Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16424
Blev medlem: 2009-01-06

Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav Strmbrg » 2020-07-07 15:14

Eftersom jag startar tråden så börjar jag:
Saker jag störs av är exempelvis bullrigt ljud. Det är när klangen liksom blir grötig. Jag är nog extra känslig för detta eftersom jag har ett inbyggt "skorrande" i ena örat. Detta skorrande i kombination med symfonier och liknande massinstrumentmusik kan bli väldigt irriterande. Skorrandet exciteras av bullrig, resonant och grötig återgivning. Det behöver emellertid inte alls vara speciellt mycket av den varan för att störningen skall triggas igång.
Brist på djup, "luft" och lokalklang stör mig också. Nu talar jag om akustiska inspelningar.
Rejält med bas stör mig också. Här blir det väldigt svårt att beskriva, men jag mår av någon anledning lite illa av mycket bas. Det handlar alltså inte om överdriven bas utan att musiken innehåller väldigt mycket bas. Och nä, det stör mig även om alltsammans låter rent och fint.
Saker jag fokuserar på - när jag skall försöka bedöma en tilltänkt apparat, hörlur eller högtalare - är om violincrescendon blir skrikiga, gärna med diverse bleckbås samtidigt. Min erfarenhet är att de blir det oftare än de inte blir det. Senast igår så skulle jag gå igenom ett antal olika hörlursförstärkar-alternativ i en butik. Bara att spela upp ett välbekant spår, tex sista satsen i Brahms tredje symfoni på småjobbigt hög volym:
Nej, går bort! Lite bättre, men, nej! Hyfsat, till och med acceptabelt. Kanske skall provlyssna en annan lur än den jag har också... Där satt det!

Det var det. En liten paus i arbetet. Nu åter upp på fasadstegen och fixa med fönstren.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav darkg » 2020-07-07 16:16

Det jag kan sätta namn på är bumlig / resonant bas / "entonsbas" och vasshet i diskanten. Det första hörs med mer eller mindre all musik, det senare här och där, särskilt kvinnoröster kan vara avslöjande, kanske är det kring 4000 Hz? Reflexer i vägg kan åtminstone delvis vara boven.

Jag har tendenser till hyperakusi, verkar det, och jag störs liksom fysiologiskt snarare än att det retar mig att det låter fel.

Oriktig tonkurva i övrigt eller dist passerar nog ganska obemärkt. Dålig "holografi" stör mig inte även om jag kanske upplever det som en brist. Det är skillnad mellan brist och störning, typ.

Mina problem i diskanten har inte entydigt med återgivning att göra, det är likartat i verkligheten fast antagligen mindre tydligt, fokuserat. Bummel i basen är i mitt fall helt en fråga om dålig återgivning.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav Ronnie » 2020-07-07 16:31

Jag störs mest av toner som inte upplevs komma enbart från förväntade riktningar, främst i mellanregistret och uppåt.
Jag fokuserar mest på huruvida resultatet liknar hur ljud beter sig i det fria eller ej.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav Harryup » 2020-07-07 16:55

Stör mig numera på att många skall spela så högt när man lyssnar i synnerhet som många anläggningar verkligen låter som att man spelar för högt när det är hög ljudnivå.
Vass diskant, överhuvudtaget när man börjar höra register istället för instrument och förstås dålig timing.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16424
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav Strmbrg » 2020-07-07 17:02

Harryup skrev:Stör mig numera på att många skall spela så högt när man lyssnar i synnerhet som många anläggningar verkligen låter som att man spelar för högt när det är hög ljudnivå.
Vass diskant, överhuvudtaget när man börjar höra register istället för instrument och förstås dålig timing.

/Harry Up


Ja, varför ska det spelas högt? Jag kanske har förutfattade och nedlåtande meningar, men på något vis associerar jag tokhögt spelande med att tokköra med en bil. Bränna gummi och vansinnes-acceleration. Ingenting handlar om finess, detaljkänsla och stil. Det är bara full sula och att testa vad prylarna går för, liksom.
Själv är jag alldeles för töntig för att uppskatta slikt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav Tangband » 2020-07-07 17:13

Jag störs av anläggningar som lider av dålig artikulation, främst mest störande i basregistret . Oftast pga fel eller obefintlig installation av högtalarna. Då blir det svårt att höra exakt vilka toner som spelas. I värsta fall låter det mest boom boom boooom :D på en del anläggningar där golvare tryckts in i ett hörn utan att man lyssnat fram den bästa placeringen.

Som Harryup redan beskrivit på ett annat sätt : timingen mellan elementen men även högtalarnas samspel med hela rummet är viktig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57225
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav Nattlorden » 2020-07-07 17:38

Jag störs av en lådighet/burkighet/resonans/vad det nu än är i mellanregistret som efter jag identifierat att det är så hos vissa, så hittar jag det nästan hos alla. Ino är befriat från det och detsamma gäller en del andra. Viktigt för mig att det inte finns där om det är högtalare som skall finlyssnas på.

Överdrivet vässat övre register för att förefalla "mer exakt" i detaljupplösning - vanligare i riktigt dyra högtalare, men det verkar mindre vanligt nu än för ett par decennier sedan (tack och lov!).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28064
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav PerStromgren » 2020-07-07 17:39

Dist av typen bandmättnad eller klippning. Allt annat kan jag stå ut med.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav Perfector » 2020-07-07 18:06

Jag störs av, , , ingenting.
Om jag inte samtycker med musiken spelar jag nå't annat.
Att hålla på och störa sig på redan färdig produktion, som om man var G-D's utsände på jorden och vet allt bättre än dom som spelat in det man lyssnar på verkar minst lika störande som att störa sig på att det låter när toan spolar.
Men, det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav goat76 » 2020-07-07 20:45

Tangband skrev:Jag störs av anläggningar som lider av dålig artikulation, främst mest störande i basregistret . Oftast pga fel eller obefintlig installation av högtalarna. Då blir det svårt att höra exakt vilka toner som spelas. I värsta fall låter det mest boom boom boooom :D på en del anläggningar där golvare tryckts in i ett hörn utan att man lyssnat fram den bästa placeringen.

Som Harryup redan beskrivit på ett annat sätt : timingen mellan elementen men även högtalarnas samspel med hela rummet är viktig.


Man blir lite misstänksam när man ser bilder på golvhögtalare som står i perfekt linje med TV-möbeln, lät de verkligen bäst med den placeringen eller såg det bara bäst ut rent möbleringsmässigt att ha dem placerade så? :)

Jag tror precis som du att det ofta läggs för lite tid på att hitta den bästa möjliga placeringen av högtalarna i rummet. Som jag påpekade så kanske det läggs för mycket fokus på att det visuellt ska se bra ut, det istället för att lyssna och i och med det lära sig hur otroligt stor ljudmässig vinning man kan nå med rätt placering.
Den där högtalaren som inte låter så fantastiskt bra kan möjligtvis göra det med en bättre placering, och ännu bättre, den där högtalaren som redan låter riktigt bra kan kanske låta rejält ännu mycket bättre med en annan placering.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav hifikg » 2020-07-07 23:00

Perfector skrev:Jag störs av, , , ingenting.
Om jag inte samtycker med musiken spelar jag nå't annat.
Att hålla på och störa sig på redan färdig produktion, som om man var G-D's utsände på jorden och vet allt bättre än dom som spelat in det man lyssnar på verkar minst lika störande som att störa sig på att det låter när toan spolar.
Men, det är jag det.


Man skulle nästan kunna tro att du sitter med ett par OA52, ser verkligen fram mot att få besöka dig en vacker dag o lyssna på musik :)
Jag håller med du, låter det inte trevligt så byter jag vax, det finns så oändligt många (bra) fonogram o jag kommer ändå inte att hinna lyssna igenom dem alla, så varför låta sig störas?

Men okej då, jag kan störas av tokdålig dynamik på skivor som jag vet att jag hade älskat annars. Tänker på trasiga utgåvor med t ex Eva Dahlgren och CajsaStina Åkerström (för att bara nämna två), musik o texter som är vackra, men som förstörs av ljudmakarna. Förvisso kan jag byta vax, men jag VILL höra dem sjunga, men det bara går inte för att det låter så illa :(
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9593
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav sprudel » 2020-07-15 22:40

Överdriven diskant och bumlig bas, samt känslan av syntetiskt/anemiskt ljud. Det låter ”stereo”.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav goat76 » 2020-07-15 23:21

Bumlig bas och vass diskant är såklart det jag stör mig på mest. Sen tycker jag det är ganska trist ifall mellanregistret låter tunnt eller är alltför tillbakadraget, det är ju där det fundamentala "kroppsliga" ljudet ligger för de flesta instrument.

Jag fokuserar ibland på helheten, ibland små detaljer eller enskilda instrument och inspelningsdetaljer. Jag uppskattar när inspelningar låter tonalt övertygande, men även om det på vissa inspelningar kan låta antingen tunnt eller aningen tjockt så har jag märkt att hörseln ändå är ganska bra på att aklimatisera till det efter en relativt kort stunds lyssning.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9593
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav sprudel » 2020-07-16 08:30

hifikg skrev:
Perfector skrev:Jag störs av, , , ingenting.
Om jag inte samtycker med musiken spelar jag nå't annat.
Att hålla på och störa sig på redan färdig produktion, som om man var G-D's utsände på jorden och vet allt bättre än dom som spelat in det man lyssnar på verkar minst lika störande som att störa sig på att det låter när toan spolar.
Men, det är jag det.


Man skulle nästan kunna tro att du sitter med ett par OA52, ser verkligen fram mot att få besöka dig en vacker dag o lyssna på musik :)
Jag håller med du, låter det inte trevligt så byter jag vax, det finns så oändligt många (bra) fonogram o jag kommer ändå inte att hinna lyssna igenom dem alla, så varför låta sig störas?

Men okej då, jag kan störas av tokdålig dynamik på skivor som jag vet att jag hade älskat annars. Tänker på trasiga utgåvor med t ex Eva Dahlgren och CajsaStina Åkerström (för att bara nämna två), musik o texter som är vackra, men som förstörs av ljudmakarna. Förvisso kan jag byta vax, men jag VILL höra dem sjunga, men det bara går inte för att det låter så illa :(


Jag måste ju få passa på att lyssna hos dig någon gång när jag passerar. Så förtjust som du är i din ljudpresentation.
Har du och Lennart J likadana Carlsson? (Jag är inte så bra på Carlsson, sorry)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav DVD-ai » 2020-07-16 08:42

Det som verkligen stör mig är när ljud inte upplevs komma från naturliga puntkällor utan istället/på olika vis upplevs delade sinsemellan högtalarna och reflexer från rummet.
Uppställningar med 2st högtalare i stereo stör mig således oftast medan en mono högtalare modell liten blåtand grunka kan accepteras oftast. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav Perfector » 2020-07-16 09:45

hifikg skrev:
Perfector skrev:Jag störs av, , , ingenting.
Om jag inte samtycker med musiken spelar jag nå't annat.
Att hålla på och störa sig på redan färdig produktion, som om man var G-D's utsände på jorden och vet allt bättre än dom som spelat in det man lyssnar på verkar minst lika störande som att störa sig på att det låter när toan spolar.
Men, det är jag det.


Man skulle nästan kunna tro att du sitter med ett par OA52, ser verkligen fram mot att få besöka dig en vacker dag o lyssna på musik :)
Jag håller med du, låter det inte trevligt så byter jag vax, det finns så oändligt många (bra) fonogram o jag kommer ändå inte att hinna lyssna igenom dem alla, så varför låta sig störas?

Men okej då, jag kan störas av tokdålig dynamik på skivor som jag vet att jag hade älskat annars. Tänker på trasiga utgåvor med t ex Eva Dahlgren och CajsaStina Åkerström (för att bara nämna två), musik o texter som är vackra, men som förstörs av ljudmakarna. Förvisso kan jag byta vax, men jag VILL höra dem sjunga, men det bara går inte för att det låter så illa :(

Nåja, om jag nu måste störa mig så får det bli bara lite.
HÅKAN HELLSTRÖM.
Hur fan kan nån sjunga så JVLA illa?
Näe, slå mig hårt i ansiktet istället :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav Perfector » 2020-07-16 09:48

sprudel skrev:
hifikg skrev:
Perfector skrev:Jag störs av, , , ingenting.
Om jag inte samtycker med musiken spelar jag nå't annat.
Att hålla på och störa sig på redan färdig produktion, som om man var G-D's utsände på jorden och vet allt bättre än dom som spelat in det man lyssnar på verkar minst lika störande som att störa sig på att det låter när toan spolar.
Men, det är jag det.


Man skulle nästan kunna tro att du sitter med ett par OA52, ser verkligen fram mot att få besöka dig en vacker dag o lyssna på musik :)
Jag håller med du, låter det inte trevligt så byter jag vax, det finns så oändligt många (bra) fonogram o jag kommer ändå inte att hinna lyssna igenom dem alla, så varför låta sig störas?

Men okej då, jag kan störas av tokdålig dynamik på skivor som jag vet att jag hade älskat annars. Tänker på trasiga utgåvor med t ex Eva Dahlgren och CajsaStina Åkerström (för att bara nämna två), musik o texter som är vackra, men som förstörs av ljudmakarna. Förvisso kan jag byta vax, men jag VILL höra dem sjunga, men det bara går inte för att det låter så illa :(


Jag måste ju få passa på att lyssna hos dig någon gång när jag passerar. Så förtjust som du är i din ljudpresentation.
Har du och Lennart J likadana Carlsson? (Jag är inte så bra på Carlsson, sorry)

Onej, jag bygger mitt eget paradis.
Avataren visar de senaste jag servade och nu sitter nöjd med, men jag har även ett par Perfector Original som går mest med klassisk musik och dom tillhör kära hustrun.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3497
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav peterh » 2020-07-16 10:15

Jag förstår att tråden avser ljudåtergivnin hemma, men det borde kunna omfatta sabotage på scen också.

Jag störs av "ljudjockeys" som vid live musik tränger in alla instrument i PA-anläggningen och nästan alltid
i öronbedövande volymer.
Senast upplevd vid nefertiti i göteborg, där en jazzgrupp alldeles utmärkt hade möjlighet att sprida
välljud med sina instrument och förstärkare. Men nej, allt mic-ades och kördes in i en tveksam PA
där ljudet blev ett exemplel på intermodulation .
Dessutom delade man ut öronproppar i kassan, vad är vitsen med att förstärka ljudet för att sedan dämpa det ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav hcl » 2020-07-16 10:20

goat76 skrev:Bumlig bas och vass diskant är såklart det jag stör mig på mest. Sen tycker jag det är ganska trist ifall mellanregistret låter tunnt eller är alltför tillbakadraget, det är ju där det fundamentala "kroppsliga" ljudet ligger för de flesta instrument.

Jag fokuserar ibland på helheten, ibland små detaljer eller enskilda instrument och inspelningsdetaljer. Jag uppskattar när inspelningar låter tonalt övertygande, men även om det på vissa inspelningar kan låta antingen tunnt eller aningen tjockt så har jag märkt att hörseln ändå är ganska bra på att aklimatisera till det efter en relativt kort stunds lyssning.


Vass diskant är inte kul. Inspelningar där man tryckt upp medelnivån och låtit det klippa så friskt att t.ex. sången krakelerar brukar kunna erbjuda sådant. Anläggningar med liknande egenheter finns ju det också och det är inte kul.

Annars. Det jag inte står inte står ut med är anläggningar/installationer som återger musiken så att tajmingen mellan musikerna låter off och/eller att instrumenten ges en något snedstämd karaktär. D.v.s. där själva musikens fundament åsidosatts. Dessvärre är det få anläggningar som kan stoltsera med små fel ur denna aspekt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav hcl » 2020-07-16 10:31

peterh skrev:Jag förstår att tråden avser ljudåtergivnin hemma, men det borde kunna omfatta sabotage på scen också.

Jag störs av "ljudjockeys" som vid live musik tränger in alla instrument i PA-anläggningen och nästan alltid
i öronbedövande volymer.
Senast upplevd vid nefertiti i göteborg, där en jazzgrupp alldeles utmärkt hade möjlighet att sprida
välljud med sina instrument och förstärkare. Men nej, allt mic-ades och kördes in i en tveksam PA
där ljudet blev ett exemplel på intermodulation .
Dessutom delade man ut öronproppar i kassan, vad är vitsen med att förstärka ljudet för att sedan dämpa det ?


Att det ofta spelas för starkt (för vad utrustningen klarar) är idioti, men det skall vara lagom och där är det svårt eftersom olika personer har olika uppfattning om ”lagom”. Det finns dock en poäng med att micka samtliga instrument, inte för att kunna klämma in allt i PA:t utan för att kunna komplettera direktljuden med stöd från PA:t för att kompensera för variationer under framförandet eller för att det kan vara svårt att hinna med att låta musikerna själva justera samtliga sina instrument till en bra balans. Det hinns helt enkelt inte alltid med ...

Så här gick det för Nefertiti: www.gp.se/kultur/kultur/jazzklubben Nefertiti har begärts i konkurs
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav goat76 » 2020-07-16 11:33

Perfector skrev:HÅKAN HELLSTRÖM.
Hur fan kan nån sjunga så JVLA illa?
Näe, slå mig hårt i ansiktet istället :-)


Det är naturligtvis fritt fram för dig att tycka illa om det sätt han sjunger på, men jag kan nästan lova att han kan sjunga en av sina låtar likadant gång på gång, utan speciellt stora avvikelser. Så på vilket sätt menar du att han sjunger illa?

Jag älskar när sångare sjunger på sitt egna och ibland unika sätt, vare sig de heter Nick Cave, John Lydon, Brian Johnson eller Håkan Hellström. Det är få andra som behärskar att sjunga precis likadant som någon av dessa.

Är du en person som likt TV-programmet Idol helst ser att alla stöps i samma form, de som avviker bör sållas bort då de inte kan följa receptet tillräckligt bra?
Senast redigerad av goat76 2020-07-16 11:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav Perfector » 2020-07-16 11:35

goat76 skrev:
Perfector skrev:HÅKAN HELLSTRÖM.
Hur fan kan nån sjunga så JVLA illa?
Näe, slå mig hårt i ansiktet istället :-)


Det är naturligtvis fritt fram för dig att tycka illa om det sätt han sjunger på, men jag kan nästan lova att han kan sjunga en av sina låtar likadant gång på gång, utan speciellt stora avvikelser. Så på vilket sätt menar du att han sjunger illa?

Jag älskar när sångare sjunger på sitt egna och ibland unika sätt, vare sig de heter Nick Cave, John Lydon, Brian Johnson eller Håkan Hellström. Det är få andra som behärskar att sjunga precis likadant som någon av dessa.

Är du en person som likt TV-programmet Idol helst ser att alla stöps i samma form, de som avviker bör sållas bort då det inte kan följa receptet tillräckligt bra?

I enlighet med trådens titel så stör jag mig på hans sätt att betona och frasera.
Låten slå mig hårt i ansiktet är en annan femma och bör lyssnas på hög volym.
Men som alltid. Det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3497
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav peterh » 2020-07-16 11:36

hcl skrev:
peterh skrev:Jag förstår att tråden avser ljudåtergivnin hemma, men det borde kunna omfatta sabotage på scen också.

Jag störs av "ljudjockeys" som vid live musik tränger in alla instrument i PA-anläggningen och nästan alltid
i öronbedövande volymer.
Senast upplevd vid nefertiti i göteborg, där en jazzgrupp alldeles utmärkt hade möjlighet att sprida
välljud med sina instrument och förstärkare. Men nej, allt mic-ades och kördes in i en tveksam PA
där ljudet blev ett exemplel på intermodulation .
Dessutom delade man ut öronproppar i kassan, vad är vitsen med att förstärka ljudet för att sedan dämpa det ?


Att det ofta spelas för starkt (för vad utrustningen klarar) är idioti, men det skall vara lagom och där är det svårt eftersom olika personer har olika uppfattning om ”lagom”. Det finns dock en poäng med att micka samtliga instrument, inte för att kunna klämma in allt i PA:t utan för att kunna komplettera direktljuden med stöd från PA:t för att kompensera för variationer under framförandet eller för att det kan vara svårt att hinna med att låta musikerna själva justera samtliga sina instrument till en bra balans. Det hinns helt enkelt inte alltid med ...

Så här gick det för Nefertiti: www.gp.se/kultur/kultur/jazzklubben Nefertiti har begärts i konkurs


Detta är en dålig ursäkt för ljudjockeys att hålla på. Det finns ingen poäng att blanda alla instrument i en
dålig PA resultatet blir alltid skit ! Artisterna har ofta medhörning så att de kan ratta in sina grejor , ljudjockeyn
kan ju dessutom teckna till enskild artist att justera sina grejor.
Ljudbilden där varje artist kommer direkt är något helt annat än att alla artister kommer ur två trälådor.

Jag inser att uppförande i arenor behöver pa, men jag talar om intima klubbar där t.ex. en trumpet
hörs väl över hela lokalen.

Och varför skall det vara en sådan volym att man inte ens hör vad servitören säger långt mindre bordssällskapet ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav goat76 » 2020-07-16 11:41

hcl skrev:
goat76 skrev:Bumlig bas och vass diskant är såklart det jag stör mig på mest. Sen tycker jag det är ganska trist ifall mellanregistret låter tunnt eller är alltför tillbakadraget, det är ju där det fundamentala "kroppsliga" ljudet ligger för de flesta instrument.

Jag fokuserar ibland på helheten, ibland små detaljer eller enskilda instrument och inspelningsdetaljer. Jag uppskattar när inspelningar låter tonalt övertygande, men även om det på vissa inspelningar kan låta antingen tunnt eller aningen tjockt så har jag märkt att hörseln ändå är ganska bra på att aklimatisera till det efter en relativt kort stunds lyssning.


Vass diskant är inte kul. Inspelningar där man tryckt upp medelnivån och låtit det klippa så friskt att t.ex. sången krakelerar brukar kunna erbjuda sådant. Anläggningar med liknande egenheter finns ju det också och det är inte kul.

Annars. Det jag inte står inte står ut med är anläggningar/installationer som återger musiken så att tajmingen mellan musikerna låter off och/eller att instrumenten ges en något snedstämd karaktär. D.v.s. där själva musikens fundament åsidosatts. Dessvärre är det få anläggningar som kan stoltsera med små fel ur denna aspekt.


Ja, det där med att tajmingen låter lite off och att instrumenten kan låta aningen entoniga eller snedstämda, det har jag också reagerat på. Jag undrar vad som påverkar detta?

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav Anders J » 2020-07-16 12:36

I inspelnings/återgivningskedjan är det två steg som är svårare än allt annat tillsammans och det från/till ljud. Om framförandet är bra och vettigt inspelat så att samspelet mellan musikerna och inspelningslokalens akustik är övertygande och om högtalarens konstruktör har förstått hur högtalaren samverkar med rummet så kan det vara riktigt bra så att man helt går in i musiken.

Då är det faktiskt av helt underordnad betydelse om inspelningen är gjord med en Revox eller 96 kHz/24 bit A/D eller om uppspelningen är gjord med en ofattbart komplex "upscaler".

Sönderrattade "multimono"-inspelningar utan dynamik är nog värst, ibland så skiljer det ingenting alls mellan för svagt och för starkt.

Det var någon som lade upp ett exempel med Cajsa-Stina Åkerström här får något halvår sedan som inte nådde upp till att ens nosa på att vara i närheten av att vara uruselt. Hur kan sådant ens publiceras?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav dewpo » 2020-07-16 14:17

Strmbrg skrev:
Harryup skrev:Stör mig numera på att många skall spela så högt när man lyssnar i synnerhet som många anläggningar verkligen låter som att man spelar för högt när det är hög ljudnivå.
Vass diskant, överhuvudtaget när man börjar höra register istället för instrument och förstås dålig timing.

/Harry Up


Ja, varför ska det spelas högt? Jag kanske har förutfattade och nedlåtande meningar, men på något vis associerar jag tokhögt spelande med att tokköra med en bil. Bränna gummi och vansinnes-acceleration. Ingenting handlar om finess, detaljkänsla och stil. Det är bara full sula och att testa vad prylarna går för, liksom.
Själv är jag alldeles för töntig för att uppskatta slikt.


Jag lyssnar mest på måttlig volym,
Men anledningen till att man inte vill lyssna på för låg volym torde ju annars vara att bakgrundsljud stör för mycket.
Så desto tystare lyssningsmiljö desto lägre volym går att lyssna på med behållning!
Hur hör man detaljer i musiken om trafiken utanför fönsterrutorna överröstar dem?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav hcl » 2020-07-16 15:11

peterh skrev:
hcl skrev:
peterh skrev:Jag förstår att tråden avser ljudåtergivnin hemma, men det borde kunna omfatta sabotage på scen också.

Jag störs av "ljudjockeys" som vid live musik tränger in alla instrument i PA-anläggningen och nästan alltid
i öronbedövande volymer.
Senast upplevd vid nefertiti i göteborg, där en jazzgrupp alldeles utmärkt hade möjlighet att sprida
välljud med sina instrument och förstärkare. Men nej, allt mic-ades och kördes in i en tveksam PA
där ljudet blev ett exemplel på intermodulation .
Dessutom delade man ut öronproppar i kassan, vad är vitsen med att förstärka ljudet för att sedan dämpa det ?


Att det ofta spelas för starkt (för vad utrustningen klarar) är idioti, men det skall vara lagom och där är det svårt eftersom olika personer har olika uppfattning om ”lagom”. Det finns dock en poäng med att micka samtliga instrument, inte för att kunna klämma in allt i PA:t utan för att kunna komplettera direktljuden med stöd från PA:t för att kompensera för variationer under framförandet eller för att det kan vara svårt att hinna med att låta musikerna själva justera samtliga sina instrument till en bra balans. Det hinns helt enkelt inte alltid med ...

Så här gick det för Nefertiti: www.gp.se/kultur/kultur/jazzklubben Nefertiti har begärts i konkurs


Detta är en dålig ursäkt för ljudjockeys att hålla på. Det finns ingen poäng att blanda alla instrument i en
dålig PA resultatet blir alltid skit ! Artisterna har ofta medhörning så att de kan ratta in sina grejor , ljudjockeyn
kan ju dessutom teckna till enskild artist att justera sina grejor.
Ljudbilden där varje artist kommer direkt är något helt annat än att alla artister kommer ur två trälådor.

Jag inser att uppförande i arenor behöver pa, men jag talar om intima klubbar där t.ex. en trumpet
hörs väl över hela lokalen.

Och varför skall det vara en sådan volym att man inte ens hör vad servitören säger långt mindre bordssällskapet ?


Var detta någon form av replik på det jag skrev eller hur menar du? Jag var kanske inte tillräckligt tydlig med vad jag menade?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3497
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav peterh » 2020-07-16 16:05

hcl skrev:
peterh skrev:
hcl skrev:
Att det ofta spelas för starkt (för vad utrustningen klarar) är idioti, men det skall vara lagom och där är det svårt eftersom olika personer har olika uppfattning om ”lagom”. Det finns dock en poäng med att micka samtliga instrument, inte för att kunna klämma in allt i PA:t utan för att kunna komplettera direktljuden med stöd från PA:t för att kompensera för variationer under framförandet eller för att det kan vara svårt att hinna med att låta musikerna själva justera samtliga sina instrument till en bra balans. Det hinns helt enkelt inte alltid med ...

Så här gick det för Nefertiti: www.gp.se/kultur/kultur/jazzklubben Nefertiti har begärts i konkurs


Detta är en dålig ursäkt för ljudjockeys att hålla på. Det finns ingen poäng att blanda alla instrument i en
dålig PA resultatet blir alltid skit ! Artisterna har ofta medhörning så att de kan ratta in sina grejor , ljudjockeyn
kan ju dessutom teckna till enskild artist att justera sina grejor.
Ljudbilden där varje artist kommer direkt är något helt annat än att alla artister kommer ur två trälådor.

Jag inser att uppförande i arenor behöver pa, men jag talar om intima klubbar där t.ex. en trumpet
hörs väl över hela lokalen.

Och varför skall det vara en sådan volym att man inte ens hör vad servitören säger långt mindre bordssällskapet ?


Var detta någon form av replik på det jag skrev eller hur menar du? Jag var kanske inte tillräckligt tydlig med vad jag menade?

Javisst var det en replik på din åsikt att man skall mica alla instrument in i ett PA. Jag finner bruket frånstötande
och förvandlar musik till grynvälling.
EN elgitarr med stärkare klarar sig själv, trummor likaså, blåset räcker långt etc.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav MacBruce » 2020-07-16 16:36

Artie Shaw (Googla): "Publiken dansade och vrålade som galningar. Själva tyckte vi, att vår musik var god nog att lyssna till").

Själv störs jag främst av "dålig" musik, t.ex när musikutövare tror sig spela jazz, men där harmoniutveckling, etc, är analog med hötorgskonst, dvs det de tror att folk gillar och lägger pengarna på.

Många av mina bästa musikupplevelser kommer från raspiga (eller inte) stenkakor med alla dess brister.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Vad i ljudåtergivning störs du av? Vad fokuserar du på?

Inläggav Morgan » 2020-07-16 17:43

Jag stör mig förstås mycket på bumlig bas och vass diskant precis som så många andra har skrivit. Rum med för mycket efterklang, för starka tidiga reflexer, samt uttalade rumsresonanser i registret över 70-80 Hz ungefär. Dåliga rum är i allmänhet mer störande för mig än bristerna i de flesta hifi-högtalare.

När det gäller ljudproduktioner så stör jag mig mest på saker som brist på bas eller för mycket bas. Och så en sak som blivit beklämmande vanlig i modern musik: "Sidechain ducking" eller "sidechain compression" kallas det ibland, och består i att man låter kompressionen av ett eller flera instrument styras av volymen av ett annat instrument. Vanligen är det då baskaggen (kick drum) som kortvarigt komprimerar de andra ljudspåren. För mig uppstår en känsla av att det "nyper i öronen" - att det uppstår ett onaturligt ljudvakuum kring baskaggen. Djupt obehagligt, och mer störande än den generella kompression man ofta lägger på hela mixen.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dewpo och 6 gäster