Xtz a2-300

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Xtz a2-300

Inläggav Tangband » 2020-09-03 08:17

jansch skrev:
Vinylcalle skrev:
Tangband skrev:
Tips! Lyft gärna blicken till andra ställen på internet. Audiosciencereview har testat många klass D steg. En del enligt dem väldigt bra , en del mindre bra. Det är ett paradigmskifte på gång där flera tunga hifimärken går över till klass D . Linn är bara ett exempel. LTS har testat några klass D steg, men knappast de senaste.

Ett klass D steg av high end klass som fått väldigt fin kritik här på forumet är från Anaview . Jag tror IÖ uttalade sig positivt om det. Och det är omkring 10 år sedan. Utvecklingen går framåt med kretsar som 2020 switchar 10 ggr snabbare och tillåter motkoppling som inbegriper filtreringen .

Jag tror/ vet att för att du ska bli nöjd på riktigt, så bör du prova och lyssna själv hemma på olika steg. Det finns inga bra råd att ge här angående hur det låter , bara subjektiva uppfattningar, även från mig.


Nu finns det tyvärr anledning att vara kritisk till hur Audiosciencereview mäter och presenterar det. Saker som förbättrar reslutatet för klass D slutsteg.
Dels finns det personer som är kritiska mot att man redan ifrån första början mäter klass D förstärkare med lågpass filter, sanningen är att om samma filter används med klass AB/A förstärkare kan det påverka alltifrån ingenting till en hel del förbättring.
Han använder dessutom nästan enbart väldigt snäv bandvidd vid mätningarna, något som kan påverka rejält, och tittar man på dom fall där han faktiskt även mätt THD+N vid högre bandvidd är inte sällan distorsionen 10 gånger högre (tror Hypex Ncore visade något sådant).
Mycket fokus ligger också vid 1khz, klass D slutstegen har inte sällan kraftigt ökande distorsion vid högre frekvenser, vid låg bandbredd filtrerar dessa övertoner bort.

Det känns helt enkelt som att jubelkören för klass D blivit lite för stark, mycket tack vare dessa tester.

Mvh Carl


Har något konkret exempel? Lågpassfiltrets brytfrekvens?
Att mäta THD på frekvenser över 8 kHz är ju ganska onödigt då 2:a tonen hamnar på 16 kHz, det krävs många % om det skall vara hörbart. Visserligen kan det finnas underllggande orsaker som kan skapa andra problem men inte specifikt i klass D tekniken som sådan.
Det finns dock ett generellt "problem" med att fokusera harmonisk dist så som hifi-branschen gör. IM och problem med t.ex. stabilitet är viktigare. Blir som att "sila mygg och svälja kameler" eller bedömma en motor efter max antal hästkrafter.


Jansch , du hann före . :)
Här är ett konkret exempel - Bilden visar Amirms mätning av Hf-störningar UTAN det vanliga klass D filtret, med kretsen tpa 3118 som är extremt prisbillig.

”Finally, I ran a spectrum analysis without my usual class D amp filter in the path:”

”Wow, TI put some clever filtering/design in there. Usually the switching frequency is down just 10 to 2 dB from our main tone. Here, nothing rises above -88 dB or so! TI advertises that the amp will not interfere with AM radio and it definitely won't.”

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.15539/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Xtz a2-300

Inläggav Tangband » 2020-09-03 08:27

Det finns en helt ny generation klass D en-chipare i form av tpa 3251, 3255 som , och de implementeras rätt, kan ge bättre resultat än ovanstående Allo Volt tpa 3118. Alltså i klass med Hypex nc400 fast med mindre störningar i hf-området och högre användbar bandbredd upp till 100 KHz, och ge upp till 200 watt effekt 20-20000 Hz med låg distorsion i 4 ohms last ( 3255 ).

Allo är på väg med en implementering av tpa 3255 som uppskattningsvis kommer att kosta under 5000 :- för två kanaler.

Med det sagt- det finns som det verkar en förfärlig massa dåliga klass D förstärkare som kostar både mycket och lite pengar på marknaden.

Gamla ”sanningar” om klass D stämmer inte längre.

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Xtz a2-300

Inläggav tomsk » 2020-09-03 09:45

Tangband skrev:Visst kan det vara så i många fall, men...
Tpa 3118 är ett extremt prisbilligt integrerat klass D chip som nyss testats av audioscience review.
Såhär ser störningarna ut UTAN det vanliga klass D filtret Amirm brukar använda.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.15539/

”Finally, I ran a spectrum analysis without my usual class D amp filter in the path:”

”Wow, TI put some clever filtering/design in there. Usually the switching frequency is down just 10 to 2 dB from our main tone. Here, nothing rises above -88 dB or so! TI advertises that the amp will not interfere with AM radio and it definitely won't.”

Min nivå att läsa av detta är obetydlig.
Vad får man ut av detta???
Mvh Tomas

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Xtz a2-300

Inläggav jansch » 2020-09-03 13:04

tomsk skrev:
Tangband skrev:Visst kan det vara så i många fall, men...
Tpa 3118 är ett extremt prisbilligt integrerat klass D chip som nyss testats av audioscience review.
Såhär ser störningarna ut UTAN det vanliga klass D filtret Amirm brukar använda.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.15539/

”Finally, I ran a spectrum analysis without my usual class D amp filter in the path:”

”Wow, TI put some clever filtering/design in there. Usually the switching frequency is down just 10 to 2 dB from our main tone. Here, nothing rises above -88 dB or so! TI advertises that the amp will not interfere with AM radio and it definitely won't.”

Min nivå att läsa av detta är obetydlig.
Vad får man ut av detta???
Mvh Tomas


Att det är en utmärkt förstärkare och att många fördomar om klass D teknik är just fördomar. Att det mesta handlar om att nyttja tekniska lösningar på rätt sätt.

För 30 år sedan ( eller när var de?) klass AB ifrågasatt då det "mode" att bygga med "oprationsförstärkarteknik" på fel sätt. För 40 år sedan kunde man inte bygga förstärkare med OP:ampar då det inte var bra nog.
Nu litar inte människor på switchade nätaggregat, det skall vara torioider och bamsekondingar.......

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Xtz a2-300

Inläggav Vinylcalle » 2020-09-03 22:43

Tangband skrev:Visst kan det vara så i många fall, men...
Tpa 3118 är ett extremt prisbilligt integrerat klass D chip som nyss testats av audioscience review.
Såhär ser störningarna ut UTAN det vanliga klass D filtret Amirm brukar använda.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.15539/

”Finally, I ran a spectrum analysis without my usual class D amp filter in the path:”

”Wow, TI put some clever filtering/design in there. Usually the switching frequency is down just 10 to 2 dB from our main tone. Here, nothing rises above -88 dB or so! TI advertises that the amp will not interfere with AM radio and it definitely won't.”


Nu är kanske inte switchfrekvenser på 100-tals khz det stora problemet i sig, notera dock att det beskrivs som bra för Klass D, inte bra generellt.

Här är den märkliga typ av presentation som ges av THD-N vid högre frekvenser. Då med en bandvidd som är lite högre dock bara 45 khz, samt såklart med klass D filter fortfarande.

Bild

Här är tillhörande bildtext: At or below 1 kHz response is excellent and frequency independent. Above that it varies which is typical of many class D amps.

Vi kan notera att distorsionen vid 1 watt 5 khz är -67 dB vid 10 khz är den -60 dB. Det finns massor av Klass AB förstärkare ifrån så tidigt som 70-talet som är bättre än detta. Det är ungefär likvärdigt med min Marantz Model 18 ifrån 1968.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Xtz a2-300

Inläggav jansch » 2020-09-04 04:15

Vinylcalle skrev:.................................
Här är den märkliga typ av presentation som ges av THD-N vid högre frekvenser. Då med en bandvidd som är lite högre dock bara 45 khz, samt såklart med klass D filter fortfarande.

[ Bild ]

Här är tillhörande bildtext: At or below 1 kHz response is excellent and frequency independent. Above that it varies which is typical of many class D amps.

Vi kan notera att distorsionen vid 1 watt 5 khz är -67 dB vid 10 khz är den -60 dB. Det finns massor av Klass AB förstärkare ifrån så tidigt som 70-talet som är bättre än detta. Det är ungefär likvärdigt med min Marantz Model 18 ifrån 1968.

MvH Carl


Man bör inte blanda ihop begeppet "likvärdigt" med om det då är "bra" eller "dåligt". Ur hörseln perspektiv är t.ex. -60dB THD vid 10kHz jättebra, d v s helt ointressant.
Alltså, det kan vara helt ointressant för ett klass D slutsteg men det kan vara tveksamt för ett klass AB slutsteg.
Varför då kan man undra......
Jo, om disten stiger vid ökad frekvens beror det ofta på att råförstärkningen sjunker i ett klass AB slutsteg, som i sin tur påverkar fasvridning d v s stabilitet som kan ge t.ex. ringningar.

I ett klass D slutsteg kan det bero på lågpassfiltrets utformning, inte alls lika kritiskt.

Bara ett exempel på att jämföra "bättre/sämre" när hörseln anser att det är mer än tillräckligt( = inte hörbart alls) är att lura sig själv.

Jag förstår inte problemet med ett lågpassfilter på 45kHz......tvärt om! När man mäter låga värden på dist bör man hålla sig till det hörbara området och filtrera bort allt annat. Det är så lätt att t.ex få med störningar eller brister mätutrustning i mätningen annars.

Seda bör man givetvis kolla utanför det hörbara området att det inte finns för mycket "skit", t.ex rester från switchfrekvens (klass D slutsteg) eller HF-oscillering (klass AB)

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Xtz a2-300

Inläggav tomsk » 2020-09-04 07:24

Kan ingen kommenterar och komma mef specifika uppgifter om steget jah frågar om.
Mvh Tomas

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Xtz a2-300

Inläggav RogerGustavsson » 2020-09-04 08:13

Finns tester gjorda och någon tyckte väl att steget kunde vara lite tunt i mellanåt. Många imponeras förstås av stegets litenhet och bedömer ljudet efter det, typ "vilket kraftpaket". Misstänker att Classé-stegen som omnämnts är mera lämpade för B&W 802 om de nu använt den kombination vid utvecklingen.

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Xtz a2-300

Inläggav Emrik » 2020-09-04 11:26

Har det där XTZ-steget till basarna och det fungerar väldigt bra. Har testat lite snabbt till od11 och kunde inte urskilja något konstigt då men ville mest bara testa och se så att det inte var något extraordinärt konstigt som hände. Har ett annat ABsteg jag kör till topparna som känns mera rätt. Inte på grund utav ljudkvalité utan på andra grunder. Kan ge mig på att testa lite seriösare nästa vecka och se om XTZn är detekterbar. Billigt, litet, svalt och mycket kräm. Köp och testa!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Xtz a2-300

Inläggav Tangband » 2020-09-04 12:01

jansch skrev:
Vinylcalle skrev:.................................
Här är den märkliga typ av presentation som ges av THD-N vid högre frekvenser. Då med en bandvidd som är lite högre dock bara 45 khz, samt såklart med klass D filter fortfarande.

[ Bild ]

Här är tillhörande bildtext: At or below 1 kHz response is excellent and frequency independent. Above that it varies which is typical of many class D amps.

Vi kan notera att distorsionen vid 1 watt 5 khz är -67 dB vid 10 khz är den -60 dB. Det finns massor av Klass AB förstärkare ifrån så tidigt som 70-talet som är bättre än detta. Det är ungefär likvärdigt med min Marantz Model 18 ifrån 1968.

MvH Carl


Man bör inte blanda ihop begeppet "likvärdigt" med om det då är "bra" eller "dåligt". Ur hörseln perspektiv är t.ex. -60dB THD vid 10kHz jättebra, d v s helt ointressant.
Alltså, det kan vara helt ointressant för ett klass D slutsteg men det kan vara tveksamt för ett klass AB slutsteg.
Varför då kan man undra......
Jo, om disten stiger vid ökad frekvens beror det ofta på att råförstärkningen sjunker i ett klass AB slutsteg, som i sin tur påverkar fasvridning d v s stabilitet som kan ge t.ex. ringningar.

I ett klass D slutsteg kan det bero på lågpassfiltrets utformning, inte alls lika kritiskt.

Bara ett exempel på att jämföra "bättre/sämre" när hörseln anser att det är mer än tillräckligt( = inte hörbart alls) är att lura sig själv.

Jag förstår inte problemet med ett lågpassfilter på 45kHz......tvärt om! När man mäter låga värden på dist bör man hålla sig till det hörbara området och filtrera bort allt annat. Det är så lätt att t.ex få med störningar eller brister mätutrustning i mätningen annars.

Seda bör man givetvis kolla utanför det hörbara området att det inte finns för mycket "skit", t.ex rester från switchfrekvens (klass D slutsteg) eller HF-oscillering (klass AB)


Det där ” felet ” som vinylkalle visar på, beror på att Amirm felaktigt använt för hög spänning på 31 volt. På sidan fyra testar han istället med en 19 volt nätdel och då försvinner problemet. Tpa 3118 är specad till max 26 volt.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 539/page-4
”It seems performance is actually improved as the humps in the low wattage range are gone! So much for superiority of my Agilent/Keysight lab supply :).”

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Re: Xtz a2-300

Inläggav VladDrac » 2020-09-09 16:43

Jag använder det slutsteget och är mycket nöjd. Högtalarna som jag har är ett par uppgraderade Opus 3.
Använder en Quad Vena 2 som försteg. Jämfört med det inbyggda slutsteget i Quad är stereobilden ganska mycket bredare med xtz. I övrigt tycker jag inte att det är någon större skillnad.
Använde tidigare ett vintage-slutsteg från Luxman och tycker att allt är bättre med xtz, bättre baskontroll, bredare stereobild och allmänt mer avslappnat att lyssna på.
Absolut ingen vetenskaplig utvärdering men du behöver inte vara orolig för att det ska finnas något vasst över slutsteget i alla fall.

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Xtz a2-300

Inläggav Kribban » 2020-10-07 20:52

Emrik skrev:Har det där XTZ-steget till basarna och det fungerar väldigt bra. Har testat lite snabbt till od11 och kunde inte urskilja något konstigt då men ville mest bara testa och se så att det inte var något extraordinärt konstigt som hände. Har ett annat ABsteg jag kör till topparna som känns mera rätt. Inte på grund utav ljudkvalité utan på andra grunder. Kan ge mig på att testa lite seriösare nästa vecka och se om XTZn är detekterbar. Billigt, litet, svalt och mycket kräm. Köp och testa!
blev det något ”seriösare” test?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Xtz a2-300

Inläggav Emrik » 2020-10-16 18:55

Kribban skrev:blev det något ”seriösare” test?


Bra påminnelse! Har nu suttit i dryga två timmar och testat lite fram och tillbaka. XTZn känns lite bättre än den emotiva a100 jag vanligtvis har. Mer liksom... projektering + fluff + dynamik? Något jag insåg var också hur usel a100 var till basarna. Det fungerar men hade föredragit xtzn även där. De båda låter dock väldigt lika och iP som jag har nu säger ifrån tidigare än när någon av förstärkarna bekänner sig nämnvärt.

Jag blev lite besviken på emotivan som jag trodde var bättre. Den är inte dålig på något vis men xtz känns bättre. Någon som har en amp17 stående? Det susar lätt i båda stärkarna på max-gain och jag misstänker försteget, matrix mini-i som en svag länk.

Ingen vasshet eller andra svagheter i xtzan att påpeka så här långt.
Jag vill säga att den yamaha dsp1000a jag hade förut var än bättre än xtz men det var andra högtalare, annat rum annat allting så det är inget att lita på.

Fortsätter att ha xtz till topparna ett tag till för att se vart det bär av. På senare så har jag mest lyssnat på späda kvinnoröster av olika slag så det är det som jag främst har testat med fram och tillbaka. Lite klassiskt, hiphop, lo-fi, country har testats utöver det. Liten fördel för xtz överallt tycker jag såhär ovetenskapligt. Har tyvärr ingen krell att jämföra med men en billigare ab-stärkare från någorlunda aktad firma rår xtzan sig på.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Xtz a2-300

Inläggav distad » 2020-10-16 20:35

Jag tycker det är en orättvis jämförelse att jämföra en förstärkare emotiva a100 mot Xtz a2-300 som är ett rent slutsteg som kostar dryga 1000kr mer än Emotiva. Är väl snarare Emotiva som är den mest prisvärda då den inte blir helt överkörd av XTZ steget. Och är båda byggda i Kina eller ? Det är också en egenskap man ska tänka på, HUR MYCKET har det kostat att bygga det man lyssnar på. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Xtz a2-300

Inläggav Emrik » 2020-10-17 11:17

FBK skrev:Jag tycker det är en orättvis jämförelse att jämföra en förstärkare emotiva a100 mot Xtz a2-300 som är ett rent slutsteg som kostar dryga 1000kr mer än Emotiva. Är väl snarare Emotiva som är den mest prisvärda då den inte blir helt överkörd av XTZ steget. Och är båda byggda i Kina eller ? Det är också en egenskap man ska tänka på, HUR MYCKET har det kostat att bygga det man lyssnar på. :)


Visst är det väl så :) Jag har haft a100 mest grundat i tron att klass d kan man ju inte ha till topparna och att xtzn bara dög till basjobb alltså.

Flyttade till litet förut så jag bytte ut alla apparater mot halvbredd, Hittade emotivan begagnad och har inte funderat mer på det sedan dess då jag tänkte att den var mig fullgod. tji fick jag.
Båda är kina. Emotivan är till och med "Precision crafted in china".

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Xtz a2-300

Inläggav distad » 2020-10-17 21:59

Jag lyssnade på de där stegen hos en kille för ett tag sedan och jag upplevde dem som mer neutrala än tidigare slutsteg ifrån XTZ.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Xtz a2-300

Inläggav tomsk » 2020-10-20 21:00

FBK skrev:Jag tycker det är en orättvis jämförelse att jämföra en förstärkare emotiva a100 mot Xtz a2-300 som är ett rent slutsteg som kostar dryga 1000kr mer än Emotiva. Är väl snarare Emotiva som är den mest prisvärda då den inte blir helt överkörd av XTZ steget. Och är båda byggda i Kina eller ? Det är också en egenskap man ska tänka på, HUR MYCKET har det kostat att bygga det man lyssnar på. :)

Der är totalt irrelevant vad tk (tillverkningskostnad) är inklsusive makrknadsföring hur effektivt man monterat val av mtrl osv ... säger ringa om kvalliten .
Vad tror du tk är för en linn ds katalys klimax 180 000 ???
jag la inte in faktorn av priset i frågan utan bara vad det kunde leverera vart som bekant ett ca 5200 och är mycket nöjd med det beslutet är mycket bättre än mm8077 marantz tyvärr levererar inte maranten basen i låga frekvense på ett lika övertygande sätt .

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Xtz a2-300

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-10-20 21:17

tomsk skrev:
FBK skrev:Jag tycker det är en orättvis jämförelse att jämföra en förstärkare emotiva a100 mot Xtz a2-300 som är ett rent slutsteg som kostar dryga 1000kr mer än Emotiva. Är väl snarare Emotiva som är den mest prisvärda då den inte blir helt överkörd av XTZ steget. Och är båda byggda i Kina eller ? Det är också en egenskap man ska tänka på, HUR MYCKET har det kostat att bygga det man lyssnar på. :)

Der är totalt irrelevant vad tk (tillverkningskostnad) är inklsusive makrknadsföring hur effektivt man monterat val av mtrl osv ... säger ringa om kvalliten .
Vad tror du tk är för en linn ds katalys klimax 180 000 ???
jag la inte in faktorn av priset i frågan utan bara vad det kunde leverera vart som bekant ett ca 5200 och är mycket nöjd med det beslutet är mycket bättre än mm8077 marantz tyvärr levererar inte maranten basen i låga frekvense på ett lika övertygande sätt .


FBK diskuterar ju med Emrik, inte dig.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Xtz a2-300

Inläggav distad » 2020-10-21 10:11

Hur har det gått Emrik? :)

Jag har funderat lite mer angående mina lyssningsintryck på Xtz a2-300 och det som förvånade mig lite var att de spelade mycket rent i alla register utan betoningar som tidigare grejer ifrån det märket gjort. Jag hade en gång en stor slutstegsträff hos mig genom Hififorum och då lyssnade vi på en drös olika slutsteg i helt olika prisklasser, och den tidens XTZ AB slutsteg lät mjuk och lite luddigt jämfört i stort jämfört emot de andra slutstegen.
Så varför inte ett Xtz a2-300 till topparna också eller som du är inne på att testa amp17 och sedan ett försteg ifrån Holographic Audio i halvbredd. (Du lär inte hitta bättre i halvbredd) Jag har både sett begagnade XTZ och Holographic Audio halvbredd ute på begagnatmarknaden.
Och du verkar inte vara typen som har jättebråttom så håll koll på beg. marknaden och sätt ut en köpes annons i din medlemstråd och på Hifitorget så kan det gå snabbare.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Xtz a2-300

Inläggav Emrik » 2020-11-10 19:16

FBK skrev:Hur har det gått Emrik? :)

Jag har funderat lite mer angående mina lyssningsintryck på Xtz a2-300 och det som förvånade mig lite var att de spelade mycket rent i alla register utan betoningar som tidigare grejer ifrån det märket gjort. Jag hade en gång en stor slutstegsträff hos mig genom Hififorum och då lyssnade vi på en drös olika slutsteg i helt olika prisklasser, och den tidens XTZ AB slutsteg lät mjuk och lite luddigt jämfört i stort jämfört emot de andra slutstegen.
Så varför inte ett Xtz a2-300 till topparna också eller som du är inne på att testa amp17 och sedan ett försteg ifrån Holographic Audio i halvbredd. (Du lär inte hitta bättre i halvbredd) Jag har både sett begagnade XTZ och Holographic Audio halvbredd ute på begagnatmarknaden.
Och du verkar inte vara typen som har jättebråttom så håll koll på beg. marknaden och sätt ut en köpes annons i din medlemstråd och på Hifitorget så kan det gå snabbare.


Så bråttom är det inte :) Halvbredd är lite svårt att hitta som är bra.

Naim NAP-100. tyvärr utgått.
Dayens Ampino stereo
Holographic amp17. tyvärr utgått.
Audio-GD precision 3

Kanske ännu en xtz men det känns så tråkigt. Ska hålla ögonen öppna på andrahandsmarknaden. Tack för din omtanke!

on topic så låter xtzan bättre än emotivan. Men emotivan har mindre plopp och konstigheter för sig. Den känns som bättre på allt utom just ljudkvalité. Inte för att XTZan känns okvalitativ men emotivan känns bättre i alla andra avseenden. Återkommer när jag har något annat att jämföra mot.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster