idea skrev:petersteindl skrev:Conan skrev:
Är det såhär det fungerar när man använder uppsampling (från Stereophile-artikeln):
Shit! Från värsta platåerna till en snygg musiksignal. Precis som det hette från vissa håll om oxfilé till hamburgare på 80-talet. Dom hade rätt hela tiden! Fantastiskt vad mycket extra musikinformation (deras reklamblad säger ju "musical samples") dom kan krana ur CD-systemet! Jag måste nog skaffa en sån där ändå.
Ja, det är så där det fungerar då man använder upsampling med digital rekonstruktion d v s med rekonstruktionsfilter. Korrekt, svårare än så är det inte. Bra iakttagelse där. Det måste dock implementeras korrekt.
Mvh
Peter
Men Peter jag trodde du kunde detta men bilden är ju helt fel. Det ser inte ut så efter D/A i vänstra bilden. Det finns inga fyrkantvågor att snygga till med uppsampling PUNKT! Däremot funkar uppsampling till att göra det enklare att få till ett bra rekonstruktionsfilter - helt rätt. Men bilden och förklaringen är FEL!
Du skriver efter D/A. Hur menar du då? Då är det analogt. Njae, så ser inte jag på saken om inget filter ingår. Inte då jag går ned till totalbasic i digitalsammanhang. Jag säger så här: Ta bort rekonstruktionsfiltret helt och hållet och även alla utjämningsfilter på utgången på DAC så ser det ut så där med sample and hold. Det får möjligtvis ses som en ögonblicksbild i gränslandet mellan digitalt och analogt. Laddar man ur eller upp en kondensator så fås ett insvängningsförlopp och ett utsvängningsförlopp beroende på nästa sample.
Om man nu skulle haft ett tänkt teoretiskt abstrakt perfekt passivt utjämningsfilter (som inte existerar) som ju inte är ett rekonstruktionsfilter så blir det analoga resultatet perfekt efter utjämningsfiltret, såsom det var efter antivikningsfiltret på en A/D-omvandlares ingång före sampling.
Men före ett tänkt sådant utjämningsfilter med sample and hold ser det ut så där. Man kan i och för sig ha synpunkter på bilden.
Om vi istället tar en analog signal som samplas som pcm kodad digital signal så kan det se ut så här.
An example of 4-bit pulse code modulation (16 different binary-coded possibilities) showing quantization and sampling of a signal (red).
Här kan man exempelvis observera att vissa punkter/samples ligger på sinustonen och vissa ligger vid sidan av. Allt rättas till i ett perfekt filter så att post-utjämningsfilter signal är exakt som post-antivikningsfilter signal. (Fy vilken vedervärdig svängelska, men men.)
Om man inte har något digitalt rekonstruktionsfilter och inte har något analogt utjämningsfilter, hur menar du då att signalen ser ut?
Sedan kan man införa digital linjär interpolation mellan samples, vilket man ibland gör vid stor upsampling i 1-bitars omvandlare, eller annan interpolation eller räkna faktiska värden med given upplösning och med olika upsampling och ju mer upsampling man har desto mindre blir trappstegen från sample and hold. Det är efter skolboken. Men andra egenskaper som kanske inte är önskvärda blir till med vissa superbranta digitala rekonstruktionsfilter. Man får en större mängd ringningar som går mot oändligheten samt tidsfördröjning. Då kan man fixa det med lite olika upsamplade filterrekonstruktioner.
Med digital rekonstruktion med LP- filtrering så ändras scenariot och vill man illustrera just den förändringen vad ett rekonstruktionsfilter gör, så blir det ett sådant där diagram. Man rekonstruerar den digitala signalen och beräknar helt nya värden mellan varje sample och för att beräkna nya värden mellan varje sample så krävs det upsampling. För varje upsampling så fås en dubblering av samples, dock utan att nyttosignalens övre gränsfrekvens ändras, som i CD-systemet är 22,05 kHz. Passbandet är konstant. Däremot fås spegling uppåt i stopbandet/frekvensbandet som filtreras bort med ett enklare passivt filter.
Skulle man ha ett tänkt teoretiskt abstrakt perfekt passivt utjämningsfilter så blir det analoga resultatet perfekt efter filtret, såsom det var efter antivikningsfiltret på en A/D-omvandlares ingång före sampling.
I så fall behövs inte något digitalt rekonstruktionsfilter och det passiva filtret skulle i så fall fixat biffen och bättre än något digitalt filter. Men sådana passiva filter existerar ej, vare sig i teori eller i praktiken och det finns inget ens i närheten.
Därför går man över till digital rekonstruktion via upsampling och lågpassfiltrering.
Så här skriver Stereophile om Chord M-Scaler.
Stereophile skrev:In the M Scaler's pass-through mode, setting the output sample rate to be the same as the input rate reduces the signal level and adds dither at the LSB level. The blue trace in fig.1 shows the Scaler's impulse response, captured in the digital domain (no conversion to analog) when fed a 48kHz impulse and set to output 48kHz data. The vertical scale in this graph is exaggerated to reveal fine detail—the impulse is typical of a short linear-phase filter, with just three samples of pre- and post-ringing. By contrast, the red trace in fig.1 shows the effect of upsampling the 48kHz impulse to 192kHz, again captured in the digital domain. The filter is still a time-symmetrical linear-phase type, but now a very large amount of pre- and post-ringing is present.
Fig.1 Chord M Scaler, digital-domain impulse response sampled at 48kHz, resampled to 48kHz (blue) and upsampled to 192kHz (red) (4ms time window, exaggerated vertical scale).
Stereophile skrev:To look at the effect of the M Scaler's upsampling filter in the frequency domain, I wanted to use a conventional D/A processor. I dug out the sample of the Mark Levinson No.30.6 that I purchased after reviewing it back in 1999. I first fed it 16-bit white noise sampled at 44.1kHz. The blue and cyan traces in fig.2 show the effect of the Levinson's reconstruction filter with this signal, plotted between 20kHz and 30kHz and with the processor's analog output signal captured by Audio Precision's A/D converter running at a 100kHz sample rate. The output starts to roll off above 21kHz and reaches full stop-band attenuation at 22.7kHz.
Fig.2 Mark Levinson No.30.6, spectrum, 20kHz–30kHz, of 16-bit white noise sampled at 44.1kHz at –4dBFS (left channel blue, right cyan) and upsampled to 88.2kHz with M Scaler (left channel red, right magenta) (20dB/vertical div.).
Stereophile skrev:The red trace shows the spectrum of the No.30.6's analog output when fed the same data upsampled to 88.2kHz by the M Scaler. The output is now flat to 22kHz, and the Chord's upsampling filter drops like a stone above that frequency, reaching full attenuation at exactly half the original sampling frequency, 22.05kHz. The 2.8dB reduction in level imposed by the M Scaler DSP can be seen below 21kHz in this graph. However, for reasons I can't figure, the reduction in the upsampled ultrasonic stop-band noise is twice as large.
Mvh
Peter