Brusnivån i lyssnaren

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Brusnivån i lyssnaren

Inläggav Strmbrg » 2020-07-21 20:56

Det talas inte så mycket om den.
Fokus ligger alltid på apparatprestanda och inte på helheten.
Själv har jag ett högfrekvent sus i ena hörat och ett betydligt svagare, men förnimbart sus även i det andra.
-Finns det människor som är (i praktiken) helt brusfria? Hör de småsignaler bättre?
Ämnet är intressant, tycker jag, men just nu kommer jag inte på mer att skriva om det.
Senast redigerad av Strmbrg 2020-07-22 11:42, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Tangband
Semesterfirare

Re: Brusnivån hos lyssnaren

Inläggav Tangband » 2020-07-21 21:20

Strmbrg skrev:Det talas inte så mycket om den.
Fokus ligger alltid på apparatprestanda och inte på helheten.
Själv har jag ett högfrekvent sus i ena hörat och ett betydligt svagare, men förnimbart sus även i det andra.
-Finns det människor som är (i praktiken) helt brusfria? Hör de småsignaler bättre?
Ämnet är intressant, tycker jag, men just nu kommer jag inte på mer att skriva om det.

Intressant fundering. :)
Svag tinnitus som jag har innebär att jag har ett svagt susande och väldigt svagt högfrekvent ljud i öronen . Jag tror inte det är många som är i 50-årsåldern eller äldre som har perfekt hörsel angående detta ?

Visst är det så att det nog är ganska meningslöst att jaga prestanda i apparater som innebär bättre än kanske -80 dB störavstånd ?
Störljuden i en tyst villa eller lägenhet ligger säkert på omkring - 60 dB i bästa fall och sus i öronen kan säkert ligga på liknande nivåer.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-07-21 21:38

Jag har brus i öronen, tinnitus. Är 52 år snart. Jag upplever bruset något värre på vänster sida.
Det påminner om när man hör en brustablett i ett glas vatten, ett blandat brus men också övertoner från bruset.
Min tinnitus har gjort mig känsligare för distorsion, jag tål mindre och detekterar den bättre än innan tinnitus.

Vet inte om jag hör småsignaler sämre än någon utan brus men upplever att jag är känsligare för frekvenser ca 2-7 kHz. För mycket ljud däromkring, tex porslinsskrammel, barnskrik osv får ibland hjärnan att nästan kortsluta, jag tappar liksom kontakten med omvärlden i någon tiondels sekund. Även balansen påverkas något vid såna tillfällen.

Jag gissar att de högsta toner jag hör i bruset ligger upp mot 11-13 KHz. Jag hör fortfarande till ca 15-16 KHz
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-07-21 21:38

Man kanske kan tänka sig att apparatbrus ändå kan vara relevant. Jag syftar på konsekvenser av modulation, som kanske kan ge sig tillkänna.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

JM

Inläggav JM » 2020-07-21 21:52

Kan även en utomstående höra ett pulserande brusljud invid ditt öra skall man dra öronen åt sig. Kan vara en förvärvad arteriovenös fistel. Dvs arteriellt blod har hittat en genväg till venerna utan passera tänkta hjärnstrukturer. Vanligen initialt ofarligt men kan växa och leda till blödning/stroke med tiden. Måste utredas på neurokirurgisk klinik.
https://med.nyu.edu/radiology/about-us/ ... us-fistula

Det inte ovanligt att höra ett pulserande ljud invid örat men ingen utomstående hör ljudet. Vanligen helt ofarligt.

Vanligen hör vi frekvensspecifikt ljud motsvarande där vi har en skada i yttre hårcellerna - möjligen tinnitus. Tonotopiska platsen för skadan i innerörat korrelerar med hörbara frekvensen. Är alla yttre hårceller skadade är dippen upptill 40 dB. Är även de inre hårcellerna skadade ytterligare dipp mot 0.
Ofta men inte alltid kan skadan uppstått upptill 10 år tidigare med förvärvad överkänslighet i det skadade frekvensområdet - hyperakusi. Vanligt hos heltids konsertmusiker och sannolikt hos audiofiler. Många äldre på LTS möten verkar ha tinnitus.

Ljudsnuttar (earworms) av musik/reklam kommer ofta utan förvarning i hjärnan. https://en.wikipedia.org/wiki/Earworm

Att höra icke imperativa icke plågsamma röster behöver inte vara tecken på psykisk sjukdom. Individer som hör röster är ofta livrädda för att bli klassade som psykiskt sjuka om de berättar om sina röster. Patologiska röster är ofta imperativa, plågsamma och upplevs som verkliga.

Strömabrott brukar brutalt avslöja hur hög brusnivå vi normalt är utsatta för. Hjärnan är normalt ingen passiv mikrofon utan undertrycker reflexmässigt aktivt irrelevant ljud. Gäller även tal.

En individ med tinnitus och/eller hyperakusi hör sämre och färre detaljer i och runt skadade frekvenserna. Betydande maskering av svagare frekvenser kring de skadade frekvenserna. Därför bör all vetenskaplig utvärdering av hörbart ljud ske med individer utan hörselnedsättning. Observera att normalt audiogram kan ha dippar på 20 dB utan att vara patologiskt!

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-07-22 07:54

Jag har nog lägre brusnivå än dom flesta jag pratat med och som upplever att det brusar eller susar i öronen i ett tyst rum.
Jag har upplevt brus och sus vid något enstaka tillfälle när jag varit stressad och funderar på om inte det kan ha en koppling för många av dom som upplever detta !? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

jansch

Re: Brusnivån i lyssnaren

Inläggav jansch » 2020-07-22 23:20

Bakgrundsbruset i hörseln är ju helt naturligt....till en viss nivå.

Har man blivit utsatt för hög ljudvolym är bruset påtagligt när det blir tyst i omgivningen.

En helt annan nivå av brus (i motsvarande SPL räknat) uppstår i väldigt tysta miljöer. Typexempel är frifältsrum ("ekofria rum/kammare") där huvudsakligen 2 "fenomen" uppstår:
- man hör blodet forsa i ådror som både ett fast och ett pulserande ljud
- man hör "Brownsk rörelse" , d v s partiklar bombarderar trumhinnan och detta skapar brus.

Kommentar:
Att det är Brownsk rörelse är ett konstaterande från en mängd faktastudier - jag bara vet hur det låter.
Även andning låter som pulserande brus om det inte finns störande omgivning.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2020-07-23 00:35

JM skrev:Strömabrott brukar brutalt avslöja hur hög brusnivå vi normalt är utsatta för. Hjärnan är normalt ingen passiv mikrofon utan undertrycker reflexmässigt aktivt irrelevant ljud. Gäller även tal.

JM

Strömavbrott kan ju vara fantastiskt skönt tycker jag, just av den anledningen att det blir nästan fullkomligt tyst i huset.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2020-08-22 09:57

Ursäkta om jag kidnappar tråden, men jag har en fråga om tinnitus. Jag har märkt att min (svaga) tinnitus har två lägen. I det ena läget har jag ett "pffffff"-ljud som påminner om högpassfiltrerat vitt brus, och i det andra läget slutar bruset och ersätts av ett "piiiiiiip"-ljud någonstans kring 11-14 kHz (det varierar från gång till gång). Jag hör upp till ungefär 16kHz, och jag har använt tongenerator och hörlurar för att kolla var mitt pip-ljud ligger.

Min fråga är: Detta med att tinnitus byter karaktär helt plötsligt - är det ett känt fenomen som har studerats? För mig verkar det ske helt utan yttre orsak.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-08-22 13:26

Stressnivå, nackspänningar och kaffekonsumtion kan påverka både hur kraftig tinnitusen upplevs och dess karaktär. Min tinnitus kan i princip försvinna helt när stressnivå sjunker och jag sover bättre.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-08-22 14:47

Det är min erfarenhet också. Undrar om Morgan har hittat något annat näringsfysiologiskt (kost, tillskott, sätt att äta) som lindrar tinnitusen?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-08-22 15:00

Nu hoppar jag in igen: prova reducerad alkohol och magnesium.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-08-22 15:30

Magnesium tar jag. Men äter jag för litet rödvinssås alltså?

För mycket alkohol får jag definitivt inte i mig, om det var så du menade. Tvärtom, tyvärr.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-08-22 18:15

E skrev:Men äter jag för litet rödvinssås alltså?

Mvh E*

:D Reducerad alkoholkonsumtion menande jag såklart. Vilket såklart förutsätter att den inte är låg redan från början.

Återgå till Generellt om hifi