Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav Magnuz » 2023-03-21 00:46

goat76 skrev:.

Trots allt ovanstående tror jag man kan urskilja vissa ljudmässiga karaktärsdrag och skillnader, förutsatt att inga utomstående parametrar har ändrats. Jag tycker mig höra att Yamaha-högtalarna i videon har ett mer fokuserat ljud, det finns dock en chans att det inte alls uppfattas låta så om man fick höra dem på plats från en optimal lyssningsplats. :)


Det man kan höra är att i den position där mikrofonen är placerad låter Yamaha-högtalarna ljusare än KRK som i sin tur låter ljusare än Adam. Vad som är den mest originaltrogna återgivningen går däremot inte att avgöra. Hopplös musik dessutom.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav jansch » 2023-03-21 02:16

goat76 skrev:Har du ens lyssnat på ljudinspelningen i klippet? Om du verkligen lyssnat, anser du att ljudet i klippet på något vis låter obalanserat och diskantfattigt?

Hur frekvensspektrat faller i det program han använder är ganska ointressant, jag har då iallfall ingen som helst aning om hur just det programmet viktar frekvenserna och det är mycket möjligt att det viktar det precis som MasVis. Tycker du frekvensfallet ser onaturligt ut i MasVis frekvensspektrum?
Personligen har jag sett olika skalor användas i olika frekvensanalysprogram, ibland stegrar det mot högre frekvenser, ibland är nivån balanserad och ibland sluttar det mot högre frekvenser.

Jag förutsätter att personen som gjort inspelningen har lyssnat på sin inspelning och därmed anser att ljudet är relativt representativt för hur han upplever högtalarna låta i verkligheten, annars hade han nog säkert inte lagt upp videon eller gjort om inspelningen.
Jag har redan tidigare i tråden sagt att det finns många fallgropar med en sådan typ av jämförelse han försöker göra, men förutsatt att inga utomstående variabler ändras och att endast högtalarna byter plats med varandra, så kan säkerligen vissa reella skillnader mellan dessa högtalare höras i videon.

Och förresten, var läser du att Youtubaren heter "Adam Audio" och var i rubriken till videon står det "REAL SOUND TEST"? :)


Goat76,
Såklart jag lyssnat!!!
Annars bör man inte uttala sig. När man klickar på det klippet syns kort "REAL SOUND TEST" och Youtubaren heter Sercan Solmaz (Blandade ihop honom med Adam Audio högtalarmärket då jag sökte efter klippet). Jag surfade på tv:n men var ju tvungen att söka upp klippet för att lyssna via min stereoanläggning för att ha NÅGORLUNDA referens. Har jag lyssnat på fel youtubeklipp?

I sig är ju det ganska onödigt att försöka värdera något överhuvudtaget då det räcker med att se mikrofoplacering ungefär mellan bas/diskant i närfält för att inse att det överhuvudtaget inte fungerar. Det kan handla om 10dB SPL felaktigheter. lDet är inte "fallgropar" det nonsens. "Karaktärsdrag och skillnader" är till 99% frekvensgång.

Det är ju i sig inte kreativt att du och jag "småbråkar" om detta.
Det viktiga är att en sådan "REAL SOUND TEST" får människor att tro något som inte är sant. Det blir helt enkelt "buffel och båg". Med så många felaktigheter och inblandade frekvenskurvor som redan vid mikrofonupptagning är kass kan utan vidare sämsta högtalare bli "bäst" vid lyssning.
Mitt råd till alla på faktiskt.io - lyssna inte på sådan skit.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav distad » 2023-03-21 04:47

Intressant vilken diskussion det blev om just det här klippet på YouTube, det finns fler likadana. Jag valde detta just för det var 3 par högtalare och försökte höra skillnaderna blint för jag har förordat att om man ska lyssna blint så tycker jag att man ska ha ögonbindel. Varför då ? Ja därför att att allt ögonen ser blir intryck och för att koppla bort "allt" i hjärnan så är ögonbindel den enda vägen att gå så hjärnan enbart arbetar med det man "hör" Det är ju bara att blunda säger nån, nej säger jag. Sitt och blunda fram och tillbaka.... Jag tycker mig känna att jag just blundar och om jag sitter med ögonbindel så kopplar hjärnan av på ett annat sätt och just den känslan vill jag ha om jag ska delta i en blindtest :!: Vi får väl se om det blir några äkta blindtester med ögonbindel någon gång, som det känns för min del så hoppar jag nog tester utan ögonbindel.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav goat76 » 2023-03-21 07:43

jansch skrev:
goat76 skrev:Har du ens lyssnat på ljudinspelningen i klippet? Om du verkligen lyssnat, anser du att ljudet i klippet på något vis låter obalanserat och diskantfattigt?

Hur frekvensspektrat faller i det program han använder är ganska ointressant, jag har då iallfall ingen som helst aning om hur just det programmet viktar frekvenserna och det är mycket möjligt att det viktar det precis som MasVis. Tycker du frekvensfallet ser onaturligt ut i MasVis frekvensspektrum?
Personligen har jag sett olika skalor användas i olika frekvensanalysprogram, ibland stegrar det mot högre frekvenser, ibland är nivån balanserad och ibland sluttar det mot högre frekvenser.

Jag förutsätter att personen som gjort inspelningen har lyssnat på sin inspelning och därmed anser att ljudet är relativt representativt för hur han upplever högtalarna låta i verkligheten, annars hade han nog säkert inte lagt upp videon eller gjort om inspelningen.
Jag har redan tidigare i tråden sagt att det finns många fallgropar med en sådan typ av jämförelse han försöker göra, men förutsatt att inga utomstående variabler ändras och att endast högtalarna byter plats med varandra, så kan säkerligen vissa reella skillnader mellan dessa högtalare höras i videon.

Och förresten, var läser du att Youtubaren heter "Adam Audio" och var i rubriken till videon står det "REAL SOUND TEST"? :)


Goat76,
Såklart jag lyssnat!!!
Annars bör man inte uttala sig. När man klickar på det klippet syns kort "REAL SOUND TEST" och Youtubaren heter Sercan Solmaz (Blandade ihop honom med Adam Audio högtalarmärket då jag sökte efter klippet). Jag surfade på tv:n men var ju tvungen att söka upp klippet för att lyssna via min stereoanläggning för att ha NÅGORLUNDA referens. Har jag lyssnat på fel youtubeklipp?

I sig är ju det ganska onödigt att försöka värdera något överhuvudtaget då det räcker med att se mikrofoplacering ungefär mellan bas/diskant i närfält för att inse att det överhuvudtaget inte fungerar. Det kan handla om 10dB SPL felaktigheter. lDet är inte "fallgropar" det nonsens. "Karaktärsdrag och skillnader" är till 99% frekvensgång.

Det är ju i sig inte kreativt att du och jag "småbråkar" om detta.
Det viktiga är att en sådan "REAL SOUND TEST" får människor att tro något som inte är sant. Det blir helt enkelt "buffel och båg". Med så många felaktigheter och inblandade frekvenskurvor som redan vid mikrofonupptagning är kass kan utan vidare sämsta högtalare bli "bäst" vid lyssning.
Mitt råd till alla på faktiskt.io - lyssna inte på sådan skit.


Du svarar fortfarande inte på frågan om du tycker att inspelningarna han har gjort låter obalanserade.

Saken är den att avståndet mikrofonerna är placerade på från högtalarna är svårt att avgöra, det ser mest troligtvis ut som en närmare placering än vad det faktiskt är. Han har troligtvis placerat mikrofonerna på ett avstånd där han anser att de inte tar upp rummets ljud och där direktljudet dominerar så likt det han hör i sin närfältslyssning på lyssningsplats.

Placeringen mellan diskant och bas är i sig inte det heller något fel, även här handlar det om att hitta den balans som han tycker bäst representerar hur högtalarna låter på lyssningsplats.

det jag gör här är inte för att på något vis försvara ”hela detta sätt att jämföra högtalare”, men jag tycker du kritiserar helt fel saker.

Om du skulle få för dig att spela in ljudet av ett par närfältsmonitorer som vid lyssning via andra högtalare inte ska få ”rumsreflektioner på rumsreflektioner”-effekter så skulle jag råda dig att placera mikrofonerna på ett liknande vis som det killen i videon har gjort. Jag skulle även ge dig rådet att noga utvärdera vid vilken höjd mikrofonerna bör placeras på i förhållande till högtalarna genom lyssning, för att i närmaste möjliga mån uppnå den balans som bäst representerar den uppfattade balansen du hör på lyssningsplats. Hur denna placering sedan ser ut är helt underordnad för hur slutresultatet låter om detta låter mest rätt. Precis det tror jag killen i videon har gjort, han har lyssnat sig till var mikrofonerna tar upp ett helhetsljud som med så små avvikelser som möjligt låter mest likt det ljud han hör på plats.

Är detta ett bra sätt att utvärdera och jämföra högtalare på? NEJ, men vissa reella skillnader kan nog framkomma.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav STDI » 2023-03-21 08:07

FBK skrev:
STDI skrev:
goat76 skrev:
Vi vet det där. Men ibland kan man helt enkelt släppa på stramheten, och bara för att det är kul kommentera hur man uppfattar att det låter. Testa nån gång. :)

Jag tror inte att alla inser det där. Och jag hävdar fortfarande att en sådan lyssning knappast kan leda till någon vettig utvärdering av högtalare. Men visst kan/ska man ha kul.

Hur många här utvärderar högtalare genom lyssning på YouTube tror du ?

Jag tror inte att någon här gör en utvärdering ENDAST genom lyssning på YouTube.

FBK skrev:Sysselsatt mig med att lyssna blint och försökt hitta skillnader och rangordna. https://www.youtube.com/watch?v=kafDlEz ... rcanSolmaz svårt, mycket svårt.
Det anser jag vara en slags utvärdering, dock icke komplett.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav jansch » 2023-03-21 11:49

Goat76 svar:

ja, det lät obalaserat, fast väldigt svårt att få begrepp om hur det ska låta med den typ av musik. Försökte hitta någon av inspelningarna så jag kunde lyssna på min "referens" (min anläggning) och orginalet. Hittade inte.

Fortfarande VET jag att hans mikrofonplacering ger rejäla tonkurveförändringar. Att mic:a så vid röstinspelning är dock ok (någon sjunger) men att göra så med 2 riktade ljudkällor i närfält (bas/diskant) är katastrof. Närfält i detta sammanhang är under ca 1 meter, kanske lite mindre.

Felen blir alltså större än varje enskild högtalares felaktigheter.
Som att få begrepp om en vevaxel är sliten med hjälp av en tumstock.
(Ledsen för dålig liknelse....)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav goat76 » 2023-03-21 12:17

jansch skrev:Goat76 svar:

ja, det lät obalaserat, fast väldigt svårt att få begrepp om hur det ska låta med den typ av musik. Försökte hitta någon av inspelningarna så jag kunde lyssna på min "referens" (min anläggning) och orginalet. Hittade inte.

Fortfarande VET jag att hans mikrofonplacering ger rejäla tonkurveförändringar. Att mic:a så vid röstinspelning är dock ok (någon sjunger) men att göra så med 2 riktade ljudkällor i närfält (bas/diskant) är katastrof. Närfält i detta sammanhang är under ca 1 meter, kanske lite mindre.

Felen blir alltså större än varje enskild högtalares felaktigheter.
Som att få begrepp om en vevaxel är sliten med hjälp av en tumstock.
(Ledsen för dålig liknelse....)


Säkerställs exakt samma avstånd mellan ljudkälla och mikrofonkapsel går det alldeles utmärkt att göra en sådan inspelning som han gjort. Man gör bara en provinspelning och säkerställer att transientsvaret för de två ljudspåren ligger lika i tid.

Och som redan påpekats så är finns det många kompromisser med en sådan typ av inspelning som gjorts, men det innebär inte att inspelningen ur alla aspekter är dålig.

Om killen ansett att inspelningen blev tydligt obalanserad hade han säkerligen gjort om den. Själv tror jag inte en inspelning av denna typ kan göras så mycket bättre, den har inga tydliga fel vilka normalt sett framgår ganska tydligt för liknande inspelningar på Youtube.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Blindtest - när behövs det - var går gränsen?

Inläggav jansch » 2023-03-21 12:21

goat76 skrev:
jansch skrev:Goat76 svar:

ja, det lät obalaserat, fast väldigt svårt att få begrepp om hur det ska låta med den typ av musik. Försökte hitta någon av inspelningarna så jag kunde lyssna på min "referens" (min anläggning) och orginalet. Hittade inte.

Fortfarande VET jag att hans mikrofonplacering ger rejäla tonkurveförändringar. Att mic:a så vid röstinspelning är dock ok (någon sjunger) men att göra så med 2 riktade ljudkällor i närfält (bas/diskant) är katastrof. Närfält i detta sammanhang är under ca 1 meter, kanske lite mindre.

Felen blir alltså större än varje enskild högtalares felaktigheter.
Som att få begrepp om en vevaxel är sliten med hjälp av en tumstock.
(Ledsen för dålig liknelse....)


Säkerställs exakt samma avstånd mellan ljudkälla och mikrofonkapsel går det alldeles utmärkt att göra en sådan inspelning som han gjort. Man gör bara en provinspelning och säkerställer att transientsvaret för de två ljudspåren ligger lika i tid.

Och som redan påpekats så är finns det många kompromisser med en sådan typ av inspelning som gjorts, men det innebär inte att inspelningen ur alla aspekter är dålig.

Om killen ansett att inspelningen blev tydligt obalanserad hade han säkerligen gjort om den. Själv tror jag inte en inspelning av denna typ kan göras så mycket bättre, den har inga tydliga fel vilka normalt sett framgår ganska tydligt för liknande inspelningar på Youtube.


NEJ!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Pappsen, tamburinifan och 15 gäster