsning i att läsa in det som saknas.
Nej, en förmåga att analysera vad som saknas istället för att det bara blir överslätat av hjärnan!
Det är väl snarare så att audiofilen måste sitta och analysera vad som saknas medans det för musikern kommer helt naturligt utan behovet att analysera, han eller hon kan lägga själv lägga till de bitar som saknas i den återgivna musiken oavsett kvaliteten på det som återges, för oavsett återgivningens kvalitet så är det mycket som saknas från det ursprungliga riktiga ljudet.
Det visar att musikern förstår musiken på ett högre plan än audiofilen och det är ju inte så konstigt, det är ju musikerna som skapar musiken.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Nej, en förmåga att analysera vad som saknas istället för att det bara blir överslätat av hjärnan!
Det är väl snarare så att audiofilen måste sitta och analysera vad som saknas medans det för musikern kommer helt naturligt utan behovet att analysera, han eller hon kan lägga själv lägga till de bitar som saknas i den återgivna musiken oavsett kvaliteten på det som återges, för oavsett återgivningens kvalitet så är det mycket som saknas från det ursprungliga riktiga ljudet.
Det visar att musikern förstår musiken på ett högre plan än audiofilen och det är ju inte så konstigt, det är ju musikerna som skapar musiken.
Måste inte, men kan.
goat76 skrev:Men min poäng var att musikern varken måste eller behöver kunna analysera återgivningen, han VET vad som saknas i jämförelse med hur den borde låta på riktigt, alltså allt det där som saknas på inspelningen och som därmed inte heller kan återges av ljudanläggningen, oavsett ljudsystemets kvalitet.
genstruktur skrev:hifikg skrev:Jag träffade en musiker som inte behövde någon superanläggning för han hävdade att han hörde musiken inom sig.
Liknande resonemang har jag också hört från musiker.
Om jag utgår från audiofiler på olika forum verkar det i alla fall, hos vissa, finnas en begränsning i att läsa in det som saknas.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster