Bitar är Bitar... Eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Strmbrg » 2020-07-30 13:52

Apropå småsaker. Gärna sådana som är lite omständliga att hålla på med samtidigt som de kanske kan klassas som mygg-delen av förbättringar:
Jag fick för mig att ansluta min Pro-ject-streamer med sladd istället för antenn. Så, nu håller jag på att krångla in kabel i dörrfoder och längs golvsockel...
Det är smidigt med de där löstagbara, ihåliga plast-dörrfodren av sjuttiotalstyp. De flesta tycks rata dem av någon anledning. Jag tycker att de är riktigt bra.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav matssvensson » 2020-07-30 13:56

RogerJoensson skrev:
Tangband skrev:Egentligen borde vi väl diskutera analoga komponenters stora tolerans-fel i delningsfiltrena som sitter i era passiva högtalare ? Fel värden på spolar och kondensatorer och motstånd på +-10 % som garanterat maskerar alla andra fel vi diskuterar ? Dessa fel går ju dessutom att korrigera genom att matcha komponenter.... :?

Glöm inte själva högtalarelementen som kan uppvisa rätt stora skillnader. Komponenterna i filtren kan i vissa fall vara matchade mot elementen, så det är blir inte alltid rätt/lätt att mäta upp komponentvärdena och åtgärda småavvikelser där (eftersom skillnaderna i komponentvärden kan vara avsiktliga). Sen har vi åldring, främst hos högtalarelementen. Hur många orkar hålla koll på hur högtalarna ändrats efter ett par år?
Ja, det finns massor av problem verkliga problem som man ofta bortser helt ifrån och inte heller pratar om.

Ja, eller hur vi akustikreglerar eller inte i vår lyssningsmiljö. :)

Jag gör som Strmbrg. Lyssnar och väljer prylar som faller mig i smaken, jag har förtroende för och som uppfyller mina övriga önskemål förutom väljud. Jag skulle gärna uppgradera min nätverksspelare med Linns senaste förbättringar - ny D/A omvandlare, förbättrad klockprecision, stabilare referensspänning, mer välisolerad strömförsörjning och vidareutvecklad digital signalbehandling. Förbättringar jag tyckte gav en påtagligt förbättrad musikupplevelse när jag fick tillfälle att prova, placebo eller ej. Saknar bara medlen för det för tillfället. :cry:
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-30 13:57

Belker skrev:Whataboutism. Hur bidrar det till ämnet?

Det ena leder till det andra. Det är väl inte mycket som hållit sig till förstainlägget som väl handlade om jitter och sådant.
Du är på Faktiskt... :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Belker » 2020-07-30 13:58

Jag trodde tråden handlade om Linns 80-tal. :lol: :wink:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav goat76 » 2020-07-30 15:09

matssvensson skrev:
RogerJoensson skrev:
Tangband skrev:Egentligen borde vi väl diskutera analoga komponenters stora tolerans-fel i delningsfiltrena som sitter i era passiva högtalare ? Fel värden på spolar och kondensatorer och motstånd på +-10 % som garanterat maskerar alla andra fel vi diskuterar ? Dessa fel går ju dessutom att korrigera genom att matcha komponenter.... :?

Glöm inte själva högtalarelementen som kan uppvisa rätt stora skillnader. Komponenterna i filtren kan i vissa fall vara matchade mot elementen, så det är blir inte alltid rätt/lätt att mäta upp komponentvärdena och åtgärda småavvikelser där (eftersom skillnaderna i komponentvärden kan vara avsiktliga). Sen har vi åldring, främst hos högtalarelementen. Hur många orkar hålla koll på hur högtalarna ändrats efter ett par år?
Ja, det finns massor av problem verkliga problem som man ofta bortser helt ifrån och inte heller pratar om.

Ja, eller hur vi akustikreglerar eller inte i vår lyssningsmiljö. :)

Jag gör som Strmbrg. Lyssnar och väljer prylar som faller mig i smaken, jag har förtroende för och som uppfyller mina övriga önskemål förutom väljud. Jag skulle gärna uppgradera min nätverksspelare med Linns senaste förbättringar - ny D/A omvandlare, förbättrad klockprecision, stabilare referensspänning, mer välisolerad strömförsörjning och vidareutvecklad digital signalbehandling. Förbättringar jag tyckte gav en påtagligt förbättrad musikupplevelse när jag fick tillfälle att prova, placebo eller ej. Saknar bara medlen för det för tillfället. :cry:


Gör uppgraderingen till Katalyst så fort du får tillräckligt med flis, det är enligt de flesta det största ljudlyftet Linn har gjort på många år, och även enligt flera en klart större ljudlig förändring än de upplevde av övergången till aktiv drift.

Förändringarna ger ett tydligt bättre djup i hela ljudbilden vilket även gör att separata ljudinslag som enskilda instrument och sång får skarpare konturer och ett trovärdigare ”3-D”-djup, samt tydligare detaljer i allt utan att det medför lyssningströtthet. Tack vare alla dessa förbättringar kommer du nog reagera på att artikulationen för basinstrument ökar markant.

P.S. Jag hoppas nu att RogerJoensson inte spydde när han läste allt detta! :D :D :D

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-30 15:13

Kaffe över hela tangentbordet! Fan ta dig.
-På självvald "semester".

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-30 15:14

Belker skrev:Jag trodde tråden handlade om Linns 80-tal. :lol: :wink:

Nej, Linn generellt. Uppenbarligen.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav petersteindl » 2020-07-30 15:20

Tråden handlar om bitar och vi alla försöker få bitarna att trilla på plats och passa ihop. :D

Ett jättestort pussel.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav matssvensson » 2020-07-30 16:03

24 576 000 bitar. I sekunden.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav matssvensson » 2020-07-30 16:07

Vi måste hjälpas åt.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav petersteindl » 2020-07-30 16:23

- - - EXTRA EXTRA READ ALL ABOUT IT - - -

NEWS FROM LINN MARKETING:

Exciting new streaming product coming soon
Thursday 6th August, 17:00 BST

Join us for the first Live Launch LinnCast where all will be revealed.

Our best-selling digital streaming product of the decade has been completely revamped for 2020. Join us on 6th August at 17:00 BST to be first to hear about this exciting new development in the Linn DSM range which offers incredible performance and connectivity, all from one box.

We hope you can join us.


SNART ÄR DET DAGS.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Strmbrg » 2020-07-30 16:29

Med streamern sladdansluten har jag nu möjlighet att få ännu sämre ljud. Från vad-det-nu-var antal bitar per sekund till 100 mega-bitar per sekund.
Undrar om det rör sig om sådana där stora bitar, LEGO DUPLO kallas de visst.
8O
Eller så avses 100 Megabits per sekund.
:|
I så fall ökar väl risken att de hamnar lite huller om buller, när det är så många på så kort tid, menar jag.
Det kan ju inte vara så bra för musiken. Även den mest välkomponerade och nogsamt nedtecknade musik riskerar ju att bli sådan där otäck slumpmusik.
http://www.musiksok.se/MUSTERM/u_slumpmusik.htm
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav goat76 » 2020-07-30 16:34

petersteindl skrev:- - - EXTRA EXTRA READ ALL ABOUT IT - - -

NEWS FROM LINN MARKETING:

Exciting new streaming product coming soon
Thursday 6th August, 17:00 BST

Join us for the first Live Launch LinnCast where all will be revealed.

Our best-selling digital streaming product of the decade has been completely revamped for 2020. Join us on 6th August at 17:00 BST to be first to hear about this exciting new development in the Linn DSM range which offers incredible performance and connectivity, all from one box.

We hope you can join us.


SNART ÄR DET DAGS.


The next big step is coming from LINN, streaming out, live in!
Hire your own symphony orchestra playing in your living room!!! :D


Peter, så du prenumererar alltså på Linns nyhetsbrev? :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav sprudel » 2020-07-30 18:06

Tangband skrev:
Så att diskutera hur ett företag lanserar en scaler för 40000:- vars enda uppgift är att sampla upp signalen till 768 kHz så att D/A:n får en enklare uppgift , vilket redan gjorts i många år av andra aktörer


Nej, så är det inte. Vänligen läs på först innan du basunerar ut ”sanningar”.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav petersteindl » 2020-07-30 18:15

goat76 skrev:
petersteindl skrev:- - - EXTRA EXTRA READ ALL ABOUT IT - - -

NEWS FROM LINN MARKETING:

Exciting new streaming product coming soon
Thursday 6th August, 17:00 BST

Join us for the first Live Launch LinnCast where all will be revealed.

Our best-selling digital streaming product of the decade has been completely revamped for 2020. Join us on 6th August at 17:00 BST to be first to hear about this exciting new development in the Linn DSM range which offers incredible performance and connectivity, all from one box.

We hope you can join us.


SNART ÄR DET DAGS.


The next big step is coming from LINN, streaming out, live in!
Hire your own symphony orchestra playing in your living room!!! :D


Peter, så du prenumererar alltså på Linns nyhetsbrev? :)


Självklart, har jag sagt något annat? Gör inte du det?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Tangband » 2020-07-30 18:30

petersteindl skrev:- - - EXTRA EXTRA READ ALL ABOUT IT - - -

NEWS FROM LINN MARKETING:

Exciting new streaming product coming soon
Thursday 6th August, 17:00 BST

Join us for the first Live Launch LinnCast where all will be revealed.

Our best-selling digital streaming product of the decade has been completely revamped for 2020. Join us on 6th August at 17:00 BST to be first to hear about this exciting new development in the Linn DSM range which offers incredible performance and connectivity, all from one box.

We hope you can join us.


SNART ÄR DET DAGS.


Jag gissar att Linn deklarerar att Klass D nu blivit tillräckligt bra och att de går över till den tekniken i alla sina produkter.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav goat76 » 2020-07-30 18:44

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:- - - EXTRA EXTRA READ ALL ABOUT IT - - -

NEWS FROM LINN MARKETING:



SNART ÄR DET DAGS.


The next big step is coming from LINN, streaming out, live in!
Hire your own symphony orchestra playing in your living room!!! :D


Peter, så du prenumererar alltså på Linns nyhetsbrev? :)


Självklart, har jag sagt något annat? Gör inte du det?


Jag är prenumerant men jag vet inte varför, antagligen p.g.a någon produkt-registrering?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav petersteindl » 2020-07-30 19:30

Jag ville ha info från Linn records 2013-12-11 och öppnade ett Linn Records account.

Jag har även B&O account och B&W account och tidigare hade jag även PS-audio account.

Då får jag i alla fall omvärldsinfo.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav goat76 » 2020-07-30 19:36

petersteindl skrev:Jag ville ha info från Linn records 2013-12-11 och öppnade ett Linn Records account.

Jag har även B&O account och B&W account och tidigare hade jag även PS-audio account.

Då får jag i alla fall omvärldsinfo.

Mvh
Peter


Det var inte någon baktanke eller något annat från min sida, bara pladder och en liten undran ifall du hade någon Linn-produkt.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-30 19:40

sprudel skrev:
Tangband skrev:Så att diskutera hur ett företag lanserar en scaler för 40000:- vars enda uppgift är att sampla upp signalen till 768 kHz så att D/A:n får en enklare uppgift , vilket redan gjorts i många år av andra aktörer


Nej, så är det inte. Vänligen läs på först innan du basunerar ut ”sanningar”.

Vad är inte så? Inte uppsampling? Inte gjorts förr? Läsa på var om vad? Vilka "sanningar" pratar du om?
Det må vara att man använder det mest krävande filtret just nu, men om det är något annat så kan jag ha missat det.
Kanske kan du förklara lite pedagogiskt för oss som inte begriper?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Strmbrg » 2020-07-30 19:54

Ett alternativ kan ju vara att fortsätta att inte begripa. Eller att fortsätta vara skeptisk.

Det finns massor av saker (inte alls bara inom hifi såklart) som jag inte begriper, och en hel del saker, allmänna uppfattningar och företeelser som jag ställer mig skeptisk till.
När jag ser att verkningsgraden verkar vara väldigt låg avseende att ändra någon viss persons uppfattning om hur det ligger till - eller att själv förstå en viss sak - ja, då försöker jag stänga av där och då, och låta det vara bra så.
Ty, vad spelar det egentligen för roll för mig, huruvida vissa människor håller med mig eller inte?
:|
Visst, jag gaggar ganska friskt om den här Musikskalaren, men mitt syfte med gaggandet är inte att övertyga någon svårövertygad person eller så.
Mitt syfte med gagget är att beskriva hur jag upplever apparatens inverkan på den musik jag lyssnar på, samt beskriva dess användarmässiga funktion.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav petersteindl » 2020-07-30 20:09

goat76 skrev:
petersteindl skrev:Jag ville ha info från Linn records 2013-12-11 och öppnade ett Linn Records account.

Jag har även B&O account och B&W account och tidigare hade jag även PS-audio account.

Då får jag i alla fall omvärldsinfo.

Mvh
Peter


Det var inte någon baktanke eller något annat från min sida, bara pladder och en liten undran ifall du hade någon Linn-produkt.


Jag vet att det inte var någon baktanke. :D Jag skrev det på sådant sätt att man kanske skulle undra och att jag kanske skulle få frågan. :)

Själv tycker jag streaming av musik är det mest intressanta sättet att lagra musik på. Nu gäller det att dessutom på ett garanterat sätt få den högsta ljudkvalitén. Dels gällande masteringutgåva, dels gällande digitalformat. 24/768 kanske. 8)

Ok,rå, 24/192. :) Det borde gå. Man börjar filtrera från 25 kHz och når stopbandet 96 kHz, ungefär 120 dB ner. Det blir snygga filter, fast ett stopband från 384 kHz blir ännu snyggare och tillräckligt enkelt, men kanske onödigt mycket information att lagra och överföra.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Harryup » 2020-07-30 20:10

goat76 skrev:
matssvensson skrev:
RogerJoensson skrev:Glöm inte själva högtalarelementen som kan uppvisa rätt stora skillnader. Komponenterna i filtren kan i vissa fall vara matchade mot elementen, så det är blir inte alltid rätt/lätt att mäta upp komponentvärdena och åtgärda småavvikelser där (eftersom skillnaderna i komponentvärden kan vara avsiktliga). Sen har vi åldring, främst hos högtalarelementen. Hur många orkar hålla koll på hur högtalarna ändrats efter ett par år?
Ja, det finns massor av problem verkliga problem som man ofta bortser helt ifrån och inte heller pratar om.

Ja, eller hur vi akustikreglerar eller inte i vår lyssningsmiljö. :)

Jag gör som Strmbrg. Lyssnar och väljer prylar som faller mig i smaken, jag har förtroende för och som uppfyller mina övriga önskemål förutom väljud. Jag skulle gärna uppgradera min nätverksspelare med Linns senaste förbättringar - ny D/A omvandlare, förbättrad klockprecision, stabilare referensspänning, mer välisolerad strömförsörjning och vidareutvecklad digital signalbehandling. Förbättringar jag tyckte gav en påtagligt förbättrad musikupplevelse när jag fick tillfälle att prova, placebo eller ej. Saknar bara medlen för det för tillfället. :cry:


Gör uppgraderingen till Katalyst så fort du får tillräckligt med flis, det är enligt de flesta det största ljudlyftet Linn har gjort på många år, och även enligt flera en klart större ljudlig förändring än de upplevde av övergången till aktiv drift.

Förändringarna ger ett tydligt bättre djup i hela ljudbilden vilket även gör att separata ljudinslag som enskilda instrument och sång får skarpare konturer och ett trovärdigare ”3-D”-djup, samt tydligare detaljer i allt utan att det medför lyssningströtthet. Tack vare alla dessa förbättringar kommer du nog reagera på att artikulationen för basinstrument ökar markant.

P.S. Jag hoppas nu att RogerJoensson inte spydde när han läste allt detta! :D :D :D


Ja, kan faktiskt intyga det. Så pass stor skillnad att jag gjorde det för bakkanalerna också. Och är nöjd med det.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Morello » 2020-07-30 20:11

Eller så låter man samplingsfrekvensen vara 48 kHz för att sedan översampla och lågpassfiltrera, dvs som man gjort sedan hedenhös tider. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Harryup » 2020-07-30 20:11

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:Jag ville ha info från Linn records 2013-12-11 och öppnade ett Linn Records account.

Jag har även B&O account och B&W account och tidigare hade jag även PS-audio account.

Då får jag i alla fall omvärldsinfo.

Mvh
Peter


Det var inte någon baktanke eller något annat från min sida, bara pladder och en liten undran ifall du hade någon Linn-produkt.


Jag vet att det inte var någon baktanke. :D Jag skrev det på sådant sätt att man kanske skulle undra och att jag kanske skulle få frågan. :)

Själv tycker jag streaming av musik är det mest intressanta sättet att lagra musik på. Nu gäller det att dessutom på ett garanterat sätt få den högsta ljudkvalitén. Dels gällande masteringutgåva, dels gällande digitalformat. 24/768 kanske. 8)

Ok,rå, 24/192. :) Det borde gå. Man börjar filtrera från 25 kHz och når stopbandet 96 kHz, ungefär 120 dB ner. Det blir snygga filter, fast ett stopband från 384 kHz blir ännu snyggare och tillräckligt enkelt, men kanske onödigt mycket information att lagra och överföra.

Mvh
Peter


Kika på Qobuz. Klart stråt vassare än Tidal.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Conan » 2020-07-30 21:45

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:Jag ville ha info från Linn records 2013-12-11 och öppnade ett Linn Records account.

Jag har även B&O account och B&W account och tidigare hade jag även PS-audio account.

Då får jag i alla fall omvärldsinfo.

Mvh
Peter


Det var inte någon baktanke eller något annat från min sida, bara pladder och en liten undran ifall du hade någon Linn-produkt.


Jag vet att det inte var någon baktanke. :D Jag skrev det på sådant sätt att man kanske skulle undra och att jag kanske skulle få frågan. :)

Själv tycker jag streaming av musik är det mest intressanta sättet att lagra musik på. Nu gäller det att dessutom på ett garanterat sätt få den högsta ljudkvalitén. Dels gällande masteringutgåva, dels gällande digitalformat. 24/768 kanske. 8)

Ok,rå, 24/192. :) Det borde gå. Man börjar filtrera från 25 kHz och når stopbandet 96 kHz, ungefär 120 dB ner. Det blir snygga filter, fast ett stopband från 384 kHz blir ännu snyggare och tillräckligt enkelt, men kanske onödigt mycket information att lagra och överföra.

Mvh
Peter


Vad är din uppfattning om det går (och i.s.f. hur lätt det är) att höra skillnad på "vanlig musik" i 24/192 och t.ex. Spotifys Ogg/Vorbis q9 (dvs 320 kbps)?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav sprudel » 2020-07-30 22:20

RogerJoensson skrev:
sprudel skrev:
Tangband skrev:Så att diskutera hur ett företag lanserar en scaler för 40000:- vars enda uppgift är att sampla upp signalen till 768 kHz så att D/A:n får en enklare uppgift , vilket redan gjorts i många år av andra aktörer


Nej, så är det inte. Vänligen läs på först innan du basunerar ut ”sanningar”.

Vad är inte så? Inte uppsampling? Inte gjorts förr? Läsa på var om vad? Vilka "sanningar" pratar du om?
Det må vara att man använder det mest krävande filtret just nu, men om det är något annat så kan jag ha missat det.
Kanske kan du förklara lite pedagogiskt för oss som inte begriper?


Nota Bene! ”Endast uppsampling” skriver Tangband.

Citat från Stereophile:

-The core of the M Scaler is a Xilinx XC7A200T FPGA (field-programmable gate array) on which runs the code for the Watts Transient Alignment reconstruction filter—named for design consultant Rob Watts—first seen in Chord's Blu Mk.II upscaling CD transport. The FPGA has 740 DSP cores; Watts's filter uses 528 of them running in parallel at 16Fs and a bit depth of 56 to achieve a filter length of an extraordinary 1,015,808 taps. For comparison, the WTA filter in Chord's DAVE D/A processor, which I reviewed in June 2017, used 164,000 taps implemented in 166 DSP cores.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-30 22:24

Så vad är det den gör förutom uppsampling?
Rekonstruktionsfilter brukar väl ingå vid uppsampling?
Är det något annat?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav sprudel » 2020-07-30 22:28

Ja visst, rekonstruktionsfilter kan man köpa på tappen när man tankar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Strmbrg » 2020-07-30 22:30

Den som litar någorlunda på sin hörsel rekommenderas en provlyssning.
Den som inte litar särskilt mycket på sin hörsel rekommenderas ett blindtest av lämpligt utförande.
Den som menar att det är humbug, färgning eller skåpmat rekommenderas att fortsätta med det.

Själv har jag lite svårt att känna igen gamla bekanta inspelningar: Spelandet är välkänt men djup, detaljer, luftighet och realism-grad är helt ny.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster