Geometrisk distorsion i stereobilden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav AndersHa » 2020-08-03 22:32

MichaelG skrev:Jag har tyckt mig märka att högtalares frekvensgång påverkar djupledsinformationen. Mer diskantfall tenderar att ge illusionen av större djup. Eftersom invinkling av högtalarna normalt ger rakare frekvensgång, så bidrar det att INTE vinkla in högtalarna till flackare tonkurva och känslan av större djup i inspelningen. Jag har även tyckt mig märka att högtalare som generellt imponerar med stort djup i ljudbilden, låter något mindre öppet i klangen. Även detta antyder att frekvensgången skulle kunna spela roll för illusionen av djup. Dock har jag tyckt mig märka att denna effekt är störst när det gäller inspelningar utan äkta djupinformation. En bra konsertupptagning endast sparsamt närmickat och med mycket rumsinformation i inspelningen låter alldeles förträffligt även med rakare frekvensgång mot lyssnaren.

Sammanfattningsvis är min erfarenhet att skillnaden mellan olika inspelningar ökar när man har en rimligt neutral frekvenskurva. Men illusionen av stort djup i inspelningen är inte lika påtaglig på vissa inspelningar som en smärre frekvensavvikelse i diskanten kan bidra med.


Mycket intressanta erfarenheter.

Eftersom man tappar mer i nivå på höga frekvenser med ökande avstånd till micken så får ju ljud längre bak i ljudbilden en mer avrundad frekvensgång. Om högtalaren rundar av lite eller har en lite mindre öppen klang så borde konsekvensen bli att djupledsljuden hörs lite tydligare. Känns som det finns en logik i det. Finns det mer rumsinformation i inspelningen så ökar dock möjligheterna till att uppleva inspelningen som verklighetsnära även med en rakare frekvensgång hos högtalaren. Kan påminna mig att "referenssystemet" där jag upplevde djupinformation på en ny nivå, hade en naturligt öppen klang. Inte så öppen man kan få med högre upplösning. Kanske var diskanten något fallande upp i frekvens.

Kan det vara så att en högtalare som har lite mindre öppen klang i ett rum med förhållandevis låg dämpning (över några hundra hertz) men mycket diffusion kan skapa en bra balans och gynna en mer verklighetsnära upplevelse av djupledsinformation?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav goat76 » 2020-08-03 23:41

AndersHa skrev:
goat76 skrev: Om du lyssnar på låten "Dinosaur Act" med bandet Low så hör du just en sådan typ av inspelning där allt utom möjligtvis sången är inspelat "live". Trummorna och det mesta av den övriga instrumenteringen har spelats in samtidigt, inte nödvändigtvis i samma rum men musikerna har kunnat se och höra varandra och spelat låten tillsammans, och allt har i kontrollrummet samtidigt kunnat anpassas till varandra på ett naturligt låtande sätt, inte minst djupleds-informationen.


Verkligen en riktigt bra inspelning. Man har verkligen fångat det du beskriver Studio B som. Rymden och djupet av ett förhållandevis kalt rum. Men det som slår mig är att det låter som om sången spelats in i ett annat rum eller så har man lyckat undvika att få med ljud från rummet i sången.


Jag har försökt gräva efter information om denna inspelning men det är sparsamt dokumenterat, jag är dock rätt insatt i hur det brukar gå till i den studion.

Sången är med största sannolikhet inspelad separat eftersom just den delen är så känslig och svår att få till utan flertalet tagningar, nästan oavsett hur duktig sångaren än må vara.
Det är möjligt att sången i den här låten är inspelad i ett mindre rum, men samtidigt är den såpass lågmäld i de lugnare partierna att den likväl ändå kan ha spelats in i det stora live-rummet utan att "trigga" rummets reflexer alltför mycket. Under refrängen och vid den andra versen trycker sångaren på lite mer och då tycker jag mig nog ändå höra det där rummet, men det är svårt att avgöra. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav Morello » 2020-08-04 11:10

Fruktansvärt tafflig produktion - låter orent och dynamikstympat. Därtill är sången sur. :x
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-04 12:03

:mrgreen:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav Morello » 2020-08-04 12:12

RogerJoensson skrev::mrgreen:


Hur skulle du beskriva inspelningen?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-04 12:17

Jag tyckte att du uttryckte dig väldigt träffsäkert och fann kontrasten till de tidigare beskrivningarna hysteriskt rolig. Mer än så var det inte.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav sprudel » 2020-08-04 13:02

Morello skrev:Fruktansvärt tafflig produktion - låter orent och dynamikstympat. Därtill är sången sur. :x


Äh! Du spelar genom för dåliga prylar! :mrgreen: :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav Bill50x » 2020-08-04 13:22

sprudel skrev:
Morello skrev:Fruktansvärt tafflig produktion - låter orent och dynamikstympat. Därtill är sången sur. :x

Äh! Du spelar genom för dåliga prylar! :mrgreen: :mrgreen:

Ja, förmodligen har du en anläggning som är optimerad för sk mäzz-jazz och inte klarar av musik ur det verkliga livet ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav goat76 » 2020-08-04 13:51

Morello skrev:Fruktansvärt tafflig produktion - låter orent och dynamikstympat. Därtill är sången sur. :x


Den är mer äkta än vad du någonsin kommer klara av. :)

Baserat på dina förslag på "välljudande" produktioner i diverse trådar så är det uppenbart att du föredrar orealistiskt rena alster som har genomgått en sådan hård efterhandsbearbetning att allt liv och äkthet är så bortskalat att det bara kvarstår ett skelett av musiken.
Du har en så extremt låg förmåga att höra hur mycket flertalet av de produktioner du förespråkar är bearbetade, ett tips till dig är därför att du tar en funderare på hur långt ifrån verkligheten de produktionerna låter i jämförelse med hur de skulle låta live i en replokal.

Ett av dina förslag från annan tråd, Rush - Tom Sawyer. https://tidal.com/browse/track/77623601 :D

Tror du på allvar att det låter så där avskalat, rent och plastigt utan extremt överdrivet processande i efterhandsproduktionen, du tror säkert att det är för att de lyckats spela in det så rent och bra?
Verkligheten är inte så där ren, en inspelning/produktion som lyckas fånga verklighetens smuts, resonanser och råhet visar på en mycket högre grad av fidelitet, alltså mycket mer verkighetstroget.

-------------------------------------------------------

Morello, bidra till tråden istället, ge förslag på en eller flera låtar där du tycker de lyckats väl att fånga ett bra djup. Samma gäller även dig RogerJoensson. Var inte så tråkigt negativa hela tiden, bidra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-04 13:57

Hur mäter man geometrisk distorsion i ljudbilden? Hur mycket vetskap har vi om hur inspelningssituationen verkligen såg ut? Vad vet vi om hur det är tänkt att låta i producentens öron? En mixad inspelning kan ju låta hur som helst. Vi som lyssnare har också våra preferenser, alla tycker inte lika, smaken är delad. En del vill at det ska låta "skitigt" andra vill att det ska vara "öronsmekande". "Välljud" kan vara vad som helst. En del vill ha en högvarvig V12:a, andra en bluddrande V8:a. Vad är rätt eller fel? Inspelningsteknik har väl gått från att vara dokumenterande till att vara något producerat, som kanske inte ens existerar i verkliga livet?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav Morello » 2020-08-04 14:05

goat76 skrev:
Morello skrev:Fruktansvärt tafflig produktion - låter orent och dynamikstympat. Därtill är sången sur. :x


Den är mer äkta än vad du någonsin kommer klara av. :)

Baserat på dina förslag på "välljudande" produktioner i diverse trådar så är det uppenbart att du föredrar orealistiskt rena alster som har genomgått en sådan hård efterhandsbearbetning att allt liv och äkthet är så bortskalat att det bara kvarstår ett skelett av musiken.
Du har en så extremt låg förmåga att höra hur mycket flertalet av de produktioner du förespråkar är bearbetade, ett tips till dig är därför att du tar en funderare på hur långt ifrån verkligheten de produktionerna låter i jämförelse med hur de skulle låta live i en replokal.

Ett av dina förslag från annan tråd, Rush - Tom Sawyer. https://tidal.com/browse/track/77623601 :D

Tror du på allvar att det låter så där avskalat, rent och plastigt utan extremt överdrivet processande i efterhandsproduktionen, du tror säkert att det är för att de lyckats spela in det så rent och bra?
Verkligheten är inte så där ren, en inspelning/produktion som lyckas fånga verklighetens smuts, resonanser och råhet visar på en mycket högre grad av fidelitet, alltså mycket mer verkighetstroget.

-------------------------------------------------------

Morello, bidra till tråden istället, ge förslag på en eller flera låtar där du tycker de lyckats väl att fånga ett bra djup. Samma gäller även dig RogerJoensson. Var inte så tråkigt negativa hela tiden, bidra.


Jösses vad mycket strunt du pratar - flertalet av de produktioner är AB-upptagningar!

Rush har jag aldrig tagit som exempel på förstklassiga produktioner, även om många av de äldre låter bättre än det mesta av dagens populärmusik.

Om du inte hör hur dynamikstympad låten med Low de facto är, så kan du ju ta hjälp av masvis.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-04 14:10

goat76 skrev:Verkligheten är inte så där ren, en inspelning/produktion som lyckas fånga verklighetens smuts, resonanser och råhet visar på en mycket högre grad av fidelitet, alltså mycket mer verkighetstroget.

Toppklippning/limitering tycker jag inte har mycket med verklighetens smuts, resonanser och råhet att göra. Det är en typisk mastringsskada.
Men kanske lyssnar du till en annan mastring som inte är toppkapad och i så fall vet jag inte hur den låter.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav goat76 » 2020-08-04 14:20

RogerGustavsson skrev:Hur mäter man geometrisk distorsion i ljudbilden? Hur mycket vetskap har vi om hur inspelningssituationen verkligen såg ut? Vad vet vi om hur det är tänkt att låta i producentens öron? En mixad inspelning kan ju låta hur som helst. Vi som lyssnare har också våra preferenser, alla tycker inte lika, smaken är delad. En del vill at det ska låta "skitigt" andra vill att det ska vara "öronsmekande". "Välljud" kan vara vad som helst. En del vill ha en högvarvig V12:a, andra en bluddrande V8:a. Vad är rätt eller fel? Inspelningsteknik har väl gått från att vara dokumenterande till att vara något producerat, som kanske inte ens existerar i verkliga livet?


Behöver man ens mäta det undrar jag, kan man inte ta för givet att ifall djupet i en inspelning är mer tydligt och bättre i en viss ljudanläggning än i en annan, så är den föregående defakto bättre ur just den aspekten. En anläggning kan inte på egen hand flytta bak ett enskilt instrument i mixen för att skapa djup som egentligen inte finns där, den kan bara spela upp det djup som faktiskt finns där på inspelningen.

Jag hör till dem som gillar en mer dokumenterande produktion, jag vill ha precis den råhet och smuts som jag hade förväntat mig höra ifall jag var på plats i live-rummet där inspelningen äger rum, ur den aspekten går det knappt att lyckas bättre än på låten Dinosaur Act". Man ser/hör rakt in i det där rummet där inspelningen ägde rum vilket är en fantastisk bedrift att lyckas med, troligtvis en av de 100 bästa inspelningar som gjorts ur den aspekten.
High Fidelity kallas det, eller ursprungsnära ifall man vill ta det på svenska.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav goat76 » 2020-08-04 14:23

RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:Verkligheten är inte så där ren, en inspelning/produktion som lyckas fånga verklighetens smuts, resonanser och råhet visar på en mycket högre grad av fidelitet, alltså mycket mer verkighetstroget.

Toppklippning/limitering tycker jag inte har mycket med verklighetens smuts, resonanser och råhet att göra. Det är en typisk mastringsskada.
Men kanske lyssnar du till en annan mastring som inte är toppkapad och i så fall vet jag inte hur den låter.


Japp, det är lite synd att de tog inspelningen till en mastringsstudio som höjt medelnivån en bit så att den fått sig en liten limitering. De följde troligtvis inte studio-ingenjörens tips vad gäller det, eller att deras skivbolag bestämde över slutproduktionen.
Som tur är blev den inte speciellt hårt limiterad, du har därmed totalt fel, den har endast tagit minimalt skada vid mastring, resten är precis som jag mämnde äkta smuts, resonanser samt med bibehållen råhet då den är minimalt bearbetad i efterhandsproduktionen. Kan vara svårt att höra för folk som är så invanda med överproducerade album.

Den här tråden handlar dock inte om det, den handlar om inspelningar som lyckats fånga ett trovärdigt djup. Återkom när du har ett eget tips att komma med.
Senast redigerad av goat76 2020-08-04 14:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav goat76 » 2020-08-04 14:32

Morello skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:Fruktansvärt tafflig produktion - låter orent och dynamikstympat. Därtill är sången sur. :x


Den är mer äkta än vad du någonsin kommer klara av. :)

Baserat på dina förslag på "välljudande" produktioner i diverse trådar så är det uppenbart att du föredrar orealistiskt rena alster som har genomgått en sådan hård efterhandsbearbetning att allt liv och äkthet är så bortskalat att det bara kvarstår ett skelett av musiken.
Du har en så extremt låg förmåga att höra hur mycket flertalet av de produktioner du förespråkar är bearbetade, ett tips till dig är därför att du tar en funderare på hur långt ifrån verkligheten de produktionerna låter i jämförelse med hur de skulle låta live i en replokal.

Ett av dina förslag från annan tråd, Rush - Tom Sawyer. https://tidal.com/browse/track/77623601 :D

Tror du på allvar att det låter så där avskalat, rent och plastigt utan extremt överdrivet processande i efterhandsproduktionen, du tror säkert att det är för att de lyckats spela in det så rent och bra?
Verkligheten är inte så där ren, en inspelning/produktion som lyckas fånga verklighetens smuts, resonanser och råhet visar på en mycket högre grad av fidelitet, alltså mycket mer verkighetstroget.

-------------------------------------------------------

Morello, bidra till tråden istället, ge förslag på en eller flera låtar där du tycker de lyckats väl att fånga ett bra djup. Samma gäller även dig RogerJoensson. Var inte så tråkigt negativa hela tiden, bidra.


Jösses vad mycket strunt du pratar - flertalet av de produktioner är AB-upptagningar!

Rush har jag aldrig tagit som exempel på förstklassiga produktioner, även om många av de äldre låter bättre än det mesta av dagens populärmusik.

Om du inte hör hur dynamikstympad låten med Low de facto är, så kan du ju ta hjälp av masvis.


Du har tagit upp Rush som en bra produktion i en tidigare tråd, jag har inte påstått att det var i en tråd för de mest "förstklassiga" produktionerna. Men bara att ens nämna den där låten med Rush är direkt skrattretande och visar att du har noll koll på vad som är rejält sönderbearbetat material.

Var är ditt tips på en musikproduktion med ett bra djup, jag har fortfarande inte sett något förslag från din sida och det är det denna tråd handlar om, djup.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav Morello » 2020-08-04 14:34

Nu får du sansa dig - Tom Sawyer på tidig CD-utgåva är inte söndermastrad - åter igen: om du inte hör det, så nyttja Masvis.

Jag har gett åtskilliga tips i tråden som handlade just om förstklassiga produktioner och där har jag aldrig nämnt Rush!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav goat76 » 2020-08-04 14:40

Morello skrev:Nu får du sansa dig - Tom Sawyer på tidig CD-utgåva är inte söndermastrad - åter igen: om du inte hör det, så nyttja Masvis.

Jag har gett åtskilliga tips i tråden som handlade just om förstklassiga produktioner och där har jag aldrig nämnt Rush!


1. Vi talar här inte om mastring och vad som skett eller inte skett vid det skedet.

2. Jag har inte påstått att du nämnt Rush i just den tråden, kom ut från din fantasivärld.

3. Bidra.

Från gammal tråd:
Morello skrev:
Nattlorden skrev:
Morello skrev:Det är som redan påpekats hög tid att ni som finner fonogrammet ifråga välljudande får ordning på perspektiven genom att lyssna på riktigt högklassiga fonogram i en dito anläggning!


Kan vi få lite förslag på högklassiga fonogram på illalåtande musik från dig då? Sådan måste ju få finnas - det går inte att begränsa sig till mesig (mässig?) musik på högklassiga fonogram...


Det är ju ganska svårt med pop som låter bra, men låt mig rekommendera:
Rush "Moving Pictures". Givetvis måste det vara den första utgåvan på Mercury-CD med katalognummer: 800 048-2
Senast redigerad av goat76 2020-08-04 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav Morello » 2020-08-04 14:59

Mot bakgrund av vad du torgför som fina inspelningar, tror jag inte du skulle uppskatta puristiska AB-upptagningar med adekvat utrustning.
Men, du får ett tips:

https://www.ecmrecords.com/shop/1430387 ... th-jarrett
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav goat76 » 2020-08-04 15:32

Morello skrev:Mot bakgrund av vad du torgför som fina inspelningar, tror jag inte du skulle uppskatta puristiska AB-upptagningar med adekvat utrustning.
Men, du får ett tips:

https://www.ecmrecords.com/shop/1430387 ... th-jarrett


Vad är det du tycker gör att just den skivan har ett påtagligt bra djup?

Jag hör ett relativt närmickat ensamt piano, det befinner sig varken på något speciellt långt avstånd och inspelningen har inte heller något speciellt framhävt rumsljud som avslöjar lokalens storlek. En inspelning där de mer har försökt nyttja stereobredden än något djup.

Kan du beskriva någon speciell låt på skivan där du tycker att de lyckats extra bra med att återskapa ett påtagligt djup i ljudbilden?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav Nattlorden » 2020-08-04 16:50

Fråga: vad är ett bra djup? Är det ett påtagligt stort djup, eller är det ett korrekt djup?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav AndersHa » 2020-08-04 17:51

RogerGustavsson skrev:Hur mäter man geometrisk distorsion i ljudbilden? Hur mycket vetskap har vi om hur inspelningssituationen verkligen såg ut? Vad vet vi om hur det är tänkt att låta i producentens öron? En mixad inspelning kan ju låta hur som helst. Vi som lyssnare har också våra preferenser, alla tycker inte lika, smaken är delad. En del vill at det ska låta "skitigt" andra vill att det ska vara "öronsmekande". "Välljud" kan vara vad som helst. En del vill ha en högvarvig V12:a, andra en bluddrande V8:a. Vad är rätt eller fel? Inspelningsteknik har väl gått från att vara dokumenterande till att vara något producerat, som kanske inte ens existerar i verkliga livet?


Visst är det mycket tycke och smak kring distorsion överhuvudtaget. Jag ska inte gå in på den biten, men om vi smalnar av området till geometrisk distorsion i djupled så är min erfarenhet så här långt att många stereosystem inte klarar att återge det ens i närheten av det djup som en riktigt bra referensanläggning (inkluderat rummet och inspelningen) kan ge. Det handlar både om det absoluta upplevda djupet och upplösningen i djupled. Jag tror det är väldigt få som föredrar ett platt ljud framför ett ljud där inspelad djupledsinformation når lyssnaren. Förutsatt ett naturligt djup hos inspelningen och att upplevelsen av djup inte sker på bekostnad av andra egenskaper som bidrar till en verklighetsnära upplevelse. Men jag håller med om att mycket är "producerat", vilket gör att vi allt mer tappar kopplingen mellan sann verklighet och "skapad" verklighet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav goat76 » 2020-08-04 18:04

Nattlorden skrev:Fråga: vad är ett bra djup? Är det ett påtagligt stort djup, eller är det ett korrekt djup?


Om vi på ett tydligt sätt ska kunna avgöra om en anläggning är bra eller dålig på att återge djup i stereobilden så blir det naturligtvis lättare om vi använder oss av material med ett påtagligt stort djup.
Ett korrekt djup av en väldigt närmickad inspelning är ju lika med noll, hur ska vi med det materialet kunna avgöra om ljudanläggningen är kapabel att återge djupledsinformation på ett trovärdigt sätt?

Om vi använder oss av material med både närmickade och relativt "torra" ljudinslag som befinner sig ungefär i linje med högtalarna, och andra ljudinslag i mixen som spelats in med ett betydligt större avstånd, så kan vi lätt konstatera vilken av ljudanläggningarna som är bäst kapabel att återge djupledsinformationen tydligast och bäst.

Den ljudanläggning som återger djupledsinformationen mest tydlig är troligtvis även den som spelar upp materialet mest korrekt ur just aspekten djup, jag har nämnligen svårt att tro att en anläggning kan ha förmågan att välja ut ett enskilt instrument och placera det ännu djupare i ljudbilden än vad som faktiskt finns på inspelningen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-04 18:07

sprudel skrev:” Exotic dances from the Opera” med Minnesota Orchestra
https://tidal.com/album/45717887

samt ett album med Rachmaninoff Symfonic Dances & Vocalise, också Minnesota Orchestra.

https://tidal.com/album/45716985


Ja, det där är välljudande inspelningar. Skulle vara kul att veta mera hur de gör dem.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav AndersHa » 2020-08-04 18:15

Nattlorden skrev:Fråga: vad är ett bra djup? Är det ett påtagligt stort djup, eller är det ett korrekt djup?


För mig handlar detta inte om bra djup, stort eller korrekt djup. Om inspelningen har djupledsinformation borde ett stereosystemet återspegla denna på samma sätt som det var avsett vid inspelningen. Anledningen till tråden är att min erfarenhet är att många stereosystem plattar till ljudet i djupled vilket är en typ av geometrisk distorsion. För mig är korrekt när jag ser verklighetsnära och normala placeringar av instrumenten i ljudbilden i bredd och djup när jag blundar och lyssnar på en inspelning av en orkester. Alla som upplevt det förstår nog vad jag menar :-)

Jag uppskattar verkligen alla som kan hjälpa till med exempel på musik, egna erfarenheter eller kunskaper kring detta. Detta för att öka förståelsen kring vilka parametrar det är som bidrar till dessa typ av distorsion. Jag tror inte detta är trivialt, eftersom det är enligt mina erfarenheter är ganska ovanligt att stereosystem lyckas riktigt bra med detta.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav AndersHa » 2020-08-04 18:21

goat76 skrev: Den ljudanläggning som återger djupledsinformationen mest tydlig är troligtvis även den som spelar upp materialet mest korrekt ur just aspekten djup, jag har nämnligen svårt att tro att en anläggning kan ha förmågan att välja ut ett enskilt instrument och placera det ännu djupare i ljudbilden än vad som faktiskt finns på inspelningen.


Instämmer. Känns det sannolikt att det är så. I alla fall om så länge man inte tar bort andra delar ur helheten eller postprocessar ljudet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav Tangband » 2020-08-04 18:26

AndersHa skrev:
Nattlorden skrev:Fråga: vad är ett bra djup? Är det ett påtagligt stort djup, eller är det ett korrekt djup?


För mig handlar detta inte om bra djup, stort eller korrekt djup. Om inspelningen har djupledsinformation borde ett stereosystemet återspegla denna på samma sätt som det var avsett vid inspelningen. Anledningen till tråden är att min erfarenhet är att många stereosystem plattar till ljudet i djupled vilket är en typ av geometrisk distorsion. För mig är korrekt när jag ser verklighetsnära och normala placeringar av instrumenten i ljudbilden i bredd och djup när jag blundar och lyssnar på en inspelning av en orkester. Alla som upplevt det förstår nog vad jag menar :-)

Jag uppskattar verkligen alla som kan hjälpa till med exempel på musik, egna erfarenheter eller kunskaper kring detta. Detta för att öka förståelsen kring vilka parametrar det är som bidrar till dessa typ av distorsion. Jag tror inte detta är trivialt, eftersom det är enligt mina erfarenheter är ganska ovanligt att stereosystem lyckas riktigt bra med detta.


Alla närmickade inspelningar av akustisk musik ger väl endast en illusion av djup i ljudet då man lyssnar med två högtalare ? Det är alltså inget riktigt djup så som man upplever i bästa plats i orkestersalen. Men det kan ändå låta ganska trovärdigt.
Jag tror man måste erkänna och ta hänsyn till att många inspelningar har mikrofonplaceringar som inte ger något djup så som många tror. Det blir istället en illusion av det akustiska eventet.
Ljudteknikern måste också prova och lyssna till flera positioner av mikrofonerna och har man tur och prickar rätt så kan illusionen av ett visst riktigt djup även infinna sig.

Lyssna gärna på Bertil Alvings ” Cantate domino ” .Den är inspelad med endast två mikrofoner på perfekt avstånd till musikerna i optimal akustik. Tycker du det saknas djup i den inspelningen ?

Här ett annat exempel där jag tycker det är en fin inspelning med illusionen av att vara på plats i orkestersalen, utan att alls veta hur de gjort då de placerat mikrofonerna:
Lite Ravel orkestermusik, Chicago symphony orchestra, Barenboim
https://open.spotify.com/track/2uDdXmYZ ... ysgknSwT2g

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav sprudel » 2020-08-04 20:39

Får man tillägga att i konserthuset i Göteborg, lyssnande på klassisk musik eller annat, så är det inte så mycket djupinformation alls. Operan likadant. Blunda och lyssna. Det är ögonen som skapar djupet.
Det är dock fräckt att höra det i stereon, även om djupet är lite överdrivet antagligen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav AndersHa » 2020-08-04 20:48

sprudel skrev:Får man tillägga att i konserthuset i Göteborg, lyssnande på klassisk musik eller annat, så är det inte så mycket djupinformation alls. Operan likadant. Blunda och lyssna. Det är ögonen som skapar djupet.
Det är dock fräckt att höra det i stereon, även om djupet är lite överdrivet antagligen.


Intressant! Ögonen har en stark inverkan på hur vi upplever djup i ljudet :-) Är det inte även så att djupinformationen i konsertsalar beror mycket på vart man sitter med?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav goat76 » 2020-08-04 20:57

sprudel skrev:Får man tillägga att i konserthuset i Göteborg, lyssnande på klassisk musik eller annat, så är det inte så mycket djupinformation alls. Operan likadant. Blunda och lyssna. Det är ögonen som skapar djupet.
Det är dock fräckt att höra det i stereon, även om djupet är lite överdrivet antagligen.


Skillnaden är ju att man vid uppspelning hemma gärna vill höra hur det lät där ursprungshändelsen utspelade sig, man får ett fönster till den verkliga ursprungshändelsen. Om man är på plats i konserthuset i Göteborg så är man ju redan där "i ursprungshändelsen", och behöver således inte måla upp en illusion av att vara där. :)

När inte alla sinnen kan medverka och man endast har ljudet till sitt förfogande så behöver nog allt förstärkas i musikproduktionen, exempelvis separation, djup, bredd och tydlighet. Dessa parametrar har i princip inget värde vid ett live-framträdande eftersom jag då med hjälp av synintrycket kan välja att koncentrera mig så hårt på en enskild musiker i bandet så att jag knappt hör de andra musikerna. Kolla in ett liveframträdande på exempelvis Youtube och lev dig in, du kommer säkert tycka att det låter riktigt bra ända tills du blundar, då märker du nog troligtvis att ljudet var riktigt grötigt och dåligt och hur mycket synen hjälpte att städa upp det hela.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav AndersHa » 2020-08-04 21:24

goat76 skrev:Kolla in ett liveframträdande på exempelvis Youtube och lev dig in, du kommer säkert tycka att det låter riktigt bra ända tills du blundar, då märker du nog troligtvis att ljudet var riktigt grötigt och dåligt och hur mycket synen hjälpte att städa upp det hela.


Instämmer. Jag har ofta upplevt detta med.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster