Pro-ject streamer tappar signalen efter pausning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Pro-ject streamer tappar signalen efter pausning

Inläggav Strmbrg » 2020-09-02 14:08

Är det någon här som använder Pro-ject Stream Box S2 Ultra?

Det tycks vara någon "bugg" som gör att den ibland tappar signalen, eller kanske snarare upphör att skicka signalen vidare till DAC:en.
Detta händer framförallt då jag har pausat uppspelningen. Då blir det till att starta om.
Det händer oavsett om jag kör över WIFI eller via WLAN.

Det finns ju massor av inställningar av apparaten (via dess app) som hur mycket den skall buffra etcetera, men inte heller det verkar helt eliminera beteendet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Pro-ject streamer tappar signalen efter pausning

Inläggav Harryup » 2020-09-02 15:34

Finns det någon uppgradering av programvaran?

/Harry Up

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Pro-ject streamer tappar signalen efter pausning

Inläggav Strmbrg » 2020-09-02 15:58

Harryup skrev:Finns det någon uppgradering av programvaran?

/Harry Up


Nix, jag har den senaste.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Pro-ject streamer tappar signalen efter pausning

Inläggav goat76 » 2020-09-02 16:46

Jag får också vissa problem ifall jag pausar en låt på Tidal en längre stund, exempelvis för att äta eller liknande och sedan försöker starta låten från det läget där den befann sig vid pausningen. Om du istället kör igång en annan låt i låtlistan så kommer det säkert att lösa sig, det gör det för mig.

Problemet ligger nog inte i din streamer, utan mer att det uppstår problem med att buffra från en streamingtjänst så länge.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Pro-ject streamer tappar signalen efter pausning

Inläggav Strmbrg » 2020-09-02 17:49

Jag tipsades om att använda statisk IP adress. Ändrade detta via appen och därefter kommer jag överhuvudtaget inte åt streamern trots att jag anger dess IP.
Nåja, jag kör vidare med USB-anslutning mellan dator och M Scaler istället. Det borde jag gjort hela tiden och skippat den här burken. Synd bara på en massa pengar...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Pro-ject streamer tappar signalen efter pausning

Inläggav Strmbrg » 2020-09-02 19:51

Sådärja, hittade ett omstartsprogram på neetet så nu funkar eländet igen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Pro-ject streamer tappar signalen efter pausning

Inläggav matssvensson » 2020-09-02 19:55

Strmbrg skrev:Jag tipsades om att använda statisk IP adress. Ändrade detta via appen och därefter kommer jag överhuvudtaget inte åt streamern trots att jag anger dess IP.
Nåja, jag kör vidare med USB-anslutning mellan dator och M Scaler istället. Det borde jag gjort hela tiden och skippat den här burken. Synd bara på en massa pengar...

Statiska IP adresser är bra att ha på prylarna som man vill vara säker på att hitta i sitt nätverk. Jag undrar bara hur du ställt in detta, när du säger att du gjort det med appen? Jag har för mig att statiska IP adresser definierar du i din router, inte i apparaterna.

Med statiska adresser till vissa prylar i nätverket är det också viktigt att du definierar om området för tilldelning av dynamiska adresser till utanför området där du vill ha statiska adresser. Till exempel, använd statiska adresser mellan 1-50 och ställ in dynamiska från 100 och uppåt. Annars kan det knasa ihop sig. Datorer är inte alltid så intelligenta som vissa vill ge sken av. Fönstret för dynamiska adresser bestämmer du i routern.

Felet du beskriver kan också ha med time out inställningar och prioriteter i nätverket har jag hört någon berätta. Men sånt kan jag inget om själv än. Tipset från goat76 att hoppa fram eller tillbaks i spellistan är det som funkar för mig också. Men det kan bero på att vi möjligen har nätverksspelare från samma tillverkare.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Pro-ject streamer tappar signalen efter pausning

Inläggav Strmbrg » 2020-09-02 20:09

Pro-jects hemsida visade sig ha ett nedladdningsbart program.
Med detta på en sticka in i streamern så återgick alltihop till fabriksläge.'
Nu fonkar det igen. Dock lär nog det där signalavbrotten kvarstå...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Pro-ject streamer tappar signalen efter pausning

Inläggav Strmbrg » 2020-09-03 20:33

Det verkar som att en omladdning av apparatens programvara resulterade i att den numera funkar utan omstart även efter lång pausning.
Kan ju vara värt att prova för andra med samma lilla problem.

Get a USB Thumb Drive • Format it as “FAT32” using the MBR partition table. Please note that MacOS often uses a different partition table by default! Please make sure to select the MBR partition table when formatting. • Download this file http://repo.volumio.org/utils/factory_reset • Please use Google Chrome or Firefox if the download doesn't start automatically • Copy it on the Thumb Drive (make sure the name of the file is exactly "factory_reset") • Turn off the Stream Box S2 Ultra and unplug the ethernet cable (if connected) • Plug the thumb drive to one of the USB ports • Turn on the Stream Box S2 Ultra • IMPORTANT: During this phase the unit might restart multiple times and this factory reset will take about 5 minutes. • The factory reset will be completed when the Net-LED starts blinking again
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conny, Google [Bot] och 25 gäster