Vad är detta för en högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Vad är detta för en högtalare?

Inläggav HenrikTornquist » 2020-08-20 10:03

Jag såg/hörde dem i en skivaffär i Tyskland för några år sedan. Stora pjäser. Kan det vara någon av IMF's transmissionslinjer?
Bilagor
20160817_172909 (2).jpg
20160817_172909 (2).jpg (1.04 MiB) Visad 3387 gånger
Senast redigerad av HenrikTornquist 2020-08-20 10:13, redigerad totalt 1 gång.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Re: Vad är detta för en högtalare?

Inläggav ChristianAndersson » 2020-08-20 10:08

Pics or it will not happen
Shatterer of words

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2020-08-20 10:13

ChristianAndersson skrev:Pics or it will not happen

Satt och pillade för att få till storleken. Visste inte att inlägget syntes i redigeringsläge.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-08-20 11:38

Det kan det vara, dvs. IMF. Stridbeck gjorde en del liknande i Sverige.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-08-20 11:59

Gissar att det är ett hembygge, tror inget seriöst bygge skulle haft så stora avstånd mellan elementen i höjdled.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-08-20 14:08

Ser ut som någon Kef, IMF, Rogers hybrid men känner inte igen modellen.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2020-08-20 14:31

Tror som paa att det är ett hembygge.
För stora avstånd.
Dessutom upp och ner! Bara TDL (tror jag)har vågat gör så med en TLS.
Inga urfräsningar för elementen.
Uselt trä (vattenskadat längst ner)och obehandlade spånkanter.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2020-08-20 14:46

Att träet är spånplatta kan jag köpa, men det verkar ju skumt att elementen inte är försänkta. Avstånden har jag ingen uppfattning om hur de ska vara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-20 15:43

Principen såg ju ut att vara något ditåt i alla fall

sprängskiss på en IMF
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-08-20 16:51

Imf har delningsfiltret under en lucka längst ner på fronten. Lådorna i tråden har öppningarna längst ner.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2020-08-20 16:54

paa skrev:Imf har delningsfiltret under en lucka längst ner på fronten. Lådorna i tråden har öppningarna längst ner.

Bra poäng, då kan vi nog utestluta IMF.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-20 17:42

Nja...
Bild
( Professional Monitor )

fast kabinettskicket divergerar ju däremot.... så mina pengar är på en hemmabyggd klon.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-08-20 20:18

Det fanns ju byggsatser med olika KEF-elementkombinationer, där man t.ex. kunde köpa en färdigmonterad baffel men fick bygga resten av lådan själv.
Jag har bl.a. haft dessa Kef Kit 3, som grannen ställde av i mitt garage vid flyttstädning:

Bild

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2020-08-20 23:08

Nattlorden skrev:Nja...
[ Bild ]
( Professional Monitor )

fast kabinettskicket divergerar ju däremot.... så mina pengar är på en hemmabyggd klon.

Fast det är samma typ av försänkning av hela baffeln, gör man så med ett hemmabygge?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-08-20 23:54

"På den tiden" hade väl de flesta högtalare en tygram som var infälld i fronten. Så ser det ut på de bilder av IMF/KEF/Rogers man hittar på nätet och så var det också med mina Kit 3.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-21 08:32

HenrikTornquist skrev:
Nattlorden skrev:Nja...
[ Bild ]
( Professional Monitor )

Fast det är samma typ av försänkning av hela baffeln, gör man så med ett hemmabygge?

Det var vanligt förr. enkelt att sätta skummgummiskiva med kardborr då och få det prydligt. Har själv byggt Michelson-horn på 70-talsritning och de var designade likadant.

Edit - eller tygram som posten innan

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2020-08-21 09:00

Helt säkert hemmabyggen.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-08-21 10:03

Dom har en ovanlig kombination av högtalarelement också.
Ser ut som en B110 och en T27, men däremellan en 3,5 eller 4" mellan som inte brukar finnas på den tidens ljudledningar. Dom brukar ju ha en B110 samt en diskant och en superdiskant.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2020-08-21 11:15

Jag kan bara tillägga att jag försökte komma runt och se nån slags tillverkaretikett, utan resultat.
Vi kan nog sluta oss till att det är hemmabyggen. Min fundering var mest om det var nån IMF, men de kändes lite för stora.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2020-08-24 01:43

Det där är med all säkerhet hemmabyggen. Imf/Tdl har/hade inte vad jag vet några modeller med dels de avstånden och dels den typen av diskant/superdiskant! Imf körde nästan uteslutande Celestion diskant och Coles superdiskant om jag inte minns fel.

Imf fanns både med filter framtill och utan. Den med filter framtill var tänkt för studiobruk.

Det har byggts mängder kopior på framförallt Imf och sen hade de själva byggsatser vilket också gjorde att vissa högtalare inte riktigt såg ut som tänkt egentligen.

Äger idag Stridbeck Tl6 (tror bara han gjorde en transmissionline som ser ut som då Imf ) som är en förfining av Imf tls80. Dessa är för vad man genrellt sett ser dem beggade för i pengar galet bra! Spelar öppet stort och har man bara rummet till det makalöst djupt!

Dock står numera Stridbeck på kontoret då jag har köpt ett par original (fabriksbyggda) Tdl Reference Standard. Detta är bland det absolut bästa jag hört någonsin! De är dessutom såpass potenta i basen (spelar ner till 16hz, dock dessvärre kräver de stort rum och bra med avstånd för det) och bra i basen att mina två 18 tums baslådor bara får ljudet att låta sämre när de läggs till. De är helt enkelt inte bra nog utan jag kör hellre Tdl ensamma utan baslådorna :)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-08-24 05:14

HenrikTornquist skrev:Jag kan bara tillägga att jag försökte komma runt och se nån slags tillverkaretikett, utan resultat.
Vi kan nog sluta oss till att det är hemmabyggen. Min fundering var mest om det var nån IMF, men de kändes lite för stora.

Elementbestyckningen ser väl (på det här hållet) ut att vara densamma som Sven Tyrland använde i sin uppmärksammade "rapport" [*]. Någon gång i slutet av 70-talet gick väl delar av den som artikelserie i R&T.

[*] Har hittat mitt exemplar. Väl värd att läsa även i dag, tycker jag. Den heter:

Rapport 74-35

KONSTRUKTION AV EN MONITORHÖGTALARE
samt lösande av de därtill hörande akustiska och elektriska problemen.

Av Sven Tyrland.

Rapporten kunde då beställas från Chalmers Kompendieutgivning. (Avd för byggnadsakustik).
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2020-08-24 08:49

Kan väl då tillägga att Jan Stridbeck: s TL6 byggde på Sven Tyrlands framtagna högtalare, dessa båda herrar var nära bekanta. Högtalarna var ju framtagna som ett examensarbete på Chalmers. Jan hjälpte till med att skaffa komponenter till Sven under arbetets gång. Har faktiskt själv haft ett par TL6. Ångrar att jag inte behållit dessa, de var verkligen trevliga att lyssna till.
Medlem i MEK

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-08-24 11:54

Eri skrev:Kan väl då tillägga att Jan Stridbeck: s TL6 byggde på Sven Tyrlands framtagna högtalare, dessa båda herrar var nära bekanta. Högtalarna var ju framtagna som ett examensarbete på Chalmers. Jan hjälpte till med att skaffa komponenter till Sven under arbetets gång.[...]

Det fanns fog för att misstänka något sådant, ja, tyckte jag redan på den tiden. ;-)
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-08-24 12:42

Hmmm.... den rapporten ligger här någonstans också... hade ju en subwoofer men B-139 baserad på en av varianterna på låda i rapporten som dissades för att den var opraktisk att bygga för den applikationen han avsåg.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2020-08-26 20:50

Har fortfarande kvar en låda i min källare. Byggde min efter en ritning och artikel i tidningen Radio och television. Hi fi kitt i Stockholm hade fixat fram en ritning med måtten på lådan. Dessvärre kom jag framtill att måtten inte stämde på den ritningen. Modifierade fronten på min låda så att jag enkelt kunde byta mellan olika element.
testade med Kefs underliga platta element, testade även med ett Philips element tror att den hette 10100 och så testade jag med två åtta tums Perless element 832556?
Philips elementen la av efter att en svart kletig massa kröp in mellanmagneten och talspolen. Perless elementen lät best men gick obelastade när skivspelaren började studsa när jag körde orgelmusik från 32 fots pipor. resultatet blev att gummikanten gick sönder och så lät det hemskt när talspolen hamnade utanför magnetfältet.
Med två 8 tums element fick jag snärtigaste basen.
Testade för några år sedan att använda ett 10 tums element med metallkon som också fungerade bra med undantaget att efter en halv timmes orgelmusik började jag må illa och drabbades av yrsel. Kände också att jag började bli spyfärdig. Är övertygad om att lådan skulle fungera bra i en hemmabio med undantaget att elementet verkar gå obelastad vid alltför låga toner.
Eftersom jag inte riktigt har plats för två lådor i min biograf kör jag numera med två Hideaway revisited transmission lådor som ger helt ok bas i min biograf. https://audioxpress.com/article/hideawa ... -revisited Modifierade mina lådor och använde 22 mm spånplattor där det gick. Mina lådor står på högkant.Bor i villa men vill inte riskera att basen sprider sig till mina grannar via avloppsrören.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-08-30 19:51

Blev påmind om en lite "rolig" — och närmast osannolik — anekdot i sammanhanget:

Efter Tyrlands artikel i R&T började jag, som alla andra, att labba lite med de aktuella Kef-elementen men fastnade för B110, som ju gick bra långt nedåt basregionen. Gjorde en liten basreflexkub, närmast avsedd som "sängkammarhögtalare", men strax därefter drabbades jag av en hörselskada och sålde allt som handlade om högtaleri.

Killen som köpte verksamheten, vi kan kalla honom Björn ( därför att han heter det :-)), berättade en gång, att han en sen kväll hade fått ett telefonsamtal från en DJ, som av någon anledning stod utan högtalare inför ett "gig" på ett litet diskotek nästa kväll. Han frågade, om Björn hade några högtalare att låna ut. Björn hade dock bara en (1) enda högtalare som han kunde tänka sig att låna ut till sådan verksamhet, nämligen prototypen till sagda "sängkammarkub". Man kan förstå att DJ:en kände tvivel men han var ju tvungen att ha med sig något som "kunde lämna ljud", så han accepterade erbjudandet.

När han sedan återlämnade lånet berättade han, att "giget" hade varit en succé och ingen hade klagat över "trycket" på dansgolvet. Han köpte på stående fot ett par av högtalarna till sig själv, och diskot köpte senare en "klunga" av dem.

När jag labbade med B110 hade jag själv blivit förvånad över hur stryktålig den lilla 5-tummaren var — men det hade aldrig fallit mig in att rekommendera elementet för sådana strapatser...
Bilagor
DSC01084.JPG.jpeg
DSC01084.JPG.jpeg (417.55 KiB) Visad 2612 gånger
Antropomorfiera mera!

Återgå till Generellt om hifi