Är du en audiofil?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är du en audiofil?

Omröstningen slutade 2020-08-16 01:58

Javisst är jag det. I alla lägen.
3
5%
Ja
8
14%
Nja, jag vet inte riktigt.
5
9%
Ja, men jag kan koppla bort det om jag vill.
10
18%
Nej jag vill inte identifiera mig med någon sådan etikett.
3
5%
Nej
3
5%
Nej, men andra tror det
4
7%
Ja och jag tror att det är en medfödd egenskap
1
2%
Nej men jag närmar mig
1
2%
Ja fast med betoning på teknik mer än musik
1
2%
Ja fast musiken är målet, tekniken är ett intressant redskap
16
29%
Nej jag är mest teknikintresserad
1
2%
 
Antal röster : 56

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3666
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Är du en audiofil?

Inläggav juanth » 2020-07-07 01:58

2 alternativ kan kryssas
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Ronnie » 2020-07-07 03:21

Ja, men jag kan koppla bort det om jag vill.

Tror det har framgått tydligt när jag DJ:at idel usla inspelningar hemma hos dig. :lol:
Dock kan jag inte koppla bort det när den viktigaste komponenten i musiken (för mig) är att instrumenten låter vackert, som ofta är fallet med klassisk musik och som oftast är fallet med barockmusik.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Är du en audiofil?

Inläggav DVD-ai » 2020-07-07 10:30

Jag saknar val baserade på att man uppskattar ljud väldigt mycket och eftersträvar bra ljud utan att i egentlig mening vara så himla intresserad av tekniken. :)

Själv är jag nästan mer intresserad av hur ljud låter både i verkligheten och framför anläggningen än av musik, jag kan sitta och njuta av ljuden som en låt består av utan att lägga mycket vikt vid melodin eller text osv... :)
Sedan är jag samtidigt mycket okänslig för hur något låter om jag tycker det är musikaliskt bra och... vart platsar jag in med denna intressanta kombination !?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Perfector » 2020-07-07 12:03

Den va svår den, för jag vet inte ens vad en audiofil är.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3666
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är du en audiofil?

Inläggav juanth » 2020-07-07 12:12

DVD-ai skrev:Jag saknar val baserade på att man uppskattar ljud väldigt mycket och eftersträvar bra ljud utan att i egentlig mening vara så himla intresserad av tekniken. :)

Själv är jag nästan mer intresserad av hur ljud låter både i verkligheten och framför anläggningen än av musik, jag kan sitta och njuta av ljuden som en låt består av utan att lägga mycket vikt vid melodin eller text osv... :)
Sedan är jag samtidigt mycket okänslig för hur något låter om jag tycker det är musikaliskt bra och... vart platsar jag in med denna intressanta kombination !?


Jag föreslår att du kryssar i Ja, men jag kan koppla bort det om jag vill i kombination med alternativet Nja jag vet inte riktigt. Att vara allt för säker på något är nog aldrig riktigt bra. :wink:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3666
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är du en audiofil?

Inläggav juanth » 2020-07-07 12:13

Perfector skrev:Den va svår den, för jag vet inte ens vad en audiofil är.


Då utgår du från vad du inte känner till att det är. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Är du en audiofil?

Inläggav goat76 » 2020-07-07 12:21

Perfector skrev:Den va svår den, för jag vet inte ens vad en audiofil är.


Jag vet inte riktigt heller, så det hänger mycket på vad den rätta beskrivningen är av vad en audiofil verkligen är.
Jag är en musikälskare som optimerar min ljudanläggning för att musiken ska låta så bra som möjligt, om det uppfyller kriteriet att vara en audiofil, ja då är jag en sådan.

Ifall jag inte var musikintresserad och bara var intresserad av ljud rent allmänt så hade jag istället för att optimera min ljudanläggning bara gått ut och lyssnat på diverse ljud, rivit ett papper eller knackat i en vägg. :)

Med musik blir det svårare att bara gå ut och lyssna, det råkar ju inte stå ett band och spela lite varstans...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Strmbrg » 2020-07-07 12:46

Perfector skrev:Den va svår den, för jag vet inte ens vad en audiofil är.


Inte jag heller. Är det ens något?
Ljudhysteriker skulle nog passa mig bättre.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Perfector » 2020-07-07 13:04

Strmbrg skrev:
Perfector skrev:Den va svår den, för jag vet inte ens vad en audiofil är.


Inte jag heller. Är det ens något?
Ljudhysteriker skulle nog passa mig bättre.

Då är jag ett klassiskt popoffer.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Strmbrg » 2020-07-07 13:13

Perfector skrev:
Strmbrg skrev:
Perfector skrev:Den va svår den, för jag vet inte ens vad en audiofil är.


Inte jag heller. Är det ens något?
Ljudhysteriker skulle nog passa mig bättre.

Då är jag ett klassiskt popoffer.


Jag försöker emellanåt spisa lite pop. Men jag blir bara stressad av de påtagliga taktmarkeringarna.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3666
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är du en audiofil?

Inläggav juanth » 2020-07-07 13:34

Äh, kom igen nu. Det är bara att välja något som inte känns helt orimligt. Definitionen av audiofili får man förstås debattera men omröstningen är inte något man kommer att få till svars mot hos Sankte Per. :D

Nej
Nej det är inte en etikett jag....
Nja, vet inte riktigt
Andra tror det...

4 bra alternativ för dig som är osäker eller lever i eventuell förnekelse.. :mrgreen:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3666
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är du en audiofil?

Inläggav juanth » 2020-07-07 13:37

goat76 skrev:
Perfector skrev:Den va svår den, för jag vet inte ens vad en audiofil är.


Jag vet inte riktigt heller, så det hänger mycket på vad den rätta beskrivningen är av vad en audiofil verkligen är.
Jag är en musikälskare som optimerar min ljudanläggning för att musiken ska låta så bra som möjligt, om det uppfyller kriteriet att vara en audiofil, ja då är jag en sådan.

Ifall jag inte var musikintresserad och bara var intresserad av ljud rent allmänt så hade jag istället för att optimera min ljudanläggning bara gått ut och lyssnat på diverse ljud, rivit ett papper eller knackat i en vägg. :)

Med musik blir det svårare att bara gå ut och lyssna, det råkar ju inte stå ett band och spela lite varstans...


Den rätta definitionen är nog svår att finna konsensus kring. Cirkla kring målet en stund och se var du hamnar.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Är du en audiofil?

Inläggav goat76 » 2020-07-07 13:43

juanth skrev:
goat76 skrev:
Perfector skrev:Den va svår den, för jag vet inte ens vad en audiofil är.


Jag vet inte riktigt heller, så det hänger mycket på vad den rätta beskrivningen är av vad en audiofil verkligen är.
Jag är en musikälskare som optimerar min ljudanläggning för att musiken ska låta så bra som möjligt, om det uppfyller kriteriet att vara en audiofil, ja då är jag en sådan.

Ifall jag inte var musikintresserad och bara var intresserad av ljud rent allmänt så hade jag istället för att optimera min ljudanläggning bara gått ut och lyssnat på diverse ljud, rivit ett papper eller knackat i en vägg. :)

Med musik blir det svårare att bara gå ut och lyssna, det råkar ju inte stå ett band och spela lite varstans...


Den rätta definitionen är nog svår att finna konsensus kring. Cirkla kring målet en stund och se var du hamnar.


Även om jag inte är helt säker på vad det innebär att vara en audiofil så var jag nog den första att svara efter dig, ganska tätt efter att du postade tråden.

Jag valde alternativet "Ja fast musiken är målet, tekniken är ett intressant redskap", och jag tror att du valde de två alternativen "Ja, men jag kan koppla bort det om jag vill." och "Ja fast musiken är målet, tekniken är ett intressant redskap". Visst stämmer det? :D

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Kronkan » 2020-07-07 14:00

nja, svarade jag. Möjligtvis skulle jag kalla mig något ljudintresserad. Jag har klart en stereo inklusive en bioanläggning fast genom ålder på anläggning svårt att upprätthålla anläggningen som består av både rör, två skivspelare försteg, effektförstärkare och en bioförstärkare, allt ihopkopplat. Lite tröttsamt att försöka hålla igång allt.

Ljudintresset gjorde nog också att jag kom att bli en vänlig pådrivare av ljudfrågor i pedagogiska miljöer inklusive förskola. Även att söka förstå buller/oönskade ljud och taluppfattning inklusive akustik var även det lärorikt och en trevlig sak.

Om jag vill betecknas som audiofil är tveksamt men ljudintresserad. Kan njuta av ljud i sig.

Gillar också att musik låter bra. Har ibland svårt med tokdåligt ljud men kan lyssna på en köksradio.
Senast redigerad av Kronkan 2020-07-07 14:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3666
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är du en audiofil?

Inläggav juanth » 2020-07-07 14:19

goat76 skrev:
juanth skrev:
goat76 skrev:
Jag vet inte riktigt heller, så det hänger mycket på vad den rätta beskrivningen är av vad en audiofil verkligen är.
Jag är en musikälskare som optimerar min ljudanläggning för att musiken ska låta så bra som möjligt, om det uppfyller kriteriet att vara en audiofil, ja då är jag en sådan.

Ifall jag inte var musikintresserad och bara var intresserad av ljud rent allmänt så hade jag istället för att optimera min ljudanläggning bara gått ut och lyssnat på diverse ljud, rivit ett papper eller knackat i en vägg. :)

Med musik blir det svårare att bara gå ut och lyssna, det råkar ju inte stå ett band och spela lite varstans...


Den rätta definitionen är nog svår att finna konsensus kring. Cirkla kring målet en stund och se var du hamnar.


Även om jag inte är helt säker på vad det innebär att vara en audiofil så var jag nog den första att svara efter dig, ganska tätt efter att du postade tråden.

Jag valde alternativet "Ja fast musiken är målet, tekniken är ett intressant redskap", och jag tror att du valde de två alternativen "Ja, men jag kan koppla bort det om jag vill." och "Ja fast musiken är målet, tekniken är ett intressant redskap". Visst stämmer det? :D


Javisst! Stämmer bra det.
Sen så kanske jag beroende på humör och om stjärnorna står annorlunda en dag skulle kunna ändra alternativ till nja, jag vet inte riktigt.. men det kändes mest rätt. Sedan var det ju jag som hittade på alternativen så kanske jag borde ha avstått eller väntat lite med att bocka i då du nu har avslöjat mig. :mrgreen:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Är du en audiofil?

Inläggav goat76 » 2020-07-07 14:30

juanth skrev:
goat76 skrev:
juanth skrev:
Den rätta definitionen är nog svår att finna konsensus kring. Cirkla kring målet en stund och se var du hamnar.


Även om jag inte är helt säker på vad det innebär att vara en audiofil så var jag nog den första att svara efter dig, ganska tätt efter att du postade tråden.

Jag valde alternativet "Ja fast musiken är målet, tekniken är ett intressant redskap", och jag tror att du valde de två alternativen "Ja, men jag kan koppla bort det om jag vill." och "Ja fast musiken är målet, tekniken är ett intressant redskap". Visst stämmer det? :D


Javisst! Stämmer bra det.
Sen så kanske jag beroende på humör och om stjärnorna står annorlunda en dag skulle kunna ändra alternativ till nja, jag vet inte riktigt.. men det kändes mest rätt. Sedan var det ju jag som hittade på alternativen så kanske jag borde ha avstått eller väntat lite med att bocka i då du nu har avslöjat mig. :mrgreen:


Förlåt att jag hängde ut dig som audiofil. :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Är du en audiofil?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-07-07 14:50

Svarade ” Javisst är jag det. I alla lägen”
Är väl ingen annan dom vågar kryssa i det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39794
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är du en audiofil?

Inläggav petersteindl » 2020-07-07 15:06

Jag svarade 2 svar och jag valde de kortaste alternativen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Är du en audiofil?

Inläggav goat76 » 2020-07-07 15:09

petersteindl skrev:Jag svarade 2 svar och jag valde de kortaste alternativen.


Både ja och nej verkar lite kluvet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39794
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Är du en audiofil?

Inläggav petersteindl » 2020-07-07 15:35

goat76 skrev:
petersteindl skrev:Jag svarade 2 svar och jag valde de kortaste alternativen.


Både ja och nej verkar lite kluvet.


You bet, så mycket som möjligt!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Strmbrg » 2020-07-07 16:16

Jag är nog audiofil trots allt. Framför allt ljudfil.
Musik är inte riktigt min grej. Jag spelar den musik som är riktigt svår att återge. Vad det är för musik är helt underordnat.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3666
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är du en audiofil?

Inläggav juanth » 2020-07-07 17:49

@goat :lol: :mrgreen:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Perfector » 2020-07-07 18:07

Inte audiofil, men väl musikälskare.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Conan » 2020-07-08 08:02

Kronkan skrev:nja, svarade jag. Möjligtvis skulle jag kalla mig något ljudintresserad. Jag har klart en stereo inklusive en bioanläggning fast genom ålder på anläggning svårt att upprätthålla anläggningen som består av både rör, två skivspelare försteg, effektförstärkare och en bioförstärkare, allt ihopkopplat. Lite tröttsamt att försöka hålla igång allt.

Ljudintresset gjorde nog också att jag kom att bli en vänlig pådrivare av ljudfrågor i pedagogiska miljöer inklusive förskola. Även att söka förstå buller/oönskade ljud och taluppfattning inklusive akustik var även det lärorikt och en trevlig sak.

Om jag vill betecknas som audiofil är tveksamt men ljudintresserad. Kan njuta av ljud i sig.

Gillar också att musik låter bra. Har ibland svårt med tokdåligt ljud men kan lyssna på en köksradio.


Audiofil glasklart! Grattis! Betyder väl ungefär "nån som älskar ljud". Från Sony´s (!) hemsida.

"Audiophiles are an exceptional breed of people who are fascinated by pure audio, motivated by sound quality and addicted to audio gadgets."

"Exceptional breed" -- jo jag tackar jag... :D

Också stolt audiofil sen barnsben när man satt och spelade in tracks-listan med kassettbandaren och en mick nära farsans högtalare. Musik är livsnödvändigt men också apparaterna är kul. Sitter i generna...

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21102
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Är du en audiofil?

Inläggav E » 2020-07-08 12:47

Väldigt många som svarat nej/nja. :o Om man inte älskar att lyssna (på musik och annat) undrar jag nästan litet vad man gör här.

Kanske har ordet någon avskräckande laddning? Kanske tror många att man måste vara helt besatt av allehanda knäppa och omotiverat dyra saker för att kunna ta ordet audiofil i sin mun?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3666
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är du en audiofil?

Inläggav juanth » 2020-07-10 00:36

E skrev:Väldigt många som svarat nej/nja. :o Om man inte älskar att lyssna (på musik och annat) undrar jag nästan litet vad man gör här.

Kanske har ordet någon avskräckande laddning? Kanske tror många att man måste vara helt besatt av allehanda knäppa och omotiverat dyra saker för att kunna ta ordet audiofil i sin mun?

Mvh E*


Det är väl alltid lite känsligt med etiketter. Kanske är det lite osvenskt att stoltsera med sin passion?
En italienare eller fransos skulle nog gärna basunera ut sin passion.
Det handlar tycker jag, om ett slags livsnjuteri och ger mig avslappning och glädje. Gott så.
Tid går det förstås åt och det är även kul med att utveckla sina projekt.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9601
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Är du en audiofil?

Inläggav sprudel » 2020-07-10 18:15

Jodå, det är jag nog. Gillar ju ljud som presenteras via anläggningen och bryr mig mycket om hur det låter. Men jag står inte ut med skitmusik bara för att den är bra inspelad.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Är du en audiofil?

Inläggav Bill50x » 2020-07-10 22:20

sprudel skrev:Men jag står inte ut med skitmusik bara för att den är bra inspelad.

Då är du inte en sann audiofil. Dom lyssnar hellre på taskigt spelad japansk jazz bara den är perfekt inspelad.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Är du en audiofil?

Inläggav PekkaJohansson » 2020-07-10 23:23

Bill50x skrev:
sprudel skrev:Men jag står inte ut med skitmusik bara för att den är bra inspelad.

Då är du inte en sann audiofil. Dom lyssnar hellre på taskigt spelad japansk jazz bara den är perfekt inspelad.

/ B


Audiofil betyder ljudvän och den som är audiofil uppskattar oftast god återgivning. Om det är taskigt eller väl framförd japansk eller annan jazz, eller en helt annan musikstil, spelar ingen roll för definitionen.

Edit: Röstade och såg sen att alternativen var underligt utformade. Det finns verkligen ingen motsättning mellan att vara audiofil och att tycka att musiken kommer i första rummet och att tekniken är ett medel.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3666
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Är du en audiofil?

Inläggav juanth » 2020-07-11 00:38

PekkaJohansson skrev:
Bill50x skrev:
sprudel skrev:Men jag står inte ut med skitmusik bara för att den är bra inspelad.

Då är du inte en sann audiofil. Dom lyssnar hellre på taskigt spelad japansk jazz bara den är perfekt inspelad.

/ B


Audiofil betyder ljudvän och den som är audiofil uppskattar oftast god återgivning. Om det är taskigt eller väl framförd japansk eller annan jazz, eller en helt annan musikstil, spelar ingen roll för definitionen.

Edit: Röstade och såg sen att alternativen var underligt utformade. Det finns verkligen ingen motsättning mellan att vara audiofil och att tycka att musiken kommer i första rummet och att tekniken är ett medel.

Med vänlig hälsning

Pekka


Ganska snabbt ihoptotat men det går alltså att kryssa i två alternativ
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster