Dac-test och Spotify Connect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Dac-test och Spotify Connect

Inläggav JonasB » 2020-08-20 07:46

På audiosciencereview.com testas SINAD (sum of distortion and noise). På surroundförstärkare testas detta mellan hdmi och pre out. För tillfället använder jag endast Spotify Connect vid musiklyssning. Kan jag anta att resultatet blir någolunda samma bortsett från vad som händer i själva "strömningen"? Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Harryup » 2020-08-20 09:02

Spotify håller så låg kvalité att det lär inte vara något problem för någon förstärkare.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Morello » 2020-08-20 09:41

Länge leve kompaktskivan. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Tell » 2020-08-20 09:42

Spotify håller hög kvalitet, med undantag då för vissa Spotify Connrect-enhetet där bitraten ska vara lite lägre, vilket gör att kvaliten bli halvhög istället. Så det är väl det enda som påverkar till det "sämre" när det kommer till SINAD. Så njä, du behöver inte oroa dig :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Morello » 2020-08-20 10:10

Jag trodde Tidal och Skräpify fick samma programmaterial?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Tell » 2020-08-20 10:51

Morello skrev:Jag trodde Tidal och Skräpify fick samma programmaterial?


Det heter Spotify.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34916
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Morello » 2020-08-20 10:54

Dra på trissor!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav JonasB » 2020-08-20 11:31

Det är inte kvalitén på Spotify jag undrar över utan skillnaden på signalen efter att förstärkaren konverterat. Känner att det är lite svårt att förklara med min bristande kunskap.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Harryup » 2020-08-20 11:36

Morello skrev:Jag trodde Tidal och Skräpify fick samma programmaterial?


Möjligt men de skickar ut högst väsentligt olika upplösning där Tidal har i vart fall 16/44.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Tell » 2020-08-20 12:00

JonasB skrev:Det är inte kvalitén på Spotify jag undrar över utan skillnaden på signalen efter att förstärkaren konverterat. Känner att det är lite svårt att förklara med min bristande kunskap.

"Njä, du behöver inte oroa dig :)" som jag skrev högre upp.

Harryup skrev:Möjligt men de skickar ut högst väsentligt olika upplösning där Tidal har i vart fall 16/44.

Högst oväsentlig menar du.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Tangband » 2020-08-20 13:28

JonasB skrev:På audiosciencereview.com testas SINAD (sum of distortion and noise). På surroundförstärkare testas detta mellan hdmi och pre out. För tillfället använder jag endast Spotify Connect vid musiklyssning. Kan jag anta att resultatet blir någolunda samma bortsett från vad som händer i själva "strömningen"? Hoppas ni förstår vad jag menar :)


Snålkodningen på Spotify connect är betydligt sämre och innebär betydligt större försämring än skillnaden mellan två dacar i audiosciencerewiev som fått olika betyg :)

Jag skulle tro att SINAD med Spotify i bästa kvaliteten skulle innebära kanske -65 dB SINAD ? Även om bruset kan vara lågt med Spotify så använder snålkodningen örats maskeringseffekt och slänger bort information - en slags distorsion .

Men prova själv olika alternativ hdmi eller pre out och välj det som låter bäst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Harryup » 2020-08-20 13:44

Tell skrev:
Harryup skrev:Möjligt men de skickar ut högst väsentligt olika upplösning där Tidal har i vart fall 16/44.

Högst oväsentlig menar du.


Du gissar, jag har provat åtskilliga gånger.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Tell » 2020-08-20 15:01

Harryup skrev:
Tell skrev:
Harryup skrev:Möjligt men de skickar ut högst väsentligt olika upplösning där Tidal har i vart fall 16/44.

Högst oväsentlig menar du.


Du gissar, jag har provat åtskilliga gånger.


Jag gissar inte, har jämfört flera gånger. Plus att varken du eller nån annan lyckats komma med några tekniska bevis på dom där påståenderna. Kanske dags för det, annars är det dags att sluta sprida falska rykten o myter ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Harryup » 2020-08-20 15:19

Är ju ganska många på forumet som har samma åsikt som jag och har efter tester funnit att de hör skillnader på utbudet. Vad som beror på teknik eller vad som beror på mastringar eller annat i kedjan är ju förstås oklart men vi är några stycken som inte tycker som du.
Att du inte hör skillnader är heller inget bevis av någonting.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav JonasB » 2020-08-20 15:34

Ska jag tolka svaren som att det inte är någon idé att byta från en förstärkare som mäter -80 dB till en som mäter -100 dB eftersom det med Spotify hamnar runt -65 dB. Eller kan man förvänta sig "skalenlig" förbättring.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Tangband » 2020-08-20 16:00

JonasB skrev:Ska jag tolka svaren som att det inte är någon idé att byta från en förstärkare som mäter -80 dB till en som mäter -100 dB eftersom det med Spotify hamnar runt -65 dB. Eller kan man förvänta sig "skalenlig" förbättring.


Nej, det vara bara en uppskattning jag slängde ur mig. Men visst - det blir ju aldrig bättre än den svagaste länken.
Och Spotify connect är inte speciellt bra och rent tekniskt väldigt dåligt jämfört med cd, om vi börjar prata om hur viktigt ett störavstånd i slutsteg på -80 dB eller -100 dB skulle vara.

Förstärkaren med sinad -80 dB låter troligen bättre än den med sinad -100 dB om den förstnämnda matas med cd-material och den sistnämnda med 320 Kbit snålkodat.

Förklaring:

Cd med SINAD -96 dB samt förstärkare med SINAD -80 dB = totalt resultat blir SINAD -80 dB

320 Kbit snålkodat med SINAD -65 db samt förstärkare med SINAD -100 dB = totalt resultat blir SINAD - 65 dB.

Återigen - bara fiktiva siffror men jag tror inte att Spotify 320 Kbit snålkodat har ett SINAD ( total dist av alla former+brus ) blir bättre än -65 dB. Vilket på en del musikmaterial kan vara svårt att höra skillnad mot cd, om man har en enklare anläggning eller lägre krav.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Tangband » 2020-08-20 16:22

Stereophile har redan undersökt :) .

https://www.stereophile.com/content/mp3 ... -cd-page-2

Den övre är 16 bit WAV och den undre snålkodat 320 Kbit.

”What does all this mean?
Basically, if you want true CD quality from the files on your iPod or music server, you must use WAV or AIF encoding or FLAC, ALC, or WMA Lossless. Both MP3 and AAC introduce fairly large changes in the measured spectra, even at the highest rate of 320kbps. There seems little point in spending large sums of money on superbly specified audio equipment if you are going to play sonically compromised, lossy-compressed music on it.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Tangband » 2020-08-20 16:40

viewtopic.php?f=9&t=11629&p=241291&hilit=Kopiera+mp3+flera+gånger#p241291

Enligt IÖ verkar det behövas minst 384 Kbit vid snålkodning om resultatet inte ska bli hörbart sämre.

———————-

”Jag har alltid försökt använda så kvalificerade lyssnare som möjligt, och självklart spelar man alltid så svårt programmateial som möjligt. Annars är det ju omöjligt att dra några vettiga slutsatser för någon annan än den som tycker att det är OK att kodaren bara fungerar rimligt väl på vissa låtar...

I de studier jag gjort har jag även kommit fram till ungefär samma gränser som du nämner, även om jag skulle säga att man når något som kan kallas transparens vid 384 kb/s (ingen lyssnare lyckas detektera kodningen på något programmaterial), och att 256 kb/s är en rimliga "tillräckligt bra gräns". 192 kHz är för det mesta signifikant mycket bättre än 128, men jag har hittills inte hittat någon enda kodare som inte är rätt lätt (nåja...) att detektera med rätt progemmaterial och lyssnare. Därmed inte sagt att det behöver låta illa.

Min primära invändning mot MP3-kodning är inte ljudkvalitetsförlusten vid lyssning på ett programmaterial som bara kodats en gång, utan det är två andra argumant jag tycker väger tyngre:

1. Det är frågan om meningsfullheten finns där. Utvecklingen på minnen går i ett rasande tempo, och någonstans bör gränsen gå där man inte behöver bry sig. Eller är det alltid lika viktigt att få plats med "dubbelt så många låtar om det bara kostar lite ljudkvalitet"?

2. Att effekterna av seriell kodning (kaskadkodning) är så oerhört mycket värre en en enstaka kodning!
Detta problem yttrar sig med önskvärd tydlighet när t ex SR spelar in intervjuer på MD och det sedan sända på radio (kanske till och med länkas med 384 kb/s...) och folk sedan spelar in det och väljer att lagra det som MP3. Det kan låta oerhört illa! ”

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Tell » 2020-08-20 17:39

Harryup skrev:Är ju ganska många på forumet som har samma åsikt som jag och har efter tester funnit att de hör skillnader på utbudet. Vad som beror på teknik eller vad som beror på mastringar eller annat i kedjan är ju förstås oklart men vi är några stycken som inte tycker som du.
Att du inte hör skillnader är heller inget bevis av någonting.


Mastering kan diffa ja, men inte kodningen. Du o många andra har bevisligen haft fel ofta förr, så njä. Ingvars data pekar ju också å att du har fel (han pratar dessutom om mp3, ogg är ju snäppet ännu bättre).
Men aa, orkar inte loopa det här återigen, jag vet att du har fel så jag lämnar det där.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Harryup » 2020-08-20 18:25

Tell skrev:
Harryup skrev:Är ju ganska många på forumet som har samma åsikt som jag och har efter tester funnit att de hör skillnader på utbudet. Vad som beror på teknik eller vad som beror på mastringar eller annat i kedjan är ju förstås oklart men vi är några stycken som inte tycker som du.
Att du inte hör skillnader är heller inget bevis av någonting.


Mastering kan diffa ja, men inte kodningen. Du o många andra har bevisligen haft fel ofta förr, så njä. Ingvars data pekar ju också å att du har fel (han pratar dessutom om mp3, ogg är ju snäppet ännu bättre).
Men aa, orkar inte loopa det här återigen, jag vet att du har fel så jag lämnar det där.


Bra, samma för mig. Jag sätter dig på ignore.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav hcl » 2020-08-20 18:37

Morello skrev:Dra på trissor!

Bättre än makadam.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav JonasB » 2020-08-20 19:26

Tangband skrev:
JonasB skrev:Ska jag tolka svaren som att det inte är någon idé att byta från en förstärkare som mäter -80 dB till en som mäter -100 dB eftersom det med Spotify hamnar runt -65 dB. Eller kan man förvänta sig "skalenlig" förbättring.


Nej, det vara bara en uppskattning jag slängde ur mig. Men visst - det blir ju aldrig bättre än den svagaste länken.
Och Spotify connect är inte speciellt bra och rent tekniskt väldigt dåligt jämfört med cd, om vi börjar prata om hur viktigt ett störavstånd i slutsteg på -80 dB eller -100 dB skulle vara.

Förstärkaren med sinad -80 dB låter troligen bättre än den med sinad -100 dB om den förstnämnda matas med cd-material och den sistnämnda med 320 Kbit snålkodat.

Förklaring:

Cd med SINAD -96 dB samt förstärkare med SINAD -80 dB = totalt resultat blir SINAD -80 dB

320 Kbit snålkodat med SINAD -65 db samt förstärkare med SINAD -100 dB = totalt resultat blir SINAD - 65 dB.

Återigen - bara fiktiva siffror men jag tror inte att Spotify 320 Kbit snålkodat har ett SINAD ( total dist av alla former+brus ) blir bättre än -65 dB. Vilket på en del musikmaterial kan vara svårt att höra skillnad mot cd, om man har en enklare anläggning eller lägre krav.


Detta innebär ju att det går att komma billigt undan om man tycker att Spotify duger :D
Använder folk CD-spelare i dag? Själv är jag alldeles för bekväm. Älskar t.ex. min bil med adaptiv farthållare, men en gammal trimmad bil med 500 hk kanske också är nice :wink:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Tangband » 2020-08-20 19:47

JonasB skrev:
Tangband skrev:
JonasB skrev:Ska jag tolka svaren som att det inte är någon idé att byta från en förstärkare som mäter -80 dB till en som mäter -100 dB eftersom det med Spotify hamnar runt -65 dB. Eller kan man förvänta sig "skalenlig" förbättring.


Nej, det vara bara en uppskattning jag slängde ur mig. Men visst - det blir ju aldrig bättre än den svagaste länken.
Och Spotify connect är inte speciellt bra och rent tekniskt väldigt dåligt jämfört med cd, om vi börjar prata om hur viktigt ett störavstånd i slutsteg på -80 dB eller -100 dB skulle vara.

Förstärkaren med sinad -80 dB låter troligen bättre än den med sinad -100 dB om den förstnämnda matas med cd-material och den sistnämnda med 320 Kbit snålkodat.

Förklaring:

Cd med SINAD -96 dB samt förstärkare med SINAD -80 dB = totalt resultat blir SINAD -80 dB

320 Kbit snålkodat med SINAD -65 db samt förstärkare med SINAD -100 dB = totalt resultat blir SINAD - 65 dB.

Återigen - bara fiktiva siffror men jag tror inte att Spotify 320 Kbit snålkodat har ett SINAD ( total dist av alla former+brus ) blir bättre än -65 dB. Vilket på en del musikmaterial kan vara svårt att höra skillnad mot cd, om man har en enklare anläggning eller lägre krav.


Detta innebär ju att det går att komma billigt undan om man tycker att Spotify duger :D
Använder folk CD-spelare i dag? Själv är jag alldeles för bekväm. Älskar t.ex. min bil med adaptiv farthållare, men en gammal trimmad bil med 500 hk kanske också är nice :wink:


Absolut ! Själv har jag några hundra skivor rippat i FLAC direkt från CD som jag lyssnar på via min streamer, och jag kan med säkerhet säga att i 9 fall av 10 låter FLAC filerna en aning bättre än motsvarande låtar på Spotify connect. Anette Askviks skiva visar att snålkodat kan låta bra på Spotify, men jag antar att den skivan på cd låter ännu bättre.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Conan » 2020-08-20 20:29

Tell skrev:Spotify håller hög kvalitet, med undantag då för vissa Spotify Connrect-enhetet där bitraten ska vara lite lägre, vilket gör att kvaliten bli halvhög istället. Så det är väl det enda som påverkar till det "sämre" när det kommer till SINAD. Så njä, du behöver inte oroa dig :)


Spotyfy Connect skickar alltid ut 320 kbps. Om enheten som tar emot gör nåt skit kan man inte belasta Spotify för.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Conan » 2020-08-20 20:31

Harryup skrev:
Morello skrev:Jag trodde Tidal och Skräpify fick samma programmaterial?


Möjligt men de skickar ut högst väsentligt olika upplösning där Tidal har i vart fall 16/44.


Jaha... "i vart fall"? Spotify Connect är Ogg/Vorbis q9 (320 kbps) vilket mycket väl kan överträffa CDDA 16/44.1 i "upplösning" om programmaterialet är högre.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Conan » 2020-08-20 20:32

Tangband skrev:
JonasB skrev:På audiosciencereview.com testas SINAD (sum of distortion and noise). På surroundförstärkare testas detta mellan hdmi och pre out. För tillfället använder jag endast Spotify Connect vid musiklyssning. Kan jag anta att resultatet blir någolunda samma bortsett från vad som händer i själva "strömningen"? Hoppas ni förstår vad jag menar :)


Snålkodningen på Spotify connect är betydligt sämre och innebär betydligt större försämring än skillnaden mellan två dacar i audiosciencerewiev som fått olika betyg :)

Jag skulle tro att SINAD med Spotify i bästa kvaliteten skulle innebära kanske -65 dB SINAD ? Även om bruset kan vara lågt med Spotify så använder snålkodningen örats maskeringseffekt och slänger bort information - en slags distorsion .

Men prova själv olika alternativ hdmi eller pre out och välj det som låter bäst.


Sådana där skillnader beror på hårdvaran.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Tangband » 2020-08-20 20:36

Conan skrev:
Harryup skrev:
Morello skrev:Jag trodde Tidal och Skräpify fick samma programmaterial?


Möjligt men de skickar ut högst väsentligt olika upplösning där Tidal har i vart fall 16/44.


Jaha... "i vart fall"? Spotify Connect är Ogg/Vorbis q9 (320 kbps) vilket mycket väl kan överträffa CDDA 16/44.1 i "upplösning" om programmaterialet är högre.


Men betänk att originalen nästan alltid är 16 bit 44,1 kHz och att Spotify tagit cd-skivan och snålkodat den, även om snålkodningens format Ogg/Vorbis i sig är rätt bra, så blir det ju sämre än cd-originalet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Harryup » 2020-08-20 20:57

Conan skrev:
Harryup skrev:
Morello skrev:Jag trodde Tidal och Skräpify fick samma programmaterial?


Möjligt men de skickar ut högst väsentligt olika upplösning där Tidal har i vart fall 16/44.


Jaha... "i vart fall"? Spotify Connect är Ogg/Vorbis q9 (320 kbps) vilket mycket väl kan överträffa CDDA 16/44.1 i "upplösning" om programmaterialet är högre.



Har du lyssnat på säg 25 olika stycken ifrån respektive plattform? Det är flera här inne som hör samma sak som jag. Spottify har ojämn kvalité, tycker faktiskt att det är en helt ointressant källa till ljud.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Tell » 2020-08-20 20:59

Conan skrev:
Tell skrev:Spotify håller hög kvalitet, med undantag då för vissa Spotify Connrect-enhetet där bitraten ska vara lite lägre, vilket gör att kvaliten bli halvhög istället. Så det är väl det enda som påverkar till det "sämre" när det kommer till SINAD. Så njä, du behöver inte oroa dig :)


Spotyfy Connect skickar alltid ut 320 kbps. Om enheten som tar emot gör nåt skit kan man inte belasta Spotify för.

Ah såpass, hade hört annat tidigare men då har dom väl kanske ändrat då. Fint det!

Tangband skrev:Men betänk att originalen nästan alltid är 16 bit 44,1 kHz och att Spotify tagit cd-skivan och snålkodat den, även om snålkodningens format Ogg/Vorbis i sig är rätt bra, så blir det ju sämre än cd-originalet.

Rent tekniskt sett sämre ja, men inte direkt i praktiken.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Dac-test och Spotify Connect

Inläggav Conan » 2020-08-20 22:31

Tangband skrev:
Conan skrev:
Harryup skrev:
Möjligt men de skickar ut högst väsentligt olika upplösning där Tidal har i vart fall 16/44.


Jaha... "i vart fall"? Spotify Connect är Ogg/Vorbis q9 (320 kbps) vilket mycket väl kan överträffa CDDA 16/44.1 i "upplösning" om programmaterialet är högre.


Men betänk att originalen nästan alltid är 16 bit 44,1 kHz och att Spotify tagit cd-skivan och snålkodat den, även om snålkodningens format Ogg/Vorbis i sig är rätt bra, så blir det ju sämre än cd-originalet.


Ja njae... jo visst...originalet finns ju på skivbolaget. Tror inte dom lagrar musiken där på 16/44.1 utan nåt med mer upplösning som 24/192. Sen mastras och distribueras det för vinyl, CD, iTunes... och också Spotify. Finns ingen vettig anledning att ta CD-mastern för att konvertera till Spotify, även om det säkert är fallet oftast. Även för plattformar som HD-tracks och andra högupplösta distributörer så verkar det vara en "CD-version" som läggs ut. Samma kassa dynamik som finns på CD finns ofta på dom plattformarna. Helt i onödan... :cry:

Men tar man en mer högupplöst version, helst då inte förstörd av "loudness race" så kan ju Spotify helt klart låta bättre än albumet på CD. Här skulle Spotifys normalisering "Tyst" kunna hjälpa till om flera använde det läget (och gick att få till även på Connect) så att skivbolagen inte tjänade på att ha låg dynamik och hög medelnivå.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster