Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav goat76 » 2023-03-19 13:24

juanth skrev:
FBK skrev:Sysselsatt mig med att lyssna blint och försökt hitta skillnader och rangordna. https://www.youtube.com/watch?v=kafDlEz ... rcanSolmaz svårt, mycket svårt.


Stor risk att du får en oäkta sameness i alla lyssningar på respektive högtalarpar pga rummet och mikrofonens inverkan på ljudet. Mikrofonens karaktär men också att den stör sig själv så att säga med placering i ljudfältet.
Men det var rätt påhittigt med en sån setup för youtube. Något kanske går att utröna.


Hur går man tillväga för att göra ett blindtest av det där, det är ju rätt svårt att i efterhand veta vad man föredrog? :)

Jag tittade på videon oblint och lyssnade genom mina högtalare, och av den öppna lyssningen att döma så föredrog jag ljudet från Yamaha före Adam och KRK. Både Adam och KRK låter ofokuserade med ett ganska "blaskigt" ljud till skillnad från Yamaha.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav Ogjort » 2023-03-19 14:56

Förutom vid vetenskapliga tester (som nämnts tidigare) så är blindtest intressant om man vill veta något om sig själv,
och sin förmåga, snarare än om apparater.
Det är kanske det som gör sådana så läskiga..?

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav hifikg » 2023-03-19 17:12

goat76 skrev:
juanth skrev:
FBK skrev:Sysselsatt mig med att lyssna blint och försökt hitta skillnader och rangordna. https://www.youtube.com/watch?v=kafDlEz ... rcanSolmaz svårt, mycket svårt.


Stor risk att du får en oäkta sameness i alla lyssningar på respektive högtalarpar pga rummet och mikrofonens inverkan på ljudet. Mikrofonens karaktär men också att den stör sig själv så att säga med placering i ljudfältet.
Men det var rätt påhittigt med en sån setup för youtube. Något kanske går att utröna.


Hur går man tillväga för att göra ett blindtest av det där, det är ju rätt svårt att i efterhand veta vad man föredrog? :)

Jag tittade på videon oblint och lyssnade genom mina högtalare, och av den öppna lyssningen att döma så föredrog jag ljudet från Yamaha före Adam och KRK. Både Adam och KRK låter ofokuserade med ett ganska "blaskigt" ljud till skillnad från Yamaha.


Använd ett tidtagarur och notera tiderna när det låter si eller så. Fast jag är ändå skeptisk. Tyckte båda högtalarna lät som en lätt skadad mobiltelefonhögtalare.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav STDI » 2023-03-19 17:43

Kan inte någon av er som jämför högtalare genom att lyssna på youtube spela in era lyssningar på telefonen och sen lägga upp en film så att jag kan höra hur det låter hos er? Då kan alltså jag lyssna genom min anläggning och höra hur er anläggning låter när ni spelat in från youtube hur ett par andra högtalare låter.

Jag har inte brytt mig om att lyssna. Det är möjligt att man kan höra skillnad mellan två olika högtalare om inget annat förändrats. Men med alla de felkällor som lagts till så kan det knappast leda till någon vettig utvärdering av högtalare.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28065
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav PerStromgren » 2023-03-19 18:01

Jag gick runt huset för länge sedan och spelade in hur det lät när jag spelade Beatles i mina 4 anläggningar. Vete tusan om det gick att lista ut något, men här är ljudinspelningarna, i alla fall!

viewtopic.php?p=1482091#p1482091
... tycker jag!

Per

makesrain
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2017-05-15
Ort: Täby

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav makesrain » 2023-03-19 18:08

PerStromgren skrev:Jag gick runt huset för länge sedan och spelade in hur det lät när jag spelade Beatles i mina 4 anläggningar. Vete tusan om det gick att lista ut något, men här är ljudinspelningarna, i alla fall!

viewtopic.php?p=1482091#p1482091


Beatles behöver inga blindtest, de är objektivt bäst. Förutom Mozart, som är ännu bättre.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav goat76 » 2023-03-19 18:48

STDI skrev:Kan inte någon av er som jämför högtalare genom att lyssna på youtube spela in era lyssningar på telefonen och sen lägga upp en film så att jag kan höra hur det låter hos er? Då kan alltså jag lyssna genom min anläggning och höra hur er anläggning låter när ni spelat in från youtube hur ett par andra högtalare låter.

Jag har inte brytt mig om att lyssna. Det är möjligt att man kan höra skillnad mellan två olika högtalare om inget annat förändrats. Men med alla de felkällor som lagts till så kan det knappast leda till någon vettig utvärdering av högtalare.


Vi vet det där. Men ibland kan man helt enkelt släppa på stramheten, och bara för att det är kul kommentera hur man uppfattar att det låter. Testa nån gång. :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav STDI » 2023-03-19 18:53

goat76 skrev:
STDI skrev:Kan inte någon av er som jämför högtalare genom att lyssna på youtube spela in era lyssningar på telefonen och sen lägga upp en film så att jag kan höra hur det låter hos er? Då kan alltså jag lyssna genom min anläggning och höra hur er anläggning låter när ni spelat in från youtube hur ett par andra högtalare låter.

Jag har inte brytt mig om att lyssna. Det är möjligt att man kan höra skillnad mellan två olika högtalare om inget annat förändrats. Men med alla de felkällor som lagts till så kan det knappast leda till någon vettig utvärdering av högtalare.


Vi vet det där. Men ibland kan man helt enkelt släppa på stramheten, och bara för att det är kul kommentera hur man uppfattar att det låter. Testa nån gång. :)

Jag tror inte att alla inser det där. Och jag hävdar fortfarande att en sådan lyssning knappast kan leda till någon vettig utvärdering av högtalare. Men visst kan/ska man ha kul.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav goat76 » 2023-03-19 19:12

STDI skrev:
goat76 skrev:
STDI skrev:Kan inte någon av er som jämför högtalare genom att lyssna på youtube spela in era lyssningar på telefonen och sen lägga upp en film så att jag kan höra hur det låter hos er? Då kan alltså jag lyssna genom min anläggning och höra hur er anläggning låter när ni spelat in från youtube hur ett par andra högtalare låter.

Jag har inte brytt mig om att lyssna. Det är möjligt att man kan höra skillnad mellan två olika högtalare om inget annat förändrats. Men med alla de felkällor som lagts till så kan det knappast leda till någon vettig utvärdering av högtalare.


Vi vet det där. Men ibland kan man helt enkelt släppa på stramheten, och bara för att det är kul kommentera hur man uppfattar att det låter. Testa nån gång. :)

Jag tror inte att alla inser det där. Och jag hävdar fortfarande att en sådan lyssning knappast kan leda till någon vettig utvärdering av högtalare. Men visst kan/ska man ha kul.


Det är såklart alldeles för många vaiabler på vägen så som hur mikrofonernas färgning är, hur deras upptagningsmönster ser ut och hur dessa är placerade i förhållande till ljudkällorna, samt hur dessa är panorerade i ljudmixen. Sen har vi eventuellt färgningar i hela inspelningskedjan för att inte tala om alla oändliga variabler i uppspelningskedjan.

Trots allt ovanstående tror jag man kan urskilja vissa ljudmässiga karaktärsdrag och skillnader, förutsatt att inga utomstående parametrar har ändrats. Jag tycker mig höra att Yamaha-högtalarna i videon har ett mer fokuserat ljud, det finns dock en chans att det inte alls uppfattas låta så om man fick höra dem på plats från en optimal lyssningsplats. :)

Det kanske är så som du säger att många möjligtvis inte förstår hur mycket som ligger emellan/i vägen för att en sådan jämförelse ska kunna fungera.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav jansch » 2023-03-19 20:40

Som att åka med i 2 olika bilar på Video.
Vilken går fortast och vilken är mest bekväm?

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav Maarten » 2023-03-20 10:00

De har ju mätt alldeles för nära och får ej med diffraktion från baffel mm.

Men borde det inte fungera att mäta längre ifrån i referensaxel, utan bakvägg i väldämpat rum eller ännu hellre i frifält, och kombinera det med filtrerad frekvensgång under 500 Hz baserad på avstämning av låda? Det blir ju en variant av I-ors ekvaliseringsråd.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav goat76 » 2023-03-20 12:00

Maarten skrev:De har ju mätt alldeles för nära och får ej med diffraktion från baffel mm.

Men borde det inte fungera att mäta längre ifrån i referensaxel, utan bakvägg i väldämpat rum eller ännu hellre i frifält, och kombinera det med filtrerad frekvensgång under 500 Hz baserad på avstämning av låda? Det blir ju en variant av I-ors ekvaliseringsråd.


Skrev du verkligen detta i rätt tråd? :)

Här handlar det om inspelning och vi får väl utgå ifrån att han spelat in ljudet på ett avstånd som han anser ge en god representation av hur högtalarna upplevs låta från lyssningsplats.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav Maarten » 2023-03-20 12:52

Hoppas jag skrev i rätt tråd, skrev förvisso "mätt", vilket blev knasigt men utgick från de första sekundera av denna och såg att han spelat in med mikrofoner på ca 1-2 dm avstånd. Jag antog att det var denna inspelning skulle illustrera ljudet från högtalarna.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav goat76 » 2023-03-20 13:19

Maarten skrev:Hoppas jag skrev i rätt tråd, skrev förvisso "mätt", vilket blev knasigt men utgick från de första sekundera av denna och såg att han spelat in med mikrofoner på ca 1-2 dm avstånd. Jag antog att det var denna inspelning skulle illustrera ljudet från högtalarna.


Det måste naturligtvis göras en kompromiss vad gäller mikrofonavståndet för att det inspelade resultatet ska komma närmast möjligt det upplevda ljudet från lyssningsplats. Alla studiomonitorerna i testet är säkerligen specificerade för närfältslyssning.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav jansch » 2023-03-20 13:37

goat76 skrev:
Maarten skrev:Hoppas jag skrev i rätt tråd, skrev förvisso "mätt", vilket blev knasigt men utgick från de första sekundera av denna och såg att han spelat in med mikrofoner på ca 1-2 dm avstånd. Jag antog att det var denna inspelning skulle illustrera ljudet från högtalarna.


Det måste naturligtvis göras en kompromiss vad gäller mikrofonavståndet för att det inspelade resultatet ska komma närmast möjligt det upplevda ljudet från lyssningsplats. Alla studiomonitorerna i testet är säkerligen specificerade för närfältslyssning.



Det ser ut som han använder sig av någon form av inspelningsmikrofon, inte mätmikrofon. Är den också riktad (proximity) är det ju helt galet och på det även närfält med alla "problem" med inteferens och inte plan vågfront.
Alltså, hur mycket fel kan man göra......

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav goat76 » 2023-03-20 14:10

jansch skrev:
goat76 skrev:
Maarten skrev:Hoppas jag skrev i rätt tråd, skrev förvisso "mätt", vilket blev knasigt men utgick från de första sekundera av denna och såg att han spelat in med mikrofoner på ca 1-2 dm avstånd. Jag antog att det var denna inspelning skulle illustrera ljudet från högtalarna.


Det måste naturligtvis göras en kompromiss vad gäller mikrofonavståndet för att det inspelade resultatet ska komma närmast möjligt det upplevda ljudet från lyssningsplats. Alla studiomonitorerna i testet är säkerligen specificerade för närfältslyssning.



Det ser ut som han använder sig av någon form av inspelningsmikrofon, inte mätmikrofon. Är den också riktad (proximity) är det ju helt galet och på det även närfält med alla "problem" med inteferens och inte plan vågfront.
Alltså, hur mycket fel kan man göra......


Skojar du med mig?! Det är ju en inspelning han gör och inte en mätning. :lol:

Det vore nog bra om du läser tillbaka lite i tråden så att du vet vad du kommentar. :)

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav jansch » 2023-03-20 17:58

goat76 skrev:
jansch skrev:
goat76 skrev:
Det måste naturligtvis göras en kompromiss vad gäller mikrofonavståndet för att det inspelade resultatet ska komma närmast möjligt det upplevda ljudet från lyssningsplats. Alla studiomonitorerna i testet är säkerligen specificerade för närfältslyssning.



Det ser ut som han använder sig av någon form av inspelningsmikrofon, inte mätmikrofon. Är den också riktad (proximity) är det ju helt galet och på det även närfält med alla "problem" med inteferens och inte plan vågfront.
Alltså, hur mycket fel kan man göra......


Skojar du med mig?! Det är ju en inspelning han gör och inte en mätning. :lol:

Det vore nog bra om du läser tillbaka lite i tråden så att du vet vad du kommentar. :)


Det var min kommentar om videoklippet:
Youtub:aren Adam Audio har REAL SOUND TEST som rubrik.
Han visar upp ett frekvensspektra på musiken/signalen som i snitt faller ca 25dB mellan 80Hz och 5kHz.
Jag tycker rubriken är helt missvisande/felaktig och som konsekvens visar Youtubeklippet ingenting av värde. Vad tycker du goat76? :D

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav goat76 » 2023-03-20 18:34

jansch skrev:
goat76 skrev:
jansch skrev:

Det ser ut som han använder sig av någon form av inspelningsmikrofon, inte mätmikrofon. Är den också riktad (proximity) är det ju helt galet och på det även närfält med alla "problem" med inteferens och inte plan vågfront.
Alltså, hur mycket fel kan man göra......


Skojar du med mig?! Det är ju en inspelning han gör och inte en mätning. :lol:

Det vore nog bra om du läser tillbaka lite i tråden så att du vet vad du kommentar. :)


Det var min kommentar om videoklippet:
Youtub:aren Adam Audio har REAL SOUND TEST som rubrik.
Han visar upp ett frekvensspektra på musiken/signalen som i snitt faller ca 25dB mellan 80Hz och 5kHz.
Jag tycker rubriken är helt missvisande/felaktig och som konsekvens visar Youtubeklippet ingenting av värde. Vad tycker du goat76? :D


Har du ens lyssnat på ljudinspelningen i klippet? Om du verkligen lyssnat, anser du att ljudet i klippet på något vis låter obalanserat och diskantfattigt?

Hur frekvensspektrat faller i det program han använder är ganska ointressant, jag har då iallfall ingen som helst aning om hur just det programmet viktar frekvenserna och det är mycket möjligt att det viktar det precis som MasVis. Tycker du frekvensfallet ser onaturligt ut i MasVis frekvensspektrum?
Personligen har jag sett olika skalor användas i olika frekvensanalysprogram, ibland stegrar det mot högre frekvenser, ibland är nivån balanserad och ibland sluttar det mot högre frekvenser.

Jag förutsätter att personen som gjort inspelningen har lyssnat på sin inspelning och därmed anser att ljudet är relativt representativt för hur han upplever högtalarna låta i verkligheten, annars hade han nog säkert inte lagt upp videon eller gjort om inspelningen.
Jag har redan tidigare i tråden sagt att det finns många fallgropar med en sådan typ av jämförelse han försöker göra, men förutsatt att inga utomstående variabler ändras och att endast högtalarna byter plats med varandra, så kan säkerligen vissa reella skillnader mellan dessa högtalare höras i videon.

Och förresten, var läser du att Youtubaren heter "Adam Audio" och var i rubriken till videon står det "REAL SOUND TEST"? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39773
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav petersteindl » 2023-03-20 19:30

goat76 skrev:
jansch skrev:
goat76 skrev:
Det måste naturligtvis göras en kompromiss vad gäller mikrofonavståndet för att det inspelade resultatet ska komma närmast möjligt det upplevda ljudet från lyssningsplats. Alla studiomonitorerna i testet är säkerligen specificerade för närfältslyssning.



Det ser ut som han använder sig av någon form av inspelningsmikrofon, inte mätmikrofon. Är den också riktad (proximity) är det ju helt galet och på det även närfält med alla "problem" med inteferens och inte plan vågfront.
Alltså, hur mycket fel kan man göra......


Skojar du med mig?! Det är ju en inspelning han gör och inte en mätning. :lol:

Det vore nog bra om du läser tillbaka lite i tråden så att du vet vad du kommentar. :)


Om saker skall användas för testlyssning, så är det mätning. Se mätning som en process.
I en kedja för mätning finns insignal + mätobjekt + mätinstrument.
Insignal i detta fall är det som spelas in. Mätobjekt är högtalare. Mätinstrument är hörseln hos subjekten d v s försökspersonerna/lyssnare.
Normalt sett i en mätprocess skall insignalen vara känd för att mätning skall kunna relatera till något. Det är för att kunna få en värdeskala på den uppmätta storheten.

Finns ingen känd storhet hos insignalen så kan endast relativa mätvärden uppnås från olika mätobjekt.
Frågan är vilket objektivt värde man kan tillskriva de olika relativa mätvärdena.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav I-or » 2023-03-20 19:43

Mja, frekvensspektra för musiksignaler ser, som tur är, inte ut hur som helst. Ett medelspektrum för populärmusik uppvisar mer eller mindre konstant nivå mellan ca 50 Hz och ca 1 kHz och faller däröver med ca 3 dB per oktav sett med konstant relativ bandbredd som t.ex. tersband. Samma musiksignal ger ett fall om ca 3 dB per oktav mellan ca 50 Hz och ca 1 kHz samt ca 6 dB per oktav för högre frekvenser sett med konstant absolut bandbredd. För enstaka transienter kan man dock ibland finna en viss stigning mot höga frekvenser med konstant relativ bandbredd (som för övrigt bättre motsvarar hörseln). Klassisk musik (gäller även majoriteten av akustisk musik oavsett genre) har betydligt lägre högfrekvensinnehåll, vilket är klart märkbart för den uppmärksamme med inbyggd frekvensanalysator i hjärnan.

Ungefär så här brukar det se ut för en bra populärmusikinspelning (blå och röda kurvor har konstant relativ bandbredd medan gula och lila kurvor har konstant absolut bandbredd):

popspectrum1.png
popspectrum1.png (35.08 KiB) Visad 950 gånger


popspectrum2.png
popspectrum2.png (36.72 KiB) Visad 949 gånger


(Anledningen till att de lägsta tersbanden i maxspektrum har utelämnats är att tersbandsfiltren är FFT-baserade och därmed kommer insvängningstiden med "äkta" tersbandsfilter att ge ett något annat resultat, men detta kan definitivt betraktas som överkurs i elektroakustiksammanhang.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39773
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav petersteindl » 2023-03-20 20:16

Fast, det där du beskriver är inte input i det aktuella testförfarandet. Input i testförfarandet är inspelat från högtalares output i ett lyssningsrum.

Det du beskriver är en input till denna nämnda högtalare. So far so good.

Men då output spelas in med okänd mikrofon och därefter används som ny genererad input i ett mätförfarande med hörseln som mätinstrument, så ser i vart fall jag denna nya input som okänt värde på storhet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav goat76 » 2023-03-20 21:47

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
jansch skrev:

Det ser ut som han använder sig av någon form av inspelningsmikrofon, inte mätmikrofon. Är den också riktad (proximity) är det ju helt galet och på det även närfält med alla "problem" med inteferens och inte plan vågfront.
Alltså, hur mycket fel kan man göra......


Skojar du med mig?! Det är ju en inspelning han gör och inte en mätning. :lol:

Det vore nog bra om du läser tillbaka lite i tråden så att du vet vad du kommentar. :)


Om saker skall användas för testlyssning, så är det mätning. Se mätning som en process.
I en kedja för mätning finns insignal + mätobjekt + mätinstrument.
Insignal i detta fall är det som spelas in. Mätobjekt är högtalare. Mätinstrument är hörseln hos subjekten d v s försökspersonerna/lyssnare.
Normalt sett i en mätprocess skall insignalen vara känd för att mätning skall kunna relatera till något. Det är för att kunna få en värdeskala på den uppmätta storheten.

Finns ingen känd storhet hos insignalen så kan endast relativa mätvärden uppnås från olika mätobjekt.
Frågan är vilket objektivt värde man kan tillskriva de olika relativa mätvärdena.


Allt du skriver angående mätning kan du radera. Det som gjorts i videoklippet har absolut ingenting med någon mätning att göra. Det är tre identiska inspelningar av tre olika högtalare där målet ENDAST har varit att göra en ljudmässig jämförelse. Någon mätning har uppenbarligen varken skett eller varit något mål.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39773
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav petersteindl » 2023-03-20 22:57

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Skojar du med mig?! Det är ju en inspelning han gör och inte en mätning. :lol:

Det vore nog bra om du läser tillbaka lite i tråden så att du vet vad du kommentar. :)


Om saker skall användas för testlyssning, så är det mätning. Se mätning som en process.
I en kedja för mätning finns insignal + mätobjekt + mätinstrument.
Insignal i detta fall är det som spelas in. Mätobjekt är högtalare. Mätinstrument är hörseln hos subjekten d v s försökspersonerna/lyssnare.
Normalt sett i en mätprocess skall insignalen vara känd för att mätning skall kunna relatera till något. Det är för att kunna få en värdeskala på den uppmätta storheten.

Finns ingen känd storhet hos insignalen så kan endast relativa mätvärden uppnås från olika mätobjekt.
Frågan är vilket objektivt värde man kan tillskriva de olika relativa mätvärdena.


Allt du skriver angående mätning kan du radera. Det som gjorts i videoklippet har absolut ingenting med någon mätning att göra. Det är tre identiska inspelningar av tre olika högtalare där målet ENDAST har varit att göra en ljudmässig jämförelse. Någon mätning har uppenbarligen varken skett eller varit något mål.


Jag ser hörseln som ett mätinstrument. Det är entydigt så. På något annat sätt är det inte.
Mätinstrumentet Hörseln är ett subjektivt mätinstrument. Detta verkar inte som det går in på forumet.
Synen är också ett mätinstrument, fast på sitt sätt.

Exempelvis: Varje mätning som görs med mikrofon som redovisas med exempelvis Storheten SPL och därmed enheten dB är ett värde, exempelvis 80, där den mänskliga hörseln ingår i själva värdet för SPL. Hörseln är själva kalibreringsvärdet på referensen som det objektiva mätinstrumentet visar. Det objektiva mätinstrumentet använder det subjektiva mätinstrumentet som given referens för dess värdeskala.
Värdet är 80.
Enheten är dB.
Storheten är SPL.
Värdet 80 representerar 10000 ggr det ljudtryck (i Pascal Pa) som hörseln har som gräns för hörandet. Det är hörseln som är referensen för värdet 80.

Vad gäller videon. Det existerar inget som identiska inspelningar där inspelningsobjekten är olika. Identiskt inspelningsförfarande kan det måhända vara. Det är inte samma sak som identiska inspelningar.

Du skriver själv att det är en jämförelse. Då är det de facto en mätning. Mätinstrumentet är hörseln. Eftersom det är jämförande mätning, så är det differenser mellan mätobjekt man vill mäta d v s inte objektiva absoluta mätresultat med redovisat värde på varje enskilt mätobjekt. Det är subjektiva differenser som mäts fram där hörseln är mätinstrumentet. Andra skulle uttrycka det som differens som lyssnas fram. Jag sätter likhetstecken mellan dessa. Jag använder dock uttrycket subjektiv mätning med hörseln som definition och vokabulär på jämförande lyssning.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6241
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav I-or » 2023-03-20 23:04

petersteindl skrev:Fast, det där du beskriver är inte input i det aktuella testförfarandet. Input i testförfarandet är inspelat från högtalares output i ett lyssningsrum.

Det du beskriver är en input till denna nämnda högtalare. So far so good.

Men då output spelas in med okänd mikrofon och därefter används som ny genererad input i ett mätförfarande med hörseln som mätinstrument, så ser i vart fall jag denna nya input som okänt värde på storhet.


Visst, mitt inlägg handlade enbart om frekvensspektra för typiska fonogram. Den knasiga och irrelevanta testmetodiken ovan behöver nog knappast ytterligare kommentarer.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav goat76 » 2023-03-20 23:36

petersteindl skrev:Vad gäller videon. Det existerar inget som identiska inspelningar där inspelningsobjekten är olika. Identiskt inspelningsförfarande kan det måhända vara. Det är inte samma sak som identiska inspelningar.


Självklart är det inspelningsförförandet jag avser vara identiska med inspelningarna, tycker du det finns någon rimlighet att tro att jag avser de färdiga inspelningarna av de tre olika högtalarna som helt identiska?
Senast redigerad av goat76 2023-03-20 23:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39773
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav petersteindl » 2023-03-20 23:37

I-or skrev:
petersteindl skrev:Fast, det där du beskriver är inte input i det aktuella testförfarandet. Input i testförfarandet är inspelat från högtalares output i ett lyssningsrum.

Det du beskriver är en input till denna nämnda högtalare. So far so good.

Men då output spelas in med okänd mikrofon och därefter används som ny genererad input i ett mätförfarande med hörseln som mätinstrument, så ser i vart fall jag denna nya input som okänt värde på storhet.


Visst, mitt inlägg handlade enbart om frekvensspektra för typiska fonogram. Den knasiga och irrelevanta testmetodiken ovan behöver nog knappast ytterligare kommentarer.


Japp, fast du har en stark poäng, nämligen om det skulle varit så att man gjort sådan mätning på originalinput d v s elektrisk mätning på musiken och tagit del av denna mätning innan man gör lyssningstesten, så skulle eventuellt möjligheten kunna ges att man i blindtest mer kunna ringa in det man hör. Man har i så fall en viss gemensam referens att utgå från.

Då skulle ”lyssningsmätningen” kunna ge viss information som man kanske inte skulle gissa innan man började lyssna. Man kanske skulle kommit fram till att det genom det inspelningsförfarandet i testmetoden inte alls låter som det objektivt mäter d v s musiken som input. I så fall mäter hörseln inte alls såsom hela testproceduren försöker redovisa. Antingen förkastar man hörseln eller så förkastar man testmetoden. Jag väljer i så fall att förkasta testproceduren.

Som jag ser det, så vill jag arbeta efter uppsatta hypoteser som jag via subjektiv mätning med hörseln vill falsifiera. Lyckas jag inte, så består min hypotes.

Att göra tester med för många okända ingående parametrar och utan hypoteser, så uppstår lätt mer frågetecken och kaos.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39773
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav petersteindl » 2023-03-20 23:45

goat76 skrev:
petersteindl skrev:Vad gäller videon. Det existerar inget som identiska inspelningar där inspelningsobjekten är olika. Identiskt inspelningsförfarande kan det måhända vara. Det är inte samma sak som identiska inspelningar.


Självklart är det inspelningsförförandet jag avser vara identiska med inspelningarna, tycker du det finns någon rimlighet i att tro att jag avser de färdiga inspelningarna av de tre högtalarna som helt identiska?

Jag har uppfattat det som att du verkar tro att inspelningsförfarandet skulle ge identiska förutsättningar för de olika högtalarna. Det är din hypotes. Därigenom skulle resultatet kunna bedömas utifrån sådan hypotes. Jag tror dock att sådan hypotes är felaktig.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav goat76 » 2023-03-21 00:01

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:Vad gäller videon. Det existerar inget som identiska inspelningar där inspelningsobjekten är olika. Identiskt inspelningsförfarande kan det måhända vara. Det är inte samma sak som identiska inspelningar.


Självklart är det inspelningsförförandet jag avser vara identiska med inspelningarna, tycker du det finns någon rimlighet i att tro att jag avser de färdiga inspelningarna av de tre högtalarna som helt identiska?

Jag har uppfattat det som att du verkar tro att inspelningsförfarandet skulle ge identiska förutsättningar för de olika högtalarna. Det är din hypotes. Därigenom skulle resultatet kunna bedömas utifrån sådan hypotes. Jag tror dock att sådan hypotes är felaktig.


Då har du uppfattat det fel.

goat76 skrev:Det är såklart alldeles för många vaiabler på vägen så som hur mikrofonernas färgning är, hur deras upptagningsmönster ser ut och hur dessa är placerade i förhållande till ljudkällorna, samt hur dessa är panorerade i ljudmixen. Sen har vi eventuellt färgningar i hela inspelningskedjan för att inte tala om alla oändliga variabler i uppspelningskedjan.

Trots allt ovanstående tror jag man kan urskilja vissa ljudmässiga karaktärsdrag och skillnader, förutsatt att inga utomstående parametrar har ändrats. Jag tycker mig höra att Yamaha-högtalarna i videon har ett mer fokuserat ljud, det finns dock en chans att det inte alls uppfattas låta så om man fick höra dem på plats från en optimal lyssningsplats.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav distad » 2023-03-21 00:01

STDI skrev:
goat76 skrev:
STDI skrev:Kan inte någon av er som jämför högtalare genom att lyssna på youtube spela in era lyssningar på telefonen och sen lägga upp en film så att jag kan höra hur det låter hos er? Då kan alltså jag lyssna genom min anläggning och höra hur er anläggning låter när ni spelat in från youtube hur ett par andra högtalare låter.

Jag har inte brytt mig om att lyssna. Det är möjligt att man kan höra skillnad mellan två olika högtalare om inget annat förändrats. Men med alla de felkällor som lagts till så kan det knappast leda till någon vettig utvärdering av högtalare.


Vi vet det där. Men ibland kan man helt enkelt släppa på stramheten, och bara för att det är kul kommentera hur man uppfattar att det låter. Testa nån gång. :)

Jag tror inte att alla inser det där. Och jag hävdar fortfarande att en sådan lyssning knappast kan leda till någon vettig utvärdering av högtalare. Men visst kan/ska man ha kul.

Hur många här utvärderar högtalare genom lyssning på YouTube tror du ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav goat76 » 2023-03-21 00:06

FBK skrev:
STDI skrev:
goat76 skrev:
Vi vet det där. Men ibland kan man helt enkelt släppa på stramheten, och bara för att det är kul kommentera hur man uppfattar att det låter. Testa nån gång. :)

Jag tror inte att alla inser det där. Och jag hävdar fortfarande att en sådan lyssning knappast kan leda till någon vettig utvärdering av högtalare. Men visst kan/ska man ha kul.

Hur många här utvärderar högtalare genom lyssning på YouTube tror du ?


Nu är inte den frågan ställd till mig, men jag gissar att det inte finns en enda person på det här forumet som utvärderar högtalare genom lyssning på Youtube.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg och 9 gäster