Klart och högupplöst ljud botar lyssningströtthet...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Klart och högupplöst ljud botar lyssningströtthet...

Inläggav Strmbrg » 2020-08-19 07:28

...verkar det som.

Det kanske kan vara svårt att föreställa sig vad jag menar med klart och högupplöst ljud. Men förmodligen inte särskilt svårt att förstå innebörden i begreppet "lyssningströtthet".

Jag har under ett antal år funderat på varför man blir lyssningstrött.
En av tankarna jag haft är att lyssningströtthet kan hänga samman med det faktum att ljudet som når trumhinnorna inte på särskilt långa vägar är speciellt fulländat.
Det vill säga, den musik som fonogram, anläggning och rum sänder till mina höron, har mer eller mindre grava brister avseende detaljeringsgraden. Det jag hör måste då processas av mitt hörselsinne för att det skall bli värt att lyssna på. Den processen är nog förvisso automatisk, men kräver en viss ansträngning. Ansträngningen frestar på. Det går åt mycket energi för att hålla igång processorn. Framgår inte lokalklangen, de riktigt små detaljljuden från instrumenten, tredimensionaliteten med mera på ett tillräckligt tydligt och påtagligt sätt, så måste jag accentuera dessa saker inne i skallen. Det frestar på att arbeta med det - SAMTIDIGT som jag skall ägna mig åt att ta till mig själva musiken. Melodin, instrumenten, stämningen...
Efter ett tag så blir jag lyssningstrött.

Med allt större grad av klarhet i återgivningen så har påfrestningen minskat och jag kan fokusera mer på musiken - och mindre på ljudet.
Eller snarare: Fokusera allt mindre på att processa bristerna i ljudet. Ljudet som når mina höron är mer komplett och färdigt redan vid leveransen!
Lyssningströttheten uteblir. Eller snarare så avtar den.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hcl

Re: Klart och högupplöst ljud botar lyssningströtthet...

Inläggav hcl » 2020-08-19 07:45

Jag tror du har rätt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-19 07:58

Men jag tror att det saknas några parametrar till. Klarhet och högupplöst räddar inte en för ljus klang, vilket även det skapar lyssningströtthet.

Tell

Inläggav Tell » 2020-08-19 08:09

Oavsett vad du lyssnar, ser eller känner så kräver det processorkeaft av din hjärna. O det även fast ljudet kanske är högupolöst, perfekt, jadda jadda. Högre BPM t ex är mer uttröttande, diskantigare ljud kräver nog mer, o såklart en distad elgitarr lär trötta ut mer med sitt skrik än en odistad en.
Så men visst att du kanske har en poäng, men som goat76 skriver så finns det fler parametrar i ekvationen, många fler.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-19 08:13

goat76 skrev:Men jag tror att det saknas några parametrar till. Klarhet och högupplöst räddar inte en för ljus klang, vilket även det skapar lyssningströtthet.

Så är det säkert. Och en massa andra saker som gör att det låter fel frestar rimligtvis på de också.
Men just konstigheter i tonkurvan skall nog placeras i kategorin mer påtagliga fel och därmed sådant som mycket väl kan vara tillrättat trots att den generella klarheten har kvar grava brister.

Tell

Inläggav Tell » 2020-08-19 08:19

Mja jag tänker också att om det är t ex konstigheter i tonkurvan så kan det nog trötta ut något OM du vet om att det är där o du är uppmärksam på det. Du kommer sitta o tänka "det är fel i tonkurvan" o störa dig på det vilket kommer göra din lyssningsupplevelse lite sämre o därmed trötta ut dig lite snabbare. Det är nog därför kidsen kan lyssna på deras sönderkomprimerade musik på en sketen blåtandshögtalare på lite för hög volym längre än vad vi ljudbögar kan göra. Dom tänker helt enkelt inte på det :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-19 08:32

Jag tror - observera tror - att tonkurvefel är av klassen mer påtagliga fel, som är mer uppenbara och därmed får mer uppmärksamhet av fler än klarhet och upplösning. Tonkurvefel är dessutom lätt mätbara vilket inte klarhetsgrad är.

Tell

Inläggav Tell » 2020-08-19 08:38

Det håller jag med om, en tonkurva som diffar är det som åtminstone jag hör allra tydligast av alla potentiella ljudfel som finns. Men det betyder inre att alla andra faktiskt tänker på det medvetet o "tillåter" det förstöra sin musikupplevelse. Sen är det här med klarhet o upplösning allmän diffusare begrepp också.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-08-19 08:40

Frågan inställer sig genast: kan man bli lyssningstrött av akustisk musik live, dvs utan återgivningsapparatur inkopplad? Hur är det med annan musik?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-19 09:01

PerStromgren skrev:Frågan inställer sig genast: kan man bli lyssningstrött av akustisk musik live, dvs utan återgivningsapparatur inkopplad? Hur är det med annan musik?

Den tanken slog mig när jag snodde ihop första-inlägget.
Jag tror att man kan bli lyssningstrött av en massa olika anledningar. Eller snarare trött av en massa olika egenheter i ljudet. Vi kanske kan skippa förledet "lyssnings-"?
Jag tror inte att tröttheten egentligen bottnar i att det inte låter "korrekt". I konsertsalen låter det såklart "korrekt" så till vida att det låter precis så som det gör på plats nummer 37 på första balkong i Stockholms Konserthus när man sitter på den platsen. Då borde man ju inte trött. Men det har jag blivit. (Minns inte platsnumret men det kvittar...)
Det kan vara en dålig plats, det kan vara jobbig akustik överallt i just det konserthuset. Då kan man självklart bli trött av att lyssna där alldeles oavsett att det låter 100% korrekt.

Lyssnar just nu på detta. Det blir jag inte (lyssnings-)trött av. Klart, djupt, realistiskt och fint.
https://tidal.com/album/73137124

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-19 09:09

goat76 skrev:Men jag tror att det saknas några parametrar till. Klarhet och högupplöst räddar inte en för ljus klang, vilket även det skapar lyssningströtthet.

Exakt! Ljus klang eller där diskantåtergivning blir direkt vass får mig att vilja sluta direkt. Andra brister har jag lättare att hantera.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

JM

Inläggav JM » 2020-08-19 09:10

PerStromgren skrev:Frågan inställer sig genast: kan man bli lyssningstrött av akustisk musik live, dvs utan återgivningsapparatur inkopplad?

Ja.
Neuropsykologiskt tröttnar du på icke "kittlade" livemusik utan oförväntade inslag. Andra sensoriska stimuli blir intressantare. Typ tankarna flyger iväg till tex kvällen vinprovning och livemusiken blir snarast störande.

Neurofysiologiskt minskar EEG synkroniseringen vid uttröttande livemusik relativt engagerande livemusik. Även transmittorsubstanskoncentrationen/ämnesomsättningen i relevanta områden förändras vid tröttsam livemusik.

Även bra livemusik i dålig lokal/lyssningsposition där mixen direktljud/reflexljud kräver extra uppmärksamhet är snabbt tröttsam. Gäller speciellt vid hörselnedsättning.

JM
Senast redigerad av JM 2020-08-19 10:05, redigerad totalt 8 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-08-19 09:12

Brahms D-fiolkonsert kannske man inte blir trött av, däremot ... :-)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-08-19 09:14

PerStromgren skrev:Frågan inställer sig genast: kan man bli lyssningstrött av akustisk musik live, dvs utan återgivningsapparatur inkopplad? Hur är det med annan musik?

Allmänt så upplever jag musik live oavsett sort att den har mindre tendenser att bli lyssningstrött av. Utan där handlar det mest om man gillar musiken eller inte. Man tänker inte ljud på samma sätt som i stereon av någon anledning :?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-19 09:30

Att man gillar det man samtidigt tittar på eller vet att man har omkring sig påverkar nog ofta också. Både hemma och i livesituationer.
Jag står ut med sämre ljud live eftersom det finns andra dimensioner än själva ljudet som gör det meningsfullt att sitta kvar. Att det jag hör spelas i nuet och spänningen vart det ska ta väg och hur det ska gå till inkl rörelser och andra uttryck. Även hemma kanske annat än det som inte har med det som når öronen att göra, skänka både spänning och lugn.
---
OT-reklam: Lyssna gärna på uppsamplingsexemplen i den här tråden: viewtopic.php?f=10&t=70655
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-08-19 10:10

Strmbrg skrev:Lyssningströttheten uteblir. Eller snarare så avtar den.

Du är lyssningstrött (#) när du sätter dig, och betydligt lyssningspiggare när du går därifrån! 8O

Mvh E*

#) på din sambo?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-19 10:33

I den här tråden tänker åtminstone inte jag diskutera hörbarheten av uppsampling eller metoder för uppsampling.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-08-19 10:57

Hemma är intensiva och aggressiva stycken så påtagliga att man lätt kan drabbas av lyssningströtthet samtidigt som mer typiskt ”musikaliskt temo” och övrigt material kan vara så lätt och befriat att lyssningströtthet känns som en total omöjlighet.

Jag vill med detta ha sagt att intensiva och krävande programmaterial rimligtvis kan framkalla lyssningströtthet oavsett anläggningens kvalitet :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-08-19 11:22

Har konsertern varit en "bra" upplevelse så i vart fall jag trött efteråt men inte besvärande trött under tiden. Jag blir inte trött av vass diskant heller men jag tröttnar på ljudet även om jag fortfarande är pigg. Lyssningströtthet tycker jag är att man inte orkar lyssna mer än typ en halvtimme även om man tänkt lyssna längre. Tror det är svårt att definiera begreppet entydigt då vissa musiker inte ens hör om man byter mellan en bokhyllehögtalare till en stor golvare eftersom de direkt faller in i tolkningen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-19 11:28

Jag har vissa koncentrationsproblem, vilket gör att jag emellanåt far iväg i andra tankar när jag lyssnar på musik.
Om jag lyssnar på musik där klarheten är tillräckligt hög så ökar min koncentration.

För att förtydliga så menar jag med ’klarhet’ klarhet i HELA registret. Inte alls bara någon simpel konsekvens av ett lätt hissat diskant- eller mellanregisterområde.

jansch

Inläggav jansch » 2020-08-19 15:48

Alla sinnen går trötta ut.
Man bör nog inte hörseln som ett sinne som blir mindre trött av bra hifi och mer trött av "dålig" återgivning. Så länge hörbarheten är bra styr innehållet/informationen uppmärksamheten.

Det är som med alla andra sinnen - i första hand blir fokus på överlevnad. Man ska inte heller underskatta inlärning där samma ljud kan betyda trygghet, rädsla, njutning, stress, osv .
Det är nog svårt att bli trött på ett ljud som är livsviktigt.....

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-19 16:02

Hur menar du nu?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-19 17:03

Strmbrg skrev:Hur menar du nu?

Jag tror att jansch menar att hifi är livsviktigt, men kan även vara livsfarligt ifall ett lejon lurar bakom lyssningsfotöljen. Som tur är blir vi inte lyssningströtta av farliga ljud? :D

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-08-19 18:09

Strmbrg skrev:...verkar det som.

Det kanske kan vara svårt att föreställa sig vad jag menar med klart och högupplöst ljud. Men förmodligen inte särskilt svårt att förstå innebörden i begreppet "lyssningströtthet".

Jag har under ett antal år funderat på varför man blir lyssningstrött.
En av tankarna jag haft är att lyssningströtthet kan hänga samman med det faktum att ljudet som når trumhinnorna inte på särskilt långa vägar är speciellt fulländat.
Det vill säga, den musik som fonogram, anläggning och rum sänder till mina höron, har mer eller mindre grava brister avseende detaljeringsgraden. Det jag hör måste då processas av mitt hörselsinne för att det skall bli värt att lyssna på. Den processen är nog förvisso automatisk, men kräver en viss ansträngning. Ansträngningen frestar på. Det går åt mycket energi för att hålla igång processorn. Framgår inte lokalklangen, de riktigt små detaljljuden från instrumenten, tredimensionaliteten med mera på ett tillräckligt tydligt och påtagligt sätt, så måste jag accentuera dessa saker inne i skallen. Det frestar på att arbeta med det - SAMTIDIGT som jag skall ägna mig åt att ta till mig själva musiken. Melodin, instrumenten, stämningen...
Efter ett tag så blir jag lyssningstrött.

Med allt större grad av klarhet i återgivningen så har påfrestningen minskat och jag kan fokusera mer på musiken - och mindre på ljudet.
Eller snarare: Fokusera allt mindre på att processa bristerna i ljudet. Ljudet som når mina höron är mer komplett och färdigt redan vid leveransen!
Lyssningströttheten uteblir. Eller snarare så avtar den.

När du skrev klarhet tolkade jag det som att det som avsågs var klarhet i form av att det var lätt att ”höra” musiken eller (snarare) att ta till sig musiken, men det är klart det finns många tolkningar på ljudegenskapen ”klarhet”. Om vi håller oss till just hur väl anläggningen (för jag uppfattade att det primärt var anläggningens ”klarhet” du syftade på) förmår förmedla (d.v.s. egentlige ohindra) det musikaliska skeendet från att uppfattas och hur det påeverkar huruvida man blir trött eller ej så är givetvis anläggningens egenskaper bara en pusselbit. Kompositionen, arrangemanget och framförandet har givetvis mycket stor påverkan på hur man reagerar, men givet dessa fixa så kan den uppspelande anläggningen (inkl. rum och installation) he en avgörande påverkan på hur intresserad man är att lyssna vidare på musik eller om man hellre gör något annat. Även andra faktorer spelar givetvis in. Man kan tänka sig ett och annat scenario där alternativa aktivitetsförslag (till fortsatt musiklyssning) ges omelbart högre prioritet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

jansch

Inläggav jansch » 2020-08-19 18:45

Strmbrg skrev:Hur menar du nu?

jag antar att din fråga är riktad till mej......

I verkligheten,när vi inte lyssnar på inspelat ljud, är vissa ljud tröttande och andra inte. Vissa ljud ignorerar vi helt och andra skapar harmoni eller rädsla.
Detta oavsett kvaliteten på ljudet mätt ur Hifi perspekttiv.

Vi är extremt olika ibland som människor och intresse kan få oss att totalt ignorera, bli "trötta av" eller ibland njuta av en bullermatta.

Mitt exempel, en klassiker......
- Åkte bil med min far en längre sträcka under något VM år i fotboll i tonåren. Om man inte lyssnar med intresse på kommentatorn kvarstår en bullrande massa som stiger och sjunker i takt med utvecklingen i matchen. Jag minns psykiskt slut jag var av ljudet.... jag är inte intresserad av fotboll.

- Väl framme på landet var det sådär 20 minuter kvar på "10 i topp" ..... jag njöt av ljudet från transistorradion. "Sänk den där helvetesapparaten, kan man inte få uppleva en lugn stund!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-20 08:03

Lite som byggplatsen jag var på i förgår. Två grävmaskiner, två hjullastarare och några lastbilar lägger ut en bullermatta. Bredvid mig ställer två rörläggare upp ett par (de hade varsin) Makita "byggplatshögtalare"

Bild

och ur dem strömmar hårdrock. Var förvånad att ljudet från dem gick fram i bullret från de andra fordonen på byggplatsen.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2020-08-22 00:03

Ja, det är min erfarenhet också. Att mindre förvrängd och högre upplöst återgivning förebygger gentemot lyssningströtthet.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-08-22 00:52

Jag kan bli trött när jag lyssnar, ja t o m somna. Trött på att lyssna när något låter erbarmligt dåligt kan jag också bli, men det är lätt botat med ett annat fonogram. Hur yttrar sig lyssningströtthet?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2020-08-23 10:18

Jag tolkar lyssningströtthet som att musiken/ljudet blir irriterande eller påfrestande, kanske pga att man sovit dåligt eller är sjuk eller annat, och man vill stänga av.
Att man tappar koncentrationen på lyssnandet och pysslar med något annat är väl bara slölyssnande och något jag ofta gör.

Skickat från min J9210 via Tapatalk
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-08-23 18:45

Kan man vara trött på ljudet redan innan man börjat lyssna?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi