Heco revolution 3 bästa stativhögtalaren i stort blindtest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Heco revolution 3 bästa stativhögtalaren i stort blindtest

Inläggav Tangband » 2020-07-08 14:15

https://www.hifimaailma.fi/tuoteesittel ... 1b5768f6fb
14 högtalare blindtestade med flera lyssnare. :)
Google translate är din bästa vän. :)
Någon som hört dessa ?

2:a kom Revel concerta2 m16

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Heco revolution 3 bästa stativhögtalaren i stort blindte

Inläggav distad » 2020-07-10 10:45

Blindtestens mecka är tyst när det kommer till högtalare, undrar varför... :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Heco revolution 3 bästa stativhögtalaren i stort blindte

Inläggav Tangband » 2020-07-10 12:48

Det är svårt att riktigt veta hur noggrant de gjort testen. Hifi&musik gjorde under nåt år blindtester av högtalare och då blev en pioneer prologue på första plats tillsammans med en rauna leira. Carlsson modellen de testade ansågs ha tunn bas.

Man kan ju undra hur optimalt de egentligen ställt upp högtalarna . Carlsson behöver tex en vägg bakom den.

Samma gäller nog för ATC scm7 som blev sist i den finska testen

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Heco revolution 3 bästa stativhögtalaren i stort blindte

Inläggav goat76 » 2020-07-10 14:13

Tangband skrev:Det är svårt att riktigt veta hur noggrant de gjort testen. Hifi&musik gjorde under nåt år blindtester av högtalare och då blev en pioneer prologue på första plats tillsammans med en rauna leira. Carlsson modellen de testade ansågs ha tunn bas.

Man kan ju undra hur optimalt de egentligen ställt upp högtalarna . Carlsson behöver tex en vägg bakom den.

Samma gäller nog för ATC scm7 som blev sist i den finska testen


De skriver själva att deras lyssningsrum antagligen var alldeles för stort för minstingen i testet, ATC SCM7. Storlekarna varierade mycket mellan högtalarna där de nämner att yttermåtten från den minsta till den största låg på ca 10 till 30 liter, en av de största högtalarna vann dessutom testet vilket kanske mer visar på hur viktigt det är att välja rätt högtalare efter storleken på lyssningsrummet.
Kanske borde de i testet både berättat hur stort deras rum är, och kanske borde de endast valt att testa högtalare som fungerar rent storleksmässigt i det rummet. Utöver det skulle det även varit intressant att veta om de bara haft ett stativ placerad på en och samma plats och bara bytt ut högtalarna på det, eller om de som hjälpt till vid blindtestet först har lyssnat fram den optimala placeringen för var och en av alla högtalarna i testet.


"The British ATC is the smallest and only enclosed speaker based in the comparison. As such, it is, in a sense, in the position of a sub-responder, since a speaker implemented with a reflex or passive element is usually more efficient in the bass range. Especially in the listening room of Hifimaailm, the tiny closed speaker easily gets a little light on its bass, which was also evident in the listening.

In a smaller room, and especially in apartment building conditions at a quieter intensity, listening estimates would probably have been more favorable to ATC. Its advantages are somewhere far beyond a blind comparison against its bigger ones. You can read more about the hi-fi world number 1/2015 from ATC when it was tested together with its big brother SCM40. In that case, the listening ratings were more favorable."

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Heco revolution 3 bästa stativhögtalaren i stort blindte

Inläggav Conan » 2020-07-12 05:25

I blindtest av högtalare får man ju bara hoppas att högtalarna är så bra injusterade och anpassade till rummet som det är möjligt, och att man låter tillräcklig tid gå mellan de olika lyssningarna så att inte en högtalares karaktär speglas över till nästföljande. Men med det sagt skulle jag absolut gissa att Heco Revolution 3 är en väldigt bra och prisvärd högtalare. Nog väl värd att fundera på om man var ute efter nya högtalare.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Heco revolution 3 bästa stativhögtalaren i stort blindte

Inläggav Tangband » 2020-07-12 15:05

Conan skrev:I blindtest av högtalare får man ju bara hoppas att högtalarna är så bra injusterade och anpassade till rummet som det är möjligt, och att man låter tillräcklig tid gå mellan de olika lyssningarna så att inte en högtalares karaktär speglas över till nästföljande. Men med det sagt skulle jag absolut gissa att Heco Revolution 3 är en väldigt bra och prisvärd högtalare. Nog väl värd att fundera på om man var ute efter nya högtalare.


Lite filosofi och funderingar.
En blindtest av högtalare utan känd referens ( känd referens vore tex riktiga musiker som sitter bakom ett skynke och spelar ) säger egentligen bara hur många som föredrar en viss högtalare. Man har lyssnat och man har tyckt- omän blint.

Lite försiktigt uttryckt finns det ett ordspråk som låter ” en miljard flugor gillar bxxx ”.

Är testet dessutom endast genomfört med en enda högtalare i mono så säger testet kanske bara vilken mono-högtalare som föredrogs av flest flugor :)

Eftersom det (väl ?) är bevisat att många föredrar lite 2:a tonsdist, lite extra midbas och en liten puckel vid 10 kHz om man är +50 , så skulle jag inte bli förvånad om Heco högtalaren mäter lite åt det hållet. Jag har dock inte hittat några mätningar på nätet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Heco revolution 3 bästa stativhögtalaren i stort blindte

Inläggav goat76 » 2020-07-12 16:52

Tangband skrev:
Conan skrev:I blindtest av högtalare får man ju bara hoppas att högtalarna är så bra injusterade och anpassade till rummet som det är möjligt, och att man låter tillräcklig tid gå mellan de olika lyssningarna så att inte en högtalares karaktär speglas över till nästföljande. Men med det sagt skulle jag absolut gissa att Heco Revolution 3 är en väldigt bra och prisvärd högtalare. Nog väl värd att fundera på om man var ute efter nya högtalare.


Lite filosofi och funderingar.
En blindtest av högtalare utan känd referens ( känd referens vore tex riktiga musiker som sitter bakom ett skynke och spelar ) säger egentligen bara hur många som föredrar en viss högtalare. Man har lyssnat och man har tyckt- omän blint.

Lite försiktigt uttryckt finns det ett ordspråk som låter ” en miljard flugor gillar bxxx ”.

Är testet dessutom endast genomfört med en enda högtalare i mono så säger testet kanske bara vilken mono-högtalare som föredrogs av flest flugor :)

Eftersom det (väl ?) är bevisat att många föredrar lite 2:a tonsdist, lite extra midbas och en liten puckel vid 10 kHz om man är +50 , så skulle jag inte bli förvånad om Heco högtalaren mäter lite åt det hållet. Jag har dock inte hittat några mätningar på nätet.


Jag vet inte varför du har fastnat för det där med att lyssningstester skulle göras med endast en högtalare i mono, det är ju ytterst osannolikt att det sker speciellt ofta. :D
I det aktuella testet har högtalarna avlyssnats i stereo eftersom testdeltagarna vid flera tillfällen beskriver just diverse stereoeffekter.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Heco revolution 3 bästa stativhögtalaren i stort blindte

Inläggav Harryup » 2020-07-12 18:58

En test som jag frågat efter är försteg och slutsteg (och det är väl i princip bara de sistnämnda) som f/e testats har mig veterligen aldrig kombinerats i olika kombinationer för att ta reda på hur stor kombinationseffekt man kan få med olika ”ofärgade” apparater. Blandar man dessutom in olika högtalare så är jag inte så säker på att man får entydiga svar. Dvs. alla ”ofärgade” apparater låter lika, eller att kombon som man tycker låter minst ens innehåller någon ”ofärgad” apparat.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Heco revolution 3 bästa stativhögtalaren i stort blindte

Inläggav Conan » 2020-07-12 21:44

Tangband skrev:
Conan skrev:I blindtest av högtalare får man ju bara hoppas att högtalarna är så bra injusterade och anpassade till rummet som det är möjligt, och att man låter tillräcklig tid gå mellan de olika lyssningarna så att inte en högtalares karaktär speglas över till nästföljande. Men med det sagt skulle jag absolut gissa att Heco Revolution 3 är en väldigt bra och prisvärd högtalare. Nog väl värd att fundera på om man var ute efter nya högtalare.


Lite filosofi och funderingar.
En blindtest av högtalare utan känd referens ( känd referens vore tex riktiga musiker som sitter bakom ett skynke och spelar ) säger egentligen bara hur många som föredrar en viss högtalare. Man har lyssnat och man har tyckt- omän blint.

Lite försiktigt uttryckt finns det ett ordspråk som låter ” en miljard flugor gillar bxxx ”.

Är testet dessutom endast genomfört med en enda högtalare i mono så säger testet kanske bara vilken mono-högtalare som föredrogs av flest flugor :)

Eftersom det (väl ?) är bevisat att många föredrar lite 2:a tonsdist, lite extra midbas och en liten puckel vid 10 kHz om man är +50 , så skulle jag inte bli förvånad om Heco högtalaren mäter lite åt det hållet. Jag har dock inte hittat några mätningar på nätet.


Frågan om referensen är jättesvår även om man har musiker bakom ett skynke. Inspelningen ska ju kunna fånga musicerandet också på ett naturtroget sätt inklusive rummet. Det rummet ska sen återges i lyssningsrummet. Man får ju i princip ha lyssnaren på ett "snurrbord" där man kan snurra från musikerna live till högtalaren i rummet och vise versa. Ett enklare alternativ vore nog att lyssnaren får lyssna in sig ordentligt på ett "super-mega-kvalificerat" högtalarsystem på lite olika inspelningar, och sen jämföra testobjekten med detta.

Men i normalfallet är det väl intressant att få veta vad lyssnarna (som man hoppas är lite tränade och vana att lyssna på goda högtalare) föredrar när dom inte får veta vilken högtalare som spelar. Det är ju med "lyssna-och-tyck" som de flesta lyssnar i vardagen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Heco revolution 3 bästa stativhögtalaren i stort blindte

Inläggav Tangband » 2020-07-13 13:28

goat76 skrev:
Tangband skrev:
Conan skrev:I blindtest av högtalare får man ju bara hoppas att högtalarna är så bra injusterade och anpassade till rummet som det är möjligt, och att man låter tillräcklig tid gå mellan de olika lyssningarna så att inte en högtalares karaktär speglas över till nästföljande. Men med det sagt skulle jag absolut gissa att Heco Revolution 3 är en väldigt bra och prisvärd högtalare. Nog väl värd att fundera på om man var ute efter nya högtalare.


Lite filosofi och funderingar.
En blindtest av högtalare utan känd referens ( känd referens vore tex riktiga musiker som sitter bakom ett skynke och spelar ) säger egentligen bara hur många som föredrar en viss högtalare. Man har lyssnat och man har tyckt- omän blint.

Lite försiktigt uttryckt finns det ett ordspråk som låter ” en miljard flugor gillar bxxx ”.

Är testet dessutom endast genomfört med en enda högtalare i mono så säger testet kanske bara vilken mono-högtalare som föredrogs av flest flugor :)

Eftersom det (väl ?) är bevisat att många föredrar lite 2:a tonsdist, lite extra midbas och en liten puckel vid 10 kHz om man är +50 , så skulle jag inte bli förvånad om Heco högtalaren mäter lite åt det hållet. Jag har dock inte hittat några mätningar på nätet.


Jag vet inte varför du har fastnat för det där med att lyssningstester skulle göras med endast en högtalare i mono, det är ju ytterst osannolikt att det sker speciellt ofta. :D
I det aktuella testet har högtalarna avlyssnats i stereo eftersom testdeltagarna vid flera tillfällen beskriver just diverse stereoeffekter.


Ja det kanske var i stereo. :) det är ju bra. Hur noggrann tror du de var med placeringen i rummet? Vilken metod använde de vid installationen ?
Det är nog mest Harmans tester samt Amirm i audioscience som gör lyssningen i mono.
Det finns en färsk diskussion på audiosciencereview där Toole påstår att mono-lyssning med en högtalare är det enda som behövs vid högtalarbedömning.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Heco revolution 3 bästa stativhögtalaren i stort blindte

Inläggav goat76 » 2020-07-13 15:10

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:
Lite filosofi och funderingar.
En blindtest av högtalare utan känd referens ( känd referens vore tex riktiga musiker som sitter bakom ett skynke och spelar ) säger egentligen bara hur många som föredrar en viss högtalare. Man har lyssnat och man har tyckt- omän blint.

Lite försiktigt uttryckt finns det ett ordspråk som låter ” en miljard flugor gillar bxxx ”.

Är testet dessutom endast genomfört med en enda högtalare i mono så säger testet kanske bara vilken mono-högtalare som föredrogs av flest flugor :)

Eftersom det (väl ?) är bevisat att många föredrar lite 2:a tonsdist, lite extra midbas och en liten puckel vid 10 kHz om man är +50 , så skulle jag inte bli förvånad om Heco högtalaren mäter lite åt det hållet. Jag har dock inte hittat några mätningar på nätet.


Jag vet inte varför du har fastnat för det där med att lyssningstester skulle göras med endast en högtalare i mono, det är ju ytterst osannolikt att det sker speciellt ofta. :D
I det aktuella testet har högtalarna avlyssnats i stereo eftersom testdeltagarna vid flera tillfällen beskriver just diverse stereoeffekter.


Ja det kanske var i stereo. :) det är ju bra. Hur noggrann tror du de var med placeringen i rummet? Vilken metod använde de vid installationen ?
Det är nog mest Harmans tester samt Amirm i audioscience som gör lyssningen i mono.
Det finns en färsk diskussion på audiosciencereview där Toole påstår att mono-lyssning med en högtalare är det enda som behövs vid högtalarbedömning.


Jag kan ju bara gissa här, men jag tror inte att de gjort annat än att de skiftat högtalare på samma stativ med samma placering, antagligen utan en enda tanke på att hitta rätt vare sig placering samt höjd för varje enskild högtalare så att de individuellt presterar på bästa möjliga vis i det aktuella lyssningsrummet.
Lyssningstestet har säkert varit ganska tidsbegränsat då det av testdeltagarnas svar att döma nästan uteslutande handlar om att beskriva hur de upplever bas, mellan och diskantområdet och inte så mycket om hur de upplever att musiken presenteras i stort.
Det skulle inte heller förvåna mig om alla tre testdeltagare fått göra lyssningstestet samtidigt sittandes i samma soffa, men med enda regeln att de sinsemellan inte får tala om för varandra hur de upplever det de hör.
Misstänker även att deltagarna inte fått fritt fram att styra över vilken musik det utvärderades med.

Som sagt, ovanstående är hur jag tror/misstänker att testet gått till. :)


------------------------------------------------


Min variant av detta test hade varit att någon med god erfarenhet av installation av högtalare först har fått flera veckor på sig att lyssna in sig för att hitta rätt placering, det gäller allt som avstånd till angränsningsytor, på vilken höjd varje högtalare bör stå, avståndet mellan högtalarna, eventuell invinkling samt lyssningsplatsens position. Allt detta skulle sedan behöva märkas upp på golvet så att de som assisterar vid testet lätt kan skifta mellan högtalarna då testpersonen så önskar.

Eftersom jag inte tror att varken stress eller tidspress är en speciellt god ide vid utvärdering så hade varje enskild testdeltagare behövt ha lyssningsrummet för sig själv (förutom de som assisterar), för att hela tiden kunna sitta i sweetspot, samt att ha flera dagar på sig vilket eliminerar riskerar att luras av "imponerande" förhöjd diskant eller liknande saker som i det långa loppet kan bli irriterande eller att det skapar lyssningströtthet. Ett par högtalare är ju något man förhoppningsvis ska vara nöjd med i flera år.
Testdeltagaren bör även ha fritt fram att välja musiken själv för utvärderingen då det är högst individuellt vilket referensmaterial han personligen är mest familjär med.

För en hifi-tidning som bara är ute efter att skriva en enkel liten artikel om ett lyssningstest, så är såklart mina ovanstående önskemål ohållbara, tid är pengar. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57244
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Heco revolution 3 bästa stativhögtalaren i stort blindte

Inläggav Nattlorden » 2020-07-13 15:15

Tangband skrev:Amirm i audioscience som gör lyssningen i mono.


Det blir inte sanning av det för att du upprepar det fler gånger. han LYSSNAR inte i mono - han har en maskin som mäter i mono - han lyssnar i stereo. Ok?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Heco revolution 3 bästa stativhögtalaren i stort blindte

Inläggav goat76 » 2020-07-13 16:12

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Amirm i audioscience som gör lyssningen i mono.


Det blir inte sanning av det för att du upprepar det fler gånger. han LYSSNAR inte i mono - han har en maskin som mäter i mono - han lyssnar i stereo. Ok?


Tangband har nog rätt, Amir verkar faktiskt lyssna i mono vid hans tester av högtalare, men även om han och Harman gör på det viset så kan vi nog ändå utgå ifrån att de allra flesta andra som testar högtalare gör det med vanlig stereo-uppställning. Det utgår iallafall jag ifrån om inget annat nämns. :)

Det jag vill veta är om Amir kör en ensam kanal eller om han summerar stereosignalen till mono?
Ifall han summerar stereo till mono så får han nog räkna med en hel del utsläckningar, då inte alla musikproduktioner i stereo alltid är fullt mono-kompatibla. Då är det isåfall viktigt att han alltid använder precis samma material i testen för olika högtalare.
Senast redigerad av goat76 2020-07-13 16:36, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Heco revolution 3 bästa stativhögtalaren i stort blindte

Inläggav Tangband » 2020-07-13 16:33

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Amirm i audioscience som gör lyssningen i mono.


han LYSSNAR inte i mono - han har en maskin som mäter i mono - han lyssnar i stereo. Ok?


Nej han lyssnar enligt det jag läst, i mono på en högtalare i taget.
Skicka gärna en länk som visar motsatsen . Jag blir gärna rättad om jag hade fel :)


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: nuffe och 18 gäster