Bitar är Bitar... Eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav sprudel » 2020-07-30 22:39

Strmbrg skrev:Den som litar någorlunda på sin hörsel rekommenderas en provlyssning.
Den som inte litar särskilt mycket på sin hörsel rekommenderas ett blindtest av lämpligt utförande.
Den som menar att det är humbug, färgning eller skåpmat rekommenderas att fortsätta med det.

Själv har jag lite svårt att känna igen gamla bekanta inspelningar: Spelandet är välkänt men djup, detaljer, luftighet och realism-grad är helt ny.

Läste du min länk, om inte så gör det. Det handlar bland annat om di nödvändiga transientåtergivningarne! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-30 22:46

sprudel skrev:Ja visst, rekonstruktionsfilter kan man köpa på tappen när man tankar.

Jaha?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Strmbrg » 2020-07-30 22:58

sprudel skrev:
Strmbrg skrev:..en massa bludder...

Läste du min länk, om inte så gör det. Det handlar bland annat om di nödvändiga transientåtergivningarne! :)

Tack, ja. Jag har läst det han skriver förut. Skåpmat. :D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Bill50x » 2020-07-30 23:01

Strmbrg skrev:Skåpmat. :D

I mitt skåp finns det mycket godsaker :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav music4ever » 2020-07-31 03:10

Strmbrg skrev:Den som litar någorlunda på sin hörsel rekommenderas en provlyssning.
Den som inte litar särskilt mycket på sin hörsel rekommenderas ett blindtest av lämpligt utförande.


Fast det är precis tvärtom.
Den som litar på sin hörsel rekommenderas ett blindtest.
Den som inte litar på sin hörsel, kör med vanliga "öppna tester" så de kan se till så de får "rätt svar".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Strmbrg » 2020-07-31 08:03

Så kanske det ligger till ja.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Morello » 2020-07-31 09:12

RogerJoensson skrev:Så vad är det den gör förutom uppsampling?
Rekonstruktionsfilter brukar väl ingå vid uppsampling?
Är det något annat?


Rekonstruktionsfilter är väl snarast det analoga lågpassfilter efter DA-omvandlaren, men jag förstår vad du menar.
Det du syftar på torde heta interpolationsfilter.
Senast redigerad av Morello 2020-07-31 09:38, redigerad totalt 1 gång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-31 09:35

Ja, du har rätt. Även om det ju är en del av rekonstruktionen det handlar om (på vägen från lagrad digitaldata till analogt).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav hcl » 2020-07-31 10:46

Strmbrg skrev:Den som litar någorlunda på sin hörsel rekommenderas en provlyssning.
Den som inte litar särskilt mycket på sin hörsel rekommenderas ett blindtest av lämpligt utförande.
Den som menar att det är humbug, färgning eller skåpmat rekommenderas att fortsätta med det.

Själv har jag lite svårt att känna igen gamla bekanta inspelningar: Spelandet är välkänt men djup, detaljer, luftighet och realism-grad är helt ny.

:lol:
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav hcl » 2020-07-31 10:51

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:Jag ville ha info från Linn records 2013-12-11 och öppnade ett Linn Records account.

Jag har även B&O account och B&W account och tidigare hade jag även PS-audio account.

Då får jag i alla fall omvärldsinfo.

Mvh
Peter


Det var inte någon baktanke eller något annat från min sida, bara pladder och en liten undran ifall du hade någon Linn-produkt.


Jag vet att det inte var någon baktanke. :D Jag skrev det på sådant sätt att man kanske skulle undra och att jag kanske skulle få frågan. :)

Själv tycker jag streaming av musik är det mest intressanta sättet att lagra musik på. Nu gäller det att dessutom på ett garanterat sätt få den högsta ljudkvalitén. Dels gällande masteringutgåva, dels gällande digitalformat. 24/768 kanske. 8)

Ok,rå, 24/192. :) Det borde gå. Man börjar filtrera från 25 kHz och når stopbandet 96 kHz, ungefär 120 dB ner. Det blir snygga filter, fast ett stopband från 384 kHz blir ännu snyggare och tillräckligt enkelt, men kanske onödigt mycket information att lagra och överföra.

Mvh
Peter

Håller med tillfullo!

Varför krångla med sekundlånga (eller nära nog) filter och de potentiella problem de orsakar (som många tycks föredra) när det går göra enkelt, robust och förmodat transparent genom att helt enkelt göra rätt från början.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-07-31 11:34

Om bandbredd och lagringsutrymme inte är något problem så är det väl bara att köra på 96 eller 192,
även om jag personligen inte hör skillnad på nersamplat till 48 eller 44.1 KHz (vilket jag gjort med vissa HD-tracks utgåvor, som låter bättre än det jag hittat på CD oavsett nersampling eller inte).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav sprudel » 2020-08-01 09:53

Bump! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav MacBruce » 2020-08-01 10:11

sprudel skrev:Bump! :mrgreen:


Ja jösses — det har ju gått nästan ett dygn sedan förra inlägget, och här sitter vi och tuggar på naglarna upp till armbågen... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav goat76 » 2020-08-01 10:15

MacBruce skrev:
sprudel skrev:Bump! :mrgreen:


Ja jösses — det har ju gått nästan ett dygn sedan förra inlägget, och här sitter vi och tuggar på naglarna upp till armbågen... ;-)


Hur ska det gå, kommer alla enas i slutändan??? :D

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-01 10:55

Och fortfarande inget svar på frågorna jag ställde till Sprudel. Är det bara hålla grytan kokande och som gäller?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-01 11:03

Varför ska man enas?
Till och med experter säger ju tvärt emot varandra.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav goat76 » 2020-08-01 11:22

Strmbrg skrev:Varför ska man enas?
Till och med experter säger ju tvärt emot varandra.


Vadå, det ultimata slutet på den här sagan är väl att RogerJoensson varit och lyssnat på Chord M Scaler och berättar med iver för oss hur fantastiskt bra den är, såpass bra att han bytt in hela sin ljudanläggning för att få denna apparat i sin ägo. Bara vetskapen av att den tar ljudet till en helt ny nivå gör att han njuter i fulla drag trots avsaknaden av högtalare. :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav MacBruce » 2020-08-01 11:23

Strmbrg skrev:Varför ska man enas?
Till och med experter säger ju tvärt emot varandra.


Det är ju "the name of the game" i någon mån. Diskussionerna är ofta väl så intressanta som slutsatsen/-erna.

Själv har jag ju ett 40-års "glapp" i utvecklingen av audio-elektronik, och läser det mesta med största intresse. Fortfarande "Young and Searching", för att låna titeln från ett Putte Wickman-album. :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-01 11:32

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:Varför ska man enas?
Till och med experter säger ju tvärt emot varandra.


Vadå, det ultimata slutet på den här sagan är väl att RogerJoensson varit och lyssnat på Chord M Scaler och berättar med iver för oss hur fantastiskt bra den är, såpass bra att han bytt in hela sin ljudanläggning för att få denna apparat i sin ägo. Bara vetskapen av att den tar ljudet till en helt ny nivå gör att han njuter i fulla drag trots avsaknaden av högtalare. :)


Med all respekt för Joensson, men varför är det så viktigt att få honom eller andra personer att ändra sig?
Det där har jag aldrig förstått mig på.
Jag berättar gärna om mina erfarenheter och delar med mig av mina tankar och resonemang - men att få folk att ändra sig? :?
Vad är syftet med det?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Harryup » 2020-08-01 13:40

Ser inte heller någon poäng att vi skall bli överens eftersom folk inte kommer sitta med likadana grejor som jag har. Tills dess får vi nog nöja oss med att folk tycker olika om musikåtergivning och ingen verkar förstå sitt bästa. Däremot skulle jag önska mig att folk faktiskt som tror sig vara nyfikna faktiskt förutsättningslöst är det också ibland. Ibland är det så att tillverkade apparater är byggda på ett visst sätt av någon anledning och kan med kombinationseffekter ge resultat som man inte kan läsa sig till utifrån specar på enskilda apparater.
Så att kräva att en egenskap skall vara positivt hörbar på samma sätt oavsett anläggning ser jag som en utopi att uppfylla.

/Harry Up

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav goat76 » 2020-08-01 13:55

Strmbrg skrev:
goat76 skrev:
Strmbrg skrev:Varför ska man enas?
Till och med experter säger ju tvärt emot varandra.


Vadå, det ultimata slutet på den här sagan är väl att RogerJoensson varit och lyssnat på Chord M Scaler och berättar med iver för oss hur fantastiskt bra den är, såpass bra att han bytt in hela sin ljudanläggning för att få denna apparat i sin ägo. Bara vetskapen av att den tar ljudet till en helt ny nivå gör att han njuter i fulla drag trots avsaknaden av högtalare. :)


Med all respekt för Joensson, men varför är det så viktigt att få honom eller andra personer att ändra sig?
Det där har jag aldrig förstått mig på.


Ovanstående var ett skämt. På sin höjd vill jag få folk att testa sig fram själva och därefter bilda sina egna uppfattningar, om de efter egna erfarenheter fortfarande tycker tvärtemot mig så är det helt okej.

Eller undrar du varför vi överhuvudtaget diskuterar saker på ett diskussionsforum?

Rogers ståndpunkt och utgångspunkt tycker jag dock är väldigt märklig. Han litar inte på vad någon annan säger att de hör, han säger att han behöver lyssna själv för att tro på det, men han tänker inte lyssna för att han på förhand bestämt sig för att det omöjligen kan vara så som den andra beskriver det. Vad är Rogers mål med diskussionen? :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-01 14:20

Jag förstod att du skämtade. Men alltså diskussion måste nog inte nödvändigtvis betyda att man fokuserar på att invända mot dem som har avvikande uppfattning.
Diskussion kan även handla om att delge saker utan att det föranleds av avvikande uppfattningar.
Hellre försöka dra det hela framåt än att öda energi på de största motstånden. Dem kan man ju runda eller kliva över, om man så vill.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav petersteindl » 2020-08-01 16:47

Morello skrev:
RogerJoensson skrev:Så vad är det den gör förutom uppsampling?
Rekonstruktionsfilter brukar väl ingå vid uppsampling?
Är det något annat?


Rekonstruktionsfilter är väl snarast det analoga lågpassfilter efter DA-omvandlaren, men jag förstår vad du menar.
Det du syftar på torde heta interpolationsfilter.


I princip är det så som du skriver.

Man brukar dock även kalla det använda digitala filtret vid uppsampling som rekonstruktionsfilter som interpolerar där interpolationen kan utföras på många olika sätt och med olika resultat som följd. Ett exempel är linjär interpolation. Tyvärr ger linjär interpolation inte linjärt resultat. :) Det kan vara svårt med att få till adekvat ord med korrekt betydelse.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-01 17:04

goat76 skrev:Rogers ståndpunkt och utgångspunkt tycker jag dock är väldigt märklig. Han litar inte på vad någon annan säger att de hör, han säger att han behöver lyssna själv för att tro på det, men han tänker inte lyssna för att han på förhand bestämt sig för att det omöjligen kan vara så som den andra beskriver det. Vad är Rogers mål med diskussionen? :)

Det var att få veta. Att jag ifrågasatte berodde på delvis på att fenomen som sägs uppstå inte stämmer med det tekniska beskrivningarna av funktionen (så långt min erfarenhet sträcker sig, jag nämnde nersampling och uppsampling t ex som borde visa liknande förlopp), delvis att på att det är lätt att uppleva lite vad som helst utan att skillnad föreligger (t ex kan en kort paus mellan växlingar hjälpa en på traven, vilket jag känner igen från mig själv). Ta t ex det där om analog och det sönderhackade digitalljudet (en gång i tiden). Jag demonstrerade det ett par gånger genom att spela in vinyl på DAT och sedan låta folk avgöra. Vissa var väldigt förbluffade att skillnaden - Oj då va lika de låter, inte alls digitalt ju, typ...
Jag har inte påstått att det inte händer något i det här fallet FATTA DET, men jag ville veta vad som faktiskt händer med signalen och få förklaringar. Jag föreslog en enkel test som steg 1 vilket avböjdes. Bara att gilla läget. Inga problem med det.

Det är inte jag som håller på och bumpar den här tråden med samma sak om och om igen.
Så tills något nytt som faktist ger ny vetskap i frågan, vänligen sluta dra in mig vidare. Jag ser inte hur man ska prata sig fram till det utan att ha lyssnat eftersom det saknas tekniska förklaringar som jag anser rimliga.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav sprudel » 2020-08-02 08:24

RogerJoensson skrev:
sprudel skrev:
Tangband skrev:Så att diskutera hur ett företag lanserar en scaler för 40000:- vars enda uppgift är att sampla upp signalen till 768 kHz så att D/A:n får en enklare uppgift , vilket redan gjorts i många år av andra aktörer


Nej, så är det inte. Vänligen läs på först innan du basunerar ut ”sanningar”.

Vad är inte så? Inte uppsampling? Inte gjorts förr? Läsa på var om vad? Vilka "sanningar" pratar du om?
Det må vara att man använder det mest krävande filtret just nu, men om det är något annat så kan jag ha missat det.
Kanske kan du förklara lite pedagogiskt för oss som inte begriper?


@Joensson. Jag är tveksam om ditt egentliga intresse. Varför letar du själv inte information där Watts svarar på frågor och försöker förklara hur upplevelser hänger ihop med konstruktionen?
Direkt från hästens mun istället för att diskutera och kritisera mer eller mindre kvalificerade gissningar om detsamma. Men det kanske är det som du verkligen är intresserad av?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-02 09:33

Om du nu vet att konstruktören berättar det jag frågar om så kunde du kanske pekat på var man kan läsa om det?
Vad du tror om mig är fullständigt irrelevant för en diskussion i sak och om du inte har något bättre att komma med så kanske kan sluta dra in mig i den fortsatta diskussionen.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-02 09:43

https://www.head-fi.org/threads/hugo-m- ... ad.885042/
Tråden är enormt lång. Sök på Rob Watts, så slipper du plöja igenom alltsammans.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav distad » 2020-08-02 10:25

hcl skrev:
Strmbrg skrev:Den som litar någorlunda på sin hörsel rekommenderas en provlyssning.
Den som inte litar särskilt mycket på sin hörsel rekommenderas ett blindtest av lämpligt utförande.
Den som menar att det är humbug, färgning eller skåpmat rekommenderas att fortsätta med det.

Själv har jag lite svårt att känna igen gamla bekanta inspelningar: Spelandet är välkänt men djup, detaljer, luftighet och realism-grad är helt ny.

:lol:

:lol:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-02 10:29

"You can't follow the pitch of the bass, and it sounds big and fat" .
https://www.head-fi.org/threads/hugo-m- ... 042/page-2
Om jag gör nersampling så får jag inte sådana effekter ens med halvsketna filter, så varför skulle uppsampling göra det?
Jag tror inte att det är någon poäng att ställa någon fråga och förvänta mig ett svar som jag finner meningsfullt. Intresset för det noll efter att ha läst i det där forumet.

Jag har inte något intresse av att diskutera detta vidare nu. Kanske efter ha lyssnat själv någon gång om tillfället uppstår...

Tack för länken.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Bitar är Bitar... Eller?

Inläggav hcl » 2020-08-02 10:44

RogerJoensson skrev:"You can't follow the pitch of the bass, and it sounds big and fat" .
https://www.head-fi.org/threads/hugo-m- ... 042/page-2
Om jag gör nersampling så får jag inte sådana effekter ens med halvsketna filter, så varför skulle uppsampling göra det?
Jag tror inte att det är någon poäng att ställa någon fråga och förvänta mig ett svar som jag finner meningsfullt. Intresset för det noll efter att ha läst i det där forumet.

Jag har inte något intresse av att diskutera detta vidare nu. Kanske efter ha lyssnat själv någon gång om tillfället uppstår...

Tack för länken.

Är det inte intressant att du noterat helt andra resultat av liknande test? Är slutsatsen att han (Rob Watts) ljuger, eller i varje fall att han baserar sina påståenden på dåligt fakta, i syfte att kränga sina produkter eller hur menar du?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster