Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Stör mig numera på att många skall spela så högt när man lyssnar i synnerhet som många anläggningar verkligen låter som att man spelar för högt när det är hög ljudnivå.
Vass diskant, överhuvudtaget när man börjar höra register istället för instrument och förstås dålig timing.
/Harry Up
Tangband skrev:Jag störs av anläggningar som lider av dålig artikulation, främst mest störande i basregistret . Oftast pga fel eller obefintlig installation av högtalarna. Då blir det svårt att höra exakt vilka toner som spelas. I värsta fall låter det mest boom boom boooom på en del anläggningar där golvare tryckts in i ett hörn utan att man lyssnat fram den bästa placeringen.
Som Harryup redan beskrivit på ett annat sätt : timingen mellan elementen men även högtalarnas samspel med hela rummet är viktig.
Perfector skrev:Jag störs av, , , ingenting.
Om jag inte samtycker med musiken spelar jag nå't annat.
Att hålla på och störa sig på redan färdig produktion, som om man var G-D's utsände på jorden och vet allt bättre än dom som spelat in det man lyssnar på verkar minst lika störande som att störa sig på att det låter när toan spolar.
Men, det är jag det.
hifikg skrev:Perfector skrev:Jag störs av, , , ingenting.
Om jag inte samtycker med musiken spelar jag nå't annat.
Att hålla på och störa sig på redan färdig produktion, som om man var G-D's utsände på jorden och vet allt bättre än dom som spelat in det man lyssnar på verkar minst lika störande som att störa sig på att det låter när toan spolar.
Men, det är jag det.
Man skulle nästan kunna tro att du sitter med ett par OA52, ser verkligen fram mot att få besöka dig en vacker dag o lyssna på musik
Jag håller med du, låter det inte trevligt så byter jag vax, det finns så oändligt många (bra) fonogram o jag kommer ändå inte att hinna lyssna igenom dem alla, så varför låta sig störas?
Men okej då, jag kan störas av tokdålig dynamik på skivor som jag vet att jag hade älskat annars. Tänker på trasiga utgåvor med t ex Eva Dahlgren och CajsaStina Åkerström (för att bara nämna två), musik o texter som är vackra, men som förstörs av ljudmakarna. Förvisso kan jag byta vax, men jag VILL höra dem sjunga, men det bara går inte för att det låter så illa
hifikg skrev:Perfector skrev:Jag störs av, , , ingenting.
Om jag inte samtycker med musiken spelar jag nå't annat.
Att hålla på och störa sig på redan färdig produktion, som om man var G-D's utsände på jorden och vet allt bättre än dom som spelat in det man lyssnar på verkar minst lika störande som att störa sig på att det låter när toan spolar.
Men, det är jag det.
Man skulle nästan kunna tro att du sitter med ett par OA52, ser verkligen fram mot att få besöka dig en vacker dag o lyssna på musik
Jag håller med du, låter det inte trevligt så byter jag vax, det finns så oändligt många (bra) fonogram o jag kommer ändå inte att hinna lyssna igenom dem alla, så varför låta sig störas?
Men okej då, jag kan störas av tokdålig dynamik på skivor som jag vet att jag hade älskat annars. Tänker på trasiga utgåvor med t ex Eva Dahlgren och CajsaStina Åkerström (för att bara nämna två), musik o texter som är vackra, men som förstörs av ljudmakarna. Förvisso kan jag byta vax, men jag VILL höra dem sjunga, men det bara går inte för att det låter så illa
sprudel skrev:hifikg skrev:Perfector skrev:Jag störs av, , , ingenting.
Om jag inte samtycker med musiken spelar jag nå't annat.
Att hålla på och störa sig på redan färdig produktion, som om man var G-D's utsände på jorden och vet allt bättre än dom som spelat in det man lyssnar på verkar minst lika störande som att störa sig på att det låter när toan spolar.
Men, det är jag det.
Man skulle nästan kunna tro att du sitter med ett par OA52, ser verkligen fram mot att få besöka dig en vacker dag o lyssna på musik
Jag håller med du, låter det inte trevligt så byter jag vax, det finns så oändligt många (bra) fonogram o jag kommer ändå inte att hinna lyssna igenom dem alla, så varför låta sig störas?
Men okej då, jag kan störas av tokdålig dynamik på skivor som jag vet att jag hade älskat annars. Tänker på trasiga utgåvor med t ex Eva Dahlgren och CajsaStina Åkerström (för att bara nämna två), musik o texter som är vackra, men som förstörs av ljudmakarna. Förvisso kan jag byta vax, men jag VILL höra dem sjunga, men det bara går inte för att det låter så illa
Jag måste ju få passa på att lyssna hos dig någon gång när jag passerar. Så förtjust som du är i din ljudpresentation.
Har du och Lennart J likadana Carlsson? (Jag är inte så bra på Carlsson, sorry)
goat76 skrev:Bumlig bas och vass diskant är såklart det jag stör mig på mest. Sen tycker jag det är ganska trist ifall mellanregistret låter tunnt eller är alltför tillbakadraget, det är ju där det fundamentala "kroppsliga" ljudet ligger för de flesta instrument.
Jag fokuserar ibland på helheten, ibland små detaljer eller enskilda instrument och inspelningsdetaljer. Jag uppskattar när inspelningar låter tonalt övertygande, men även om det på vissa inspelningar kan låta antingen tunnt eller aningen tjockt så har jag märkt att hörseln ändå är ganska bra på att aklimatisera till det efter en relativt kort stunds lyssning.
peterh skrev:Jag förstår att tråden avser ljudåtergivnin hemma, men det borde kunna omfatta sabotage på scen också.
Jag störs av "ljudjockeys" som vid live musik tränger in alla instrument i PA-anläggningen och nästan alltid
i öronbedövande volymer.
Senast upplevd vid nefertiti i göteborg, där en jazzgrupp alldeles utmärkt hade möjlighet att sprida
välljud med sina instrument och förstärkare. Men nej, allt mic-ades och kördes in i en tveksam PA
där ljudet blev ett exemplel på intermodulation .
Dessutom delade man ut öronproppar i kassan, vad är vitsen med att förstärka ljudet för att sedan dämpa det ?
Perfector skrev:HÅKAN HELLSTRÖM.
Hur fan kan nån sjunga så JVLA illa?
Näe, slå mig hårt i ansiktet istället
goat76 skrev:Perfector skrev:HÅKAN HELLSTRÖM.
Hur fan kan nån sjunga så JVLA illa?
Näe, slå mig hårt i ansiktet istället
Det är naturligtvis fritt fram för dig att tycka illa om det sätt han sjunger på, men jag kan nästan lova att han kan sjunga en av sina låtar likadant gång på gång, utan speciellt stora avvikelser. Så på vilket sätt menar du att han sjunger illa?
Jag älskar när sångare sjunger på sitt egna och ibland unika sätt, vare sig de heter Nick Cave, John Lydon, Brian Johnson eller Håkan Hellström. Det är få andra som behärskar att sjunga precis likadant som någon av dessa.
Är du en person som likt TV-programmet Idol helst ser att alla stöps i samma form, de som avviker bör sållas bort då det inte kan följa receptet tillräckligt bra?
hcl skrev:peterh skrev:Jag förstår att tråden avser ljudåtergivnin hemma, men det borde kunna omfatta sabotage på scen också.
Jag störs av "ljudjockeys" som vid live musik tränger in alla instrument i PA-anläggningen och nästan alltid
i öronbedövande volymer.
Senast upplevd vid nefertiti i göteborg, där en jazzgrupp alldeles utmärkt hade möjlighet att sprida
välljud med sina instrument och förstärkare. Men nej, allt mic-ades och kördes in i en tveksam PA
där ljudet blev ett exemplel på intermodulation .
Dessutom delade man ut öronproppar i kassan, vad är vitsen med att förstärka ljudet för att sedan dämpa det ?
Att det ofta spelas för starkt (för vad utrustningen klarar) är idioti, men det skall vara lagom och där är det svårt eftersom olika personer har olika uppfattning om ”lagom”. Det finns dock en poäng med att micka samtliga instrument, inte för att kunna klämma in allt i PA:t utan för att kunna komplettera direktljuden med stöd från PA:t för att kompensera för variationer under framförandet eller för att det kan vara svårt att hinna med att låta musikerna själva justera samtliga sina instrument till en bra balans. Det hinns helt enkelt inte alltid med ...
Så här gick det för Nefertiti: www.gp.se/kultur/kultur/jazzklubben Nefertiti har begärts i konkurs
hcl skrev:goat76 skrev:Bumlig bas och vass diskant är såklart det jag stör mig på mest. Sen tycker jag det är ganska trist ifall mellanregistret låter tunnt eller är alltför tillbakadraget, det är ju där det fundamentala "kroppsliga" ljudet ligger för de flesta instrument.
Jag fokuserar ibland på helheten, ibland små detaljer eller enskilda instrument och inspelningsdetaljer. Jag uppskattar när inspelningar låter tonalt övertygande, men även om det på vissa inspelningar kan låta antingen tunnt eller aningen tjockt så har jag märkt att hörseln ändå är ganska bra på att aklimatisera till det efter en relativt kort stunds lyssning.
Vass diskant är inte kul. Inspelningar där man tryckt upp medelnivån och låtit det klippa så friskt att t.ex. sången krakelerar brukar kunna erbjuda sådant. Anläggningar med liknande egenheter finns ju det också och det är inte kul.
Annars. Det jag inte står inte står ut med är anläggningar/installationer som återger musiken så att tajmingen mellan musikerna låter off och/eller att instrumenten ges en något snedstämd karaktär. D.v.s. där själva musikens fundament åsidosatts. Dessvärre är det få anläggningar som kan stoltsera med små fel ur denna aspekt.
Strmbrg skrev:Harryup skrev:Stör mig numera på att många skall spela så högt när man lyssnar i synnerhet som många anläggningar verkligen låter som att man spelar för högt när det är hög ljudnivå.
Vass diskant, överhuvudtaget när man börjar höra register istället för instrument och förstås dålig timing.
/Harry Up
Ja, varför ska det spelas högt? Jag kanske har förutfattade och nedlåtande meningar, men på något vis associerar jag tokhögt spelande med att tokköra med en bil. Bränna gummi och vansinnes-acceleration. Ingenting handlar om finess, detaljkänsla och stil. Det är bara full sula och att testa vad prylarna går för, liksom.
Själv är jag alldeles för töntig för att uppskatta slikt.
peterh skrev:hcl skrev:peterh skrev:Jag förstår att tråden avser ljudåtergivnin hemma, men det borde kunna omfatta sabotage på scen också.
Jag störs av "ljudjockeys" som vid live musik tränger in alla instrument i PA-anläggningen och nästan alltid
i öronbedövande volymer.
Senast upplevd vid nefertiti i göteborg, där en jazzgrupp alldeles utmärkt hade möjlighet att sprida
välljud med sina instrument och förstärkare. Men nej, allt mic-ades och kördes in i en tveksam PA
där ljudet blev ett exemplel på intermodulation .
Dessutom delade man ut öronproppar i kassan, vad är vitsen med att förstärka ljudet för att sedan dämpa det ?
Att det ofta spelas för starkt (för vad utrustningen klarar) är idioti, men det skall vara lagom och där är det svårt eftersom olika personer har olika uppfattning om ”lagom”. Det finns dock en poäng med att micka samtliga instrument, inte för att kunna klämma in allt i PA:t utan för att kunna komplettera direktljuden med stöd från PA:t för att kompensera för variationer under framförandet eller för att det kan vara svårt att hinna med att låta musikerna själva justera samtliga sina instrument till en bra balans. Det hinns helt enkelt inte alltid med ...
Så här gick det för Nefertiti: www.gp.se/kultur/kultur/jazzklubben Nefertiti har begärts i konkurs
Detta är en dålig ursäkt för ljudjockeys att hålla på. Det finns ingen poäng att blanda alla instrument i en
dålig PA resultatet blir alltid skit ! Artisterna har ofta medhörning så att de kan ratta in sina grejor , ljudjockeyn
kan ju dessutom teckna till enskild artist att justera sina grejor.
Ljudbilden där varje artist kommer direkt är något helt annat än att alla artister kommer ur två trälådor.
Jag inser att uppförande i arenor behöver pa, men jag talar om intima klubbar där t.ex. en trumpet
hörs väl över hela lokalen.
Och varför skall det vara en sådan volym att man inte ens hör vad servitören säger långt mindre bordssällskapet ?
hcl skrev:peterh skrev:hcl skrev:
Att det ofta spelas för starkt (för vad utrustningen klarar) är idioti, men det skall vara lagom och där är det svårt eftersom olika personer har olika uppfattning om ”lagom”. Det finns dock en poäng med att micka samtliga instrument, inte för att kunna klämma in allt i PA:t utan för att kunna komplettera direktljuden med stöd från PA:t för att kompensera för variationer under framförandet eller för att det kan vara svårt att hinna med att låta musikerna själva justera samtliga sina instrument till en bra balans. Det hinns helt enkelt inte alltid med ...
Så här gick det för Nefertiti: www.gp.se/kultur/kultur/jazzklubben Nefertiti har begärts i konkurs
Detta är en dålig ursäkt för ljudjockeys att hålla på. Det finns ingen poäng att blanda alla instrument i en
dålig PA resultatet blir alltid skit ! Artisterna har ofta medhörning så att de kan ratta in sina grejor , ljudjockeyn
kan ju dessutom teckna till enskild artist att justera sina grejor.
Ljudbilden där varje artist kommer direkt är något helt annat än att alla artister kommer ur två trälådor.
Jag inser att uppförande i arenor behöver pa, men jag talar om intima klubbar där t.ex. en trumpet
hörs väl över hela lokalen.
Och varför skall det vara en sådan volym att man inte ens hör vad servitören säger långt mindre bordssällskapet ?
Var detta någon form av replik på det jag skrev eller hur menar du? Jag var kanske inte tillräckligt tydlig med vad jag menade?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster