Artikel om lyssningslogen i MoLT

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav jonasp » 2020-08-14 22:22

Jag vill minnas att Ingvar skrev en artikel i Musik och Ljudteknik, gissningsvis på sent 80-tal eller kanske tidigt 90-tal, där hela återgivningskedjan inkl det här med tänket kring lyssningslogen avhandlades.

Är det någon som minns eller förstår vilken artikel jag tänker på? Skulle vilja läsa den igen. Tacksam för tips!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21065
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav E » 2020-08-15 02:01

Tänker du på någon av de tre artiklarna (av fyra utlovade om jag minns rätt) om rumsakustik?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav jonasp » 2020-08-15 08:44

Kanske. Jag har inte läst artikeln sedan 90-talet så minnet är lite luddigt.

Jag vill minnas att det finns en bild på lyssningsrummet som öppnar sig mot ursprungshändelsen - eventuellt med en dirigent i bilden. Vill också minnas att jag tyckte artikeln var väldigt bra, en verklig ögonöppnare för mig, på den tiden.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav Tangband » 2020-08-15 08:52

jonasp skrev:Jag vill minnas att Ingvar skrev en artikel i Musik och Ljudteknik, gissningsvis på sent 80-tal eller kanske tidigt 90-tal, där hela återgivningskedjan inkl det här med tänket kring lyssningslogen avhandlades.

Är det någon som minns eller förstår vilken artikel jag tänker på? Skulle vilja läsa den igen. Tacksam för tips!


Jag tror jag har detdär numret nånstans i förrådet. På den tiden läste jag detdär med intresse.
Tanken var väl att hela högtalarväggen eller stora delar av den skulle dämpas så att det, vid goda inspelningar, kunde öppnas ett fönster mot verkligheten.

Medan högtalarväggen skulle vara dämpad, skulle övriga rummet vara mer normalt . Man lyssnar alltså i den odämpade delen av rummet . Undantaget golvet som bör täckas helt av en tjock matta.

Jag optimerar inte själv efter den filosofin, dels pga av att jag inte kan bygga om lyssningsrummet, och dels för att jag gillar den ( falska ) illusionen av djup från stativare eller golvare som är placerade en bit ifrån en odämpad högtalarvägg.
Senast redigerad av Tangband 2020-08-15 08:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav jonasp » 2020-08-15 08:55

Precis den artikeln. Om du skannar den swishar jag pengar till en glass :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav petersteindl » 2020-08-15 10:12

Artikeln beskriver det man kallar ’live end - dead end’ i studiosammanhang. Så minns jag artikeln.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav paa » 2020-08-15 10:53

Det skulle kunna vara artikeln: "Min Hierarki" som innehåller bild med dirigent.
MoLT utgåva: Sommar 1990

Men logetanken är mycket mer utvecklad i: "Vardagsrumsakustik, del 2".
MoLT årgång 35, nr 4, dec 1994

Det kan hända att tidningarna ligger här bredvid mig.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav Tangband » 2020-08-15 11:24

paa skrev:Det skulle kunna vara artikeln: "Min Hierarki" som innehåller bild med dirigent.
MoLT utgåva: Sommar 1990

Men logetanken är mycket mer utvecklad i: "Vardagsrumsakustik, del 2".
MoLT årgång 35, nr 4, dec 1994

Det kan hända att tidningarna ligger här bredvid mig.


Den är intressant eftersom den diskuterar även olika lyssningsfilosofier .
Och det fanns ju en lång tråd om detta, här :

viewtopic.php?f=9&t=19570&start=90

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-15 13:21

Jag har de aktuella numren av MoLt. Kan scanna dem men först på måndag då min gamla scanner hemmavid inte fungerar med Windows 10.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav jonasp » 2020-08-15 13:23

Ni är fantastiska, tack för hjälpen! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3607
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav juanth » 2020-08-15 15:28

RogerGustavsson skrev:Jag har de aktuella numren av MoLt. Kan scanna dem men först på måndag då min gamla scanner hemmavid inte fungerar med Windows 10.


Lägger du länk här eller skulle det gå att få en via PM? :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-15 17:33

Jag lägger upp det här på ftp:n om nu ingen opponerar sig. De två artiklarna är totalt 14 sidor.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav HenrikTornquist » 2020-08-15 18:26

RogerGustavsson skrev:Jag lägger upp det här på ftp:n om nu ingen opponerar sig. De två artiklarna är totalt 14 sidor.

Det vore en välgärning.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav paa » 2020-08-15 18:58

Tangband skrev:
paa skrev:Det skulle kunna vara artikeln: "Min Hierarki" som innehåller bild med dirigent.
MoLT utgåva: Sommar 1990

Men logetanken är mycket mer utvecklad i: "Vardagsrumsakustik, del 2".
MoLT årgång 35, nr 4, dec 1994

Det kan hända att tidningarna ligger här bredvid mig.


Den är intressant eftersom den diskuterar även olika lyssningsfilosofier .
Och det fanns ju en lång tråd om detta, här :

viewtopic.php?f=9&t=19570&start=90

I det länkade inlägget omnämns artikeln "Min hierarki" som återutgavs lätt reviderad och moderniserad i MoLt nr 3 1998!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-15 19:30

Får väl leta fram den också.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav jonasp » 2020-08-15 19:42

Jag kan möjligen skanna den från 98. Återkommer!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-15 19:55

Jag har redan hämtat det numret i hyllan men om du hinner före är det inget problem.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav jonasp » 2020-08-16 09:57

Fulskannade med Anteckningsverktygen i min iPhone för de som vill läsa, alltså "Min hierarki" i nr 3/98. Mycket intresserad av att (åter) läsa artikeln om vardagsrumsakustik, dock!

http://user.faktiskt.io/jonasp/MoLT/Mol ... d6hman.pdf
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav Tangband » 2020-08-16 10:33

jonasp skrev:Fulskannade med Anteckningsverktygen i min iPhone för de som vill läsa, alltså "Min hierarki" i nr 3/98. Mycket intresserad av att (åter) läsa artikeln om vardagsrumsakustik, dock!

http://user.faktiskt.io/jonasp/MoLT/Mol ... d6hman.pdf


Intressant dejavu läsning :)

Det känns befriande att dagen digitala inspelningar är befriade från de där analoga felen som beskrivs för att framställa en LP- skiva.

Min egen anläggning är komponerad efter live-härmning, och det jag lärt mig allra mest av det senaste året är egna inspelningar och vilka resultat det ger då man har en live-referens.

IÖ skriver underhållande och visar med ord varför ” viska leken” som Göran R använde för att bevisa source first inte stämmer.

Intressant att IÖ nämner att A/B inspelningar ofta blir bäst om man ska återge resultatet med två högtalare . Det är även min egen uppfattning.
Senast redigerad av Tangband 2020-08-16 10:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav jonasp » 2020-08-16 10:36

Ingvar skrev många väldigt bra artiklar när det begav sig i MoLT som var ögonöppnare för många. Dessutom väldigt välskrivna och underhållande även om jag vet att inte alla uppskattade humorn.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav hcl » 2020-08-16 10:45

Tack för detta!

Underhållande(!), även om jag skulle hävda att den innehåller antydningar om tillstånd som saknar musikupplevelseorienterad förankring. Tänker främst på åsikten att alla länkar är lika viktiga, till synes utan hänsyn till att de olika länkarna förmår påföra musiksignalen olika sorters fel, med olika påverkan på hur musiken uppfattas och därmed kan antas vara av olika signifikans.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-16 10:55

Tangband skrev:Intressant att IÖ nämner att A/B inspelningar ofta blir bäst om man ska återge resultatet med två högtalare . Det är även min egen uppfattning.


Nu är ju rena A/B inspelningar rätt sparsamt förekommande. Nästan all musik spelas väl in på annat sätt? Panorerad multimono är nog det allra vanligaste.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav jonasp » 2020-08-16 11:14

hcl skrev:Tack för detta!

Underhållande(!), även om jag skulle hävda att den innehåller antydningar om tillstånd som saknar musikupplevelseorienterad förankring. Tänker främst på åsikten att alla länkar är lika viktiga, till synes utan hänsyn till att de olika länkarna förmår påföra musiksignalen olika sorters fel, med olika påverkan på hur musiken uppfattas och därmed kan antas vara av olika signifikans.


Fast det påpekas ju att en dimension + tid har andra möjligheter att påverka än flera dimensioner + tid. Dvs inspelningsögonblicket av avkodningen till flerdimensionell signal (högtalare + rum) ges en annan vikt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav hcl » 2020-08-16 11:19

jonasp skrev:
hcl skrev:Tack för detta!

Underhållande(!), även om jag skulle hävda att den innehåller antydningar om tillstånd som saknar musikupplevelseorienterad förankring. Tänker främst på åsikten att alla länkar är lika viktiga, till synes utan hänsyn till att de olika länkarna förmår påföra musiksignalen olika sorters fel, med olika påverkan på hur musiken uppfattas och därmed kan antas vara av olika signifikans.


Fast det påpekas ju att en dimension + tid har andra möjligheter att påverka än flera dimensioner + tid. Dvs inspelningsögonblicket av avkodningen till flerdimensionell signal (högtalare + rum) ges en annan vikt.

Ja, på det stora hela en bra artikel, kryddads med några riktigt underhållande formuleringar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav jonasp » 2020-08-16 14:51

Precis. Några av de där artiklarna hjälpte mig att på riktigt komma ur hifidimman. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15355
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav DVD-ai » 2020-08-16 17:53

RogerGustavsson skrev:Jag lägger upp det här på ftp:n om nu ingen opponerar sig. De två artiklarna är totalt 14 sidor.


Det vore fantastiskt! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-16 19:28

Kollade lite på del 1 också. Intressant den med.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav hcl » 2020-08-16 21:06

Tangband skrev:IÖ skriver underhållande och visar med ord varför ” viska leken” som Göran R använde för att bevisa source first inte stämmer.

”source first” stämmer givetvis (mkt kort: skit in => skit ut!), men bör kanske inte ges den signifikans vissa ger eller f.f.a. gav då det användes som flitigast i Linns marknadsföring. F.f.a. bör man beakta vad man som lyssnare är ute efter. Det finns otaliga alternativa mål för en hifi-entusiast där det är uppenbart snömos att prata om ”source-first” som den generella vägen till sanningen. Precis som IÖ påpekar i artikeln så är ju inte signalkällan någon egentlig källa även om det är den första apparaten man som konsument kan påverka eller välja. Man kan dock förstå att det fanns en poäng med att argumentera med stor tydlighet vid en tid då en förhärskande majoritet trodde att det bara var högtalarna som spelade någon väsentlig roll för kvaliteten på musikåtergivningen. Jag tror än idag att många även inbitna musikentusiaster inte noterat hur viktiga de tidiga delarna är för ett riktigt bra totalresultat. Jag tänker då inte bara på just signalkällan i en musikanläggning, även om givetvis denna har en viktig del i att förmå återskapa ett musikskeende som kan upplevas verkligt högkvalitativt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57225
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav Nattlorden » 2020-08-16 21:15

hcl skrev:
Tangband skrev:IÖ skriver underhållande och visar med ord varför ” viska leken” som Göran R använde för att bevisa source first inte stämmer.

”source first” stämmer givetvis (mkt kort: skit in => skit ut!), men bör kanske inte ges den signifikans vissa ger eller f.f.a. gav då det användes som flitigast i Linns marknadsföring. F.f.a. bör man beakta vad man som lyssnare är ute efter. Det finns otaliga alternativa mål för en hifi-entusiast där det är uppenbart snömos att prata om ”source-first” som den generella vägen till sanningen. Precis som IÖ påpekar i artikeln så är ju inte signalkällan någon egentlig källa även om det är den första apparaten man som konsument kan påverka eller välja. Man kan dock förstå att det fanns en poäng med att argumentera med stor tydlighet vid en tid då en förhärskande majoritet trodde att det bara var högtalarna som spelade någon väsentlig roll för kvaliteten på musikåtergivningen. Jag tror än idag att många även inbitna musikentusiaster inte noterat hur viktiga de tidiga delarna är för ett riktigt bra totalresultat. Jag tänker då inte bara på just signalkällan i en musikanläggning, även om givetvis denna har en viktig del i att förmå återskapa ett musikskeende som kan upplevas verkligt högkvalitativt.


Svårt att hitta en speciellt dålig ljudkälla i dagens läge.... att jämföra en DVD-spelare av senare årsmodell för en handfull hundralappar mot en state-of-the-art DAC påvisar tydligt hur minimala förbättringar som kvarstår att göra där emedan högtalare alltsom oftast lämnar ett unikt signum oavsett prisklass. Det förekom betydligt fler dåliga ljudkällor för i tiden, ja. Det är bra att påminna sig om. Finns dock en del som repeterar mantrat utan eftertanke om att saker förändrat sig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16424
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Artikel om lyssningslogen i MoLT

Inläggav Strmbrg » 2020-08-17 07:10

I artikeln står nånting i stil med: "...man är inte mycket till människa om man går omkring med andras åsikter...".
Det där tog jag fasta på. Dock tycker jag nog att man visst är mycket till människa även om man släpar omkring på andras åsikter. Men att göra det är kanske ganska dumt och mentalt lealöst.
Nu skriver ju IÖ även "Tänk själv!". Där har jag vissa problem på så vis att jag saknar en hel del sptetskunskap i matte, elektronik etcetera för att kunna hålla mig på banan. Men jag kompenserar det i viss mån genom att undvika allt blint beroende av så kallade "auktoriteter".
Här kommer det trixiga: Att ta del, men inte ta för givet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster