Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple AirPods pro

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple AirPods pro

Inläggav Tangband » 2020-07-15 18:16

Just nu har jag alla tre modellerna hemma hos mig :) . Utförlig test med avseende på ljudkvalitet, fortsättning följer...
Senast redigerad av Tangband 2020-07-29 08:26, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav Tangband » 2020-07-15 19:18

Här är 1000 xm3 och h900 testade med mätningar i rtings och placerade i samma fönster för jämförelse :)
https://www.rtings.com/headphones/tools ... m3/617/678

Apple AirPods pro här: https://www.rtings.com/headphones/revie ... y-wireless

Hur var det då med ljudkvaliteten ?
Jag har jämfört 1000xm3 och h900 med trådad förbindelse till min iPhone 6 och kört flacfiler från NAS via mcconnect
samt Spotify premium. AirPods pro har körts via bästa trådlösa förbindelsen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav Tangband » 2020-07-16 23:10

Efter lyssnade blir det lite subjektiva omdömen .

Apple AirPods pro låter sämst av de tre lurarna men låter ändå bra. Den har basen som saknas i de vanliga airpodsen.
Väldigt smidigt vid promenader och man slipper se ut som en ljud-nerd med stora kåpor ute på vift.

Sony h900 har jag ju haft ett halvår och de låter bra, speciellt med kabel och den aktiva förstärkningen påslagen. Sony har kompenserat frekvensgången med den aktiva elektroniken i både h900 och 1000-modellen så att de låter klart bättre vid aktiv drift. De går att köra passivt om strömmen tar slut i lurarna men då tappar man i kvalitet. H900 och 1000 xm3 med passiv drift låter sämre än AirPods pro.

Jag tycker mätningarna på de båda sonymodellerna i rtings säger ungefär som de låter.
H900 har lite mer energi vid 4-7 kHz och spelar lite mera ” på” lyssnaren. 1000xm3 låter I sin tur lite jämnare i mellanregistret och förskjuter perspektivet på klassiska inspelningar en aning bakåt i jämförelse.
Båda lurarna låter rent med trådad förbindelse.

Sony 1000xm3 har en aning för mycket bas för att anses helt neutralt, men det är på hela taget ganska trevligt eftersom det låter rent och grötar inte ihop ljudet högre upp i frekvens.
Sonylurarna har en app där mjukvaran kan ändras med bla EQ. Tyvärr låter allt en aning sämre om man inte stänger av EQ helt .
1000xm3 har en bättre laddkontakt än h900. Sony 1000xm3 sitter också skönare på huvudet och känns lite mera premium i design och utförande. 1000- modellen har klart bättre brusreducering .

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav HenrikTornquist » 2020-07-18 16:58

Är det stor skillnad mellan trådat och blåtand när det gäller WH1000? Jag är seriös spekulant på trådlösa med brusreducering.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav Tangband » 2020-07-18 17:12

Om du har en android kan du köra med Sonys LDAC och det låter lite bättre än vanlig blåtand. Apple är lite handikappade på det sätter att de inte erbjuder särskilt hög upplösning trådlöst till hörlurarna. De som lånat ut 1000xm3 och AirPods pro till mig kör båda android och Spotify låter med LDAC en aning bättre än blåtandöverföring.

Trådat låter dock bäst, även om skillnaden är mindre, och mer beroende på hur bra hörlursförstärkare du har.

Jag ser inte nån seriös konkurrent till 1000xm3 modellen för under 5000:- med samma funktioner. Luren låter väldigt bra, har suverän brusreducering och sitter skönt på huvudet.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav HenrikTornquist » 2020-07-18 18:11

Är det din, ska du behålla den eller ska den säljas? Med den avses WH1000-luren.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav Belker » 2020-07-18 18:57

Jag har wh1000mk2 och den har den irriterande buggen att ibland slå på ”bass boost” igen, som är default opt in. Har mk3 det också? Basen blir alldeles för kraftig med denna inkopplad. En annandålig grej är att mobilhandsfreemicken är dålig. Det går inte att prata i telefon med dessa lurar om man är i bullrig miljö. I övrigt och allt annat är de helt suveräna! Funkar också bra som hörselkåpor när man donar på med elverktyg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav Tangband » 2020-07-18 19:10

HenrikTornquist skrev:Är det din, ska du behålla den eller ska den säljas? Med den avses WH1000-luren.


Nej, det är en släktings. Men jag funderar allvarligt på att byta från h900 till 1000 xm3. Pga den något jämnare upplevelsen av mellanregistret ( som är trevligt på klassisk musik ) och pga att de sitter lite skönare. Men jag är lite ambivalent eftersom h900 på visst musikmaterial upplevs som bättre.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav Tangband » 2020-07-18 19:11

Belker skrev:Jag har wh1000mk2 och den har den irriterande buggen att ibland slå på ”bass boost” igen, som är default opt in. Har mk3 det också? Basen blir alldeles för kraftig med denna inkopplad. En annandålig grej är att mobilhandsfreemicken är dålig. Det går inte att prata i telefon med dessa lurar om man är i bullrig miljö. I övrigt och allt annat är de helt suveräna! Funkar också bra som hörselkåpor när man donar på med elverktyg.


Jag har inte upplevt den första nackdelen du nämner på 1000 xm3, och har inte provat handsfree miken.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav goat76 » 2020-07-18 19:28

HenrikTornquist skrev:Är det din, ska du behålla den eller ska den säljas? Med den avses WH1000-luren.


Innan du kastar dig över ett par lurar tycker jag du bör ta dig en lyssning på Bose 700.

Jag har inte testat just dessa hörlurar från Sony som Tangband har, men många andra, och i regel tycker jag deras lurar alltid låter för tjocka i mid/övre basen vilket lägger sig i vägen och grumlar det nedre mellanregistret. I andra fall har de ofta haft en tydlig ”glädjekurva” med urgröpt mellanregister vilket för mig inte är glädjande. :)

Bose 700 har ett välbalanserat ljud i alla register, basen är välartikulerad och djup, mellanregistret gömmer sig inte vilket ger både instrument och röster ”kropp”, och det övre registret är klart och tydligt utan att överdriva.
Det mesta i musikväg låter bra med ett (för hörlurar) öppet ljud, de allra tunnaste musikproduktionerna kommer dock inte undan när de inte kan gömma sig bakom en förlåtande tjock bas/midbas.

Noise Canceling-funktionen är suveränt bra och var fantastiskt härligt att ha under flygresan hem från Miami, så även när jag inte lyssnade på musik så hade jag på mig hörlurarna hela resan bara för att slippa flygplansbullret. :)

Så om du är som mig och värdesätter ett tydligt mellanregister som inte täcks av en för tjock bas så kan jag rekommendera Bose-lurarna. Och som sagt, jag har aldrig hört Sony-lurarna som Tangband har, men varenda jämförelse jag sett på nätet mellan dem och Bose 700 antyder att Sony-lurarna är mer höjda i basområdet, vilket folk i allmänhet brukar uppskatta, men inte jag. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav Tangband » 2020-07-18 20:02

goat76 skrev:
HenrikTornquist skrev:Är det din, ska du behålla den eller ska den säljas? Med den avses WH1000-luren.


Innan du kastar dig över ett par lurar tycker jag du bör ta dig en lyssning på Bose 700.

Jag har inte testat just dessa hörlurar från Sony som Tangband har, men många andra, och i regel tycker jag deras lurar alltid låter för tjocka i mid/övre basen vilket lägger sig i vägen och grumlar det nedre mellanregistret. I andra fall har de ofta haft en tydlig ”glädjekurva” med urgröpt mellanregister vilket för mig inte är glädjande. :)

Bose 700 har ett välbalanserat ljud i alla register, basen är välartikulerad och djup, mellanregistret gömmer sig inte vilket ger både instrument och röster ”kropp”, och det övre registret är klart och tydligt utan att överdriva.
Det mesta i musikväg låter bra med ett (för hörlurar) öppet ljud, de allra tunnaste musikproduktionerna kommer dock inte undan när de inte kan gömma sig bakom en förlåtande tjock bas/midbas.

Noise Canceling-funktionen är suveränt bra och var fantastiskt härligt att ha under flygresan hem från Miami, så även när jag inte lyssnade på musik så hade jag på mig hörlurarna hela resan bara för att slippa flygplansbullret. :)

Så om du är som mig och värdesätter ett tydligt mellanregister som inte täcks av en för tjock bas så kan jag rekommendera Bose-lurarna. Och som sagt, jag har aldrig hört Sony-lurarna som Tangband har, men varenda jämförelse jag sett på nätet mellan dem och Bose 700 antyder att Sony-lurarna är mer höjda i basområdet, vilket folk i allmänhet brukar uppskatta, men inte jag. :)


Kul du nämner Bose 700 :) . De har testats i rtings. Jag har själv hört 700 och jag tyckte de lät bra. Helt klart ett alternativ. Headsetmikrofonen verkar vara bättre än Sony 1000 xm3, medan diskantområdet och brusreduceringen verkar vara bättre i Sonyn.
Jag tycker de ser ganska lika ut i mätningarna. Båda har en dipp vid 5,5 kHz. Priset är ungefär samma. Basen i 700 ungefär som Sony h900 i kvantitet, alltså ganska neutral. Sony 1000 xm3 har lite mer bas.
Här jämförs Sony 1000xm3 och Bose 700:
https://www.rtings.com/headphones/tools ... 00/678/896

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav HenrikTornquist » 2020-07-18 20:28

Jag har i dag ett par trådade Bose QC 15 .De var bäst då, när kompisen kunde köpa dem till vettigt pris i USA. De är min referens, tillsammans med Sennheiser HD 650.
Om Bose 700 är bättre är QC 15, vilket jag förmodar, kan de mycket väl vara ett alternativ. Brusreduceringen behöver inte vara märkvärdigare än den på QC 15, men är förmodligen bättre. Ljudmässigt får de gärna vara bättre, för där tycker jag QC 15 är långt långt efter HD 650. Jag förväntar mig inte att vare sig Bose 700 eller Sony WH100 ska nå upp till den nivån, men det är där mina referenser ligger idag. Hur mina Koss Porta Pro låter, och hur Stax Sigma lät, det är inte relevant idag.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav goat76 » 2020-07-18 20:32

Tangband skrev:
goat76 skrev:
HenrikTornquist skrev:Är det din, ska du behålla den eller ska den säljas? Med den avses WH1000-luren.


Innan du kastar dig över ett par lurar tycker jag du bör ta dig en lyssning på Bose 700.

Jag har inte testat just dessa hörlurar från Sony som Tangband har, men många andra, och i regel tycker jag deras lurar alltid låter för tjocka i mid/övre basen vilket lägger sig i vägen och grumlar det nedre mellanregistret. I andra fall har de ofta haft en tydlig ”glädjekurva” med urgröpt mellanregister vilket för mig inte är glädjande. :)

Bose 700 har ett välbalanserat ljud i alla register, basen är välartikulerad och djup, mellanregistret gömmer sig inte vilket ger både instrument och röster ”kropp”, och det övre registret är klart och tydligt utan att överdriva.
Det mesta i musikväg låter bra med ett (för hörlurar) öppet ljud, de allra tunnaste musikproduktionerna kommer dock inte undan när de inte kan gömma sig bakom en förlåtande tjock bas/midbas.

Noise Canceling-funktionen är suveränt bra och var fantastiskt härligt att ha under flygresan hem från Miami, så även när jag inte lyssnade på musik så hade jag på mig hörlurarna hela resan bara för att slippa flygplansbullret. :)

Så om du är som mig och värdesätter ett tydligt mellanregister som inte täcks av en för tjock bas så kan jag rekommendera Bose-lurarna. Och som sagt, jag har aldrig hört Sony-lurarna som Tangband har, men varenda jämförelse jag sett på nätet mellan dem och Bose 700 antyder att Sony-lurarna är mer höjda i basområdet, vilket folk i allmänhet brukar uppskatta, men inte jag. :)


Kul du nämner Bose 700 :) . De har testats i rtings. Jag har själv hört 700 och jag tyckte de lät bra. Headsetmikrofonen verkar bättre än Sony 1000 xm3, medan diskantområdet och brusreduceringen verkar vara bättre i Sonyn.
Jag tycker de ser ganska lika ut i mätningarna. Priset är ungefär samma.
Här jämförs de.
https://www.rtings.com/headphones/tools ... 00/678/896


Båda hör nog till toppen för den här typen av lur och prisklass. Men som jag nämde och som man även ser på de där mätningarna så är Bose 700 mer neutral i basområdet medans Sony 1000xm3 har en förhöjd bas vilket de kanske valt för att tillfredsställa de som lyssnar på hip hop och dyngan som vanligen spelas på radio. :)
All den musik som tilltalar mig tycker jag låter bäst med ett mer balanserat basregister, i övrigt verkar Sony-lurarna vara riktigt bra och är dessutom billigare än Bose (men jag köpte ett par refurbished på en outlet i Miami för samma pris som Sony-lurarna).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav goat76 » 2020-07-18 20:49

HenrikTornquist skrev:Jag har i dag ett par trådade Bose QC 15 .De var bäst då, när kompisen kunde köpa dem till vettigt pris i USA. De är min referens, tillsammans med Sennheiser HD 650.
Om Bose 700 är bättre är QC 15, vilket jag förmodar, kan de mycket väl vara ett alternativ. Brusreduceringen behöver inte vara märkvärdigare än den på QC 15, men är förmodligen bättre. Ljudmässigt får de gärna vara bättre, för där tycker jag QC 15 är långt långt efter HD 650. Jag förväntar mig inte att vare sig Bose 700 eller Sony WH100 ska nå upp till den nivån, men det är där mina referenser ligger idag. Hur mina Koss Porta Pro låter, och hur Stax Sigma lät, det är inte relevant idag.


Jag tycker du borde dra med dina Bose QC 15 till någon affär där du förhoppningsvis kan jämföra dem med både Sony 1000xm3 och Bose 700. Som jag förstått det så var tidigare hörlurar från Bose mer höjda i basen, kanske skulle sakna det i Bose 700?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav HenrikTornquist » 2020-07-20 13:13

Utan mina egna medtagna kunde jag som hastigast lyssna på Sony i butik. Bose kopplade i demoläge, och gick därför inte att lyssna på med min egen telefon i bt-läge. Sony något bastung, som nämnts, men jag upplevde den också som något svag i styrka. Hur är Bose i jämförelse på den punkten, hår den att spela högre med, eller är det ungefär samma?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav Belker » 2020-07-20 13:17

Det bastunga i Sony beror som sagt antagligen på att "Bass Boost" är default inkopplad. Går att stänga i appen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav hifikg » 2020-07-20 13:24

Skulle aldrig få för mig att gå ut med stora hörlurar på huvudet, skulle vara ett par Jecklin då, går ni verkligen utanför hemmet med sådana på?
(Å andra sidan har jag ändrat mig förr, skulle aldrig ta mobiltelefonen ur bilen, skulle aldrig gå o prata på stan, skulle aldrig prata i handsfree på byn mm)
Bilagor
jeck.jpg
jeck.jpg (43 KiB) Visad 3304 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav goat76 » 2020-07-20 13:35

HenrikTornquist skrev:Utan mina egna medtagna kunde jag som hastigast lyssna på Sony i butik. Bose kopplade i demoläge, och gick därför inte att lyssna på med min egen telefon i bt-läge. Sony något bastung, som nämnts, men jag upplevde den också som något svag i styrka. Hur är Bose i jämförelse på den punkten, hår den att spela högre med, eller är det ungefär samma?


Jag kan inte svara på hur de är i jämförelse med Sony-lurarna på den punkten, men jämfört med andra lurar jag äger så är Bose av det lättdrivna slaget och jag har aldrig behövt maximera ljudstyrkan från min iPhone. Jag har dessutom för vana att ofta lyssna på alldeles för höga nivåer, så jag tror att de flesta klarar sig med Bose-lurarna på den punkten.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav HenrikTornquist » 2020-07-27 23:13

Tog mig från Hbg till Webhallen i Malmö, då de har både Sony, Bose och Philips PH 805 (som fått hygglig recension).
Den enda som gick att lyssna på är Bose, som sitter i samma jävla demo-ställ som de gör i Hbg. Förmodligen sitter de så över hela landet.
Det enda sättet verkar vara att plocka hem dem på öppet köp, och det är jag nog lite för bekväm för.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav hifikg » 2020-07-28 18:47

Kan ingen rätta rubriken?

Apples AirPods o andra in-ear lurar får man knappast lyssna på före köp eller ens återlämna på öppet köp när de väl öppnats. Fullt begripligt, men det blir grisen i säcken jämfört med utanpåliggande lurar. Endera dagen ska jag köpa en säck! Kanske redan imorgon.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav Tangband » 2020-07-29 08:21

hifikg skrev:Kan ingen rätta rubriken?

Apples AirPods o andra in-ear lurar får man knappast lyssna på före köp eller ens återlämna på öppet köp när de väl öppnats. Fullt begripligt, men det blir grisen i säcken jämfört med utanpåliggande lurar. Endera dagen ska jag köpa en säck! Kanske redan imorgon.

Jag har ju testat dem ( min son äger ett par ) och jag tror du kommer bli nöjd med AirPods pro om du vill ha ett par inear.
De låter en aning sämre än de båda sonymodellerna ( sämre upplösning ) men ändå bra. Inga klangliga fel som sticker ut. Helt klart får man betala en slant för litenheten .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple AirPods pro

Inläggav hifikg » 2020-07-31 19:45

Grisen visade sig vara riktigt musikalisk. Fick hem säcken igår o släppte ut grisarna sent på kvällen. Först njöt jag av tystnaden som uppstod när brusreduceringen aktiverades :)
Därefter tog Johnny Cash över o kvädde "Ring of Fire", "San Quentin" o andra sköna klassiker. Jorå, ljudet var kanske det bästa jag hört från in-ear. Man har ju sällan chansen att lyssna runt och mina bästa hittills har varit JBL´s Free som inte alls är oävna även om jag nästan aldrig lyssnar på musik i dem. Men så där så jag leviterade var det inte, jag är ju bortskämd som varandes OA52-ägare o kraven är högt ställda. Efter någon timma började jag labba med de olika silikonduttarna, bytte från medium till small med mindre lyckat resultat. Växlade till Large o där satt den!! Jäklar i min låda, här uppstod den ljuvaste musik och lyssningen pågick till framåt halvtre på morgonen. Om det är världens bästa in-earlurar lär jag väl aldrig få veta, jag är nöjd o kommer att så förbli så länge de små pluttarna håller o jag håller reda på dem, men högst troligt är det väl det :)

För att snabbt kunna fylla öronen med skön musik utan att överbelasta min lur tecknade jag nyss AppleMusic streamingtjänst också. Times Are Changing!

Edit: Läser på det stora världsomspännande nätet om alternativa pluttar, en sort som anpassar sig ännu mer till öronen. Någon som testat ihop med Pro?
Edit 2: Tack för rubrikändring. Ett stort P vore g-klaven som satte allt på plats också :)
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple AirPods pro

Inläggav Tangband » 2020-07-31 19:52

hifikg skrev:Grisen visade sig vara riktigt musikalisk. Fick hem säcken igår o släppte ut grisarna sent på kvällen. Först njöt jag av tystnaden som uppstod när brusreduceringen aktiverades :)
Därefter tog Johnny Cash över o kvädde "Ring of Fire", "San Quentin" o andra sköna klassiker. Jorå, ljudet var kanske det bästa jag hört från in-ear. Man har ju sällan chansen att lyssna runt och mina bästa hittills har varit JBL´s Free som inte alls är oävna även om jag nästan aldrig lyssnar på musik i dem. Men så där så jag leviterade var det inte, jag är ju bortskämd som varandes OA52-ägare o kraven är högt ställda. Efter någon timma började jag labba med de olika silikonduttarna, bytte från medium till small med mindre lyckat resultat. Växlade till Large o där satt den!! Jäklar i min låda, här uppstod den ljuvaste musik och lyssningen pågick till framåt halvtre på morgonen. Om det är världens bästa in-earlurar lär jag väl aldrig få veta, jag är nöjd o kommer att så förbli så länge de små pluttarna håller o jag håller reda på dem, men högst troligt är det väl det :)

För att snabbt kunna fylla öronen med skön musik utan att överbelasta min lur tecknade jag nyss AppleMusic streamingtjänst också. Times Are Changing!

Edit: Läser på det stora världsomspännande nätet om alternativa pluttar, en sort som anpassar sig ännu mer till öronen. Någon som testat ihop med Pro?
Edit 2: Tack för rubrikändring. Ett stort P vore g-klaven som satte allt på plats också :)


Kul att du är nöjd, ja kanske är de världens bästa inearlurar med noise cancellation . :) .
En kandidat till den titeln är kanske möjligen dessa : https://www.rtings.com/headphones/revie ... y-wireless

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple EarPods pro

Inläggav Tangband » 2020-08-19 12:55

Belker skrev:Jag har wh1000mk2 och den har den irriterande buggen att ibland slå på ”bass boost” igen, som är default opt in. Har mk3 det också? Basen blir alldeles för kraftig med denna inkopplad. En annandålig grej är att mobilhandsfreemicken är dålig. Det går inte att prata i telefon med dessa lurar om man är i bullrig miljö. I övrigt och allt annat är de helt suveräna! Funkar också bra som hörselkåpor när man donar på med elverktyg.


Nu har jag köpt en wh1000xm3 :)
Mobilhandsfree miken är bra.

Såhär ser tonreglaget i appen ut.
Default är allting på ”0”. Vilket ger för mycket bas.

En inställning som kan liknas vid neutral är istället denna. Detta under aktiv drift och med noise cancellation i läge: på.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple AirPods pro

Inläggav hifikg » 2020-08-19 23:08

Siri förstår mig bättre nu :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple AirPods pro

Inläggav HenrikTornquist » 2020-08-20 13:13

Kan du inte stänga appen och köra eq direkt i källan?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple AirPods pro

Inläggav Tangband » 2020-08-20 13:22

HenrikTornquist skrev:Kan du inte stänga appen och köra eq direkt i källan?


Jovisst. Man kan ju istället använda eq i tex Spotify appen. Men byter jag källa så finns originalinställningen kvar i hörluren.

Sony appen fungerar smidigare och på ett annat sätt - inställningarna i appen sparas i själva hörluren , hörluren programmeras alltså om, och det innebär att jag kan använda vilka signalkällor jag vill utan appen, efteråt.

Jag har tex raderat Sony-appen efter omprogrammering och det fungerar jättebra med vilka källor jag vill, trådat eller via blåtand. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple AirPods pro

Inläggav Tangband » 2020-08-31 09:03

Uppdatering efter mycket lyssnande angående sony wh1000xm3 :
Upplösningen sänks en aning då Sonys EQ används, på det hela taget låter det bättre med EQ helt avstängd .
Upplösningen blir bättre i det lägre registret utan EQ så trots mer bas blir det bättre bas :) .

Jag blir mer och mer nöjd med dessa lurar. Förstärkaren verkar låta en aning bättre än den inbyggna i h900 modellen.

Man hade kunnat trott att vid klassisk musik hade ” för mycket bas ” stört en del .
Det låter tvärtom mycket övertygande och det grötar inte det minsta då kontrabasen tar i vid orkestermusik.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Sony WH1000xm3 vs Sony H900 vs Apple AirPods pro

Inläggav HenrikTornquist » 2020-09-08 18:38

En liten parentes i tråden. Jag hittade ett par Philips PH805 till vettigt pris. De placerade sig bra i en test i nån tidning, tror det var HiFi & Musik. Efter fem minuter packade jag ner dem igen, utan att ha hunnit lyssna på musik. Brusreduceringen borde skämmas.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Almen och 18 gäster