Geometrisk distorsion i stereobilden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav Tangband » 2020-08-04 21:33

AndersHa skrev:
sprudel skrev:Får man tillägga att i konserthuset i Göteborg, lyssnande på klassisk musik eller annat, så är det inte så mycket djupinformation alls. Operan likadant. Blunda och lyssna. Det är ögonen som skapar djupet.
Det är dock fräckt att höra det i stereon, även om djupet är lite överdrivet antagligen.


Intressant! Ögonen har en stark inverkan på hur vi upplever djup i ljudet :-) Är det inte även så att djupinformationen i konsertsalar beror mycket på vart man sitter med?


Sk hifi-floskler som holografiskt 3-D återgivning , luftig diskant och djup i ljudbilden är alla trevliga saker som man kanske vill ha och beskriver då man lyssnar, men själva begreppen är nog från början uppfunnen av hifitidningarna.

Som sprudel skriver så har riktig live-återgivning i konsertsalar sällan något djup som man är van att beskriva då man lyssnar till stereon. Ljudet finns bara överallt i livssituationen , det låter så naturligt så man tänker inte i hifitermer. Åtminstone gör jag inte det.

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav AndersHa » 2020-08-04 23:29

Vi lever med bild och ljud i samklang där båda finns naturligt utom när det är mörkt. Jag kan tänka mig att vår förmåga att "se" i mörker med hjälp av bara ljud har sina rötter i urminnes tider där det kunde handla om liv eller död att med hjälp av hörsel visualisera vart ett rovdjur eller byte befinner sig och hur det rör sig i vegetationen. På samma sätt har vi en förmåga att visualisera ungefär vart instrument skulle befinna sig ljudmässigt presenterat av ett stereofoniskt system under förutsättning att inspelningen har informationen och att stereosystemet inte distorderar den geografiska placeringen för mycket. Så tänker jag :-)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav MacBruce » 2020-08-05 14:56

Tangband skrev:
Som sprudel skriver så har riktig live-återgivning i konsertsalar sällan något djup som man är van att beskriva då man lyssnar till stereon. Ljudet finns bara överallt i livssituationen , det låter så naturligt så man tänker inte i hifitermer. Åtminstone gör jag inte det.


Mnja... men konsertsituationer är ju lite speciella, då instrumenten är "grupperade" för att uppnå önskad klang. Klarinetter, t.ex (själv "klarinettist" - utan jämförelser i övrigt ;-) ), sitter i en klunga. Men varje instruments "ton" har ju ett spektrum, som sprider sig olika i rummet, beroende på frekvens.

Om klarinetterna i stället vore placerade på olika avstånd från lyssnaren, skulle man nog kunna uppleva det på lyssnarplats.

Det är ju t.ex ofta tydligt på gamla, "oprocessade" stenkakor, där man kan avgöra olika avstånd mellan solister och mikrofon. Stereoperspektiv finns naturligtvis inte, men rumsekon och spektrumspridning ger ändå upplevelser av olika avstånd.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
AndersHa
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2016-02-11
Ort: Linköping

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav AndersHa » 2020-08-06 20:53

Jag såg att Paul McGowan från PS audio nyligen la upp ett klipp om "stereo imaging". Jag vill inte lägga någon värdering i det han lägger upp, men finns det vore intressant att få några kommentarer på hans resonemang i videon.

https://youtu.be/TxKaoazLF-Q

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-07 14:10

Har ju varit och lyssnat hos honom för några år sedan. Var inte imponerad av hur det lät och det som förvånande mig mest var hur tätt ihop de stora Infinity IRS V stod. Öppningsvinkeln var liten, långt mindre än vad vi brukar tala om på faktiskt, de där runt 45 grader sett från lyssningsplats. Ljudbilden var därför inte alls speciellt stor. Paul är en trevlig typ men han pratar väl mycket om saker han inte är speciellt insatt i. Det finns fler videor där han tar upp liknande frågor om uppställningar och ljudbild.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57234
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav Nattlorden » 2020-08-07 16:05

Hade nog bytt dem H/V om jag hade varit tvungen att ha de så nära.... så diskanten hamnat på utsidan.

Hade nog inte kunnat undvika att be om lov att möblera om dem om jag varit på besök. 8) :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav goat76 » 2020-08-07 16:13

AndersHa skrev:Jag såg att Paul McGowan från PS audio nyligen la upp ett klipp om "stereo imaging". Jag vill inte lägga någon värdering i det han lägger upp, men finns det vore intressant att få några kommentarer på hans resonemang i videon.

https://youtu.be/TxKaoazLF-Q


Jag vet inte, han sa inte så mycket mer än att vi bör köpa hans kommande bok... :D

Han pratar om hur viktigt det är att hitta rätt placering av högtalarna och det håller jag fullständigt med om, det gör väldigt stor skillnad för hur man uppfattar djup, det är många parametrar man ändrar med relativt små förflyttningar och invinkling kan nog beroende på högtalarna spridningskaraktär påverka både djup och bredd i stereobilden.

Som jag nämnde tidigare så händer det mycket med tydligheten av djupledsinformationen just med mina högtalare och blir klart mer tydligare med dem uppställda utan toe-in, det är tydligt att de är tänkta att stå så.
Med andra högtalare kan det nog mycket väl bli bättre vad gäller djup i ljudet med kraftig invinkling, man får prova sig fram med inspelningar man vet har tydligt djup tills man prickar rätt, och kanske har man en högtalare som inte är så känslig på den punkten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Geometrisk distorsion i stereobilden

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-07 19:18

Inte hade de många rätt när det gjorde om lyssningsrum hos PS Audio. Finns en 7-delad youtube-historia om det. Den uppställningen av högtalarna som syns på min bild ändrades och framförallt flyttades lyssningspositionen till en position som gav bättre basåtergivning. Fortfarande står högtalarna "smalt". Eftersom det är mellanregistren som står för mesta riktningsinformationen bör de stå utåt för att ge lite bredd. Ingen invinkling. Jag tyckte ljudbilden var nästan monolik med den tidigare uppställningen och det saknades bas. Dessvärre var Paul på vift och jag fick nöja mig med de som var på plats bl.a. ena sonen men det var damen på bilden som visade mig runt fabriken. Det var stolta över att göra mycket in-house men numera verkar de ha mycket tillverkat i Kina. Dyrt är det ju trots det... Amerikanarna är duktiga på marknadsföring och svamlar gärna mycket. Jag tar numera det mesta Paul säger med flera nypor salt!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster