Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-29 12:41

Jag tycker inte det.
Att behöva jämföra ett mot ett annat för att avgöra om det låter bra eller dåligt är kanske till och med fel?

Vi översköljs med val. I alla tänkbara sammanhang och situationer. Vilken bil är bäst? Är den där tandborsten slitstarkare än den här? Är det här en bra elleverantör? Har du jämfört med denna?

Tillslut blir vi oförmögna att lita till det egna omdömet. Vi klarar inte att avgöra vad som är bra eller dåligt utan att sätta det i relation till något annat.
Skillnader blir lättare att bedöma än om något är bra eller dåligt.
Vad är tillräckligt?

Yttermera kan det leda väldigt fel:
Den här förstärkaren har lägre THD än den där. Men har det någon betydelse?
Den här högtalaren låter betydligt bättre än den där. Men är båda likafullt dåliga?

Jag tycker detta är väldigt intressant, men ger nu er andra tillfälle att kommentera istället för att mala på med mer ord redan i inledningen.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav Bill50x » 2020-08-29 12:56

Nej, man behöver inte jämföra apparater/högtalare med varandra. Lyssnar man mycket på musik så har man ändå en sorts inre referens om hur det bör låta. När man jämför apparater så är det många som snöar in på detaljer och hur väl dom hörs ("här hör man bättre vilken stråke som används extra tydligt") vilket kan leda fel. Man kan få en återgivning som är i längden tröttande. Då är det bättre att använda sin inre referens och tänka, låter detta som i verkligheten?

Nu är ju lyssningssituationen helt annorlunda hemma, och ibland tror jag man fastnar för en kompensatorisk återgivning. Dvs man ersätter synintrycken med en övertydlighet i återgivningen.

Att lyssna på musik som i stort är inspelad med/i datorer är en extra komplikation, väldigt få av oss vet hur det lät i studion från mastern.

Att jämföra två högtalare med varandra är tämligen meningslöst. De kommer med stor sannolikhet låta väldigt olika, förmodligen lika fel och jämförelsen kommer inte leda någon vart. hifikg brukar ju växla mellan två olika högtalare, tänk om vi skulle tvinga honom att välja ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav darkg » 2020-08-29 13:02

Strmbrg skrev:Till slut blir vi oförmögna att lita till det egna omdömet. Vi klarar inte att avgöra vad som är bra eller dåligt utan att sätta det i relation till något annat.
Skillnader blir lättare att bedöma än om något är bra eller dåligt.
Vad är tillräckligt?


Omdömet måste ju ha något att arbeta med. Vi kan antagligen konstatera "detta är njutbart" eller motsatsen utan jämförelse, men nästan inget av allt som finns i samhället skulle finnas om vi inte föredrog det som synes oss mer njutbart än det andra. Eller hur?

En långt driven jakt på det som är [lite] bättre leder inte nödvändigtvis rätt, men jämförelsen som sådan är ganska ofrånkomlig!

(Just hifi-världen är kul, det verkar krylla av folk som är irrationellt petiga OCH folk som är suboptimalt okritiska...).
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav petersteindl » 2020-08-29 13:06

Frågeställningen är lite komplex. Braighet i sig är ett tillstånd på en värdeskala. Därmed är det alltid en jämförelse.

Men TS menar nog att söka få fram braighet på en absolutskala. Dessutom är skalan subjektiv. Men är skalan lika för alla? Bra är positivt.

Motsatsen till ordet ’bra’ är ordet ’dålig’. Dåligt är då negativt. Däremellan finns kanske en mittpunkt, en slags nolla.

Då beror värderingsskalan på vilken referans som man satt nollan till. Hur vet man att det är noll just där?

Varierar denna nolla i tiden?

Säg att man skulle bygga en robot. Hur avgör roboten vad som är bra eller dåligt? Bygger man 10000 robotar, kommer alla 10000 robotar ha identisk samma värdeskala? Om så är fallet, varför då? Om inte, varför inte då?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav Nattlorden » 2020-08-29 13:24

Man måste inte jämföra för att bedöma om det låter subjektivt bra, men för att veta objektivt så måste man. Dvs. för att kunna påstå något behövs jämförelser.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-29 13:26

Nattlorden skrev:Man måste inte jämföra för att bedöma om det låter subjektivt bra, men för att veta objektivt så måste man. Dvs. för att kunna påstå något behövs jämförelser.

Utveckla gärna. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav hcl » 2020-08-29 14:07

Precis som Peter är inne på så har alla värdegraderingar en referens. Utan objektreferens så relaterar bra till personen som uttalar braigheten, vilket kan vara svårt att relatera till t.o.m. för en själv. Med objektreferens så är det uppenbart att de två (om två) jämförda objekten är varandras referenser. Alternativet till graderad referens är rätt resp. fel. Dessa har ingen objektreferens eller behov av graderering då de är logiska till karaktären. Man kan jämföra dåligt-bra med mer eller mindre fel resp. rätt, men det förutsätter att man har en kalibrerad värdeskala d.v.s. som linjerar upp med dålig till bra.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav PerStromgren » 2020-08-29 14:15

Om man är litet fyrkantigt lagd, som jag, kan man ju säga att hifiapparater ju återger något som "funnits". Det innebär att målet ska vara så liten skillnad som möjligt mellan in och ut. Och då blir det ju en jämförelse per automagi!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-29 14:48

Såhär då:

"Vikket jävla acc det är i den här kärran!"
"Vänta du bara tills du får testa den andra..."
"Vov! (Wow!) nu snackar vi VERKLIGEN acc!!"
"Okay, hoppa in i den första igen..."
"Hm... Den känns ju slö nu..."
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav dewpo » 2020-08-29 15:04

Självklart inte :D

Ta en känga som exempel.

En bra känga håller foten varm och torr när det är kyligt och vått, I en dålig känga blir foten kall och fuktig vid fel väderlek.
En bra känga släpper ut fotsvetten och håller foten sval och torr när det är varmt, En dålig känga blir ett våtvarmt omslag i värme.
En bra känga ger inte blåsor och skav, Men en dålig gör det.
Så man behöver inte jämföra produkter för att avgöra om de är bra eller dåliga, Man behöver bara ha en uppfattning om vad man skall ställa för krav :twisted:
Men sen är förstås alla fötter olika så en känga som är bra för dig kan vara dålig för någon annan!

Jämföra däremot är något som vanliga människor är besatta av.
Och anledningen till det är det hierarkiska samhället som får människor att tro att en dålig bil är bra om grannens är sämre :?
Men en bra bil är dålig om grannens är bättre :wink:
Det är helt enkelt något som bara människor utan egna inre preferenser behöver ägna sig åt :twisted:

Ps Sen är förstås det mesta i världen skit ändå :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav Strmbrg » 2020-08-29 15:17

dewpo skrev:... Man behöver bara ha en uppfattning om vad man skall ställa för krav :twisted:
---
Jämföra däremot är något som vanliga människor är besatta av.


Ja, vilka krav skall jag ställa? Har jag ingen susning om det UTAN att först få veta vad som finns att välja på?
Detta kombinerat med en allmän oro över att det kan finnas ett bättre val, blir ju lätt ganska besvärande.

Vadå "bättre" förresten?
Bättre, men dåligt likafullt?
Bättre, men knappt märkbart bättre?
Bättre, men onödigt mycket bättre, eftersom skillnaden inte märks i praktiken. (Batteriet håller trehundra år istället för i tvåhundra.)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav dewpo » 2020-08-29 16:20

Strmbrg skrev:
dewpo skrev:... Man behöver bara ha en uppfattning om vad man skall ställa för krav :twisted:
---
Jämföra däremot är något som vanliga människor är besatta av.


Ja, vilka krav skall jag ställa? ...

8O Jag såg en Youtube video nyligen där en person påstod att ljudet var bra nog om man inte ville sluta lyssna, Utan man önskade att lyssna all vaken tid!
Själv är jag lite för rastlös för att vara av den uppfattningen, Utan jag tycker att det räcker att ljudet har dragningskraft nog lyssna i perioder med behållning!
Men sitter du hemma och önskar att du var någon annanstans "på konsert?" så är det förstås inte tillräckligt bra!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav Nattlorden » 2020-08-29 16:58

Strmbrg skrev:
Nattlorden skrev:Man måste inte jämföra för att bedöma om det låter subjektivt bra, men för att veta objektivt så måste man. Dvs. för att kunna påstå något behövs jämförelser.

Utveckla gärna. :)


Det har med mottagaren att göra och om den mottagaren inte är en själv så behöver det finnas något att bygga trovärdigheten jämte.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav jansch » 2020-08-29 17:13

dewpo skrev:
Strmbrg skrev:
dewpo skrev:... Man behöver bara ha en uppfattning om vad man skall ställa för krav :twisted:
---
Jämföra däremot är något som vanliga människor är besatta av.


Ja, vilka krav skall jag ställa? ...

8O Jag såg en Youtube video nyligen där en person påstod att ljudet var bra nog om man inte ville sluta lyssna, Utan man önskade att lyssna all vaken tid!
Själv är jag lite för rastlös för att vara av den uppfattningen, Utan jag tycker att det räcker att ljudet har dragningskraft nog lyssna i perioder med behållning!
Men sitter du hemma och önskar att du var någon annanstans "på konsert?" så är det förstås inte tillräckligt bra!


Det där "håller" inte.....
Det är inte kvaliteten på ljudet som styr om vi lyssnar aktivt utan innehållet i nformationen som delges.
Utgå från människan, inte Hifi nörderi.
Dock! om målet med lyssningen är att höra bra eller dålig återgivning kan detta kortfristigt bli i fokus. Men ljud som upplevs ointressanta, ej viktiga, obehagliga kommer alltid att efter kort tid styra att man antingen tappar fokus eller helt enkelt undviker p g a obehag.

Extremexempel:
Att lyssna på någon som kräks blir mer och mer obehagligt ju bättre ljudåtergivningen är.....eller är det någon som kan fokusera på ren återgivning då?

Omvänt är vi väldigt mottagliga för reverb som skapar rymd och öppenhet......frihet och harmoni.

Hörseln är utvecklad för att skapa bra livsförutsättningar, inte Hifi-nörderi

PS. Visst kan ljud bli så dåligt att det påverkar vår ork, men det är inte det primära. DS

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21100
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav E » 2020-08-29 18:23

Strmbrg skrev:Såhär då:

"Vikket jävla acc det är i den här kärran!"
"Vänta du bara tills du får testa den andra..."
"Vov! (Wow!) nu snackar vi VERKLIGEN acc!!"
"Okay, hoppa in i den första igen..."
"Hm... Den känns ju slö nu..."

Häst och vagn är slött. Det kanske man nöjer sig med om man aldrig provar bilen.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5186
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav dewpo » 2020-08-30 10:10

E skrev:
Strmbrg skrev:Såhär då:

"Vikket jävla acc det är i den här kärran!"
"Vänta du bara tills du får testa den andra..."
"Vov! (Wow!) nu snackar vi VERKLIGEN acc!!"
"Okay, hoppa in i den första igen..."
"Hm... Den känns ju slö nu..."

Häst och vagn är slött. Det kanske man nöjer sig med om man aldrig provar bilen.

Mvh E*


Men en bil med "Bra" acceleration är inte det en bil där föraren själv väljer graden av acceleration med gas foten?
Om man inte når önskad acceleration innan plattan slår i botten så borde den ju anses som otillräcklig även kallat "Dålig"?

Hur mycket acceleration som krävs av en "Bra" bil är dock mycket individuellt :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav hifikg » 2020-08-30 10:19

Är man nöjd och inte nyfiken så behöver man inte jämföra ett pilledutt, bara lyssna och njut. Där är jag med undantag för att jag också är nyfiken. Därför besöker jag mässor tar hit olika prylar o t o m högtalare, för tänk om det låter ännu mer njutbart. Någon gång kanske det händer liksom.

När det gäller bil så inser jag att det finns både nyare, större, starkare, snabbare och inte minst snyggare, men där är mitt mål att komma från A till B med tillräckligt mycket stuff med mig, ibland med en husvagn efter mig. Det målet uppfyller en gammal V70 som knappt är inkörd (<40000 mil på mätaren) gott och väl. Nöjd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav Harryup » 2020-08-31 18:08

Man kan inte ojämföra. Alla som en gång hört musik återgiven live, via högtalare eller via hörlurar kommer ha det i bagaget och jämföra med vare sig man vill eller inte.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav MacBruce » 2020-09-01 00:09

hifikg skrev:Är man nöjd och inte nyfiken så behöver man inte jämföra ett pilledutt, bara lyssna och njut. Där är jag med undantag för att jag också är nyfiken. Därför besöker jag mässor tar hit olika prylar o t o m högtalare, för tänk om det låter ännu mer njutbart. Någon gång kanske det händer liksom.

När det gäller bil så inser jag att det finns både nyare, större, starkare, snabbare och inte minst snyggare, men där är mitt mål att komma från A till B med tillräckligt mycket stuff med mig, ibland med en husvagn efter mig. Det målet uppfyller en gammal V70 som knappt är inkörd (<40000 mil på mätaren) gott och väl. Nöjd.


I mitt nuvarande boende har jag inga parkeringsmöjligheter, annars hade jag nog fortfarande behållit min Volvo 245 -80. Bortsett från däckbyten och planslipning av topplocket (hade glömt att programmera Eberspächern inför en särskilt kall natt, så det blev kokning innan ispropparna hade tinat...), fungerade den perfekt. Inte ens Bilprovningen kunde uppfinna några anmärkningar, trots att de ansträngde sig.

Annars har jag alltid varit SAAB-frälst sedan 50-talet, måste jag erkänna, men vid mitt senaste bilköp var 245:an helt enkelt "bästa köp" — med beaktande av mina behov, snarare än körglädje. Antar att jag, sent omsider, har "mognat". ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav hifikg » 2020-09-01 00:15

Ja, Volvo 245 är Världens Bästa Bil, fast nu börjar de tunna ut rejält och kvarvarande exemplar börjar närma sig rimliga priser. Mitt exemplar inhandlades en sen kväll på en mörk parkering medan bilens tidigare ägare ivrigt avrådde mig från köp, men min magkänsla var att fordonet var helt okej. Hade den i tio år och fick tillbaka varenda krona den kostade i inköp. Sålde den pga en massa irriterande jordfel som fick fel lampor att blinka och allt möjligt att bete sig tokigt. Dagen efter jag sålt den mötte jag den med alla lampor i perfekt ordning, så den snubben gjorde säkert en bra affär han också.

Idag tvingades jag byta bromsklossar o något ok till handbromsen o bilen har inte ens gått 40.000 mil än, det går utför med Volvo.
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Måste man JÄMFÖRA för att avgöra braighet?

Inläggav MacBruce » 2020-09-01 00:45

hifikg skrev:Ja, Volvo 245 är Världens Bästa Bil, fast nu börjar de tunna ut rejält och kvarvarande exemplar börjar närma sig rimliga priser.


Jag fick faktiskt ett generöst bud på bilen från självaste Tüskland, men då hade jag redan sålt den...

Sålde den pga en massa irriterande jordfel som fick fel lampor att blinka och allt möjligt att bete sig tokigt. Dagen efter jag sålt den mötte jag den med alla lampor i perfekt ordning, så den snubben gjorde säkert en bra affär han också.


Hade ett liknande fel. Då jag just var i "uppstart-fasen" med ett nytt företag, hade jag inte tid att själv felsöka utan lämnade bilen till verkstad. Det visade sig att domkraften låg och sporadiskt kortslöt en av "bak-belysningarna"...

[...]Idag tvingades jag byta bromsklossar o något ok till handbromsen o bilen har inte ens gått 40.000 mil än, det går utför med Volvo.


Amen alltså — skäms, Volvo! ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster