Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav PerStromgren » 2020-08-27 20:00

Jag har "spelat in" början av Donald Fagens låt IGY från skivan The Nightfly i tre versioner: från min CD, från Spotify (premium med högsta inställbara kvalitet) och från Tidal. Det enda jag gjort är att normalisera nivån så att den är -0.5 dBFS i alla tre klippen.

Vilka skillnader hör du?

http://www.pulpeten.se/faktiskt/spottan/IGY-CD_crop.wav
http://www.pulpeten.se/faktiskt/spottan ... y_crop.wav
http://www.pulpeten.se/faktiskt/spottan ... l_crop.wav

Masvis visar på skillnader, men lyssna innan du analyserar!

PS. Jag försökte utröna om det är samma mastring, men det verkar så, i alla fall. Om inte, säg till!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav dewpo » 2020-08-27 20:28

Jag tror att du har något fel i din Tidal crop, Eller så har Tidal bara CD kvalité på MQA versionen :twisted:

Spoiler:
Visa
Tidal-MQA.png
Tidal-MQA.png (213.39 KiB) Visad 1659 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav PerStromgren » 2020-08-27 20:35

dewpo skrev:Jag tror att du har något fel i din Tidal crop, Eller så har Tidal bara CD kvalité på MQA versionen :twisted:



Jag är inte så van vid Tidal, kanske har jag gjort något fel. Vad borde jag kolla?

PS. Hörde du felet innan du analyserade? Hur, i så fall?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav Strmbrg » 2020-08-27 20:40

Kanske ett "klassiskt vax" med den ljudkomplexitet sådan brukar innehålla är ett betydligt bättre testobjekt?
Tyvärr kan jag inte provlyssna dina spår då jag enbart har åtkomst direkt till Tidal så som jag har den högupplösande anläggningen uppkopplad.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav dewpo » 2020-08-27 20:41

PerStromgren skrev:
dewpo skrev:Jag tror att du har något fel i din Tidal crop, Eller så har Tidal bara CD kvalité på MQA versionen :twisted:



Jag är inte så van vid Tidal, kanske har jag gjort något fel. Vad borde jag kolla?

PS. Hörde du felet innan du analyserade? Hur, i så fall?


Både Tidal och Spotify spåren lät komprimerade :D Men det kan vara så att Tidal bara har CD kvalité på MQA versionen :? Det är den jag har rippat :D
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav dewpo » 2020-08-27 21:03

Här kommer en Spolier till :D
Spoiler:
Visa
masvis-online IGY-Tidal-MQA_crop.png
masvis-online IGY-Tidal-MQA_crop.png (207.02 KiB) Visad 1629 gånger
masvis-online IGY-CD_crop.png
masvis-online IGY-CD_crop.png (216.25 KiB) Visad 1629 gånger
masvis-online IGY-Spotify_crop.png
masvis-online IGY-Spotify_crop.png (232.81 KiB) Visad 1629 gånger
masvis-online IGY-Tidal_crop.png
masvis-online IGY-Tidal_crop.png (243.04 KiB) Visad 1629 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav distad » 2020-08-27 21:19

Ovanifrån så säger bra, bättre, bäst Men ingen lät dåligt alls i mina öron.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav hcl » 2020-08-27 21:22

FBK skrev:Ovanifrån så säger bra, bättre, bäst Men ingen lät dåligt alls i mina öron.

I mina lurar (vid datorn) var virveln väldigt påträngande på alla spåren, dock inte riktigt samma på alla spår. Jag uppfattade alla spåren som ganska olika.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-27 21:29

PerStromgren skrev:Jag har "spelat in" början av Donald Fagens låt IGY från skivan The Nightfly i tre versioner: från min CD, från Spotify (premium med högsta inställbara kvalitet) och från Tidal. Det enda jag gjort är att normalisera nivån så att den är -0.5 dBFS i alla tre klippen.

Vilka skillnader hör du?

http://www.pulpeten.se/faktiskt/spottan/IGY-CD_crop.wav
http://www.pulpeten.se/faktiskt/spottan ... y_crop.wav
http://www.pulpeten.se/faktiskt/spottan ... l_crop.wav

Masvis visar på skillnader, men lyssna innan du analyserar!

PS. Jag försökte utröna om det är samma mastring, men det verkar så, i alla fall. Om inte, säg till!



Det är RMS-värdet som bör vara lika, inte toppvärdet. Antar att klippen är inspelade i 16/44.1 och då spelar MQA ingen roll ens hemma hos de som har en MQA-certifierad DAC. Jag har gjort sådana testfiler tidigare och lagt upp här. Då fanns det någon som faktiskt kunde säga vilket som var vilket. Tror det var Sprudel.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav dewpo » 2020-08-27 21:55

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav distad » 2020-08-27 23:45

hcl skrev:
FBK skrev:Ovanifrån så säger bra, bättre, bäst Men ingen lät dåligt alls i mina öron.

I mina lurar (vid datorn) var virveln väldigt påträngande på alla spåren, dock inte riktigt samma på alla spår. Jag uppfattade alla spåren som ganska olika.

Jag uppfattade de första spåret det som stack ut mest/sämst.
Sedan var det lite mindre skillnad mellan de två andra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav sprudel » 2020-08-28 09:27

Alltså, du måste vara säker på att mastringen är samma för att utröna skillnader. Å andra sidan är det den verklighet vi lever under. Vi får de mastringar leverantören ger om man inte via Discogs aktivt söker bra utgåvor på CD.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav Strmbrg » 2020-08-28 09:53

Några väsentliga frågor till er andra. Mina egna svar får jag avvakta med tills lyssningsmöjlighet ges:

    Är skillnaderna spontant hörbara eller kräver de koncentration för att höras?
    Vad består skillnaderna i?
    Är de av väsentlig art för främjande av lyssningen eller är de av "akademisk karaktär"?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav goat76 » 2020-08-28 10:04

Strmbrg skrev:Några väsentliga frågor till er andra. Mina egna svar får jag avvakta med tills lyssningsmöjlighet ges:

    Är skillnaderna spontant hörbara eller kräver de koncentration för att höras?
    Vad består skillnaderna i?
    Är de av väsentlig art för främjande av lyssningen eller är de av "akademisk karaktär"?


Det är ingen ide att du ens bemödar dig att testa, dels är filerna inte nivåanpassade vilket gör att du likt FBK antagligen kommer föredra den som låter starkast, och dels för att det uppenbarligen inte är samma mastring då CD-vesionen har en Crestfaktor på 19 medans de andra versionerna är nere på 15 och 16.
Det enda vi kan glädja oss av är att det iallafall verkar vara samma mixning, alltid något. :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav distad » 2020-08-28 10:21

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:Några väsentliga frågor till er andra. Mina egna svar får jag avvakta med tills lyssningsmöjlighet ges:

    Är skillnaderna spontant hörbara eller kräver de koncentration för att höras?
    Vad består skillnaderna i?
    Är de av väsentlig art för främjande av lyssningen eller är de av "akademisk karaktär"?


Det är ingen ide att du ens bemödar dig att testa, dels är filerna inte nivåanpassade vilket gör att du likt FBK antagligen kommer föredra den som låter starkast, och dels för att det uppenbarligen inte är samma mastring då CD-vesionen har en Crestfaktor på 19 medans de andra versionerna är nere på 15 och 16.
Det enda vi kan glädja oss av är att det iallafall verkar vara samma mixning, alltid något. :)

Jag tänkte inte på att det var någon nivå skillnad alls utan det jag märkte av var hur mellanregistret lät, där jag tycket ett alternativ var sämre,
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav goat76 » 2020-08-28 10:38

FBK skrev:
goat76 skrev:
Strmbrg skrev:Några väsentliga frågor till er andra. Mina egna svar får jag avvakta med tills lyssningsmöjlighet ges:

    Är skillnaderna spontant hörbara eller kräver de koncentration för att höras?
    Vad består skillnaderna i?
    Är de av väsentlig art för främjande av lyssningen eller är de av "akademisk karaktär"?


Det är ingen ide att du ens bemödar dig att testa, dels är filerna inte nivåanpassade vilket gör att du likt FBK antagligen kommer föredra den som låter starkast, och dels för att det uppenbarligen inte är samma mastring då CD-vesionen har en Crestfaktor på 19 medans de andra versionerna är nere på 15 och 16.
Det enda vi kan glädja oss av är att det iallafall verkar vara samma mixning, alltid något. :)

Jag tänkte inte på att det var någon nivå skillnad alls utan det jag märkte av var hur mellanregistret lät, där jag tycket ett alternativ var sämre,


Prova att höja CD-spåret med 3-4 dB och lyssna om du fortfarande upplever en skillnad i mellanregistret mellan versionerna.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav Almen » 2020-08-28 10:55

FBK skrev:
goat76 skrev:Det är ingen ide att du ens bemödar dig att testa, dels är filerna inte nivåanpassade vilket gör att du likt FBK antagligen kommer föredra den som låter starkast, och dels för att det uppenbarligen inte är samma mastring då CD-vesionen har en Crestfaktor på 19 medans de andra versionerna är nere på 15 och 16.
Det enda vi kan glädja oss av är att det iallafall verkar vara samma mixning, alltid något. :)

Jag tänkte inte på att det var någon nivå skillnad alls utan det jag märkte av var hur mellanregistret lät

Nä, det är så man kan uppleva en nivåskillnad. Det är därför det är så enormt viktigt att nivåanpassa (alltså medelnivån) alla filer som skall jämföras.

Å andra sidan, om man nu vill jämföra CD och Tidal, och det är olika mastring på dem, så är det ju en sådan jämförelse som skall göras. Men då jämför man inte längre format utan innehåll. Och det behöver man kanske inte lyssna på för att se att det är olika mastringar.

Om nu inte PerStromgren har någon datorrelaterad kompression inkopplad för streaming som ingen vet om...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav MorganM » 2020-08-28 20:45

Jag lyssnade bara via telefonen.
Men spår 1 är cd.
Spår 2 och 3 låter orenare.Hörs direkt första 5 sekunderna.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Hör du skillnad på Spotify, Tidal och CD? Prova här!

Inläggav CODY » 2020-08-29 16:54

Har bytt försteg och jämförde Spotify med Cd och Lp. Mezzanine, Atom Heart mother och Paul’s Boutique. Alla med bra ljud/utgåvor på LP och CD. Spotify kördes med högsta möjliga upplösning. Jag ”nivånatchade” för hand.

Och vet ni vad - Spotify suger fett :lol: Ett bomullskluddigt och matt ljud. Samma på alla skivorna. Jag streamade Spotify via AirPlay 2,till en AirPort express, kan det vara anledningen.

Johnny Ryyyyaaaal 8)
Oh, by jingo!


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster