Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Tycker det låter högst rimligt att man skulle stänga av all finlyssningskapacitet om man är övertygad från start om att det inte kommer att höras någon skillnad. Förnekelse kan gå rätt långt i mycket.
Det mest extrema fallet vore väl dessutom att ljuga även om man skulle göra det....
sprudel skrev:Fråga Tell!
LeifB skrev:Har man köpt dyr elektronik så inser jag att den bör vara bättre än en billig. Då har man svårt att säga att den är sämre.
Strmbrg skrev:LeifB skrev:Har man köpt dyr elektronik så inser jag att den bör vara bättre än en billig. Då har man svårt att säga att den är sämre.
Jo, men då handlar det väl snarare om det klassiska att inbilla sig att det är en skillnad.
LeifB skrev:Strmbrg skrev:LeifB skrev:Har man köpt dyr elektronik så inser jag att den bör vara bättre än en billig. Då har man svårt att säga att den är sämre.
Jo, men då handlar det väl snarare om det klassiska att inbilla sig att det är en skillnad.
Ja det är svårt att medge att man har gjort ett dåligt köp.
Morgan skrev:Självklart kan man förtränga att man hör skillnad, eller vara för disträ för att höra en skillnad som man skulle ha noterat om man bara lyssnade koncentrerat och visste vilken skillnad man skulle lyssna efter.
Den grövsta skillnad jag missat att höra var när jag hade råkat sätta mina basmoduler på mute. Jag lyssnade i flera månader på bara mina toppar, delade brant vid 80Hz, och satt och tyckte att det lät lite tunt och vasst ibland, och inte riktigt hade samma "slam" i bröstet när jag drog på som det brukade ha förut (jag hade monterat ett passivt delningsfilter istället för det aktiva jag hade tidigare). Det var något som var fel, det hörde jag tydligt, men exakt i vilket frekvensområde felet fanns kunde jag inte avgöra. Sedan mätte jag med mätmikrofon och kunde knappt tro mina ögon. Under 60Hz fanns i princip ingenting.
När jag åtgärdade saken var skillnaden helt enorm, naturligtvis. Men jag hade lyssnat länge utan att riktigt förstå hur enorm.
goat76 skrev:Nocebo effect
A nocebo effect is said to occur when negative expectations of the patient regarding a treatment cause the treatment to have a more negative effect than it otherwise would have.[1][2] For example, when a patient anticipates a side effect of a medication, they can suffer that effect even if the "medication" is actually an inert substance.[1] The complementary concept, the placebo effect, is said to occur when positive expectations improve an outcome. Both placebo and nocebo effects are presumably psychogenic, but they can induce measurable changes in the body.[1] One article that reviewed 31 studies on nocebo effects reported a wide range of symptoms that could manifest as nocebo effects including nausea, stomach pains, itching, bloating, depression, sleep problems, loss of appetite, sexual dysfunction and severe hypotension. https://en.wikipedia.org/wiki/Nocebo
Tell hann före.
Man kan alltså vara så negativt inställd (kanske påverkad av förutfattade meningar) mot något som faktiskt ger tydliga ljudliga förbättringar, så till den grad att man inte ens kan höra dem.
Tell skrev:Strmbrg skrev:sprudel skrev:Fråga Tell!
Ja, även han får svara.
Ja, det kallas för nocebo.
Strmbrg skrev:Frågan är huvudsakligen avsedd att väcka funderingar och inte främst ställd i förhoppning om att få "svaret".
Först en liten passus: Jag brukar gagga om att skillnader i sig inte är så intressanta. Det är rejäla förbättringar, sådana som gör att man vill lyssna mycket, som är intressanta. Nedgrottande i extremt små skillnader - sådana vars existens det brukar divideras kring - är inte intressanta i praktiken.
Så, att inbilla sig att man hör skillnader som inte finns, är ju omfattande avhandlat.
Men, vad säger ni om att inbilla sig att man INTE hör skillnad?
LeifB skrev:Morgan skrev:Självklart kan man förtränga att man hör skillnad, eller vara för disträ för att höra en skillnad som man skulle ha noterat om man bara lyssnade koncentrerat och visste vilken skillnad man skulle lyssna efter.
Den grövsta skillnad jag missat att höra var när jag hade råkat sätta mina basmoduler på mute. Jag lyssnade i flera månader på bara mina toppar, delade brant vid 80Hz, och satt och tyckte att det lät lite tunt och vasst ibland, och inte riktigt hade samma "slam" i bröstet när jag drog på som det brukade ha förut (jag hade monterat ett passivt delningsfilter istället för det aktiva jag hade tidigare). Det var något som var fel, det hörde jag tydligt, men exakt i vilket frekvensområde felet fanns kunde jag inte avgöra. Sedan mätte jag med mätmikrofon och kunde knappt tro mina ögon. Under 60Hz fanns i princip ingenting.
När jag åtgärdade saken var skillnaden helt enorm, naturligtvis. Men jag hade lyssnat länge utan att riktigt förstå hur enorm.
Låter som mig som har lyssnat allt mindre senaste året.
Byggde nya högtalare och optimerat högtalarnas placering.
Vips ljudet var tillbaks och väldigt kul att lyssna igen.
Så visst kan man inbilla sig att det inte är någon skillnad.
Men när man slutar lyssna så är det skillnad.
FBK skrev:LeifB skrev:Strmbrg skrev:
Ja det är svårt att medge att man har gjort ett dåligt köp.
Jag kör ju med ett gammalt Linn försteg och hade hemma ett dyrt ifrån Hegel, och det såldes vidare. Gillade inte alls vad jag hörde. Men för min är det ingen prestige för min del att gilla något gammalt som även låter färgat. Man måste ju trivas framför anläggningen, annars kan man ju lägga ner hobbyn direkt.
LeifB skrev:goat76 skrev:Nocebo effect
A nocebo effect is said to occur when negative expectations of the patient regarding a treatment cause the treatment to have a more negative effect than it otherwise would have.[1][2] For example, when a patient anticipates a side effect of a medication, they can suffer that effect even if the "medication" is actually an inert substance.[1] The complementary concept, the placebo effect, is said to occur when positive expectations improve an outcome. Both placebo and nocebo effects are presumably psychogenic, but they can induce measurable changes in the body.[1] One article that reviewed 31 studies on nocebo effects reported a wide range of symptoms that could manifest as nocebo effects including nausea, stomach pains, itching, bloating, depression, sleep problems, loss of appetite, sexual dysfunction and severe hypotension. https://en.wikipedia.org/wiki/Nocebo
Tell hann före.
Man kan alltså vara så negativt inställd (kanske påverkad av förutfattade meningar) mot något som faktiskt ger tydliga ljudliga förbättringar, så till den grad att man inte ens kan höra dem.
+1
goat76 skrev:Nocebo effect
Tell hann före.
Strmbrg skrev:Ja, det har jag kanske gjort. Det är inte bara lyssningsminnet som är kort.![]()
Det jag främst tänker på är utgångslägen som:
"Det där kan inte ge någon somhelst effekt på ljudet. Inte en chans."
"Det syns inga skillnader i mätningarna, oavsett vad jag mäter."
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Ja, det har jag kanske gjort. Det är inte bara lyssningsminnet som är kort.![]()
Det jag främst tänker på är utgångslägen som:
"Det där kan inte ge någon somhelst effekt på ljudet. Inte en chans."
"Det syns inga skillnader i mätningarna, oavsett vad jag mäter."
Även om mätningarna vore sanna , så kan långtidstester avgöra om det verkligen blivit roligare att lyssna till musik.
Saker och ting ska ju kopplas ihop med varandra .
Helt vill man väl både ha fantastiska mätvärden och fantastiskt ljud som håller vid långa lyssningar.
Strmbrg skrev:Frågan är huvudsakligen avsedd att väcka funderingar och inte främst ställd i förhoppning om att få "svaret".
JM skrev:Strmbrg skrev:Frågan är huvudsakligen avsedd att väcka funderingar och inte främst ställd i förhoppning om att få "svaret".
Omedvetet grupptryck är starkt. Är det viktigare att vara konform med gruppen/sekten än att objektivt lyssna - kan den sämre ljudkällan upplevas som bättre om den är förenligt med gruppens åsikt.
En duperande säljare kan utan problem styra upplevelsen av ljud till att en objektivt sämre ljudkälla upplevs som bättre än en objektivt bättre.
JM
Strmbrg skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:Frågan är huvudsakligen avsedd att väcka funderingar och inte främst ställd i förhoppning om att få "svaret".
Omedvetet grupptryck är starkt. Är det viktigare att vara konform med gruppen/sekten än att objektivt lyssna - kan den sämre ljudkällan upplevas som bättre om den är förenligt med gruppens åsikt.
En duperande säljare kan utan problem styra upplevelsen av ljud till att en objektivt sämre ljudkälla upplevs som bättre än en objektivt bättre.
JM
Alltså, det där med grupptryck är intressant. Nu blir det lite social-psykologi, men det kan inte hjälpas:
Jag har förr varit lite obekväm i grupper och helst vistats ensam eller med en person i taget på grund stress när det blir för mycket.
Problemen med det där har upphört men jag har utvecklat en aversion mot gruppanpassning. Snarast har det lett till ett socialt oberoende (dock utan asocialitet eller oförmåga till socialitet).
Detta oberoende betyder bland annat att jag saknar behov av att se upp till auktoriteter. Idoler, "husgudar" och liknande existerar knappt alls. Vilket INTE skall tolkas som att jag inte har hög respekt för och tar del av andras erfareheter, kunskaper etcetera. Så, det handlar inte om något obstinat.
Men - och det är det viktiga tycker jag - samhörigheten med andra i gruppform och det välbefinnande som det ger många människor är meningslöst och av intet värde för min del.
Det kan vara till nackdel och det kan vara till fördel, beroende på vilka aspekter man betonar, men det har nog åtminstone lett till ett väldigt oberoende, självständigt och ifrågasättande tankemönster.
Strmbrg skrev:Alltså, det där med grupptryck är intressant. Nu blir det lite social-psykologi, men det kan inte hjälpas:
Jag har förr varit lite obekväm i grupper och helst vistats ensam eller med en person i taget på grund stress när det blir för mycket.
Problemen med det där har upphört men jag har utvecklat en aversion mot gruppanpassning. Snarast har det lett till ett socialt oberoende (dock utan asocialitet eller oförmåga till socialitet).
Detta oberoende betyder bland annat att jag saknar behov av att se upp till auktoriteter. Idoler, "husgudar" och liknande existerar knappt alls. Vilket INTE skall tolkas som att jag inte har hög respekt för och tar del av andras erfareheter, kunskaper etcetera. Så, det handlar inte om något obstinat.
Men - och det är det viktiga tycker jag - samhörigheten med andra i gruppform och det välbefinnande som det ger många människor är meningslöst och av intet värde för min del.
Det kan vara till nackdel och det kan vara till fördel, beroende på vilka aspekter man betonar, men det har nog åtminstone lett till ett väldigt oberoende, självständigt och ifrågasättande tankemönster.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster