Xtz a2-300

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Xtz a2-300

Inläggav tomsk » 2020-08-29 06:24

Hej jag undrar om detta är ett high end eller hifi steg?
Ta benämningarna över med en nypa salt vad jag menar är det musikaliskt och låter bra.
https://www.xtz.se/product/edge-a2-300.
Åsikter mottages tacksamt.
Är till enligt ryktet svårdrivna högtalare bw 802n.
Mvh Tomas

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Xtz a2-300

Inläggav Triggerhappy » 2020-08-29 08:59

Hej,

Jag har ingen personlig erfarenhet av vare sig dina B&W 802n eller XTZ förstärkaren.

Men efter att förstått att dina högtalare är en skön kombination av fas och impedans utmaning så skulle jag sikta på minst ett mellanstort klass AB steg som är någorlunda kapabelt nedåt 2 ohm om du vill kunna spela på inspirerad volym.
typ 2x200W.
I din ursprungstråd skrev FBK upp ett gäng steg som borde funka fint.

Kruxet är att AB stegen behöver rejäla nätdelar för att kunna leverera vid lägre impedans.
nu sålde jag nyligen mitt Parasound A21 men ser att det finns flera till salu...det borde funka som ett bra nominellt lagom steg.
Dess brukar ligga runt 15-18KKR beggat.
Rotel rb1585 lr nad 275 etc borde funka ok som den lägre nominella valet. ca 5-10KKR finns så klart flera kandidater i detta prisspann.
Övre nominella val finns det massor av...

Är din ljudtryckskrav mer modesta så klarar du dig säkert med mindre men jag skulle fortfarande sikta på steg som klarar lågimpediva laster.

Ovst är så klar drivning bara...säger ju inte mycket om hur det låter...dvs att högtalaren levererar som designat, rummet med akustik osv.
Lite snett är också rakt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Xtz a2-300

Inläggav Tangband » 2020-08-29 09:18

tomsk skrev:Hej jag undrar om detta är ett high end eller hifi steg?
Ta benämningarna över med en nypa salt vad jag menar är det musikaliskt och låter bra.
https://www.xtz.se/product/edge-a2-300.
Åsikter mottages tacksamt.
Är till enligt ryktet svårdrivna högtalare bw 802n.
Mvh Tomas


Jag har hört B/W 802n låta väldigt övertygande med ett klass D steg från anawiew.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Xtz a2-300

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-29 09:33

Anaview är väl inte tillgängliga i Sverige? Finns i Tyskland och så ska de byggas in i lådor etc. Parasound A21 tror jag vara värt ett test.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Xtz a2-300

Inläggav paa » 2020-08-29 10:15

Triggerhappy skrev:Hej,

Jag har ingen personlig erfarenhet av vare sig dina B&W 802n eller XTZ förstärkaren.

Men efter att förstått att dina högtalare är en skön kombination av fas och impedans utmaning så skulle jag sikta på minst ett mellanstort klass AB steg som är någorlunda kapabelt nedåt 2 ohm om du vill kunna spela på inspirerad volym.
typ 2x200W.
I din ursprungstråd skrev FBK upp ett gäng steg som borde funka fint.

Det steg han frågar om uppfyller ju alla krav som du nämner, utom att det inte är Klass AB.
Varför inte då bara säga att du inte tycker att klass D (Ice-Power) är bra, när det verkar vara det du menar med all denna text?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Xtz a2-300

Inläggav distad » 2020-08-29 10:24

Tycker du att det blir för dyrt med mina första förslag så säger jag som Triggerhappy, gå på Parasound i första hand.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Xtz a2-300

Inläggav tomsk » 2020-08-29 13:06

FBK skrev:Tycker du att det blir för dyrt med mina första förslag så säger jag som Triggerhappy, gå på Parasound i första hand.

Nej funderar starkt på ngt av dina alternativ.
Kanske classe ca 400 bara en känsla inte ngn kunskap.
Lyssnade på senare classe på hifi klubben det lät bra vad jag kommer ihåg.
Är bara nyfiken då utvecklingen går framåt och kanske switcade steg är bra.
Lyssnade på tact och lyngdorf som lät bra..
Men som alltid olika rum och tid och inte mina förutsättningar.
Lyssnade på xtz på sista hifi mässan i Stockholm.
Var väl inget jag vart så imponerad av.
Men är ju för mig omöjligt att avgöra då man inte samtidigt jämförde andra steg.
Var också hos in var Öhman för många år sedan .Och min uppfattning var att han inte tyckte det var super viktigt med slutsteget.
Hat för mig han dela sina grejor över en hemabioreciver..
Och kör på hans råd Ang högtalarkablar 4x 2.5 kvadrat enkelledare vanlig elkabel
Mvh Tomas

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Xtz a2-300

Inläggav RogerGustavsson » 2020-08-29 13:37

tomsk skrev:Lyssnade på tact och lyngdorf som lät bra..
Men som alltid olika rum och tid och inte mina förutsättningar.
Lyssnade på xtz på sista hifi mässan i Stockholm.
Var väl inget jag vart så imponerad av.
Men är ju för mig omöjligt att avgöra då man inte samtidigt jämförde andra steg.
Var också hos in var Öhman för många år sedan .Och min uppfattning var att han inte tyckte det var super viktigt med slutsteget.


Ja, att bedöma en apparat i kedjan är svårt, kanske t.o.m. omöjligt utan att jämföra med något. Det du hört är en kombination av prylar, framför allt tillsammans med högtalare i rum. Hur man bedömer slutstegen vid sådan lyssning vet jag inte, möjligen att de klipper när effekten inte räcker till men knappast som enskild del av kedjan frikopplad från de andra länkarna.

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Xtz a2-300

Inläggav Triggerhappy » 2020-08-29 13:37

paa skrev:
Triggerhappy skrev:Hej,

Jag har ingen personlig erfarenhet av vare sig dina B&W 802n eller XTZ förstärkaren.

Men efter att förstått att dina högtalare är en skön kombination av fas och impedans utmaning så skulle jag sikta på minst ett mellanstort klass AB steg som är någorlunda kapabelt nedåt 2 ohm om du vill kunna spela på inspirerad volym.
typ 2x200W.
I din ursprungstråd skrev FBK upp ett gäng steg som borde funka fint.

Det steg han frågar om uppfyller ju alla krav som du nämner, utom att det inte är Klass AB.
Varför inte då bara säga att du inte tycker att klass D (Ice-Power) är bra, när det verkar vara det du menar med all denna text?



Jag tycker inte illa om klass D, men har ingen egen erfarenhet av dessa på knepigare fullregister högtalare, har dock själv klass D i min subrigg.

Mitt inspel på hans fråga bygger jag på att hans högtalare är en ganska besvärlig last.
Min erfarenhet är att strömstarka AB steg har störst chans att klara det snyggt.

Om du har erfarenhet av klass D steg som borde funka fint så säg det till honom,
Lite snett är också rakt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Xtz a2-300

Inläggav Tangband » 2020-08-30 21:25

Om slutstegsfunderingarna inbegriper att köpa något för kring 10000:- så finns den några väldigt, som det verkar, bra hypexsteg i den prisklassen som jag nog absolut skulle testa .

En del billigare A/B steg låter lite slött och luddigt jämfört med en del modernare klass D steg tycker jag, och det är min subjektiva åsikt. Och det finns i sin tur många klass D steg som låter riktigt illa.

Du bör nog testa lite olika steg till B/W 802.
Det blir en kul resa tror jag. :)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Xtz a2-300

Inläggav jansch » 2020-08-31 02:19

tomsk skrev:Hej jag undrar om detta är ett high end eller hifi steg?
Ta benämningarna över med en nypa salt vad jag menar är det musikaliskt och låter bra.
https://www.xtz.se/product/edge-a2-300.
Åsikter mottages tacksamt.
Är till enligt ryktet svårdrivna högtalare bw 802n.
Mvh Tomas


Det är ICE Power moduler i den där XTZ burken.... bra grejor!

Såg att dom hade 30dagar öppet köp så varför inte testa?

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Xtz a2-300

Inläggav tomsk » 2020-08-31 07:25

Funderar på att köpa ett classe ca 5200 kanske bia ampa och ha en kamal lvar till centern låtervdet förnuftigt

Pris 34 000 är det ett ok pris?
Nyservad av classe

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Xtz a2-300

Inläggav Strmbrg » 2020-08-31 18:58

Hej!

Jag vill inte framstå som dryg nu, för det är jag inte.
Men förvänta dig inte att det sitter en liksom "panel" av konsumentupplysare på ett forum, som har testat sig igenom allsköns apparater i en väldig massa kombinationer, rankat dessa och kan leta fram användbara svar ur något slags register.
Det funkar ju inte riktigt så.

Beträffande pris så är det ju enklast att söka själv på lämpliga sajter och försöka skaffa sig en prisbild.

Men, har du tur så finns det någon här som har en erfarenhet som kan användas till just dina frågor. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Xtz a2-300

Inläggav paa » 2020-08-31 19:09

AVR7000 har testat en mängd klass-d förstärkare. Sök i hans trådar eller så kan vi hoppas att han dyker in här.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Xtz a2-300

Inläggav Frisk » 2020-08-31 19:51

Tangband skrev:Om slutstegsfunderingarna inbegriper att köpa något för kring 10000:- så finns den några väldigt, som det verkar, bra hypexsteg i den prisklassen som jag nog absolut skulle testa .
/klipp/

Är något av dessa levererat färdigt och CE-märkt (eller primärt testat vad beträffar generering av skräp på nät och i sin omgivning) ? Jag har kikat lite, byggsatserna har förstås inga såna krav då de inte är färdiga produkter. Audiophonics steg, färdigt, var inte testat men de skulle göra det, inte fått mer respons än så.

tomsk, var i landet befinner du dig?

Kollade specifikationen, varför specar man primärt effekt vid 4Ohm? Bara specat vid 1% och 10% THD också (utan inkluderat brus?) Spec ner till 2.7Ohm, går högtalarna lägre?
Fanns ju denna siffra också samt vid 100W 0,025% THD+N (1 kHz, <140 W, 8 Ω), så inte så mycket att bråka om.

Hittar heller inget CE-märke varken på bilderna eller i manualen!? verkar konstigt. Utan plugg i banankontakterna uppfyller den väl dock inte kraven... Men kan ju vara bortplockat på exemplaret på sidan...

-3dB redan vid 5Hz påverkar nog hörbara området, om det spelar roll är väl en annan sak.

Tycker kanske den har lite låg effekt för så fina högtalare, men beror ju på hur starkt och på vad man lyssnar.

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Xtz a2-300

Inläggav tomsk » 2020-09-01 11:53

Strmbrg skrev:Hej!

Jag vill inte framstå som dryg nu, för det är jag inte.
Men förvänta dig inte att det sitter en liksom "panel" av konsumentupplysare på ett forum, som har testat sig igenom allsköns apparater i en väldig massa kombinationer, rankat dessa och kan leta fram användbara svar ur något slags register.
Det funkar ju inte riktigt så.

Beträffande pris så är det ju enklast att söka själv på lämpliga sajter och försöka skaffa sig en prisbild.

Men, har du tur så finns det någon här som har en erfarenhet som kan användas till just dina frågor. :)


Tack för återkopplingen
Fick för mig att det är kunnig folk som inte tror på tomtar och troll....Enligt min uppfattning så finns det för mycket sådant inom hifi
Mvh Tomas

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Xtz a2-300

Inläggav tomsk » 2020-09-01 11:58

Nyköping 10 mil söder om Stockholm.
Är ngt talat så vet jag i princip inte vad alla siffror betyder och vad man ska titta efter.
Och vad som dessutom är sant och spelar praktiskt ngn roll när jag lyssnar.
Kompletterar nog med min xtz ice löser sin
I lägsta basen
Mvh Tomas

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Xtz a2-300

Inläggav distad » 2020-09-01 12:33

tomsk skrev:Nyköping 10 mil söder om Stockholm.
Är ngt talat så vet jag i princip inte vad alla siffror betyder och vad man ska titta efter.
Och vad som dessutom är sant och spelar praktiskt ngn roll när jag lyssnar.
Kompletterar nog med min xtz ice löser sin
I lägsta basen
Mvh Tomas

Du kan inte blanda olika slutsteg till samma högtalare, om det är det du tänker på.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Xtz a2-300

Inläggav juanth » 2020-09-01 13:13

paa skrev:AVR7000 har testat en mängd klass-d förstärkare. Sök i hans trådar eller så kan vi hoppas att han dyker in här.


Den här är av AVR7000 rekommenderad som drivning av bas i lågbudgetsegmenter. Mycket för pengarna.
Har köpt ett par som ska sättas ihop vad det lider.
Nu verkar priset ha höjts dock. Jag gav kring 270:- styck tror jag.
https://www.ebay.com/itm/254629172027
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Xtz a2-300

Inläggav tomsk » 2020-09-01 13:37

FBK skrev:
tomsk skrev:Nyköping 10 mil söder om Stockholm.
Är ngt talat så vet jag i princip inte vad alla siffror betyder och vad man ska titta efter.
Och vad som dessutom är sant och spelar praktiskt ngn roll när jag lyssnar.
Kompletterar nog med min xtz ice löser sin
I lägsta basen
Mvh Tomas

Du kan inte blanda olika slutsteg till samma högtalare, om det är det du tänker på.


Oj jag var otydlig .
Jag menar att jag ger en xtz subbwoffer som heter Ove ngt. Kanske punkt 18 .
Och tack för varningen.
P.s om man biampa
Skulle det inte rent tekniskt vara ok då.
Dom lär ju vara skilda åt elektriskt då man tagit bort bygeln.
Mvh Tomas

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Xtz a2-300

Inläggav tomsk » 2020-09-01 13:38

tomsk skrev:
FBK skrev:
tomsk skrev:Nyköping 10 mil söder om Stockholm.
Är ngt talat så vet jag i princip inte vad alla siffror betyder och vad man ska titta efter.
Och vad som dessutom är sant och spelar praktiskt ngn roll när jag lyssnar.
Kompletterar nog med min xtz ice löser sin
I lägsta basen
Mvh Tomas

Du kan inte blanda olika slutsteg till samma högtalare, om det är det du tänker på.


Oj jag var otydlig .
Jag menar att jag ger en xtz subbwoffer som heter Ove ngt. Kanske punkt 18 .
Och tack för varningen.
P.s om man biampa
Skulle det inte rent tekniskt vara ok då.
Dom lär ju vara skilda åt elektriskt då man tagit bort bygeln.
Mvh Tomas



Grrr aoutokorrekt.
Ej Ove ice ska det vara

Användarvisningsbild
hawall841
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2012-01-15
Ort: Strängnäs

Re: Xtz a2-300

Inläggav hawall841 » 2020-09-01 18:58

Hej! Om du är ute efter ett par class d steg så kan jag varmt rekommendera dom här.

https://www.aliexpress.com/item/10000090083368.html

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Xtz a2-300

Inläggav Tangband » 2020-09-01 21:02

hawall841 skrev:Hej! Om du är ute efter ett par class d steg så kan jag varmt rekommendera dom här.

https://www.aliexpress.com/item/10000090083368.html


Intressant med tpa3255 från Texas instruments. :)
Hur bra bra du detta steg låter - duger det till ”high end” bruk ?
Har du jämfört med några andra steg ?

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Xtz a2-300

Inläggav tomsk » 2020-09-01 22:55

hawall841 skrev:Hej! Om du är ute efter ett par class d steg så kan jag varmt rekommendera dom här.

https://www.aliexpress.com/item/10000090083368.html


Tack för tipset

Jag har så svårt att få ihop det i mitt huvud ..
OM klass d är bra varför säger inte fler det
,?
Är det för mycket tyckande och konservatism.
Är ju så å otroliga prisskilnader.
Eller är det så att prisskillnaden återspeglar lvalliteskillnaden....
Olika stor men är ju ofta många gånger 10 tal gånger billigare beroende på lösningar.
Hur som helst många gånger billigare??????
Såg samtidigt att lfe eller vad ljudantusiastföteningen dömde ut samtliga d steg dom testat....
Här själv inte haft möjlighet till blindtester så vem ska man höra på ?
Mvh Tomas

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Xtz a2-300

Inläggav Tangband » 2020-09-02 07:44

tomsk skrev:
hawall841 skrev:Hej! Om du är ute efter ett par class d steg så kan jag varmt rekommendera dom här.

https://www.aliexpress.com/item/10000090083368.html


Tack för tipset

Jag har så svårt att få ihop det i mitt huvud ..
OM klass d är bra varför säger inte fler det
,?
Är det för mycket tyckande och konservatism.
Är ju så å otroliga prisskilnader.
Eller är det så att prisskillnaden återspeglar lvalliteskillnaden....
Olika stor men är ju ofta många gånger 10 tal gånger billigare beroende på lösningar.
Hur som helst många gånger billigare??????
Såg samtidigt att lfe eller vad ljudantusiastföteningen dömde ut samtliga d steg dom testat....
Här själv inte haft möjlighet till blindtester så vem ska man höra på ?
Mvh Tomas


Tips! Lyft gärna blicken till andra ställen på internet. Audiosciencereview har testat många klass D steg. En del enligt dem väldigt bra , en del mindre bra. Det är ett paradigmskifte på gång där flera tunga hifimärken går över till klass D . Linn är bara ett exempel. LTS har testat några klass D steg, men knappast de senaste.

Ett klass D steg av high end klass som fått väldigt fin kritik här på forumet är från Anaview . Jag tror IÖ uttalade sig positivt om det. Och det är omkring 10 år sedan. Utvecklingen går framåt med kretsar som 2020 switchar 10 ggr snabbare och tillåter motkoppling som inbegriper filtreringen .

Jag tror/ vet att för att du ska bli nöjd på riktigt, så bör du prova och lyssna själv hemma på olika steg. Det finns inga bra råd att ge här angående hur det låter , bara subjektiva uppfattningar, även från mig.

tomsk
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2020-08-19

Re: Xtz a2-300

Inläggav tomsk » 2020-09-02 17:28

Tangband skrev:
tomsk skrev:
hawall841 skrev:Hej! Om du är ute efter ett par class d steg så kan jag varmt rekommendera dom här.

https://www.aliexpress.com/item/10000090083368.html


Tack för tipset

Jag har så svårt att få ihop det i mitt huvud ..
OM klass d är bra varför säger inte fler det
,?
Är det för mycket tyckande och konservatism.
Är ju så å otroliga prisskilnader.
Eller är det så att prisskillnaden återspeglar lvalliteskillnaden....
Olika stor men är ju ofta många gånger 10 tal gånger billigare beroende på lösningar.
Hur som helst många gånger billigare??????
Såg samtidigt att lfe eller vad ljudantusiastföteningen dömde ut samtliga d steg dom testat....
Här själv inte haft möjlighet till blindtester så vem ska man höra på ?
Mvh Tomas


Tips! Lyft gärna blicken till andra ställen på internet. Audiosciencereview har testat många klass D steg. En del enligt dem väldigt bra , en del mindre bra. Det är ett paradigmskifte på gång där flera tunga hifimärken går över till klass D . Linn är bara ett exempel. LTS har testat några klass D steg, men knappast de senaste.

Ett klass D steg av high end klass som fått väldigt fin kritik här på forumet är från Anaview . Jag tror IÖ uttalade sig positivt om det. Och det är omkring 10 år sedan. Utvecklingen går framåt med kretsar som 2020 switchar 10 ggr snabbare och tillåter motkoppling som inbegriper filtreringen .

Jag tror/ vet att för att du ska bli nöjd på riktigt, så bör du prova och lyssna själv hemma på olika steg. Det finns inga bra råd att ge här angående hur det låter , bara subjektiva uppfattningar, även från mig.

Tack men ändå nyanserat och matnyttiga tips

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Xtz a2-300

Inläggav Vinylcalle » 2020-09-03 01:06

Tangband skrev:
tomsk skrev:
hawall841 skrev:Hej! Om du är ute efter ett par class d steg så kan jag varmt rekommendera dom här.

https://www.aliexpress.com/item/10000090083368.html


Tack för tipset

Jag har så svårt att få ihop det i mitt huvud ..
OM klass d är bra varför säger inte fler det
,?
Är det för mycket tyckande och konservatism.
Är ju så å otroliga prisskilnader.
Eller är det så att prisskillnaden återspeglar lvalliteskillnaden....
Olika stor men är ju ofta många gånger 10 tal gånger billigare beroende på lösningar.
Hur som helst många gånger billigare??????
Såg samtidigt att lfe eller vad ljudantusiastföteningen dömde ut samtliga d steg dom testat....
Här själv inte haft möjlighet till blindtester så vem ska man höra på ?
Mvh Tomas


Tips! Lyft gärna blicken till andra ställen på internet. Audiosciencereview har testat många klass D steg. En del enligt dem väldigt bra , en del mindre bra. Det är ett paradigmskifte på gång där flera tunga hifimärken går över till klass D . Linn är bara ett exempel. LTS har testat några klass D steg, men knappast de senaste.

Ett klass D steg av high end klass som fått väldigt fin kritik här på forumet är från Anaview . Jag tror IÖ uttalade sig positivt om det. Och det är omkring 10 år sedan. Utvecklingen går framåt med kretsar som 2020 switchar 10 ggr snabbare och tillåter motkoppling som inbegriper filtreringen .

Jag tror/ vet att för att du ska bli nöjd på riktigt, så bör du prova och lyssna själv hemma på olika steg. Det finns inga bra råd att ge här angående hur det låter , bara subjektiva uppfattningar, även från mig.


Nu finns det tyvärr anledning att vara kritisk till hur Audiosciencereview mäter och presenterar det. Saker som förbättrar reslutatet för klass D slutsteg.
Dels finns det personer som är kritiska mot att man redan ifrån första början mäter klass D förstärkare med lågpass filter, sanningen är att om samma filter används med klass AB/A förstärkare kan det påverka alltifrån ingenting till en hel del förbättring.
Han använder dessutom nästan enbart väldigt snäv bandvidd vid mätningarna, något som kan påverka rejält, och tittar man på dom fall där han faktiskt även mätt THD+N vid högre bandvidd är inte sällan distorsionen 10 gånger högre (tror Hypex Ncore visade något sådant).
Mycket fokus ligger också vid 1khz, klass D slutstegen har inte sällan kraftigt ökande distorsion vid högre frekvenser, vid låg bandbredd filtrerar dessa övertoner bort.

Det känns helt enkelt som att jubelkören för klass D blivit lite för stark, mycket tack vare dessa tester.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Xtz a2-300

Inläggav Tangband » 2020-09-03 08:03

Visst kan det vara så i många fall, men...
Tpa 3118 är ett extremt prisbilligt integrerat klass D chip som nyss testats av audioscience review.
Såhär ser störningarna ut UTAN det vanliga klass D filtret Amirm brukar använda.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.15539/

”Finally, I ran a spectrum analysis without my usual class D amp filter in the path:”

”Wow, TI put some clever filtering/design in there. Usually the switching frequency is down just 10 to 2 dB from our main tone. Here, nothing rises above -88 dB or so! TI advertises that the amp will not interfere with AM radio and it definitely won't.”
Senast redigerad av Tangband 2020-09-03 08:24, redigerad totalt 2 gånger.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Xtz a2-300

Inläggav jansch » 2020-09-03 08:10

Vinylcalle skrev:
Tangband skrev:
tomsk skrev:
Tack för tipset

Jag har så svårt att få ihop det i mitt huvud ..
OM klass d är bra varför säger inte fler det
,?
Är det för mycket tyckande och konservatism.
Är ju så å otroliga prisskilnader.
Eller är det så att prisskillnaden återspeglar lvalliteskillnaden....
Olika stor men är ju ofta många gånger 10 tal gånger billigare beroende på lösningar.
Hur som helst många gånger billigare??????
Såg samtidigt att lfe eller vad ljudantusiastföteningen dömde ut samtliga d steg dom testat....
Här själv inte haft möjlighet till blindtester så vem ska man höra på ?
Mvh Tomas


Tips! Lyft gärna blicken till andra ställen på internet. Audiosciencereview har testat många klass D steg. En del enligt dem väldigt bra , en del mindre bra. Det är ett paradigmskifte på gång där flera tunga hifimärken går över till klass D . Linn är bara ett exempel. LTS har testat några klass D steg, men knappast de senaste.

Ett klass D steg av high end klass som fått väldigt fin kritik här på forumet är från Anaview . Jag tror IÖ uttalade sig positivt om det. Och det är omkring 10 år sedan. Utvecklingen går framåt med kretsar som 2020 switchar 10 ggr snabbare och tillåter motkoppling som inbegriper filtreringen .

Jag tror/ vet att för att du ska bli nöjd på riktigt, så bör du prova och lyssna själv hemma på olika steg. Det finns inga bra råd att ge här angående hur det låter , bara subjektiva uppfattningar, även från mig.


Nu finns det tyvärr anledning att vara kritisk till hur Audiosciencereview mäter och presenterar det. Saker som förbättrar reslutatet för klass D slutsteg.
Dels finns det personer som är kritiska mot att man redan ifrån första början mäter klass D förstärkare med lågpass filter, sanningen är att om samma filter används med klass AB/A förstärkare kan det påverka alltifrån ingenting till en hel del förbättring.
Han använder dessutom nästan enbart väldigt snäv bandvidd vid mätningarna, något som kan påverka rejält, och tittar man på dom fall där han faktiskt även mätt THD+N vid högre bandvidd är inte sällan distorsionen 10 gånger högre (tror Hypex Ncore visade något sådant).
Mycket fokus ligger också vid 1khz, klass D slutstegen har inte sällan kraftigt ökande distorsion vid högre frekvenser, vid låg bandbredd filtrerar dessa övertoner bort.

Det känns helt enkelt som att jubelkören för klass D blivit lite för stark, mycket tack vare dessa tester.

Mvh Carl


Har något konkret exempel? Lågpassfiltrets brytfrekvens?
Att mäta THD på frekvenser över 8 kHz är ju ganska onödigt då 2:a tonen hamnar på 16 kHz, det krävs många % om det skall vara hörbart. Visserligen kan det finnas underllggande orsaker som kan skapa andra problem men inte specifikt i klass D tekniken som sådan.
Det finns dock ett generellt "problem" med att fokusera harmonisk dist så som hifi-branschen gör. IM och problem med t.ex. stabilitet är viktigare. Blir som att "sila mygg och svälja kameler" eller bedömma en motor efter max antal hästkrafter.

Mätningarna ovan presenterade i Tangbands inlägg verkar inte ha något filter som har betydelse för en objektiv värdering.
Senast redigerad av jansch 2020-09-03 08:19, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Xtz a2-300

Inläggav Tangband » 2020-09-03 08:13

Edit: dubbelpost
Senast redigerad av Tangband 2020-09-03 08:26, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AlbertHall, Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 21 gäster