Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav JonasB » 2020-09-01 20:15

Jag tänker bl.a. på Holograpahic audios försteg.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav jonasp » 2020-09-01 20:50

När man låter en hemmabioförstärkares förstegsutgångar gå direkt till slutsteget så att man kan köra sin rigg både i finstereoläge eller brutalhemmabioläge utan att koppla om en massa sladdar?

Tror jag om jag får gissa lite.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav Morello » 2020-09-01 21:02

Mja, man låter hembioförstegets frontutgång gå till bioingången på tvåkanalsförsteget. Bioingången har 0 dB förstärkning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav Conan » 2020-09-01 21:09

Precis! Ena ingången på försteget körs "rakt igenom" utan förstärkning; som om det inte fanns nåt försteg där alls. På min PRE 25 är förstärkning 1x märkt med en plupp på fronten. Pre out front på hemmabiostärkaren går till ena ingången på PRE 25, volymratten ställs mot "pluppen" och då spelar hemmabiosteget mot slutsteget som driver fronthögtalarna.

När behövs den? Jo för vanlig stereolyssning så är det en tvåkanalsanläggning. PRE 25 låter bättre än förstegsdelen i receivern som inte är påslagen för "finlyssning" i stereo. Men för filmtittning då så används såklart samma fronthögtalare och deras slutsteg men med extra center- och surroundhögtalare som drivs av receivern.

Det bästa av två världar. 8)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav jonasp » 2020-09-01 21:16

Min formulering var tafflig. När jag skriver "direkt" menade jag förbi volymkontrollen.

Funktionen kräver kanske att man har antingen fullregisterhögtalare eller extern aktivt delningsfilter för busmodulerna alternativt inte använder busmodulerna vid musiklyssning.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav jonasp » 2020-09-01 21:17

Tillägg. Har Sybarite-försteget en sådan funktion?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav Morello » 2020-09-01 21:20

jonasp skrev:Tillägg. Har Sybarite-försteget en sådan funktion?


Svar ja; en ingång kan konfigureras som "vanlig" ingång eller biografingång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav jonasp » 2020-09-01 21:32

Strålande! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav Conan » 2020-09-01 21:58

jonasp skrev:Funktionen kräver kanske att man har antingen fullregisterhögtalare eller extern aktivt delningsfilter för busmodulerna alternativt inte använder busmodulerna vid musiklyssning.


Eller huvudhögtalare med basstöd. :)

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav JonasB » 2020-09-01 22:29

Tack! Fiffig funktion. I min nuvarande setup funkar det inte eftersom jag kör frontar i fullregister plus en basmodul för att få till en mer jämn kurva.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav goat76 » 2020-09-01 22:43

JonasB skrev:Tack! Fiffig funktion. I min nuvarande setup funkar det inte eftersom jag kör frontar i fullregister plus en basmodul för att få till en mer jämn kurva.


Hur ser din setup ut, hur är allt kopplat?

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav JonasB » 2020-09-01 23:11

goat76 skrev:
JonasB skrev:Tack! Fiffig funktion. I min nuvarande setup funkar det inte eftersom jag kör frontar i fullregister plus en basmodul för att få till en mer jämn kurva.


Hur ser din setup ut, hur är allt kopplat?


Alltså, jag har inte något försteg med sådan pass through. Utan var bara nyfiken på funktionen.

Jag streamar till en surroundförstärkare som driver frontarna pi60s i fullregister plus en basmodul (via zon 2) upp till 80 hz. Inom någon vecka kommer jag prova om det blir bäst resultat med pi60s och basstöd plus en basmodul eller pi60s delat mot tre basmoduler. Anledningen till den udda basmodulen beror på att jag behöver ha den mot väggen bakom lyssningsplats för att få bort en jobbig svacka mellan 35 och 50 hz.
Kanske mer info än vad som efterfrågades :D

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav goat76 » 2020-09-01 23:55

JonasB skrev:
goat76 skrev:
JonasB skrev:Tack! Fiffig funktion. I min nuvarande setup funkar det inte eftersom jag kör frontar i fullregister plus en basmodul för att få till en mer jämn kurva.


Hur ser din setup ut, hur är allt kopplat?


Alltså, jag har inte något försteg med sådan pass through. Utan var bara nyfiken på funktionen.

Jag streamar till en surroundförstärkare som driver frontarna pi60s i fullregister plus en basmodul (via zon 2) upp till 80 hz. Inom någon vecka kommer jag prova om det blir bäst resultat med pi60s och basstöd plus en basmodul eller pi60s delat mot tre basmoduler. Anledningen till den udda basmodulen beror på att jag behöver ha den mot väggen bakom lyssningsplats för att få bort en jobbig svacka mellan 35 och 50 hz.
Kanske mer info än vad som efterfrågades :D


Det var ett bra och tydligt svar, då förstår jag problematiken, med en pass through-funktion blir du tyvärr av med möjligheten att köra den där extra basmodulen vid musiklyssning.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav Mirage » 2020-09-02 02:18

Jag har ett Advantage P1 med hembioförbikoppling som hängt med sen tidigare hembioförsteg. Sen ett antal år tillbaka har jag ett Meridian G68ADV där basen till de främre högtalarna anpassats efter rummet och jag har möjlighet att använda min sub även till musik i två kanaler.
Sen jag fick ordning på det så använder jag i princip aldrig tvåkanalsförsteget. Gör jag det får jag förhöjd bas vid vissa frekvenser och inte samma djup. Det är möjligt att P1:an kan vara bättre i högre register, men jag lyckas inte höra det.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav Harryup » 2020-09-02 04:20

Se upp med timingen på den lösa basen. Den kommer fylla ut svackan med bas som inte är "i tid" med frambasarna. I synnerhet om du blandar en delningen med digitalt och analogt.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav JonasB » 2020-09-02 07:46

Harryup skrev:Se upp med timingen på den lösa basen. Den kommer fylla ut svackan med bas som inte är "i tid" med frambasarna. I synnerhet om du blandar en delningen med digitalt och analogt.


Det borde väl gå att få det skapligt i tid? Det går ju att ställa på sub out. Blir det ett mindre problem med frontarna delade mot tre basmoduler menar du?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav Harryup » 2020-09-02 09:06

JonasB skrev:
Harryup skrev:Se upp med timingen på den lösa basen. Den kommer fylla ut svackan med bas som inte är "i tid" med frambasarna. I synnerhet om du blandar en delningen med digitalt och analogt.


Det borde väl gå att få det skapligt i tid? Det går ju att ställa på sub out. Blir det ett mindre problem med frontarna delade mot tre basmoduler menar du?


Det blir ett större problem om du tänker ha den bakom dig. Ser personligen ingen möjlighet till att få det bra tidmässigt men frekvensgångsmässigt går det ju.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav Harryup » 2020-09-02 09:08

Använd REW och justera in allt efter. Ingen poäng att göra det med måttband då det inte bara är avståndet till lyssnare som skall beaktas utan också avståndet mellan högtalare som spelar grundton och övertoner.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav JonasB » 2020-09-02 20:19

Harryup skrev:
JonasB skrev:
Harryup skrev:Se upp med timingen på den lösa basen. Den kommer fylla ut svackan med bas som inte är "i tid" med frambasarna. I synnerhet om du blandar en delningen med digitalt och analogt.


Det borde väl gå att få det skapligt i tid? Det går ju att ställa på sub out. Blir det ett mindre problem med frontarna delade mot tre basmoduler menar du?


Det blir ett större problem om du tänker ha den bakom dig. Ser personligen ingen möjlighet till att få det bra tidmässigt men frekvensgångsmässigt går det ju.


Och jag ser/vet ingen möjlighet att få till svackan utan den extra basmodulen. Jag tror att det är fler än jag som skulle föredra bas där mycket "information" finns i typ all musik kontra perfektion tidsmässigt.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav JonasB » 2020-09-02 20:38

Harryup skrev:Använd REW och justera in allt efter. Ingen poäng att göra det med måttband då det inte bara är avståndet till lyssnare som skall beaktas utan också avståndet mellan högtalare som spelar grundton och övertoner.


Jag ska göra mitt bästa. Har både mikrofon och ett program som kan hjälpa till :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav Harryup » 2020-09-02 22:49

JonasB skrev:
Harryup skrev:
JonasB skrev:
Det borde väl gå att få det skapligt i tid? Det går ju att ställa på sub out. Blir det ett mindre problem med frontarna delade mot tre basmoduler menar du?


Det blir ett större problem om du tänker ha den bakom dig. Ser personligen ingen möjlighet till att få det bra tidmässigt men frekvensgångsmässigt går det ju.


Och jag ser/vet ingen möjlighet att få till svackan utan den extra basmodulen. Jag tror att det är fler än jag som skulle föredra bas där mycket "information" finns i typ all musik kontra perfektion tidsmässigt.


Absolut, tills man hört skillnaden. Det är ju inte så att du inte skall fixa felet. Men kanske på ett annat sätt bara.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Vad är en hembio pass-through och när behövs den?

Inläggav JonasB » 2020-09-02 23:11

Harryup skrev:
JonasB skrev:
Harryup skrev:
Det blir ett större problem om du tänker ha den bakom dig. Ser personligen ingen möjlighet till att få det bra tidmässigt men frekvensgångsmässigt går det ju.


Och jag ser/vet ingen möjlighet att få till svackan utan den extra basmodulen. Jag tror att det är fler än jag som skulle föredra bas där mycket "information" finns i typ all musik kontra perfektion tidsmässigt.


Absolut, tills man hört skillnaden. Det är ju inte så att du inte skall fixa felet. Men kanske på ett annat sätt bara.


Om du menar skillnaden mellan basmodul av och på så stämmer det, basmodulen tillför otroligt mycket.
Andra sätt, som jag kommer på, skulle vara att bygga ett nytt rum eller sitta sju meter från tvn och inte se undertexterna. Inget av dessa är ett alternativ för mig så jag hoppas att detta är en skaplig kompromiss. Jag tar gärna emot input hur man annars kan lösa det när man som jag sitter ett par meter från väggen bakom och får detta problem.

Nu blir det off tonic men det kanske ine gör så mycket.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster